Secţiunea 5 - Circulaţia mijloacelor de intervenţie şi a UAM pe linia curentă închisă - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 5:Circulaţia mijloacelor de intervenţie şi a UAM pe linia curentă închisă
Art. 281
(1)Pe perioada în care linia curentă este închisă datorită întreruperii acesteia pe o porţiune, se admite circulaţia mijloacelor de intervenţie şi a UAM de o parte şi de alta a porţiunii de întrerupere.
(2)Îndrumarea UAM pe linie curentă închisă se face la cerera personalului de întreţinere a liniilor sau, după caz, a celui de întreţinerea instalaţiilor.
(3)Când este necesar să se îndrume mai multe mijloace de intervenţie şi/sau UAM în aceeaşi parte a porţiunii de întrerupere, acestea se vor putea urmări şi la vedere, circulând cu viteza corespunzătoare distanţei de vizibilitate, maxim de 20 km/h, astfel încât mijlocul de intervenţie (UAM) să oprească sigur înaintea oricărui eventual obstacol sau să - nu ajungă mijlocul de intervenţie (UAM) urmărit. Pe timp cu vizibilitate redusă, mijloacele de intervenţie vor avea semnalele de cap şi fine de tren, iluminate.
Art. 282
(1)Ieşirea în linie curentă închisă a mijloacelor de intervenţie şi UAM se face ca trenuri de serviciu în baza condiţiilor stabilite în ordinul de circulaţie.
(2)Pe secţii de circulaţie înzestrate cu BLA, în ordinul de circulaţie se menţionează:
a)în cazul în care mijlocul de intervenţie sau UAM se expediază spre urma trenului rămas în linie curentă:
"circulaţi pe baza semnalelor de trecere ale BLA cu viteza stabilită, cu respectarea restricţiilor de viteză, până la primul semnal luminos care ordonă oprirea, de unde veţi circula cu viteza maximă de 20 km/h până la km ............." - locul unde trebuie să se acorde ajutorul;
b)în cazul în care mijlocul de intervenţie sau UAM se expediază spre capul trenului:
"circulaţi cu viteza maximă de 20 km/h, cu respectarea restricţiilor de viteză, fără a lua în considerare semnalele luminoase de trecere ale BLA, cu excepţia celor care fac funcţia de semnal de avarie, până la km ................." - locul unde trebuie să se acorde ajutorul.
(3)Pe secţii de circulaţie neînzestrate cu BLA, atât ziua cât şi noaptea, în ordinul de circulaţie se menţionează:
"circulaţi cu viteza maximă de 40 km/h cu respectarea restricţiilor de viteză, până la km .................. (distanţa de cel puţin 1 km de locul unde se găseşte trenul oprit) şi cu viteza maximă de 20 km/h de la km ... până la km .... " - locul unde trebuie să acorde ajutorul.
(4)În toate cazurile în care mijlocul de intervenţie şi/sau UAM se îndrumă spre urma trenului, poziţia kilometrică până la care acestea circulă cu cel mult 20 km/h, se calculează şi se înscrie în ordinul de circulaţie înmânat mecanicului, ţinându-se cont de lungimea trenului pentru care se solicită mijloc de intervenţie.
Art. 283
(1)În cazul în care din două staţii vecine se expediază în sens contrar - pe distanţa de circulaţie dintre ele - mijloace de intervenţie şi/sau UAM, porţiunea de linie dintre punctele până la care pot avansa mijloacele de intervenţie şi/sau UAM, se consideră ca porţiune de întrerupere şi se semnalizează ca porţiune de linie închisă.
(2)Expedierea mijloacelor de intervenţie şi/sau UAM se face numai după primirea avizului scris sau telefonogramei transmise de către conducătorul lucrărilor, prin care se comunică staţiei care a cerut închiderea liniei, că porţiunea în cauză a fost semnalizată.
(3)În ordinul de circulaţie se face menţiunea că din staţia vecină a mai fost expediat în sens contrar un mijloc de intervenţie şi/sau UAM, indicându-se punctul de oprire al acestuia şi viteza maximă de 20 km/h.
(4)Mijlocul de intervenţie şi/sau UAM poate depăşi discurile roşii din linie curentă, care acoperă porţiunea de întrerupere a căii, numai după oprirea în faţa acestora şi numai însoţite de către agenţii stabiliţi de conducătorul lucrărilor.
Art. 284
(1)Circulaţia mijloacelor de intervenţie şi/sau UAM pe o linie curentă închisă, precum şi retragerea lor din linie curentă la una din staţiile care delimitează linia curentă închisă se face în condiţiile stabilite în ordinul de circulaţie înmânat mecanicului; intrarea mijloacelor de intervenţie şi/sau UAM în staţie se face conform reglementărilor privind primirea trenurilor.
(2)Datele privind circulaţia mijloacelor de intervenţie şi/sau UAM pe o linie curentă închisă, se evidenţiază de către IDM în registrul unificat de căi libere comenzi şi mişcare şi se transmit către IDM din staţia vecină şi operatorului de circulaţie.
(3)Ordinul de circulaţie va cuprinde, după caz, observaţii referitoare la:
a)condiţiile de circulaţie pe linie curentă închisă;
b)expedierea cu semnalul de ieşire pe oprire;
c)delimitarea kilometrică a lucrărilor pentru fiecare mijloc de intervenţie şi/sau UAM;
d)mijlocul de intervenţie pe care îl urmăreşte şi/sau de care este urmărit;
e)staţia unde se retrage;
f)condiţiile de înapoiere şi de intrare în staţie;
g)alte condiţii de circulaţie.
(4)Intrarea mijloacelor de intervenţie şi/sau UAM în staţie, în cazul în care se urmăresc la vedere, se poate face pe aceeaşi linie, în baza indicaţiei permisive a semnalului de intrare pentru primul mijloc de intervenţie sau UAM, iar pentru restul mijloacelor de intervenţie şi/sau UAM din grup, pe acelaşi parcurs, cu semnalul de intrare pe oprire numai dacă acest mod de primire a fost stabilit prin ordinul de circulaţie. În această situaţie IDM dispozitor menţine încuiate, respectiv blocate, toate macazurile din parcursul comandat, până la gararea ultimului mijloc de intervenţie sau UAM.
(5)În cazul în care la înapoierea din linie curentă, mijloacele de intervenţie şi/sau UAM nu se retrag într-un singur grup, fiecare mijloc de intervenţie şi/sau UAM va fi primit în staţie pe o linie liberă, cu semnalul de intrare în poziţia pe liber, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezentul regulament.
(6)În cazul în care la înapoierea din linie curentă mijloacele de intervenţie (UAM) se primesc la linii ocupate, primirea acestora se face cu semnalul de intrare în poziţia pe oprire, în condiţiile prevăzute în prezentul regulament şi în celelalte reglementări specifice în vigoare.
(7)Conducătorul lucrării înscrie în RRLISC retragerea ultimului mijloc de intervenţie, eliberarea liniei curente, terminarea lucrărilor, asigurarea gabaritului de liberă trecere, precum şi eventuale condiţii de circulaţie. IDM dispozitor comunică operatorului de circulaţie eliberarea liniei curente şi eventualele condiţii înscrise în RRLISC.
(8)În cazul în care la locul producerii evenimentului sau accidentului feroviar, respectiv la porţiunea de întrerupere a liniei curente se înfiinţează un post de mişcare, circulaţia mijloacelor de intervenţie se face în baza înţelegerii telefonice - cale liberă - între IDM din staţia vecină expeditoare şi IDM de la postul de mişcare înfiinţat.
(9)În cazul în care este necesară transbordarea călătorilor în zona porţiunii de întrerupere, trenurile de călători pot circula pe linie curentă închisă în aceleaşi condiţii ca şi mijloacele de intervenţie şi/sau UAM, iar datele privind circulaţia acestora vor fi înscrise în registrul unificat de căi libere comenzi şi mişcare de către IDM şi raportate operatorului de circulaţie; locomotivele de ajutor circulă în aceleaşi condiţii.