Capitolul ii - Personalul aeronautic militar - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL II:Personalul aeronautic militar
SECŢIUNEA 1:Admiterea personalului aeronautic militar la executarea activităţilor aeronautice militare
Art. 15
(1)Admiterea personalului aeronautic la activităţi aeronautice militare se face prin ordin al şefului AAMN în baza documentelor de brevetare/certificare sau atestare a:
a)calificării şi specialităţii militare a personalului pe categoria, tipul şi varianta de tehnică aeronautică, cu excepţia personalului care parcurge cursuri de pregătire iniţială;
b)aptitudinii medicale;
c)nivelului de pregătire de luptă şi profesională a personalului aeronautic militar.
(2)Nu este admis la executarea activităţilor aeronautice militare personalul aflat în oricare din următoarele situaţii:
a)expirarea perioadei de valabilitate, suspendarea, retragerea sau revocarea documentelor de atestare a calificărilor şi autorizărilor;
b)expirarea perioadei de valabilitate a certificatului de aptitudine medico-aeronautică;
c)inaptitudinea medicală temporară;
d)inaptitudinea medicală permanentă.
(3)Nu este admis la executarea activităţilor aeronautice militare personalul aeronautic care prezintă modificări ale stării de sănătate ce pot pune în pericol siguranţa acestor activităţi.
(4)Nu este admis la executarea activităţilor aeronautice militare personalul aeronautic aflat sub influenţa băuturilor alcoolice sau sub influenţa unor substanţe psihoactive.
Art. 16
(1)Rezultatele examenelor teoretice şi evaluărilor practice de atestare a calificărilor şi specializărilor, ale celor de obţinere ori menţinere a titlurilor de clasificare şi specializare, ale cursurilor de pregătire iniţială, ale cursurilor de pregătire periodică, precum şi rezultatele expertizei medicale şi psihologice se consemnează în ordinul de zi pe unitate/similar, denumit în continuare OZU.
(2)În OZU se consemnează, de asemenea, începerea şi terminarea cursurilor de pregătire iniţială ori periodică, rezultatele examenelor/verificărilor de promovare a acestora şi trecerea la o categorie superioară de pregătire.
(3)Rezultatele examenelor teoretice şi practice de atestare ale calificărilor şi specializărilor, ale celor de obţinere ori menţinere a titlurilor de clasificare şi specializare, ale cursurilor de pregătire iniţială, ale cursurilor de pregătire periodică, precum şi rezultatele expertizei medicale şi psihologice se consemnează şi în documentele de evidenţă individuală a activităţilor aeronautice militare.
(4)Suspendarea, retragerea sau revocarea documentelor de atestare a calificărilor, specializărilor şi a titlurilor de clasificare:
a)este atributul şefului AAMN şi se face prin ordin emis de acesta pentru personalul aeronautic militar care desfăşoară activităţi aeronautice militare;
b)se face la propunerea comandantului/şefului unităţii militare, instituţiei/structurii în care este încadrat personalul;
c)se aduce la cunoştinţă în mod direct persoanei în cauză şi se consemnează în OZU.
Art. 17
Trecerea personalului navigant pe o altă categorie, un alt tip sau variantă de aeronavă se aprobă de către şeful AAMN la solicitarea comandantului/şefului unităţii militare, instituţiei/structurii în care personalul îşi desfăşoară activitatea. Criteriile de selecţionare şi admitere la zbor pe un nou tip/variantă de aeronavă se stabilesc prin RAM.
Art. 18
(1)Anual, personalul navigant şi operatorii de aeronave fără pilot sunt evaluaţi sau examinaţi în zbor/pe timpul activităţilor practice de zbor.
(2)Numărul minim de evaluări sau examinări în zbor, stabilit în funcţie de nivelul de pregătire, pentru fiecare tip de aeronavă în parte este reglementat prin RAM.
(3)Evaluarea/Examinarea în zbor a personalului navigant, pentru toate categoriile de pregătire, se face de instructori de zbor cu calificare corespunzătoare pentru tipul de aeronavă/variantă, condiţiile de timp şi meteorologice în care se execută misiunea, în conformitate cu PCIZ şi normele de apreciere specifice.
(4)Evaluarea operatorilor de aeronave fără pilot se face de către instructori cu calificare corespunzătoare pe tipul de aeronavă/variantă în cadrul activităţilor practice de zbor.
SECŢIUNEA 2:Aptitudinea medicală
Art. 19
(1)Aptitudinea medicală presupune ca personalul aeronautic militar să nu sufere de nicio boală sau handicap care să îl împiedice să execute activităţi aeronautice militare.
(2)Acordarea, confirmarea sau retragerea aptitudinii medicale a personalului aeronautic militar se face de către Institutul Naţional de Medicină Aeronautică şi Spaţială "General doctor aviator Victor Anastasiu", denumit în continuare INMAS, în calitate de agent aeronautic certificat care are ca obiect de activitate selecţia, evaluarea, testarea sau expertizarea medicală şi psihologică a personalului aeronautic militar, în urma expertizei medicale conform reglementărilor în vigoare. Medicul-şef al unităţii unde este încadrat personalul aeronautic primeşte o copie a rezultatului examinărilor medico-psihologice şi ţine evidenţa acestora.
(3)Personalului aeronautic militar îi este interzisă executarea activităţilor aeronautice militare până la obţinerea rezultatelor expertizei medicale la care a fost planificat.
(4)Personalul aeronautic militar are obligaţia să se prezinte pentru menţinerea/obţinerea aptitudinii medicale în conformitate cu prevederile valabilităţii menţionate pe certificatul medical sau la ordinul comandantului/şefului unităţii militare, instituţiei sau structurii în care este încadrat.
(5)Aptitudinea medicală a personalului aeronautic militar se certifică prin:
a)certificatele medicale emise în urma desfăşurării de expertize medicale periodice sau controale medicale intercurente efectuate de către INMAS;
b)evaluări medicale efectuate de către medicul unităţii/medicul de serviciu la zbor, conform unei RAM emise de către AAMN;
c)formularul de evaluare iniţială a stării de sănătate prevăzut în anexa nr. 2.
(6)Formularul de evaluare iniţială a stării de sănătate prevăzut la alin. (5) lit. c) se completează de către tot personalul aeronautic militar încadrat în unitatea militară/similar în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, respectiv în termen de 30 de zile de la data încadrării pe funcţia de personal aeronautic militar.
(7)În cazul desfăşurării unor activităţi aeronautice militare în cadrul NATO, se recunosc valabilitatea şi data expirării valabilităţii menţionate pe certificatul medical al personalului aeronautic străin, emis în ţara de origine, în baza aprobării şefului AAMN, cu avizul INMAS, pe timpul procesului de planificare a acestei activităţi.
(8)În cazuri deosebite, personalul aeronautic care depăşeşte termenul stabilit pentru efectuarea expertizei medicale poate desfăşura activităţi aeronautice militare cu aprobarea şefului AAMN, după obţinerea avizului de la INMAS, comunicată în scris comandantului unităţii militare/similar, la solicitarea acestuia, pentru o perioadă de maximum 30 de zile.
Art. 20
(1)Personalul aeronautic militar îşi exercită toate drepturile conferite de certificatul medical în limita lui de valabilitate, cu respectarea eventualelor restricţii sau limitări stabilite de către INMAS, atât timp cât nu apar modificări în starea lui de sănătate.
(2)Personalul aeronautic militar este obligat să comunice imediat medicului unităţii/medicului de serviciu la zbor orice modificare a stării de sănătate.
(3)Personalului aeronautic militar îi este interzis consumul de medicamente, suplimente nutritive sau alte substanţe care pot afecta capacitatea de a desfăşura activităţi aeronautice militare, cu excepţia cazurilor în care acestea sunt recomandate sau avizate de medicul unităţii/medicul de serviciu la zbor.
SECŢIUNEA 3:Personalul navigant de aviaţie
Art. 21
Personalul navigant poate îndeplini la bordul aeronavelor o funcţie corespunzătoare cu nivelul de instruire, calificările şi specialităţilor pe care le deţine.
Art. 22
Pilotul are următoarele responsabilităţi:
a)să cunoască caracteristicile tehnico-tactice ale aeronavei pe care zboară şi să respecte normele de exploatare ale acesteia la sol şi în zbor;
b)să cunoască şi să aplice toate prevederile reglementărilor referitoare la executarea zborului în spaţiul aerian al României, precum şi regulile pentru executarea zborurilor internaţionale;
c)să cunoască regulile, procedeele şi acţiunile de salvare - paraşutare, catapultare, supravieţuire, în toate condiţiile de timp, stare a vremii şi teren, executând antrenamente în acest sens;
d)să cunoască şi să respecte prevederile normelor de exploatare ale aerodromului şi ale poligonului de tragere utilizat;
e)să execute întocmai ordinele primite de la unităţile de conducere, dirijare şi control al traficului aerian, cu excepţia cazurilor în care astfel de ordine afectează siguranţa zborului sau a pasagerilor, acţiunile pe care urmează să le efectueze în aceste cazuri fiind raportate unităţilor de conducere, dirijare şi control al traficului aerian;
f)să îşi perfecţioneze cunoştinţele şi deprinderile în executarea zborului şi pentru întrebuinţarea în luptă a aeronavei;
g)să cunoască procedurile operaţionale, gestionarea resurselor, să planifice combustibilul pentru zbor, să cunoască şi să evalueze corect condiţiile meteorologice în care se execută zborul;
h)să execute controlul aeronavei înaintea fiecărei misiuni de zbor;
i)să execute misiuni de zbor numai dacă agregatele, instalaţiile şi aparatura de la bordul aeronavei funcţionează normal, cu excepţia cazului în care aeronava este operată în conformitate cu lista minimă cu echipamente - Minimum Equipment List, denumită în continuare MEL, sau Master Minimum Equipment List, denumită în continuare MMEL;
j)să cunoască în permanenţă poziţia aeronavei, să aibă cunoştinţe de navigaţie şi să aplice procedurile aferente folosind inclusiv repere vizuale şi mijloace de radionavigaţie;
k)să consemneze în fişa aeronavei constatările cu privire la funcţionarea acesteia;
l)să cunoască procedurile normale şi de urgenţă, inclusiv simularea unor defecţiuni ale echipamentelor aeronavei;
m)să consemneze corect datele în documentele de evidenţă personală a zborului.
Art. 23
Când la bordul aeronavei se află două sau mai multe persoane cu atribuţii pentru operarea aeronavei sau a echipamentelor acesteia, acestea constituie un echipaj.
Art. 24
Echipajul este condus de un pilot comandant, denumit în continuare PC, numit din rândul piloţilor cu nivelul de instruire în zbor corespunzător misiunii pe care o execută. PC este desemnat pentru fiecare misiune de către comandantul escadrilei/similar sau de către comandantul unităţii militare de aviaţie.
Art. 25
(1)PC este şef al întregului personal aflat la bord, are autoritatea finală de a decide în legătură cu aeronava pe timpul cât este în funcţie, răspunde nemijlocit de pregătirea şi executarea misiunii de zbor şi are următoarele responsabilităţi:
a)să dispună măsurile necesare pentru executarea zborului în bune condiţii, pentru respectarea regulilor specifice misiunii şi pentru menţinerea disciplinei în rândul membrilor echipajului;
b)să verifice starea tehnică a aeronavei şi a echipamentelor de bord, starea psihofizică şi nivelul de pregătire al membrilor echipajului, cantitatea de combustibil, existenţa documentelor care trebuie să fie păstrate la bord şi să nu treacă la executarea zborului dacă a constatat nereguli, cu excepţia cazului în care în MEL sau MMEL se prevede o derogare în acest sens;
c)să cunoască şi să informeze pasagerii despre amplasarea şi folosirea echipamentelor de urgenţă, despre modul de evacuare a aeronavei în cazul apariţiei unei situaţii de urgenţă sau aterizare forţată şi despre restricţiile de folosire a dispozitivelor electronice portabile;
d)să dispună măsurile necesare pentru salvarea pasagerilor, echipajului, încărcăturii şi aeronavei în caz de pericol.
(2)În situaţia producerii unui eveniment de aviaţie, PC continuă să îşi îndeplinească îndatoririle, până când autoritatea în drept îl eliberează de atribuţiile ce îi revin în legătură cu misiunea şi aeronava de stat încredinţată.
(3)În timpul executării misiunilor de zbor, PC poate stabili atribuţii pentru membrii echipajului, dar nu poate delega responsabilităţile care îi revin. În cazul în care acesta este împiedicat din orice cauză, în cursul zborului sau la sol, să îşi îndeplinească atribuţiile, în lipsa desemnării prealabile a unei alte persoane pentru a-l înlocui, atribuţiile de PC se preiau de unul din ceilalţi piloţi din echipaj, în ordinea stabilită prin PAM.
(4)În timpul escalelor sau al oricăror alte aterizări pe durata misiunii, răspunderea PC cu privire la pasageri încetează după coborârea persoanelor îmbarcate, iar cu privire la încărcătură încetează în momentul debarcării întregului echipaj şi predării aeronavei persoanelor abilitate în acest sens sau după debarcarea încărcăturii de la bord. Responsabilitatea PC este angajată din nou în momentul reluării în primire a aeronavei de stat.
Art. 26
Copilotul, denumit în continuare CP, membru al echipajului, este subordonat PC, are obligaţiile generale prevăzute pentru pilot la art. 22 şi alte atribuţii la bord specifice postului de pilotaj pe care îl ocupă, având un nivel de instruire în zbor corespunzător misiunii/exerciţiului de executat şi condiţiilor de executare a zborului şi care în situaţii deosebite poate înlocui PC în zbor, dacă acesta intră în incapacitate psihică sau fizică de a-şi îndeplini atribuţiile. Toate manevrele pe care urmează să le execute la bordul aeronavei le raportează PC.
Art. 27
Navigatorul de bord este subordonat PC şi este obligat:
a)să cunoască caracteristicile tehnico-tactice ale aeronavei;
b)să exploateze corect aparatura de navigaţie, bombardament, de paraşutare/delestare şi aerofotografiere de la bord;
c)să cunoască regulile de zbor în spaţiul aerian al României şi în afara graniţelor;
d)să determine cu precizie poziţia actuală şi viitoare a aeronavei;
e)să efectueze rapid şi precis calculele de navigaţie, de bombardament, de aerofotografiere aeriană şi de paraşutare/delestare;
f)să cunoască în orice moment cantitatea de combustibil rămasă la bordul aeronavei, durata de zbor până la aterizare şi autonomia de zbor a aeronavei;
g)să întocmească toate documentele de navigaţie necesare îndeplinirii misiunii;
h)să cunoască modul de executare a zborului, situaţia terestră şi aeriană şi să aprecieze corect condiţiile meteorologice;
i)să cunoască raionul/zona de paraşutare/delestare;
j)să fie în măsură să menţină legătura bilaterală sigură cu unităţile de trafic aerian în dirijarea cărora se află;
k)să îşi perfecţioneze permanent cunoştinţele şi deprinderile practice necesare îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin la bordul aeronavei.
Art. 28
Tehnicianul/Inginerul de bord şi/sau specialistul cu încărcarea şi centrajul, pe timpul executării misiunii, sunt/este subordonaţi/subordonat PC, răspund/răspunde de pregătirea pentru zbor a aeronavei şi sunt/este obligaţi/obligat:
a)să cunoască caracteristicile tehnico-tactice ale aeronavei pe care zboară, construcţia, funcţionarea şi regulile de exploatare ale tuturor instalaţiilor acesteia;
b)să participe la pregătirea aeronavei pe care zboară şi să raporteze ierarhic defecţiunile şi neregulile constatate pentru a se lua măsuri în vederea înlăturării lor;
c)să cunoască în orice moment resursa aeronavei, motoarelor, elicelor şi agregatelor;
d)să supravegheze şi să participe la încărcarea corectă a aeronavei, în limitele de centraj şi de greutate stabilite, asigurând dispunerea şi fixarea corectă a încărcăturii la bord;
e)să controleze funcţionarea motoarelor, instalaţiilor şi agregatelor la sol şi în timpul zborului;
f)să raporteze PC neregulile constatate şi să ia măsurile necesare pentru remedierea eventualelor defecţiuni;
g)să execute toate manevrele la ordinul PC sau cu aprobarea acestuia şi să raporteze de executarea lor;
h)să îşi perfecţioneze permanent cunoştinţele profesionale şi deprinderile tehnice;
i)în misiuni independente, să execute pregătirea pentru zbor a aeronavei.
Art. 29
Ceilalţi membri ai echipajului execută sarcinile ce le revin la bordul aeronavei, în conformitate cu atribuţiile funcţiei/postului în echipaj şi deciziile PC.
Art. 30
(1)Instructorul de zbor se numeşte din rândul personalului navigant, pe categorii/specialităţi de personal navigant, care deţine calificarea necesară şi este desemnat să participe la formarea şi dezvoltarea profesională a personalului aflat în pregătire. Instructorul de zbor asigură instruirea personalului aflat în pregătire, corespunzător obiectivelor şi planului de instruire în zbor al acestuia.
(2)Criteriile de selecţionare, formare, atestare, suspendare sau retragere a calificării de instructor sunt stabilite prin RAM emise de AAMN.
(3)Instructorul de zbor răspunde atât de modul de desfăşurare a activităţilor la bordul aeronavei de către personalul aflat în pregătire sau evaluat/examinat, cât şi de prevenirea agravării greşelilor acestuia.
(4)Instructorul de zbor poate face parte din echipajul aeronavei sau poate executa misiunea din altă aeronavă, în formaţie cu pilotul instruit.
Art. 31
Evaluatorii, examinatorii, evaluatorii superiori de la bordul aeronavei se numesc din rândul personalului navigant care deţine calificarea de instructor de zbor şi este desemnat să participe la evaluările sau examinările piloţilor sau ale echipajelor. Pe timpul desfăşurării evaluărilor sau a examinărilor evaluatorii, examinatorii sau evaluatorii superiori execută activităţi aeronautice militare în calitate de instructor de zbor.
Art. 32
(1)Pe timpul misiunilor care au ca scop transportul aerian de personal şi materiale, la bordul aeronavelor de stat de transport se poate desemna un comandant de aeronavă, denumit în continuare CA.
(2)Personalul care poate fi desemnat în funcţia de CA trebuie să deţină titlul de pilot militar clasa I, să deţină calificarea de instructor de zbor şi să fie încadrat într-o funcţie de comandă de nivel superior funcţiei în care este încadrat PC.
(3)Pe timpul exerciţiilor desfăşurate pe teritoriul naţional, executate în comun cu aeronave aparţinând altor state, pot fi desemnaţi în funcţia de CA la bordul aeronavelor străine piloţi sau navigatori de bord cu atribuţii de monitorizare şi coordonare privind respectarea procedurilor şi reglementărilor naţionale, precum şi a documentelor de planificare a exerciţiilor.
(4)Obligaţiile pentru executarea misiunii se împart între CA şi PC, după cum urmează:
a)PC răspunde, de la începerea şi până la terminarea misiunii de zbor, de pilotarea aeronavei, putând lua orice măsuri pentru desfăşurarea zborului în condiţii de siguranţă;
b)CA răspunde de executarea misiunii de zbor în bune condiţii, pentru toate celelalte aspecte care nu privesc conducerea tehnică şi operarea în siguranţă a aeronavei, fără a avea dreptul de a interveni în pilotarea sau exploatarea aeronavei.