Secţiunea 3 - Regulile privind zborul de noapte - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
SECŢIUNEA 3:Regulile privind zborul de noapte
Art. 109
Aeronavele de stat româneşti pot zbura noaptea după reguli VFR sau IFR, în funcţie de dotarea aeronavei, de spaţiul aerian folosit şi condiţiile meteorologice în care se execută zborul.
Art. 110
Piloţii sunt admişi la executarea zborului de noapte în simplă comandă sau de antrenament, în calitate de pilot comandant sau copilot, numai după ce au fost calificaţi pentru zborul instrumental, în conformitate cu prevederile manualelor/programelor de instruire în zbor.
Art. 111
Sunt admise la zborul de noapte numai aeronavele echipate cu instalaţii de iluminare interioară şi exterioară corespunzătoare, cu excepţia UAV pentru care este necesară numai instalaţie de iluminare exterioară.
Art. 112
(1)Aeronavele se admit la zborul de noapte numai cu sistemul de iluminare de poziţie în stare normală de funcţionare.
(2)Folosirea iluminării de poziţie este obligatorie pe timpul zborului de noapte, când nu se folosesc dispozitive de vedere pe timp de noapte - Night Vision Devices, denumite în continuare NVD.
Art. 113
Decolarea şi aterizarea aeronavelor noaptea se admit de pe terenurile de zbor certificate pentru exploatarea de noapte sau de pe alte terenuri în situaţia folosirii NVD, cu excepţia UAV în condiţiile stabilite prin RAM de AAMN.
Art. 114
Verificarea aeronavelor, mijloacelor de asigurare, precum şi dispunerea mijloacelor pentru asigurarea zborului de noapte se realizează numai în condiţii de iluminare adecvată pentru executarea activităţilor.
Art. 115
Tractarea şi rulajul aeronavelor pe timpul nopţii se execută cu lămpile de poziţie în funcţiune sau cu semnalizarea luminoasă la capetele planurilor.
Art. 116
(1)Iluminarea pistei/platformei/punţii de zbor/terenului de decolare-aterizare pentru executarea aterizării se realizează cu proiectoare, cu farurile de bord ale aeronavelor sau cu instalaţii de balizare.
(2)Aprinderea proiectoarelor de aterizare se execută la cererea pilotului/echipajului şi/sau la comanda unităţii ATC şi se sting după aterizare.
Art. 117
În cazul executării procedurii de ratare a aterizării, proiectoarele se sting numai după ce aeronava a atins înălţimea de siguranţă.
Art. 118
Zborul de noapte se execută sub control radar, exceptând zborul elicopterelor şi avioanelor de categoria a IV-a, pentru care se admite numai legătură radio bilaterală permanentă cu unitatea ATC.