Subcapitolul 3 - 2.3. Tipuri de documentaţii cadastrale şi modul de întocmire a acestora - Regulament din 2023 de recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară

M.Of. 125 bis

În vigoare
Versiune de la: 18 Noiembrie 2025
SUBCAPITOLUL 3:2.3. Tipuri de documentaţii cadastrale şi modul de întocmire a acestora
SECŢIUNEA 1:2.3.1. Dispoziţii generale
Art. 17
Documentaţia cadastrală este ansamblul înscrisurilor tehnice, juridice şi administrative necesare înregistrării imobilului la cerere în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, prin care se constată situaţia reală din teren.
SECŢIUNEA 2:2.3.2. Tipuri de documentaţii cadastrale şi conţinutul acestora
Art. 18
Documentaţiile cadastrale întocmite la cerere, în vederea înscrierii în evidenţele de cadastru şi carte funciară, pot fi:
a)documentaţie pentru prima înregistrare în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
b)documentaţie pentru actualizarea informaţiilor tehnice ale imobilelor înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciară:
- înscriere/radiere construcţii;
- modificare limită;
- modificare suprafaţă;
- actualizare categorii de folosinţă/destinaţii pentru o parte din imobil;
- repoziţionare;
- identificarea părţii din imobil afectată de dezmembrăminte ale dreptului de proprietate în cazul în care aceste drepturi sunt constituite numai pe o parte din imobil;
- actualizarea altor informaţii cu privire la imobil;
- actualizare date UI.
c)documentaţie de identificare a amplasamentului imobilului situat pe alt UAT decât cel în evidenţa căruia a fost înregistrat în cartea funciară;
d)documentaţie întocmită în vederea atribuirii numărului cadastral, fără înscriere în cartea funciară;
e)documentaţie pentru dezlipire/alipire teren;
f)documentaţie de prima înregistrare UI;
g)documentaţie pentru apartamentare;
h)documentaţie pentru subapartamentare/alipire UI;
i)documentaţie pentru reapartamentare;
j)documentaţie în vederea reconstituirii cărţii funciare pierdute, distruse sau sustrase.
k)documentaţie pentru înregistrarea în planul cadastral a imobilelor situate în zona de aplicare a Decretului-lege nr. 115/1938.
Art. 19
(1)Documentaţia cadastrală se întocmeşte în format electronic şi/sau pe suport informatic cu semnătură electronică calificată, în acest din urma caz dispoziţiile art. 281 din Legea nr. 7/1996 republicată cu modificările şi completările ulterioare fiind aplicabile.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) documentaţia cadastrală se întocmeşte şi în format analogic în situaţia prevăzută de art. 281 alin. (21) din Legea nr. 7/1996.
(3)Planul de amplasament şi delimitare se va întocmi:
a)în format digital .PDF la o scară convenabilă, între 1:200 - 1:5000, conform art. 21;
b)în format digital, conform art. 20 alin. (2).
(4)Releveul se va întocmi în format digital .PDF la o scară convenabilă, între 1:50 - 1:500.
Art. 20
(1)Persoanele autorizate sunt obligate să înregistreze cererile şi documentaţia cadastrală prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională, conform prevederilor prezentului regulament. Neînregistrarea cererilor prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională constituie motiv de respingere a cererii.
(2)Introducerea informaţiilor cuprinse în documentaţia cadastrală în sistemul informatic integrat de cadastru şi carte funciară se va realiza direct prin intermediul documentaţiei digitale sau prin încărcarea fişierului xml.
Art. 21
Documentaţia cadastrală cuprinde o succesiune de piese format .PDF, semnate cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată:
a)Dovada achitării tarifului, după caz;
b)Formularele tipizate de cereri şi declaraţii;
c)Certificatul fiscal, în cazurile prevăzute de lege;
d)Copiile actelor de identitate ale proprietarilor şi ale altor titulari de drepturi reale persoane fizice sau certificatul constatator, pentru persoanelor juridice, în situaţia în care CNP nu este menţionat în cuprinsul înscrisului doveditor al drepturilor, faptelor şi/sau raporturilor juridice în temeiul cărora se solicită recepţia şi înscrierea; în cazurile prevăzute de prezentul regulament copiile actelor de identitate pot fi înlocuite cu adeverinţe emisă de către Serviciul Public Comunitar de Evidenţa Populaţiei din care să rezulte datele de identificare ale persoanelor fizice;
e)Înscrisurile doveditoare ale drepturilor, faptelor şi/sau raporturilor juridice în temeiul cărora se solicită recepţia şi înscrierea;
f)Memoriul tehnic;
g)Planul de amplasament şi delimitare;
h)Releveele construcţiilor, după caz.
SECŢIUNEA 3:2.3.3. Modul de întocmire a documentaţiilor cadastrale
Art. 22
Realizarea documentaţiilor cadastrale presupune parcurgerea următoarelor etape:
a)identificarea amplasamentului imobilului şi documentarea tehnică;
b)execuţia lucrărilor de teren şi birou;
c)întocmirea documentaţiei.
Art. 23
Proprietarul răspunde pentru cunoaşterea, indicarea limitelor imobilului şi conservarea acestora, precum şi pentru punerea la dispoziţia persoanei autorizate a tuturor actelor/documentelor pe care le deţine cu privire la imobil.
Art. 24
(1)Persoana autorizată răspunde pentru măsurarea imobilului indicat de proprietar, pentru corectitudinea întocmirii documentaţiei şi corespondenţa acesteia cu realitatea din teren şi cu actele doveditoare ale dreptului de proprietate puse la dispoziţie de proprietar. În cazul trasărilor, persoana autorizată răspunde pentru materializarea limitelor imobilului în concordanţă cu geometria la zi a imobilului din baza de date a oficiului teritorial.
(2)Persoana autorizată este obligată să execute măsurătorile la teren. În situaţia prevăzută de art. 281 alin. (21) din Legea nr. 7/1996 certificarea documentaţiilor întocmite de persoana autorizată se realizează potrivit dispoziţiilor art. 24 şi art. 58 din Regulamentul privind autorizarea şi recunoaşterea autorizării persoanelor fizice şi juridice în vederea realizării şi verificării lucrărilor de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei pe teritoriul României, aprobat prin Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 107/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)În cazul imobilelor pentru care nu se poate realiza identificarea amplasamentului şi limitele acestora în conformitate cu actele de proprietate, sau situaţia juridică/tehnică a imobilului nu corespunde cu situaţia reală din teren, persoana autorizată nu întocmeşte documentaţia cadastrală.
Art. 25
Întocmirea documentaţiilor cadastrale, recepţia şi înscrierea în cartea funciară pe flux integrat de cadastru şi carte funciară presupune parcurgerea următoarelor etape:
a)identificarea amplasamentului imobilului de către proprietar, indicarea limitelor acestuia persoanei autorizate şi documentarea tehnică;
b)executarea măsurătorilor;
c)întocmirea documentaţiei cadastrale;
d)înregistrarea cererii la oficiul/biroul teritorial;
e)recepţia documentaţiei cadastrale;
f)înscrierea în cartea funciară a dreptului real asupra imobilului.
Art. 26
Întocmirea documentaţiilor cadastrale şi înscrierea în cartea funciară pe flux întrerupt presupune parcurgerea etapelor prevăzute la articolul anterior, cu precizarea că recepţia documentaţiilor se finalizează cu transmiterea referatului către compartimentul registratură care îl va înregistra în registrul general de intrare pentru efectuarea notării, urmând ca înscrierea în cartea funciară să se efectueze după întocmirea actului autentic. Documentaţiile cadastrale pe flux întrerupt se referă la operaţiuni de dezlipire/alipire teren sau apartamentare/reapartamentare condominiu, subapartamentare/alipire UI, la operaţiunile de atribuire număr cadastral în conformitate cu protocoalele de colaborare, precum şi la operaţiunile de constituire a dezmembrămintelor dreptului de proprietate în situaţia în care acestea au ca obiect doar o parte determinată dintr-un imobil.
Art. 27
În documentaţiile cadastrale/topografice coordonatele imobilelor vor fi prezentate în sistem naţional de referinţă.
Art. 28
(1)Identificarea amplasamentului imobilului se realizează înaintea execuţiei lucrărilor şi constă în:
a)pentru imobilele care fac obiectul primei înscrieri, proprietarul împreună cu persoana autorizată procedează la identificarea amplasamentului imobilului pe limite naturale, legale sau convenţionale, indiferent dacă sunt materializate în teren, în vederea efectuării măsurătorilor;
b)pentru imobilele care fac obiectul unor acte şi fapte juridice ulterioare primei înregistrări, proprietarul împreună cu persoana autorizată verifică şi validează amplasamentul conform informaţiilor tehnice şi juridice. Această verificare se realizează pe baza documentelor existente în evidenţele de cadastru şi carte funciară.
(2)Trasarea coordonatelor punctelor de pe limita imobilelor înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se face, la cerere, şi constituie obiectul unei lucrări ulterioare. Persoana fizică autorizată are obligaţia să verifice corectitudinea punctelor limitei imobilului, să confirme corectitudinea acestora şi să le utilizeze, dacă acestea sunt corect determinate. În cazul când acestea nu sunt corecte se va întocmi documentaţia de actualizare/repoziţionare şi ulterior se va efectua trasarea. Trasarea se finalizează printr-un proces-verbal de trasare şi predare a punctelor materializate care definesc limita imobilului, semnat de către persoana autorizată şi de către proprietar. În procesul-verbal de trasare se vor menţiona scopul şi eventualele constatări, neconcordanţe şi modalităţile de remediere ale acestora.
Art. 29
Documentarea tehnică constă în:
a)analizarea situaţiei existente, în conformitate cu datele şi documentele deţinute de proprietar, în relaţie cu elementele existente în teren;
b)solicitarea de informaţii actualizate, din baza de date a oficiului teritorial/biroului teritorial.
Art. 30
(1)Solicitarea de date şi informaţii aflate în baza de date a oficiului/biroului teritorial, se realizează prin înregistrarea unei cereri de informaţii şi/sau prin accesarea portalului destinat autorizaţiilor.
(2)Persoanele fizice autorizate pot solicita date şi informaţii ce nu sunt disponibile pe portal, acestea având obligaţia să verifice punctele de pe limita comună a imobilului pentru care se întocmeşte documentaţia cadastrală cu imobilele limitrofe, să confirme corectitudinea acestora şi să le utilizeze, dacă acestea sunt corect determinate. Dacă se constată neconcordanţe, erori sau greşeli, ori se impun unele concluzii cu privire la utilizarea acestor date, ele vor fi explicate şi argumentate în memoriul tehnic.
(3)Pentru realizarea planului parcelar, oficiile teritoriale vor pune la dispoziţia executantului, cu titlu gratuit, în baza solicitării de informaţii:
a)lista titlurilor de proprietate;
b)fişiere .dxf sau copii ale planurilor de amplasament şi delimitare recepţionate, dacă informaţia nu există în format digital;
c)planuri parcelare existente;
d)copiile conforme cu exemplarul din arhiva oficiilor teritoriale a titlurilor de proprietate;
e)lista cuprinzând numărul de carte funciară şi numerele cadastrale alocate imobilelor situate în tarlaua respectivă.
f)copiile cărţilor funciare în format analogic care nu au putut fi convertite şi acordă acces la cărţile funciare în format electronic gestionate prin sistemul informatic.
(4)Solicitarea informaţiilor prevăzute la alin. (3) va fi însoţită întotdeauna de acordul comisiei pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor din localitatea unde se efectuează planul parcelar exprimat în cererea de informaţii.
(5)Pentru realizarea planului de încadrare în tarla, oficiile teritoriale vor pune la dispoziţia persoanelor autorizate, cu titlu gratuit, în baza solicitării de informaţii, următoarele date:
a)fişiere .dxf sau copii ale planurilor de amplasament şi delimitare recepţionate, dacă informaţia nu există în format digital;
b)limitele tarlalei în format .dxf, determinată prin măsurători, dacă există în arhivă. În situaţia în care oficiul teritorial nu poate furniza această informaţie, persoana autorizată va determina limita tarlalei prin măsurători.
(6)Oficiul teritorial are obligaţia de a pune la dispoziţia persoanei autorizate informaţiile deţinute în arhivă, necesare realizării planului parcelar.
Art. 31
(1)Execuţia lucrărilor de teren şi birou, constă în:
a)alegerea metodei de lucru;
b)execuţia măsurătorilor pentru realizarea reţelelor de îndesire şi ridicare, ridicarea detaliilor planimetrice cadastrale aflate pe limita şi în interiorul imobilului, culegerea atributelor, verificări şi validări ale datelor existente. Informaţiile şi datele rezultate din măsurători trebuie arhivate pe o perioadă de 3 ani de persoana autorizată, care este obligată să le prezinte la solicitarea oficiului teritorial. Dacă persoana autorizată nu prezintă informaţiile solicitate, se prezumă că aceasta nu a efectuat măsurători la teren;
c)analizarea de către persoana autorizată a limitelor imobilului indicate de către proprietar, în concordanţă cu actele de proprietate, informaţiile preluate de la oficiul teritorial şi măsurătorile efectuate. Pe PAD se va reprezenta conturul imobilului cu linie continuă.
d)pe PAD la punctul A «Date referitoare la teren» se vor face menţiunile: dacă imobilul este împrejmuit/neîmprejmuit şi/sau dacă există împrejmuiri retrase faţă de limita imobilului şi pe ce laturi, iar în documentaţia în format digital menţiunile se realizează în câmpurile specifice din secţiunea «date textuale ale terenului». Dacă este parţial împrejmuit, se va specifica între ce puncte. Reprezentarea prin semne convenţionale a tipului împrejmuirii este opţională. Suma suprafeţelor parcelelor componente ale imobilului trebuie să fie egală cu suprafaţa imobilului. Se vor reprezenta construcţiile situate în interiorul imobilelor, indiferent de stadiul de execuţie, cu excepţia celor prevăzute la art. 93 alin. (2). Suprafaţa construită la sol se reprezintă pe PAD cu linie continuă. Valorile suprafeţelor parcelelor şi imobilelor se rotunjesc la metru pătrat. Suprafeţele construcţiilor se determină cu o zecimală. Suprafaţa utilă a încăperilor se determină cu o zecimală;

e)prelucrarea datelor;
f)întocmirea documentaţiei în format digital şi dacă este cazul, în format analogic.
(11)Prin excepţie, pentru imobilele reprezentate prin detalii liniare (ape curgătoare, canale, diguri, căi ferate, drumuri clasificate şi altele asemenea), precum şi pentru imobilele reprezentând ape stătătoare nu este obligatorie menţiunea referitoare la împrejmuire.

(2)Erorile admise sunt:
a)Eroarea de identificare a punctului de contur:
- în cazul imobilelor împrejmuite +/- 10 cm;
- în cazul imobilelor neîmprejmuite +/- 30 cm.
b)Eroarea poziţiei reciproce a punctelor de contur ale imobilelor +/- 10 cm.
(3)Eroarea de poziţie absolută a punctelor, incluzând erorile menţionate la alineatul (2) şi erorile punctelor reţelei geodezice de sprijin, nu va depăşi:
- în cazul imobilelor împrejmuite +/- 20 cm;
- în cazul imobilelor neîmprejmuite +/- 40 cm.
(4)Erorile menţionate la alineatele precedente nu vor genera suprapuneri între imobilele din sistemul integrat de cadastru şi carte funciară. Reprezentarea grafică a limitei comune este unică.

Art. 32
Elementele liniare şi atributele textuale din conţinutul grafic şi textual al anexelor la prezentul regulament reprezintă modele care pot fi adaptate în funcţie de specificul acestora cu respectarea modelelor prevăzute în normele, instrucţiunile, standardele şi atlasele de semne convenţionale în vigoare.