Secţiunea 3 - Atribuţiile personalului din secţiile cu paturi - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''

M.Of. 880

În vigoare
Versiune de la: 2 Septembrie 2024
SECŢIUNEA 3:Atribuţiile personalului din secţiile cu paturi
Art. 69
(1)Medicul şef de secţie are următoarele atribuţii comune specialităţilor din Spital:
1.a) organizează şi răspunde de întreaga activitate în secţia pe care o conduce;
2.b) face parte din Consiliul medical;
3.c) răspunde de aplicarea dispoziţiilor legale privind internarea bolnavilor în secţia cu paturi;
4.d) organizează la începutul programului raportul de gardă, ocazie cu care se analizează evenimentele din secţie din ultimele 24 de ore, stabilindu-se măsurile necesare;
5.e) participă la raportul de gardă pe Spital alături de ceilalţi medicii şefi de secţie, medicii de gardă, medicul şef de laborator, farmacistul şi asistentele-şefe din secţiile Spitalului;
6.f) deleagă o parte din atribuţii medicilor primari din secţie;
7.g) examinează fiecare bolnav la internare, periodic şi ori de câte ori este nevoie şi la externare; examinează zilnic bolnavii din secţie;
8.h) organizează, controlează şi îndrumă direct activitatea personalului din secţia cu paturi pe care o conduce;
9.i) programează activitatea tuturor medicilor din secţie, indiferent de încadrarea lor, în scopul ridicării pregătirii lor profesionale şi al practicării cu competenţă egală a tuturor profilelor de activitate din secţie;
10.j) controlează efectuarea investigaţiilor prescrise, asigură şi urmăreşte stabilirea diagnosticului, aplicarea corectă a indicaţiilor terapeutice şi hotărăşte momentul externării bolnavilor;
11.k) organizează şi răspunde de acordarea asistenţei de urgenţă la primire şi în secţie;
12.l) organizează şi răspunde de activitatea de contravizită şi gardă în secţie, conform reglementărilor în vigoare;
13.m) organizează analiza periodică a calităţii muncii de asistenţă medicală împreuna cu cabinetele de profil similar din ambulatoriul de specialitate al Spitalului şi ia măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţire;
14.n) colaborează cu medicii şefi ai altor secţii şi laboratoare în vederea stabilirii diagnosticului şi aplicării tratamentului corespunzător;
15.o) organizează consulturile medicale de specialitate;
16.p) urmăreşte introducerea în practică a celor mai eficiente metode de diagnostic şi tratament;
17.q) organizează şi răspunde de activitatea de recuperare medicală (terapia cu agenţi fizici, ergoterapie etc.);
18.r) controlează, îndrumă şi răspunde de aplicarea măsurilor de igienă şi antiepidemice în vederea prevenirii infecţiilor asociate asistenţei medicale;
19.s) controlează şi răspunde de aplicarea măsurilor de protecţie a muncii în secţia pe care o conduce;
20.ş) controlează şi răspunde de completarea foilor de observaţie clinică ale bolnavilor în primele 24 de ore de la internare şi de înscrierea zilnică a evoluţiei şi tratamentului aplicat;
21.t) controlează şi răspunde de eliberarea, conform normelor legale, a documentelor medicale întocmite în secţii;
22.ţ) răspunde de ridicarea continuă a nivelului profesional şi de pregătire a personalului din subordine;
23.u) controlează întocmirea, la ieşirea din spital, a epicrizei şi a recomandărilor de tratament după externare;
24.v) controlează modul de păstrare în secţie, în timpul spitalizării, a documentelor de spitalizare (foaia de observaţie clinică, fişa de anestezie, foaia de temperatură, buletinul de analiză, biletul de trimitere etc.), verifică existenţa în fiecare foaie de observaţie clinică a fişei "consimţământul informat al pacientului", semnată de pacient, securizarea acestei fişe prin capsare şi menţionarea pe prima pagină "conţine fişa cu consimţământul informat semnată";
25.w) răspunde de bună utilizare şi întreţinere a aparaturii, instrumentarului şi întregului inventar al secţiei şi face propuneri de dotare corespunzătoare necesitaţilor;
26.x) controlează şi asigură prescrierea şi justa utilizare a medicamentelor şi evitarea polipragmaziei;
27.y) răspunde de păstrarea, prescrierea şi evidenţa substanţelor stupefiante;
28.z) controlează zilnic calitatea hranei pacienţilor şi modul de servire a acesteia;
29.aa) organizează activitatea de educaţie sanitară şi controlează şi răspunde de respectarea regimului de odihnă, servirea mesei şi primirea vizitelor de către bolnavi;
30.ab) organizează şi răspunde de activitatea de promovare a ştiinţei medicale din secţie;
31.ac) analizează lunar concordanţa diagnosticului dintre ambulatoriul de specialitate şi Spital, trimiterile între acestea, concordanţa diagnosticului clinic cu cel anatomopatologic şi alte aspecte calitative ale asistenţei medicale;
32.ad) organizează şi participă la confruntarea anatomoclinică a cazurilor deosebite;
33.ae) controlează permanent ţinuta corectă şi comportamentul personalului din secţie;
34.af) informează conducerea Spitalului asupra activităţii secţiei;
35.ag) întocmeşte fişele de evaluare anuale a activităţii întregului personal din subordine;
36.ah) îndrumă, controlează şi răspunde de calitatea asistenţei medicale de profil acordate în unităţile sanitare din teritoriu, conform competenţelor stabilite;
37.ai) urmăreşte efectuarea stagiilor practice în secţiile cu paturi ale medicilor din ambulatoriul de specialitate, conform programului stabilit de conducerea Spitalului;
38.aj) răspunde de elaborarea, adoptarea şi actualizarea protocoalelor şi procedurilor terapeutice specifice;
39.ak) îndeplineşte orice alte atribuţii legale stabilite de conducerea Spitalului, în condiţiile legii;
40.al) organizează, controlează şi răspunde pentru derularea activităţilor proprii secţiei, conform planului anual de supraveghere şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale din unitatea sanitară;
41.am) răspunde de activităţile desfăşurate de personalul propriu al secţiei;
42.an) are atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
43.ao) aplică protocolul de transfer al bolnavului critic, conform legislaţiei în vigoare;
44.ap) în afară de atribuţiile enunţate la lit. a)-ao), medicul primar şef de secţie este conducător de compartiment de specialitate, semnând documente ce se supun controlului financiar preventiv.
(2)În absenţa medicului primar şef de secţie toate atribuţiile acestuia se execută de unul din medicii primari/specialişti desemnaţi în acest sens.
(3)Medicul coordonator ATI are în principal următoarele atribuţii:
a)coordonează întreaga activitate a compartimentului din punct de vedere medical, administrativ şi educaţional;
b)se implică direct în îngrijirea pacienţilor din blocul operator şi din compartimentul cu paturi;
c)răspunde de elaborarea, adoptarea şi actualizarea protocoalelor şi procedurilor terapeutice specifice;
d)coordonează activitatea de educaţie medicală continuă a personalului medical;
e)răspunde de asigurarea calităţii actului medical;
f)asigură direct sau printr-un înlocuitor de drept continuitatea conducerii compartimentului, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru probleme medicale şi/sau administrative;
g)repartizează medicii din cadrul compartimentului pe sectoare de activitate: săli de operaţie, săli de investigaţii, componentă cu paturi (TI, TIIP, SPA) etc.;
h)desemnează medici responsabili de un anumit sector de activitate al compartimentului (anestezie, terapie intensivă, terapie intermediară etc.), după caz;
i)întocmeşte referate de necesitate privitoare la medicamentele, materialele, dispozitivele medicale, aparatura necesară compartimentului, precum şi cu privire la întreţinerea şi repararea acestora;
j)propune calificativele anuale, premiile şi salariile de merit pentru personalul din subordine;
k)propune conducerii Spitalului sancţionarea administrativă a personalului din subordine;
l)face parte din comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din secţie;
m)participă activ la activitatea din cadrul societăţii academice de profil: Societatea Română de Anestezie şi Terapie Intensivă (SRATI) la nivel naţional sau local şi, eventual, în societăţile academice de profil internaţionale;
n)participă la programele de educaţie medicală continuă în domeniul ATI (la nivel naţional şi/sau internaţional);
o)participă activ la evaluarea utilizării adecvate a resurselor compartimentului ATI în Spital.
(4)Medicul şef de secţie cu profil chirurgical are, în afara atribuţiilor comune, şi următoarele atribuţii specifice:
a)răspunde de calitatea actului chirurgical, de stabilirea programului şi a indicaţiilor operatorii, pregătirea preoperatorie şi tratamentul postoperator efectuat în secţia pe care o conduce;
b)asigură condiţiile de organizare şi funcţionare a blocurilor operatorii şi celelalte măsuri necesare desfăşurării activităţii în condiţii optime;
c)coordonează activitatea blocului operator.
(5)Medicul primar de specialitate care nu îndeplineşte funcţia de şef de secţie are atribuţii similare şefului de secţie în privinţa asistenţei medicale şi cele pe care le primeşte de la şeful de secţie.
(6)Medicul de specialitate are în principal următoarele atribuţii comune specialităţilor din spital:
a)examinează bolnavii imediat la internare şi completează foaia de observaţie în primele 24 de ore, iar în cazuri de urgenţă, imediat; foloseşte investigaţiile paraclinice efectuate în ambulatoriu;
b)examinează zilnic bolnavii şi consemnează în foaia de observaţie evoluţia, explorările de laborator, alimentaţia şi tratamentul corespunzător; la sfârşitul internării întocmeşte epicriza;
c)prezintă medicului şef de secţie situaţia bolnavilor pe care îi are în îngrijire şi solicită sprijinul acestuia ori de câte ori este necesar;
d)participă la consulturi cu medicii din alte specialităţi şi în cazurile deosebite la examenele paraclinice, precum şi la expertizele medico-legale şi la expertiza capacităţii de muncă;
e)comunică zilnic medicului de gardă bolnavii gravi pe care îi are în grijă şi care necesită supraveghere deosebită;
f)întocmeşte şi semnează condica de medicamente pentru bolnavii pe care îi îngrijeşte; supraveghează tratamentele medicale executate de cadrele medii şi auxiliare sanitare, iar la nevoie le efectuează personal;
g)recomandă şi urmăreşte zilnic regimul alimentar al bolnavilor;
h)controlează şi răspunde de întreaga activitate de îngrijire a bolnavilor desfăşurată de personalul mediu, auxiliar şi elementar sanitar cu care lucrează;
i)asigură şi răspunde de aplicarea tuturor măsurilor de igienă şi antiepidemice, precum şi a normelor de protecţie a muncii în sectorul de activitate pe care îl are în grijă;
j)raportează cazurile de boli infecţioase şi boli profesionale potrivit dispoziţiilor legale;
k)răspunde de disciplina, ţinuta şi comportamentul personalului din subordine şi ale bolnavilor pe care îi are în îngrijire;
l)asigură contravizita şi gărzile în secţie, potrivit graficului de muncă stabilit de către medicul şef de secţie sau, în situaţii deosebite, din dispoziţia acestuia;
m)întocmeşte formele de externare ale bolnavilor şi redactează orice act medical, aprobat de conducerea Spitalului, în legătură cu bolnavii pe care îi are sau i-a avut în îngrijire;
n)răspunde prompt la toate solicitările de urgenţă şi la consulturile din aceeaşi secţie şi alte secţii şi colaborează cu toţi medicii din secţiile şi laboratoarele din Spital, în interesul unei cât mai bune îngrijiri medicale a bolnavilor;
o)execută atribuţii de îndrumare şi control tehnic, precum şi consultaţii de specialitate în ambulatoriu, conform planului întocmit de medicul şef al secţiei;
p)se preocupă în permanenţă de ridicarea nivelului profesional propriu şi contribuie la ridicarea nivelului profesional al personalului din subordine;
q)depune o activitate permanentă de educaţie sanitară a bolnavilor şi aparţinătorilor;
r)participă la autopsii şi confruntările anatomo-clinice la cazurile pe care le-a avut în îngrijire;
s)răspunde de respectarea obligativităţii medicilor de a obţine, în scris, sub semnătură, a "consimţământului informat al pacientului", securizarea acestei fişe prin capsare şi menţionarea pe prima pagină "conţine fişa cu consimţământul informat semnată";
ş)are atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
t)aplică protocolul de transfer al bolnavului critic, conform prevederilor legale;
ţ)are atribuţii de prevenire şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale;
u)răspunde de protejarea propriilor pacienţi de alţi pacienţi infectaţi sau de personalul care poate fi infectat;
v)răspunde de aplicarea procedurilor şi protocoalelor din planul anual de supraveghere şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale;
w)răspunde de obţinerea specimenelor microbiologice necesare atunci când o infecţie este prezentă sau suspectă;
x)face raportarea cazurilor de infecţii intraspitaliceşti şi internarea pacienţilor infectaţi;
y)face consilierea pacienţilor, vizitatorilor şi personalului în legătură cu tehnicile de prevenire a transmiterii infecţiilor;
z)instituie tratamentul adecvat pentru infecţiile pe care le are şi ia măsuri pentru a preveni transmiterea acestor infecţii altor persoane, în special pacienţilor.
(7)Medicul de specialitate din secţiile cu profil chirurgical are, în afara atribuţiilor comune, şi următoarele atribuţii specifice:
a)face parte din echipa operatorie în intervenţiile chirurgicale care se efectuează bolnavilor aflaţi sub îngrijirea lui, potrivit indicaţiilor şi programului stabilit de medicul şef de secţie;
b)răspunde de înscrierea protocolului operator în condica de intervenţii chirurgicale şi în foaia de observaţie a bolnavului;
c)sesizează organele de cercetare penală asupra cazurilor de vătămare corporală care ar putea fi rezultatul unui act criminal;
d)are atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi respectă prevederile legale aplicabile unităţilor sanitare.
(8)Medicul specialist anestezie-terapie intensivă are următoarele atribuţii specifice:
a)participă la stabilirea planurilor operatorii ale secţiilor chirurgicale;
b)verifică, împreună cu colectivul medical al secţiei chirurgicale, cu ocazia şedinţei de programare a operaţiilor, modul în care sunt asigurate investigarea şi pregătirea preoperatorie a bolnavilor;
c)asigură, pentru bolnavii din secţia anestezie-terapie intensivă, pregătirea preoperatorie şi supravegherea postoperatorie pe o perioadă necesară eliminării efectelor anesteziei şi restabilirii funcţiilor vitale ale organismului;
d)dă indicaţii generale cu privire la pregătirea preoperatorie şi supravegherea postoperatorie a bolnavilor din alte secţii;
e)îndrumă şi răspunde de toate problemele cu privire la organizarea şi funcţionarea punctului de transfuzie şi a punctului de recoltat sânge din unitate;
f)organizează şi asigură, cu concursul tuturor medicilor şi în special al şefilor de secţie, mobilizarea pentru donarea de sânge de la aparţinătorii bolnavilor, în scopul acoperirii cantităţii de sânge şi derivate consumate în spital;
g)asigură îngrijirea preoperatorie a pacienţilor chirurgicali (examen preanestezie şi pregătirea preoperatorie specifică, administrarea anesteziei şi terapia intensivă intraoperatorie, urmărirea postanestezică) în conformitate cu protocoalele recomandate de SRATI şi adoptate de secţie;
h)completează fişa de anestezie, care trebuie să cuprindă monitorizarea medicală a pacientului.
Art. 70
(1)Asistentul coordonator din compartimentul ATI este cadrul responsabil de organizarea şi funcţionarea compartimentului, de gestionarea îngrijirilor, de animarea şi încadrarea echipei de îngrijiri, conform politicii de îngrijiri.
(2)Asistentul coordonator al compartimentului este subordonat medicului coordonator şi are relaţii funcţionale cu compartimentele din cadrul unităţii sanitare şi de colaborare cu asistenţii-şefi din alte secţii ale Spitalului.
(3)Asistentul coordonator al compartimentului ATI are următoarele atribuţii:
a)organizează activităţile de tratament, explorări funcţionale şi îngrijire din secţie, asigură şi răspunde de calitatea acestora;
b)stabileşte atribuţiile de serviciu ale întregului personal din subordine din secţie, pe care le poate modifica, informând medicul şef de secţie;
c)coordonează, controlează şi răspunde de calitatea activităţii desfăşurate de personalul din subordine în cele 3 ture;
d)evaluează şi apreciază ori de câte ori este necesar, individual şi global, activitatea personalului aflat în subordine din secţie;
e)organizează, împreună cu asistentul-şef de unitate şi cu consultarea reprezentatului colegiului asistenţilor medicali, testări profesionale periodice şi acordă calificativele anuale, pe baza calităţii activităţii, rezultatelor obţinute la testare;
f)participă la selectarea asistenţilor medicali, a surorilor medicale şi a personalului auxiliar - prin concurs; propune criterii de salarizare pentru personalul din subordine, potrivit reglementărilor legale în vigoare;
g)supraveghează şi asigură acomodarea şi integrarea personalului nou-încadrat în vederea respectării atribuţiilor din fişa postului;
h)controlează activitatea de educaţie pentru sănătate realizată/desfăşurată de asistenţii medicali;
i)informează medicul coordonator şi, după caz, asistenta-şefă de unitate despre evenimentele deosebite petrecute în timpul turelor;
j)aduce la cunoştinţa asistentei-şefe de unitate absenţa temporară a personalului în vederea suplinirii acestuia, potrivit reglementărilor legale în vigoare;
k)coordonează şi răspunde de aplicarea şi respectarea normelor de prevenire şi combatere a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
l)răspunde de aprovizionarea compartimentului cu instrumentar, lenjerie şi alte materiale sanitare necesare şi de întreţinere şi înlocuirea acestora conform normelor stabilite în unitate;
m)asigură procurarea medicamentelor curente pentru aparatul de urgenţă al compartimentului, controlează modul în care medicaţia este preluată din farmacie, păstrată, distribuită şi administrată de către asistenţii din compartiment;
n)realizează inventarierea periodică a dotării secţiei, conform normelor stabilite, în colaborare cu asistenta-şefă de unitate şi deleagă persoana care răspunde de aceasta faţă de administraţia instituţiei;
o)controlează zilnic condica de prezenţă a personalului şi contrasemnează;
p)răspunde de întocmirea situaţiei zilnice a mişcării bolnavilor şi asigură predarea acesteia la camera de gardă;
q)analizează şi propune nevoile de perfecţionare pentru categoriile de personal din subordine şi le comunică asistentei-şefe pe unitate;
r)organizează şi participă zilnic la raportul asistenţilor din compartiment, la raportul de gardă cu medicii şi la raportul organizat de asistenta-şefă de unitate cu asistenţii-şefi de secţie;
s)participă la vizita efectuată de medicul coordonator;
ş)organizează instruirile periodice ale întregului personal din subordine prin respectarea normelor de protecţie a muncii;
t)se preocupă de asigurarea unui climat etic al personalului din subordine şi faţă de bolnavi;
ţ)asigură păstrarea secretului profesional şi oferă informaţii aparţinătorilor, numai în interesul bolnavilor;
u)în cazuri deosebite, propune spre aprobare, împreună cu medicul coordonator, ore suplimentare, conform reglementărilor legale, şi informează asistenta-şefă de unitate;
v)în cazul constatării unor acte de indisciplină la personalul din subordine, în cadrul secţiei, decide asupra modului de rezolvare şi/sau sancţionare a personalului vinovat şi informează medicul şef al secţiei, asistenta-şefă de unitate şi conducerea unităţii;
w)întocmeşte graficul concediilor de odihnă, informează asistenta-şefă de unitate, răspunde de respectarea acestuia şi asigură înlocuirea personalului pe durata concediului;
x)coordonează organizarea şi realizarea instruirii clinice a elevilor şcolilor postliceale sanitare însoţiţi de instructorul de practică, conform stagiilor stabilite de comun acord cu şcoala;
y)respectă şi aplică prevederile legislative în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
Art. 71
(1)Psihologul din compartimentul ATI are în principal următoarele atribuţii:
a)identifică şi analizează structura psihologică a fiecărui pacient din secţia/compartimentul în care este încadrat, la indicaţia medicului curant;
b)evaluează starea psihologică a pacienţilor pe tot parcursul spitalizării, după caz;
c)stabileşte strategia terapeutică pentru fiecare pacient în parte;
d)realizează programul activităţilor de consiliere şi terapeutice în sprijinul bolnavilor şi al familiilor acestora;
e)educă pacienţii sub aspectul atitudinii faţă de sine şi faţă de ceilalţi;
f)creşte complianţa pacienţilor la tratament şi îi conştientizează pe aceştia în legătură cu riscurile nerespectării regimului de tratament;
g)intervine în momentele de criză psihologică;
h)informează şi educă pacientul cu privire la regulamentul intern al Spitalului;
i)participă la elaborarea materialelor informative pentru pacienţi;
j)evaluează nevoile de consiliere pentru fiecare pacient.
(2)Evaluarea nevoilor de consiliere pentru fiecare pacient se realizează prin:
a)investigarea şi psihodiagnosticul tulburărilor psihice şi al altor condiţii de patologie care implică în etiopatogeneză mecanisme psihologice;
b)evaluare cognitivă şi neuropsihologică;
c)evaluare comportamentală;
d)evaluare subiectiv-emoţională;
e)evaluarea personalităţii şi a mecanismelor de coping/adaptare/defensive;
f)evaluarea contextului familial, profesional, social, economic, cultural în care se manifestă problemele psihologice;
g)evaluarea dezvoltării psihologice;
h)alte evaluări în situaţii care implică componente psihologice.
(3)Intervenţia/Asistenţa psihologică cuprinde cel puţin 3 dintre următoarele componente:
a)educaţie pentru sănătate, promovarea sănătăţii şi a unui stil de viaţă sănătos (de exemplu, prin prevenţie primară şi secundară);
b)consiliere şi terapie suportivă;
c)consilierea în situaţii de criză;
d)terapii de scurtă durată focalizate pe problemă, prevenţie terţiară, recuperare şi reeducare (individuale, de grup);
e)terapii standard de relaxare şi sugestive;
f)consiliere (de exemplu, prin tehnici comportamentale) specifică obiectivelor medicale (de exemplu, creşterea aderenţei la tratament, modificarea stilului de viaţă, pregătire preoperatorie, prevenţie terţiară în cadrul bolilor cronice etc.).
Art. 72
Asistentul-şef din secţia chirurgie are, în afara atribuţiilor prevăzute la art. 70, şi următoarele atribuţii specifice:
a)organizează şi răspunde de calitatea şi controlul activităţii de pregătire, sterilizare şi utilizare a materialelor şi instrumentarului folosit în secţie;
b)organizează, controlează şi răspunde de aplicarea tuturor măsurilor de asepsie şi antisepsie stabilite pentru blocurile operatorii, sălile de pansamente şi saloanele bolnavilor;
c)respectă prevederile legale aplicabile unităţilor sanitare.
Art. 73
Asistentul coordonator din compartimentul ATI se subordonează direct medicului coordonator al compartimentului ATI şi coordonează personalul din subordine implicat direct în îngrijirea pacienţilor şi are, în afara atribuţiilor prevăzute la art. 70, şi următoarele atribuţii specifice:
a)verifică modul în care sunt asigurate investigarea şi pregătirea preoperatorie a bolnavilor;
b)asigură activitatea de supraveghere postoperatorie a bolnavilor pe perioada necesară eliminării efectelor anesteziei şi restabilirii funcţiilor vitale ale organismului;
c)răspunde de toate problemele cu privire la organizarea şi funcţionarea punctului de transfuzie şi a punctului de recoltat sânge din unitate;
d)răspunde de calitatea îngrijirilor acordate pacienţilor de către personalul din subordine;
e)organizează echipele de lucru la postul de lucru de la anestezie în sala de operaţie şi de preanestezie sau în afara sălii de operaţie, la recomandarea medicului ATI, şi se asigură că echipamentele medicale de intervenţie sunt în stare de funcţionare;
f)verifică respectarea programului de lucru de către personalul din subordine şi întocmeşte lunar foaia colectivă de prezenţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
g)supraveghează corectitudinea aplicării manevrelor terapeutice de către personalul direct subordonat (asistenţi, personal auxiliar sanitar şi alte categorii de personal pregătit şi autorizat conform prevederilor legale);
h)coordonează şi răspunde de activitatea de menţinere a curăţeniei, asepsiei şi antisepsiei, precum şi a dezinfecţiei şi dezinsecţiei;
i)răspunde de corectitudinea raportărilor efectuate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
j)verifică şi completează zilnic stocul obligatoriu de medicamente şi materiale necesare desfăşurării activităţii specifice secţiei;
k)verifică starea de funcţionare a echipamentelor medicale din dotarea compartimentului cu paturi şi de la postul de lucru de la anestezie şi anunţă imediat verbal şi în scris disfuncţiile constatate medicului coordonator al compartimentului ATI sau, în lipsa acestuia, altui medic ATI şi conducerii Spitalului.
Art. 74
(1)În secţiile cu paturi lucrează asistenţi medicali din următoarele specialităţi: asistent medical de pediatrie, asistent medical de obstetrică-ginecologie, asistent medical generalist. Asistentul medical din secţiile cu paturi are atribuţii ce decurg din competenţele certificate de actele de studii obţinute, ca urmare a parcurgerii unei forme de învăţământ de specialitate recunoscute de lege, după cum urmează:
1.a) în exercitarea profesiei, asistentul medical are responsabilitatea actelor întreprinse în cadrul activităţilor ce decurg din rolul autonom şi delegat;
2.b) îşi desfăşoară activitatea în mod responsabil, conform reglementărilor profesionale şi cerinţelor postului;
3.c) respectă regulamentul de ordine interioară;
4.d) preia pacientul nou-internat şi însoţitorul acestuia (în funcţie de situaţie), verifică toaleta personală, ţinuta de spital şi îl repartizează la salon;
5.e) informează pacientul cu privire la structura secţiei şi asupra obligativităţii respectării regulamentului de ordine interioară (care va fi afişat în salon);
6.f) acordă prim ajutor în situaţii de urgenţă şi cheamă medicul;
7.g) participă la asigurarea unui climat optim şi de siguranţă în salon;
8.h) identifică problemele de îngrijire ale pacienţilor, stabileşte priorităţile, elaborează şi implementează planul de îngrijire şi evaluează rezultatele obţinute, pe tot parcursul internării;
9.i) prezintă medicului de salon pacientul pentru examinare şi îl informează asupra stării de sănătate a acestuia de la internare şi pe tot parcursul internării;
10.j) observă simptomele şi starea pacientului, le înregistrează în dosarul de îngrijire şi informează medicul;
11.k) pregăteşte bolnavul şi ajută medicul la efectuarea tehnicilor speciale de investigaţii şi tratament;
12.l) pregăteşte bolnavul, prin tehnici specifice, pentru investigaţii speciale sau intervenţii chirurgicale, organizează transportul bolnavului şi, la nevoie, supraveghează starea acestuia pe timpul transportului;
13.m) recoltează produse biologice pentru examenele de laborator, conform prescripţiei medicului;
14.n) răspunde de îngrijirea bolnavilor din salon şi supraveghează efectuarea de către infirmieră a toaletei, schimbării lenjeriei de corp şi de pat, creării condiţiilor pentru satisfacerea nevoilor fiziologice, schimbării poziţiei bolnavului;
15.o) observă apetitul pacienţilor, supraveghează şi asigură alimentarea pacienţilor dependenţi, supraveghează distribuirea alimentelor conform dietei consemnate în foaia de observaţie clinică;
16.p) administrează personal medicaţia, efectuează tratamentele, imunizările, testările biologice etc., conform prescripţiei medicale;
17.q) asigură monitorizarea specifică a bolnavului conform prescripţiei medicale;
18.r) pregăteşte echipamentul, instrumentarul şi materialul steril necesar intervenţiilor;
19.s) asigură pregătirea preoperatorie a pacientului;
20.ş) asigură îngrijirile postoperatorii;
21.t) semnalează medicului orice modificări depistate (de exemplu: auz, vedere, imperforaţii anale etc.);
22.ţ) verifică existenţa benzii/semnului de identificare a pacientului;
23.u) pregăteşte materialele şi instrumentarul medical în vederea sterilizării;
24.v) respectă normele de securitate, manipulare şi descărcare a stupefiantelor, precum şi a medicamentelor cu regim special;
25.w) organizează şi desfăşoară programe de educaţie pentru sănătate, activităţi de consiliere, lecţii educative şi demonstraţii practice pentru pacienţi, aparţinători şi diferite categorii profesionale aflate în formare;
26.x) participă la acordarea îngrijirilor paliative şi instruieşte familia sau aparţinătorii pentru acordarea acestora;
27.y) participă la organizarea şi realizarea activităţilor psihoterapeutice de reducere a stresului şi de depăşire a momentelor/situaţiilor de criză;
28.z) supraveghează modul de desfăşurare a vizitelor aparţinătorilor, conform regulamentului de ordine interioară;
29.aa) efectuează verbal şi în scris preluarea/predarea fiecărui pacient şi a serviciului în cadrul raportului de tură;
30.ab) pregăteşte pacientul pentru externare;
31.ac) în caz de deces, inventariază obiectele, identifică cadavrul şi organizează transportul acestuia la locul stabilit de conducerea Spitalului;
32.ad) utilizează şi păstrează, în bune condiţii, echipamentele şi instrumentarul din dotare, supraveghează colectarea materialelor şi instrumentarului de unică folosinţă utilizat şi se asigură de depozitarea acestora în vederea distrugerii;
33.ae) poartă echipamentul de protecţie prevăzut de regulamentul de ordine interioară, care va fi schimbat ori de câte ori este nevoie, pentru păstrarea igienei şi a aspectului estetic personal;
34.af) respectă reglementările în vigoare privind prevenirea, controlul şi combaterea infecţiilor asociate asistenţei medicale;
35.ag) respectă secretul profesional şi codul de etică al asistentului medical;
36.ah) respectă şi apară drepturile pacientului;
37.ai) se preocupă de perfecţionarea profesională, prin studiu individual sau alte forme de educaţie continuă şi conform cerinţelor postului;
38.aj) participă la procesul de formare a viitorilor asistenţi medicali;
39.ak) supraveghează şi coordonează activităţile desfăşurate de personalul din subordine;
40.al) participă şi/sau iniţiază activităţi de cercetare în domeniul medical şi al îngrijirilor pentru sănătate.
(2)Atribuţiile de prevenire şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale sunt:
a)implementează practicile de îngrijire a pacienţilor în vederea controlului infecţiilor;
b)se familiarizează cu practicile de prevenire a apariţiei şi răspândirii infecţiilor şi aplică practicile adecvate pe toată durata internării pacienţilor;
c)menţine igiena, conform politicilor Spitalului şi practicilor de îngrijire adecvate din salon;
d)monitorizează tehnicile aseptice, inclusiv spălarea pe mâini şi utilizarea izolării;
e)informează cu promptitudine medicul de gardă în legătura cu apariţia semnelor de infecţie la unul dintre pacienţii aflaţi în îngrijirea sa;
f)iniţiază izolarea pacientului şi comandă obţinerea specimenelor de la toţi pacienţii care prezintă semne ale unei boli transmisibile, atunci când medicul nu este momentan disponibil;
g)limitează expunerea pacientului la infecţii provenite de la vizitatori, personalul spitalului, alţi pacienţi sau echipamentul utilizat pentru diagnosticare;
h)menţine o rezervă asigurată şi adecvată de materiale pentru salonul respectiv, medicamente şi alte materiale necesare îngrijirii pacientului;
i)identifică infecţiile asociate asistenţei medicale;
j)investighează tipul de infecţie şi agentul patogen, împreună cu medicul curant;
k)participă la pregătirea personalului;
l)participă la investigarea epidemiilor;
m)asigură comunicarea cu instituţiile de sănătate publică şi cu alte autorităţi, unde este cazul.
(3)Asistentul medical din secţiile cu paturi îndeplineşte atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
(4)Asistentul medical din secţiile cu paturi respectă prevederile legale aplicabile în unităţi sanitare.
Art. 75
(1)Asistentul medical din secţiile cu paturi stabileşte priorităţile privind îngrijirea şi întocmeşte planul de îngrijire.
(2)Asistentul medical din secţiile cu paturi efectuează următoarele tehnici:
1.a) tratamente parenterale;
2.b) transfuzii;
3.c) puncţii arterio-venoase;
4.d) vitaminizări;
5.e) imunizări;
6.f) testări biologice;
7.g) probe de compatibilitate;
8.h) recoltarea probelor de laborator;
9.i) sondaje şi spălături intracavitare;
10.j) pansamente şi bandaje;
11.k) tehnici de combatere a hipo - şi hipertermiei;
12.l) clisme în scop terapeutic şi evacuator;
13.m) intervenţii pentru mobilizare (hidratare, drenaj postural, umidificare, vibraţie, tapotări, frecţii etc.);
14.n) intubarea bolnavului, în situaţii de urgenţă;
15.o) oxigenoterapie;
16.p) resuscitarea cardio-respiratorie;
17.q) aspiraţia traheo-bronşică;
18.r) instituirea şi urmărirea drenajului prin aspiraţie continuă;
19.s) îngrijirea bolnavului cu canulă traheo-bronşică;
20.ş) băi medicamentoase, prişniţe şi cataplasme;
21.t) mobilizarea pacientului;
22.ţ) măsurarea funcţiilor vitale;
23.u) pregătirea pacientului pentru explorări funcţionale;
24.v) pregătirea pacientului pentru investigaţii specifice;
25.w) îngrijirea ochilor, mucoasei nazale, a mucoasei bucale etc.;
26.x) prevenirea şi combaterea escarelor;
27.y) montarea sondei vezicale, iar la bărbaţi numai după ce sondajul iniţial a fost efectuat de medic;
28.z) calmarea şi tratarea durerii;
29.aa) urmărirea şi calcularea bilanţului hidric;
30.ab) supravegherea nou-născutului aflat în incubator;
31.ac) stimularea tactilă a nou-născutului etc.;
32.ad) măsurători antropometrice;
33.ae) verificarea şi răspunderea de existenţa benzii de identificare a pacientului.
Art. 76
(1)Asistentul medical din secţia de anestezie şi terapie intensivă are, în afara atribuţiilor prevăzute la art. 72, şi următoarele atribuţii specifice:
a)participă, sub îndrumarea medicului anestezist-terapeut intensiv şi/sau a asistentului-şef, la pregătirea bolnavului pentru anestezie;
b)supraveghează bolnavul şi administrează tratamentul intraoperator conform indicaţiilor şi sub supravegherea medicului;
c)urmăreşte evoluţia postoperatorie până la transportarea bolnavului în secţie, în pat, unde acesta este preluat de asistenta din secţie;
d)administrează tratamentul prescris de către medicul curant, conform specificaţiilor acestuia, şi urmăreşte evoluţia pacienţilor admişi în compartimentul cu paturi ATI;
e)îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de către asistentul-şef.
(2)Asistentul medical din unitatea de transfuzii sangvine are în principal următoarele atribuţii:
a)asigură şi răspunde de aprovizionarea corectă şi la timp a punctului de transfuzie cu cantităţi suficiente de sânge, plasmă şi alte derivate de sânge terapeutice;
b)efectuează determinarea grupei sanguine, a factorului Rh şi proba de incompatibilitate pe lamă;
c)răspunde de apariţia reacţiilor, complicaţiilor şi accidentelor postransfuzionale provocate de pregătirea defectuoasă a materialelor de transfuzie, de conservarea şi manipularea necorespunzătoare a sângelui şi derivatelor;
d)ţine în ordine scriptele şi evidenţele punctului de transfuzie;
e)înregistrează în foaia de observaţie clinică rezultatele examenelor efectuate, precum şi datele personale ale donatorului înscrise pe flacon, răspunde de completarea corectă şi de trimiterea taloanelor de sânge la centrul de recoltare şi conservare a sângelui.
Art. 77
(1)Infirmierul/Infirmiera are în principal următoarele atribuţii:
a)îşi desfăşoară activitatea în unităţi sanitare şi numai sub îndrumarea şi supravegherea asistentului medical;
b)pregăteşte patul şi schimbă lenjeria bolnavilor;
c)efectuează sau ajută la efectuarea toaletei zilnice a bolnavului imobilizat, cu respectarea regulilor de igienă;
d)ajută bolnavii deplasabili la efectuarea toaletei zilnice;
e)ajută bolnavii pentru efectuarea nevoilor fiziologice (ploscă, urinar, tăviţe renale etc.);
f)asigură curăţenia, dezinfecţia şi păstrarea recipientelor utilizate în locurile şi condiţiile stabilite (în secţie);
g)asigură toaleta bolnavului imobilizat ori de câte ori este nevoie;
h)ajută la pregătirea bolnavilor în vederea examinării;
i)transportă lenjeria murdară (de pat şi a bolnavilor) în containere speciale la spălătorie şi o aduce curată în containere speciale, cu respectarea circuitelor, conform reglementărilor regulamentului de ordine interioară;
j)execută, la indicaţia asistentului medical, dezinfecţia zilnică a mobilierului din salon;
k)pregăteşte, la indicaţia asistentului medical, salonul pentru dezinfecţie, ori de câte ori este necesar;
l)efectuează curăţenia şi dezinfecţia cărucioarelor pentru bolnavi, a tărgilor şi a celorlalte obiecte care ajută bolnavul la deplasare;
m)se ocupă de întreţinerea cărucioarelor pentru bolnavi, a tărgilor şi a celorlalte obiecte care ajută bolnavul la deplasare;
n)pregăteşte şi ajută bolnavul pentru efectuarea plimbării şi îi ajută pe cei care necesită ajutor pentru a se deplasa;
o)colectează materialele sanitare şi instrumentarul de unică folosinţă utilizate în recipiente speciale şi asigură transportul lor la spaţiile amenajate de depozitare, în vederea neutralizării;
p)ajută asistentul medical şi brancardierul la poziţionarea bolnavului imobilizat;
q)goleşte, periodic sau la indicaţia asistentului medical, pungile care colectează urină sau alte produse biologice, excremente, după ce s-a făcut bilanţul de către asistentul medical şi au fost înregistrate în documentaţia pacientului;
r)după decesul unui bolnav, sub supravegherea asistentului medical, pregăteşte cadavrul şi ajută la transportul acestuia la locul stabilit de către conducerea instituţiei;
s)va respecta comportamentul etic faţă de bolnavi şi faţă de personalul medico-sanitar;
ş)poartă echipamentul de protecţie prevăzut de regulamentul de ordine interioară, care va fi schimbat ori de câte ori este nevoie, pentru păstrarea igienei şi aspectului estetic personal;
t)respectă regulamentul de ordine interioară şi celelalte prevederi legale aplicabile unităţilor sanitare.
(2)Infirmierul/Infirmiera nu este abilitat/abilitată să dea relaţii despre starea sănătăţii bolnavului.
Art. 78
(1)Brancardierul are în principal următoarele atribuţii:
a)îşi desfăşoară activitatea în unităţi sanitare şi numai sub îndrumarea şi supravegherea asistentului medical sau a medicului;
b)respectă regulamentul de ordine interioară;
c)se ocupă de transportul bolnavilor;
d)se ocupă de funcţionarea, curăţenia şi dezinfectarea cărucioarelor de transport şi a tărgilor şi cunoaşte soluţiile dezinfectante şi modul de folosire;
e)efectuează transportul cadavrelor, respectând regulile de etică, însoţit de încă două persoane, cu documentele de identificare;
f)la transportul cadavrelor foloseşte obligatoriu echipament special de protecţie (un halat de protecţie, mănuşi de cauciuc etc.);
g)ajută la fixarea/poziţionarea extremităţilor, segmentelor fracturate, aplicarea aparatelor gipsate, inclusiv în cadrul serviciului de gardă;
h)anunţă orice eveniment neprevăzut medicului-şef/asistentului medical şef de serviciu;
i)are un comportament etic faţă de bolnav, aparţinătorii acestuia şi faţă de personalul medical sanitar;
j)poartă echipamentul de protecţie prevăzut de regulamentul de ordine interioară, care va fi schimbat ori de către ori este nevoie, pentru păstrarea igienei şi a aspectului estetic personal;
k)respectă prevederile legale aplicabile în unităţile sanitare;
l)exercită orice alte atribuţii stabilite în fişa postului, conform prevederilor legale.
(2)Brancardierul nu are dreptul să dea informaţii privind starea bolnavului.
Art. 79
Îngrijitoarea/Îngrijitorul are în principal următoarele atribuţii:
a)efectuează curăţenia saloanelor, sălilor de tratament, blocurilor operatorii, blocurilor de naştere etc., coridoarelor şi grupurilor sanitare;
b)efectuează dezinfecţia curentă a pardoselilor, pereţilor, grupurilor sanitare, ploştilor, urinarelor şi păstrarea lor corespunzătoare;
c)transportă pe circuitul stabilit reziduurile solide din secţie la rampa de gunoi sau crematoriu, curăţă şi dezinfectează recipientele;
d)îndeplineşte toate indicaţiile asistenţei-şefe privind întreţinerea curăţeniei, salubrităţii, dezinfecţiei şi dezinsecţiei;
e)respectă permanent regulile de igienă personală şi declară asistentei-şefe îmbolnăvirile pe care le prezintă personal sau îmbolnăvirile survenite la membrii de familie;
f)poartă în permanenţă echipamentul de protecţie stabilit, pe care îl schimbă ori de câte ori este necesar;
g)asigură transportul alimentelor de la oficiul alimentar către pacienţi, asigură spălarea, dezinfecţia şi păstrarea igienică a tăviţelor utilizate la distribuţia hranei şi curăţenia oficiului alimentar.