Capitolul vi - Regulile privind situaţii particulare ale zborului - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL VI:Regulile privind situaţii particulare ale zborului
SECŢIUNEA 1:Reguli privind zborul în formaţie
Art. 97
(1)Formaţia este gruparea de două sau mai multe aeronave, din aceeaşi categorie, care execută zborul întrunit în vederea îndeplinirii unei misiuni comune, cu menţinerea legăturii vizuale sau prin intermediul senzorilor de la bordul aeronavelor, şi care se găseşte sub controlul unei agenţii de dirijare ca o singură aeronavă.
(2)Denumirea formaţiei este dată, de regulă, de numărul aeronavelor din compunere:
a)celulă, pentru 2 aeronave;
b)patrulă, pentru 3-6 aeronave;
c)escadrilă, pentru 9-18 aeronave.
(3)Grupele/Pachetele cu destinaţie tactică pot include un număr variabil de aeronave.
Art. 98
(1)Dispozitivul reprezintă modul de dispunere a aeronavelor în formaţie care le permite executarea în siguranţă a manevrelor necesare îndeplinirii misiunilor.
(2)Elementele dispozitivului unei formaţii sunt:
a)intervalul, care reprezintă spaţiul dintre aeronave sau formaţii, măsurat în plan orizontal, perpendicular pe direcţia de zbor;
b)distanţa, care reprezintă spaţiul dintre aeronave sau formaţii, măsurat pe direcţia de zbor;
c)plasarea, care reprezintă diferenţa de înălţime dintre aeronave sau formaţii şi care poate fi subplasare sau supraplasare.
(3)Eşalonarea unei formaţii reprezintă modul de dispunere a coechipierilor faţă de capul formaţiei şi care poate fi eşalonare pe stânga, eşalonare pe dreapta sau în coloană.
Art. 99
În funcţie de distanţa dintre aeronave, dispozitivele de zbor pot fi:
a)strânse, cu eşalonări sub 50 m;
b)largi, cu eşalonări între 51 şi 2000 m, cu legătură vizuală;
c)dispersate, cu eşalonări peste 2000 m, cu sau fără legătură vizuală.
Art. 100
Configuraţia dispozitivului unei formaţii de aeronave în zbor se stabileşte în conformitate cu procedurile de operare şi manualele de zbor şi este corelată cu cerinţele operaţionale.
Art. 101
Piloţii din cadrul formaţiei sunt:
a)lider de formaţie, care reprezintă pilotul comandant desemnat pentru conducerea în zbor a tuturor piloţilor/echipajelor aeronavelor care compun formaţia şi poartă răspunderea pentru executarea cu succes a misiunii încredinţate;
b)cap de formaţie, care reprezintă pilotul comandant desemnat pentru a zbura în partea frontală a formaţiei şi care poartă răspunderea pentru menţinerea dispozitivului cu alte formaţii şi pentru precizia şi siguranţa zborului;
c)coechipieri, care reprezintă piloţii comandanţi ai celorlalte aeronave din cadrul formaţiei şi poartă răspunderea deconflictării faţă de capul de formaţie şi faţă de alte aeronave din aceeaşi formaţie.
Art. 102
Regulile privind zborul tactic în formaţie sunt precizate în PCIZ şi în PAM. Specificaţii suplimentare privind executarea zborului tactic în formaţie se pot face şi de către comandanţii/şefii care conduc activităţile respective.
Art. 103
În cazul zborului în formaţii mixte de aeronave, cu cel puţin două tipuri de aeronave, piloţii execută înainte de zbor un briefing detaliat care cuprinde toate aspectele zborului în formaţie, particularităţile aeronavelor participante, limitările şi riscurile ce afectează zborul, procedurile de apropiere şi intrare în formaţie, eşalonarea şi deconflictarea aeronavelor în cadrul formaţiei.
Art. 104
(1)Formaţiile constituite din aeronave de stat româneşti şi aeronave civile sau aeronave de stat străine se numesc formaţii combinate.
(2)În cazul zborurilor în formaţii combinate în spaţiul aerian naţional, liderul de formaţie este întotdeauna un pilot militar român stabilit prin documentele de planificare a misiunii de zbor.
Art. 105
(1)În cazul în care există nevoia constituirii unei formaţii neplanificate, unitatea ATC comunică cine este liderul formaţiei neplanificate, procedeul, dispozitivul, aliniamentul, direcţia, altitudinea şi timpul pentru constituirea formaţiei. Aceste informaţii se retransmit în clar de către coechipieri şi de către liderul formaţiei către unitatea ATC.
(2)În cazul în care unitatea ATC nu comunică informaţiile prevăzute la alin. (1), liderul de formaţie este declarat pilotul din aeronava care nu are o situaţie specială la bord, urmând ca aceasta să fie luată la cunoştinţă de către celelalte echipaje. În acest caz, informaţiile de la alin. (1) se comunică de către liderul de formaţie şi repetate de coechipieri.
SECŢIUNEA 2:Reguli privind zborul cu realimentare în aer
Art. 106
Planificarea, organizarea, conducerea şi desfăşurarea zborului cu realimentare în aer se desfăşoară în baza prevederilor actelor normative specifice care implementează acordurile de standardizare NATO aplicabile.
Art. 107
Zborul cu realimentare în aer se execută în zonele rezervate în acest scop sau pe traiectele aprobate.
Art. 108
Condiţiile aplicabile piloţilor pentru zborul cu realimentare în aer sunt stabilite în conformitate cu reglementările aplicabile pentru astfel de misiuni.
SECŢIUNEA 3:Regulile privind zborul de noapte
Art. 109
Aeronavele de stat româneşti pot zbura noaptea după reguli VFR sau IFR, în funcţie de dotarea aeronavei, de spaţiul aerian folosit şi condiţiile meteorologice în care se execută zborul.
Art. 110
Piloţii sunt admişi la executarea zborului de noapte în simplă comandă sau de antrenament, în calitate de pilot comandant sau copilot, numai după ce au fost calificaţi pentru zborul instrumental, în conformitate cu prevederile manualelor/programelor de instruire în zbor.
Art. 111
Sunt admise la zborul de noapte numai aeronavele echipate cu instalaţii de iluminare interioară şi exterioară corespunzătoare, cu excepţia UAV pentru care este necesară numai instalaţie de iluminare exterioară.
Art. 112
(1)Aeronavele se admit la zborul de noapte numai cu sistemul de iluminare de poziţie în stare normală de funcţionare.
(2)Folosirea iluminării de poziţie este obligatorie pe timpul zborului de noapte, când nu se folosesc dispozitive de vedere pe timp de noapte - Night Vision Devices, denumite în continuare NVD.
Art. 113
Decolarea şi aterizarea aeronavelor noaptea se admit de pe terenurile de zbor certificate pentru exploatarea de noapte sau de pe alte terenuri în situaţia folosirii NVD, cu excepţia UAV în condiţiile stabilite prin RAM de AAMN.
Art. 114
Verificarea aeronavelor, mijloacelor de asigurare, precum şi dispunerea mijloacelor pentru asigurarea zborului de noapte se realizează numai în condiţii de iluminare adecvată pentru executarea activităţilor.
Art. 115
Tractarea şi rulajul aeronavelor pe timpul nopţii se execută cu lămpile de poziţie în funcţiune sau cu semnalizarea luminoasă la capetele planurilor.
Art. 116
(1)Iluminarea pistei/platformei/punţii de zbor/terenului de decolare-aterizare pentru executarea aterizării se realizează cu proiectoare, cu farurile de bord ale aeronavelor sau cu instalaţii de balizare.
(2)Aprinderea proiectoarelor de aterizare se execută la cererea pilotului/echipajului şi/sau la comanda unităţii ATC şi se sting după aterizare.
Art. 117
În cazul executării procedurii de ratare a aterizării, proiectoarele se sting numai după ce aeronava a atins înălţimea de siguranţă.
Art. 118
Zborul de noapte se execută sub control radar, exceptând zborul elicopterelor şi avioanelor de categoria a IV-a, pentru care se admite numai legătură radio bilaterală permanentă cu unitatea ATC.
SECŢIUNEA 4:Regulile privind zborul la înălţimi mari, în stratosferă şi cu viteză supersonică
Art. 119
(1)Zborul la înălţimi mari şi în stratosferă se execută numai cu aeronave special proiectate, care asigură pilotului/echipajului condiţiile necesare pentru supravieţuire şi menţinerea capacităţii de pilotaj corespunzătoare.
(2)Este interzis zborul la viteze supersonice, la înălţimi mai mici de 10.000 m, cu excepţia zborului aeronavelor de stat române sau ale statelor aliate, executate pentru îndeplinirea misiunilor de luptă.
Art. 120
Piloţii sunt admişi la zborul în stratosferă după ce şi-au însuşit tehnica pilotajului instrumental pe aeronavele pe care se instruiesc.
Art. 121
Pentru executarea zborului în stratosferă sau cu viteză supersonică, piloţii/echipajele trebuie să fie echipaţi/echipate conform prevederilor manualelor de instrucţie şi instrucţiunilor de exploatare ale aeronavelor.
SECŢIUNEA 5:Reguli privind zborul la înălţimi mici sau zborul razant
Art. 122
(1)Zborul la înălţimi mici şi zborul razant se execută în zone rezervate sau pe traiecte aprobate în acest scop.
(2)Pe timpul executării zborului la înălţimi mici şi zborului razant, în spaţiul aerian unde nu se poate asigura legătura radio bilaterală permanentă, legătura radio cu unitatea ATC se realizează la punctele sau momentele stabilite pentru raport sau prin intermediul altei aeronave care este sub controlul aceleiaşi unităţi ATC.
Art. 123
Zonele rezervate sau traiectele destinate zborului la înălţimi mici sau zborului razant sunt stabilite şi autorizate astfel încât să se asigure evitarea zonelor dens populate sau a adunărilor de oameni organizate în aer liber.
Art. 124
Admiterea piloţilor la zborul la înălţimi mici şi la zborul razant se execută în conformitate cu prevederile PCIZ.
Art. 125
La planificarea zborurilor razante, comandanţii şi piloţii trebuie să ia în considerare inclusiv situaţia ornitologică, obstacolarea din zona respectivă şi condiţiile de iluminare/vizibilitate.
SECŢIUNEA 6:Reguli privind zborul elicopterelor
Art. 127
Pornirea rotorului/rotoarelor elicopterului se face numai atunci când la bord se găseşte echipajul minim prevăzut în manualul de zbor.
Art. 128
Rulajul elicopterului la sol este permis numai când suprafaţa terenului este netedă şi solul tare. Dacă suprafaţa terenului este accidentată, cu permisiunea controlorului de trafic aerian de la terenul de zbor respectiv, se execută rulaj aerian la înălţimea de siguranţă.
Art. 129
În cadrul misiunilor planificate, decolarea şi aterizarea de pe/pe terenul/suprafaţa de apă altul/alta decât un aerodrom certificat, unde nu există o unitate ATC, se execută la aprecierea şi decizia PC.
Art. 130
Decolarea sau aterizarea de pe/pe locurile de staţionare se permite numai dacă acestea sunt degajate şi curate, iar distanţa între elicoptere, măsurată între centrele rotoarelor portante, este de minimum două diametre ale rotorului portant cel mai mare.
Art. 131
Aterizarea pe o platformă sau un teren necunoscut se execută conform instrucţiunilor specifice, cu respectarea măsurilor de siguranţă aeriană.
Art. 132
Aterizarea/Decolarea elicopterelor pe/de pe terenuri de decolare-aterizare înconjurate de obstacole, cum ar fi arbori, construcţii sau reţele electrice, se execută numai la o greutate totală a aeronavei care să asigure zborul staţionar fără efect de sol şi executarea procedurilor de urgenţă în cazul opririi necomandate a unui motor.
Art. 133
Aterizarea/Decolarea elicopterelor pe/de pe terenul/suprafaţa de apă, altul/alta decât un teren de zbor certificat, se face:
a)dacă misiunea de zbor a fost autorizată astfel şi locul ales asigură executarea în siguranţă a manevrei pentru aterizare/decolare;
b)în cazul apariţiei unor situaţii de urgenţă la bord;
c)preventiv, dacă aparatele de bord indică o funcţionare anormală sau elemente neobişnuite ale elicopterului, fără a aştepta confirmarea defecţiunii;
d)în cazul în care evoluţia situaţiei meteorologice pune în pericol siguranţa zborului.
Art. 134
În cazul necesităţii executării unei aterizări de urgenţă în afara unui teren de zbor, PC raportează unităţii ATC sub controlul căreia se află, direct, prin intermediul unei aeronave aflate în zbor sau prin intermediul mijloacelor publice de comunicaţii, indicând: locul şi ora aterizării, cauzele aterizării de urgenţă, necesităţile de ajutor, situaţia pasagerilor, echipajului şi a elicopterului.
SECŢIUNEA 7:Reguli privind zborul deasupra întinderilor de apă
Art. 135
(1)Pentru executarea zborului deasupra mării sunt admişi/admise piloţii/echipajele care au obţinut calificativul prevăzut în PCIZ la evaluarea executării zborului instrumental.
(2)Atunci când se execută activităţi de zbor deasupra întinderilor de apă, PC va executa o analiză de risc luând în considerare cel puţin următorii factori: gradul de agitaţie al apei, curentul la suprafaţa apei, temperatura apei, temperatura aerului, distanţa faţă de uscat necesară pentru a executa o aterizare de urgenţă şi disponibilitatea autorităţilor responsabile pentru a interveni cu mijloace de intervenţie pentru căutare-salvare.
Art. 136
Se admit la executarea zborului deasupra mării numai piloţii/echipajele şi aeronavele echipate corespunzător pentru aceasta. Este obligatorie purtarea costumului de protecţie termică, în funcţie de temperatura apei mării şi distanţa faţă de ţărm, conform reglementărilor în vigoare, cu excepţia aeronavelor cu aripă fixă multimotor.
Art. 137
Înainte de executarea zborului deasupra mării cu aeronave de transport, PC face instruirea pasagerilor privind modul de acţiune în caz de amerizare forţată şi folosirea mijloacelor de salvare individuale şi colective de la bordul aeronavei.
Art. 138
(1)Pentru elicopterele bimotoare, fiecare membru al echipajului, precum şi pasagerii transportaţi trebuie să poarte costum de protecţie termică şi vestă de salvare, atunci când efectuează operaţiuni de zbor la o distanţă faţă de ţărm echivalentă cu mai mult de 10 minute de zbor la viteză de croazieră.
(2)Aceeaşi reglementare se aplică atunci când rapoartele meteorologice, respectiv previziunile disponibile indică o temperatură a apei mai mică de 15 grade Celsius pe timpul zborului sau când timpul estimat necesar salvării depăşeşte timpul estimat de supravieţuire.
Art. 139
În situaţia în care cerinţele operaţionale o permit, înălţimile de zbor deasupra întinderilor de apă se stabilesc astfel încât să se asigure legătura radio bilaterală permanentă, precum şi timpul necesar pentru punerea în stare de operativitate a mijloacelor de salvare de la bord.
Art. 140
La ieşirea deasupra întinderilor de apă, PC este obligat să verifice starea echipamentelor de flotabilitate şi să informeze unitatea ATC, sub al cărei control se găseşte altitudinea planificată, despre numărul de persoane la bord şi autonomia, dacă nu au fost prevăzute în planul de zbor.
Art. 141
(1)Zborurile deasupra mării se execută numai dacă este asigurat serviciul de căutare şi salvare cu elicoptere sau nave.
(2)Zborurile la distanţă maximă deasupra întinderilor de apă sunt autorizate numai dacă timpul de intervenţie al mijloacelor de salvare aflate la dispoziţie este mai mic decât timpul de supravieţuire în apă al echipajului şi pasagerilor, în cazul amerizării forţate, pentru elicoptere şi aeronave cu aripă fixă monomotor.
SECŢIUNEA 8:Reguli privind zborul de la bordul navelor cu capabilităţi port-elicopter
Art. 142
Atunci când elicopterul este îmbarcat pentru o perioadă determinată, în vederea executării unui program de instrucţie sau participării la o misiune sau operaţie de lungă durată, la bordul navei cu capabilităţi port-elicopter se constituie serviciul de luptă aviaţie, elicopterul îmbarcat având statut de aeronavă organică. Toate activităţile de pregătire a zborului, de conducere şi de control al spaţiului aerian, decolările, apuntările, refacerea capacităţii de zbor şi de luptă, asigurarea zborului şi mentenanţa se execută la bord cu personalul de specialitate încadrat în serviciul de luptă aviaţie, cu sprijinul personalului de conducere, unitatea ATC şi de asigurare din echipajul navei.
Art. 143
Componenţa serviciului de luptă aviaţie este stabilită pentru fiecare perioadă de îmbarcare/misiune în parte în funcţie de condiţiile de operare, durata şi intensitatea acestora şi resursa de elicopter planificată a fi întrebuinţată în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare.
SECŢIUNEA 9:Regulile privind executarea altor zboruri
Art. 144
Misiunile de paraşutare se execută cu respectarea prevederilor prezentului regulament, a PCIZ, a programelor-cadru de instrucţie a paraşutării, a regulamentelor, a manualelor pentru instrucţia de paraşutare şi a manualelor de zbor ale aeronavelor.
Art. 145
(1)Misiunile aerofotogrammetrice, magnetometrice, de prospectare geologică, de verificare a sistemelor terestre de navigaţie aeriană şi de calibrare a radarelor terestre se execută pe baza planurilor aprobate de şeful SMCFA, instituţiei sau structurii care deţine aeronava. Aceste misiuni se execută numai în zone rezervate de spaţiu aerian, în condiţiile existenţei legăturii radio bilaterale permanente cu unitatea ATC în a cărei zonă de responsabilitate se desfăşoară şi a unor condiţii meteorologice care asigură îndeplinirea obiectivelor stabilite.
(2)În zonele rezervate de spaţiu aerian în care se execută aceste misiuni, accesul celorlalte aeronave de stat este permis numai pe traiecte şi la înălţimi care asigură siguranţa zborului, fără a perturba misiunea respectivă.
Art. 146
Zborurile executate în folosul operatorilor economici se desfăşoară pe baza convenţiilor şi contractelor încheiate de către MApN/ministerele sau instituţiile care deţin aeronave de stat cu beneficiarii acestor zboruri.