Secţiunea 6 - Reguli privind zborul elicopterelor - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare

M.Of. 148

În vigoare
Versiune de la: 25 Octombrie 2023
SECŢIUNEA 6:Reguli privind zborul elicopterelor
Art. 127
Pornirea rotorului/rotoarelor elicopterului se face numai atunci când la bord se găseşte echipajul minim prevăzut în manualul de zbor.
Art. 128
Rulajul elicopterului la sol este permis numai când suprafaţa terenului este netedă şi solul tare. Dacă suprafaţa terenului este accidentată, cu permisiunea controlorului de trafic aerian de la terenul de zbor respectiv, se execută rulaj aerian la înălţimea de siguranţă.
Art. 129
În cadrul misiunilor planificate, decolarea şi aterizarea de pe/pe terenul/suprafaţa de apă altul/alta decât un aerodrom certificat, unde nu există o unitate ATC, se execută la aprecierea şi decizia PC.
Art. 130
Decolarea sau aterizarea de pe/pe locurile de staţionare se permite numai dacă acestea sunt degajate şi curate, iar distanţa între elicoptere, măsurată între centrele rotoarelor portante, este de minimum două diametre ale rotorului portant cel mai mare.
Art. 131
Aterizarea pe o platformă sau un teren necunoscut se execută conform instrucţiunilor specifice, cu respectarea măsurilor de siguranţă aeriană.
Art. 132
Aterizarea/Decolarea elicopterelor pe/de pe terenuri de decolare-aterizare înconjurate de obstacole, cum ar fi arbori, construcţii sau reţele electrice, se execută numai la o greutate totală a aeronavei care să asigure zborul staţionar fără efect de sol şi executarea procedurilor de urgenţă în cazul opririi necomandate a unui motor.
Art. 133
Aterizarea/Decolarea elicopterelor pe/de pe terenul/suprafaţa de apă, altul/alta decât un teren de zbor certificat, se face:
a)dacă misiunea de zbor a fost autorizată astfel şi locul ales asigură executarea în siguranţă a manevrei pentru aterizare/decolare;
b)în cazul apariţiei unor situaţii de urgenţă la bord;
c)preventiv, dacă aparatele de bord indică o funcţionare anormală sau elemente neobişnuite ale elicopterului, fără a aştepta confirmarea defecţiunii;
d)în cazul în care evoluţia situaţiei meteorologice pune în pericol siguranţa zborului.
Art. 134
În cazul necesităţii executării unei aterizări de urgenţă în afara unui teren de zbor, PC raportează unităţii ATC sub controlul căreia se află, direct, prin intermediul unei aeronave aflate în zbor sau prin intermediul mijloacelor publice de comunicaţii, indicând: locul şi ora aterizării, cauzele aterizării de urgenţă, necesităţile de ajutor, situaţia pasagerilor, echipajului şi a elicopterului.