Capitolul iii - Personalul auxiliar de specialitate al Curţii Constituţionale - Regulament din 2025 privind selectarea, promovarea şi evaluarea personalului Curţii Constituţionale
M.Of. 124
În vigoare Versiune de la: 8 Decembrie 2025
CAPITOLUL III:Personalul auxiliar de specialitate al Curţii Constituţionale
SECŢIUNEA 1:Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de personal auxiliar de specialitate
Art. 40
(1)Poate fi numită în funcţia de grefier, grefier statistician, grefier documentarist, grefier arhivar şi grefier registrator persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a)are cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate deplină de exerciţiu;
b)cunoaşte limba română;
c)nu are antecedente penale şi nu are cazier fiscal;
d)nu a fost destituită sau eliberată din motive imputabile dintr-o funcţie în ultimii 5 ani;
e)este aptă din punct de vedere medical şi psihologic pentru exercitarea funcţiei;
f)are cunoştinţe de operare pe calculator;
g)are studii liceale atestate cu diplomă de bacalaureat, respectiv studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
h)are o vechime în muncă de minimum 5 ani sau minimum 3 ani în specialitatea studiilor superioare absolvite ori este absolvent al Şcolii Naţionale de Grefieri.
(2)Condiţiile de vechime prevăzute la alin. (1) trebuie să fie îndeplinite la data expirării perioadei de depunere a cererilor de înscriere, inclusiv.
Art. 41
(1)Plenul Curţii Constituţionale, la propunerea preşedintelui Curţii, stabileşte data, locul, modul de desfăşurare a concursului, precum şi calendarul de desfăşurare şi cererea tipizată de înscriere. Lista posturilor scoase la concurs se stabileşte de către preşedintele Curţii Constituţionale, iar tematica şi bibliografia de concurs se stabilesc de comisia de concurs.
(2)Datele menţionate la alin. (1) se publică pe pagina de internet a Curţii Constituţionale cu cel puţin 60 de zile înainte de data stabilită pentru concurs. În acelaşi termen, concursul va fi anunţat într-un ziar de largă răspândire, precum şi, după caz, pe pagina de internet a Şcolii Naţionale de Grefieri.
(3)În vederea desfăşurării concursului pentru ocuparea posturilor vacante corespunzătoare personalului auxiliar de specialitate se constituie o comisie de concurs şi o comisie de soluţionare a contestaţiilor, numite prin hotărâre a Plenului Curţii Constituţionale, la propunerea preşedintelui Curţii Constituţionale. Fiecare comisie este prezidată de câte un preşedinte, ales prin vot dintre membrii comisiei.
(4)Comisia de concurs este compusă din trei membri numiţi dintre magistraţii-asistenţi şi personalul auxiliar de specialitate.
(5)Din comisia de soluţionare a contestaţiilor fac parte trei magistraţi-asistenţi. Aceştia nu pot face parte din comisia de examinare.
(6)Secretar al celor două comisii se desemnează o persoană din cadrul Compartimentului resurse umane şi salarizare.
(7)Dispoziţiile art. 8-10 se aplică în mod corespunzător.
Art. 42
(1)Pentru înscrierea la concurs, candidaţii vor prezenta un dosar de concurs, care va conţine următoarele documente:
a)cerere tipizată pentru înscrierea la concurs, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1;
b)copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;
c)copie de pe certificatul de naştere şi certificatul de căsătorie, după caz;
d)copie de pe diploma de absolvire a studiilor medii sau, după caz, de pe diploma de licenţă;
e)copia carnetului de muncă şi/sau, după caz, o adeverinţă care să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor absolvite, după caz;
f)declaraţia pe propria răspundere privind existenţa unor eventuale întreruperi în activitate;
g)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, emisă de unităţi sanitare acreditate potrivit legii, cu cel mult 3 luni anterior momentului depunerii dosarului de concurs;
h)aviz psihologic emis de cabinete psihologice acreditate potrivit legii;
i)certificatul de cazier judiciar;
j)certificatul de cazier fiscal;
k)curriculum vitae care să cuprindă datele de identificare, datele de stare civilă, datele cu privire la studiile absolvite şi locurile de muncă anterioare.
(2)Condiţiile de vechime trebuie să fie îndeplinite la data expirării perioadei de depunere a cererilor de înscriere, inclusiv.
(3)Pentru ocuparea posturilor vacante de grefier cu studii superioare este necesară absolvirea de studii superioare juridice cu diplomă de licenţă sau echivalentă, iar pentru cele de grefieri registratori şi grefieri arhivari cu studii superioare este necesară absolvirea de studii superioare juridice, de administraţie publică sau, după caz, de arhivistică.
(4)Dispoziţiile art. 6 alin. (2)-(5) se aplică în mod corespunzător.
Art. 43
(1)Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de personal auxiliar de specialitate constă în următoarele etape succesive:
a)depunerea şi verificarea dosarelor de concurs;
b)verificarea cunoştinţelor de operare pe calculator;
c)proba scrisă;
d)proba practică.
(2)Candidaţii pot formula contestaţii la barem şi contestaţii cu privire la rezultatele fiecărei etape.
Art. 44
(1)După expirarea termenului prevăzut la art. 6 alin. (3), comisia de concurs verifică toate dosarele candidaţilor sub aspectul îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 42 alin. (1).
(2)Rezultatele verificării dosarelor de concurs se afişează cu menţiunea "admis" sau "respins", însoţită de motivul respingerii dosarului, la sediul Curţii Constituţionale, precum şi pe pagina de internet a Curţii Constituţionale, cu 25 de zile înainte de data stabilită pentru proba de verificare a cunoştinţelor de operare pe calculator.
(3)Dispoziţiile art. 11 alin. (3)-(5) se aplică în mod corespunzător.
Art. 45
(1)Verificarea cunoştinţelor de operare pe calculator constă în tehnoredactarea unor acte specifice postului scos la concurs. Comisia de concurs stabileşte subiectele în ziua desfăşurării probei, într-un număr cel puţin egal cu numărul candidaţilor. Acestea se înscriu pe bilete separate, se semnează de toţi membrii comisiei de concurs, aplicându-se ştampila Curţii Constituţionale, şi se introduc în plicuri, care se sigilează, se semnează, se ştampilează şi se păstrează de secretarul comisiei de concurs. Dispoziţiile art. 13-17 se aplică în mod corespunzător.
(2)Proba scrisă constă în verificarea cunoştinţelor din domeniul procedurii civile şi a procedurii specifice Curţii Constituţionale, al dreptului constituţional, precum şi cu privire la atribuţiile personalului auxiliar de specialitate. Dispoziţiile art. 12 alin. (2)-(5) şi art. 13-17 se aplică în mod corespunzător.
(3)Proba practică constă în evaluarea orală a candidatului cu referire la soluţionarea unei speţe care vizează aspecte specifice postului scos la concurs. Dispoziţiile art. 18-21 se aplică în mod corespunzător.
Art. 46
(1)În termen de 5 zile de la data publicării rezultatelor finale de la proba practică, comisia de concurs va proceda la stabilirea notelor finale ale concursului.
(2)Nota finală se determină ca medie aritmetică între notele obţinute la proba de verificare a cunoştinţelor de operare pe calculator, proba scrisă şi proba practică.
(3)Dispoziţiile art. 22 alin. (3) şi (4) se aplică în mod corespunzător.
(4)Candidaţii vor fi declaraţi "admişi" în ordinea descrescătoare a notelor finale obţinute, în limita posturilor pentru care s-a organizat concursul. La note finale egale are prioritate candidatul care a obţinut nota cea mai mare la proba practică, iar dacă egalitatea se menţine, departajarea candidaţilor se realizează prin organizarea unei noi probe practice.
Art. 47
(1)Plenul Curţii Constituţionale validează rezultatele concursului pentru ocuparea posturilor vacante corespunzătoare personalului auxiliar de specialitate.
(2)Dispoziţiile art. 23-26 se aplică în mod corespunzător.
Art. 48
Rezultatele concursului organizat în condiţiile prezentei secţiuni pot fi valorificate pentru ocuparea posturilor ce se vacantează în termen de 6 luni de la data afişării şi publicării acestora, potrivit prezentei secţiuni.
SECŢIUNEA 2:Promovarea personalului auxiliar de specialitate
Art. 49
(1)Definitivarea în funcţie a personalului auxiliar de specialitate al Curţii Constituţionale, încadrat în funcţia de debutant, se face pe bază de examen.
(2)Poate participa la examenul pentru definitivare în funcţie personalul auxiliar de specialitate al Curţii Constituţionale, încadrat pentru prima dată în funcţia de debutant, la sfârşitul perioadei de 6 luni de la data încadrării.
(3)Data examenului pentru definitivare în funcţie se stabileşte cu 30 de zile înainte de împlinirea termenului de 6 luni, prin afişare pe pagina de internet a Curţii Constituţionale.
(4)Tematica pentru examen se stabileşte de preşedintele Curţii Constituţionale, prin ordin, la propunerea prim-magistratului-asistent, şi se aduce la cunoştinţă prin afişare la sediul Curţii şi pe pagina de internet a acesteia.
Art. 50
(1)Promovarea în grade sau trepte profesionale superioare a personalului auxiliar de specialitate al Curţii Constituţionale se face de către preşedintele Curţii Constituţionale.
(2)Poate fi promovată în gradul sau treapta profesională imediat superioară persoana care:
a)are vechimea minimă prevăzută de lege pentru gradul sau treapta în care urmează să fie promovată;
b)a obţinut cel puţin calificativul "bine" la ultima evaluare;
c)nu a fost sancţionată disciplinar în ultimii 3 ani de activitate, cu excepţia cazului în care a intervenit radierea sancţiunii disciplinare.
(3)Îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) se constată printr-un raport întocmit de Compartimentul resurse umane şi salarizare al Curţii Constituţionale. Condiţiile de vechime trebuie să fie îndeplinite la data expirării perioadei de depunere a cererilor de înscriere la examenul de promovare, inclusiv. Modelul cererii este prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 51
(1)Promovarea personalului auxiliar de specialitate al Curţii Constituţionale din funcţiile cu studii medii în cele cu studii superioare se face prin examen.
(2)Poate participa la examenul de promovare în funcţia de grefier cu studii superioare de specialitate grefierul cu studii medii care a absolvit studii superioare juridice.
(3)Poate participa la examenul de promovare în funcţia de grefier statistician cu studii superioare de specialitate grefierul statistician cu studii medii care a absolvit studii superioare economice sau juridice.
(4)Poate participa la examenul de promovare în funcţia de grefier registrator cu studii superioare de specialitate grefierul registrator cu studii medii care a absolvit studii superioare juridice, de administraţie publică sau de filologie.
(5)Poate participa la examenul de promovare în funcţia de grefier arhivar cu studii superioare de specialitate grefierul arhivar cu studii medii care a absolvit studii superioare juridice, de administraţie publică sau de arhivistică.
(6)Pentru promovarea prevăzută la alin. (1)-(5), personalul auxiliar de specialitate al Curţii Constituţionale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)are vechimea minimă prevăzută de lege pentru gradul sau treapta în care urmează să fie promovat;
b)a obţinut cel puţin calificativul "bine" la ultima evaluare;
c)nu a fost sancţionat disciplinar în ultimii 3 ani de activitate, cu excepţia cazului în care a intervenit radierea sancţiunii disciplinare.
(7)Examenul se organizează anual, în măsura în care există solicitări în acest sens ale personalului auxiliar de specialitate încadrat care a absolvit studii superioare juridice.
(8)Data examenului se stabileşte cu 30 de zile înainte de proba scrisă, prin afişare pe pagina de internet a Curţii Constituţionale.
(9)Dispoziţiile art. 6 alin. (5), art. 49 alin. (4) şi art. 50 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
Art. 52
(1)Comisia de examen şi cea de contestaţii sunt alcătuite din câte 3 membri şi un secretar numiţi de preşedintele Curţii Constituţionale, prin ordin.
(2)Secretarul celor două comisii desemnează o persoană din cadrul Compartimentului resurse umane şi salarizare.
(3)Dispoziţiile art. 41 alin. (7) se aplică în mod corespunzător.
(4)Concursul prevăzut la art. 49 şi 51 constă în următoarele etape succesive:
a)depunerea şi verificarea dosarelor de concurs;
b)proba scrisă;
c)proba practică.
(5)Candidaţii pot formula contestaţii la barem şi contestaţii cu privire la rezultatele fiecărei etape.
Art. 53
(1)Dosarul de concurs se depune personal sau prin mandatar, cu procură autentificată, în termen de 5 de zile de la data publicării anunţului prevăzut la art. 49 alin. (3) şi art. 51 alin. (8).
(2)Rezultatele verificării dosarelor de concurs se afişează cu menţiunea "admis" sau "respins", însoţită de motivul respingerii dosarului, la sediul Curţii Constituţionale, precum şi pe pagina de internet a Curţii Constituţionale, cu 20 de zile înainte de data stabilită pentru proba scrisă.
(3)Art. 44 alin. (3), art. 45 alin. (2) şi (3) şi art. 46 alin. (1)-(3) se aplică în mod corespunzător.
Art. 54
(1)În cazul nepromovării examenului pentru definitivare în funcţie, perioada în care personalul auxiliar de specialitate are calitatea de debutant poate fi prelungită cu încă 6 luni.
(2)Nepromovarea pentru a doua oară a examenului pentru definitivare în funcţie atrage eliberarea din funcţie pentru incapacitate profesională.
(3)În cazul neprezentării la examenul pentru definitivare în funcţie din motive neimputabile, candidatul poate participa la următoarea sesiune organizată de către Curtea Constituţională.
Art. 55
(1)La dosarul de personal al candidatului care a fost definitivat sau promovat în funcţie, după caz, vor fi anexate:
a)dosarul de concurs al candidatului, în original;
b)lucrările redactate de acesta, în original;
c)biletul extras la proba interviului, în copie conformă cu originalul;
d)ordinul preşedintelui Curţii de definitivare/promovare în funcţie, în copie conformă cu originalul.
(2)Toate actele întocmite cu ocazia concursului, înregistrările realizate, precum şi lucrările redactate se păstrează în original, într-un dosar al concursului, creat şi ţinut în acest sens de Compartimentul resurse umane şi salarizare. Predarea actelor se face de către secretarul comisiei de concurs pe bază de proces-verbal.
Art. 56
(1)Promovarea în funcţia de grefier-şef se face prin concurs, din rândul grefierilor Curţii Constituţionale care:
a)au o vechime în funcţia de grefier de cel puţin 3 ani;
b)au obţinut calificativul "foarte bine" la ultima evaluare;
c)nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii 3 ani de activitate, cu excepţia cazului în care a intervenit radierea sancţiunii disciplinare.
(2)Condiţiile de vechime prevăzute la alin. (1) trebuie să fie îndeplinite la data expirării perioadei de depunere a cererilor de înscriere, inclusiv. Modelul cererii de înscriere la concurs este prevăzut în anexa nr. 1.
(3)Numirea în funcţia de grefier-şef se face de către preşedintele Curţii Constituţionale. Concursul prevăzut la alin. (1) se organizează cu maximum 3 luni înainte de vacantarea postului de grefier-şef.
(4)Dispoziţiile art. 24, ale art. 28 alin. (3), ale art. 51 alin. (8) şi (9) şi ale art. 52-55 se aplică în mod corespunzător.
(5)Numirea în funcţia de grefier-şef se face pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii, în condiţiile prezentului articol.
SECŢIUNEA 3:Evaluarea personalului auxiliar de specialitate
Art. 57
(1)Evaluarea profesională individuală a personalului auxiliar de specialitate se face prin întocmirea unui raport de către prim-magistratul-asistent, cu consultarea grefierului-şef.
(2)În raport cu vechimea în funcţie, evaluarea se realizează după cum urmează:
a)în fiecare an, pentru personalul auxiliar de specialitate cu vechime de până la 3 ani inclusiv;
b)o dată la 2 ani, pentru personalul auxiliar de specialitate cu vechime de peste 3 ani.
(3)Grefierul-şef întocmeşte anual un raport preliminar referitor la activitatea personalului prevăzut la alin. (2), care se înregistrează şi se depune la prim-magistratul-asistent. Nota preliminară se va avea în vedere la evaluarea profesională individuală a personalului auxiliar de specialitate.
(4)Evaluarea activităţii grefierului-şef se realizează anual de prim-magistratul-asistent, prin întocmirea unui raport care va avea în vedere şi modul de îndeplinire de către acesta a atribuţiilor manageriale.
(5)Criteriile, indicatorii de evaluare şi notele aferente activităţii profesionale a personalului auxiliar de specialitate, precum şi a grefierului-şef sunt prevăzuţi la anexele nr. 4 şi 5 la prezentul regulament. Notarea personalului auxiliar de specialitate care, în perioada supusă evaluării, a desfăşurat atât activitate specifică funcţiei de execuţie, cât şi activitate specifică funcţiei de conducere, se realizează potrivit anexei nr. 7.
(6)Absolvirea oricărei forme de pregătire continuă, organizată de Şcoala Naţională de Grefieri sau, după caz, de alte entităţi, se notează distinct şi se are în vedere la evaluarea anuală a personalului auxiliar de specialitate.
(7)Fiecare criteriu de competenţă profesională şi de performanţă se notează cu note de la 1 la 5.
(8)Calificativul se acordă în funcţie de nota finală obţinută, astfel:
a)între 4,01 şi 5,00 - calificativul "Foarte bine";
b)între 3,01 şi 4,00 - calificativul "Bine";
c)între 2,01 şi 3,00 - calificativul "Satisfăcător";
d)între 1,00 şi 2,00 - calificativul "Nesatisfăcător".
(9)Persoana nemulţumită de evaluarea realizată o poate contesta la Plenul Curţii Constituţionale şi, ulterior, la instanţa de contencios administrativ şi fiscal competentă, potrivit legii.
(10)Evaluările şi calificativele se păstrează la dosarul profesional personal.
(11)Persoana căreia i s-a acordat calificativul "nesatisfăcător" sau "satisfăcător" nu poate fi promovată în grad sau într-o funcţie de conducere în anul imediat următor. În situaţia în care la două evaluări consecutive a fost acordat grefierului-şef sau persoanei care ocupă un post de execuţie calificativul "nesatisfăcător", preşedintele Curţii Constituţionale îi propune trecerea într-o funcţie de execuţie, respectiv într-un grad inferior, după caz, în limita posturilor vacante. Dacă nu există posturi vacante ori propunerea nu este acceptată, se procedează la eliberarea din funcţie a acestuia pe motivul necorespunderii profesionale.