Capitolul iii - Conducerea Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix - Regulament din 2020 de organizare şi funcţionare al Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix
M.Of. 91
Ieşit din vigoare Versiune de la: 28 Ianuarie 2021
CAPITOLUL III:Conducerea Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix
Art. 14
(1)Conducerea Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix este asigurată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de către:
A.Consiliul de administraţie;
B.manager;
C.Comitetul director.
(2)Activitatea de conducere a Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix urmăreşte aplicarea în practică a principiilor managementului sanitar, prin luarea deciziilor, pe baza celor două elemente esenţiale - conştientizarea şi calitatea actului medical, în vederea îndeplinirii principalilor indicatori de calitate stabiliţi prin planul de management.
Art. 15
Conducerea Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix acţionează cu diligenţa pe care un bun proprietar o depune în folosinţa bunurilor sale şi răspunde de integritatea acestora, precum şi de întocmirea şi prezentarea la termenele stabilite a situaţiei patrimoniului în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
SECŢIUNEA 1:A. Consiliul de administraţie
Art. 16
(1)Consiliul de administraţie al Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix funcţionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi are rolul de a dezbate principalele probleme de strategie, de organizare şi funcţionare a spitalului.
(2)Componenţa Consiliului de administraţie se stabileşte conform prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi este formată din:
a)3 (trei) reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii sau ai Direcţiei de Sănătate Publică Bihor;
b)un reprezentant al Facultăţii de Medicină şi Farmacie din cadrul Universităţii Oradea;
c)un reprezentant al Consiliului Judeţean Bihor;
d)un reprezentant al Colegiului Medicilor Bihor, cu statut de invitat;
e)un reprezentant al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, cu statut de invitat.
(3)Instituţiile prevăzute de lege sunt obligate să îşi numească şi membrii supleanţi în Consiliul de administraţie.
(4)Reprezentantul nominalizat de către sindicatul legal constituit în unitate, afiliat la federaţiile sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară, participă ca invitat permanent la şedinţele Consiliului de administraţie.
(5)Membrii Consiliului de administraţie al Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix se numesc prin act administrativ de către instituţiile prevăzute de lege.
(6)Şedinţele Consiliului de administraţie sunt conduse de un preşedinte, ales cu majoritate simplă din numărul total al membrilor, pentru o perioadă de 6 luni.
Art. 18
Atribuţiile principale ale Consiliului de administraţie sunt următoarele:
a)avizează bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, precum şi situaţiile financiare trimestriale şi anuale;
b)organizează concurs pentru ocuparea funcţiei de manager în baza regulamentului aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii;
c)aprobă măsurile pentru dezvoltarea activităţii spitalului în concordanţă cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei;
d)avizează programul anual al achiziţiilor publice, întocmit în condiţiile legii;
e)analizează modul de îndeplinire a obligaţiilor de către membrii Comitetului director şi activitatea managerului şi dispune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii;
f)propune revocarea din funcţie a managerului şi a celorlalţi membri ai Comitetului director în cazul în care constată existenţa situaţiilor prevăzute la art. 178 alin. (1) şi la art. 184 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 19
Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de către ori este nevoie, la solicitarea majorităţii membrilor săi, a preşedintelui de şedinţă sau a managerului, şi ia decizii cu majoritatea simplă a membrilor prezenţi.
Art. 20
Dispoziţiile referitoare la incompatibilităţi şi conflicte de interese se aplică în mod corespunzător şi membrilor Consiliului de administraţie, conform reglementărilor legale.
SECŢIUNEA 2:B. Managerul spitalului
Art. 21
Managerul Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix încheie contract de management cu Ministerul Sănătăţii, conform Legii nr. 95/2006 republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Contractul de management poate fi prelungit sau poate înceta înainte de termen, în urma evaluării anuale efectuate pe baza criteriilor de performanţă stabilite de Ministerul Sănătăţii, conform prevederilor legale.
Art. 22
Atribuţiile managerului sunt prevăzute în contractul de management, conform ordinului ministrului sănătăţii.
Art. 23
Managerul exercită atribuţiile prevăzute de lege în domeniul:
a)politicii de personal şi al structurii organizatorice a spitalului;
b)managementului serviciilor medicale;
c)managementului economico-financiar;
d)managementului administrativ;
e)incompatibilităţilor şi al conflictului de interese.
Art. 24
Atribuţiile principale ale managerului în domeniul politicii de personal şi al structurii organizatorice sunt:
a)stabileşte şi aprobă numărul de personal, pe categorii şi locuri de muncă, în funcţie de normativul de personal în vigoare şi pe baza propunerilor şefilor de secţii şi a responsabililor structurilor funcţionale din spital;
b)aprobă organizarea concursurilor pentru posturile vacante, numeşte şi eliberează din funcţie personalul spitalului;
c)aprobă programul de lucru, pe locuri de muncă şi categorii de personal, pentru personalul aflat în subordine;
d)organizează concurs pentru ocuparea funcţiilor specifice Comitetului director;
e)înfiinţează, cu aprobarea Comitetului director, comisii specializate în cadrul spitalului, necesare pentru realizarea unor activităţi specifice, cum ar fi: Comisia medicamentului, Comisia nucleul de calitate, Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial, Comisia de alimentaţie şi dietetică etc., al căror mod de organizare şi funcţionare este prevăzut în prezentul regulament de organizare şi funcţionare al spitalului;
f)aprobă planul de formare şi perfecţionare a personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
g)propune, ca urmare a analizei în cadrul Comitetului director, structura organizatorică, reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirii unităţii, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii, în condiţiile legii;
h)analizează modul de îndeplinire a obligaţiilor membrilor Comitetului director, ai Consiliului medical şi Consiliului etic şi dispune măsurile necesare în vederea îmbunătăţirii activităţii spitalului;
i)negociază contractul colectiv de muncă la nivel de spital.
Art. 25
Atribuţiile principale ale managerului în domeniul serviciilor medicale sunt:
a)elaborează planul de dezvoltare al spitalului pe perioada mandatului său, pe baza nevoilor de servicii medicale ale populaţiei deservite, ca urmare a propunerilor Consiliului medical, pe care îl supune aprobării Consiliului de administraţie;
b)aprobă formarea şi utilizarea fondului de dezvoltare al spitalului, pe baza propunerilor Comitetului director, cu respectarea prevederilor legale;
c)aprobă planul anual de servicii medicale, elaborat de Comitetul director, la propunerea Consiliului medical;
d)aprobă măsurile propuse de Comitetul director pentru dezvoltarea activităţii spitalului, în concordanţă cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei;
e)elaborează şi pune la dispoziţia Consiliului de administraţie rapoarte privind activitatea spitalului şi aplică strategiile şi politica de dezvoltare în domeniul sanitar ale Ministerului Sănătăţii, adecvate la necesarul de servicii medicale pentru populaţia deservită;
f)îndrumă şi coordonează activitatea de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
g)urmăreşte realizarea activităţilor de control al calităţii serviciilor medicale oferite de spital, coordonată de directorul medical, cu sprijinul Consiliului medical şi al celui ştiinţific;
h)negociază şi încheie, în numele şi pe seama spitalului, protocoale de colaborare şi/sau contracte cu alţi furnizori de servicii pentru asigurarea continuităţii şi creşterii calităţii serviciilor medicale;
i)negociază şi încheie contractul de furnizare de servicii medicale cu Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Bihor, în condiţiile stabilite în contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
j)răspunde de asigurarea, în condiţiile legii, a calităţii actului medical, a respectării condiţiilor de cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nosocomiale, precum şi de acoperirea de către spital a prejudiciilor cauzate pacienţilor.
Art. 26
Atribuţiile principale ale managerului în domeniul economico-financiar sunt:
a)răspunde de organizarea activităţii spitalului pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli propriu, elaborat de către Comitetul director pe baza propunerilor fundamentate ale conducătorilor secţiilor structurilor funcţionale din cadrul spitalului, pe care îl supune aprobării ordonatorului de credite principal - Ministerul Sănătăţii, după avizarea acestuia de către Consiliul de administraţie, în condiţiile legii;
b)răspunde de asigurarea realizării veniturilor şi de fundamentarea cheltuielilor în raport cu acţiunile şi obiectivele din anul bugetar pe titluri, articole şi alineate, conform clasificaţiei bugetare;
c)răspunde de raportarea lunară şi trimestrială a execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi de publicarea acesteia pe site-ul Ministerului Sănătăţii;
d)aprobă şi răspunde de realizarea programului anual de achiziţii publice;
e)aprobă lista investiţiilor şi a lucrărilor de reparaţii curente şi capitale care urmează să se realizeze într-un exerciţiu financiar, în condiţiile legii, la propunerea Comitetului director;
f)identifică, împreună cu Consiliul de administraţie, surse suplimentare pentru creşterea veniturilor spitalului, cu respectarea prevederilor legale;
g)îndeplineşte toate atribuţiile care decurg din calitatea de ordonator terţiar de credite, conform legii.
Art. 27
Atribuţiile principale ale managerului în domeniul administrativ sunt:
a)reprezintă spitalul în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice;
b)încheie acte juridice în numele şi pe seama spitalului, conform legii;
c)încheie contracte de colaborare cu instituţiile de învăţământ superior medical, respectiv unităţile de învăţământ medical, în conformitate cu metodologia elaborată de Ministerul Sănătăţii, în vederea asigurării condiţiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţilor de învăţământ;
d)pune la dispoziţia organelor şi organismelor competente, la solicitarea acestora, în condiţiile legii, informaţii privind activitatea spitalului;
e)transmite Ministerului Sănătăţii informări trimestriale şi anuale cu privire la patrimoniul dat în folosinţă, realizarea indicatorilor activităţii medicale, precum şi la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
f)conduce activitatea curentă a spitalului, în conformitate cu reglementările în vigoare;
g)respectă Strategia naţională de raţionalizare a spitalelor, aprobată prin hotărâre a Guvernului;
h)elaborează, împreună cu Comitetul director, planul de acţiune pentru situaţii speciale şi coordonează asistenţa medicală în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale, epidemii şi alte situaţii de criză, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
i)asigură şi răspunde de organizarea activităţilor de învăţământ şi cercetare, astfel încât să consolideze calitatea actului medical, cu respectarea drepturilor pacienţilor, a eticii şi deontologiei medicale.
Art. 28
Managerul mai are următoarele atribuţii:
a)asigură cadrul organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării activităţii de audit public intern, cu acordul Ministerului Sănătăţii;
b)aprobă planul anual de audit public intern al spitalului, rapoartele elaborate în urma misiunilor de audit intern şi raportul anual al activităţii de audit.
Art. 29
Dispoziţiile referitoare la incompatibilităţi şi conflicte de interese se aplică în mod corespunzător şi funcţiei de manager, conform reglementărilor legale.
SECŢIUNEA 3:C. Comitetul director
Art. 30
Din Comitetul director al Spitalului Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix fac parte:
- managerul;
- directorul medical;
- directorul financiar-contabil.
Art. 31
Atribuţiile Comitetului director sunt stabilite prin Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 921/2006 pentru stabilirea atribuţiilor comitetului director din cadrul spitalului public.
Art. 32
Directorul medical şi directorul financiar-contabil au atribuţii generale şi specifice conform Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.628/2007 privind aprobarea modelului contractului de administrare a spitalului public din reţeaua Ministerului Sănătăţii.
Art. 33
Comitetul director asigură, prin structurile de specialitate ale spitalului, implementarea cu celeritate a recomandărilor şi măsurilor dispuse de organele de control şi audit abilitate conform legii.
Art. 34
Ocuparea funcţiilor specifice Comitetului director se face prin concurs organizat de către managerul spitalului, în condiţiile legii.
Art. 35
Comitetul director are următoarele atribuţii:
a)asigură, prin structurile de specialitate ale spitalului, implementarea cu celeritate a recomandărilor şi măsurilor dispuse de organele de control şi audit abilitate conform legii - Curtea de Conturi, Corpul de Control, Serviciul Audit Public etc.;
b)elaborează planul de dezvoltare al spitalului pe perioada mandatului, în baza propunerilor scrise ale Consiliului medical;
c)elaborează, pe baza propunerilor Consiliului medical, planul anual de furnizare de servicii medicale al spitalului;
d)propune managerului, în vederea aprobării, numărul de personal, pe categorii şi locuri de muncă, în funcţie de reglementările în vigoare, şi organizarea concursurilor pentru posturile vacante, în urma consultării cu sindicatele, conform legii;
e)elaborează regulamentul de organizare şi funcţionare, regulamentul intern şi organigrama spitalului, în urma consultării cu sindicatele, conform legii;
f)propune spre aprobare managerului şi urmăreşte implementarea de măsuri organizatorice privind îmbunătăţirea calităţii actului medical, a condiţiilor de cazare, igienă şi alimentaţie, precum şi de măsuri de prevenire a infecţiilor nosocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii;
g)elaborează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalului, pe baza centralizării de către Biroul financiar-contabilitate a propunerilor fundamentate ale conducătorilor secţiilor, birourilor şi compartimentelor din structura spitalului, pe care îl supune aprobării managerului;
h)urmăreşte realizarea indicatorilor privind execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pe secţii şi compartimente, asigurând sprijin şefilor de secţii şi compartimente pentru încadrarea în bugetul alocat;
i)analizează propunerea Consiliului medical privind utilizarea fondului de dezvoltare, pe care îl supune spre aprobare managerului;
j)asigură monitorizarea şi raportarea indicatorilor specifici activităţii medicale, financiari, economici, precum şi a altor date privind activitatea de supraveghere, prevenire şi control, pe care le prezintă managerului, conform metodologiei stabilite;
k)analizează, la propunerea Consiliului medical, măsurile pentru dezvoltarea şi îmbunătăţirea activităţii spitalului, în concordanţă cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei, dezvoltarea tehnologiilor medicale, ghidurilor şi protocoalelor de practică medicale;
l)elaborează planul de acţiune pentru situaţii speciale şi asistenţa medicală în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii de criză;
m)la propunerea Consiliului medical, întocmeşte, fundamentează şi prezintă spre aprobare managerului planul anual de achiziţii publice, lista investiţiilor şi a lucrărilor de reparaţii curente şi capitale care urmează să se realizeze într-un exerciţiu financiar, în condiţiile legii, şi răspunde de realizarea acestora;
n)analizează, trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi propune managerului măsuri de îmbunătăţire a activităţii spitalului;
o)negociază, prin manager, directorul medical şi directorul financiar-contabil, contractele de furnizare de servicii medicale cu Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Bihor;
p)face propuneri privind structura organizatorică, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirii spitalului;
q)negociază cu şeful de secţie/laborator şi propune spre aprobare managerului indicatorii specifici de performanţă ai managementului secţiei/laboratorului/compartimentului, care vor fi prevăzuţi ca anexă la contractul de administrare al secţiei/laboratorului;
r)analizează activitatea membrilor săi pe baza rapoartelor de evaluare şi elaborează raportul anual de activitate al spitalului.
Art. 36
Dispoziţiile referitoare la incompatibilităţi şi conflicte de interese se aplică în mod corespunzător şi funcţiei de director medical şi director financiar-contabil, conform reglementărilor legale.