Secţiunea 3 - Personalul navigant de aviaţie - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare

M.Of. 148

În vigoare
Versiune de la: 25 Octombrie 2023
SECŢIUNEA 3:Personalul navigant de aviaţie
Art. 21
Personalul navigant poate îndeplini la bordul aeronavelor o funcţie corespunzătoare cu nivelul de instruire, calificările şi specialităţilor pe care le deţine.
Art. 22
Pilotul are următoarele responsabilităţi:
a)să cunoască caracteristicile tehnico-tactice ale aeronavei pe care zboară şi să respecte normele de exploatare ale acesteia la sol şi în zbor;
b)să cunoască şi să aplice toate prevederile reglementărilor referitoare la executarea zborului în spaţiul aerian al României, precum şi regulile pentru executarea zborurilor internaţionale;
c)să cunoască regulile, procedeele şi acţiunile de salvare - paraşutare, catapultare, supravieţuire, în toate condiţiile de timp, stare a vremii şi teren, executând antrenamente în acest sens;
d)să cunoască şi să respecte prevederile normelor de exploatare ale aerodromului şi ale poligonului de tragere utilizat;
e)să execute întocmai ordinele primite de la unităţile de conducere, dirijare şi control al traficului aerian, cu excepţia cazurilor în care astfel de ordine afectează siguranţa zborului sau a pasagerilor, acţiunile pe care urmează să le efectueze în aceste cazuri fiind raportate unităţilor de conducere, dirijare şi control al traficului aerian;
f)să îşi perfecţioneze cunoştinţele şi deprinderile în executarea zborului şi pentru întrebuinţarea în luptă a aeronavei;
g)să cunoască procedurile operaţionale, gestionarea resurselor, să planifice combustibilul pentru zbor, să cunoască şi să evalueze corect condiţiile meteorologice în care se execută zborul;
h)să execute controlul aeronavei înaintea fiecărei misiuni de zbor;
i)să execute misiuni de zbor numai dacă agregatele, instalaţiile şi aparatura de la bordul aeronavei funcţionează normal, cu excepţia cazului în care aeronava este operată în conformitate cu lista minimă cu echipamente - Minimum Equipment List, denumită în continuare MEL, sau Master Minimum Equipment List, denumită în continuare MMEL;
j)să cunoască în permanenţă poziţia aeronavei, să aibă cunoştinţe de navigaţie şi să aplice procedurile aferente folosind inclusiv repere vizuale şi mijloace de radionavigaţie;
k)să consemneze în fişa aeronavei constatările cu privire la funcţionarea acesteia;
l)să cunoască procedurile normale şi de urgenţă, inclusiv simularea unor defecţiuni ale echipamentelor aeronavei;
m)să consemneze corect datele în documentele de evidenţă personală a zborului.
Art. 23
Când la bordul aeronavei se află două sau mai multe persoane cu atribuţii pentru operarea aeronavei sau a echipamentelor acesteia, acestea constituie un echipaj.
Art. 24
Echipajul este condus de un pilot comandant, denumit în continuare PC, numit din rândul piloţilor cu nivelul de instruire în zbor corespunzător misiunii pe care o execută. PC este desemnat pentru fiecare misiune de către comandantul escadrilei/similar sau de către comandantul unităţii militare de aviaţie.
Art. 25
(1)PC este şef al întregului personal aflat la bord, are autoritatea finală de a decide în legătură cu aeronava pe timpul cât este în funcţie, răspunde nemijlocit de pregătirea şi executarea misiunii de zbor şi are următoarele responsabilităţi:
a)să dispună măsurile necesare pentru executarea zborului în bune condiţii, pentru respectarea regulilor specifice misiunii şi pentru menţinerea disciplinei în rândul membrilor echipajului;
b)să verifice starea tehnică a aeronavei şi a echipamentelor de bord, starea psihofizică şi nivelul de pregătire al membrilor echipajului, cantitatea de combustibil, existenţa documentelor care trebuie să fie păstrate la bord şi să nu treacă la executarea zborului dacă a constatat nereguli, cu excepţia cazului în care în MEL sau MMEL se prevede o derogare în acest sens;
c)să cunoască şi să informeze pasagerii despre amplasarea şi folosirea echipamentelor de urgenţă, despre modul de evacuare a aeronavei în cazul apariţiei unei situaţii de urgenţă sau aterizare forţată şi despre restricţiile de folosire a dispozitivelor electronice portabile;
d)să dispună măsurile necesare pentru salvarea pasagerilor, echipajului, încărcăturii şi aeronavei în caz de pericol.
(2)În situaţia producerii unui eveniment de aviaţie, PC continuă să îşi îndeplinească îndatoririle, până când autoritatea în drept îl eliberează de atribuţiile ce îi revin în legătură cu misiunea şi aeronava de stat încredinţată.
(3)În timpul executării misiunilor de zbor, PC poate stabili atribuţii pentru membrii echipajului, dar nu poate delega responsabilităţile care îi revin. În cazul în care acesta este împiedicat din orice cauză, în cursul zborului sau la sol, să îşi îndeplinească atribuţiile, în lipsa desemnării prealabile a unei alte persoane pentru a-l înlocui, atribuţiile de PC se preiau de unul din ceilalţi piloţi din echipaj, în ordinea stabilită prin PAM.
(4)În timpul escalelor sau al oricăror alte aterizări pe durata misiunii, răspunderea PC cu privire la pasageri încetează după coborârea persoanelor îmbarcate, iar cu privire la încărcătură încetează în momentul debarcării întregului echipaj şi predării aeronavei persoanelor abilitate în acest sens sau după debarcarea încărcăturii de la bord. Responsabilitatea PC este angajată din nou în momentul reluării în primire a aeronavei de stat.
Art. 26
Copilotul, denumit în continuare CP, membru al echipajului, este subordonat PC, are obligaţiile generale prevăzute pentru pilot la art. 22 şi alte atribuţii la bord specifice postului de pilotaj pe care îl ocupă, având un nivel de instruire în zbor corespunzător misiunii/exerciţiului de executat şi condiţiilor de executare a zborului şi care în situaţii deosebite poate înlocui PC în zbor, dacă acesta intră în incapacitate psihică sau fizică de a-şi îndeplini atribuţiile. Toate manevrele pe care urmează să le execute la bordul aeronavei le raportează PC.
Art. 27
Navigatorul de bord este subordonat PC şi este obligat:
a)să cunoască caracteristicile tehnico-tactice ale aeronavei;
b)să exploateze corect aparatura de navigaţie, bombardament, de paraşutare/delestare şi aerofotografiere de la bord;
c)să cunoască regulile de zbor în spaţiul aerian al României şi în afara graniţelor;
d)să determine cu precizie poziţia actuală şi viitoare a aeronavei;
e)să efectueze rapid şi precis calculele de navigaţie, de bombardament, de aerofotografiere aeriană şi de paraşutare/delestare;
f)să cunoască în orice moment cantitatea de combustibil rămasă la bordul aeronavei, durata de zbor până la aterizare şi autonomia de zbor a aeronavei;
g)să întocmească toate documentele de navigaţie necesare îndeplinirii misiunii;
h)să cunoască modul de executare a zborului, situaţia terestră şi aeriană şi să aprecieze corect condiţiile meteorologice;
i)să cunoască raionul/zona de paraşutare/delestare;
j)să fie în măsură să menţină legătura bilaterală sigură cu unităţile de trafic aerian în dirijarea cărora se află;
k)să îşi perfecţioneze permanent cunoştinţele şi deprinderile practice necesare îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin la bordul aeronavei.
Art. 28
Tehnicianul/Inginerul de bord şi/sau specialistul cu încărcarea şi centrajul, pe timpul executării misiunii, sunt/este subordonaţi/subordonat PC, răspund/răspunde de pregătirea pentru zbor a aeronavei şi sunt/este obligaţi/obligat:
a)să cunoască caracteristicile tehnico-tactice ale aeronavei pe care zboară, construcţia, funcţionarea şi regulile de exploatare ale tuturor instalaţiilor acesteia;
b)să participe la pregătirea aeronavei pe care zboară şi să raporteze ierarhic defecţiunile şi neregulile constatate pentru a se lua măsuri în vederea înlăturării lor;
c)să cunoască în orice moment resursa aeronavei, motoarelor, elicelor şi agregatelor;
d)să supravegheze şi să participe la încărcarea corectă a aeronavei, în limitele de centraj şi de greutate stabilite, asigurând dispunerea şi fixarea corectă a încărcăturii la bord;
e)să controleze funcţionarea motoarelor, instalaţiilor şi agregatelor la sol şi în timpul zborului;
f)să raporteze PC neregulile constatate şi să ia măsurile necesare pentru remedierea eventualelor defecţiuni;
g)să execute toate manevrele la ordinul PC sau cu aprobarea acestuia şi să raporteze de executarea lor;
h)să îşi perfecţioneze permanent cunoştinţele profesionale şi deprinderile tehnice;
i)în misiuni independente, să execute pregătirea pentru zbor a aeronavei.
Art. 29
Ceilalţi membri ai echipajului execută sarcinile ce le revin la bordul aeronavei, în conformitate cu atribuţiile funcţiei/postului în echipaj şi deciziile PC.
Art. 30
(1)Instructorul de zbor se numeşte din rândul personalului navigant, pe categorii/specialităţi de personal navigant, care deţine calificarea necesară şi este desemnat să participe la formarea şi dezvoltarea profesională a personalului aflat în pregătire. Instructorul de zbor asigură instruirea personalului aflat în pregătire, corespunzător obiectivelor şi planului de instruire în zbor al acestuia.
(2)Criteriile de selecţionare, formare, atestare, suspendare sau retragere a calificării de instructor sunt stabilite prin RAM emise de AAMN.
(3)Instructorul de zbor răspunde atât de modul de desfăşurare a activităţilor la bordul aeronavei de către personalul aflat în pregătire sau evaluat/examinat, cât şi de prevenirea agravării greşelilor acestuia.
(4)Instructorul de zbor poate face parte din echipajul aeronavei sau poate executa misiunea din altă aeronavă, în formaţie cu pilotul instruit.
Art. 31
Evaluatorii, examinatorii, evaluatorii superiori de la bordul aeronavei se numesc din rândul personalului navigant care deţine calificarea de instructor de zbor şi este desemnat să participe la evaluările sau examinările piloţilor sau ale echipajelor. Pe timpul desfăşurării evaluărilor sau a examinărilor evaluatorii, examinatorii sau evaluatorii superiori execută activităţi aeronautice militare în calitate de instructor de zbor.
Art. 32
(1)Pe timpul misiunilor care au ca scop transportul aerian de personal şi materiale, la bordul aeronavelor de stat de transport se poate desemna un comandant de aeronavă, denumit în continuare CA.
(2)Personalul care poate fi desemnat în funcţia de CA trebuie să deţină titlul de pilot militar clasa I, să deţină calificarea de instructor de zbor şi să fie încadrat într-o funcţie de comandă de nivel superior funcţiei în care este încadrat PC.
(3)Pe timpul exerciţiilor desfăşurate pe teritoriul naţional, executate în comun cu aeronave aparţinând altor state, pot fi desemnaţi în funcţia de CA la bordul aeronavelor străine piloţi sau navigatori de bord cu atribuţii de monitorizare şi coordonare privind respectarea procedurilor şi reglementărilor naţionale, precum şi a documentelor de planificare a exerciţiilor.
(4)Obligaţiile pentru executarea misiunii se împart între CA şi PC, după cum urmează:
a)PC răspunde, de la începerea şi până la terminarea misiunii de zbor, de pilotarea aeronavei, putând lua orice măsuri pentru desfăşurarea zborului în condiţii de siguranţă;
b)CA răspunde de executarea misiunii de zbor în bune condiţii, pentru toate celelalte aspecte care nu privesc conducerea tehnică şi operarea în siguranţă a aeronavei, fără a avea dreptul de a interveni în pilotarea sau exploatarea aeronavei.