Art. 44. - Serviciul custodie publică, returnări şi escorte are următoarele atribuţii: - Regulament din 2013 de organizare şi funcţionare a aparatului propriu al Inspectoratului General pentru Imigrări
M.Of. 316
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Aprilie 2015
Art. 44
(1)Serviciul custodie publică, returnări şi escorte are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale pe linia returnării sub escortă a străinilor de pe teritoriul României şi finalizează măsurile de îndepărtare sub escortă de pe teritoriul României a străinilor luaţi în custodie publică;
b)coordonează şi controlează activitatea de preluare a străinilor depistaţi cu şedere ilegală a căror identitate nu poate fi clarificată la nivel teritorial, precum şi activitatea de introducere, scoatere a străinilor luaţi în custodie publică şi transferul între centrele pentru cazarea străinilor luaţi în custodie publică;
c)organizează şi efectuează îndepărtarea sub escortă a străinilor în ţările de origine sau de destinaţie, inclusiv prin zboruri charter sau comune cu alte state membre UE;
d)desfăşoară activităţi specifice punctelor de contact al Tratatului de la Prum şi al Agenţiei Europene pentru Managementul Cooperării Operaţionale la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale UE, denumită în continuare FRONTEX, pe linia combaterii migraţiei ilegale şi a returnării străinilor.
(2)Pe linie de custodie publică, returnări şi escorte pentru spaţiul Africa, Europa, America şi punct de contact FRONTEX, Serviciul custodie publică, returnări şi escorte are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale pe linia returnării sub escortă a străinilor de pe teritoriul României provenind din Africa, Europa, America şi finalizează măsurile de îndepărtare sub escortă de pe teritoriul României a străinilor din spaţiul dat în competenţă, luaţi în custodie publică;
b)coordonează activitatea de preluare a străinilor depistaţi cu şedere ilegală, proveniţi din spaţiul dat în competenţă, a căror identitate nu poate fi clarificată la nivel teritorial, precum şi activitatea de introducere, scoatere a străinilor luaţi în custodie publică în centrele de cazare, precum şi transferul între acestea, în funcţie de gradul de ocupare în centre şi situaţia operativă;
c)face propuneri de luare în custodie publică a străinilor, proveniţi din Africa, Europa şi America, care nu pot fi îndepărtaţi sub escortă în termen de 24 de ore, şi de prelungire a duratei acesteia, pentru cazurile în care străinii nu au putut fi îndepărtaţi sub escortă în termen de 30 de zile de la luarea în custodie publică;
d)pune în executare hotărârile de declarare a străinilor ca persoane indezirabile, precum şi măsurile dispuse de instanţa de judecată privind expulzarea, referitoare la luarea în custodie publică şi îndepărtarea sub escortă de pe teritoriu a străinilor proveniţi din spaţiul dat în competenţă, inclusiv a membrilor de familie a cetăţenilor UE şi SEE;
e)sesizează M.A.E. în scopul aplicării prevederilor Ordinului ministrului afacerilor externe şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 811/1.321/2006 privind procedura aplicabilă în cazul necooperării unor reprezentanţe diplomatice în legătură cu eliberarea documentelor de călătorie necesare pentru îndepărtarea străinilor de pe teritoriul statului român;
f)coordonează şi controlează activităţile de realizare a transferurilor, conform Procedurii Dublin, de către personalul propriu sau cel al structurilor subordonate pe linie de imigrări;
g)efectuează verificări specifice în scopul stabilirii identităţii străinilor proveniţi din spaţiul dat în competenţă, care au trecut ilegal frontiera de stat, ori a celor depistaţi cu şedere ilegală, luaţi în custodie publică şi a căror identitate nu a putut fi stabilită cu ocazia depistării;
h)efectuează demersurile necesare la misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în România, în scopul obţinerii documentelor de călătorie pentru străinii ce provin din spaţiul dat în competenţă împotriva cărora s-a dispus îndepărtarea sub escortă de pe teritoriul României;
i)efectuează transferul străinilor care fac obiectul Procedurii Dublin, conform normelor direct aplicabile, care stabilesc criteriile şi mecanismele pentru determinarea statului membru responsabil cu examinarea unei cereri de azil, depuse în unul dintre statele membre de un cetăţean al unui stat terţ;
j)gestionează, coordonează şi controlează activităţile desfăşurate în centrele de cazare a străinilor pe linia introducerii, cazării şi scoaterii din centre, precum şi a respectării drepturilor şi obligaţiilor străinilor pe perioada cât se află cazaţi în centrele respective;
k)gestionează problematica referitoare la regimul juridic aplicabil străinilor minori neînsoţiţi, proveniţi din spaţiul dat în competenţă, şi întreprinde demersurile legale corespunzătoare pentru clarificarea situaţiei juridice şi a reunificării familiale a acestora;
l)solicită, prin intermediul Departamentului consular din cadrul M.A.E., sprijin din partea misiunilor diplomatice ale României acreditate în străinătate, în scopul îndeplinirii în bune condiţii a misiunilor de îndepărtare sub escortă a străinilor de pe teritoriul României;
m)participă, conform competenţelor, la efectuarea controalelor de fond, tematice, de sprijin şi îndrumare la structurile teritoriale;
n)face propuneri, potrivit spaţiului dat în competenţă şi în condiţiile legii, privind acordarea tolerării străinilor pe teritoriul României;
o)elaborează şi implementează proiecte cu finanţare externă;
p)implementează, actualizează şi modifică în S.I.M.S. datele privind străinii luaţi în custodie publică şi ale celor îndepărtaţi sub escortă proveniţi din spaţiul dat în competenţă;
q)întocmeşte procedurile interne de lucru specifice domeniului de activitate, urmăreşte aplicarea acestora de către structurile teritoriale şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
r)coordonează activitatea de culegere de informaţii desfăşurată în centrele de cazare a străinilor luaţi în custodie publică şi le pune la dispoziţie spre valorificare structurilor specializate din sistemul de ordine publică şi securitate naţională;
s)urmăreşte modul de aplicare pe teritoriul naţional a deciziilor de îndepărtare a străinilor din statele terţe dispuse de statele membre ale UE;
t)coordonează activitatea de aplicare a prevederilor acordurilor de readmisie încheiate de România cu alte state în ceea ce priveşte readmisia străinilor;
u)desfăşoară activităţile specifice punctului naţional de contact FRONTEX în domeniul returnărilor.
(3)Pe linie de custodie publică, returnări şi escorte pentru spaţiul Asia, Orientul Mijlociu şi punct de contact al Tratatului de la Prum, Serviciul custodie publică, returnări şi escorte are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale pe linia returnării sub escortă a străinilor de pe teritoriul României, provenind din Asia şi Orientul Mijlociu, finalizează măsurile de îndepărtare sub escortă de pe teritoriul României a străinilor din spaţiul dat în competenţă, luaţi în custodie publică;
b)coordonează activitatea de preluare a străinilor depistaţi cu şedere ilegală, proveniţi din spaţiul dat în competenţă, a căror identitate nu poate fi clarificată la nivel teritorial, activitatea de introducere, scoatere a străinilor luaţi în custodie publică în centrele de cazare, precum şi transferul între acestea, în funcţie de gradul de ocupare în centre şi situaţia operativă;
c)face propuneri de luare în custodie publică a străinilor proveniţi din Asia şi Orientul Mijlociu care nu pot fi îndepărtaţi sub escortă în termen de 24 de ore şi de prelungire a duratei acesteia, pentru cazurile în care străinii nu au putut fi îndepărtaţi sub escortă în termen de 30 de zile de la luarea în custodie publică;
d)pune în executare hotărârile de declarare a străinilor ca persoane indezirabile, precum şi măsurile dispuse de instanţa de judecată privind expulzarea, referitoare la luarea în custodie publică şi îndepărtarea sub escortă de pe teritoriu a străinilor proveniţi din spaţiul dat în competenţă;
e)sesizează M.A.E. în scopul aplicării prevederilor Ordinului ministrului afacerilor externe şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 811/1.321/2006;
f)efectuează verificări specifice în scopul stabilirii identităţii străinilor proveniţi din spaţiul dat în competenţă, care au trecut ilegal frontiera de stat, ori a celor depistaţi cu şedere ilegală, luaţi în custodie publică şi a căror identitate nu a putut fi stabilită cu ocazia depistării;
g)efectuează demersurile necesare la misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în România, în scopul obţinerii documentelor de călătorie pentru străinii ce provin din spaţiul dat în competenţă, împotriva cărora s-a dispus îndepărtarea sub escortă de pe teritoriul României;
h)gestionează problematica referitoare la regimul juridic aplicabil străinilor minori neînsoţiţi, proveniţi din spaţiul dat în competenţă, şi întreprinde demersurile legale corespunzătoare pentru clarificarea situaţiei juridice şi a reunificării familiale a acestora;
i)solicită, prin intermediul Departamentului consular din cadrul M.A.E., sprijin din partea misiunilor diplomatice ale României acreditate în străinătate, în scopul îndeplinirii în bune condiţii a misiunilor de îndepărtare sub escortă a străinilor de pe teritoriul României;
j)cooperează, pe liniile de muncă date în competenţă, cu organizaţiile interne/internaţionale în domeniu, în conformitate cu acordurile şi protocoalele încheiate;
k)participă, conform competenţelor, la efectuarea controalelor de fond, tematice, de sprijin şi îndrumare la structurile teritoriale;
l)monitorizează, coordonează şi verifică activitatea structurilor teritoriale şi a centrelor pentru cazarea străinilor luaţi în custodie publică pe linia amprentării străinilor depistaţi cu şedere ilegală şi a celor luaţi în custodie publică şi transmiterea fişelor decadactilare în Sistemul EURODAC şi Sistemul automat de identificare a amprentelor, denumit în continuare A.F.I.S.;
m)face propuneri, potrivit spaţiului dat în competenţă şi în condiţiile legii, privind acordarea tolerării străinilor pe teritoriul României;
n)elaborează şi implementează proiecte cu finanţare externă;
o)implementează, actualizează şi modifică în S.I.M.S. datele privind străinii luaţi în custodie publică şi a celor îndepărtaţi sub escortă proveniţi din spaţiul dat în competenţă;
p)întocmeşte procedurile interne de lucru specifice domeniului de activitate, urmăreşte aplicarea acestora de către structurile teritoriale şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
q)desfăşoară activităţi pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii ce desfăşoară activităţi pe linie de securitate naţională şi ordine publică, referitoare la persoanele luate în custodie publică pentru care s-a dispus măsura îndepărtării sub escortă;
r)urmăreşte modul de aplicare pe teritoriul naţional a deciziilor de îndepărtare a străinilor din statele terţe dispuse de statele membre ale UE;
s)desfăşoară activităţile specifice punctului naţional de contact pentru acordarea sprijinului necesar în cazul desfăşurării măsurilor de îndepărtare, problematica reglementată de art. 23 din Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Federală Germania, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Marele Ducat de Luxemburg, Regatul Ţărilor de Jos şi Republica Austria privind aprofundarea cooperării transfrontaliere, în special în vederea combaterii terorismului, criminalităţii transfrontaliere şi migraţiei ilegale, semnat la Prum la 27 mai 2005, la care România a aderat prin Legea nr. 146/2008.