Art. 198. - În staţiile cu semnale de ieşire neintroduse în bloc sau neînzestrate cu semnale de ieşire, înmânarea ordinului de circulaţie se poate face numai după raportarea executării comenzii de ieşire. În aceste cazuri IDM dispozitor transmite telefonic ordinul de expediere acarului, respectiv revizorului de ace, cu formula: - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
Art. 198
(1)În cazurile prevăzute la art. 197 alin. (5) literele c), d) şi e) când semnalul "pornirea trenului" nu poate fi dat de lângă locomotivă de către IDM, ordinul de plecare a trenului se dă prin ordin de circulaţie cu menţiunea "Liber de la linia ... la staţia ........... " înmânat mecanicului, din ordinul IDM, de către un alt agent din subordinea sa.
(2)În staţiile cu semnale de ieşire neintroduse în bloc sau neînzestrate cu semnale de ieşire, înmânarea ordinului de circulaţie se poate face numai după raportarea executării comenzii de ieşire. În aceste cazuri IDM dispozitor transmite telefonic ordinul de expediere acarului, respectiv revizorului de ace, cu formula:
"Expediaţi trenul numărul ............. de la linia ...... ", la care se adaugă şi eventualele observaţii.
Acarul, respectiv revizorul de ace completează direct ordinul de circulaţie cu numărul trenului, data şi eventualele observaţii, precum şi menţiunea:
"Liber de la linia .......... la staţia ......... " repetă ordinul, semnează şi înmânează originalul ordinului de circulaţie mecanicului, care semnează pe copie.
(3)Înmânarea ordinului de circulaţie se face numai în cazul în care nu s-a executat sau nu se execută altă comandă de ieşire/trecere în aceeaşi direcţie de mers.
(4)Mecanicul pune trenul în mişcare numai după primirea ordinului de circulaţie şi a indicaţiei de liber a semnalului de ieşire, dacă acesta există.
(5)În staţiile cu semnal de ieşire de grup neînzestrat cu indicator de linie, care se pune pe liber numai la comanda dată prin bloc de către IDM dispozitor, ordinul de circulaţie se poate înmâna şi înaintea executării comenzii în bloc.
(6)În cazul în care ordinul de circulaţie a fost înmânat mecanicului şi se impune reţinerea trenului în staţie, ordinul de circulaţie se retrage imediat de la mecanic, se anulează şi se ataşează la copia rămasă la carnet.
(7)În cazul în care este necesar să se aducă la cunoştinţă mecanicilor dispoziţii speciale privind circulaţia trenurilor de marfa sau a celor care circulă în condiţiile acestora - în staţiile înzestrate cu semnale de ieşire la fiecare linie sau semnal luminos de ieşire de grup prevăzut cu indicator de linie în stare de funcţionare - manipularea semnalului de ieşire pe liber se face numai după ce IDM a înmânat sau s-a convins că ordinul de circulaţie a fost înmânat mecanicului.