Art. 25. - PC este şef al întregului personal aflat la bord, are autoritatea finală de a decide în legătură cu aeronava pe timpul cât este în funcţie, răspunde nemijlocit de pregătirea şi executarea misiunii de zbor şi are următoarele responsabilităţi: - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
Art. 25
(1)PC este şef al întregului personal aflat la bord, are autoritatea finală de a decide în legătură cu aeronava pe timpul cât este în funcţie, răspunde nemijlocit de pregătirea şi executarea misiunii de zbor şi are următoarele responsabilităţi:
a)să dispună măsurile necesare pentru executarea zborului în bune condiţii, pentru respectarea regulilor specifice misiunii şi pentru menţinerea disciplinei în rândul membrilor echipajului;
b)să verifice starea tehnică a aeronavei şi a echipamentelor de bord, starea psihofizică şi nivelul de pregătire al membrilor echipajului, cantitatea de combustibil, existenţa documentelor care trebuie să fie păstrate la bord şi să nu treacă la executarea zborului dacă a constatat nereguli, cu excepţia cazului în care în MEL sau MMEL se prevede o derogare în acest sens;
c)să cunoască şi să informeze pasagerii despre amplasarea şi folosirea echipamentelor de urgenţă, despre modul de evacuare a aeronavei în cazul apariţiei unei situaţii de urgenţă sau aterizare forţată şi despre restricţiile de folosire a dispozitivelor electronice portabile;
d)să dispună măsurile necesare pentru salvarea pasagerilor, echipajului, încărcăturii şi aeronavei în caz de pericol.
(2)În situaţia producerii unui eveniment de aviaţie, PC continuă să îşi îndeplinească îndatoririle, până când autoritatea în drept îl eliberează de atribuţiile ce îi revin în legătură cu misiunea şi aeronava de stat încredinţată.
(3)În timpul executării misiunilor de zbor, PC poate stabili atribuţii pentru membrii echipajului, dar nu poate delega responsabilităţile care îi revin. În cazul în care acesta este împiedicat din orice cauză, în cursul zborului sau la sol, să îşi îndeplinească atribuţiile, în lipsa desemnării prealabile a unei alte persoane pentru a-l înlocui, atribuţiile de PC se preiau de unul din ceilalţi piloţi din echipaj, în ordinea stabilită prin PAM.
(4)În timpul escalelor sau al oricăror alte aterizări pe durata misiunii, răspunderea PC cu privire la pasageri încetează după coborârea persoanelor îmbarcate, iar cu privire la încărcătură încetează în momentul debarcării întregului echipaj şi predării aeronavei persoanelor abilitate în acest sens sau după debarcarea încărcăturii de la bord. Responsabilitatea PC este angajată din nou în momentul reluării în primire a aeronavei de stat.