Secţiunea 12 - Reglementări privind ocuparea liniei curente - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 12:Reglementări privind ocuparea liniei curente
Art. 197
(1)Ocuparea liniei curente de către un tren se face numai în baza ordinului de plecare.
(2)Ordinul de plecare pentru trenurile de călători sau mixte se dă de către:
c)şeful de tren sau, în cazul trenurilor formate din automotoare dotate cu calculator de bord care permite efectuarea probelor de frână de către mecanic din postul de conducere, conductorul de tren autorizat pentru manipularea instalaţiilor de siguranţa circulaţiei cu care sunt echipate automotoarele, pentru menţinerea pe loc a acestora la manevră şi/sau în circulaţia trenurilor în cazul conducerii simplificate, prin semnalul «pornirea trenului», în haltele de călători, punctele de oprire în linie curentă şi în punctele de secţionare de pe secţiile cu sistem de circulaţie dispecer fără IDM sau alt agent, precum şi în cazurile de oprire neprevăzută a trenului în linie curentă.
a)IDM prin semnalul "pornirea trenului" şi indicaţia de liber a semnalului de ieşire al fiecărei linii, acolo unde există. În cazul în care nu există semnal de ieşire de la linia respectivă sau există semnal de ieşire de grup, fără indicator de linie sau cu indicator de linie stins iar în staţie se află mai multe trenuri de expediat în aceeaşi direcţie, IDM dă semnalul "pornirea trenului" de lângă locomotiva trenului care se expediază;
b)un agent, prin semnalul "pornirea trenului" şi indicaţia de liber a semnalului de ieşire, în staţiile de pe secţiile cu sistem de circulaţie dispecer sau în anumite staţii înzestrate cu instalaţii CED sau CE, cu aprobarea administratorul infrastructurii feroviare;
c)şeful de tren sau, în cazul trenurilor formate din automotoare dotate cu calculator de bord care permite efectuarea probelor de frână de către mecanic din postul de conducere, conductorul de tren autorizat pentru manipularea instalaţiilor de siguranţa circulaţiei cu care sunt echipate automotoarele, pentru menţinerea pe loc a acestora la manevră şi/sau în circulaţia trenurilor în cazul conducerii simplificate, prin semnalul «pornirea trenului», în haltele de călători, punctele de oprire în linie curentă şi în punctele de secţionare de pe secţiile cu sistem de circulaţie dispecer fără IDM sau alt agent, precum şi în cazurile de oprire neprevăzută a trenului în linie curentă.(3)Semnalul "pornirea trenului" pentru trenurile de călători sau mixte se dă dintr-un loc vizibil, astfel încât să poată fi perceput în mod direct de către personalul de locomotivă şi să poată fi confirmat de către mecanic prin semnal acustic "pornire sau atenţie" dat cu fluierul locomotivei.
(4)În cazul conducerii simplificate, când clădirea staţiei se află pe partea stângă a sensului de mers, mecanicul se deplasează în stânga cabinei locomotivei pentru a percepe semnalul "pornirea trenului", dat de către IDM sau un agent; mecanicul procedează în mod similar şi în cazul în care semnalul "pornirea trenului" este dat de către şeful de tren, iar peronul se află pe partea stângă a sensului de mers.
(5)Ordinul de plecare la celelalte trenuri se dă prin:
a)indicaţia de liber a semnalului de ieşire, în staţii cu semnal de ieşire la fiecare linie;
b)indicaţia de liber a semnalului luminos de ieşire de grup şi a indicatorului de linie;
c)indicaţia de liber a semnalului luminos de ieşire de grup, fără indicator de linie sau cu indicatorul de linie stins şi semnalul "pornirea trenului" dat de către IDM, de lângă locomotiva trenului care se expediază;
d)indicaţia de liber a semaforului de ieşire de grup şi semnalul "pornirea trenului" dat de către IDM, de lângă locomotiva trenului care se expediază;
e)semnalul "pornirea trenului" dat de către IDM, de lângă locomotiva trenului care se expediază, în cazul în care nu există semnal de ieşire.
Art. 198
(1)În cazurile prevăzute la art. 197 alin. (5) literele c), d) şi e) când semnalul "pornirea trenului" nu poate fi dat de lângă locomotivă de către IDM, ordinul de plecare a trenului se dă prin ordin de circulaţie cu menţiunea "Liber de la linia ... la staţia ........... " înmânat mecanicului, din ordinul IDM, de către un alt agent din subordinea sa.
(2)În staţiile cu semnale de ieşire neintroduse în bloc sau neînzestrate cu semnale de ieşire, înmânarea ordinului de circulaţie se poate face numai după raportarea executării comenzii de ieşire. În aceste cazuri IDM dispozitor transmite telefonic ordinul de expediere acarului, respectiv revizorului de ace, cu formula:
"Expediaţi trenul numărul ............. de la linia ...... ", la care se adaugă şi eventualele observaţii.
Acarul, respectiv revizorul de ace completează direct ordinul de circulaţie cu numărul trenului, data şi eventualele observaţii, precum şi menţiunea:
"Liber de la linia .......... la staţia ......... " repetă ordinul, semnează şi înmânează originalul ordinului de circulaţie mecanicului, care semnează pe copie.
(3)Înmânarea ordinului de circulaţie se face numai în cazul în care nu s-a executat sau nu se execută altă comandă de ieşire/trecere în aceeaşi direcţie de mers.
(4)Mecanicul pune trenul în mişcare numai după primirea ordinului de circulaţie şi a indicaţiei de liber a semnalului de ieşire, dacă acesta există.
(5)În staţiile cu semnal de ieşire de grup neînzestrat cu indicator de linie, care se pune pe liber numai la comanda dată prin bloc de către IDM dispozitor, ordinul de circulaţie se poate înmâna şi înaintea executării comenzii în bloc.
(6)În cazul în care ordinul de circulaţie a fost înmânat mecanicului şi se impune reţinerea trenului în staţie, ordinul de circulaţie se retrage imediat de la mecanic, se anulează şi se ataşează la copia rămasă la carnet.
(7)În cazul în care este necesar să se aducă la cunoştinţă mecanicilor dispoziţii speciale privind circulaţia trenurilor de marfa sau a celor care circulă în condiţiile acestora - în staţiile înzestrate cu semnale de ieşire la fiecare linie sau semnal luminos de ieşire de grup prevăzut cu indicator de linie în stare de funcţionare - manipularea semnalului de ieşire pe liber se face numai după ce IDM a înmânat sau s-a convins că ordinul de circulaţie a fost înmânat mecanicului.
Art. 199
Trecerea trenurilor care circulă fără oprire prin punctele de secţionare se face pe baza indicaţiei de liber a semnalului de ieşire, iar prin punctele de secţionare fără semnal de ieşire, se face pe baza semnalului "trecerea fără oprire" dat de către IDM.
Art. 200
Ordinul de plecare pentru trenurile care pleacă dintr-un punct de secţionare, pe timp cu vizibilitate redusă sau când nu se poate observa de către mecanic indicaţia de liber a semnalului de ieşire, în cazul tuturor sistemelor de circulaţie, se dă prin:
a)semnalul "pornirea trenului" dat de către IDM de lângă locomotivă, la trenurile de călători şi mixte;
b)ordin de circulaţie înmânat mecanicului printr-un agent, la trenurile de marfă.
Art. 201
(1)În cazul în care locomotiva trenului se află după semnalul de ieşire, ordinul de plecare se dă prin ordin de circulaţie înmânat mecanicului, în care se menţionează indicaţia semnalului de ieşire şi se completează cu:
"Trenul numărul .............. este liber la staţia ................... ".
(2)În staţiile situate pe secţii de circulaţie înzestrate cu BLA, dacă locomotiva trenului se află după semnalul de ieşire, în cazul în care acesta nu se poate pune pe "liber", pentru expediere se procedează ca şi în cazul defectării semnalului luminos de ieşire.
Art. 202
(1)În cazul în care după darea ordinului de plecare, trenul este oprit în incinta staţiei înzestrată cu semnal de ieşire, continuarea mersului se face astfel:
a)dacă locomotiva trenului a oprit înaintea semnalului de ieşire, continuarea mersului se face numai după înlăturarea cauzelor care au impus oprirea, pe baza indicaţiei de liber a semnalului de ieşire. Dacă semnalul de ieşire nu se poate manipula pe liber, continuarea mersului se face în condiţiile prevăzute pentru depăşirea semnalului de ieşire pe oprire;
b)dacă locomotiva trenului a oprit după depăşirea semnalului de ieşire cu indicaţia de "liber", continuarea mersului se face conform prevederilor art. 201 alin. (1), după înlăturarea cauzelor care au impus oprirea;
c)dacă trenul a fost expediat cu semnalul de ieşire pe oprire şi locomotiva trenului a oprit înaintea semnalului de ieşire sau după depăşirea lui, continuarea mersului se face după înlăturarea cauzelor care au impus oprirea, şi în baza ordinului de circulaţie care a fost înmânat mecanicului, la expediere;
d)dacă trenul a fost expediat dintr-o staţie de pe o secţie de circulaţie înzestrată cu BLA cu semnalul de ieşire pe liber şi trenul a oprit după ce locomotiva a depăşit semnalul de ieşire pe oprire, din cauza schimbării indicaţiei acestuia în faţa trenului, pentru expedierea trenului se procedează ca şi în cazul defectării semnalului luminos de ieşire din staţiile de pe secţii de circulaţie înzestrate cu BLA;
e)în cazul în care trenul a fost expediat cu semnalul de ieşire pe liber dintr-o staţie de pe o secţie fără BLA şi locomotiva trenului a oprit după depăşirea semnalului de ieşire pe oprire, din cauza schimbării indicaţiei acestuia în faţa trenului, continuarea mersului se face după verificarea parcursului de ieşire şi numai în baza ordinului de circulaţie, cu menţiunea:
"Liber la staţia ................... circulaţi cu viteza de cei mult 20 km/oră în zona macazurilor la ieşire.
(2)În staţiile neînzestrate cu semnal de ieşire, continuarea mersului se face după înlăturarea cauzelor care au impus oprirea, respectând ordinul de circulaţie ce a fost înmânat la expediere.
(3)În cazurile prevăzute la art. 201 şi art. 202 alin (1), înmânarea ordinului de circulaţie se poate face, din ordinul IDM şi de către un alt agent din subordinea acestuia.