Art. 69. - Medicul şef de secţie are următoarele atribuţii comune specialităţilor din Spital: - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''
M.Of. 880
În vigoare Versiune de la: 2 Septembrie 2024
Art. 69
(1)Medicul şef de secţie are următoarele atribuţii comune specialităţilor din Spital:
1.a) organizează şi răspunde de întreaga activitate în secţia pe care o conduce;
2.b) face parte din Consiliul medical;
3.c) răspunde de aplicarea dispoziţiilor legale privind internarea bolnavilor în secţia cu paturi;
4.d) organizează la începutul programului raportul de gardă, ocazie cu care se analizează evenimentele din secţie din ultimele 24 de ore, stabilindu-se măsurile necesare;
5.e) participă la raportul de gardă pe Spital alături de ceilalţi medicii şefi de secţie, medicii de gardă, medicul şef de laborator, farmacistul şi asistentele-şefe din secţiile Spitalului;
6.f) deleagă o parte din atribuţii medicilor primari din secţie;
7.g) examinează fiecare bolnav la internare, periodic şi ori de câte ori este nevoie şi la externare; examinează zilnic bolnavii din secţie;
8.h) organizează, controlează şi îndrumă direct activitatea personalului din secţia cu paturi pe care o conduce;
9.i) programează activitatea tuturor medicilor din secţie, indiferent de încadrarea lor, în scopul ridicării pregătirii lor profesionale şi al practicării cu competenţă egală a tuturor profilelor de activitate din secţie;
10.j) controlează efectuarea investigaţiilor prescrise, asigură şi urmăreşte stabilirea diagnosticului, aplicarea corectă a indicaţiilor terapeutice şi hotărăşte momentul externării bolnavilor;
11.k) organizează şi răspunde de acordarea asistenţei de urgenţă la primire şi în secţie;
12.l) organizează şi răspunde de activitatea de contravizită şi gardă în secţie, conform reglementărilor în vigoare;
13.m) organizează analiza periodică a calităţii muncii de asistenţă medicală împreuna cu cabinetele de profil similar din ambulatoriul de specialitate al Spitalului şi ia măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţire;
14.n) colaborează cu medicii şefi ai altor secţii şi laboratoare în vederea stabilirii diagnosticului şi aplicării tratamentului corespunzător;
15.o) organizează consulturile medicale de specialitate;
16.p) urmăreşte introducerea în practică a celor mai eficiente metode de diagnostic şi tratament;
17.q) organizează şi răspunde de activitatea de recuperare medicală (terapia cu agenţi fizici, ergoterapie etc.);
18.r) controlează, îndrumă şi răspunde de aplicarea măsurilor de igienă şi antiepidemice în vederea prevenirii infecţiilor asociate asistenţei medicale;
19.s) controlează şi răspunde de aplicarea măsurilor de protecţie a muncii în secţia pe care o conduce;
20.ş) controlează şi răspunde de completarea foilor de observaţie clinică ale bolnavilor în primele 24 de ore de la internare şi de înscrierea zilnică a evoluţiei şi tratamentului aplicat;
21.t) controlează şi răspunde de eliberarea, conform normelor legale, a documentelor medicale întocmite în secţii;
22.ţ) răspunde de ridicarea continuă a nivelului profesional şi de pregătire a personalului din subordine;
23.u) controlează întocmirea, la ieşirea din spital, a epicrizei şi a recomandărilor de tratament după externare;
24.v) controlează modul de păstrare în secţie, în timpul spitalizării, a documentelor de spitalizare (foaia de observaţie clinică, fişa de anestezie, foaia de temperatură, buletinul de analiză, biletul de trimitere etc.), verifică existenţa în fiecare foaie de observaţie clinică a fişei "consimţământul informat al pacientului", semnată de pacient, securizarea acestei fişe prin capsare şi menţionarea pe prima pagină "conţine fişa cu consimţământul informat semnată";
25.w) răspunde de bună utilizare şi întreţinere a aparaturii, instrumentarului şi întregului inventar al secţiei şi face propuneri de dotare corespunzătoare necesitaţilor;
26.x) controlează şi asigură prescrierea şi justa utilizare a medicamentelor şi evitarea polipragmaziei;
27.y) răspunde de păstrarea, prescrierea şi evidenţa substanţelor stupefiante;
28.z) controlează zilnic calitatea hranei pacienţilor şi modul de servire a acesteia;
29.aa) organizează activitatea de educaţie sanitară şi controlează şi răspunde de respectarea regimului de odihnă, servirea mesei şi primirea vizitelor de către bolnavi;
30.ab) organizează şi răspunde de activitatea de promovare a ştiinţei medicale din secţie;
31.ac) analizează lunar concordanţa diagnosticului dintre ambulatoriul de specialitate şi Spital, trimiterile între acestea, concordanţa diagnosticului clinic cu cel anatomopatologic şi alte aspecte calitative ale asistenţei medicale;
32.ad) organizează şi participă la confruntarea anatomoclinică a cazurilor deosebite;
33.ae) controlează permanent ţinuta corectă şi comportamentul personalului din secţie;
34.af) informează conducerea Spitalului asupra activităţii secţiei;
35.ag) întocmeşte fişele de evaluare anuale a activităţii întregului personal din subordine;
36.ah) îndrumă, controlează şi răspunde de calitatea asistenţei medicale de profil acordate în unităţile sanitare din teritoriu, conform competenţelor stabilite;
37.ai) urmăreşte efectuarea stagiilor practice în secţiile cu paturi ale medicilor din ambulatoriul de specialitate, conform programului stabilit de conducerea Spitalului;
38.aj) răspunde de elaborarea, adoptarea şi actualizarea protocoalelor şi procedurilor terapeutice specifice;
39.ak) îndeplineşte orice alte atribuţii legale stabilite de conducerea Spitalului, în condiţiile legii;
40.al) organizează, controlează şi răspunde pentru derularea activităţilor proprii secţiei, conform planului anual de supraveghere şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale din unitatea sanitară;
41.am) răspunde de activităţile desfăşurate de personalul propriu al secţiei;
42.an) are atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
43.ao) aplică protocolul de transfer al bolnavului critic, conform legislaţiei în vigoare;
44.ap) în afară de atribuţiile enunţate la lit. a)-ao), medicul primar şef de secţie este conducător de compartiment de specialitate, semnând documente ce se supun controlului financiar preventiv.
(2)În absenţa medicului primar şef de secţie toate atribuţiile acestuia se execută de unul din medicii primari/specialişti desemnaţi în acest sens.
(3)Medicul coordonator ATI are în principal următoarele atribuţii:
a)coordonează întreaga activitate a compartimentului din punct de vedere medical, administrativ şi educaţional;
b)se implică direct în îngrijirea pacienţilor din blocul operator şi din compartimentul cu paturi;
c)răspunde de elaborarea, adoptarea şi actualizarea protocoalelor şi procedurilor terapeutice specifice;
d)coordonează activitatea de educaţie medicală continuă a personalului medical;
e)răspunde de asigurarea calităţii actului medical;
f)asigură direct sau printr-un înlocuitor de drept continuitatea conducerii compartimentului, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru probleme medicale şi/sau administrative;
g)repartizează medicii din cadrul compartimentului pe sectoare de activitate: săli de operaţie, săli de investigaţii, componentă cu paturi (TI, TIIP, SPA) etc.;
h)desemnează medici responsabili de un anumit sector de activitate al compartimentului (anestezie, terapie intensivă, terapie intermediară etc.), după caz;
i)întocmeşte referate de necesitate privitoare la medicamentele, materialele, dispozitivele medicale, aparatura necesară compartimentului, precum şi cu privire la întreţinerea şi repararea acestora;
j)propune calificativele anuale, premiile şi salariile de merit pentru personalul din subordine;
k)propune conducerii Spitalului sancţionarea administrativă a personalului din subordine;
l)face parte din comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din secţie;
m)participă activ la activitatea din cadrul societăţii academice de profil: Societatea Română de Anestezie şi Terapie Intensivă (SRATI) la nivel naţional sau local şi, eventual, în societăţile academice de profil internaţionale;
n)participă la programele de educaţie medicală continuă în domeniul ATI (la nivel naţional şi/sau internaţional);
o)participă activ la evaluarea utilizării adecvate a resurselor compartimentului ATI în Spital.
(4)Medicul şef de secţie cu profil chirurgical are, în afara atribuţiilor comune, şi următoarele atribuţii specifice:
a)răspunde de calitatea actului chirurgical, de stabilirea programului şi a indicaţiilor operatorii, pregătirea preoperatorie şi tratamentul postoperator efectuat în secţia pe care o conduce;
b)asigură condiţiile de organizare şi funcţionare a blocurilor operatorii şi celelalte măsuri necesare desfăşurării activităţii în condiţii optime;
c)coordonează activitatea blocului operator.
(5)Medicul primar de specialitate care nu îndeplineşte funcţia de şef de secţie are atribuţii similare şefului de secţie în privinţa asistenţei medicale şi cele pe care le primeşte de la şeful de secţie.
(6)Medicul de specialitate are în principal următoarele atribuţii comune specialităţilor din spital:
a)examinează bolnavii imediat la internare şi completează foaia de observaţie în primele 24 de ore, iar în cazuri de urgenţă, imediat; foloseşte investigaţiile paraclinice efectuate în ambulatoriu;
b)examinează zilnic bolnavii şi consemnează în foaia de observaţie evoluţia, explorările de laborator, alimentaţia şi tratamentul corespunzător; la sfârşitul internării întocmeşte epicriza;
c)prezintă medicului şef de secţie situaţia bolnavilor pe care îi are în îngrijire şi solicită sprijinul acestuia ori de câte ori este necesar;
d)participă la consulturi cu medicii din alte specialităţi şi în cazurile deosebite la examenele paraclinice, precum şi la expertizele medico-legale şi la expertiza capacităţii de muncă;
e)comunică zilnic medicului de gardă bolnavii gravi pe care îi are în grijă şi care necesită supraveghere deosebită;
f)întocmeşte şi semnează condica de medicamente pentru bolnavii pe care îi îngrijeşte; supraveghează tratamentele medicale executate de cadrele medii şi auxiliare sanitare, iar la nevoie le efectuează personal;
g)recomandă şi urmăreşte zilnic regimul alimentar al bolnavilor;
h)controlează şi răspunde de întreaga activitate de îngrijire a bolnavilor desfăşurată de personalul mediu, auxiliar şi elementar sanitar cu care lucrează;
i)asigură şi răspunde de aplicarea tuturor măsurilor de igienă şi antiepidemice, precum şi a normelor de protecţie a muncii în sectorul de activitate pe care îl are în grijă;
j)raportează cazurile de boli infecţioase şi boli profesionale potrivit dispoziţiilor legale;
k)răspunde de disciplina, ţinuta şi comportamentul personalului din subordine şi ale bolnavilor pe care îi are în îngrijire;
l)asigură contravizita şi gărzile în secţie, potrivit graficului de muncă stabilit de către medicul şef de secţie sau, în situaţii deosebite, din dispoziţia acestuia;
m)întocmeşte formele de externare ale bolnavilor şi redactează orice act medical, aprobat de conducerea Spitalului, în legătură cu bolnavii pe care îi are sau i-a avut în îngrijire;
n)răspunde prompt la toate solicitările de urgenţă şi la consulturile din aceeaşi secţie şi alte secţii şi colaborează cu toţi medicii din secţiile şi laboratoarele din Spital, în interesul unei cât mai bune îngrijiri medicale a bolnavilor;
o)execută atribuţii de îndrumare şi control tehnic, precum şi consultaţii de specialitate în ambulatoriu, conform planului întocmit de medicul şef al secţiei;
p)se preocupă în permanenţă de ridicarea nivelului profesional propriu şi contribuie la ridicarea nivelului profesional al personalului din subordine;
q)depune o activitate permanentă de educaţie sanitară a bolnavilor şi aparţinătorilor;
r)participă la autopsii şi confruntările anatomo-clinice la cazurile pe care le-a avut în îngrijire;
s)răspunde de respectarea obligativităţii medicilor de a obţine, în scris, sub semnătură, a "consimţământului informat al pacientului", securizarea acestei fişe prin capsare şi menţionarea pe prima pagină "conţine fişa cu consimţământul informat semnată";
ş)are atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
t)aplică protocolul de transfer al bolnavului critic, conform prevederilor legale;
ţ)are atribuţii de prevenire şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale;
u)răspunde de protejarea propriilor pacienţi de alţi pacienţi infectaţi sau de personalul care poate fi infectat;
v)răspunde de aplicarea procedurilor şi protocoalelor din planul anual de supraveghere şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale;
w)răspunde de obţinerea specimenelor microbiologice necesare atunci când o infecţie este prezentă sau suspectă;
x)face raportarea cazurilor de infecţii intraspitaliceşti şi internarea pacienţilor infectaţi;
y)face consilierea pacienţilor, vizitatorilor şi personalului în legătură cu tehnicile de prevenire a transmiterii infecţiilor;
z)instituie tratamentul adecvat pentru infecţiile pe care le are şi ia măsuri pentru a preveni transmiterea acestor infecţii altor persoane, în special pacienţilor.
(7)Medicul de specialitate din secţiile cu profil chirurgical are, în afara atribuţiilor comune, şi următoarele atribuţii specifice:
a)face parte din echipa operatorie în intervenţiile chirurgicale care se efectuează bolnavilor aflaţi sub îngrijirea lui, potrivit indicaţiilor şi programului stabilit de medicul şef de secţie;
b)răspunde de înscrierea protocolului operator în condica de intervenţii chirurgicale şi în foaia de observaţie a bolnavului;
c)sesizează organele de cercetare penală asupra cazurilor de vătămare corporală care ar putea fi rezultatul unui act criminal;
d)are atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi respectă prevederile legale aplicabile unităţilor sanitare.
(8)Medicul specialist anestezie-terapie intensivă are următoarele atribuţii specifice:
a)participă la stabilirea planurilor operatorii ale secţiilor chirurgicale;
b)verifică, împreună cu colectivul medical al secţiei chirurgicale, cu ocazia şedinţei de programare a operaţiilor, modul în care sunt asigurate investigarea şi pregătirea preoperatorie a bolnavilor;
c)asigură, pentru bolnavii din secţia anestezie-terapie intensivă, pregătirea preoperatorie şi supravegherea postoperatorie pe o perioadă necesară eliminării efectelor anesteziei şi restabilirii funcţiilor vitale ale organismului;
d)dă indicaţii generale cu privire la pregătirea preoperatorie şi supravegherea postoperatorie a bolnavilor din alte secţii;
e)îndrumă şi răspunde de toate problemele cu privire la organizarea şi funcţionarea punctului de transfuzie şi a punctului de recoltat sânge din unitate;
f)organizează şi asigură, cu concursul tuturor medicilor şi în special al şefilor de secţie, mobilizarea pentru donarea de sânge de la aparţinătorii bolnavilor, în scopul acoperirii cantităţii de sânge şi derivate consumate în spital;
g)asigură îngrijirea preoperatorie a pacienţilor chirurgicali (examen preanestezie şi pregătirea preoperatorie specifică, administrarea anesteziei şi terapia intensivă intraoperatorie, urmărirea postanestezică) în conformitate cu protocoalele recomandate de SRATI şi adoptate de secţie;
h)completează fişa de anestezie, care trebuie să cuprindă monitorizarea medicală a pacientului.