Art. 188. - Mentenanţa la UAS din clasa I, categoriile micro şi mini poate fi realizată de operatorii UAV în conformitate cu instrucţiunile de exploatare a echipamentului militar dacă: - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
Art. 188
(1)Mentenanţa tehnicii de aviaţie de nivel luptă specifică logisticii operaţionale, desfăşurată în cadrul activităţii de zbor, se execută la nivelul escadrilei de aviaţie/similar de către echipajul tehnic al aeronavei şi atelierele specializate pentru pregătirea aeronavelor pentru zbor şi pentru refacerea capacităţii acestora după executarea misiunilor de zbor.
(2)Mentenanţa la UAS din clasa I, categoriile micro şi mini poate fi realizată de operatorii UAV în conformitate cu instrucţiunile de exploatare a echipamentului militar dacă:
a)documentaţia tehnică furnizată de producător prevede acest lucru;
b)operatorul UAV deţine o diplomă/certificat/atestat care îi conferă dreptul să execute astfel de activităţi;
c)complexitatea activităţilor nu impune o calificare de personal tehnic-ingineresc de aviaţie.
(3)Principalele operaţiuni desfăşurate în cadrul acesteia sunt: testarea, diagnoza, întreţinerea şi executarea unor reparaţii de mică amploare.
(4)În cadrul mentenanţei tehnicii de aviaţie de nivel luptă specific logisticii operaţionale se desfăşoară următoarele activităţi:
a)se stabilesc aeronavele şi mijloacele de deservire participante la zbor şi se pregătesc din punct de vedere tehnic conform reglementărilor în vigoare;
b)se stabilesc şi se instruiesc echipele tehnice şi dispecerii de sol;
c)se urmăreşte comportarea aeronavelor pe timpul desfăşurării activităţii de zbor;
d)se stabilesc mijloacele de protecţie împotriva incendiilor şi modalităţile de depanare, intervenţie şi evacuare, în caz de necesitate, a aeronavelor cu defecţiuni sau avariate;
e)se desfăşoară activităţi de alimentare, manevrare, degivrare, încărcare/descărcare, tractare şi dirijare a aeronavelor, în conformitate cu reglementările în vigoare, în scopul prevenirii evenimentelor de aviaţie produse la sol;
f)se verifică aeronavele din punct de vedere tehnic înainte de intrarea pe pistă;
g)se prelucrează informaţiile colectate de la mijloacele de control obiectiv de la bordul aeronavelor.
(5)Refacerea capacităţii de luptă se execută obligatoriu după refacerea capacităţii de zbor dacă urmează să se execute misiuni de luptă sau trageri.