Capitolul viii - Servicii specializate de asigurare şi sprijin al activităţii de zbor - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare

M.Of. 148

În vigoare
Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL VIII:Servicii specializate de asigurare şi sprijin al activităţii de zbor
SECŢIUNEA 1:Formele de asigurare şi sprijin al activităţii de zbor
Art. 153
(1)Serviciile specializate de asigurare şi sprijin al activităţii de zbor cuprind totalitatea activităţilor specifice de realizare a condiţiilor şi resurselor informaţionale, umane, tehnice şi materiale necesare pentru desfăşurarea misiunilor de zbor în condiţii de siguranţă aeronautică. Acestea cuprind:
a)asigurarea de navigaţie;
b)asigurarea de comunicaţii, informatică, sisteme terestre de navigaţie aeriană;
c)asigurarea meteorologică;
d)asigurarea de paraşutare şi salvare;
e)asigurarea sprijinului informaţional cu date radar;
f)asigurarea controlului obiectiv;
g)asigurarea ornitologică şi a faunei;
h)sprijinul de geniu/EOD;
i)asigurarea medicală;
j)sprijinul logistic;
k)asigurarea managementului traficului aerian al aeronavelor de stat.
(2)Responsabilităţile privind organizarea, desfăşurarea, executarea şi asigurarea activităţilor de zbor desfăşurate în comun de unităţi aparţinând Forţelor Aeriene cu alte structuri din MApN sau din sistemul naţional de apărare ordine publică şi securitate naţională se stabilesc prin protocol de colaborare.
(3)Comandantul unităţii de aviaţie care administrează aerodromul este autoritatea care conduce activitatea de zbor desfăşurată în comun de mai multe structuri de aviaţie.
SECŢIUNEA 2:Asigurarea de navigaţie a zborului
Art. 154
Asigurarea de navigaţie a zborului reprezintă ansamblul de măsuri ce se iau de către personalul cu atribuţii de conducere a zborului şi de către piloţi/echipaje/operatori UAV în scopul desfăşurării cu precizie a navigaţiei aeriene pe timpul executării misiunilor şi cuprinde:
a)punerea la dispoziţia personalului aeronavigant, a navigatorilor de sol şi a unităţilor ATC a informaţiilor, documentaţiei, materialelor şi aparaturii necesare pentru executarea zborului şi controlul traficului aerian operaţional;
b)precizarea sistemelor terestre de navigaţie aeriană ce vor fi folosite pentru activitatea de zbor respectivă;
c)indicarea procedurilor pentru coordonarea şi transferul controlului traficului aerian;
d)precizarea procedurilor de îndepărtare de aerodrom, de adunare/rupere a formaţiilor şi de apropiere pentru aterizare;
e)precizarea traiectelor, zonelor de lucru alocate pentru îndeplinirea misiunilor de zbor;
f)pregătirea echipamentelor de navigaţie aeriană de la bordul aeronavelor, încărcarea şi verificarea hărţilor digitale;
g)verificarea personalului navigant asupra cunoaşterii şi încărcării la bord a datelor de lucru ale sistemelor terestre de navigaţie aeriană şi asupra modului de folosire a acestora;
h)monitorizarea personalului navigant şi a navigatorilor de sol pe timpul pregătirii şi executării misiunilor de zbor privind folosirea mijloacelor terestre de navigaţie şi aterizare, a procedurilor de control, precum şi a modalităţilor de efectuare a coordonării traficului aerian operaţional cu cel general;
i)verificarea şi transmiterea orei exacte UTC.
SECŢIUNEA 3:Asigurarea de comunicaţii, informatică şi sisteme terestre de navigaţie aeriană
Art. 155
Furnizarea serviciului specializat de asigurare de comunicaţii, informatică şi sisteme terestre de navigaţie aeriană constituie ansamblul de măsuri ce se iau pentru funcţionarea corespunzătoare a mijloacelor specifice în scopul transmiterii comenzilor, rapoartelor şi informaţiilor pentru conducerea zborului şi asigurarea suportului terestru al navigaţiei aeriene. Acesta cuprinde:
a)informarea personalului navigant şi a unităţilor ATC privind starea de funcţionare, caracteristicile de lucru şi procedurile de întrebuinţare a mijloacelor de comunicaţii şi informatică, precum şi a sistemelor terestre de navigaţie aeriană;
b)pregătirea mijloacelor terestre pentru comunicaţii sol-sol şi sol-aer, a mijloacelor informatice şi a sistemelor terestre de navigaţie aeriană, a personalului care exploatează aceste mijloace, precum şi verificarea lor înainte de începerea zborului;
c)monitorizarea funcţionării sistemelor de comunicaţii, informatice şi terestre de navigaţie aeriană, trecerea pe mijloacele de rezervă în cazul defectării celor de bază, precum şi înlocuirea celor defecte, în cel mai scurt timp, cu mijloace din rezerva aflată la dispoziţie;
d)asigurarea alimentării cu energie electrică a mijloacelor de comunicaţii, informatice şi terestre de navigaţie aeriană de la surse alternative proprii, în caz de avarie a reţelei electrice de bază;
e)asigurarea unei rezerve de mijloace de comunicaţii, informatică şi terestre de navigaţie aeriană necesar a fi folosite în cazul defectării celor de bază;
f)executarea la timp şi în întregime a lucrărilor de mentenanţă a sistemelor de comunicaţii, informatice şi terestre de navigaţie aeriană.
Art. 156
Asigurarea de comunicaţii, informatică şi sisteme terestre de navigaţie aeriană se execută în conformitate cu dispoziţiile specifice elaborate de AAMN şi precizările zilnice ale COA.
Art. 157
Zborul unei aeronave este permis numai cu asigurarea înregistrării convorbirilor radio între aceasta şi unitatea ATC.
SECŢIUNEA 4:Asigurarea meteorologică a zborului
Art. 158
Furnizarea serviciului specializat de asigurare meteorologică a zborului se execută în scopul cunoaşterii permanente a condiţiilor meteorologice reale şi prognozate în zonele de responsabilitate şi de interes, precum şi informării comandanţilor, personalului cu atribuţii în planificarea, organizarea şi conducerea zborului, structurilor de control al traficului aerian şi al misiunilor de zbor şi a personalului aeronavigant asupra evoluţiei şi modificării acestora, pentru desfăşurarea activităţilor aeronautice militare în deplină siguranţă faţă de condiţiile atmosferice de risc reprezentate de fenomenele meteorologice periculoase.
Art. 159
(1)Furnizarea serviciului specializat de asigurare meteorologică a zborului la terenul de zbor de bază este responsabilitatea personalului meteorologic din turele operative desfăşurate în cadrul structurilor meteorologice aeronautice militare permanente/similare, în baza calificărilor/autorizărilor specifice deţinute şi se execută sub coordonarea şefilor turelor operative din cadrul structurilor meteorologice aeronautice militare/similare care îndeplinesc rol de centre militare de prognoză/similare.
(2)Furnizarea serviciului specializat de asigurare meteorologică a zborului pe alte terenuri de zbor decât cel de bază, care se desfăşoară în spaţiul aerian naţional, este responsabilitatea personalului meteorologic nominalizat în cadrul structurilor meteorologice aeronautice militare temporare/similare, în baza calificărilor/autorizărilor specifice deţinute şi se execută sub coordonarea şefilor turelor operative din structurile meteorologice aeronautice militare permanente/similare de care aparţin.
(3)Furnizarea serviciului specializat de asigurare meteorologică a zborului pe alte terenuri de zbor decât cel de bază, care se desfăşoară în afara spaţiului aerian naţional, este responsabilitatea personalului meteorologic nominalizat în cadrul structurilor meteorologice aeronautice militare temporare/similare, în baza calificărilor/autorizărilor specifice deţinute.
Art. 160
Furnizarea serviciului specializat de asigurare meteorologică a zborului se execută în baza reglementărilor specifice naţionale, în acord cu recomandările, standardele şi practicile Organizaţiei Meteorologice Mondiale, denumită în continuare WMO, Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile, denumită în continuare ICAO, şi NATO şi cuprinde:
a)monitorizarea şi observarea permanentă a stării vremii la terenul de zbor;
b)executarea observaţiilor, măsurătorilor şi determinărilor meteorologice în zona terenului de zbor;
c)colectarea/achiziţionarea, validarea, prelucrarea, transmiterea şi arhivarea datelor, informaţiilor şi produselor meteorologice;
d)întocmirea lucrărilor meteorologice, efectuarea analizei aerosinoptice şi elaborarea prognozelor aeronautice şi avertizărilor de aerodrom;
e)informarea meteorologică a comandanţilor, personalului cu atribuţii în planificarea, organizarea şi conducerea zborului, structurilor de control al traficului aerian şi al misiunilor de zbor şi a personalului aeronavigant.
Art. 161
Comandanţii marilor unităţi, unităţilor şi subunităţilor care desfăşoară activităţi de zbor iau decizia de executare a acestora, în funcţie de condiţiile meteorologice reale şi prognozate de către ofiţerul meteorolog pentru zonele de responsabilitate şi de interes, având în vedere complexitatea misiunilor planificate, nivelul pregătirii personalului aeronavigant şi baremele minime/maxime meteorologice admise pentru operarea aeronavelor.
SECŢIUNEA 5:Asigurarea de paraşutare şi salvare a zborului
Art. 162
(1)Asigurarea de paraşutare şi salvare a zborului constă în pregătirea şi verificarea mijloacelor şi echipamentelor de paraşutare, salvare şi supravieţuire, precum şi în pregătirea personalului aeronautic pentru întreţinerea, exploatarea şi întrebuinţarea acestora.
(2)Mijloacele şi echipamentele de paraşutare, salvare, supravieţuire şi frânare includ, dar fără a se rezuma la, următoarele: paraşute de salvare, veste de salvare, aparate de respiraţie de urgenţă, truse de supravieţuire, echipamente destinate intervenţiei pentru căutare, salvare şi evacuare, bărci/plute de salvare, costume de protecţie termică pentru zborul deasupra întinderilor de apă, paraşute de frânare.
Art. 163
Asigurarea de paraşutare şi salvare cuprinde:
a)echiparea corespunzătoare a aeronavelor cu mijloacele şi echipamente de paraşutare, salvare, supravieţuire şi frânare;
b)executarea lucrărilor de mentenanţă la mijloacele şi echipamentele de paraşutare, salvare, supravieţuire şi frânare din dotare;
c)pregătirea mijloacelor şi echipamentelor de paraşutare, salvare, supravieţuire şi frânare pentru întrebuinţare şi executarea controalelor la aceste mijloace, inclusiv pe timpul pregătirii şi desfăşurării activităţii de zbor;
d)pregătirea teoretică şi practică a personalului navigant în scopul salvării vieţii în situaţii de urgenţă la bord constând în: cunoaşterea şi întrebuinţarea corectă a mijloacelor şi echipamentelor de paraşutare, salvare, supravieţuire şi frânare de la bordul aeronavelor; cunoaşterea procedurilor de salvare, supravieţuire şi recuperare după catapultare, paraşutare, aterizare forţată sau amerizare şi executarea antrenamentelor periodice de paraşutare stabilite prin ordin al şefului AAMN;
e)pregătirea personalului responsabil cu executarea lucrărilor de mentenanţă şi cu pregătirea mijloacelor şi echipamentelor de paraşutare, salvare, supravieţuire şi frânare;
f)pregătirea la sol şi în zbor a operatorilor căutare salvare-evacuare privind procedurile de intervenţie pentru salvarea şi recuperarea personalului catapultat, paraşutat, aterizat forţat sau amerizat.
Art. 164
Conducerea asigurării de paraşutare şi salvare revine instructorului cu paraşutajul şi mijloacele de salvare al eşalonului respectiv, care coordonează pe linie de specialitate şi personalul tehnic responsabil cu mentenanţa şi pregătirea mijloacelor şi echipamentelor de paraşutare, salvare, supravieţuire şi frânare din cadrul structurilor de întreţinere şi exploatare a acestora.
Art. 165
Pentru fiecare activitate de zbor, instructorul cu paraşutajul şi mijloacele de salvare răspunde de asigurarea de paraşutare şi salvare.
SECŢIUNEA 6:Asigurarea sprijinului informaţional cu date radar
Art. 166
(1)Asigurarea sprijinului informaţional cu date radar a activităţii de zbor reprezintă totalitatea măsurilor şi acţiunilor prin care se culeg, se centralizează, se prelucrează, se stochează şi se diseminează informaţiile radar în scopul furnizării serviciilor de supraveghere şi control al traficului aerian.
(2)Radarele din unităţile de cercetare şi supraveghere prin radiolocaţie întrebuinţate pentru asigurarea sprijinului informaţional cu date radar au ca misiune furnizarea datelor de radiolocaţie pentru îndeplinirea misiunilor de zbor executate de aeronavele de stat.
(3)Din categoria personalului care execută activităţi de asigurare a sprijinului informaţional cu date radar pentru furnizarea serviciilor de supraveghere şi control al traficului aerian face parte personalul de radiolocaţie care planifică, organizează, conduce sau execută activităţi specifice conform atribuţiilor şi responsabilităţilor funcţiilor încadrate.
(4)Asigurarea sprijinului informaţional cu date radar reprezintă o activitate specifică a marilor unităţi de cercetare, supraveghere şi recunoaştere, denumite în continuare MU CSR, a unităţilor de cercetare, supraveghere prin radiolocaţie şi avertizare timpurie, denumite în continuare U.CSRAT, şi a subunităţilor de radiolocaţie, denumite în continuare Sub.Rdlc, pentru asigurarea informaţiilor necesare activităţilor de zbor executate cu aeronave de stat.
Art. 167
Structurile care asigură sprijinul informaţional cu date radar a activităţii de zbor furnizează informaţiile primare şi secundare de radiolocaţie, necesare supravegherii şi controlului traficului aerian.
Art. 168
(1)Asigurarea sprijinului informaţional cu date radar a activităţii de zbor a unităţilor de aviaţie se execută în mod centralizat prin transmiterea de către MU CSR a imaginii aeriene integrate la COA pentru realizarea imaginii aeriene recunoscute.
(2)Asigurarea sprijinului informaţional cu date radar a activităţii de zbor a unităţilor de aviaţie se poate executa şi în mod descentralizat de către U.CSRAT prin transmiterea imaginii aeriene locale, nemijlocit, către unităţile ATC ale unităţilor de aviaţie.
(3)Subunităţile de radiolocaţie pot executa nemijlocit sprijin informaţional şi asigurarea cu date radar a activităţii de zbor, prin transmiterea informaţiilor de radiolocaţie necesare sau prin punerea la dispoziţia unităţilor ATC ale unităţilor de aviaţie a echipamentelor de afişare a situaţiei aeriene de la radarele digitale, analogice sau analog-digitizate, în funcţie de specificul fiecărui radar.
Art. 169
Asigurarea sprijinului informaţional cu date radar a activităţii de zbor se organizează în scopul punerii la dispoziţia unităţilor ATC, în timp real, în volum complet şi cu precizia asigurată de radare, a datelor de radiolocaţie necesare pentru:
a)cunoaşterea în permanenţă a situaţiei aeriene din spaţiul aerian naţional, dar şi din spaţiul aerian adiacent celui naţional, în limitele posibilităţilor radarelor;
b)controlul traficului aerian în spaţiul aerian naţional;
c)controlul executării misiunilor de către aeronavele de stat.
Art. 170
Detalierea modului în care MU CSR, U.CSRAT şi Sub. Rdlc asigură sprijinul informaţional cu date radar, precum şi atribuţiile personalului se va face în manualele specifice de sprijin informaţional cu date radar, în manualele de întrebuinţare ale MU CSR, U.CSRAT şi Sub. Rdlc şi în SOP.
SECŢIUNEA 7:Asigurarea controlului obiectiv
Art. 171
Asigurarea controlului obiectiv constă în ansamblul de măsuri pentru crearea condiţiilor de înregistrare, prelucrare şi analiză a informaţiilor furnizate de echipamentele de înregistrare a parametrilor de zbor de la bordul aeronavelor şi ale mijloacelor ATC şi de control al interceptării.
Art. 172
Prelucrarea informaţiilor de la mijloacele de înregistrare se face astfel:
a)pe timpul refacerii capacităţii de zbor între misiuni/ieşiri, de către specialiştii grupelor/formaţiilor/formaţiunilor/atelierelor mentenanţă linie care exploatează sistemele de înregistrare a parametrilor de zbor pentru aeronavele care sunt dotate cu sisteme de înregistrare a parametrilor de zbor şi care permit evaluarea calitativă a parametrilor de zbor;
b)pentru toate categoriile de pregătire, altele faţă de cea prevăzută la lit. a), de către specialiştii grupelor/formaţiilor/formaţiunilor/atelierelor mentenanţă linie care exploatează sistemele de înregistrare a parametrilor de zbor;
c)după terminarea zborului, pentru toate mijloacele de control al traficului aerian şi sistemele terestre de asigurare a navigaţiei aeriene.
Art. 173
Specialiştii grupelor/formaţiilor/formaţiunilor/atelierelor mentenanţă linie care asigură prelucrarea informaţiilor de la mijloacele de înregistrare sunt obligaţi să raporteze imediat responsabililor cu siguranţa aeronautică apariţia defecţiunilor la aeronave sau a comportamentelor anormale ale sistemelor/instalaţiilor semnalate de senzori şi/sau ca urmare a depăşirilor parametrilor specificaţi în manualele de exploatare/zbor şi să consemneze în fişa de zbor/carnetul de lucru constatările făcute.
Art. 174
(1)Şeful grupei/formaţiei/formaţiunii/atelierului de control obiectiv este obligat să verifice pe bază de semnătură consemnările specialiştilor în fişa de zbor/carnetul de lucru al aeronavei şi să raporteze ierarhic despre acestea.
(2)Şeful grupei/formaţiei/formaţiunii/atelierului de control obiectiv, la ordin, prezintă informări cu privire la activitatea de zbor, pe baza parametrilor analizaţi cu mijloacele de care dispune controlul obiectiv.
(3)Aeronavele semnalate cu defecţiuni se opresc de la zbor până la remedierea acestora, cu excepţia cazului când aeronava este operată în conformitate cu cerinţele prevăzute în MEL sau MMEL.
(4)Hotărârea privind continuarea zborului sau oprirea de la zbor pentru ziua respectivă a piloţilor care au comis greşeli grave de pilotaj sau abateri de la misiune se ia de către comandantul unităţii de aviaţie/similar, după analizarea tehnicii de pilotaj făcută de responsabilul cu siguranţa aeronautică, pe baza informaţiilor primite de la controlul obiectiv.
Art. 175
(1)Înregistrările mijloacelor de control obiectiv pentru zborurile în care nu s-au produs evenimente de aviaţie se păstrează 12 luni.
(2)Înregistrările zborurilor sau ale funcţionării tehnicii de aviaţie pentru situaţiile producerii unui eveniment de aviaţie se păstrează conform hotărârii comisiilor de cercetare/investigaţii.
SECŢIUNEA 8:Asigurarea ornitologică şi de faună
Art. 176
Asigurarea ornitologică şi de faună este responsabilitatea persoanei/structurii delegate de către fiecare structură care desfăşoară activităţi aeronautice militare şi constă în identificarea, stabilirea şi luarea tuturor măsurilor pentru desfăşurarea activităţilor aeronautice la sol şi în zbor în deplină siguranţă.
Art. 177
Asigurarea ornitologică şi de faună constă în prevenirea coliziunii aeronavelor cu păsările/animalele, prin:
a)desfăşurarea activităţilor de culegere, prelucrare şi transmitere a datelor cu privire la existenţa păsărilor/animalelor pe aerodrom şi migraţia/deplasarea acestora;
b)combaterea păsărilor folosind mijloace specifice, luminoase, acustice şi pirotehnice şi prin distrugerea florei care atrage anumite rase de păsări periculoase zborului;
c)supravegherea şi îndepărtarea păsărilor/animalelor de pe suprafaţa de manevră aeroportuară cu folosirea procedeelor şi mijloacelor adecvate;
d)informarea oportună a unităţilor ATC despre existenţa sau iminenţa apariţiei păsărilor/animalelor pe suprafaţa de manevră;
e)luarea măsurilor de reducere a pericolului generat de păsări şi animale din zonele adiacente suprafeţelor aeroportuare şi a zonelor de siguranţă.
Art. 178
Asigurarea ornitologică şi de faună a activităţii de zbor se execută conform prevederilor reglementărilor în vigoare, normelor specifice stabilite de către AAMN şi programelor de prevenire a daunelor provocate de obiecte străine - Foreign Object Damage, denumite în continuare FOD, şi a coliziunii cu animalele/păsările elaborate la nivelul fiecărei structuri de aviaţie.
SECŢIUNEA 9:Sprijinul de geniu/EOD
Art. 179
Sprijinul de geniu şi de neutralizare sau de distrugere a mecanismelor explozive neexplodate - Explozive Ordonance Disposal, denumit în continuare EOD, cuprinde totalitatea măsurilor întreprinse pentru pregătirea suprafeţelor de mişcare aeroportuare, a terenului de zbor şi a zonelor de siguranţă, a echipamentelor, materialelor şi tehnicii de geniu necesare desfăşurării zborului.
Art. 180
Sprijinul de geniu/EOD se realizează prin:
a)organizarea şi executarea cercetării de geniu;
b)executarea întregii game de lucrări genistice pentru menţinerea în permanentă stare de operativitate a suprafeţelor de mişcare aeroportuară şi a zonelor de siguranţă;
c)executarea, întreţinerea şi menţinerea în stare corespunzătoare a marcajelor specifice suprafeţelor de mişcare aeroportuară;
d)amenajarea locurilor de staţionare şi adăpostire a personalului şi mijloacelor care participă la activitatea de zbor;
e)amenajarea, refacerea şi întreţinerea drumurilor şi căilor de acces în cadrul bazei aeriene;
f)stabilirea şi pregătirea personalului, tehnicii şi materialelor de geniu necesare desfăşurării activităţii de zbor;
g)aplicarea măsurilor de mascare şi protecţie genistică specifice;
h)participarea la restabilirea funcţiilor terenului de zbor în urma producerii unui eveniment de aviaţie;
i)evaluarea suprafeţelor de mişcare aeroportuară prin executarea determinărilor tehnice pentru stabilirea numărului de clasificare a pavimentului - Pavement Clasification Number, denumit în continuare PCN, a indicelui de degradare - Pavement Condition Index, denumit în continuare PCI, şi a coeficientului de frânare - pentru piste din beton de ciment şi California Bearing Ratio, denumit în continuare CBR - pentru piste naturale;
j)intervenţia EOD în scopul eliminării unei ameninţări imediate, de natură explozivă, prin recuperarea sau aplicarea procedurilor pentru punerea în stare sigură şi/sau dezasamblarea sau distrugerea muniţiei sau a oricărui material periculos aflate într-o aeronavă militară implicată într-un eveniment de aviaţie.
Art. 181
Pe timpul activităţii de zbor sunt interzise lucrările de amenajare genistică pe suprafeţele de mişcare aeroportuare şi în zonele de siguranţă.
Art. 182
Sprijinul de geniu/EOD a activităţii de zbor se execută conform prevederilor ordinelor, regulamentelor şi manualelor în vigoare, normelor specifice stabilite de către AAMN şi programelor de prevenire FOD elaborate la nivelul fiecărei unităţi de aviaţie.
SECŢIUNEA 10:Asigurarea medicală a zborului
Art. 183
Asigurarea medicală a zborului constă în verificarea stării sănătăţii şi acordarea asistenţei medicale personalului aeronautic pe timpul pregătirii şi executării zborului, în scopul menţinerii capacităţii de muncă necesare îndeplinirii misiunilor în condiţii de siguranţă.
Art. 184
Asigurarea medicală a zborului este în responsabilitatea medicului şef al unităţii de aviaţie/similar şi cuprinde:
a)controlul stării sănătăţii personalului navigant planificat la activitatea de zbor;
b)verificarea regimului de lucru, de odihnă şi de alimentaţie a personalului navigant înainte de activitatea de zbor;
c)monitorizarea stării de sănătate a personalului navigant şi tehnic-ingineresc pe timpul executării activităţii de zbor şi acordarea primului ajutor în caz de necesitate;
d)urmărirea asigurării timpului de odihnă necesar personalului navigant în vederea executării misiunilor de zbor în siguranţă;
e)supravegherea exploatării corecte a echipamentului special de către personalul navigant;
f)controlul calităţii oxigenului folosit de personalul navigant;
g)urmărirea creşterii rezistenţei fizice a personalului navigant prin desfăşurarea antrenamentelor speciale, corespunzătoare eforturilor la care acesta este supus în timpul zborului;
h)stabilirea, împreună cu ofiţerul cu pregătirea fizică, a unor programe individuale de pregătire fizică pentru personalul aeronautic care nu se încadrează în baremele stabilite;
i)supravegherea executării acestora, dacă este cazul chiar prin oprire temporară de la activitatea profesională;
j)studierea şi stabilirea cauzelor de natură psihomedicală care pot periclita siguranţa zborului;
k)asigurarea de asistenţă medicală pentru personalul care participă la activitatea de zbor.
Art. 185
(1)Medicul de serviciu la zbor opreşte temporar de la desfăşurarea activităţilor aeronautice militare personalul care la examenul medical preliminar prezintă o condiţie medicală incompatibilă cu desfăşurarea acestor activităţi.
(2)Admiterea la activităţi aeronautice militare urmare la o oprire temporară din motive medicale se face după efectuarea unui examen medical de către un medic cu atestat de medicină aeronautică sau după efectuarea unei expertize medicale de către INMAS, în funcţie de situaţie.
(3)Medicul de serviciu la zbor raportează ierarhic asupra situaţiei de oprire temporară de la activităţi aeronautice militare, consemnează în registrul de consultaţii şi transmite un raport medical în acest sens până la nivelul AAMN, în funcţie de situaţie.
SECŢIUNEA 11:Sprijinul logistic al zborului
Art. 186
Sprijinul logistic al zborului reprezintă totalitatea activităţilor specifice desfăşurate de elementele de logistică ale bazei aeriene şi escadrilei de aviaţie/similar pentru asigurarea materialelor şi serviciilor necesare pentru desfăşurarea activităţii de zbor.
Art. 187
Sprijinul logistic al zborului cuprinde: mentenanţa tehnicii de aviaţie de nivel luptă specific logisticii operaţionale şi intermediar, aprovizionarea cu carburanţi, lubrifianţi muniţii, gaze comprimate şi lichide speciale, serviciile de tractare şi parcare a aeronavelor, transportul personalului şi asigurarea condiţiilor de trai ale personalului, precum şi asigurarea utilajelor şi autospecialelor necesare deservirii tehnicii de aviaţie.
Art. 188
(1)Mentenanţa tehnicii de aviaţie de nivel luptă specifică logisticii operaţionale, desfăşurată în cadrul activităţii de zbor, se execută la nivelul escadrilei de aviaţie/similar de către echipajul tehnic al aeronavei şi atelierele specializate pentru pregătirea aeronavelor pentru zbor şi pentru refacerea capacităţii acestora după executarea misiunilor de zbor.
(2)Mentenanţa la UAS din clasa I, categoriile micro şi mini poate fi realizată de operatorii UAV în conformitate cu instrucţiunile de exploatare a echipamentului militar dacă:
a)documentaţia tehnică furnizată de producător prevede acest lucru;
b)operatorul UAV deţine o diplomă/certificat/atestat care îi conferă dreptul să execute astfel de activităţi;
c)complexitatea activităţilor nu impune o calificare de personal tehnic-ingineresc de aviaţie.
(3)Principalele operaţiuni desfăşurate în cadrul acesteia sunt: testarea, diagnoza, întreţinerea şi executarea unor reparaţii de mică amploare.
(4)În cadrul mentenanţei tehnicii de aviaţie de nivel luptă specific logisticii operaţionale se desfăşoară următoarele activităţi:
a)se stabilesc aeronavele şi mijloacele de deservire participante la zbor şi se pregătesc din punct de vedere tehnic conform reglementărilor în vigoare;
b)se stabilesc şi se instruiesc echipele tehnice şi dispecerii de sol;
c)se urmăreşte comportarea aeronavelor pe timpul desfăşurării activităţii de zbor;
d)se stabilesc mijloacele de protecţie împotriva incendiilor şi modalităţile de depanare, intervenţie şi evacuare, în caz de necesitate, a aeronavelor cu defecţiuni sau avariate;
e)se desfăşoară activităţi de alimentare, manevrare, degivrare, încărcare/descărcare, tractare şi dirijare a aeronavelor, în conformitate cu reglementările în vigoare, în scopul prevenirii evenimentelor de aviaţie produse la sol;
f)se verifică aeronavele din punct de vedere tehnic înainte de intrarea pe pistă;
g)se prelucrează informaţiile colectate de la mijloacele de control obiectiv de la bordul aeronavelor.
(5)Refacerea capacităţii de luptă se execută obligatoriu după refacerea capacităţii de zbor dacă urmează să se execute misiuni de luptă sau trageri.
Art. 189
Pentru exploatarea în zbor se admit numai aeronavele pregătite pentru zbor care au o rezervă de resursă corespunzătoare normelor tehnice şi la care s-a executat pregătirea pentru zbor în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare.
Art. 190
Defecţiunile constatate de către personalul tehnic sau navigant pe timpul pregătirii şi desfăşurării zborului se consemnează obligatoriu în documentele aeronavei. Remedierea defecţiunilor în cadrul mentenanţei de nivel luptă specific logisticii operaţionale, în scopul readmiterii aeronavelor la zborul respectiv, se execută numai ziua, iar continuarea zborului cu acestea se admite numai în cazul în care nu este necesară verificarea lor în zbor.
Art. 191
Aeronavele care sunt dotate cu armament de bord se asigură cu muniţie, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 192
Pentru fiecare activitate de zbor cu avioanele prevăzute cu sistem de frânare cu cârlig de acroşare, personalul de specialitate care operează sistemul de frânare aeronave în caz de urgenţă instalat pe pista de decolare/aterizare este subordonat managerului de aerodrom şi unităţii ATC.
Art. 193
(1)Aeronavele, motoarele, elicele, echipamentele şi sistemele aeronavelor se verifică/controlează atât pe timpul zilei, cât şi pe timpul nopţii. Verificarea/Controlul înaintea executării zborului pe timpul nopţii se execută numai dacă sunt asigurate condiţiile de iluminare care să permită lucrul în siguranţă la aeronave, în hangar sau la locul de dispunere/pe poziţia de mentenanţă.
(2)Iluminatul interior sau exterior trebuie corect dimensionat şi realizat, inclusiv reflexia luminii din pardoseală, sub aeronavă. Condiţiile de iluminare corespunzătoare şi zonele de lucru pe timp de noapte, care permit lucrul în siguranţă la aeronave, se stabilesc de către o comisie tehnică a unităţii. Zonele de lucru care permit executarea mentenanţei la aeronave pe timp de noapte se nominalizează în OZU/similar.
(3)Verificarea şi dispunerea mijloacelor pentru asigurarea zborului de noapte se realizează cu respectarea normelor tehnice de exploatare şi a normelor de siguranţă a activităţilor aeronautice militare în zone iluminate.
SECŢIUNEA 12:Asigurarea managementului traficului aerian al aeronavelor de stat
Art. 194
Asigurarea managementului traficului aerian al aeronavelor de stat reprezintă totalitatea măsurilor, acţiunilor şi procedurilor necesare pentru furnizarea serviciilor militare de trafic aerian şi gestionarea fluxurilor militare de trafic aerian în scopul asigurării fluenţei traficului aerian, siguranţei zborului şi eficienţei misiunilor aeronavelor de stat.
Art. 195
Managementul traficului aerian al aeronavelor de stat este asigurat prin structuri, personal, echipamente şi proceduri certificate.
Art. 196
Asigurarea managementului traficului aerian pentru aeronavele de stat se face în conformitate cu autorizările, competenţele şi limitările consemnate în certificatele de atestare a calificărilor şi autorizărilor, în certificatele de atestare a aptitudinii medicale, precum şi titlurile de clasificare şi specializare deţinute de navigatorii de sol.
Art. 197
Furnizarea serviciilor de trafic aerian pentru aeronavele de stat presupune asigurarea serviciului militar de informare, serviciului militar de alarmare, serviciului militar consultativ şi serviciului militar de control al traficului aerian.
Art. 198
Managementul spaţiului aerian asigură alocarea volumelor de spaţiu aerian necesare zborului aeronavelor de stat prin coordonarea procedurală a alocării spaţiului aerian.
Art. 199
Gestionarea fluxurilor militare de trafic aerian asigură planificarea/programarea zborului aeronavelor de stat în scopul fluidizării traficului aerian prin coordonarea procedurală a fluxurilor de trafic aerian.
Art. 200
Furnizarea serviciului militar de control al traficului aerian presupune asigurarea, după caz, a cel puţin unuia dintre următoarele servicii: serviciul militar de control de aerodrom, serviciul militar de control de apropiere, serviciul militar de control regional, serviciul de control tactic radar pentru interceptare, serviciul de control tactic procedural pe poziţii înaintate, serviciul de control tactic radar de la bordul navelor sau serviciul de control tactic procedural pe puntea de zbor.
Art. 201
Pentru executarea transferului controlului aeronavelor de stat între unităţile de control al traficului aerian, precum şi pentru coordonarea zborului aeronavelor de stat cu traficul adiacent sau cu activităţile altor utilizatori de spaţiu aerian se asigură servicii radar sau procedurale de coordonare a traficului aerian.
Art. 202
Asigurarea serviciului militar de control al traficului aerian se face în limitele posibilităţilor tehnice ale mijloacelor de supraveghere a spaţiului aerian şi ale mijloacelor terestre pentru comunicaţii sol-sol şi sol-aer.
Art. 203
Zborul oricărei aeronave de stat se execută numai după asigurarea măsurilor privind gestionarea fluxurilor militare de trafic aerian prin planificarea/programarea zborului acestora.
Art. 204
Zborul oricărei aeronave de stat care necesită alocare de spaţiu aerian se execută numai după asigurarea managementului spaţiului aerian prin alocarea volumelor de spaţiu aerian necesare îndeplinirii misiunilor.
Art. 205
Decolarea/Aterizarea oricărei aeronave de stat de pe/pe un aerodrom militar certificat este permisă numai după asigurarea serviciului militar de control de aerodrom şi a serviciului militar de coordonare a traficului aerian.
Art. 206
Zborul oricărei aeronave de stat cu aripă fixă, atunci când la aerodromul de decolare sau la aerodromul de destinaţie sunt condiţii meteorologice pentru zborul după instrumente, se execută numai după asigurarea serviciului de control de apropiere şi a serviciului de coordonare radar a traficului aerian la aerodrom.
Art. 207
Zborurile tehnice ale aeronavelor de stat în zone rezervate de spaţiu aerian se execută numai după asigurarea serviciului militar de control al traficului aerian şi a serviciului militar de coordonare radar a traficului aerian.
Art. 208
Zborul aeronavelor de stat în zonele periculoase de spaţiu aerian utilizate în mod exclusiv sau în comun cu alţi utilizatori de spaţiu aerian, pentru misiuni de trageri sau bombardament aerian, se execută numai după asigurarea, în aceste zone, a serviciului de control tactic procedural pe poziţii înaintate.
Art. 209
În zonele periculoase de spaţiu aerian rezervate pentru misiuni de paraşutare, desantare ori delestare de materiale, zborul aeronavelor de stat, altele decât cele ale operatorului care a făcut rezervarea, se execută numai după asigurarea, în aceste zone, a serviciului de control tactic procedural pe poziţii înaintate.
Art. 210
Apuntarea aeronavelor de stat sau decolarea acestora de la bordul navelor se execută numai cu asigurarea serviciului de control tactic radar de la bordul navelor şi a serviciului de control tactic procedural pe puntea de zbor.
Art. 211
Misiunile de poliţie aeriană, reale sau de antrenament, se execută numai cu asigurarea serviciului militar de control de aerodrom, a serviciului militar de control de apropiere, a serviciului de control tactic radar pentru interceptare, precum şi a serviciului militar de coordonare a traficului aerian.