Secţiunea 11 - Sprijinul logistic al zborului - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
SECŢIUNEA 11:Sprijinul logistic al zborului
Art. 186
Sprijinul logistic al zborului reprezintă totalitatea activităţilor specifice desfăşurate de elementele de logistică ale bazei aeriene şi escadrilei de aviaţie/similar pentru asigurarea materialelor şi serviciilor necesare pentru desfăşurarea activităţii de zbor.
Art. 187
Sprijinul logistic al zborului cuprinde: mentenanţa tehnicii de aviaţie de nivel luptă specific logisticii operaţionale şi intermediar, aprovizionarea cu carburanţi, lubrifianţi muniţii, gaze comprimate şi lichide speciale, serviciile de tractare şi parcare a aeronavelor, transportul personalului şi asigurarea condiţiilor de trai ale personalului, precum şi asigurarea utilajelor şi autospecialelor necesare deservirii tehnicii de aviaţie.
Art. 188
(1)Mentenanţa tehnicii de aviaţie de nivel luptă specifică logisticii operaţionale, desfăşurată în cadrul activităţii de zbor, se execută la nivelul escadrilei de aviaţie/similar de către echipajul tehnic al aeronavei şi atelierele specializate pentru pregătirea aeronavelor pentru zbor şi pentru refacerea capacităţii acestora după executarea misiunilor de zbor.
(2)Mentenanţa la UAS din clasa I, categoriile micro şi mini poate fi realizată de operatorii UAV în conformitate cu instrucţiunile de exploatare a echipamentului militar dacă:
a)documentaţia tehnică furnizată de producător prevede acest lucru;
b)operatorul UAV deţine o diplomă/certificat/atestat care îi conferă dreptul să execute astfel de activităţi;
c)complexitatea activităţilor nu impune o calificare de personal tehnic-ingineresc de aviaţie.
(3)Principalele operaţiuni desfăşurate în cadrul acesteia sunt: testarea, diagnoza, întreţinerea şi executarea unor reparaţii de mică amploare.
(4)În cadrul mentenanţei tehnicii de aviaţie de nivel luptă specific logisticii operaţionale se desfăşoară următoarele activităţi:
a)se stabilesc aeronavele şi mijloacele de deservire participante la zbor şi se pregătesc din punct de vedere tehnic conform reglementărilor în vigoare;
b)se stabilesc şi se instruiesc echipele tehnice şi dispecerii de sol;
c)se urmăreşte comportarea aeronavelor pe timpul desfăşurării activităţii de zbor;
d)se stabilesc mijloacele de protecţie împotriva incendiilor şi modalităţile de depanare, intervenţie şi evacuare, în caz de necesitate, a aeronavelor cu defecţiuni sau avariate;
e)se desfăşoară activităţi de alimentare, manevrare, degivrare, încărcare/descărcare, tractare şi dirijare a aeronavelor, în conformitate cu reglementările în vigoare, în scopul prevenirii evenimentelor de aviaţie produse la sol;
f)se verifică aeronavele din punct de vedere tehnic înainte de intrarea pe pistă;
g)se prelucrează informaţiile colectate de la mijloacele de control obiectiv de la bordul aeronavelor.
(5)Refacerea capacităţii de luptă se execută obligatoriu după refacerea capacităţii de zbor dacă urmează să se execute misiuni de luptă sau trageri.
Art. 189
Pentru exploatarea în zbor se admit numai aeronavele pregătite pentru zbor care au o rezervă de resursă corespunzătoare normelor tehnice şi la care s-a executat pregătirea pentru zbor în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare.
Art. 190
Defecţiunile constatate de către personalul tehnic sau navigant pe timpul pregătirii şi desfăşurării zborului se consemnează obligatoriu în documentele aeronavei. Remedierea defecţiunilor în cadrul mentenanţei de nivel luptă specific logisticii operaţionale, în scopul readmiterii aeronavelor la zborul respectiv, se execută numai ziua, iar continuarea zborului cu acestea se admite numai în cazul în care nu este necesară verificarea lor în zbor.
Art. 191
Aeronavele care sunt dotate cu armament de bord se asigură cu muniţie, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 192
Pentru fiecare activitate de zbor cu avioanele prevăzute cu sistem de frânare cu cârlig de acroşare, personalul de specialitate care operează sistemul de frânare aeronave în caz de urgenţă instalat pe pista de decolare/aterizare este subordonat managerului de aerodrom şi unităţii ATC.
Art. 193
(1)Aeronavele, motoarele, elicele, echipamentele şi sistemele aeronavelor se verifică/controlează atât pe timpul zilei, cât şi pe timpul nopţii. Verificarea/Controlul înaintea executării zborului pe timpul nopţii se execută numai dacă sunt asigurate condiţiile de iluminare care să permită lucrul în siguranţă la aeronave, în hangar sau la locul de dispunere/pe poziţia de mentenanţă.
(2)Iluminatul interior sau exterior trebuie corect dimensionat şi realizat, inclusiv reflexia luminii din pardoseală, sub aeronavă. Condiţiile de iluminare corespunzătoare şi zonele de lucru pe timp de noapte, care permit lucrul în siguranţă la aeronave, se stabilesc de către o comisie tehnică a unităţii. Zonele de lucru care permit executarea mentenanţei la aeronave pe timp de noapte se nominalizează în OZU/similar.
(3)Verificarea şi dispunerea mijloacelor pentru asigurarea zborului de noapte se realizează cu respectarea normelor tehnice de exploatare şi a normelor de siguranţă a activităţilor aeronautice militare în zone iluminate.