Art. 321. - În cazul închiderii planificate a liniei curente şi/sau a scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, în ziua fixată prin telegrama de aprobare, se procedează astfel: - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
Art. 321
(1)În cazul închiderii planificate a liniei curente şi/sau a scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, în ziua fixată prin telegrama de aprobare, se procedează astfel:
a)responsabilul SC al lucrării de întreţinere a căii, respectiv responsabilul SC al lucrării de scoaterea de sub tensiune a liniei de contact, solicită - prin înscriere în RRLISC - către IDM din una din staţiile vecine între care se închide linia curentă, efectuarea închiderii liniei curente şi/sau scoaterea de sub tensiune a liniei de contact;
b)IDM înscrie în RRLISC menţiunea "luat la cunoştinţă", semnează menţionând citeţ numele, notează ora, după care înscrie în registrul de dispoziţii RC şi transmite operatorului de circulaţie cererea de închidere a liniei curente şi/sau de scoatere de sub tensiune a liniei de contact;
c)operatorul de circulaţie împreună cu IDM din staţiile între care urmează să se închidă linia curentă şi/sau să se scoată de sub tensiune linia de contact, verifică starea de liber a liniei curente aşa cum este prevăzut la art. 186 alin. (2) şi dacă sunt îndeplinite condiţiile din telegrama de aprobare a închiderii de linie şi/sau scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, după confirmarea dată de dispecerul energetic feroviar privind scoaterea de sub tensiunea liniei de contact, operatorul de circulaţie dă dispoziţie scrisă către IDM şi dispecerul energetic feroviar, precizând ora începerii închiderii liniei curentă şi/sau scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, durata, responsabilul/responsabilii cu siguranţa circulaţiei şi numărul telegramei de aprobare. După colaţionare, dispoziţia scrisă a operatorului de circulaţie privind închiderea liniei curente şi/sau scoaterea de sub tensiune a liniei de contact este confirmată cu număr de primire şi oră de către fiecare IDM;
d)IDM din cele două staţii între care s-a aprobat efectuarea închiderii liniei curente şi/sau scoaterea de sub tensiune, dau dispoziţie scrisă posturilor de macazuri din subordine şi posturilor de barieră din staţie şi din linie curentă pentru închiderea liniei curente, precum şi pentru amplasarea şi supravegherea discurilor roşii mobile, cu menţionarea intervalului de închidere şi/sau scoatere de sub tensiune. Ieşirile în linie curentă închisă din staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE se acoperă cu discuri roşii amplasate şi supravegheate de către agenţi autorizaţi ai executantului lucrării dotaţi cu mijloace TC, acolo unde nu se aplică alte sisteme de interzicere (restricţionare) a efectuării parcursurilor de expediere din staţie spre linia curentă închisă, prevăzute în instrucţiunile de manipulare a instalaţiilor de siguranţa circulaţiei din fiecare staţie;
e)IDM din staţia în care s-a cerut efectuarea închiderii liniei curente şi/sau scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, înscrie în RRLISC, pe rând liber, faptul că operatorul de circulaţie a aprobat cererea pentru închiderea şi/sau scoaterea de sub tensiune solicitată, menţionând numărul dispoziţiei de aprobare, ora efectivă de la care poate începe lucrarea, semnează şi notează ora, iar responsabilul SC al lucrării de întreţinere a căii/ responsabilul SC al lucrării de scoaterea de sub tensiune a liniei de contact înscrie menţiunea "Luat la cunoştinţă", nominalizează agenţii autorizaţi pentru amplasarea-ridicarea şi supravegherea discurilor roşii mobile, dacă este cazul, după care notează ora luării la cunoştinţă şi semnează;
f)în cazul în care legăturile telefonice cu operatorul de circulaţie sunt întrerupte, închiderea liniei se aprobă de către IDM din staţia cu sens de prioritate, prin dispoziţia scrisă dată staţiei vecine, numai după primirea comunicării de la responsabilul/responsabilii SC al/ai lucrării; dispoziţia scrisă se transmite urgent de IDM din staţia cu sens de prioritate către responsabilul/responsabilii SC al/ai lucrării prin radiotelefon sau prin curier;
g)pentru circulaţia trenului de lucru şi a utilajelor pe linie curentă închisă, ridicarea şi amplasarea discurilor roşii se face din dispoziţia scrisă a IDM transmisă posturilor din subordine - dacă acestea există - sau agenţilor autorizaţi pentru amplasarea - ridicarea şi supravegherea discurilor roşii mobile nominalizaţi în RRLISC de către responsabilul SC al lucrării, conform prevederilor de la lit. e); dispoziţia IDM privind amplasarea sau ridicarea discurilor roşii pe teren se înregistrează în condica postului de către personalul din subordine, sau în condica portativă a staţiei de către agenţii autorizaţi.
(2)Pe liniile electrificate, începerea lucrărilor la cale se face după confirmarea în scris dată de personalul de electrificare, că linia de contact este scoasă de sub tensiune şi este legată la pământ, în cazul lucrărilor de cale prevăzute cu scoaterea de sub tensiune.
(3)În telegrama de aprobare a închiderii de linie şi/sau a scoaterii de sub tensiune a liniei de contact se poate stabili, dacă este necesar, supravegherea activităţii de circulaţie a trenurilor şi de manevră a vehiculelor feroviare, de către şeful staţiei sau/şi de către alt personal cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.