Subcapitolul 1 - A. ACTIVITĂŢI MEDICALE - Regulament din 2019 de organizare şi funcţionare al Spitalului Clinic de Urgenţă Bucureşti

M.Of. 317 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 23 Aprilie 2019
SUBCAPITOLUL 1:A. ACTIVITĂŢI MEDICALE
SECŢIUNEA 1:I. SECŢIILE CLINICE/UNITATEA DE ÎNGRIJIRE A ARŞILOR ŞI COMPARTIMENTELE CU PATURI
SUBSECŢIUNEA 0:
Art. 28
Secţiile/compartimentele cu paturi sunt organizate pe profile de specialitate.
Art. 29
- Secţia cu paturi este condusă de către un medic şef de secţie, sau în absenţa acestuia, de către unul din medicii primari desemnaţi, iar compartimentele sunt conduse de către un medic coordonator având aceleaşi atribuţii ca şi medicul şef secţie.
Art. 30
(1)Secţia/compartimentul cu paturi, are următoarele atribuţii:
1.acordarea asistenţei medicale;
2.îndrumarea tehnică a asistenţei medicale;
3.promovarea activităţii de învăţământ, ştiinţifice şi de cercetare.
(2)_
1.Acordarea asistenţei medicale:
a)repartizarea bolnavilor în saloane, în condiţiile aplicării măsurilor referitoare la combaterea infecţiilor asociate;
b)asigurarea examinării medicale complete şi a investigaţiilor minime a bolnavilor în ziua internării;
c)efectuarea în cel mai scurt timp a investigaţiilor necesare stabilirii diagnosticului;
d)declararea cazurilor de boli contagioase, a infecţiilor asociate, a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, conform reglementărilor în vigoare;
e)asigurarea tratamentului medical complet (curativ, preventiv şi de recuperare), individualizat şi diferenţiat, în raport cu starea bolnavului, cu forma şi stadiul evolutiv al bolii, prin aplicarea diferitelor proceduri, tehnici medicale şi chirurgicale, indicarea, folosirea şi administrarea alimentaţiei dietetice, medicamentelor, agenţilor fizici, balneari, climatici, a gimnasticii medicale, ergoterapiei, instrumentarului şi aparaturii medicale;
f)asigurarea, ziua şi noaptea, a îngrijirii medicale necesare pe întreaga durată a internării;
g)asigurarea trusei de urgenţă, conform normelor ministrului sănătăţii;
h)asigurarea medicamentelor necesare tratamentului indicat şi administrarea corectă a acestora, fiind interzisă păstrarea medicamentelor la patul bolnavului;
i)asigurarea condiţiilor necesare recuperării medicale, precoce;
j)asigurarea alimentaţiei bolnavilor, în concordanţă cu diagnosticul şi stadiul evolutiv al bolii;
k)desfăşurarea unei activităţi care să asigure bolnavilor internaţi un regim raţional de odihnă şi de servirea mesei, de igienă personală, de primirea vizitelor şi păstrarea legăturii cu familia;
l)transmiterea concluziilor diagnostice şi a indicaţiilor terapeutice pentru bolnavii externaţi, unităţilor sanitare ambulatorii, medicilor de familie, prin scrisori medicale;
m)educaţia sanitară a bolnavilor şi aparţinătorilor.
2.Îndrumarea tehnică a activităţii de asistenţă medicală:
a)îndrumarea, sprijinirea şi controlul concret al modului de acordare a asistenţei medicale a populaţiei în profilul respectiv, în ambulatoriul integrat al spitalului, cabinete;
b)asigurarea ridicării nivelului tehnic şi profesional al personalului medico-sanitar propriu şi a instruirii personalului medico-sanitar aflat în stagii practice;
c)analiza periodică a stării de sănătate a populaţiei şi a calităţii asistenţei medicale.
3.Promovarea activităţilor de învăţământ şi cercetare ştiinţifică:
a)asigurarea desfăşurării practice a învăţământului medical superior şi mediu, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
b)asigurarea condiţiilor de participare la cursuri postuniversitare şi de perfecţionare profesională a personalului;
c)asigurarea condiţiilor pentru întregul personal, în vederea însuşirii noutăţilor din domeniul medical;
d)efectuarea de studii şi cercetări medicale, în legătură cu aplicarea de metode noi de investigaţii şi tratament, conform prevederilor statutului personalului sanitar.
SUBSECŢIUNEA 1:Secţiile cu profil medical
Art. 31
Secţiile cu profil medical au în principal următoarele atribuţii:
a)asigurarea tratamentului medical complet (curativ, preventiv şi de recuperare), individualizat şi diferenţiat, în raport cu starea bolnavului, cu forma şi stadiul evolutiv al bolii, prin aplicarea diferitelor procedee şi tehnici medicale;
b)îmbăierea, dezinfecţia şi deparazitarea bolnavilor;
c)asigurarea transportului bolnavilor în secţie;
d)ţinerea evidenţei zilnice a internării bolnavilor şi asigurarea comunicării cu secţiile privind locurile libere;
e)repartizarea bolnavilor în saloane, în condiţiile aplicării măsurilor referitoare la prevenirea şi combaterea infecţiilor interioare;
f)efectuarea în cel mai scurt timp a examenului clinic şi investigaţiilor necesare stabilirii diagnosticului;
g)declararea cazurilor de boli contagioase şi a bolilor profesionale conform reglementărilor în vigoare;
h)recoltarea de probe biologice pentru efectuarea analizelor;
i)indicarea, folosirea şi administrarea medicamentelor, a instrumentarului şi aparaturii medicale;
j)asigurarea timp de 24 de ore a îngrijirii medicale necesare pe toată durata internării;
k)obţinerea consimţământului informat în scris al pacientului privind tratamentul necesar;
l)asigurarea medicamentelor necesare tratamentului indicat şi administrarea curentă a acestora;
m)asigurarea alimentaţiei bolnavilor, în concordanţă cu diagnosticul şi stadiul evolutiv al bolii;
n)desfăşurarea unei activităţi care să asigure bolnavilor internaţi un regim raţional de odihnă şi servire a mesei, de igienă personală, de primire a vizitelor şi păstrarea legăturii acestora cu familia;
o)educaţia sanitară a bolnavilor şi aparţinătorilor.
SUBSECŢIUNEA 2:2. Secţiile cu profil chirurgical
Art. 32
Secţiile cu profil chirurgical au în principal, următoarele atribuţii:
a)examinarea imediată, completă, trierea medicală şi epidemiologică a bolnavilor pentru internare;
b)asigurarea primului ajutor şi acordarea asistenţei medicale calificate şi specializate, până când bolnavul este stabilizat şi ajunge în secţie;
c)asigurarea aparatului de urgenţă, cu aprobarea conducerii spitalului;
d)îmbăierea bolnavilor, dezinfecţia şi deparazitarea bolnavilor;
e)asigurarea transportului bolnavilor în secţie;
f)ţinerea evidenţei zilnice a internării bolnavilor şi asigurarea comunicării cu secţiile privind locurile libere;
g)repartizarea bolnavilor în saloane, cu respectarea măsurilor de prevenire şi combatere a infecţiilor asociate;
h)examinarea imediată de către medicul chirurg a bolnavilor internaţi de urgenţă, precum şi a celor cu stare biologică alterată;
i)stabilirea parcursului în vederea confirmării precizării sau nuanţării diagnosticului de internare;
j)precizarea cât mai rapidă, prin consultări de specialitate, a afecţiunilor asociate patologiei chirurgicale;
k)întocmirea foii de observaţie în primele 24 de ore pentru pacienţii cronici şi la prezentare pentru pacienţii internaţi de urgenţă;
l)stabilirea diagnosticului preoperator, inclusiv stadiul bolii;
m)stabilirea indicaţiei operatorii, justificarea acesteia, precum şi alegerea procedurii tehnice şi tactice la propunerea medicului curant şi cu acordul şefului de secţie;
n)obţinerea consimţământului informat în scris al pacientului în tratamentul chirurgical propus;
o)pregătirea preoperatorie generală, locală, precum şi asigurarea consultului preanestezic;
p)asigurarea şi verificarea îndeplinirii tratamentelor medicale pre- şi postoperatorii;
q)supravegherea evoluţiei pre- şi postoperatorii generale şi locale;
r)precizarea recomandărilor de urmat la externare, precum şi stabilirea contactelor postoperatorii.
SUBSECŢIUNEA 3:3. Secţia clinică ATI şi compartimentele ATI
Art. 33
- Secţia clinică anestezie şi terapie intensivă şi compartimentele ATI au în principal următoarele atribuţii:
a)admiterea în secţie în cazul a două categorii de pacienţi: pacienţii în postoperator şi urgenţele transferate din secţii/compartimente;
b)admisia, monitorizarea şi tratamentul specific pacienţilor care prezintă insuficienţa/malfuncţionarea a cel puţin un sistem de organe vitale (insuficienţă respiratorie, cardio-circulatorie, renală etc.);
c)admisia, monitorizarea şi tratamentul specific pacienţilor aflaţi în status postoperator precoce, care au suferit incidente adverse ameninţătoare de viaţă, survenite intraoperator;
d)repartizarea bolnavilor în saloane în condiţiile aplicării măsurilor referitoare la prevenirea şi combaterea infecţiilor asociate asistentei medicale;
e)declararea cazurilor de boli contagioase şi a bolilor profesionale conform reglementărilor în vigoare;
f)declararea cazurilor de boli asociate şi a bolilor profesionale conform reglementărilor în vigoare;
g)asigurarea tratamentului medical complet (curativ, preventiv şi de recuperare), individualizat şi diferenţiat, în raport cu starea bolnavului, cu forma şi stadiul evolutiv al bolii, prin aplicarea diferitelor procedee şi tehnici medicale şi de anestezie; indicarea, folosirea şi administrarea alimentaţiei dietetice, a medicamentelor, a agenţilor fizici, a instrumentarului şi aparaturii medicale, precum şi asigurarea timp de 24 de ore a îngrijirii medicale necesare pe toată durata internării;
h)consulturi interdisciplinare în cazurile complicate;
i)asigurarea medicamentelor necesare tratamentului indicat şi administrarea curentă a acestora, fiind interzisă păstrarea medicamentelor la patul bolnavului;
j)asigurarea condiţiilor necesare recuperării medicale precoce;
k)asigurarea alimentaţiei bolnavilor, în concordanţă cu diagnosticul şi stadiul evolutiv al bolii;
l)desfăşurarea unei activităţi care să asigure bolnavilor internaţi un regim raţional de odihnă şi servire a mesei, de igienă personală, de primire a vizitelor şi păstrare a legăturii acestora cu familia;
m)educaţia sanitară a bolnavilor şi a aparţinătorilor;
n)cazurile mult prea grave, cu prognostic extrem de sever, se direcţionează spre servicii de paliaţie.
SECŢIUNEA 2:II. Spitalizare de zi din care: Centrul de hemodializă
Art. 34
Spitalizarea de zi are, în principal, următoarele atribuţii:
a)asigură spitalizarea bolnavilor în funcţie de gravitatea diagnosticului în secţie, în funcţie de indicaţiile medicilor din secţiile cu paturi;
b)supravegherea evoluţiei pre- şi postprocedurale generale şi locale;
c)precizarea recomandărilor de urmat la externare, precum şi stabilirea contactelor postoperatorii;
d)asigurarea tratamentului medical complet (curativ, preventiv şi de recuperare) individualizat şi diferenţiat, în raport cu starea bolnavului, cu forma şi stadiul evolutiv al bolii, prin aplicarea diferitelor procedee şi tehnici medicale;
e)asigură supravegherea intraterapeutică a pacienţilor;
f)asigură supravegherea pacienţilor imobilizaţi;
g)asigurarea medicamentelor necesare tratamentului indicat şi administrarea curentă a acestora, fiind interzisă păstrarea medicamentelor la patul bolnavului;
h)efectuează consulturi interdisciplinare în cazurile simplificate.
Art. 35
Centrul de hemodializă are în principal următoarele atribuţii:
a)iniţiază procedura de hemodializă la pacienţii cu boală renală cronică sau stadiu final;
b)iniţiază procedura de dializă peritoneală continuă ambulatorie şi dializă peritoneală automată la pacienţi cu boală renală cronică în stadiul final;
c)asigură efectuarea substituţiei funcţiei renale a pacienţi prin hemodializă, hemofiltrare sau dializă peritoneală;
d)efectuează proceduri de hemodializă şi dializă peritoneală la categorii speciale de bolnavi.
SECŢIUNEA 3:III. Unitate de Primire a Urgenţelor (UPU) şi SMURD
Art. 36
Unitate de Primire a Urgenţelor (UPU) şi SMURD are, în principal, următoarele atribuţii:
a)triază urgenţele la prezentarea la spital;
b)primeşte, stabileşte tratamentul iniţial al tuturor urgenţelor cu prioritate urgenţe majore;
c)asigură asistenţa medicală de urgenţă pentru urgenţe majore şi echipele mobile de intervenţie;
d)face investigaţii clinice şi paraclinice necesare stabilirii diagnosticului şi începerii tratamentului iniţial;
e)asigură consult de specialitate în echipa cu medicii de gardă din spital pentru stabilirea secţiei în care urmează să se interneze pacienţii;
f)monitorizează, tratează şi reevaluează pacienţii care necesită internare;
g)asigură tratament, stabilizarea şi reevaluarea pentru pacienţii care necesită internare;
h)înregistrează, stochează, prelucrează şi raportează adecvat informaţia medicală;
i)formează continuu personalul propriu şi formează în medicina de urgenţă alte categorii de personal medical.
Art. 37
Pentru realizarea atribuţiilor, UPU colaborează cu serviciile de urgenţă prespitalicească şi cu secţiile spitalului, conform prevederilor legale în vigoare.
SECŢIUNEA 4:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. IV. Farmacia
Art. 38
În cadrul spitalului funcţionează o farmacie cu circuit închis. Farmacia asigură şi gestionează întreaga medicaţie necesară bolnavilor internaţi. Farmacia are în principal următoarele atribuţii:
a)asigură recepţia produselor farmaceutice şi a materialelor sanitare pe baza documentelor de primire;
b)asigură aprovizionarea, depozitarea şi păstrarea medicamentelor în condiţii corespunzătoare;
c)asigură verificarea termenului de valabilitate a medicamentelor şi substanţelor farmaceutice;
d)asigură medicamentele necesare activităţii de asistenţă medicală a spitalului;
e)asigură aprovizionarea cu medicamente citostatice;
f)asigură păstrarea, prepararea şi eliberarea medicamentelor de orice natură şi formă, potrivit Farmacopeii Române în vigoare, a specialităţilor farmaceutice autorizate şi a altor produse farmaceutice, conform nomenclatorului aprobat de Ministerul Sănătăţii;
g)asigură depozitarea produselor conform normelor în vigoare (farmacopee, standarde sau norme interne) ţinându-se seama de natura şi proprietăţile lor fizico-chimice;
h)organizarea şi efectuarea controlului calităţii medicamentului şi luarea de măsuri ori de câte ori este necesar pentru preîntâmpinarea accidentelor, informând imediat organul superior;
i)asigură controlului preventiv, verificarea organoleptică şi fizică, verificarea operaţiilor finale, analiza calitativă a medicamentului la masa de analize;
j)prepară şi eliberează medicamentelor potrivit normelor stabilite de Ministerul Sănătăţii;
k)întocmeşte propuneri fundamentate pentru necesarul de achiziţii publice de medicamente şi unele materiale sanitare;
l)operează în programul informatic, documente de eliberare a medicamentelor;
m)participă pe baza consumurilor şi a stocurilor din farmacie, la efectuarea comenzilor lunare de medicamente simptomatice şi citostatice.
SECŢIUNEA 5:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. V. Sterilizarea
Art. 39
Sterilizarea are, în principal, următoarele atribuţii:
a)verifică modul de pregătire şi împachetare a materialelor trimise pentru sterilizare şi respinge trusele necorespunzătoare;
b)efectuează eliminarea încărcăturii microbiene, încărcăturii organice şi a biofilmului de pe dispozitivele medicale;
c)supraveghează sistemul de control al procesului de sterilizare;
d)verifică procedurile de control şi marcare a produselor finite;
e)sesizează eventuale neconformităţi şi ia imediat măsurile necesare;
f)înregistrează şi arhivează datele privind procesul de sterilizare;
g)efectuează sterilizarea, respectând normele tehnice de sterilizare şi instrucţiunile de sterilizare a fiecărui aparat;
h)banderolează şi etichetează trusele şi pachetele cu materiale sterilizate;
i)ţine evidenţa activităţii de sterilizare pe aparate;
j)efectuează testele de control şi evidenţa acestora;
k)asigură circuitul de stocare, distribuţie, transport la utilizatori;
l)asigură circuitele pentru securitatea personalului, a mediului şi integritatea dispozitivelor medicale;
m)asigură supravegherea şi corectarea condiţiilor de desfăşurare a procesului de sterilizare;
n)verifică calitatea aerului, apei şi a fluidelor utilizate;
o)verifică starea de igienă a suprafeţelor;
p)verifică modul de funcţionare a echipamentelor de sterilizare;
q)verifică modul de funcţionare a echipamentelor de control, măsură şi testare.
SECŢIUNEA 6:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. VI. Unitatea de transfuzii sanguine
Art. 40
Unitatea de transfuzii sanguine din spital are următoarele atribuţii:
a)aprovizionarea cu sânge total şi componente de sânge pe baza solicitărilor scrise din secţiile spitalului;
b)asigură recepţia, evidenţa, stocarea şi livrarea sângelui total şi a componentelor sanguine către secţiile spitalului;
c)realizează distribuţia de sânge şi a componentelor sanguine de la un centru de transfuzie furnizor către spitalul beneficiar, în baza unui contract de furnizare, care stabileşte condiţiile de distribuţie şi documentaţia aferentă obligatorie;
d)asigură efectuarea testelor pretransfuzionale;
e)pregăteşte unităţile de sânge total şi a componentelor sanguine în vederea administrării;
f)asigură consiliere privind utilizarea clinică a sângelui total şi a componentelor sanguine;
g)asigură prezervarea probelor biologice pretransfuzionale şi a unităţilor de sânge sau componente sanguine administrate pentru o perioadă de 48 de ore posttransfuzional în spaţiile frigorifice cu această destinaţie;
h)întocmeşte documentaţia corespunzătoare tuturor activităţilor desfăşurate;
i)asigură raportarea tuturor evenimentelor legate de actul transfuzional către centrul de transfuzie teritorial;
j)asigură păstrarea eşantioanelor din ser sau plasmă recoltate pretransfuzional, în cazul tuturor pacienţilor transfuzaţi, pentru o perioadă de minimum 6 luni, în spaţii frigorifice (-15-18°C) cu această destinaţie.
SECŢIUNEA 7:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. VII. Blocurile Operatorii
Art. 41
Blocurile Operatorii au, în principal, următoarele atribuţii:
a)efectuează preanestezia, anestezia şi intervenţiile chirurgicale propriu zise;
b)asigură condiţiile de antisepsie necesare menţinerii condiţiilor optime de desfăşurare a actului operator;
c)asigură condiţiile necesare respectării măsurilor de prevenire şi combatere a infecţiilor asociate;
d)ţin evidenţa zilnică a pacienţilor care se operează şi asigură comunicarea cu Secţia Clinică Anestezie şi Terapie Intensivă privind locurile libere;
e)asigură împreună cu personalul Secţiei Clinice Anestezie şi Terapie Intensivă transportul bolnavilor din blocul operator în Secţia Clinică Anestezie şi Terapie Intensivă;
f)asigură manipularea, depozitarea şi transportul la Laboratorul de Analize Medicale şi Serviciul de Anatomie Patologică a produselor biologice recoltate în actul operator;
g)asigură circuitele necesare pentru realizarea spaţiilor aseptic special destinate realizării intervenţiilor chirurgicale;
h)asigură circuite separate pentru îndepărtarea materialelor contaminate sau potenţial contaminate biologic;
i)asigură circuite separate pentru sterilizare şi pregătire în vederea sterilizării a aparaturii, instrumentelor şi materialelor.
SECŢIUNEA 8:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. VIII. Serviciul de anatomie patologică
Art. 42
Serviciul de anatomie patologică are următoarele atribuţii:
a)efectuarea examenului histopatologic sau citopatologic, după caz, asupra produselor biologice recoltate, şi anume: eşantioane/organe operatorii, material bioptic, biopsii de tract digestiv, bronşice, hepatice, pancreatice, renale, puncţii medulare, ganglionare, lichide biologic, material aspirat cu ac fin, frotiuri exfoliative, organe, fragmente tisulare şi altele asemenea;
b)efectuarea de autopsii pacienţilor decedaţi în spital, care nu sunt cazuri medico-legale, şi unde este necesară confirmarea, precizarea sau completarea diagnosticului clinic, inclusiv tuturor copiilor până la vârsta de un an, indiferent de cauza şi locul decesului, precum şi deceselor materne care nu sunt cazuri medico-legale;
c)efectuarea de îmbălsămări, spălarea, îmbrăcarea şi cosmetizarea cadavrelor;
d)executarea de necropsii la toate cazurile decedate în spital în vederea stabilirii sau confirmării diagnosticului şi precizării cauzei medicale a morţii;
e)colaborarea cu celelalte laboratoare din cadrul spitalului, în vederea efectuării unor cercetări complementare speciale (bacteriologice, biochimice, experimentale);
f)eliberarea cadavrelor în conformitate cu normele în vigoare;
g)colaborarea cu laboratorul de medicină legală, în cazurile prevăzute de lege.
SECŢIUNEA 9:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. IX. Laboratoarele medicale
SUBSECŢIUNEA 1:IX.I. Laboratorul de analize medicale
Art. 43
Laboratorul de analize medicale are în principal următoarele atribuţii:
a)efectuarea analizelor medicale de: hematologie, biochimie, microbiologie, imunologie, parazitologie, micologie, necesare precizării diagnosticului, stadiului de evoluţie a bolii şi examenelor profilactice;
b)recepţionarea produselor sosite pentru examen de laborator şi înserierea acestora corectă;
c)asigurarea recipienţilor necesari recoltării produselor;
d)redactarea corectă şi distribuirea la timp a rezultatelor examenelor efectuate;
e)întocmirea propunerilor fundamentate pentru necesarul de achiziţii publice de reactivi şi materiale de laborator specifice;
f)raportarea statistică a numărului de analize efectuate pentru bolnavii internaţi.
SUBSECŢIUNEA 2:IX.2. Laboratorul de radiologie şi imagistică medicală
Art. 44
Laboratorul de radiologie şi imagistică medicală are în principal următoarele atribuţii:
a)efectuarea examenelor radiologice şi imagistice în laborator şi la patul bolnavului, la indicaţia medicului primar sau a medicului specialist;
b)colaborarea cu medicii clinicieni în scopul precizării diagnosticului;
c)organizarea şi utilizarea corespunzătoare a filmotecii şi a arhivei;
d)înregistrarea tuturor examinărilor efectuate;
e)aplicarea măsurilor pentru prevenirea iradierii bolnavilor şi personalului din laborator;
f)respectarea tuturor prevederilor legale specifice domeniului, elaborate de către Comisia Naţională de Control al Activităţilor Nucleare şi Ministerul Sănătăţii;
g)întocmirea propunerilor fundamentate pentru necesarul de achiziţii publice de filme şi materiale de laborator specifice;
h)raportarea statistică a numărului de examinări efectuate pe bolnavii internaţi şi ambulatori.
SUBSECŢIUNEA 3:IX.3. Laboratorul de medicină nucleară
Art. 45
Laboratorul de medicină nucleară are în principal, următoarele atribuţii:
a)executarea explorărilor funcţionale şi morfologice cu ajutorul radio-izotopilor la diferite boli, la bolnavii ambulatorii şi internaţi;
b)efectuarea scintigrafiilor şi a ecografiilor;
c)executarea explorărilor cu surse radioactive deschise în bolile care necesită acest tip de diagnostic;
d)asigurarea circuitului izotopilor radioactivi în condiţii de evitare a poluării interne şi externe a mediului ambiant;
e)colaborarea cu medicii clinicieni, în scopul precizării diagnosticului;
f)organizarea şi utilizarea corespunzătoare a arhivei;
g)înregistrarea tuturor examinărilor efectuate;
h)aplicarea măsurilor pentru prevenirea iradierii bolnavilor şi a personalului din laborator;
i)respectarea tuturor prevederilor legale specifice domeniului, menţionate în autorizaţiile elaborate de către Comisia Naţională de Control al Activităţilor Nucleare şi Ministerul Sănătăţii;
j)întocmirea propunerilor fundamentate pentru necesarul de achiziţii publice şi de materiale de laborator, specifice;
k)completarea corect şi la zi, a formularelor tipizate din sistemul informaţional al Ministerului Sănătăţii, cu datele corespunzătoare activităţii desfăşurate.
SUBSECŢIUNEA 4:IX.4. Laboratorul de explorări funcţionale (invazive) cardiologie intervenţională şi electrofiziologie
Art. 46
Are ca principală atribuţie, efectuarea investigaţiilor medicale minim invazive/de diagnostic intervenţional şi/sau de terapii intervenţionale, după caz, conform solicitărilor medicilor de specialitate şi în raport cu dotarea existentă, pentru bolnavii spitalizaţi, cât şi pentru cei din ambulatoriu clinic integrat/de specialitate al spitalului.
SUBSECŢIUNEA 5:IX.5. Laboratorul de endoscopie digestivă, diagnostică şi terapeutică
Art. 47
Are ca principală atribuţie, efectuarea investigaţiilor medicale conform solicitărilor medicilor de specialitate şi în raport cu dotarea existentă, pentru bolnavii spitalizaţi, cât şi pentru cei din ambulatoriu clinic integrat/de specialitate al spitalului.
SUBSECŢIUNEA 6:IX.6. Laboratorul de recuperare, medicină fizică şi balneologie
Art. 48
Are ca principală atribuţie, efectuarea investigaţiilor medicale conform solicitărilor medicilor de specialitate şi în raport cu dotarea existentă, pentru bolnavii spitalizaţi, cât şi pentru cei din ambulatoriu clinic integrat/de specialitate al spitalului.
SECŢIUNEA 10:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. X. Cabinet de Boli infecţioase
Art. 49
Asigură efectuarea consultaţiilor medicale conform solicitărilor medicilor de specialitate şi în raport cu dotarea existentă, pentru bolnavii spitalizaţi şi din ambulatoriu.
SECŢIUNEA 11:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. XI. Serviciul evaluare statistică medicală
Art. 50
Serviciul evaluare statistică medicală are în principal, următoarele atribuţii specifice:
a)sprijină procesul de generare sub formă electronică a setului minim de date la nivel de pacient şi de transmitere a acestuia către instituţiile abilitate, conform reglementărilor în vigoare;
b)verifică şi completează codificarea diagnosticului înscris în foaia de observaţie clinică generală, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
c)transmite lunar datele colectate la nivel de pacient, exclusiv în formatul impus de aplicaţia "Clasificarea pacienţilor în funcţie de diagnostic Naţional", însoţite de un fişier centralizator privind numărul total al cazurilor transmise pentru fiecare secţie în parte, la Şcoala Naţională de Sănătate Publică Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi la Direcţia Sănătate Publică Bucureşti;
d)asigură corectitudinea datelor astfel colectate şi transmise;
e)are obligativitatea răspunderii la chestionarele statistice incluse în sistemul electronic de date;
f)colectează şi gestionează datele statistice din secţii şi ambulatoriul clinic de specialitate, le prelucrează, întocmeşte rapoarte statistice, centralizatoare şi dări de seamă statistice, conform reglementărilor în vigoare şi le înaintează la termen;
g)urmăreşte în dinamică, corelarea diferiţilor indicatori privind activitatea, comparativ cu alte unităţi sau pe ţară, şi informează conducerea unităţii în caz de abateri;
h)elaborează dosarul de contractare pentru Contractul de furnizare de servicii medicale, în funcţie de prevederile Contractului-cadru, privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate cât şi anexele la Contractul de furnizare de servicii medicale spitaliceşti, în asistenţă medicală de specialitate, de recuperare-reabilitare a sănătăţii;
i)urmăreşte derularea Contractelor de servicii medicale spitaliceşti şi realizarea indicatorilor cuprinşi în contracte;
j)înregistrează solicitările pentru obţinerea acordului managerului unităţii, în vederea desfăşurării de studii clinice;
k)pune prompt şi conform dispoziţiilor legale în vigoare, la dispoziţie, foile de observaţie, la solicitarea pacientului, organelor de anchetă (poliţie, judecătorie, parchet, etc.), IML, organelor de control în general, după caz, conform legii;
l)păstrează confidenţialitatea datelor colectate şi transmise în conformitate cu legile în vigoare;
m)aranjează în ordine cronologică şi pe secţii, foile de observaţii, le inventariază şi le predă la arhiva spitalului;
n)gestionează şi arhivează toate datele statistice medicale colectate pe spital.
SECŢIUNEA 12:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. XII. Compartimentul de prevenire şi control a infecţiilor asociate asistenţei medicale
Art. 51
Compartimentul de prevenire şi control a infecţiilor asociate asistenţei medicale are următoarele atribuţii:
a)elaborează şi supune spre aprobare planul anual de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
b)organizează, în conformitate cu metodologia elaborată de Institutul Naţional de Sănătate Publică, anual, un studiu de prevalenţă de moment a infecţiilor nosocomiale şi a consumului de antibiotice din spital;
c)organizează şi derulează activităţi de formare a personalului unităţii în domeniul prevenirii infecţiilor asociate asistenţei medicale;
d)propune şi iniţiază activităţi complementare de prevenţie sau de limitare cu caracter de urgenţă, în cazul unor situaţii de risc sau al unui focar de infecţie asociată asistenţei medicale;,
e)elaborează ghidul de izolare al unităţii sanitare şi coordonează aplicarea precauţiilor specifice în cazul depistării colonizărilor/infecţiilor cu germeni multiplu-rezistenţi la pacienţii internaţi;
f)întocmeşte harta punctelor şi zonelor de risc pentru apariţia infecţiilor asociate asistenţei medicale şi elaborează procedurile şi protocoalele de prevenire şi limitare în conformitate cu aceasta;
g)implementează metodologiile naţionale privind supravegherea bolilor transmisibile şi studiile de supraveghere a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
h)verifică completarea corectă a registrului de monitorizare a infecţiilor asociate asistenţei medicale de pe secţii şi centralizează datele în registrul de monitorizare a infecţiilor al unităţii;
i)organizează şi participă la evaluarea eficienţei procedurilor de curăţenie şi dezinfecţie prin recoltarea testelor de autocontrol;
j)supraveghează şi controlează buna funcţionare a procedurilor de sterilizare şi menţinere a sterilităţii pentru instrumentarul şi materialele sanitare care sunt supuse sterilizării;
k)supraveghează şi controlează activitatea de triere, depozitare temporară şi eliminare a deşeurilor periculoase rezultate din activitatea medicală;
l)organizează, supraveghează şi controlează respectarea circuitelor funcţionale ale unităţii, circulaţia pacienţilor şi vizitatorilor, a personalului şi, după caz, a studenţilor şi elevilor din învăţământul lege universitar, postuniversitar sau postliceal;
m)raportează managerului problemele depistate sau constatate în prevenirea şi limitarea infecţiilor asociate asistenţei medicale;
SECŢIUNEA 13:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. XIII. Ambulatoriu integrat
Art. 52
Ambulatoriu integrat are în principal următoarele atribuţii:
a)stabilirea diagnosticului şi tratamentului pacienţilor care au venit cu bilet de trimitere către o unitate spitalicească de la medicul de familie sau de la un medic specialist din ambulatoriu, aflat în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate, şi care nu au necesitat internare în regim continuu sau de spitalizare de zi;
b)monitorizarea şi controlul pacienţilor care au fost internaţi în Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti şi care au venit la controalele programate la solicitarea medicului curant sau cu bilet de trimitere de la medicul de familie sau de la un medic specialist din ambulatoriu, aflat în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate, pentru afecţiunile pentru care au fost internaţi;
c)consultaţii interdisciplinare pentru pacienţii internaţi în Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti sau pentru cei internaţi în alte spitale, în baza relaţiilor contractuale stabilite între unităţile sanitare respective.
SECŢIUNEA 14:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. XIV. Colectivele de cercetare
Art. 53
Colectivele de cercetare se ocupă de activitatea de cercetare, sub conducerea şefilor de disciplină în specialităţile respective, urmărind implementarea progreselor ştiinţifice în asistenţa medicală profilactică şi curativă, şi au următoarele atribuţii:
a)depunerea propunerilor de proiecte de cercetare, în calitate de aplicant principal/partener, în vederea obţinerii de finanţare în cadrul programelor naţionale şi internaţionale (Barem minim de activitate - participant la o depunere de proiect de cercetare în intervalul de 3 ani);
b)participarea acestora la derularea contractelor de cercetare, în cadrul studiilor multicentrice internaţionale/proiectelor, studii câştigate în cadrul unor competiţii de specialitate (Barem minim de activitate - participant la o depunere de studiu/proiect în intervalul de 3 ani);
c)comunicarea rezultatelor obţinute în cadrul manifestărilor ştiinţifice naţionale şi internaţionale (Barem minim de activitate - 2 prezentări pe an la congrese naţionale/internaţionale ca prim autor, publicate ca rezumat în volumul manifestării ştiinţifice);
d)publicarea studiilor ca articole (Barem minim de activitate - 2 articole ştiinţifice in extenso, ca prim autor, publicate în reviste indexate BDI).
SECŢIUNEA 15:STRUCTURI FĂRĂ PATURI. XV. Serviciul de Management al Calităţii Serviciilor Medicale
Art. 54
Serviciul de Management al Calităţii Serviciilor Medicale are în principal următoarele atribuţii:
a)coordonează activităţile de elaborare a documentelor sistemului de management al calităţii: manualul calităţii şi procedurile;
b)asigură coordonarea şi implementarea programul de acreditare a tuturor serviciilor oferite în cadrul unităţii, pe baza procedurilor operaţionale specifice fiecărei secţii, laborator etc. şi a standardelor de calitate;
c)implementează instrumente de asigurare a calităţii şi de evaluare a serviciilor oferite;
d)asigură implementarea strategiilor şi obiectivelor referitoare la managementul calităţii declarate de manager;
e)asigură implementarea şi menţinerea conformităţii sistemului de management al calităţii cu cerinţele specifice;
f)monitorizează procesului de elaborare a procedurilor specifice de la nivelul spitalului, prin utilizarea modelelor standard în vederea asigurării conformităţii;
g)asigură aplicarea strategiei sanitare şi politica de calitate a unităţii în domeniul medical în scopul asigurării sănătăţii pacienţilor.