Secţiunea 9 - Direcţia migraţie - Regulament din 2013 de organizare şi funcţionare a aparatului propriu al Inspectoratului General pentru Imigrări

M.Of. 316

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 16 Aprilie 2015
SECŢIUNEA 9:Direcţia migraţie
Art. 41
Direcţia migraţie are următoarele atribuţii:
1.a) coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale din subordine pe liniile de muncă specifice;
2.b) coordonează activitatea Direcţiei pentru Imigrări a Municipiului Bucureşti, centrelor pentru cazarea străinilor luaţi în custodie publică şi structurilor judeţene pentru imigrări;
3.c) aprobă emiterea avizului, potrivit legii, la cererile de viză depuse de străini la reprezentanţele diplomatice din străinătate transmise de Ministerul Afacerilor Externe (M.A.E.) prin Centrul Naţional de Vize, denumit în continuare C.N.V.;
4.d) aprobă emiterea avizului, potrivit legii, la cererile de eliberare a permisului de mic trafic transmise de reprezentanţele diplomatice din ţările terţe vecine cu care România a încheiat acorduri care reglementează regimul specific micului trafic de frontieră;
5.e) coordonează activităţile cu privire la anulare/revocarea vizei şi a permisului de mic trafic de frontieră, în condiţiile stabilite de lege, pentru străinii aflaţi pe teritoriul ţării;
6.f) coordonează activitatea de eliberare a autorizaţiilor în scop de munca a străinilor pe teritoriul României;
7.g) coordonează activitatea de prelungire a dreptului de şedere temporară şi de acordare a dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României;
8.h) analizează cererile de acordare a dreptului de şedere pe termen lung, în cadrul comisiei special constituite, şi formulează propuneri motivate, pe care le prezintă spre aprobare conducerii I.G.I.;
9.i) coordonează activitatea de înregistrare a rezidenţei cu o durată mai mare de 3 luni şi cea pe linia soluţionării cererilor de acordare a dreptului de rezidenţă permanentă pe teritoriul României pentru cetăţenii UE/Spaţiului Economic European (UE/SEE), cetăţenii Confederaţiei Elveţiene şi pentru membrii de familie ai acestora;
10.j) coordonează organizarea şi actualizarea evidenţei străinilor/cetăţenilor UE/SEE cu privire la admisie, şederea şi îndepărtarea străinilor de pe teritoriul României, precum şi rezidenţa cetăţenilor UE/SEE, cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene şi a membrilor de familie ai acestora şi limitarea dreptului de rezidenţă al acestora;
11.k) coordonează activitatea de eliberare a documentelor care atestă dreptul de rezidenţă sau şedere pe teritoriul naţional şi a documentelor de călătorie pentru străinii/cetăţenii UE/SEE şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene aflaţi pe teritoriul României;
12.l) coordonează activităţile specifice I.G.I. pentru desfăşurarea alegerilor pentru administraţia publică locală şi pentru Parlamentul European;
13.m) coordonează activităţile specifice I.G.I. pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 211/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 privind iniţiativa cetăţenească;
14.n) coordonează activitatea de combatere a şederii ilegale a străinilor, de îndepărtare a acestora de pe teritoriul României şi activitatea privind luarea în custodie publică a străinilor;
15.o) coordonează activităţile specifice desfăşurate pentru depistarea străinilor cu şedere ilegală şi a celor care desfăşoară activităţi lucrative fără forme legale pe teritoriul României;
16.p) coordonează activităţile desfăşurate în vederea punerii în aplicare a hotărârilor dispuse de către instanţă prin care străinii sunt declaraţi indezirabili sau prin care s-a dispus măsura de siguranţă a expulzării acestora;
17.q) coordonează activităţile specifice desfăşurate pentru îndepărtarea străinilor de pe teritoriul României;
18.r) coordonează activităţile pe linia combaterii migraţiei ilegale a străinilor şi pentru combaterea muncii nedeclarate desfăşurate de străini, conform protocoalelor încheiate cu instituţii din cadrul M.A.I. şi cu alte instituţii;
19.s) coordonează activităţile cu privire la acordarea/revocarea tolerării rămânerii străinilor pe teritoriul României;
20.t) coordonează activităţile pentru aplicarea măsurilor restrictive împotriva străinilor care au încălcat regimul juridic al străinilor pe teritoriul României, precum şi pe cea privind sancţionarea angajatorilor care nu respectă cadrul normativ în vigoare privind angajarea în muncă sau detaşarea străinilor;
21.u) coordonează activitatea specifică gestionării evidenţei străinilor cercetaţi penal, precum şi a celor cărora nu li se permite ieşirea din ţară ori sunt urmăriţi general;
22.v) coordonează activitatea pe linia depistării infracţiunilor săvârşite la/în legătură cu regimul străinilor în România şi pe linia întocmirii actelor de constatare cu privire la acestea;
23.w) coordonează activitatea de aplicare a măsurilor restrictive luate împotriva străinilor care au încălcat regimul juridic al străinilor pe teritoriul ţârii şi cel privind limitarea sau restrângerea dreptului de rezidenţă al cetăţenilor UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene şi a membrilor de familie ai acestora;
24.x) coordonează activitatea de culegere, stocare, prelucrare, diseminare şi valorificare a informaţiilor, precum şi schimbul cu acest tip de date şi informaţii cu celelalte structuri ale statului cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale;
25.y) asigură reprezentarea instituţiei pe linia de competenţă la întâlniri, grupuri de lucru, grupuri interministeriale sau interinstituţionale şi elaborează puncte de vedere pentru întocmirea mandatelor reprezentanţilor României la comitetele/grupurile de lucru de la Comisia Europeană/Consiliul UE;
26.z) cooperează, pe linia de competenţă, cu structuri ale M.A.I. şi cu alte instituţii ale statului care au atribuţii în domeniul imigraţiei, cu reprezentanţele diplomatice acreditate în România şi instituţii similare din străinătate, în condiţiile legii;
27.aa) colaborează cu organisme internaţionale cu competenţă în domeniile migraţiei, în baza înţelegerilor Ia care România este parte, precum şi cu organizaţii internaţionale sau neguvernamentale cu atribuţii în domeniu;
28.ab) face propuneri pentru iniţierea unor proiecte de acte normative şi proceduri pentru reglementarea activităţii în domeniul imigraţiei;
29.ac) elaborează şi implementează proiecte finanţate din fonduri externe, precum PGSOLID - Fondul European de Returnare;
30.ad) analizează, potrivit competenţelor, petiţiile formulate în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, şi formulează propuneri de soluţionare a acestora;
31.ae) analizează, potrivit competenţelor, solicitările transmise în baza Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi formulează proiecte de răspunsuri ia acestea;
32.af) întocmeşte situaţii statistice şi analize pe profilul activităţii specifice şi face propuneri de îmbunătăţire a acesteia în concordanţă cu cele rezultate;
33.ag) prelucrează date cu caracter personal, efectuează verificări şi formulează, potrivit competenţelor, răspunsuri către instituţiile şi persoanele fizice care au solicitat date, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare;
34.ah) efectuează operaţiuni de implementare, interogare, actualizare, modificare şi ştergere a datelor din S.I.M.S., pe liniile de muncă specifice;
35.ai) asigură participarea, potrivit competenţelor, la efectuarea controalelor de fond, sprijin şi îndrumare la structurile teritoriale pe liniile de muncă specifice;
36.aj) monitorizează aplicarea unitară de către structurile teritoriale a procedurilor specifice de lucru pe liniile de muncă specifice şi propune măsuri pentru clarificarea legală a unor situaţii atipice apărute în activitatea de aplicare a acestora de către structurile teritoriale;
37.ak) face propuneri de aprobare/revizuire/abrogare a procedurilor de lucru specifice activităţilor şi elaborează proiecte de dispoziţii pe care le înaintează spre aprobare inspectorului general al I.G.I., pe linia de competenţă;
38.al) exploatează informaţii cu caracter clasificat cu respectarea strictă a dispoziţiilor legale în materie;
39.am) asigură participarea la misiuni de escortare a străinilor în cadrul returnării forţate;
40.an) coordonează la nivel naţional activităţile specifice desfăşurate de structurile I.G.I. cu ocazia realizării unui rezultat pozitiv (hit) cu privire la art. 95-100 din Convenţia de aplicare a Acordului Schengen, denumită în continuare C.A.A.S.;
41.ao) exercită orice alte atribuţii sau competenţe conferite prin lege.
Art. 42
(1)Serviciul admisie are următoarele atribuţii:
a)face propuneri pentru emiterea avizului, potrivit legii, la cererile de viză şi cererile de eliberare a permisului de mic trafic transmise de misiunile diplomatice, oficiile consulare şi C.N.V.;
b)coordonează şi controlează activitatea desfăşurată de structurile teritoriale privind soluţionarea invitaţiilor depuse în scopul acordării vizelor de scurtă şedere şi a cererilor de reîntregire a familiei;
c)coordonează şi controlează activitatea desfăşurată de structurile teritoriale privind anularea/revocarea vizelor de intrare în România şi a permisului de mic trafic de frontieră şi întreprinde activităţi specifice conform procedurii, la solicitarea structurilor teritoriale sau a altor instituţii;
d)cooperează, pe linia de competenţă, cu structuri ale M.A.I. şi cu alte instituţii ale statului care au atribuţii în domeniul imigraţiei, în scopul stabilirii condiţiilor de acordare a vizelor.
(2)Pe linia admisiei cu viză de scurtă şedere şi permisul de mic trafic, Serviciul admisie are următoarele atribuţii:
a)face propuneri pentru emiterea avizului, potrivit legii, la cererile de viză de scurtă şedere depuse de străini la misiunile diplomatice şi oficiile consulare din străinătate şi transmise de M.A.E.-C.N.V.;
b)face propuneri pentru emiterea avizului, potrivit legii, la cererile de eliberare a permisului de mic trafic transmise de misiunile diplomatice şi oficiile consulare din ţările terţe vecine cu care România a încheiat acorduri care reglementează regimul specific micului trafic de frontieră;
c)face propuneri de aprobare a invitaţiilor adresate de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în România prin care acestea invită cetăţeni din state terţe, posesori de paşapoarte simple;
d)notifică misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în România cu privire la refuzul aprobării invitaţiilor depuse pentru străinii care nu îndeplinesc condiţiile legale de intrare în ţară;
e)în scopul stabilirii condiţiilor de acordare a vizei de scurtă şedere şi permisului de mic trafic efectuează verificări în evidenţele I.G.I. şi ale altor instituţii conform protocoalelor încheiate în acest sens;
f)face propuneri, în condiţiile legii, de anulare/revocare a vizelor de intrare în ţară;
g)face propuneri, în condiţiile legii, de anulare/revocare a permiselor de mic trafic de frontieră;
h)verifică îndeplinirea de către străini a condiţiilor speciale de acordare a vizei de scurtă şedere, conform scopului declarat, şi poate solicita, în acest scop, date suplimentare invitatorului fie direct, fie prin intermediul structurilor teritoriale ale I.G.I.;
i)efectuează operaţiuni de implementare, actualizare, modificare şi ştergere a datelor cu privire la cererile de viză de scurtă şedere şi cererile de eliberare a permiselor de mic trafic şi la deciziile luate în legătură cu acestea;
j)coordonează şi controlează activitatea desfăşurată de structurile teritoriale privind modul de avizare a invitaţiilor depuse în scopul acordării vizelor de scurtă şedere pentru străinii proveniţi din state terţe;
k)verifică, periodic, dacă străinii proveniţi din state terţe, intraţi în România cu viză de scurtă şedere, au părăsit teritoriul ţârii în termenul de valabilitate a vizelor şi propune măsuri împotriva celor care nu au respectat prevederile legale;
l)participă, potrivit competenţelor, la efectuarea controalelor de fond, sprijin şi îndrumare la structurile teritoriale, se informează asupra situaţiei operative existente pe raza de competenţă şi întocmeşte raportul cu concluzii şi măsuri.
(3)Pe linia admisiei cu viză de lungă şedere, Serviciul admisie are următoarele atribuţii:
a)face propuneri pentru emiterea avizului, potrivit legii, la cererile de viză de lungă şedere formulate în scopul desfăşurării de activităţi economice, profesionale, comerciale, reîntregirea familiei, studii, de cercetare ştiinţifică, umanitare, religioase şi pentru alte scopuri, depuse de străini la misiunile diplomatice ale României în străinătate şi transmise de MAE.-C.N.V.;
b)în scopul stabilirii condiţiilor de acordare a vizei de lungă şedere, efectuează verificări în evidenţele I.G.I. şi ale altor instituţii conform protocoalelor încheiate în acest sens;
c)verifică îndeplinirea de către străini a condiţiilor speciale de acordare a vizei de lungă şedere, conform scopului declarat, şi poate solicita, în acest scop, date suplimentare invitatorului fie direct, fie prin intermediul structurilor teritoriale ale I.G.I.;
d)coordonează şi controlează activitatea desfăşurată de structurile teritoriale privind modul de soluţionare a cererilor de reîntregire a familiei;
e)ţine şi actualizează, periodic, evidenţa străinilor cărora li s-au eliberat avize pentru a desfăşura activităţi comerciale, activităţi de cercetare ştiinţifică, activităţi umanitar-religioase şi studii pe teritoriul României;
f)verifică, ori de câte ori este necesar, dacă străinii proveniţi din state terţe, intraţi în România cu viză de lungă şedere, au respectat scopul vizei şi durata şederii şi propune măsuri împotriva celor care nu au respectat prevederile legale;
g)face, în condiţiile legii, propuneri de anulare/revocare a vizelor de intrare în ţară;
h)efectuează operaţiuni de implementare, actualizare, modificare şi ştergere a datelor cu privire la cererile de viză de lungă şedere şi la deciziile luate în legătură cu acestea;
i)participă, potrivit competenţelor, la efectuarea controalelor de fond, sprijin şi îndrumare la structurile teritoriale, se informează asupra situaţiei operative existente pe raza de competenţă şi întocmeşte raportul cu concluzii şi măsuri;
j)asigură implementarea unitară a prevederilor legale, la nivel teritorial, prin stabilirea de practici şi proceduri specifice activităţii.
Art. 43
(1)Serviciul rezidenţă/şedere cetăţeni UE, SEE şi state terţe are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi controlează activităţile de eliberare a autorizaţiilor de muncă a străinilor pe teritoriul României desfăşurate la nivelul structurilor teritoriale pentru imigrări;
b)coordonează şi controlează activitatea de prelungire a dreptului de şedere temporară şi de acordare a dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României desfăşurate la nivelul structurilor teritoriale pentru imigrări;
c)coordonează şi controlează activitatea de înregistrare/acordare a rezidenţei permanente a cetăţenilor UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene pe teritoriul României desfăşurată la nivelul structurilor teritoriale pentru imigrări;
d)coordonează şi controlează activităţile specifice desfăşurate la nivelul structurilor teritoriale pentru imigrări pentru desfăşurarea alegerilor pentru administraţia publică locală şi pentru Parlamentul European.
(2)Pe linia şederii temporare state terţe, Serviciul rezidenţă/şedere cetăţeni UE, SEE şi state terţe are următoarele atribuţii:
a)coordonează, în mod unitar, activitatea de eliberare a autorizaţiilor de muncă a străinilor pe teritoriul României;
b)coordonează, în mod unitar, activitatea de prelungire a dreptului de şedere temporară pe teritoriul României potrivit scopurilor prevăzute de legislaţia aplicabilă străinilor pe teritoriul României;
c)coordonează organizarea şi actualizarea evidenţei străinilor cu şedere temporară pe teritoriul României;
d)analizează referatele întocmite de structurile teritoriale ale I.G.I. care au ca obiect situaţiile atipice apărute în reglementarea dreptului de şedere temporară şi emite dispoziţii de linie pentru clarificarea situaţiilor atipice apărute;
e)efectuează verificări şi face propuneri, în urma solicitărilor instituţiilor abilitate, pentru reglementarea dreptului de şedere al străinilor a căror prezenţă în România este în interesul statului român;
f)coordonează activitatea de eliberare a documentelor de identitate sau de călătorie pentru străinii aflaţi pe teritoriul României;
g)coordonează organizarea evidenţei cazurilor de pierdere, furt, distrugere sau deteriorare a documentelor de călătorie pentru cetăţenii străini aflaţi pe teritoriul României;
h)coordonează evidenţa documentelor de călătorie şi a altor documente pierdute şi recuperate ce aparţin cetăţenilor străini, pe care le remite ambasadelor statelor emitente;
i)organizează evidenţa străinilor decedaţi pe teritoriul României, notifică aceste cazuri misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în România şi cooperează cu acestea până la clarificarea situaţiei;
j)efectuează activităţi de implementare a semnalărilor în S.I.S., pentru situaţiile prevăzute de art. 100 din C.A.A.S., potrivit competenţelor;
k)coordonează la nivel naţional activităţile specifice desfăşurate de structurile I.G.I. cu ocazia realizării unui rezultat pozitiv ca urmare a efectuării unei căutări în Sistemul naţional de informaţii Schengen, denumit în continuare N.S.I.S., cu privire la art. 100 din C.A.A.S.
(3)Pe linia şederii permanente state terţe, Serviciul rezidenţă/şedere cetăţeni UE, SEE şi state terţe are următoarele atribuţii:
a)coordonează organizarea şi actualizarea evidenţei străinilor cu şedere permanentă pe teritoriul României;
b)efectuează verificări şi face propuneri, în urma solicitărilor instituţiilor abilitate, pentru acordarea dreptului de şedere pe termen lung în România, în interesul statului român;
c)coordonează activitatea pe linia primirii cererilor de acordare a dreptului de şedere pe termen lung în România la nivelul structurilor teritoriale;
d)desfăşoară activităţi pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii ce desfăşoară activităţi pe linie de securitate naţională şi ordine publică, în domeniul de competenţă;
e)participă la întocmirea proiectelor de acte normative, protocoale de cooperare, proceduri de lucru, pentru reglementarea activităţii specifice;
f)analizează cererile cetăţenilor străini de acordare a dreptului de şedere pe termen lung în România în cadrul comisiei special constituite şi formulează propuneri motivate, pe care le prezintă spre aprobare inspectorului general al I.G.I.;
g)analizează referatele întocmite de structurile teritoriale ale I.G.I. privind încetarea, anularea sau revocarea dreptului de şedere pe termen lung al străinilor şi formulează propuneri potrivit legii, pe care le prezintă spre aprobare inspectorului general al I.G.I.;
h)analizează referatele întocmite de structurile teritoriale ale I.G.I. care au ca obiect situaţiile atipice apărute în reglementarea dreptului de şedere pe termen lung şi emite dispoziţii de linie pentru clarificarea situaţiilor atipice apărute;
i)întocmeşte situaţii statistice şi analize pe profilul activităţii proprii şi face propuneri de îmbunătăţire a acesteia în concordanţă cu cele rezultate.
(4)Pe linie de cetăţeni ai UE/SEE/ai Confederaţiei Elveţiene, Serviciul rezidenţă/şedere cetăţeni UE, SEE şi state terţe are următoarele atribuţii:
a)coordonează activitatea de înregistrare a rezidenţei cu o durată mai mare de 3 luni pe teritoriul României pentru cetăţenii UE, SEE şi ai Confederaţiei Elveţiene şi pentru membrii de familie ai acestora;
b)coordonează activitatea pe linia soluţionării cererilor de acordare a dreptului de rezidenţă permanentă în România la nivelul structurilor teritoriale;
c)coordonează activităţile specifice I.G.I. pentru desfăşurarea alegerilor pentru administraţia publică locală şi pentru Parlamentul European;
d)coordonează organizarea evidenţei cazurilor de pierdere, furt, distrugere sau deteriorare a documentelor de călătorie pentru cetăţenii UE, SEE şi ai Confederaţiei Elveţiene aflaţi pe teritoriul României;
e)analizează referatele întocmite de structurile teritoriale ale I.G.I, care au ca obiect situaţiile atipice apărute în înregistrarea rezidenţei/acordarea dreptului de rezidenţă permanentă a cetăţenilor UE şi membrilor de familie ai acestora şi emite dispoziţii de linie pentru clarificarea situaţiilor atipice apărute;
f)coordonează modul de ţinere a evidenţei documentelor de călătorie şi a altor documente pierdute şi recuperate ce aparţin cetăţenilor UE, SEE şi ai Confederaţiei Elveţiene, pe care le remite ambasadelor statelor emitente;
g)organizează evidenţa cetăţenilor UE, SEE şi ai Confederaţiei Elveţiene decedaţi pe teritoriul României, notifică aceste cazuri misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în România şi cooperează cu acestea până la clarificarea situaţiei;
h)verifică declaraţiile de susţinere şi emite certificatul referitor la numărul de declaraţii valabile pentru România, completate de cetăţenii UE rezidenţi în România.
Art. 44
(1)Serviciul custodie publică, returnări şi escorte are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale pe linia returnării sub escortă a străinilor de pe teritoriul României şi finalizează măsurile de îndepărtare sub escortă de pe teritoriul României a străinilor luaţi în custodie publică;
b)coordonează şi controlează activitatea de preluare a străinilor depistaţi cu şedere ilegală a căror identitate nu poate fi clarificată la nivel teritorial, precum şi activitatea de introducere, scoatere a străinilor luaţi în custodie publică şi transferul între centrele pentru cazarea străinilor luaţi în custodie publică;
c)organizează şi efectuează îndepărtarea sub escortă a străinilor în ţările de origine sau de destinaţie, inclusiv prin zboruri charter sau comune cu alte state membre UE;
d)desfăşoară activităţi specifice punctelor de contact al Tratatului de la Prum şi al Agenţiei Europene pentru Managementul Cooperării Operaţionale la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale UE, denumită în continuare FRONTEX, pe linia combaterii migraţiei ilegale şi a returnării străinilor.
(2)Pe linie de custodie publică, returnări şi escorte pentru spaţiul Africa, Europa, America şi punct de contact FRONTEX, Serviciul custodie publică, returnări şi escorte are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale pe linia returnării sub escortă a străinilor de pe teritoriul României provenind din Africa, Europa, America şi finalizează măsurile de îndepărtare sub escortă de pe teritoriul României a străinilor din spaţiul dat în competenţă, luaţi în custodie publică;
b)coordonează activitatea de preluare a străinilor depistaţi cu şedere ilegală, proveniţi din spaţiul dat în competenţă, a căror identitate nu poate fi clarificată la nivel teritorial, precum şi activitatea de introducere, scoatere a străinilor luaţi în custodie publică în centrele de cazare, precum şi transferul între acestea, în funcţie de gradul de ocupare în centre şi situaţia operativă;
c)face propuneri de luare în custodie publică a străinilor, proveniţi din Africa, Europa şi America, care nu pot fi îndepărtaţi sub escortă în termen de 24 de ore, şi de prelungire a duratei acesteia, pentru cazurile în care străinii nu au putut fi îndepărtaţi sub escortă în termen de 30 de zile de la luarea în custodie publică;
d)pune în executare hotărârile de declarare a străinilor ca persoane indezirabile, precum şi măsurile dispuse de instanţa de judecată privind expulzarea, referitoare la luarea în custodie publică şi îndepărtarea sub escortă de pe teritoriu a străinilor proveniţi din spaţiul dat în competenţă, inclusiv a membrilor de familie a cetăţenilor UE şi SEE;
e)sesizează M.A.E. în scopul aplicării prevederilor Ordinului ministrului afacerilor externe şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 811/1.321/2006 privind procedura aplicabilă în cazul necooperării unor reprezentanţe diplomatice în legătură cu eliberarea documentelor de călătorie necesare pentru îndepărtarea străinilor de pe teritoriul statului român;
f)coordonează şi controlează activităţile de realizare a transferurilor, conform Procedurii Dublin, de către personalul propriu sau cel al structurilor subordonate pe linie de imigrări;
g)efectuează verificări specifice în scopul stabilirii identităţii străinilor proveniţi din spaţiul dat în competenţă, care au trecut ilegal frontiera de stat, ori a celor depistaţi cu şedere ilegală, luaţi în custodie publică şi a căror identitate nu a putut fi stabilită cu ocazia depistării;
h)efectuează demersurile necesare la misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în România, în scopul obţinerii documentelor de călătorie pentru străinii ce provin din spaţiul dat în competenţă împotriva cărora s-a dispus îndepărtarea sub escortă de pe teritoriul României;
i)efectuează transferul străinilor care fac obiectul Procedurii Dublin, conform normelor direct aplicabile, care stabilesc criteriile şi mecanismele pentru determinarea statului membru responsabil cu examinarea unei cereri de azil, depuse în unul dintre statele membre de un cetăţean al unui stat terţ;
j)gestionează, coordonează şi controlează activităţile desfăşurate în centrele de cazare a străinilor pe linia introducerii, cazării şi scoaterii din centre, precum şi a respectării drepturilor şi obligaţiilor străinilor pe perioada cât se află cazaţi în centrele respective;
k)gestionează problematica referitoare la regimul juridic aplicabil străinilor minori neînsoţiţi, proveniţi din spaţiul dat în competenţă, şi întreprinde demersurile legale corespunzătoare pentru clarificarea situaţiei juridice şi a reunificării familiale a acestora;
l)solicită, prin intermediul Departamentului consular din cadrul M.A.E., sprijin din partea misiunilor diplomatice ale României acreditate în străinătate, în scopul îndeplinirii în bune condiţii a misiunilor de îndepărtare sub escortă a străinilor de pe teritoriul României;
m)participă, conform competenţelor, la efectuarea controalelor de fond, tematice, de sprijin şi îndrumare la structurile teritoriale;
n)face propuneri, potrivit spaţiului dat în competenţă şi în condiţiile legii, privind acordarea tolerării străinilor pe teritoriul României;
o)elaborează şi implementează proiecte cu finanţare externă;
p)implementează, actualizează şi modifică în S.I.M.S. datele privind străinii luaţi în custodie publică şi ale celor îndepărtaţi sub escortă proveniţi din spaţiul dat în competenţă;
q)întocmeşte procedurile interne de lucru specifice domeniului de activitate, urmăreşte aplicarea acestora de către structurile teritoriale şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
r)coordonează activitatea de culegere de informaţii desfăşurată în centrele de cazare a străinilor luaţi în custodie publică şi le pune la dispoziţie spre valorificare structurilor specializate din sistemul de ordine publică şi securitate naţională;
s)urmăreşte modul de aplicare pe teritoriul naţional a deciziilor de îndepărtare a străinilor din statele terţe dispuse de statele membre ale UE;
t)coordonează activitatea de aplicare a prevederilor acordurilor de readmisie încheiate de România cu alte state în ceea ce priveşte readmisia străinilor;
u)desfăşoară activităţile specifice punctului naţional de contact FRONTEX în domeniul returnărilor.
(3)Pe linie de custodie publică, returnări şi escorte pentru spaţiul Asia, Orientul Mijlociu şi punct de contact al Tratatului de la Prum, Serviciul custodie publică, returnări şi escorte are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale pe linia returnării sub escortă a străinilor de pe teritoriul României, provenind din Asia şi Orientul Mijlociu, finalizează măsurile de îndepărtare sub escortă de pe teritoriul României a străinilor din spaţiul dat în competenţă, luaţi în custodie publică;
b)coordonează activitatea de preluare a străinilor depistaţi cu şedere ilegală, proveniţi din spaţiul dat în competenţă, a căror identitate nu poate fi clarificată la nivel teritorial, activitatea de introducere, scoatere a străinilor luaţi în custodie publică în centrele de cazare, precum şi transferul între acestea, în funcţie de gradul de ocupare în centre şi situaţia operativă;
c)face propuneri de luare în custodie publică a străinilor proveniţi din Asia şi Orientul Mijlociu care nu pot fi îndepărtaţi sub escortă în termen de 24 de ore şi de prelungire a duratei acesteia, pentru cazurile în care străinii nu au putut fi îndepărtaţi sub escortă în termen de 30 de zile de la luarea în custodie publică;
d)pune în executare hotărârile de declarare a străinilor ca persoane indezirabile, precum şi măsurile dispuse de instanţa de judecată privind expulzarea, referitoare la luarea în custodie publică şi îndepărtarea sub escortă de pe teritoriu a străinilor proveniţi din spaţiul dat în competenţă;
e)sesizează M.A.E. în scopul aplicării prevederilor Ordinului ministrului afacerilor externe şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 811/1.321/2006;
f)efectuează verificări specifice în scopul stabilirii identităţii străinilor proveniţi din spaţiul dat în competenţă, care au trecut ilegal frontiera de stat, ori a celor depistaţi cu şedere ilegală, luaţi în custodie publică şi a căror identitate nu a putut fi stabilită cu ocazia depistării;
g)efectuează demersurile necesare la misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în România, în scopul obţinerii documentelor de călătorie pentru străinii ce provin din spaţiul dat în competenţă, împotriva cărora s-a dispus îndepărtarea sub escortă de pe teritoriul României;
h)gestionează problematica referitoare la regimul juridic aplicabil străinilor minori neînsoţiţi, proveniţi din spaţiul dat în competenţă, şi întreprinde demersurile legale corespunzătoare pentru clarificarea situaţiei juridice şi a reunificării familiale a acestora;
i)solicită, prin intermediul Departamentului consular din cadrul M.A.E., sprijin din partea misiunilor diplomatice ale României acreditate în străinătate, în scopul îndeplinirii în bune condiţii a misiunilor de îndepărtare sub escortă a străinilor de pe teritoriul României;
j)cooperează, pe liniile de muncă date în competenţă, cu organizaţiile interne/internaţionale în domeniu, în conformitate cu acordurile şi protocoalele încheiate;
k)participă, conform competenţelor, la efectuarea controalelor de fond, tematice, de sprijin şi îndrumare la structurile teritoriale;
l)monitorizează, coordonează şi verifică activitatea structurilor teritoriale şi a centrelor pentru cazarea străinilor luaţi în custodie publică pe linia amprentării străinilor depistaţi cu şedere ilegală şi a celor luaţi în custodie publică şi transmiterea fişelor decadactilare în Sistemul EURODAC şi Sistemul automat de identificare a amprentelor, denumit în continuare A.F.I.S.;
m)face propuneri, potrivit spaţiului dat în competenţă şi în condiţiile legii, privind acordarea tolerării străinilor pe teritoriul României;
n)elaborează şi implementează proiecte cu finanţare externă;
o)implementează, actualizează şi modifică în S.I.M.S. datele privind străinii luaţi în custodie publică şi a celor îndepărtaţi sub escortă proveniţi din spaţiul dat în competenţă;
p)întocmeşte procedurile interne de lucru specifice domeniului de activitate, urmăreşte aplicarea acestora de către structurile teritoriale şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
q)desfăşoară activităţi pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii ce desfăşoară activităţi pe linie de securitate naţională şi ordine publică, referitoare la persoanele luate în custodie publică pentru care s-a dispus măsura îndepărtării sub escortă;
r)urmăreşte modul de aplicare pe teritoriul naţional a deciziilor de îndepărtare a străinilor din statele terţe dispuse de statele membre ale UE;
s)desfăşoară activităţile specifice punctului naţional de contact pentru acordarea sprijinului necesar în cazul desfăşurării măsurilor de îndepărtare, problematica reglementată de art. 23 din Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Federală Germania, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Marele Ducat de Luxemburg, Regatul Ţărilor de Jos şi Republica Austria privind aprofundarea cooperării transfrontaliere, în special în vederea combaterii terorismului, criminalităţii transfrontaliere şi migraţiei ilegale, semnat la Prum la 27 mai 2005, la care România a aderat prin Legea nr. 146/2008.
Art. 45
(1)Serviciul combaterea şederii ilegale şi măsuri restrictive are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi controlează activităţile specifice privind combaterea şederii ilegale a străinilor şi a muncii nedeclarate a acestora pe teritoriul României;
b)coordonează şi controlează activităţile specifice privind aplicarea măsurilor restrictive luate împotriva străinilor, precum şi a celor de limitare/restrângere a dreptului de rezidenţă al cetăţenilor UE, SEE şi ai Confederaţiei Elveţiene şi al membrilor de familie ai acestora;
c)coordonează şi controlează activităţile specifice privind gestionarea evidenţei operative privind consemnele de nepermitere instituite, străinii urmăriţi penal, declaraţi ca indezirabili sau împotriva cărora s-a dispus măsura de siguranţă a expulzării;
d)coordonează şi controlează la nivel naţional activitatea pe linia depistării infracţiunilor săvârşite la/în legătură cu regimul străinilor în România şi pe linia întocmirii actelor de constatare cu privire la acestea;
e)coordonează activitatea de culegere, stocare, prelucrare, diseminare şi valorificare a informaţiilor, precum şi schimbul cu acest tip de date şi informaţii cu celelalte structuri ale statului cu atribuţii în domeniul apărării ordinii publice şi securităţii naţionale;
f)coordonează şi controlează la nivel naţional aplicarea procedurilor specifice Schengen cu privire la realizarea unui rezultat pozitiv ca urmare a efectuării unei căutări în N.S.I.S. aferent art. 95-99 din C.A.A.S. de către structurile I.G.I. şi asigură schimbul de date şi informaţii în cadrul cooperării dintre acestea şi Biroul SIRENE, pe linia de competenţă.
(2)Pe linia combaterii şederii ilegale a străinilor, Serviciul combaterea şederii ilegale şi măsuri restrictive are următoarele atribuţii:
a)coordonează la nivel naţional activităţile specifice desfăşurate pentru depistarea străinilor cu şedere ilegală, a celor declaraţi indezirabili, a celor împotriva cărora s-a dispus măsura de siguranţă a expulzării, precum şi a celor care desfăşoară activităţi lucrative fără forme legale pe teritoriul României;
b)coordonează la nivel naţional activităţile specifice desfăşurate pentru îndepărtarea străinilor de pe teritoriul României, cu excepţia activităţilor specifice returnării forţate;
c)coordonează la nivel naţional activităţile specifice cu privire la emiterea/revocarea/anularea/suspendarea deciziilor de returnare acordate străinilor şi pe cele cu privire la prelungirea termenelor de părăsire a teritoriului naţional prevăzute în deciziile de returnare acordate străinilor, potrivit legii;
d)coordonează la nivel naţional activităţile specifice desfăşurate la nivel naţional cu privire la acordarea/revocarea tolerării rămânerii străinilor pe teritoriul României;
e)coordonează la nivel naţional activităţile specifice privind limitarea sau restrângerea dreptului de rezidenţă al cetăţenilor UE, SEE şi ai Confederaţiei Elveţiene şi al membrilor de familie ai acestora;
f)coordonează la nivel naţional activitatea de culegere, valorificare şi schimb de date şi informaţii despre străinii cu şedere ilegală sau care desfăşoară activităţi lucrative fără forme legale, locurile şi mediile frecventate de aceştia, precum şi despre cei care au ca preocupări traficul de persoane, în condiţiile legii;
g)coordonează la nivel naţional activităţile specifice desfăşurate de structurile I.G.I. cu ocazia realizării unui rezultat pozitiv ca urmare a efectuării unei căutări în N.S.I.S. cu privire la art. 95-99 din C.A.A.S.;
h)coordonează desfăşurarea de către structurile teritoriale pentru imigrări a activităţilor de instruire a lucrătorilor din cadrul structurilor Poliţiei Române şi Jandarmeriei Române cu privire la regimul străinilor în România şi combaterea şederii ilegale pe teritoriul naţional;
i)coordonează modul de cooperare a formaţiunilor teritoriale cu celelalte structuri din cadrul M.A.I. sau cu Inspecţia Muncii pe linia combaterii şederii ilegale sau muncii nedeclarate a străinilor, conform protocoalelor încheiate;
j)planifică, organizează şi coordonează acţiuni de amploare desfăşurate cu alte structuri ale M.A.I. sau cu Inspecţia Muncii cu privire la combaterea şederii ilegale şi a muncii nedeclarate a străinilor;
k)desfăşoară activităţi pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii ce desfăşoară activităţi pe linie de securitate naţională şi ordine publică, în domeniul de competenţă;
l)cooperează, conform protocoalelor încheiate, cu instituţii din cadrul MAI. şi cu alte instituţii pe linia combaterii migraţiei ilegale a străinilor şi pentru combaterea muncii nedeclarate desfăşurate de străini;
m)colaborează cu O.I.M. şi cu alte organizaţii neguvernamentale cu privire la derularea programelor/proiectelor privind returnarea voluntară umanitară asistată a străinilor;
n)coordonează şi controlează activitatea desfăşurată de structurile teritoriale privind anularea/revocarea vizelor de intrare în România şi a permisului de mic trafic de frontieră şi întreprinde activităţi specifice conform procedurii, la solicitarea structurilor teritoriale sau a altor instituţii;
o)face propuneri pentru acordarea/revocarea tolerării rămânerii pe teritoriul naţional, inclusiv la solicitarea organelor de stat competente, atunci când prezenţa acestora este cerută de interese publice importante;
p)efectuează demersuri în vederea stabilirii identităţii şi obţinerii documentelor pentru străinii toleraţi, în vederea îndepărtării;
q)emite documente de tolerat ca urmare a acordării/prelungirii tolerării rămânerii pe teritoriul României, conform procedurii specifice;
r)efectuează verificări şi propune măsuri de depistare a Străinilor semnalaţi ca fiind cu şedere ilegală, a celor declaraţi indezirabili, a celor împotriva cărora s-a dispus măsura de siguranţă a expulzării, precum şi a celor care desfăşoară activităţi lucrative fără forme legale;
s)desfăşoară activităţi specifice de verificare şi analizare a cazurilor propuse de O.I.M. sau de organizaţii neguvernamentale care implementează programe/proiecte ce vizează returnarea voluntară umanitară asistată a străinilor;
t)eliberează străinilor certificate de repatriere necesare repatrierii returnării voluntare umanitare asistate;
u)organizează şi participă, atunci când se impune, la acţiuni de depistare a străinilor cu şedere ilegală sau care desfăşoară activităţi lucrative fără forme legale;
v)organizează şi participă la evaluări privind cooperarea cu celelalte instituţii în baza protocoalelor de cooperare încheiate.
(3)Pe linia măsuri restrictive şi evidenţă operativă, Serviciul combaterea şederii ilegale şi măsuri restrictive are următoarele atribuţii:
a)coordonează la nivel naţional activitatea privind instituirea/revocarea măsurilor de nepermitere a intrării în ţară pentru străinii care au încălcat regimul juridic al străinilor pe teritoriul României;
b)coordonează la nivel naţional activitatea specifică gestionării evidenţei străinilor urmăriţi penal, precum şi activităţile necesare ce revin potrivit competenţelor pentru punerea în aplicare a măsurilor de nepermitere a ieşirii din ţară;
c)urmăreşte modul în care structurile teritoriale aplică prevederile legale privind măsurile de nepermitere a intrării în ţară şi propune măsuri în situaţiile în care constată că aplicarea interdicţiei s-a făcut cu încălcarea prevederilor legale sau aplicarea incorectă a termenelor prevăzute de actul normativ în vigoare;
d)instituie măsurile de nepermitere a intrării luate de structurile teritoriale, după părăsirea ţării de către străinii împotriva cărora s-au dispus aceste măsuri, precum şi pe cele dispuse de către instanţă împotriva străinilor declaraţi indezirabili;
e)efectuează verificări şi declanşează procedura de consultare prin intermediul SIRENE cu celelalte state membre Schengen cu privire la rezultatele pozitive ca urmare a efectuării unei căutări în S.I.N.S. pe art. 96 din C.A.A.S. obţinute în activitatea operativă;
f)gestionează evidenţa consemnelor de nepermitere a ieşirii (NPE) active şi ia în permanenţă măsuri de actualizare a acestora;
g)gestionează evidenţa străinilor declaraţi persoane indezirabile prin hotărâri ale instanţei;
h)cooperează cu structurile poliţiei de frontieră cu privire la implementarea şi actualizarea consemnelor;
i)comunică urgent Poliţiei de Frontieră Române consemnele de nepermitere a ieşirii din ţară a străinilor semnalaţi de către parchet sau instanţele de judecată;
j)transmite structurilor pentru imigrări competente teritorial comunicările primite de la organele de poliţie, parchet, instanţe de judecată sau structuri ale Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor privind străinii urmăriţi penal;
k)asigură participarea la Grupul interministerial pentru aplicarea sancţiunilor internaţionale aplicate străinilor incluşi pe listele Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite şi ale Consiliului UE şi propune măsuri restrictive cu privire la străinii care fac obiectul documentelor adoptate la nivel naţional;
l)efectuează verificări şi transmite cu operativitate informaţii, pe linia de competenţă, în cadrul cooperării între statele membre Schengen prin intermediul Biroului SIRENE.
(4)Pe linia acte premergătoare, Serviciul combaterea şederii ilegale şi măsuri restrictive are următoarele atribuţii:
a)coordonează activitatea structurilor teritoriale pe linia întocmirii, conform prevederilor legale, a actelor de constatare;
b)efectuează activităţi de depistare a infracţiunilor săvârşite la/în legătură cu regimul străinilor;
c)efectuează verificări în evidenţele proprii şi stabileşte datele de identitate ale străinilor care fac obiectul cercetărilor;
d)efectuează verificări şi solicită date de la alte structuri în vederea depistării străinilor despre care există informaţii că au săvârşit infracţiuni;
e)întocmeşte acte de constatare a infracţiunilor săvârşite la/în legătură cu regimul străinilor şi sesizează procurorul;
f)desfăşoară activităţi specifice conform prevederilor Codului de procedură penală;
g)cooperează, după caz, cu Poliţia Română şi Poliţia de Frontieră Română în vederea efectuării unor verificări tehnice de specialitate;
h)organizează şi participă, la nevoie şi la solicitarea organului de urmărire penală, la escortarea străinului făptuitor al infracţiunii, în vederea prezentării şi audierii acestuia de către procuror ori la sediul instanţei de judecată, când este necesar, precum şi la locui de deţinere, când s-a dispus reţinerea/arestarea preventivă;
i)cooperează, la solicitare, cu procurorul care supraveghează cauza pentru finalizarea cercetărilor şi efectuează formalităţile procedurale în cazul în care se dispune extinderea lor;
j)cooperează cu serviciile specializate din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române în vederea punerii în aplicare a măsurilor de urmărire generală dispuse împotriva unor străini.