Art. 197. - Ordinul de plecare pentru trenurile de călători sau mixte se dă de către: - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
Art. 197
(1)Ocuparea liniei curente de către un tren se face numai în baza ordinului de plecare.
(2)Ordinul de plecare pentru trenurile de călători sau mixte se dă de către:
a)IDM prin semnalul "pornirea trenului" şi indicaţia de liber a semnalului de ieşire al fiecărei linii, acolo unde există. În cazul în care nu există semnal de ieşire de la linia respectivă sau există semnal de ieşire de grup, fără indicator de linie sau cu indicator de linie stins iar în staţie se află mai multe trenuri de expediat în aceeaşi direcţie, IDM dă semnalul "pornirea trenului" de lângă locomotiva trenului care se expediază;
b)un agent, prin semnalul "pornirea trenului" şi indicaţia de liber a semnalului de ieşire, în staţiile de pe secţiile cu sistem de circulaţie dispecer sau în anumite staţii înzestrate cu instalaţii CED sau CE, cu aprobarea administratorul infrastructurii feroviare;
c)şeful de tren sau, în cazul trenurilor formate din automotoare dotate cu calculator de bord care permite efectuarea probelor de frână de către mecanic din postul de conducere, conductorul de tren autorizat pentru manipularea instalaţiilor de siguranţa circulaţiei cu care sunt echipate automotoarele, pentru menţinerea pe loc a acestora la manevră şi/sau în circulaţia trenurilor în cazul conducerii simplificate, prin semnalul «pornirea trenului», în haltele de călători, punctele de oprire în linie curentă şi în punctele de secţionare de pe secţiile cu sistem de circulaţie dispecer fără IDM sau alt agent, precum şi în cazurile de oprire neprevăzută a trenului în linie curentă.

(3)Semnalul "pornirea trenului" pentru trenurile de călători sau mixte se dă dintr-un loc vizibil, astfel încât să poată fi perceput în mod direct de către personalul de locomotivă şi să poată fi confirmat de către mecanic prin semnal acustic "pornire sau atenţie" dat cu fluierul locomotivei.
(4)În cazul conducerii simplificate, când clădirea staţiei se află pe partea stângă a sensului de mers, mecanicul se deplasează în stânga cabinei locomotivei pentru a percepe semnalul "pornirea trenului", dat de către IDM sau un agent; mecanicul procedează în mod similar şi în cazul în care semnalul "pornirea trenului" este dat de către şeful de tren, iar peronul se află pe partea stângă a sensului de mers.
(5)Ordinul de plecare la celelalte trenuri se dă prin:
a)indicaţia de liber a semnalului de ieşire, în staţii cu semnal de ieşire la fiecare linie;
b)indicaţia de liber a semnalului luminos de ieşire de grup şi a indicatorului de linie;
c)indicaţia de liber a semnalului luminos de ieşire de grup, fără indicator de linie sau cu indicatorul de linie stins şi semnalul "pornirea trenului" dat de către IDM, de lângă locomotiva trenului care se expediază;
d)indicaţia de liber a semaforului de ieşire de grup şi semnalul "pornirea trenului" dat de către IDM, de lângă locomotiva trenului care se expediază;
e)semnalul "pornirea trenului" dat de către IDM, de lângă locomotiva trenului care se expediază, în cazul în care nu există semnal de ieşire.