Secţiunea 7 - Direcţia resurse şi cooperare internaţională - Regulament din 2013 de organizare şi funcţionare a aparatului propriu al Inspectoratului General pentru Imigrări

M.Of. 316

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 16 Aprilie 2015
SECŢIUNEA 7:Direcţia resurse şi cooperare internaţională
Art. 31
Direcţia resurse şi cooperare internaţională are următoarele atribuţii:
a)aplică strategia conducerii I.G.I. în domeniul recrutării, selecţionării, încadrării, promovării şi formării profesionale iniţiale şi continue a resurselor umane şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
b)coordonează, la nivelul I.G.L, activitatea de reprezentare şi apărare a drepturilor şi intereselor legitime ale I.G.I., precum şi ale M.A.I. în faţa autorităţilor administraţiei publice, a organelor Ministerului Public, a instanţelor judecătoreşti, a altor organe de jurisdicţie, precum şi în cadrul oricăror proceduri prevăzute de lege;
c)coordonează activitatea de avizare pentru legalitate a proiectelor de contracte, înţelegeri şi alte acte juridice care angajează răspunderea juridică a I.G.I.;
d)coordonează activitatea de întocmire a observaţiilor şi propunerilor, motivate juridic, la proiectele de legi, hotărâri şi ordonanţe ale Guvernului, de acte normative cu caracter intern, asupra cărora a fost consultat I.G.I., respectiv cea de elaborare sau, după caz, de avizare a proiectelor de acte normative, precum şi cea de avizare motivată, la solicitarea conducerii I.G.I., a diferitelor categorii de lucrări cu caracter juridic, care privesc activitatea I.G.I.;
e)coordonează activitatea de management organizatoric şi operaţional la nivelul I.G.I.;
f)gestionează elaborarea analizei prospective şi de perspectivă cu privire la necesarul de efective al I.G.I., materializate prin prezentarea de propuneri de constituire, reorganizare sau optimizare a structurilor organizatorice ale I.G.I.;
g)coordonează activităţile de elaborare a proiectului statului de organizare al aparatului propriu al I.G.I., precum şi a statelor de organizare ale structurilor subordonate aparatului propriu al I.G.I., potrivit organigramelor aprobate şi posturilor repartizate prin ordin al ministrului;
h)gestionează elaborarea normelor şi tabelelor de înzestrare cu armament, mijloace tehnice şi materiale necesare subunităţilor I.G.I.;
i)coordonează elaborarea Planului de acţiuni unic anual al I.G.I. şi a Planului de activitate anual al I.G.I.;
j)coordonează aplicarea prevederilor actelor normative interne care reglementează activitatea de creştere a capacităţii operaţionale în M.A.I., de aplicare a măsurilor de protecţie şi intervenţie în caz de dezastre, concepţia de organizare şi de acţiune â M.A.I. în situaţii de criză şi cadrul organizatoric general de război;
k)gestionează îndeplinirea sarcinilor aferente regăsite în programele anuale de standardizare, coordonează activităţile de elaborare a standardelor operaţionale ale I.G.I., întocmeşte rapoartele de informare asupra stadiului de realizare a acestora şi urmăreşte armonizarea celor existente sau aflate în proiect cu standardele europene şi internaţionale;
l)gestionează activitatea desfăşurată de dispeceratul aparatului propriu al I.G.I.;
m)coordonează activităţile pe linie de afaceri europene la nivelul I.G.I.;
n)gestionează organizarea, sprijinirea şi coordonarea activităţilor de întocmire a proiectelor de mandat privind participarea reprezentanţilor I.G.I. la manifestările derulate la nivelul instituţiilor UE;
o)coordonează monitorizarea implementării acquis-ului comunitar în legislaţia naţională pe domeniul de competenţă al I.G.I.;
p)avizează propunerile pentru întocmirea documentelor programatice, la nivelul I.G.I., pe linia afacerilor europene;
r)coordonează executarea activităţilor legate de raportarea periodică a stadiului actelor comunitare (directive, regulamente, decizii) adoptate în domeniul de competenţă al I.G.I.;
s)coordonează derularea şi dezvoltarea activităţilor pe linie de cooperare şi colaborare internaţională cu structuri/instituţii similare la nivel european/internaţional;
t)gestionează întocmirea documentaţiei aferente deplasării personalului I.G.I, în misiuni externe conform prevederilor ordinului ministrului administraţiei şi internelor privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de relaţii internaţionale;
u)coordonează întocmirea, cu consultarea altor structuri interne din cadrul I.G.I., a Planului anual de relaţii internaţionale al I.G.I.;
v)coordonează îndeplinirea sarcinilor ce revin I.G.I. în domeniile afacerilor europene şi cooperării internaţionale;
w)coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale din subordinea I.G.I. pe liniile de muncă specifice;
x)desfăşoară activităţi de inspecţie a muncii în domeniul raporturilor de muncă/serviciu şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în structurile subordonate I.G.I.
Art. 32
(1)Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi asigură implementarea strategiei şi politicilor de personal ale M.A.I. privind recrutarea, selecţia, încadrarea, formarea profesională iniţială şi continuă, evaluarea, promovarea în carieră, motivarea, recompensarea, reconversia profesională a personalului, evidenţa şi prelucrarea automată a datelor referitoare la acesta, precum şi securitatea şi sănătatea în muncă;
b)execută activităţi de verificare a sesizărilor şi reclamaţiilor privind conduita la locul de muncă şi în societate a personalului structurilor centrale şi teritoriale ale I.G.I., împreună cu Serviciul control, prezentând rapoarte de constatare şi propuneri de măsuri conducerii instituţiei;
c)analizează şi prezintă rapoarte cu privire la conduita personalului, precum şi referitoare la situaţia stării şi practicii disciplinare în rândul personalului din sistemul I.G.I.;
d)urmăreşte şi prezintă periodic, spre analiză, realizarea dinamicii de personal în sistemul I.G.I., compoziţia socială, calitatea şi nivelul pregătirii personalului şi prognozează pierderile, estimând necesarul de resurse umane;
e)asigură respectarea legalităţii cu privire la stabilirea drepturilor de personal respectiv, gradaţii, sporuri, indemnizaţii de conducere, alte drepturi de personal;
f)întocmeşte situaţia cu privire la Semnul onorific în Serviciul Patriei, precum şi încadrarea personalului în condiţii de muncă;
g)elaborează proiectele dispoziţiilor de personal şi alte documente cu caracter intern pe linie de resurse umane.
h)în scopul organizării şi desfăşurării activităţilor de interes general pentru întreg personalul, redactează dispoziţia zilnică pe unitate în conformitate cu reglementările legale în vigoare.

(2)Pe linie de gestiune resurse umane, Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică are următoarele atribuţii:
a)asigură, potrivit reglementărilor în vigoare, încadrarea statelor de organizare ale I.G.I. şi ale subunităţilor sale teritoriale cu personalul necesar, corespunzător atribuţiilor ce le revin şi cerinţelor postului, actualizează aceste state, potrivit modificărilor produse, în sistem informatizat şi manual;
b)ţine evidenţa manuală şi în sistem informatizat a personalului din structura I.G.I. şi structurilor sale teritoriale, conform metodologiei stabilite, operează în documentele de evidenţă schimbările survenite în situaţia acestuia şi le comunică Direcţiei generale management resurse umane din M.A.I.;
c)actualizează în evidenţa manuală şi în sistem informatizat toate modificările survenite în statutul social şi profesional al personalului din structura I.G.I. şi structurilor sale teritoriale;
d)întocmeşte, ţine evidenţa, gestionează şi manipulează dosarele de personal, fişele de evidenţă şi documentele de legitimare pentru personalul activ şi în rezervă din sistemul I.G.I. şi efectuează menţiuni în Registrul general de evidenţă a salariaţilor şi personalului contractual;
e)întocmeşte şi trimite organelor competente documentaţia necesară în vederea acordării pensiei de serviciu, de invaliditate şi de urmaş;
f)întocmeşte situaţii periodice privind personalul împotriva căruia s-a dispus începerea urmăririi penale;
g)eliberează, la cererea persoanelor şi a instituţiilor, adeverinţe şi alte documente prin care se atestă anumite situaţii ce rezultă din evidenţele pe care le deţine;
h)primeşte şi păstrează declaraţiile de avere şi de interese, contractele de sănătate pentru personalul I.G.I.;
i)ţine evidenţa lucrărilor specifice activităţii de personal;
j)urmăreşte însuşirea noilor tehnici de analiză şi programare, de exploatare eficientă a echipamentelor din dotare şi a pachetelor de programe; implementează mediile de programare ce vizează aplicaţiile utilizate în cadrul sistemului informatic şi informaţional pe linie de resurse umane şi în special de evidenţă de personal; asigură informatizarea în domeniul selecţiei candidaţilor pentru instituţiile de învăţământ ale M.A.I.;
k)asigură evidenţa şi gestionarea documentelor de legitimare a personalului şi urmăreşte modul de folosire şi de păstrare în condiţii corespunzătoare a acestora;
l)verifică şi coordonează modul de întocmire a situaţiilor statistice privind compoziţia şi dinamica personalului, a stării şi practicii disciplinare.
(3)Pe linia recrutării, selecţionării, încadrării şi promovării personalului, Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică are următoarele atribuţii:
a)execută măsuri specifice de verificare şi cunoaştere a întregului personal al I.G.I., desfăşurând permanent activităţi de control, sprijin şi îndrumare în domeniul resurselor umane;
b)întocmeşte şi prezintă spre aprobare lucrările privind propunerile de încadrare, de mutare şi numire în alte funcţii, de transfer, de delegare, de detaşare, de trecere a agenţilor de poliţie în categoria ofiţerilor, de evaluare a performanţelor profesionale individuale şi aplicarea criteriilor de stabilire a salariului de bază, precum şi de încetare a raporturilor de muncă;
c)organizează şi desfăşoară activitatea de recrutare a candidaţilor pentru concursul de admitere în instituţiile de învăţământ ale M.A.I.;
d)organizează şi desfăşoară concursuri în vederea evaluării aptitudinilor şi cunoştinţelor necesare încadrării şi promovării în posturi de conducere, asigură activitatea de definitivare în funcţie a acestora;
e)întocmeşte şi înaintează propuneri, la termenele stabilite, cu privire la poliţiştii care îndeplinesc condiţiile pentru înaintarea în gradul profesional următor, la expirarea stagiului minim şi înaintea expirării stagiului minim;
f)asigură, potrivit reglementărilor în vigoare, acordarea concediilor de odihnă, a concediilor de studii şi învoirilor plătite, a concediilor fără plată, biletelor de odihnă, tratament şi recuperare.
(4)Pe linia proiectării şi actualizării standardelor ocupaţionale, Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică are următoarele atribuţii:
a)desfăşoară activităţi specifice în vederea elaborării standardelor ocupaţionale, în baza planurilor anuale şi de perspectivă pentru personalul I.G.I.;
b)identifică competenţele şi elaborează conţinutul competenţelor generale şi specifice în vederea elaborării calificărilor;
c)întocmeşte descrierea ocupaţiilor, funcţiilor şi meseriilor din cadrul I.G.I.;
d)elaborează informări şi statistici în domeniu şi le transmite, în vederea valorificării, instituţiilor competente.
(5)Pe linia asigurării psihologice, Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică desfăşoară următoarele activităţi:
a)desfăşoară activităţi de asistenţă psihologică profilactică menită să asigure individului capacitatea de a face faţă mediului biopsihosocial, prin identificarea timpurie a eventualelor vulnerabilităţi psihice şi dezvoltarea mecanismelor de adaptare;
b)desfăşoară activităţi de asistenţă psihologică primară prin care se identifică eventualele probleme de natură psihologică, se evaluează, se ierarhizează şi se concep programe de intervenţie psihologică în scopul autocunoaşterii, optimizării şi dezvoltării personale, al prevenţiei şi/sau remisiunii problemelor;
c)susţine interviuri, prelucrează şi interpretează datele obţinute în urma examinărilor psihologice şi le aduce la cunoştinţa persoanelor evaluate;
d)desfăşoară activităţi de pregătire profesională continuă prin informare de specialitate;
e)întocmeşte şi primeşte numai lucrările repartizate şi le rezolvă în termenele stabilite de şeful de serviciu sau înlocuitorul acestuia;
f)elaborează şi transmite angajaţilor I.G.I. lucrări în vederea recunoaşterii şi semnalării simptomatologiei specifice diverselor tulburări de natură psihică;
g)elaborează şi transmite angajaţilor I.G.I. lucrări în vederea dezvoltării personale a acestora şi a îmbunătăţirii activităţilor profesionale;
h)eliberează pentru personalul I.G.I. adeverinţe privind rezultatul examinării psihologice, conform avizelor psihologice transmise de Centrul de Psihosociologie al M.A.I.;
i)întocmeşte raportul de activitate privind asistenţa psihologică la nivelul I.G.I. şi îl transmite la Centrul de Psihosociologie al M.A.I.;
j)participă, în calitate de membru, în comisia constituită în vederea realizării analizării posturilor, întocmirii sau reactualizării fişelor posturilor;
k)organizează şi susţine activităţi de pregătire psihologică a personalului (traininguri, seminare);
l)participă la activitatea de analiză a accidentelor de muncă/evenimentelor deosebite de muncă;
m)acordă sprijin de specialitate personalului care participă la activitatea de evaluare a subordonaţilor cu privire la cunoaşterea calităţilor personale şi conduitei individuale a acestora, precum şi a factorilor psihosociali care au influenţat semnificativ performanţa individuală;
n)realizează activităţi de diagnoză organizaţională privind cunoaşterea opiniilor, atitudinilor, comportamentelor, sentimentelor, valorilor personalului I.G.I. referitoare la activitatea profesională;
o)participă la activităţi de cercetare ştiinţifică în domeniul activităţii de psihologie, cum ar fi: simpozioane, colocvii, cursuri de perfecţionare, sesiuni ştiinţifice, schimburi de experienţă în ţară sau în străinătate;
p)realizează evaluarea psihologică a personalului I.G.L;
q)efectuează activităţi de cunoaştere şi activare a grupurilor la nivelul I.G.I.;
r)participă la întocmirea unor rapoarte, informări, situaţii statistice, lucrări din domeniul său de activitate individual/colectiv;
s)participă la activităţi de pregătire profesională, de specialitate, fizică şi în domeniul limbilor străine;
t)cooperează cu ofiţerii psihologi din alte compartimente/structuri în scopul optimizării activităţii de psihologie sau al elaborării unor lucrări de specialitate;
u)stabileşte/menţine contactul cu celelalte instituţii de profil din ţară şi din străinătate.
v)îndrumă, coordonează şi controlează activitatea de specialitate desfăşurată de psihologii din structurile teritoriale ale I.G.I.

(6)Pe linia formării iniţiale şi continue, Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică are următoarele atribuţii:
a)întreprinde măsuri în scopul identificării şi pregătirii din timp a personalului necesar ocupării posturilor de conducere, asigurând perfecţionarea activităţii acestuia, prin convocări şi alte forme de pregătire;
b)organizează şi coordonează activitatea de evaluare anuală a personalului I.G.I. prin elaborarea documentelor necesare, instruirea personalului care participă la activitatea de evaluare a personalului, comunicarea criteriilor de performanţă, difuzarea imprimatelor tipizate etc., analizează modul de desfăşurare a acesteia şi raportează Direcţiei generale management resurse umane din M.A.I. rezultatele evaluării activităţii profesionale, pregătirii şi conduitei profesionale a personalului;
c)organizează cursuri de capacitate pentru poliţiştii a căror înaintare în gradul profesional următor este condiţionată de absolvirea acestor cursuri;
d)organizează cursuri de carieră pentru personalul cu atribuţii în specializările coordonate de I.G.I. conform competenţelor;
e)realizează diagnoza sistemului propriu de formare profesională a personalului şi propune măsuri de adaptare şi optimizare a acestuia în funcţie de nevoile reale ale muncii şi de mutaţiile intervenite în situaţia operativă;
f)asigură pregătirea continuă a personalului prin programe de pregătire desfăşurate în cadrul instituţiilor de formare profesională specializate şi coordonează activitatea de completare a studiilor;
g)participă la controalele de fond planificate;
h)organizează şi desfăşoară activităţi de îndrumare, sprijin şi control în structurile I.G.I. pe baza planului de activitate al serviciului şi face propuneri pentru creşterea eficienţei activităţilor de formare profesională continuă a personalului;
i)organizează şi coordonează activitatea de tutelă profesională în vederea sprijinirii integrării socioprofesionale a poliţiştilor, funcţionarilor publici şi personalului contractual, precum şi pentru integrarea în activitatea practică a elevilor şi studenţilor în unităţile M.A.I.; asigură activitatea de definitivare în profesie/funcţie â poliţiştilor şi funcţionarilor publici;
j)elaborează sinteze, lecţii şi alte materiale documentare necesare procesului de formare profesională a personalului din I.G.I. şi structurilor sale teritoriale;
k)asigură utilizarea, dezvoltarea şi modernizarea bazei didactico-materiale necesare în procesul de formare profesională a personalului din sistemul I.G.I.; efectuează studii de diagnoză şi prognoză în domeniul conceptualizării, reproiectării şi îmbunătăţirii performanţelor în activitate; întocmeşte note de fundamentare şi face propuneri de modificare a cadrului legislativ ce reglementează activitatea de resurse umane din cadrul I.G.I.;
l)coordonează şi participă la activitatea de distribuire a materialelor de formare profesională (pe suport hârtie sau în format electronic);
m)coordonează şi participă la activitatea de elaborare a sintezelor, lecţiilor şi altor materiale documentare în materie de azil şi migraţie necesare procesului de perfecţionare a pregătirii personalului din I.G.I. şi structurile sale teritoriale;
n)coordonează şi participă la activitatea de instruire a trainerilor din cadrul I.G.I.;
o)întocmeşte anual necesarul de materiale didactice, tehnică de calcul, birotică şi consumabile necesare în procesul de pregătire a personalului;
p)ţine în permanenţă legătura cu trainerii în scopul identificării şi soluţionării problemelor apărute în procesul de formare profesională a personalului;
q)acordă consultanţă şi orientare în vederea accesării de către personalul instituţiei a surselor de informare profesională;
r)acordă consultanţă trainerilor asupra aspectelor din sfera pedagogică (în realizarea materialelor, a programelor didactice, precum şi în utilizarea metodelor adecvate);
s)coordonează şi participă la elaborarea de manuale de pregătire în domeniul azilului şi migraţiei pentru personalul nou-încadrat, precum şi a celui care îşi schimbă profilul de activitate;
ş)asigură aplicarea reglementărilor legale în vigoare cu privire la activitatea de formare profesională şi reconversia profesională a personalului;
t)avizează rapoartele de concedii de studii, învoiri plătite, conform actelor normative aflate în vigoare;
ţ)participă la selecţionarea personalului care doreşte să îşi completeze studiile şi ţine evidenţa acestora;
u)organizează şi participă, în calitate de secretar al comisiei de examinare, la cursurile de grad/capacitate şi asigură prezenţa candidaţilor la locurile, termenele şi condiţiile dispuse;
v)ţine evidenţa materialelor de învăţământ, respectiv a lecţiilor, publicaţiilor, metodologiilor, regulamentelor, instrucţiunilor, manualelor şi asigură distribuirea acestora în vederea consultării lor de către personalul I.G.I.
(7)Pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă, Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică are următoarele atribuţii:
a)identifică pericole şi evaluează riscurile pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcină de muncă, mijloace de muncă/echipamente de muncă şi mediul de muncă pe locuri de muncă/posturi de lucru;
b)elaborează şi actualizează planul de prevenire şi protecţie, precum şi instrucţiuni proprii pentru completarea şi/sau aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de particularităţile activităţilor şi ale unităţii, precum şi ale locurilor de muncă/posturilor de lucru;
c)formulează propuneri de atribuţii şi limite de răspundere în domeniul securităţii şi sănătăţii pentru personalul I.G.I.;
d)verifică cunoaşterea şi aplicarea de către tot personalul a măsurilor prevăzute în planul de prevenire şi protecţie, precum şi a atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, stabilite prin fişa postului;
e)întocmeşte necesarul de documentaţii cu caracter tehnic de informare şi instruire a personalului în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
f)elaborează tematica pentru toate fazele de instruire, stabilirea periodicităţii adecvate pentru fiecare loc de muncă, asigurarea informării şi instruirii personalului în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi verificarea cunoaşterii şi aplicării de către personalul unităţii a informaţiilor primite;
g)elaborează programul de instruire-testare la nivelul I.G.I.;
h)asigură întocmirea planului de acţiune în caz de pericol grav şi iminent, conform prevederilor art. 101-107 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, şi se asigură ca tot personalul să fie instruit pentru aplicarea lui;
i)ţine evidenţa zonelor cu risc ridicat şi specific prevăzute la art. 101-107 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare, stabilirea tipului de semnalizare necesar şi amplasarea conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă;
j)ţine evidenţa meseriilor şi a profesiilor prevăzute de legislaţia specifică, pentru care este necesară autorizarea exercitării lor;
k)ţine evidenţa posturilor de lucru care necesită examene medicale suplimentare şi a celor care, la recomandarea medicului de medicina muncii sau de unitate, necesită testarea aptitudinilor şi/sau control psihologic periodic;
l)monitorizează funcţionarea sistemelor şi dispozitivelor de protecţie, a aparaturii de măsură şi control, precum şi a instalaţiilor de ventilare sau a altor instalaţii pentru controlul noxelor în mediul de muncă;
m)verifică starea de funcţionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenţă, precum şi a sistemelor de siguranţă;
n)informează conducerea direcţiei, în scris, asupra deficienţelor constatate în timpul controalelor efectuate la locul de muncă şi propune măsuri de prevenire şi protecţie;
o)ia măsuri pentru asigurarea de materiale necesare informării şi instruirii lucrătorilor, cum ar fi afişe, pliante, filme şi diafilme cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă;
p)ţine evidenţa buletinelor de determinare a radiaţiilor electromagnetice care depăşesc valorile de declanşare a acţiunilor prevăzute în Tabelul nr. 2 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.136/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscuri generate de câmpuri electromagnetice şi întocmeşte prin lucrătorul desemnat documentaţia necesară acordării sporului pentru condiţii grele de muncă, conform reglementărilor interne;
q)efectuează identificarea echipamentelor individuale de protecţie necesare pentru posturile de lucru din unitate şi întocmirea necesarului de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecţie;
r)participă la cercetarea evenimentelor şi întocmirea evidenţelor evenimentelor, conform competenţelor;
s)elaborează rapoarte privind accidentele de muncă suferite de lucrătorii din unitate, în conformitate cu prevederile legislaţiei aplicabile;
t)urmăreşte realizarea măsurilor dispuse de către inspectorii de muncă cu prilejul vizitelor de control şi al cercetării evenimentelor;
u)colaborează cu lucrătorii şi/sau reprezentanţii lucrătorilor, cu medicul de medicina muncii/de unitate, în vederea coordonării măsurilor de prevenire şi protecţie, precum şi cu lucrătorii desemnaţi/serviciile interne/serviciile externe ai/ale altor angajatori, în situaţia în care mai mulţi angajatori îşi desfăşoară activitatea în acelaşi loc de muncă;
v)urmăreşte actualizarea planului de avertizare, a planului de protecţie şi prevenire şi a planului de evacuare;
w)propune sancţiuni şi stimulente pentru personal, pe criteriul îndeplinirii atribuţiilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
x)propune clauze privind securitatea şi sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări de servicii cu alţi angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatori străini;
y)întocmeşte necesarul de mijloace materiale pentru desfăşurarea acestor activităţi;
z)elaborează şi înaintează către structurile coordonatoare raportul scris privind activitatea de prevenire şi protecţie desfăşurată în unitatea proprie, precum şi stadiul îndeplinirii măsurilor din planul de prevenire şi protecţie.
(8)Pe linie de inspecţie a muncii, Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică are următoarele atribuţii:
a)în domeniul raporturilor de muncă/serviciu:
(i)efectuează controale pe linia raporturilor de muncă/serviciu în structurile subordonate I.G.I.;
(ii)răspunde la reclamaţii şi sesizări, soluţionează petiţii;
(iii)îndeplineşte orice atribuţii, stabilite conform legii;
b)în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
(i)efectuează controale pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă în structurile subordonate I.G.I.;
(ii)răspunde la reclamaţiile şi sesizările primite;
(iii)acordă asistenţă tehnică structurilor subordonate I.G.I. la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controlează realizarea acestora;
(iv)efectuează sau solicită măsurători şi determinări, examinează probe de produse şi de materiale în structurile subordonate I.G.I. şi în afara acestora pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;
(v)dispune sistarea activităţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi sesizează, după caz, organele de urmărire penală;
(vi)acordă structurilor subordonate I.G.I. autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al securităţii în muncă, în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
(vii)retrage autorizaţia prevăzută la pct. (vi) în cazul în care constată că prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectă prevederile legislaţiei în vigoare;
(viii)comunică, cercetează evenimentele, avizează cercetarea şi stabileşte sau confirmă caracterul accidentelor, potrivit competenţelor;
(ix)coordonează activitatea de instruire şi informare a personalului din structurile subordonate I.G.I., în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
(x)coordonează activităţile de prevenire a riscurilor profesionale şi protecţie a lucrătorilor la locul de muncă din structurile subordonate I.G.I.;
(xi)organizează şi efectuează convocări cu personalul de specialitate din structurile subordonate I.G.I., în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
(xii)furnizează informaţii structurilor subordonate I.G.I. cu privire la cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
(xiii)controlează respectarea îndeplinirii cerinţelor legale în structurile subordonate I.G.I. referitoare la sănătatea în muncă şi la înlăturarea riscurilor de îmbolnăviri profesionale;
(xiv)avizează, pentru structurile subordonate I.G.I., buletinele de măsurători, de analiză şi de determinare prin expertizare emise de instituţiile abilitate prin lege;
(xv)îndeplineşte orice atribuţii stabilite conform legii.
(9)Pe linia planificării structurale şi managementului organizatoric, Serviciul resurse umane şi asistenţă psihologică are următoarele atribuţii:
a)elaborează analiza prospectivă şi de perspectivă cu privire la necesarul de efective al I.G.I., prezintă propuneri de constituire, reorganizare sau optimizare a structurilor organizatorice ale unităţilor;
b)elaborează proiectul statului de organizare al aparatului propriu al I.G.I.;
c)întocmeşte statele de organizare ale structurilor subordonate aparatului propriu al I.G.I., potrivit organigramelor aprobate şi posturilor repartizate prin ordin al ministrului;
d)elaborează documentele necesare punerii în aplicare a dispoziţiilor conducerii I.G.I. cu privire la realizarea de modificări organizatorice din competenţă;
e)elaborează situaţii statistice cu privire la posturile prevăzute în statele de organizare, pe structuri, tipuri şi categorii de funcţii, domenii de activitate etc.;
f)elaborează proiectul Regulamentului de organizare şi funcţionare al aparatului propriu al I.G.I.;
g)verifică modul de elaborare a regulamentelor de organizare şi funcţionare a structurilor din subordinea I.G.I.

Art. 33
(1)Serviciul juridic are următoarele atribuţii:
a)întocmeşte, împreună cu compartimentele de specialitate, şi prezintă conducerii direcţiei propuneri de măsuri privind îndeplinirea sarcinilor ce revin acestora, în vederea aplicării stricte a legilor şi a altor acte normative, imediat după publicarea acestora;
b)organizează, împreună cu compartimentele de specialitate, studierea temeinică a legilor şi a altor acte normative, imediat după publicarea acestora, de către personalul care are atribuţii în aplicarea prevederilor legale;
c)urmăreşte modul de aplicare a normelor juridice în activitatea I.G.I. şi face propuneri pentru perfecţionarea normelor juridice;
d)pregăteşte şi examinează, sub aspectul legalităţii şi eficienţei juridice, documentaţia care stă la baza deciziilor conducerii direcţiei şi acordă asistenţă juridică conducerii în problematica ce implică activitatea unităţii;
e)avizează pentru legalitate proiectele de dispoziţii, ordine, instrucţiuni, regulamente şi alte acte normative cu caracter intern sau acte cu caracter individual, emise ori semnate de conducerea I.G.I., potrivit competenţei, precum şi orice alte acte care pot angaja răspunderea patrimonială a acesteia;
f)formulează proiectele răspunsurilor la petiţiile cetăţenilor şi organizaţiilor nonguvernamentale interne sau internaţionale adresate unităţii din care face parte şi repartizate de conducerea acesteia spre soluţionare;
g)participă la instruirea personalului din I.G.I. şi din structurile subordonate în problematica la care se referă actele juridice internaţionale, în probleme de drept umanitar şi drepturile omului, precum şi în probleme de cunoaştere şi aplicare unitară a legislaţiei, în raport cu specificul instituţiei;
h)elaborează puncte de vedere privitoare la interpretarea şi aplicarea unor dispoziţii legale şi acordă conducerii I.G.I., direcţiei şi personalului I.G.I., precum şi structurilor subordonate consultaţii cu caracter juridic pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu;
i)întocmeşte şi ţine evidenţa legilor, decretelor, hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului şi a actelor normative cu caracter intern care interesează activitatea I.G.I., în scopul furnizării operative şi calificate a informaţiilor solicitate de conducere, de compartimentele de specialitate şi de personalul acestora;
j)sprijină activitatea de perfecţionare a pregătirii profesionale, iniţiază şi participă la acţiuni de cunoaştere, interpretare şi aplicare a actelor normative şi de prevenire a încălcării acestora de către personalul I.G.I. ori al structurilor subordonate;
k)coordonează, controlează, sprijină şi îndrumă consilierii juridici încadraţi la structurile centrale şi teritoriale ale I.G.I., pentru a asigura interpretarea corectă şi unitară a dispoziţiilor legale, precum şi îndeplinirea cu rigurozitate a atribuţiilor pe linie de asistenţă juridică, şi formulează propuneri privind înlăturarea deficienţelor constatate cu această ocazie;
l)analizează, periodic, activitatea proprie şi activitatea desfăşurată de consilierii juridici încadraţi la structurile centrale şi teritoriale ale I.G.I. şi propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii pe linie juridică, informând conducerea direcţiei, I.G.I. şi Direcţia generală juridică, denumită în continuare D.G.J., despre rezultatul analizei şi propunerile formulate;
m)coordonează elaborarea de către I.G.I. a proiectelor unor documente şi transmiterea către solicitanţi, după aprobare, a documentelor privind cazurile sau situaţiile reclamate organismelor internaţionale din domeniul drepturilor omului;
n)elaborează puncte de vedere cu privire la respectarea drepturilor omului şi a normelor dreptului umanitar în şi de către I.G.I., precum şi asupra implementării reglementărilor privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi în cadrul acesteia;
o)analizează, periodic, influenţele asupra patrimoniului aflat în administrarea I.G.I., a structurilor subordonate sau în administrarea M.A.I., rezultate din soluţionarea proceselor în care a asigurat reprezentarea şi din relaţiile contractuale, propunând conducerii direcţiei şi I.G.I. măsurile ce se impun pentru protejarea intereselor patrimoniale şi pentru asigurarea unei prestaţii juridice de calitate;
p)asigură asistenţa, consultanţa şi reprezentarea juridică a structurilor din subordinea unităţii în situaţia în care acestea nu dispun, din cauze întemeiate, de asistenţă juridică proprie;
q)acordă asistenţă juridică consiliilor de disciplină potrivit prevederilor actelor normative şi competenţei;
r)participă la negocierea de convenţii, acorduri şi înţelegeri internaţionale pe specificul de activitate al I.G.I.;
s)îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter juridic, prevăzute de lege sau dispuse de conducerea direcţiei şi I.G.I., potrivit competenţelor, şi răspunde solicitărilor formulate de directorul general al D.G.J.
t)desfăşoară activităţi cu caracter juridic specifice gestionării programelor finanţate din ERF, RF, IF, a componentei de asistenţă tehnică din cadrul programului anual 2013 aferent Fondului pentru frontierele externe, precum şi a programului naţional al Fondului pentru azil, migraţie şi integrare;
u)desfăşoară activităţi cu caracter juridic specifice implementării proiectelor cu finanţare externă.

(2)Pe linie de contencios, Serviciul juridic are următoarele atribuţii:
a)pe baza împuternicirii conducerii I.G.I., reprezintă şi apără interesele acesteia în faţa autorităţilor administraţiei publice, a organelor Ministerului Public, a instanţelor judecătoreşti, a altor organe de jurisdicţie, precum şi în cadrul oricăror proceduri prevăzute de lege. În acest scop elaborează şi formulează acţiuni, întâmpinări, răspunsuri la interogatorii, exercită căi de atac, propune conducătorului unităţii, instituţiei sau structurii renunţarea la acţiuni şi căi de atac, exercită orice mijloace legale de apărare a drepturilor şi intereselor acestora;
b)asigură reprezentarea şi apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale unităţilor, instituţiilor sau structurilor ierarhic superioare I.G.I., precum şi ale M.A.I., în cadrul oricăror proceduri prevăzute de lege, pe baza delegaţiilor emise de conducătorii unităţilor, instituţiilor sau structurilor ierarhic superioare şi, respectiv, de directorul general al D.G.J. În situaţia reprezentării şi apărării asigurate în faţa instanţelor judecătoreşti sau a altor organe de jurisdicţie, va informa emitentul delegaţiei de reprezentare despre aspectele principale rezultate din dezbateri la fiecare termen de judecată, iar după pronunţarea hotărârii vor comunica, de îndată, soluţia;
c)sesizează, prin directorul direcţiei, conducerea I.G.I., structurile subordonate, după caz, cu privire la deficienţele rezultate din soluţionarea litigiilor la instanţele judecătoreşti, pentru luarea măsurilor adecvate, în scopul asigurării legalităţii şi a ordinii de drept;
d)îndeplineşte orice act procedural necesar obţinerii titlurilor executorii în procesele în care instituţia a figurat ca parte, pe care le trimite structurilor interesate ale instituţiei pentru punerea acestora în executare, potrivit legii.

(3)Pe linie de contracte, Serviciul juridic are următoarele atribuţii:
a)participă la comisiile de achiziţie, în comisiile selecţiilor de proiecte în care I.G.I. acţionează ca organism de atribuire, în comisiile de soluţionare a contestaţiilor şi la negocierea proiectelor de contracte, în procedurile de achiziţie publică şi negocierile derulate de către sau prin I.G.I.;
b)avizează pentru legalitate proiecte de contracte, înţelegeri şi alte acte juridice care angajează răspunderea juridică a I.G.I. ori în cazul în care procedura de achiziţie a fost derulată prin aceasta sau în cazul în care aceasta a negociat ori a elaborat proiectul actului.
(4)Pe linie de legislaţie, Serviciul juridic are următoarele atribuţii:
a)întocmeşte observaţii şi propuneri, motivate juridic, la proiectele de legi, hotărâri şi ordonanţe ale Guvernului, de acte normative cu caracter intern, asupra cărora a fost consultat I.G.I., întocmeşte avize motivate, la solicitarea directorului direcţiei sau conducerii I.G.I., cu privire la diferite categorii de lucrări cu caracter juridic care privesc activitatea I.G.I.;
b)elaborează sau, după caz, avizează anteproiectele de acte normative promovate de I.G.I., în condiţiile stabilite prin regulamentul privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de acte normative în M.A.I.;
c)avizează pentru legalitate proiecte de convenţii, acorduri şi înţelegeri internaţionale pe specificul de activitate al I.G.I.;
d)desfăşoară activităţi având ca scop determinarea corelării acţiunilor I.G.I. şi dispoziţiilor conducerii acesteia cu legislaţia comunitară în materie.
Art. 34
(1)Pe linia planificării înzestrării şi a gestionării contribuţiei I.G.I. în cadrul Strategiei Naţionale de Ordine şi Siguranţă Publică, precum şi a planurilor strategice sectoriale sau de guvernare, Serviciul organizare şi planificare are următoarele atribuţii:
a)împreună cu Serviciul administrativ şi Centrul de comunicaţii şi informatică elaborează norme şi tabele de înzestrare cu armament, mijloace tehnice şi materiale necesare subunităţilor proprii;
b)propune modificarea normei sau a tabelelor de înzestrare, potrivit evoluţiei structurale, a efectivelor sau a misiunilor specifice;
c)centralizează şi transmite propunerile I.G.I. pentru proiectul Strategiei Naţionale de Ordine şi Siguranţă Publică şi a Planului de Acţiune pentru implementarea acesteia, monitorizând ulterior stadiul de îndeplinire;
d)centralizează şi transmite elementele de progres, elaborate la nivelul I.G.I., cu privire la planurile strategice sectoriale din domeniul ordinii şi siguranţei publice, precum şi a Programului de Guvernare:
e)elaborează, împreună cu celelalte structuri, Planul de acţiuni unic anual al I.G.I,;
f)elaborează, împreună cu celelalte structuri, Planul de muncă anual al I.G.I.

(2)Pe linia Unităţii de management al crizelor în domeniul migraţiei, planificării reacţiilor pentru situaţii de urgenţă, operaţii şi protecţie civilă, Serviciul organizare şi planificare are următoarele atribuţii:
a)aplică prevederile actelor normative interne care reglementează activitatea de creştere a capacităţii operaţionale în M.A.I., de aplicare a măsurilor de protecţie şi intervenţie în caz de dezastre, concepţia de organizare şi de acţiune a MAI. în situaţii de criză şi cadrul organizatoric general de război;
b)întocmeşte documentele corespunzătoare privind efectuarea serviciului de permanenţă la nivelul unităţii, elaborează planuri de măsuri, precum şi dispoziţii în teritoriu, în conformitate cu ordinele conducerii M.A.I.;
c)coordonează acţiunile de protecţie şi intervenţie ale subunităţilor proprii la producerea unor situaţii de protecţie civilă complexă şi asigură cooperarea între acestea, precum şi între acestea şi alte structuri de intervenţie;
d)aplică măsurile de protecţie civilă prin ofiţerul desemnat, potrivit prevederilor art. 8 şi 15 din Regulamentul de aplicare a măsurilor de protecţie civilă în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobat prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 224/2011;
e)analizează şi centralizează informaţii privind eventuale situaţii de criză în domeniul migraţiei, furnizate de structuri ale M.A.I. sau culese din alte surse;
f)evaluează situaţia operativă şi raportează factorilor de decizie, potrivit procedurilor stabilite în situaţii de criză;
g)consiliază conducerea direcţiei şi a I.G.I. privind modul de gestionare a situaţiilor de criză şi informează, după caz, instituţiile implicate în luarea deciziei;
h)asigură pregătirea de specialitate a poliţiştilor din structurile teritoriale cărora, prin fişa postului, le sunt stabilite atribuţii în acest domeniu;
i)în situaţii de criză, ţine permanent legătura cu structura de specialitate din M.A.I.
(3)Pe linia standardelor operaţionale şi procedurilor, Serviciul organizare şi planificare are următoarele atribuţii:
a)identifică nevoile de standarde operaţionale şi întocmeşte propuneri pentru introducerea lor în programele de standardizare;
b)îndeplineşte sarcinile aferente regăsite în programele anuale, coordonează activităţile de elaborare a standardelor operaţionale ale I.G.I., întocmeşte rapoartele de informare asupra stadiului de realizare a acestora şi urmăreşte armonizarea celor existente sau aflate în proiect cu standardele europene şi internaţionale;
c)convoacă şi pregăteşte şedinţele de lucru pentru elaborarea standardelor operaţionale iniţiate de I.G.I.;
d)transmite, pentru propuneri şi observaţii, structurilor I.G.I. proiectele standardelor operaţionale iniţiate de structurile centrale şi subordonate ale M.A.I.;
e)transmite, spre implementare, structurilor cu competenţe standardele operaţionale care vizează activitatea I.G.I.;
f)monitorizează procesul de implementare a standardelor operaţionale la nivelul I.G.I., semnalând deficienţele constatate factorilor de conducere;
g)informează conducerea M.A.I. cu privire la stadiul de implementare a standardelor operaţionale din sfera de activitate a I.G.I.;
h)urmăreşte îndeplinirea sarcinilor din calendarul anual de activităţi în domeniul standardelor operaţionale şi al elaborării procedurilor formalizate conform programelor anuale de standarde operaţionale ale M.A.I. şi în baza propunerilor formulate de şefii structurilor responsabile pentru întocmirea lor;
i)primeşte, analizează şi supune aprobării conducerii I.G.I. anteproiectele procedurilor specifice formalizate elaborate de structurile aparatului central, atât pentru activităţile proprii, cât şi pentru structurile teritoriale aflate în coordonare.
(4)Pe linie de dispecerat, Serviciul organizare şi planificare are următoarele atribuţii:
a)ţine permanent legătura cu structurile teritoriale subordonate, precum şi cu alte structuri ale M.A.I., în vederea cunoaşterii situaţiei operative;
b)asigură transmiterea, cu operativitate, prin telefon, staţia radio a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi fax a ordinelor şi dispoziţiilor conducerii I.G.I. la subunităţile teritoriale;
c)recepţionează prin radio şi fax telegramele şi celelalte lucrări, pe care le înregistrează şi le distribuie pe bază de condică la secretariatul I.G.I.;
d)întocmeşte zilnic, pe baza datelor primite din teritoriu, situaţiile operative privind activităţile desfăşurate de către I.G.I. şi structurile subordonate, pe care le transmite la Centrul Operaţional de Comandă al Direcţiei generale management operaţional, denumită în continuare D.G.M.O., prin staţia radio a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
e)raportează conducerii direcţiei şi a I.G.I. evenimentele deosebite apărute la nivelul structurilor teritoriale subordonate, iar, dacă se impune, evenimentele sunt raportate la Centrul Operaţional de Comandă;
f)organizează şi desfăşoară activitatea de dispecerat la nivelul I.G.L şi efectuează verificări în evidenţele I.G.I. la solicitarea structurilor M.A.I., Serviciului Român de Informaţii, precum şi structurilor cu atribuţii în domeniul apărării, siguranţei naţionale şi ordinii publice, cu respectarea normelor privind protecţia informaţiilor clasificate;
g)soluţionează verificările primite prin telefon, fax sau prin staţia radio, în afara orelor de program, direct, prin ofiţerul dispecer sau, în funcţie de natura şi complexitatea lor, sunt direcţionate către compartimentul de specialitate competent.
Art. 35
(1)Pe linie de afaceri europene, Serviciul afaceri europene şi cooperare internaţională are următoarele atribuţii:
a)gestionează activităţile pe linie de afaceri europene la nivelul I.G.I.;
b)relaţionează cu alte structuri din cadrul M.A.I. pe linia afacerilor europene;
c)asigură, prin intermediul Direcţiei afaceri europene şi relaţii internaţionale, denumită în continuare D.A.E.R.I., relaţia I.G.I. cu instituţiile naţionale cu competenţe pe linia afacerilor europene;
d)asigură, prin intermediul D.A.E.R.L, relaţia I.G.I. cu instituţiile Uniunii Europene (UE), precum şi cu instituţii similare din statele membre ale UE;
e)asigură, cu informarea D.A.E.R.I., participarea reprezentanţilor I.G.I. la manifestările derulate la nivelul instituţiilor UE;
f)organizează, sprijină şi coordonează activităţile de întocmire a proiectelor de mandat privind participarea reprezentanţilor I.G.I. la manifestările derulate la nivelul instituţiilor UE;
g)când situaţia o impune, organizează grupuri de lucru la nivelul I.G.I., în vederea întocmirii proiectelor de mandat necesare participării reprezentanţilor I.G.I. la manifestările derulate la nivelul instituţiilor UE;
h)participă, cu avizul D.A.E.R.I., la manifestările derulate la nivelul instituţiilor UE;
i)întocmeşte, cu avizul D.A.E.R.I., răspunsuri la solicitările instituţiilor UE pe problematica de referinţă, urmărind asigurarea respectării interesului naţional, în coroborare cu poziţia generală a M.A.I.;
j)urmăreşte permanent politicile şi procesul legislativ la nivelul UE cu relevanţă pentru competenţele I.G.I.;
k)monitorizează şi coordonează, la nivelul I.G.I., implementarea politicilor UE şi transpunerea acquis-ului comunitar în legislaţia naţională, în domeniul de competentă al I.G.I.;
l)participă în cadrul grupurilor de lucru organizate la nivelul I.G.I., în vederea elaborării proiectelor de acte normative ce transpun acquis-ul comunitar în legislaţia naţională;
m)elaborează, cu sprijinul altor structuri ale I.G.I., puncte de vedere cu privire la acte normative comunitare aflate în fază de proiect, precum şi la cele adoptate de instituţiile UE;
n)participă cu propuneri la întocmirea documentelor programatice, la nivelul I.G.I., pe linia afacerilor europene;
o)participă cu propuneri în domeniul de competenţă al I.G.I. la întocmirea documentelor programatice ale M.A.I. cu incidenţă pe linia afacerilor europene;
p)monitorizează îndeplinirea sarcinilor ce revin I.G.I., pe linia afacerilor europene, din documentele întocmite la nivelul M.A.I.;
q)informează D.A.E.R.I. cu privire la asumarea legislaţiei europene (directive, regulamente, decizii) în domeniul de competenţă al I.G.I., precum şi cu privire la stadiul adoptării legislaţiei naţionale corespondente.
(2)Pe linie de cooperare internaţională, Serviciul afaceri europene şi cooperare internaţională are următoarele atribuţii:
a)relaţionează cu alte structuri din cadrul M.A.I. pe linie de cooperare internaţională;
b)asigură, prin D.A.E.R.I., relaţia I.G.I. cu instituţiile naţionale cu competenţe pe linie de relaţii internaţionale;
c)iniţiază, cu informarea prealabilă a D.A.E.R.I., derulează şi dezvoltă activităţi pe linie de cooperare şi colaborare internaţională cu structuri/instituţii similare la nivel european/internaţional;
d)întocmeşte documentaţia aferentă deplasării personalului I.G.I. în misiuni externe conform prevederilor ordinului ministrului administraţiei şi internelor privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de relaţii internaţionale;
e)verifică respectarea prevederilor legale în vigoare în ceea ce priveşte condiţiile de formă şi de fond ale notelor raport de întoarcere din misiuni externe - pe linie de relaţii internaţionale - întocmite de personalul I.G.I. ce a participat la manifestările respective;
f)întocmeşte documentaţia aferentă primirii, la nivelul I.G.I., de delegaţi străini - nota de fundamentare, pregătire mape documentare şi a notei raport de urmare;
g)primeşte notele verbale adresate I.G.I. de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare străine acreditate în România şi elaborează, la solicitare, proiecte de răspuns către acestea;
h)participă la audientele solicitate de reprezentanţii misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în România la nivelul I.G.I., pregăteşte mapa documentară şi întocmeşte nota de audienţă, urmărind îndeplinirea măsurilor propuse şi aprobate prin respectiva notă de audienţă;
i)gestionează relaţionarea cu organizaţiile internaţionale partenere în domeniul de referinţă, acreditate şi funcţionale în România, cum ar fi înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi, denumit în continuare I.C.N.U.R., Organizaţia Internaţională pentru Migraţie, denumită în continuare O.I.M.;
j)asigură relaţionarea şi reprezentarea I.G.I. în cadrul unor manifestări la nivel regional şi internaţional, cu informarea D.A.E.R.I.;
k)întocmeşte, cu consultarea altor structuri interne din cadrul I.G.I., Planul anual de relaţii internaţionale al I.G.I.;
l)la solicitarea D.A.E.R.I., transmite informări cu privire la stadiul măsurilor propuse şi aprobate prin notele raport de întoarcere din misiuni externe-pe linie de relaţii internaţionale - întocmite de personalul I.G.I. ce a participat la manifestările respective;
m)întocmeşte lunar cererea de credite către structura Financiar privind activităţile de relaţii internaţionale şi de protocol preconizate a se derula în luna următoare;
n)elaborează, cu sprijinul altor structuri ale I.G.I., puncte de vedere cu privire la proiecte de documente şi alte solicitări primite la nivelul I.G.I., în domeniul de competenţă;
o)după caz, asigură translaţia/interpretarea în situaţia primirii de delegaţi străini;
p)transmite periodic activităţile derulate/ce urmează a se desfăşura la nivelul I.G.I. pe linie de relaţii internaţionale;
q)actualizează permanent mapele de spaţiu, pe linie de relaţii internaţionale, la nivelul I.G.I.
(3)Pe linie de parteneriate externe, Serviciul afaceri europene şi cooperare internaţională are următoarele atribuţii:
a)colaborează cu structurile I.G.I. în vederea identificării de acţiuni şi rezultate eligibile pentru proiecte cu finanţare europeană nerambursabilă, inclusiv cele din acţiuni comunitare, dar altele decât cele prevăzute în cadrul PGSOLID;
b)elaborează fişele de proiect şi alte documente de programare, în cadrul proiectelor cu finanţare europeană nerambursabilă, altele decât cele prevăzute în cadrul PGSOLID;
c)efectuează analiza părţilor interesate, delimitează rolul şi responsabilităţile echipei de proiect şi ale partenerilor;
d)relaţionează cu structurile specializate din cadrul D.A.E.R.I., în scopul derulării activităţilor referitoare la programele cu finanţare europeană nerambursabilă;
e)participă la grupurile de lucru la nivel intern constituite în vederea elaborării proiectelor cu finanţare europeană nerambursabilă, altele decât cele prevăzute în cadrul PGSOLID;
f)participă la manifestările derulate la nivelul instituţiilor UE în domeniul gestionării proiectelor cu finanţare europeană nerambursabilă, altele decât cele prevăzute în cadrul PGSOLID, precum şi la manifestări de coordonare a proiectelor în derulare iniţiate sau la invitaţia altor parteneri de proiect;
g)gestionează informaţiile relevante din cadrul manifestărilor, asigurând transmiterea acestora către structurile interesate şi, când este cazul, urmăreşte stadiul îndeplinirii activităţilor propuse/sarcinilor asumate;
h)colaborează cu structuri similare din alte state membre UE în vederea participării comune la implementarea de proiecte;
i)elaborează propuneri de proiecte care urmează a fi implementate în state candidate la aderarea la UE sau care prezintă interes pentru România;
j)identifică acţiuni eligibile pentru finanţare din fonduri comunitare nerambursabile, în vederea realizării obiectivelor I.G.I. în domeniile de competenţă;
k)desfăşoară activităţi pe linia implementării şi monitorizării proiectelor aflate în derulare, întocmind rapoarte tehnice de progres;
l)redactează răspunsuri/puncte de vedere la solicitările primite de la diverse structuri/instituţii/organizaţii, naţionale şi/sau europene, în ceea ce priveşte problematica accesării şi implementării proiectelor cu finanţare europeană nerambursabilă, altele decât cele prevăzute în cadrul PGSOLID;
m)când este cazul, organizează activităţi de pregătire la nivelul I.G.I. în ceea ce priveşte modalitatea de accesare a fondurilor externe şi de a elabora, implementa, monitoriza şi evalua proiecte finanţate din astfel de fonduri;
n)facilitează încheierea de parteneriate pentru desfăşurarea de activităţi cu parteneri din afara I.G.I., la nivel naţional şi internaţional, în domeniul de competenţă al I.G.I.;
o)pregăteşte documentaţia oficială de parteneriat în cadrul iniţiativelor de cooperare;
p)cooperează cu structurile specializate din cadrul M.A.I. şi, prin intermediul acestora, cu M.A.E. cu privire la oportunitatea încheierii de parteneriate în domeniul de competenţă;
q)elaborează estimarea de buget aferentă propunerilor de proiect pe baza activităţilor stabilite şi a alocării financiare avute la dispoziţie.
(4)Pe linie Schengen, Serviciul afaceri europene şi cooperare internaţională are următoarele atribuţii:
a)consultă structurile de specialitate ale I.G.I. şi face propuneri pentru actualizarea/modificarea/completarea obiectivelor şi acţiunilor de competenţa I.G.I. cuprinse în documente programatice cu incidenţă în domeniul Schengen, elaborate la nivelul M.A.I./Guvernului României;
b)elaborează documente care răspund solicitărilor structurilor M.A.I. privind aspecte specifice acestui domeniu de activitate. Pentru aceasta, colaborează cu specialiştii din cadrul direcţiilor de specialitate ale I.G.I.;
c)monitorizează şi raportează, periodic şi la solicitare, stadiul îndeplinirii măsurilor/activităţilor stabilite prin documente programatice cu incidenţă în domeniul Schengen elaborate la nivelul M.A.I./Guvernului României, aflate în responsabilitatea I.G.I.;
d)participă la lucrările grupurilor de lucru/comitete, precum şi la alte reuniuni/seminare/conferinţe/convocări cu relevanţă în domeniul acquis-ului Schengen;
e)coordonează, sprijină, evaluează şi controlează activitatea structurilor I.G.I. în vederea asigurării implementării şi aplicării unitare a prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare din domeniul Schengen;
f)cooperează cu alte instituţii cu atribuţii comune pe această linie, precum şi cu alte structuri din cadrul I.G.I., în vederea aplicării acquis-ului Schengen;
g)monitorizează evoluţia acquis-ului Schengen şi face propuneri către departamentul de specialitate din cadrul I.G.I./ M.A.I./. În vederea promovării/iniţierii modificării corespunzătoare a legislaţiei privind regimul străinilor în România, în vederea asigurării alinierii permanente la acquis;
h)monitorizează, împreună cu structurile de specialitate ale I.G.I., strategia de modernizare a sistemelor informatice I.G.I. în concordanţă cu prevederile acquis-ului Schengen;
i)împreună cu specialiştii din cadrul Centrului de comunicaţii şi informatică, monitorizează şi acordă sprijin structurilor I.G.I. în ceea ce priveşte relaţionarea din punct de vedere operativ a sistemelor informatice I.G.I.;
j)asigură implementarea unitară la nivelul I.G.I. a prevederilor legale pe linia SIRENE (Suplimentary Information Request at the National Entry) prin stabilirea de practici şi proceduri specifice instituţiei;
k)sprijină şi coordonează structurile I.G.I. pentru rezolvarea situaţiilor operative apărute pe linia de muncă specifică instituţiei ca urmare a implementării acquis-ului Schengen, în special a procedurilor SIRENE şi asigură relaţionarea structurilor I.G.I. cu structurile cu atribuţii comune pe această linie din cadrul M.A.I., D.A.E.R.I, respectiv Biroul SIRENE;
l)planifică, organizează şi coordonează, la nivelul I.G.I., misiunile de autoevaluare pentru a verifica aplicarea unitară şi conformă a prevederilor acquis-ului Schengen şi procedurilor de lucru în domeniu, şi elaborează rapoarte, analize şi sinteze în urma acestora;
m)participă, după caz, la solicitare, la misiunile periodice de evaluare a respectării standardelor Schengen în domeniul SIRENE şi planifică, organizează şi coordonează această activitate la nivelul I.G.I.;
n)îndeplineşte sarcinile I.G.I. pe linia gestionării documentaţiei rezultate în urma implementării proiectelor derulate prin instrumentul financiar Facilitatea Schengen.
(5)Pe linia protecţiei datelor cu caracter personal, Serviciul afaceri europene şi cooperare internaţională are următoarele atribuţii:
a)propune măsuri şi acţiuni care se vor desfăşura la nivelul I.G.I. privind implementarea şi aplicarea acquis-ului comunitar în domeniul protecţiei datelor personale;
b)coordonează şi monitorizează, după caz, acţiunile întreprinse de structurile I.G.I. în vederea implementării acquis-ului comunitar şi legislaţiei naţionale pe linia protecţiei datelor personale;
c)face propuneri, elaborează/iniţiază proiecte de modificare a normelor metodologice I.G.I. în vederea implementării acquis-ului comunitar şi a legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei datelor personale şi, după caz, le înaintează spre promovare la Oficiul Responsabilului cu Protecţia Datelor cu Caracter Personal;
d)coordonează elaborarea şi implementarea procedurilor proprii, pe care le supune aprobării conducerii I.G.I.;
e)elaborează ghidul pentru exercitarea drepturilor de către persoana vizată;
f)consiliază conducerea direcţiei şi a I.G.I. şi sprijină instruirea personalului care prelucrează date cu caracter personal referitoare la normele şi regulile de protecţie a datelor cu caracter personal;
g)efectuează, prin sondaj, verificări privind modul de aplicare a măsurilor legale de protecţie a datelor cu caracter personal, întocmeşte rapoarte şi face propuneri pentru remedierea deficienţelor constatate, pe care le înaintează spre aprobare conducerii I.G.I.;
h)asigură relaţionarea, solicită asistenţă de specialitate şi participă la convocările şi activităţile organizate de Oficiul Responsabilului cu Protecţia Datelor Personale în domeniul prelucrării datelor cu caracter personal;
i)coordonează soluţionarea cererilor persoanelor vizate;
j)furnizează anual Oficiului Responsabilului cu Protecţia Datelor cu caracter Personal din M.A.I. şi Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal o analiză cu privire la activitatea desfăşurată în domeniul prelucrării datelor cu caracter personal.