Titlul iii - Transportul mărfurilor - Regulament din 1997 de transport pe caile ferate din Romania
M.Of. 220
Ieşit din vigoare Versiune de la: 29 Octombrie 1997
TITLUL III:Transportul mărfurilor
CAPITOLUL 1:Contractul de transport. Generalităţi
Art. 54: Condiţiile de acceptare la transport
54.1.Calea ferată efectuează transporturile conform Regulamentului atât timp cât:
54.1.1. - expeditorul se conformează normelor Regulamentului şi tarifelor;
54.1.2. - transportul este posibil cu personalul şi mijloacele de transport obişnuite;
54.1.3. - transportul nu este împiedicat de împrejurări pe care calea ferată nu le poate evita şi care nu depind de ea pentru a fi înlăturate.
54.2.Calea ferată nu este obligată să primească mărfurile pentru a căror încărcare, transbordare sau descărcare sunt necesare mijloace speciale, în afară numai de cazurile în care staţiile în care ar trebui să se facă asemenea operaţiuni, dispun de aceste mijloace.
54.3.Calea ferată nu este obligată să primească decât mărfurile al căror transport se poate face fără întârziere.
54.4.În condiţiile stabilite de calea ferată, staţiile pot să primească provizoriu în depozit transporturile care nu se pot expedia imediat cu plata tarifului corespunzator. Luarea în păstrare se face sub rezerva ca primirea pentru expediere şi aplicarea ştampilei de primire pe documentul de transport să aibă loc numai atunci când expedierea va fi posibilă. Calea ferată răspunde de marfă până la încheierea contractului de transport doar ca depozitar.
Art. 55: Mărfuri excluse de la transport
55.1.Sunt excluse de la transport în condiţiile prezentului Regulament :
55.1.1. - mărfurile al căror transport este interzis prin dispoziţii legale sau pentru motive de ordine publică, fie chiar şi numai pe o porţiune din parcurs;
55.1.2. - obiectele care, datorită dimensiunilor şi masei lor sau însuşirilor, nu pot fi transportate cu instalaţiile sau cu mijloacele ordinare în exploatare, fie numai pe o porţiune din parcurs;
55.1.3. - materiile şi obiectele excluse de la transport prin Regulamentul privind normele tehnice referitoare la transportul mărfurilor periculoase.
Art. 56: Mărfuri admise la transport în anumite condiţii
Categoriile de mărfuri prezentate în continuare se primesc la transport numai dacă, pe lângă condiţiile generale, sunt îndeplinite şi condiţiile speciale prevăzute pentru aceste mărfuri şi anume:
56.1.- materiile şi obiectele admise la transport în condiţiile normelor tehnice privind transportul mărfurilor periculoase;
56.2.- mărfurile pentru care sunt stabilite condiţii speciale, prin dispoziţii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare şi altele similare, în condiţiile prevăzute de aceste dispoziţii; însoţirea animalelor vii este obligatorie;
56.3.- mărfurile al căror transport, încărcare, descărcare sau transbordare prezintă greutăţi privind manipularea faţă de mijloacele sau instalaţiile căii ferate, admise la transport în condiţiile tehnice şi de exploatare convenite de către calea ferată cu clientul, pentru fiecare caz în parte ;
56.4.- vehiculele feroviare care circulă pe roţi proprii sunt admise la transport numai dacă se constată de către calea ferată că ele sunt apte de a circula pe roţile lor proprii, fapt atestat printr-o inscripţie aplicată pe vehicul sau printr-un certificat special. Locomotivele, tenderele, automotoarele, trebuie să fie însoţite de un agent care să asigure întreţinerea şi ungerea vehiculului;
56.5.- cadavrele se admit la transport numai ca expediţii de vagoane şi numai pe baza autorizaţiilor sanitare de transport mortuar eliberate conform legii. Însoţirea cadavrelor este obligatorie;
56.6.- mărfurile perisabile, animalele, păsările, peştele viu, albinele, vagoanele cu gabaritul de încărcare depăşit, vehiculele cu sarcina pe osie depăşită se primesc la transport în condiţiile prevăzute în normele uniforme privind transporturile.
Art. 57: Comandarea pentru încărcare a vagoanelor aparţinând căii ferate
57.1.Expediţiile de vagoane complete se transportă şi se tarifează diferenţiat ca:
57.1.1. - vagoane izolate sau grupuri de vagoane;
57.1.2. - trenuri complete de marfă comandate, dintre cele prevăzute în mersul de tren în vigoare;
57.1.3. - trenuri special comandate care circulă după mers special, necuprinse în mersul trenurilor.
57.2.Clientul depune, la staţie sau la agenţia de marfă, comandă scrisă pentru punerea la dispoziţie a mijloacelor de transport, cu minimum 5 zile înainte de începerea încărcării. Calea ferată poate percepe tarife de urgenţă, dacă clienţii solicită mijloacele de transport pentru încărcarea expediţiilor, în interiorul celor 5 zile de la depunerea comenzii.
57.3.Comanda trebuie să conţină următoarele: staţia de destinaţie a expediţiei, felul mărfii, modul de prezentare la transport, cantitatea, data şi locul unde are loc încărcarea, tipul mijloacelor de transport, rechizitele necesare şi trenul cerut pentru expediere.
57.4.La comandarea mijloacelor de transport pentru încărcare sau cel mai târziu la punerea lor la încărcare, clientul trebuie să convină, în condiţiile tarifului, împreună cu calea ferată asupra trenului cu care doreşte îndrumarea expediţiei sale. Ca urmare:
57.4.1. - clientul trebuie să predea expediţia către calea ferată în termenele convenite pentru ca transportul să poată pleca cu trenul la ora programată;
57.4.2. - calea ferată trebuie să garanteze îndrumarea expediţiei cu trenul cerut;
57.4.3. - expeditorul plăteşte tariful orar de utilizare pentru mijloacele de transport care compun expediţia până la următorul tren, dacă expediţia nu a plecat din vina lui cu trenul convenit;
57.4.4. - când expediţia nu a plecat cu trenul convenit din vina căii ferate, aceasta nu va percepe tariful orar de utilizare. Dacă din această cauză se depăşeşte termenul contractului de transport clientul are dreptul şi la despăgubirile prevăzute în Regulament;
57.4.5. - pentru mijloacele de transport încărcate care aşteaptă alt tren pentru îndrumare, ca urmare a faptului că expeditorul a prezentat scrisori de trăsură cu altă destinaţie decât cea din comandă, expeditorul plăteşte tariful orar de utilizare.
57.5.O dată cu depunerea comenzii, clientul depune la calea ferată garanţia în lei sau valută prevăzută în tarife. Aceasta se restituie după încheierea contractului de transport.
57.6.Calea ferată poate încheia cu clienţii cu care are relaţii stabile de afaceri convenţii-cadru de încărcare - descărcare în care se reglementează modul cum se comandă mijloacele de transport pentru încărcare, locul de încărcare sau descărcare, modul de primire-predare a mărfurilor şi mijloacelor de transport goale sau încărcate, programarea încărcărilor, modul de decontare a tarifelor, avizarea transporturilor şi alte condiţii. În acest caz, pentru aceşti clienţi, nu se percepe garanţie în lei sau valută.
57.7.Calea ferată nu este obligată să asigure pentru încărcare mijloace de transport de construcţie specială dacă acestea nu sunt disponibile. În acest caz se vor oferi pentru încărcare vagoane şi containere de uz general.
57.8.Neînceperea încărcării în termen de 6 ore de la punerea mijloacelor de transport la dispoziţia clientului, conform comenzii, înseamnă renunţarea tacită la încărcare şi dă dreptul căii ferate să facă venit garanţia.
CAPITOLUL 2:Încheierea şi executarea contractului de transport
Art. 58: Predarea la transport şi încărcarea mărfii
58.1.Expediţiile de marfă se predau căii ferate în zilele şi orele de serviciu afişate la staţii şi agenţiile comerciale. Predarea-primirea mărfii la transport este stabilită în normele uniforme privind transporturile.
58.2.Expeditorul răspunde de exactitatea şi identitatea mărfurilor ce se expediază în raport cu datele înscrise în actele de livrare şi scrisorile de trăsură, cât şi de integritatea mărfurilor încărcate de el în mijloacele de transport.
58.3.Expeditorul şi calea ferată convin cine execută încărcarea şi descărcarea mărfii în mijlocul de transport. În lipsa unei convenţii, încărcarea şi descărcarea revine transportatorului pentru mesagerie şi coletărie şi, respectiv, expeditorului pentru vagoane complete şi containere.
58.4.Cu excepţia cazului când încărcarea se face de calea ferată, expeditorul mărfii răspunde de toate consecinţele unei încărcări defectuoase a mijloacelor de trasport şi trebuie să repare prejudiciul suferit din această cauză, chiar dacă încărcarea s-a făcut de altă persoană în numele expeditorului.
58.5.Masa maximă care poate fi încărcată în mijlocul de transport nu trebuie să depăşească o limită determinată de caracteristicile tehnice ale mijloacelor de transport şi ale liniilor din parcurs. Limitele de încărcare se publică prin grija căii ferate, conform art. 4.5.
58.6.Pentru încărcarea, stivuirea, fixarea şi protejarea mărfurilor în mijlocul de transport se aplică normele tehnice de încărcare a mijloacelor de transport.
58.7.Încărcătura vagoanelor descoperite şi a platformelor nu trebuie să depăşească gabaritul de încărcare admis pe liniile din parcurs. Dimensiunile gabaritului de încărcare sunt prevăzute în standardele de stat care se publică şi de calea ferată.
58.8.Transportul mărfurilor perisabile, vietăţilor, cu gabaritul de încărcare depăşit, cu sarcina pe osie depăşită, mesageria, transportul multimodal şi în mijloace particulare se execută în condiţii speciale. Condiţiile speciale şi tehnologia de transport se stabilesc în normele uniforme privind transporturile.
58.9.Materiile şi obiectele periculoase se transportă în condiţii speciale, cu respectarea normelor tehnice internaţionale şi interne.
58.10.Expediţiile transportate în condiţii speciale se pot tarifa după tarife speciale.
58.11.Vagoanele, containerele şi rechizitele de încărcare care aparţin căii ferate ce se pun la dispoziţia expeditorului pentru încărcare trebuie să fie în bună stare, curate şi corespunzătoare cu natura mărfii ce urmează a fi încărcată.
58.12.Expeditorul trebuie să verifice dacă mijloacele de transport şi rechizitele de încărcare aparţinând căii ferate, puse la dispoziţia sa, corespund transportului în bune condiţii.
58.13.Dacă expeditorul încarcă mijlocul de transport sau foloseşte rechizitele de încărcare fără obiecţiuni, operează prezumţia că acestea au fost corespunzătoare. Expeditorul răspunde de consecinţele utilizării unor mijloace de transport nepotrivite cu felul mărfii şi cu modul de prezentare a acesteia.
58.14.Calea ferată avizează pe expeditori despre punerea la dispoziţie a mijloacelor de transport pentru încărcare prin afişare în staţie. În convenţiile-cadru de încărcare-descărcare se pot prevedea alte modalităţi de avizare. Calea ferată nu este obligată în nici un caz să obţină de la clienţi o confirmare a avizării punerii mijloacelor de transport la dispoziţie.
58.15.Expeditorii trebuie să predea către calea ferată mijloacele de transport încărcate cu uşile, clapele sau gurile de golire închise, părţile mobile şi rechizitele montate.
58.16.În condiţiile prevăzute în normele uniforme, calea ferată se îngrijeşte de dezinfectarea, dezinsectizarea, curăţirea şi spălarea vagoanelor care aparţin căii ferate.
58.17.Transbordarea mărfurilor între vagoane de ecartament diferit sau în cazul defectării vagoanelor sau în orice altă împrejurare impusă de condiţiile de exploatare se execută de către calea ferată. Transbordarea mărfurilor care necesită mijloace sau condiţii speciale sau care prezintă un pericol deosebit pentru cei care le manipulează se efectuează, la cererea căii ferate, de către expeditor sau destinatar.
58.18.În cazul în care operaţiile de încărcare, descărcare sau transbordare a mărfurilor se efectuează de expeditor sau de destinatar, aceştia răspund pentru degradarea mijloacelor de transport, rechizitelor şi instalaţiilor căii ferate produse din vina lor, precum şi pentru pierderea părţilor mobile datorită nemontării lor după încărcare, descărcare sau transbordare.
Art. 59: Încheierea contractului de transport
59.1.Contractul de transport se încheie în momentul când:
59.1.1. - staţia de expediţie a primit integral marfa care face obiectul expediţiei în condiţiile Regulamentului, însoţită de scrisoarea de trăsură, completată şi semnată de către expeditor;
59.1.2. - staţia de expediţie aplică ştampila cu data primirii pe exemplarele scrisorii de trăsură. Data imprimată de maşina, instalaţia sau dispozitivul respectiv echivalează cu ştampila staţiei.
59.2.Lipsa, neregulile din documentul de transport sau pierderea acestuia nu afectează existenţa, nici valabilitatea contractului de transport, care rămâne supus dispoziţiilor Regulamentului.
Art. 60: Scrisoarea de trăsură
60.1.Calea ferată stabileşte modelele privind scrisoarea de trăsură şi modul ei de completare. Scrisorile de trăsură se tipăresc prin grija căii ferate sau de către clienţi cu aprobarea căii ferate.
60.2.Calea ferată publică, conform art. 4.5, reglementările referitoare la completarea scrisorii de trăsură care interesează pe expeditor.
60.3.Scrisoarea de trăsură trebuie să cuprindă următoarele menţiuni obligatorii :
60.3.1. - data întocmirii;
60.3.2. - numele şi adresa expeditorului; ca expeditor trebuie să fie înscrisă o singură persoană fizică sau juridică;
60.3.3. - denumirea staţiilor de expediţie şi destinaţie conform nomenclatorului staţiilor de cale ferată din tarif;
60.3.4. - numele şi adresa destinatarului; se admite numele unei singure persoane fizice sau juridice;
60.3.5. - numărul şi seria sigiliilor aplicate;
60.3.6. - denumirea mărfii, iar pentru expediţiile de coletărie şi mesagerie, după caz, câtimea, felul ambalajului, marca şi numărul coletelor şi, în plus, pentru vagoanele particulare tara, pentru mărfurile a căror încărcare incumbă expeditorului;
60.3.7. - enumerarea detaliată a anexelor la scrisoarea de trăsură necesare formalităţilor administrative în parcurs;
60.3.8. - numărul mijlocului de transport;
60.3.9. - masa brută a mărfii şi alte elemente de calcul care să permită determinarea cantităţii de marfă a expediţiei exprimată sub alte forme;
60.3.10. - menţiunea de francare, în sensul că tarifele de transport se plătesc la expediere sau când se depune un depozit de francare.
60.4.Nu este admisă adăugarea altor anexe decât cele prevăzute în Regulament şi nici folosirea altui tip de document de transport.
60.5.Cu o singură scrisoare de trăsură pot fi predate la transport :
60.5.1. - obiecte indivizibile şi de dimensiuni excepţionale a căror încărcare necesită mai mult de un vagon;
60.5.2. - expediţiile încărcate în mai multe vagoane, dacă dispoziţiile speciale ale tarifelor permit aceasta pentru întregul parcurs. În acest caz, grupul de vagoane constituie o expediţie distinctă. Dispoziţiile ulterioare date de expeditor nu trebuie să aibă ca efect despărţirea vagoanelor predate la transport cu o singură scrisoare de trăsură.
60.6.Nu pot fi predate la transport cu un singur document de transport:
60.6.1. - mărfurile care, datorită naturii lor, nu pot fi încărcate în comun cu alte mărfuri în acelaşi vagon;
60.6.2. - mărfurile admise la transport în anumite condiţii când încărcarea lor în comun cu alte mărfuri este interzisă prin normele tehnice privind mărfurile periculoase;
60.6.3. - mărfurile a căror încărcare în comun ar contraveni normelor legale în vigoare;
60.6.4. - mărfurile a căror încărcare este în sarcina căii ferate, pe acelaşi document cu cele a căror încărcare este în sarcina expeditorului;
60.7.Pentru expediţiile care circulă şi pe linii cu ecartament îngust, numărul scrisorilor de trăsură este determinat de încărcarea vagoanelor de cale normală.
60.8.Modul de lucru şi răspunderile în cazul utilizării scrisorii de trăsură electronice se stabilesc prin normele uniforme.
Art. 61: Răspunderea pentru menţiunile din scrisoarea de trăsură
61.1.Expeditorul răspunde de exactitatea indicaţiilor şi a declaraţiilor înscrise, prin grija sa, în scrisoarea de trăsură. El suportă toate consecinţele rezultate din faptul că aceste declaraţii sau indicaţii sunt incorecte, incomplete, prescurtate, insuficiente, neprecise sau scrise în alte rubrici decât în cele rezervate pentru fiecare din ele. Dacă o rubrică este insuficientă, printr-o menţiune făcută în acea rubrică, expeditorul va indica unde se găseşte în scrisoarea de trăsură completarea indicaţiilor sale.
61.2.Pentru expediţiile încărcate de expeditor, menţiunile din scrisoarea de trăsură referitoare la masa mărfii sau la numărul coletelor nu fac dovada împotriva căii ferate decât dacă verificarea acestei mase şi a numărului coletelor a fost făcută efectiv de către calea ferată şi certificată în scris pe documentul de transport.
Art. 62: Plata prestaţiei de transport
62.1.Tarifele de transport şi accesorii sunt plătite de către expeditor dacă nu există o convenţie contrară între expeditor şi calea ferată.
62.2.Atunci când tarifele sunt în sarcina destinatarului şi când destinatarul nu a ridicat scrisoarea de trăsură şi nici nu a modificat contractul de transport, expeditorul rămâne obligat la plata tarifelor.
62.3.Dacă cheltuielile nu pot fi stabilite exact în momentul predării mărfii la transport, calea ferată pretinde drept garanţie depunerea unei sume reprezentând aproximativ aceste cheltuieli. Decontarea cu expeditorul se face după eliberarea mărfii în staţia de destinaţie.
62.4.Plata către calea ferată a tarifelor de transport se face:
62.4.1. - cu ocazia încheierii contractului de transport;
62.4.2. - o dată cu eliberarea mărfii;
62.4.3. - prin facturarea periodică, atunci când între calea ferată şi client există convenţie de plată centralizată a tarifelor de transport;
62.5.În cazul întârzierii plăţii preţului de transport, calea ferată este în drept:
62.5.1. - să perceapă majorări de întârziere, prevăzute în tarife;
62.5.2. - să refuze sau să oprească transporturile pentru răii platnici.
62.6.Amenzile vamale şi ale altor autorităţi administrative stabilite în contul căii ferate care se referă la expediţii se încasează de la expeditor sau destinatar, după caz.
Art. 63: Declararea interesului la eliberare
63.1.Orice expediţie poate face obiectul unei declaraţii a interesului la eliberare, înscrisă pe scrisoarea de trăsură, percepându-se tariful respectiv. Condiţiile de declarare a interesului la eliberare se stabilesc în normele uniforme pri-vind transporturile.
63.2.Din motive de exploatare calea ferată poate introduce restricţii în aplicarea declarării interesului la eliberare.
Art. 64: Ramburse şi deburse
64.1.Expeditorul poate încărca expediţia sa cu un ramburs până la o valoare egală cu valoarea mărfii.
64.2.Calea ferată nu este obligată să achite expeditorului rambursul decât dacă suma i-a fost plătită de destinatar. Valoarea rambursului trebuie pusă la dispoziţia expeditorului în termen de 30 de zile de la achitarea lui de către destinatar.
64.3.Dacă marfa a fost eliberată destinatarului, fără să se fi încasat în prealabil rambursul, calea ferată este obligată să plătească expeditorului valoarea pagubei până la maximum suma rambursului, păstrându-şi dreptul său de acţiune contra destinatarului.
64.4.Debursele se efectuează pentru executarea unor operaţiuni legate de marfa transportată.
64.5.Transporturile încărcate cu ramburse şi deburse sunt supuse perceperii unor tarife.
64.6.Rambursele şi debursele se admit în conformitate cu prevederile normelor uniforme privind transporturile.
Art. 65: Starea, ambalarea şi marcarea mărfii
65.1.Când natura mărfii cere ca ea să fie ambalată, expeditorul trebuie să o protejeze astfel încât ea să fie ferită de pierderea totală sau parţială, precum şi de avarii în timpul transportului şi să nu poată pricinui pagube persoanelor, mediului, instalaţiilor căii ferate sau celorlalte mărfuri. Expeditorul trebuie să folosească ambalajele care corespund standardelor sau altor norme tehnice în vigoare.
65.2.Când se prezintă pentru transport o marfă cu semne vizibile de deteriorare, degradare, calea ferată poate pretinde expeditorului să-şi ia asupra sa răspunderea, făcând menţiuni în acest sens în scrisoarea de trăsură.
65.3.Ambalajul se consideră ca suficient în cazul în care se apreciază că el protejează marfa, de la predarea ei la transport până la eliberarea ei destinatarului, de riscurile inerente la transport şi de consecinţele lor.
65.4.Dacă, ţinând seama de dispoziţiile de mai sus, se apreciază că ambalarea este necesară, staţia de expediţie poate să refuze expediţia chiar şi atunci când expeditorul recunoaşte, sub semnătură în scrisoarea de trăsură, lipsa, insuficienţa sau defectuozitatea ambalajului.
65.5.Expeditorul este răspunzător de consecinţele lipsei, insuficienţei sau defectuozităţii ambalajului, conform menţiunilor din scrisoarea de trăsură, inclusiv de viciile ascunse ale ambalajului. Expeditorul este obligat să repare paguba suferită de calea ferată din această cauză.
65.6.Mărfurile care prin natura lor nu au nevoie de ambalaj se primesc la transport neambalate. Calea ferată poate să pretindă ca aceste mărfuri neambalate să fie prezentate la transport în unităţi de manipulare mai mari (legături, pachete, palete, containere, o anumită masă pe colet şi alte modalităţi care facilitează operaţiile de manipulare).
65.7.La expediţiile de vagoane complet acoperite sau containere, expeditorul trebuie să introducă în interiorul acestora datele de identificare ale expediţiei care să corespundă cu cele din scrisoarea de trăsură.
65.8.La expediţiile de coletărie sau mesagerie, expeditorul este obligat să aplice pe fiecare colet etichete de identificare sau inscripţii exterioare distincte, care nu se pot şterge, fixate rezistent, care să nu permită confuzii şi să corespundă datelor din scrisoarea de trăsură. Fiecare colet va avea înscris cât mai vizibil un număr de ordine, masa netă şi brută.
65.9.La expediţiile de vagoane sau containere, expeditorul este obligat să aplice pe ambele părţi ale acestora, în locurile special stabilite, etichete care să permită identificarea transportului. Calea ferată poate pretinde folosirea unor etichete tipizate.
65.10.Dacă la transportul unor măfuri sunt necesare măsuri speciale de manipulare, depozitare şi precauţie, în funcţie de natura lor, expeditorul trebuie să aplice etichete sugestive, care să indice modul de manipulare şi depozitare a mărfurilor. Calea ferată poate pretinde folosirea unor etichete tipizate.
65.11.Coletele, paletele, containerele şi vagoanele cu etichete sau inscripţii vechi neîndepărtate nu se primesc la transport.
65.12.Mărfurile ce se transportă în vrac în vagoane descoperite trebuie astfel însemnate sau marcate de expeditor încât sustragerea din conţinut să nu fie posibilă fără urme vizibile.
Art. 66: Aplicarea sigiliilor
66.1.Expeditorul trebuie să aplice sigilii proprii la toate sistemele de închidere-deschidere care permit accesul în interiorul vagoanelor acoperite, containerelor, boxpaletelor cu capac, mijloacelor acoperite cu prelate şi alte dispozitive ce se sigilează, încărcate de el. Pentru expediţiile însoţite nu este obligatorie sigilarea.
66.2.Sigiliile trebuie astfel confecţionate şi aplicate, încât să nu permită înlocuirea sau violarea lor fără urme vizibile.
66.3.Calea ferată aplică sigiliile sale ori de câte ori consideră că este în interesul ei să execute sigilarea.
66.4.Calea ferată stabileşte modelul sigiliilor aplicate de expeditor.
66.5.Calea ferată poate să refuze la transport expediţiile ale căror sigilii aplicate de predător, organele vamale sau alte autorităţi administrative sunt deteriorate sau defectuoase.
66.6.Calea ferată poate admite folosirea de către expeditor a unor încuietori speciale.
Art. 67: Verificarea de către calea ferată
67.1.Calea ferată are totdeauna dreptul să verifice dacă expediţia corespunde menţiunilor făcute de expeditor în scrisoarea de trăsură şi dacă normele referitoare la transportul mărfurilor admise în anumite condiţii au fost respectate.
67.2.Rezultatul verificării menţiunilor înscrise de expeditor în documentul de transport trebuie să fie înscrise în acesta.
67.3.În cazul când se constată la colete, la mijlocul de transport, la sigilii, la semnele de marcaj sau la mărfuri urme de violare, pierderi, scurgeri, alterări, avarieri, substituiri, diluări, scăderi de masă peste toleranţele legale, se verifică conţinutul expediţiei. Rezultatul verificării se consemnează într-un proces-verbal de constatare. La verificarea conţinutului expediţiei, expeditorul sau destinatarul trebuie să fie invitat la verificare după cum aceasta are loc în staţia de predare, în parcurs sau în staţia de destinaţie. Dacă cel invitat nu se prezintă, verificarea se face de către agenţii căii ferate în prezenţa organelor de poliţie sau a unui specialist autorizat sau a doi martori care nu sunt salariaţi ai căii ferate.
Cheltuielile produse cu verificarea se suportă, după caz, de expeditor sau destinatar, în afară de cazul când verificarea se face din vina căii ferate.
67.4.Când, în urma verificării, se constată o altă masă, altfel de marfă sau alte date care modifică preţul de transport, se recalculează tarifele şi se stabilesc diferenţele de tarif.
Masa constatată de către calea ferată rămâne determinantă pentru calcularea tarifelor de transport.
67.5.Când, cu ocazia verificărilor, se constată pagube, se stabilesc elementele necesare calculului despăgubirilor.
Art. 68: Supraîncărcături
68.1.Se consideră supraîncărcătură cantitatea de marfă care depăşeşte limita de încărcare admisă în funcţie de caracteristicile constructive ale vagonului sau containerului, respectiv de sarcina admisă pe osie sau pe metru liniar de vagon. Se consideră, de asemenea, supraîncărcătură depăşirea limitei de încărcare a paletelor care aparţin căii ferate sau a celor aparţinând clienţilor pe care le manipulează calea ferată.
68.2.Supraîncărcătura constatată în staţia de predare trebuie să fie descărcată de expeditor.
68.3.Supraîncărcătura constatată în parcurs se descarcă de predătorul avizat în acest sens. Supraîncărcătura poate fi descărcată şi de calea ferată, pe cheltuiala expeditorului. Supraîncărcăturile descărcate de calea ferată se pun la dispoziţia expeditorului.
68.4.Dacă cel îndreptăţit dispune ca supraîncărcătura să fie expediată la staţia de destinaţie a încărcăturii principale, la o altă staţie de destinaţie sau să fie înapoiată la staţia de expediţie, aceasta se tratează ca o expediţie distinctă.
Art. 69: Tarife suplimentare
69.1.Tarifele suplimentare sunt garantate prin dreptul de gaj al căii ferate privind marfa, oricare ar fi locul unde s-au constatat faptele care justifică perceperea lor.
69.2.Calea ferată poate să perceapă un tarif suplimentar pentru:
69.2.1. - declararea incorectă, inexactă sau incompletă a materiilor şi obiectelor periculoase excluse sau admise condiţionat la transport, potrivit normelor tehnice privind transportul mărfurilor periculoase;
69.2.2. - depăşirea limitei de încărcare, când mijlocul de transport a fost încărcat de expeditor;
69.2.3. - necurăţirea mijloacelor de transport după descărcare sau nemontarea părţilor mobile ale acestora la locul lor;
69.2.4. - alte cauze prevăzute în tarif.
69.3.Nu se percep tarife suplimentare în cazul când supraîncărcarea a intervenit în parcurs din cauza influenţelor atmosferice, dacă se dovedeşte că încărcătura nu depăşea limita de încărcare în momentul predării la transport.
Art. 70: Documente pentru formalităţile administrative
70.1.Expeditorul trebuie să anexeze la scrisoarea de trăsură documentele necesare pentru îndeplinirea formalităţilor vamale, fiscale, de poliţie, sanitar-veterinare, fitosanitare sau reglementate de alte autorităţi, înainte de eliberarea mărfii. Aceste documente trebuie să se refere numai la mărfurile care fac obiectul aceleiaşi scrisori de trăsură, dacă normele organelor vamale, ale autorităţilor administrative publice sau ale căii ferate nu dispun altfel.
70.2.Dacă expeditorul asistă el însuşi la îndeplinirea formalităţilor cerute de organele vamale sau de alte autorităţi administrative publice ori este reprezentat printr-un mandatar, este de ajuns ca aceste documente să fie prezentate cu ocazia îndeplinirii formalităţilor menţionate. În acest caz, expeditorul va înscrie în rubrica "menţiuni ale expeditorului" din scrisoarea de trăsură, cine şi unde îi îndeplineşte formalităţile.
70.3.Calea ferată nu este obligată să verifice dacă documentele prezentate sunt suficiente şi exacte.
70.4.Expeditorul răspunde faţă de calea ferată pentru orice pagube care rezultă din lipsa, insuficienţa sau inexactitatea acestor documente şi neefectuarea menţiunilor în scrisoarea de trăsură, în afară de cazul în care calea ferată este în culpă.
70.5.Calea ferată răspunde, în caz de culpă, de consecinţele pierderii, nefolosirii sau folosirii greşite a anexelor la scrisoarea de trăsură.
70.6.Expeditorul este obligat să se conformeze prescripţiilor vamale sau ale altor autorităţi administrative privitoare la ambalaj şi la acoperirea cu prelate a mărfurilor.
Art. 71: Indeplinirea formalităţilor administrative
71.1.În cursul transportului, formalităţile cerute de organele vamale sau de alte autorităţi administrative publice se îndeplinesc de calea ferată, fără garantarea plăţii taxelor vamale care revin potrivit legii importatorului sau comisionarului în vamă, după caz. Calea ferată poate să încredinţeze această sarcină unui mandatar.
71.2.În îndeplinirea acestor formalităţi, calea ferată răspunde de culpa sa sau a mandatarului său. Eventuala despăgubire nu poate niciodată să depăşească pe cea prevăzută în caz de pierdere a mărfii.
71.3.Expeditorul, printr-o menţiune făcută în scrisoarea de trăsură, sau destinatarul, în cazul când are dreptul să modifice contractul de transport, poate cere:
71.3.1. - să asiste el însuşi la aceste formalităţi sau să fie reprezentat de un mandatar, cu precizarea staţiei unde se vor efectua formalităţile;
71.3.2. - să îndeplinească el însuşi aceste formalităţi sau să fie îndeplinite de un mandatar, potrivit legii;
71.3.3. - să plătească taxele vamale, alte tarife şi cheltuieli, când asistă, el însuşi sau mandatarul său, la formalităţi ori le îndeplineşte, în condiţiile legii. Nici expeditorul nici destinatarul care au dreptul la dispoziţie, nici mandatarul lor nu pot lua în primire marfa, decât în condiţiile legii.
71.4.Calea ferată hotărăşte, conformându-se normelor vamale, dacă marfa trebuie transportată la biroul vamal sau dacă vămuirea trebuie să aibă loc în staţie.
Cheltuielile ocazionate sunt garantate prin dreptul de gaj al căii ferate privind marfa.
71.5.Dacă procedura pentru îndeplinirea formalităţilor cerute de expeditor nu poate fi executată, calea ferată procedează în modul pe care îl socoteşte cel mai avantajos pentru interesele celui îndreptăţit şi aduce la cunoştinţa expeditorului măsurile luate.
71.6.Dacă expeditorul a înscris în scrisoarea de trăsură o menţiune de francare care include taxele vamale, calea ferată poate să îndeplinească formalităţile vamale la alegerea sa, fie în cursul transportului, fie la destinaţie.
71.7.Destinatarul poate să îndeplinească formalităţile vamale la staţia de destinaţie, dacă prin scrisoarea de trăsură se cere vămuirea la destinaţie sau dacă, în lipsa acestei cereri, marfa a sosit nevămuită.
71.8.Dacă în termenul fixat de tariful în vigoare, în staţia de destinaţie, formalităţile vamale nu sunt îndeplinite nici de destinatar, nici de mandatarul expeditorului, iar scrisoarea de trăsură nu a fost scoasă de la casa staţiei, calea ferată consideră expediţia împiedicată la eliberare procedând conform Regulamentului.
71.9.Expediţiile sosite în staţia de destinaţie nevămuite se avizează către destinatar şi din acest moment stau la dispoziţia lui în condiţiile art. 73 până ce acesta obţine liberul de vamă conform legii. Pentru executarea în staţia de destinaţie a altor formalităţi administrative se procedează similar.
71.10.Destinatarul poartă răspunderea integrală pentru neachitarea în termen a taxelor vamale.
Art. 72: Termenele contractului de transport
72.1.Termenele contractului de transport pentru vagoane complete încep să curgă de la ora 24 a zilei când marfa a fost primită la transport şi însumează:
72.1.1. - termenul de expediere 24 ore;
72.1.2. - termenul de transport, pentru fiecare fracţiune indivizibilă de 400 km de câte 48 ore;
72.1.3. - termen suplimentar de 24 ore, o singură dată, pentru trecerea de pe liniile principale pe liniile secundare sau înguste şi invers; liniile principale se publică în tarife;
72.1.4. - termenele suplimentare stabilite prin normele uniforme.
72.2.Distanţele se raportează la ruta tarifară.
72.3.Termenele contractului de transport se prelungesc, cu excepţia unei culpe imputabile căii ferate, cu durata sta-ţionării necesare pentru:
72.3.1. - verificarea expediţiei, din care rezultă diferenţe faţă de menţiunile făcute de expeditor în scrisoarea de trăsură;
72.3.2. - îndeplinirea formalităţilor cerute de organele vamale sau de alte autorităţi administrative;
72.3.3. - modificarea contractului de transport;
72.3.4. - tratamente speciale ce trebuie acordate mărfii;
72.3.5. - transbordarea sau refacerea unei încărcături efectuate defectuos de către expeditor;
72.3.6. - circulaţia pe mare, pe căi navigabile interioare sau cu mijloace rutiere, dacă nu există legătură feroviară;
72.3.7. - pentru alte cazuri prevăzute în normele uniforme;
72.3.8. - orice întrerupere a traficului care împiedică în mod temporar începerea sau continuarea transportului (calamităţi naturale,evenimente de cale ferată, incendii, greve şi alte situaţii excepţionale).
Cauza şi durata acestor prelungiri trebuie să fie menţionate de calea ferată în scrisoarea de trăsură. Dacă este cazul, ele pot fi dovedite prin alte mijloace.
72.4.Termenul contractului de transport se suspendă sâmbătă, duminică şi în zilele de sărbători legale, atunci când calea ferată nu lucrează în aceste zile, dacă a făcut public acest fapt.
72.5.Când termenul contractului de transport trebuie să ia sfârşit după ora de terminare a programului staţiei de destinaţie, expirarea acestui termen se amână până la trecerea a două ore de la ora când se reîncepe programul staţiei.
72.6.În cadrul termenului contractului de transport, expediţia trebuie să sosească în staţia de destinaţie şi să fie avizată destinatarului. Pentru expediţiile care nu pot ajunge în staţia de destinaţie, deoarece liniile de descărcare ale destinatarului sunt inaccesibile din vina lui, termenul de executare a contractului de transport se încheie odata cu avizarea destinatarului asupra opririi acestor transporturi în parcurs. În acest caz mijloacele de transport stau la dispoziţia clientului în condiţiile articolului 73.
72.7.Calea ferată poate stabili şi alte termene ale contractului de transport prin normele uniforme privind transporturile.
Art. 73: Regimul mijloacelor de transport aflate la dispoziţia clientului
73.1.Pe durata cât mijloacele de transport şi rechizitele stau la dispoziţia clientului pentru încărcare, descărcare, transbordare, aranjarea încărcăturii, împiedicarea la transport, împiedicarea la eliberare, executarea dispoziţiei ulterioare, executarea operaţiilor administrative, vămuire se percep tarife orare de utilizare a mijloacelor de transport.
Pe durata când calea ferată nu lucrează, în condiţiile prevăzute la art. 72.4 sau din cauza accidentelor sau catastrofelor de cale ferată, precum şi din motive de forţă majoră, calea ferată nu percepe tarife orare de utilizare.
73.2.Pentru mijloacele de transport şi rechizitele de încărcare aparţinând căii ferate străine se percep tarife orare de utilizare în concordanţă cu chiriile plătite în traficul internaţional.
73.3.Pe perioada când staţia de cale ferată nu are program de lucru, se întrerupe perceperea tarifului orar de utilizare pentru vagoanele puse la dispoziţie pentru încărcare, descărcare, transbordare la clienţii deserviţi de staţia respectivă.
73.4.Tarifele orare de utilizare se plătesc de expeditor sau destinatar după cum mijloacele de transport au stat la dispoziţia acestora.
73.5.Evidenţa mijloacelor de transport puse la dispoziţia clienţilor în vederea calculării tarifului orar de utilizare a mijloacelor de transport se ţine de calea ferată.
Art. 74: Eliberarea mărfii la destinaţie
74.1.Calea ferată avizează pe destinatar, despre sosirea şi punerea la dispoziţie a expediţiilor pentru descărcare, prin afişare în staţia de destinaţie. Clienţii care au convenţie cadru de încărcare-descărcare cu calea ferată, stabilesc modul de avizare a sosirii expediţiilor, în aceste convenţii. Calea ferată nu este obligată în nici un caz să obţină de la clienţi o confirmare a avizării transporturilor.
74.2.Calea ferată este obligată să remită destinatarului un exemplar al scrisorii de trăsură şi să elibereze marfa în staţia de destinaţie contra semnăturii de primire. Eliberarea mărfii este condiţionată de respectarea condiţiilor convenite pentru plata creanţelor.
74.3.Sunt asimilate eliberării mărfii, când sunt efectuate conform normelor în vigoare la staţii de destinaţie:
74.3.1. - predarea mărfii către autorităţile vamale sau fiscale, în antrepozitele lor, când acestea nu se găsesc sub paza căii ferate;
74.3.2. - antrepozitarea la calea ferată a mărfii sau depozitarea ei la expediţionari, comisionari ori într-un antrepozit public.
74.4.Convenţiile încheiate cu destinatarul stabilesc obligaţia căii ferate să predea marfa destinatarului în altă parte decât în staţia de destinaţie, pe o linie industrială, într-un depozit sau în alte locuri similare.
74.5.După sosirea mărfii în staţia de destinaţie, destinatarul poate cere căii ferate să-i remită scrisoarea de trăsură şi să-i elibereze marfa.
74.6.Destinatarul trebuie să descarce complet mijloacele de transport, să le cureţe de orice resturi care provin de la marfa descărcată, să îndepărteze sigiliile şi etichetele vechi, să închidă uşile şi clapele, să monteze părţile mobile ale vagoanelor înainte de a le preda căii ferate. Calea ferată poate face ea aceste operaţii pe cheltuiala destinatarului în condiţiile prevăzute în normele uniforme.
74.7.Dacă este constatată pierderea mărfii sau dacă marfa nu a sosit la expirarea termenului contractului de transport, destinatarul poate să-şi valorifice în nume propriu, faţă de calea ferată, drepturile care îi revin din contractul de transport cu condiţia să execute în prealabil obligaţiile ce-i sunt impuse prin contractul de transport.
74.8.Dacă o parte din mărfurile menţionate în scrisoarea de trăsură lipsesc la eliberare, totalul sumelor care rezultă din scrisoarea de trăsură trebuie să fie plătite. Destinatarul are dreptul de a reclama restituirea tarifelor pentru mărfurile neeliberate.
74.9.Calea ferată are asupra mărfurilor drepturile unui creditor gajist pentru totalitatea creanţelor ce i se cuvin din executarea transportului. Aceste drepturi subzistă atâta timp cât marfa se găseşte în posesia căii ferate sau a unei terţe persoane ce o deţine în numele ei.
Art. 75: Constatarea pierderii sau a avarierii mărfii
75.1.Când o pierdere parţială sau o avariere este descoperită sau presupusă de calea ferată sau când ea este invocată de cel îndreptăţit, trebuie să se întocmească fără întârziere şi dacă este posibil, în prezenţa celui îndreptăţit, un proces-verbal prin care se constată starea mărfii, masa sa şi, pe cât posibil, mărimea pagubei, cauza acesteia şi momentul când s-a produs.
O copie a acestui proces-verbal trebuie să fie înmânată gratuit celui îndreptăţit.
75.2Când cel îndreptăţit nu acceptă constatările din procesul-verbal, el poate cere ca starea şi masa mărfii, precum şi cauza şi valoarea pagubei să fie constatate de un expert sau specialist autorizat numit de părţi sau un expert desemnat pe cale judiciară.
75.3.Cel îndreptăţit poate, fără să facă nici o dovadă, să considere marfa ca pierdută când ea nu a fost eliberată destinatarului sau nu a fost pusă la dispoziţia lui în cele 30 de zile care urmează termenului contractului de transport.
75.4.Pierderile totale descoperite sau invocate se cercetează de calea ferată, rezultatul investigaţiilor comunicându-se celor interesaţi.
Pentru urmărirea transporturilor, la cererea beneficiarilor, calea ferată percepe tarife.
75.5.Cel în drept, primind plata despăgubirii pentru marfa pierdută, poate să ceară să fie avizat imediat în cazul când marfa este găsită, dar nu mai târziu de 12 luni de la data primirii despăgubirii.
75.6.În termen de 30 de zile de la primirea avizului de găsire a mărfii, cel în drept poate să ceară ca marfa să-i fie eliberată, fără cheltuieli, fie în staţia de expediţie, fie în staţia de destinaţie prevăzută în scrisoarea de trăsură, în schimbul restituirii despăgubirii pe care a primit-o şi cu rezerva acordării tuturor drepturilor la indemnizările pentru întârziere, prevăzute de tarife.
75.7.Când termenele de mai sus nu sunt respectate, calea ferată poate dispune de marfă, fie prin utilizarea în interesul propriu, fie prin valorificare prin licitaţie.
75.8.Sumele obţinute din valorificarea transporturilor se fac venit al căii ferate.
Art. 76: Rectificarea încasărilor
76.1.În caz de aplicare greşită a unui tarif sau de greşeală de calcul la încasarea tarifelor, ceea ce nu s-a încasat trebuie plătit şi ceea ce s-a încasat în plus trebuie restituit.
76.2.Suma neîncasată se plăteşte către calea ferată de expeditor sau destinatar potrivit menţiunii de francare din scrisoarea de trăsură.
76.3.Pentru sumele datorate în temeiul prezentului articol curge o dobândă stabilită prin tarife, din ziua punerii în întârziere pentru plată sau din ziua reclamaţiei ori, dacă nu a avut loc nici punerea în întârziere, nici reclamaţie, din ziua chemării în judecată.
Sumele încasate în minus din vina salariaţilor căii ferate se vor achita de clientul care a efectuat plata iniţial, fără dobândă.
Dacă cel îndreptăţit nu prezintă căii ferate documentele justificative necesare pentru tratarea definitivă a reclamaţiei, într-un termen acceptabil care i s-a fixat, dobânzile nu curg de la expirarea termenului fixat şi până la prezentarea efectivă a documentelor.
CAPITOLUL 3:Modificarea contractului de transport
Art. 77: Modificarea contractului de transport de către expeditor
77.1.Expeditorul poate să modifice contractul de transport prin dispoziţii ulterioare, indicând:
77.1.1. - retragerea mărfii la staţia de expediţie;
77.1.2. - oprirea mărfii în parcurs;
77.1.3. - amânarea eliberării mărfii;
77.1.4. - eliberarea mărfii unei alte persoane decât destinatarului înscris în scrisoarea de trăsură;
77.1.5. - eliberarea mărfii la o altă staţie decât staţia de destinaţie înscrisă în scrisoarea de trăsură;
77.1.6. - înapoierea mărfii la staţia de expediţie.
77.2.Calea ferată poate extinde dreptul expeditorului privind modificarea contractului cu următoarele:
77.2.1. - stabilirea unui ramburs;
77.2.2. - majorarea, micşorarea sau anularea unui ramburs;
77.2.3. - preluarea în sarcina sa a tarifelor unei expediţii nefrancate sau majorarea celor luate în sarcina sa.
77.3.În nici un caz dispoziţiile nu trebuie să aibă ca efect divizarea expediţiei.
77.4.Aceste dispoziţii trebuie să fie date printr-o declaraţie în forma prevăzută de calea ferată. Declaraţia trebuie reprodusă şi semnată de expeditor pe duplicatul scrisorii de trăsură ce trebuie prezentat căii ferate.
Orice dispoziţie dată într-o altă formă decât cea prevăzută este nulă.
77.5.Când calea ferată dă curs dispoziţiilor expeditorului fără să ceară prezentarea duplicatului, ea este răspunză-toare faţă de clienţi de paguba care ar rezulta din această cauză. Eventuala despăgubire nu trebuie să depăşească despăgubirea prevăzută în caz de pierdere a mărfii.
77.6.Dreptul expeditorului de a modifica contractul de transport, chiar dacă este în posesia duplicatului scrisorii de trăsură, se stinge în cazul în care expediţia a fost eliberată destinatarului.
Art. 78: Modificarea contractului de transport de către destinatar
78.1.Când expeditorul nu a luat în sarcina sa tarifele aferente transportului pe calea ferată de destinaţie şi nu a făcut în scrisoarea de trăsură menţiunea "destinatar neautorizat să dea dispoziţii ulterioare", destinatarul poate, prin dispoziţii ulterioare, să modifice contractul de transport indicând:
78.1.1 - oprirea mărfii în parcurs;
78.1.2. - amânarea eliberării mărfii;
78.1.3. - eliberarea mărfii pe calea ferată de destinaţie unei alte persoane decât destinatarului înscris în scrisoarea de trăsură;
78.1.4. - eliberarea mărfii pe calea ferată de destinaţie la o altă staţie decât staţia de destinaţie înscrisă în scrisoarea de trăsură, cu excepţia unor dispoziţii contrare tarifelor;
78.1.5. - modul de îndeplinire a formalităţilor vamale sau ale altor autorităţi administrative publice.
Dispoziţiile destinatarului nu sunt executorii decât după intrarea expediţiei pe reţeaua căii ferate de destinaţie.
78.2.Dreptul destinatarului de a modifica contractul de transport se stinge în cazul în care:
78.2.1. - a ridicat scrisoarea de trăsură;
78.2.2. - a acceptat marfa;
78.2.3. - şi-a valorificat drepturile în conformitate cu art. 81;
78.2.4. - a indicat o persoană şi aceasta a ridicat scrisoarea de trăsură sau şi-a valorificat dreptul în conformitate cu art. 74.
78.3.Dacă destinatarul a dispus ca marfa să fie eliberată unei persoane, aceasta nu este autorizată să modifice contractul de transport.
78.4.În caz că transportul circulă numai pe reţeaua unei căi ferate, dispoziţiile din prezentul articol nu se aplică. În acest caz, dreptul de a dispune asupra expediţiei poate aparţine destinatarului, din momentul încheierii contractului de transport, dacă pe scrisoarea de trăsură este făcută o menţiune în acest sens de către expeditor. Dispoziţiile date de destinatar sunt similare cu cele pe care le poate da expeditorul.
Art. 79: Executarea dispoziţiilor ulterioare
79.1.Calea ferată nu poate refuza executarea dispoziţiilor ulterioare date de expeditor sau destinatar, nici întârzia executarea lor, în afară de cazurile în care:
79.1.1. - executarea nu mai este posibilă în momentul în care dispoziţiile sosesc la staţia care trebuie să le execute;
79.1.2. - executarea este de natură a perturba serviciul normal al exploatării;
79.1.3. - executarea este contrară actelor normative în vigoare;
79.1.4. - valoarea mărfii, când este vorba de o schimbare a staţiei de destinaţie, nu acoperă, după aprecierea căii ferate, toate tarifele care vor greva marfa la sosirea la noua sa destinaţie, numai dacă aceste tarife nu se plătesc sau plata lor nu se garantează imediat.
79.2.Cel care a dat dispoziţii este înştiinţat cât mai curând posibil despre piedicile care se opun executării lor. Când calea ferată nu este în măsură să prevadă aceste modificări, cel care a dat dispoziţiile suportă toate consecinţele care rezultă din începerea executării lor.
79.3.Tarifele şi cheltuielile care se ivesc din executarea unei dispoziţii, cu excepţia celor care rezultă din vina căii ferate trebuie să fie plătite de expeditor sau de destinatar, în conformitate cu menţiunea de francare.
79.4.Calea ferată este răspunzătoare, în cazul când este vinovată, de consecinţele neexecutării sau executării inexacte a unei dispoziţii. Cu toate acestea, eventuala despăgubire nu trebuie să fie niciodată mai mare decât cea prevăzută în caz de pierdere a mărfii.
79.5.Tarifele de transport se calculează pe distanţele parcurse efectiv, ca urmare a executării dispoziţiei ulterioare. Tarifele aplicabile sunt cele în vigoare pe fiecare din aceste parcursuri, în ziua plăţii.
Dispoziţiile de mai sus sunt aplicabile, prin analogie, tarifelor accesorii şi altor cheltuieli, precum şi cursurilor de convertire.
Art. 80: Impiedicarea la transport
80.1.Constituie împiedicare la transport faptul că începerea sau continuarea transportului este împiedicată sau nu mai este posibilă pe itinerarul prevăzut. Pot constitui împiedicări la transport calamităţile naturale (inundaţii, înzăpeziri şi alte fenomene naturale care pot opri continuarea transportului), perturbări în serviciu (deraieri, accidente şi alte evenimente asemănătoare din cauza cărora transportul se opreşte în parcurs), sechestrarea mărfii, lipsa documentelor însoţitoare pentru îndeplinirea formalităţilor vamale sau administrative, grevele şi alte cazuri similare.
80.2.În caz de împiedicare la transport, calea ferată hotărăşte dacă este preferabil să transporte din oficiu marfa, modificând itinerarul sau dacă este indicat, în interesul expeditorului să-i ceară instrucţiuni, comunicându-i informaţiile utile de care dispune.
80.3.În afară de cazul când calea ferată este în culpă, ea poate să perceapă tariful de transport aplicabil pe itinerarul parcurs efectiv şi poate dispune de termenele contractului de transport corespunzătoare acestui itinerar.
80.4.Dacă continuarea transportului nu este posibilă, calea ferată cere instrucţiuni de la expeditor.
80.5.Dacă instrucţiunile expeditorului modifică destinatarul sau staţia de destinaţie sau sunt date staţiei unde se găseşte marfa, expeditorul trebuie să le înscrie pe duplicatul scrisorii de trăsură şi să prezinte acest duplicat căii ferate.
80.6.Când calea ferată dă curs instrucţiunilor expeditorului fără a pretinde prezentarea duplicatului scrisorii de trăsură, este răspunzătoare pentru paguba care rezultă din aceasta cauză. Eventuala despăgubire nu trebuie să depăşească niciodată pe cea prevăzută pentru pierderea mărfii.
80.7.Dacă expeditorul, înştiinţat de împiedicare la transport, nu dă în termen de 72 de ore instrucţiuni executabile, calea ferată procedează potrivit normelor privind împiedicarea la eliberare. Suma obţinută din vânzarea mărfii, după scăderea tarifelor care grevează marfa, trebuie să fie ţinută la dispoziţia expeditorului; dacă suma obţinută este mai mică decât aceste tarife, expeditorul trebuie să plătească diferenţa.
80.8.Când împiedicarea la transport încetează înaintea sosirii instrucţiunilor expeditorului, marfa este îndrumată la destinaţia sa, fără a aştepta instrucţiunile, expeditorul fiind înştiinţat despre aceasta în cel mai scurt timp posibil.
80.9.Când împiedicarea la transport intervine după ce destinatarul a modificat contractul de transport, calea ferată trebuie să înştiinţeze despre aceasta destinatarul. Dispoziţiile de la articolele anterioare se aplică în mod corespunzător.
80.10.În afară de cazul când calea ferată este vinovată, ea poate, în caz de împiedicare la transport, să perceapă tariful orar de utilizare a mijlocului de transport.
Art. 81: Împiedicarea la eliberare
81.1.Se consideră împiedicare la eliberare dacă destinatarul refuză primirea expediţiei sau nu poate fi găsit sau nu ridică scrisoarea de trăsură în termenul prevăzut de normele în vigoare de la staţia de destinaţie sau expediţia nu poate fi eliberată din alte cauze (sechestre, hotărâri judecătoreşti, marfă grevată de un ramburs neadmis în traficul respectiv şi alte situaţii similare).
81.2.În caz de împiedicare la eliberarea mărfii, calea ferată trebuie să înştiinţeze pe expeditor fără întârziere, pentru a-i cere instrucţiuni.
81.3.Când împiedicarea la eliberare încetează înainte de sosirea instrucţiunilor expeditorului la staţia de destinaţie, marfa se eliberează destinatarului. Expeditorul trebuie să fie înştiinţat despre aceasta fără întârziere.
81.4.În cazul când destinatarul refuză marfa, expeditorul are dreptul să dea instrucţiuni, chiar dacă nu poate prezenta duplicatul scrisorii de trăsură.
81.5.Expeditorul poate, de asemenea, să ceară printr-o menţiune în scrisoarea de trăsură, ca marfa să-i fie înapoiată din oficiu, dacă se iveşte o împiedicare la eliberare. În afară de acest caz, este necesar consimţământul său scris.
81.6.Dacă marfa a fost valorificată prin vânzare, atunci suma obţinută după scăderea tarifelor de transport care grevează marfa, trebuie să fie ţinută la dispoziţia expeditorului. Dacă suma este mai mică decât aceste tarife expeditorul trebuie să plătească diferenţa.
81.7.Dacă împiedicarea la eliberare se iveşte după ce destinatarul a modificat contractul de transport, calea ferată trebuie să înştiinţeze despre împiedicare acest destinatar.
81.8.În nici un caz marfa nu se va înapoia expeditorului fără consimţământul său scris.
CAPITOLUL 4:Răspunderea căii ferate
Art. 82: Responsabilităţi
82.1.Calea ferată care a primit la transport marfa cu scrisoarea de trăsură, este răspunzătoare de executarea transportului şi de integritatea mărfii pe întreg parcursul până la eliberare.
82.2.Când calea ferată a cântărit mărfurile, ea răspunde de cantitatea constatată pe cântarul său.
82.3.În cazul în care s-a încasat tariful de cântărire de către calea ferată, aceasta răspunde de cantitatea înscrisă de ea în scrisoarea de trăsură, indiferent de faptul că a efectuat sau nu cântărirea. În situaţia în care nu a înscris masa constatată, calea ferată răspunde de masa înscrisă de expeditor.
82.4.Calea ferată va putea face dovada că, în realitate, a primit mai puţin de la expeditor sau că marfa sosită la destinaţie corespunde cu masa netă sau cu specificaţiile din actele de livrare sau din scrisoarea de trăsură.
82.5.Pentru restul expediţiilor în vagoane complete, precum şi cele în containere, boxpalete şi alte unităţi de încărcătură sigilate, calea ferată nu răspunde pentru lipsurile cantitative, până la proba contrară, dacă mijlocul de transport închis a ajuns la destinaţie fără urme de violare, sustragere, scurgere, avariere şi cu sigiliile intacte, iar mărfurile încărcate în mijlocul de transport deschis, cu semnele sau marcajele intacte.
Art. 83: Întinderea răspunderii
83.1.Calea ferată este răspunzătoare pentru paguba care rezultă din pierderea totală sau parţială şi din avarierea mărfii survenită din momentul primirii la transport şi până la eliberare, precum şi pentru paguba care rezultă din depăşirea termenului contractului de transport.
83.2.Sarcina probei că avarierea mărfii s-a produs în timpul transportului şi din vina cărăuşului revine celui care reclamă.
83.3.În cazul în care, însă, coletul sau mijlocul de transport a fost violat pe parcurs sau poartă urme de violare sau semnele de pe mărfurile transportate într-un mijloc de transport deschis poartă de asemenea urme de violare, se presupune - până la proba contrară - că mărfurile au fost avariate din vina căii ferate.
83.4.Calea ferată este scutită de răspunderea prevăzută la art. 83.1 dacă:
83.4.1. - pierderea,avarierea sau depăşirea termenului contractului de transport a avut drept cauză o culpă a celui îndreptăţit, o dispoziţie a acestuia care nu a rezultat dintr-o vină a căii ferate, un viciu propriu al mărfii (deteriorare anterioară, pierdere de masă sau de calitate şi altele similare) sau împrejurări pe care calea ferată nu le putea evita şi ale căror urmări nu le putea înlătura;
83.4.2. - se constată diferenţă dintre cântarul folosit la primirea produselor spre transport şi cel folosit la eliberarea acestora către destinatar, atunci când lipsa nu este reală sau se datorează expeditorului.
83.5.Calea ferată este scutită de răspunderea prevăzută la art. 89.1 şi în cazul când pierderea, avarierea sau depăşirea termenului contractului de transport este provocată de riscuri speciale inerente care se datorează :
83.5.1. - cauzelor naturale inerente transportului în vehicule deschise, fie şi acoperite cu prelate, potrivit dispoziţiilor aplicabile sau înţelegerilor încheiate între expeditor şi calea ferată şi menţionate în scrisoarea de trăsură;
83.5.2. - lipsei sau defectuozităţii ambalajului pentru mărfurile care prin natura lor sunt expuse la pierderi din masă sau avarii, dacă nu sunt ambalate sau rău ambalate;
83.5.3. - operaţiilor de încărcare efectuate de expeditor sau de descărcare executate de destinatar;
83.5.4. - încărcării defectuoase, în cazul când această încărcare a fost efectuată de expeditor;
83.5.5. - îndeplinirii de către expeditor, destinatar, comisionar vamal sau alt mandatar a formalităţilor cerute de organele vamale sau de alte autorităţi administrative;
83.5.6. - naturii anumitor mărfuri expuse, din cauze inerente însăşi acestei naturi, la pierderea totală sau parţială şi la avariere, îndeosebi prin spargere, ruginire, deteriorare interioară şi spontană, uscare, împrăştiere, scăderea naturală a masei etc;
83.5.7. - denumirii neregulate, inexacte sau incomplete de obiecte excluse de la transport sau admise în anumite condiţii sau nerespectarea de către expeditor a măsurilor de prevedere prescrise pentru obiectele admise în anumite condiţii;
83.5.8. - transportului care, potrivit dispoziţiilor aplicabile sau înţelegerilor încheiate între expeditor şi calea ferată şi menţionate în scrisoarea de trăsură, trebuie să fie efectuate cu însoţitor, dacă pierderea sau avarierea rezultă dintr-un risc pe care însoţirea avea drept scop să-l evite.
83.5.9. - transportului de animale vii sau păsări vii.
83.6.Calea ferată are aceeaşi răspundere ca pentru vehicule deschise fără prelată şi atunci când se transportă în astfel de vehicule mărfuri care, conform dispoziţiilor aplicabile, nu se transportă în vehicule deschise.
83.7.Dovada că pierderea, scăderea în masă, avarierea se datorează cauzelor prevăzute la art. 83.4 cade în sarcina căii ferate.
83.8.Când calea ferată, ţinând seama de împrejurările de fapt, stabileşte că pierderea sau avarierea ar putea rezulta din unul sau mai multe din riscurile speciale prevăzute la art. 83.5, există prezumţia că paguba rezultă din aceste riscuri. Cel îndreptăţit păstrează totuşi dreptul de a face dovada că paguba, în întregime sau în parte, nu a avut drept cauză unul dintre aceste riscuri.
Această prezumţie nu este aplicabilă dacă există o lipsă cantitativă mare sau o pierdere de colet.
83.9.La mărfurile care, datorită naturii lor, suferă în mod obişnuit o pierdere din greutate în timpul transportului, calea ferată nu răspunde, oricare ar fi parcursul efectuat, decât de acea parte din lipsă care depăşeşte toleranţele prevăzute mai jos: 83.9.1. - 2% din masă pentru mărfurile lichide sau predate la transport în stare umedă; 83.9.2. - 1% din greutate pentru mărfurile uscate.
83.10.Limitarea răspunderii prevăzută la art. 83.9 nu poate fi invocată dacă se face dovada, după împrejurările de fapt, că pierderea nu rezultă din cauzele care justifică toleranţa.
83.11.In cazul când se transportă mai multe colete cu o singură scrisoare de trăsură, pierderea din masă în timpul transportului se calculează pentru fiecare colet, dacă greutatea acestuia la predare s-a indicat separat în scrisoarea de trăsură sau poate fi constatată în alt mod.
83.12.În caz de pierdere totală a mărfii, la calcularea despăgubirii nu se face nici o scădere pentru pierderea din masă în timpul transportului.
Art. 84: Prezumţia în caz de repredare şi prezumţia de pierdere a mărfii
84.1.Când un transport predat în conformitate cu Regulamentul a făcut obiectul unei repredări supuse aceloraşi reguli şi când o pierdere parţială sau o avariere este constatată după această repredare, există prezumţia că ea s-a produs în cursul executării ultimului contract de transport, dacă transportul a rămas în paza căii ferate şi a fost repredat în aceeaşi stare în care a sosit la staţia de repredare.
Această prezumţie este de asemenea aplicabilă când contractul de transport anterior repredării nu era supus Regulamentului, dacă acesta ar fi fost aplicabil, în cazul când transportul s-ar fi efectuat direct între prima staţie de expediţie şi ultima staţie de destinaţie.
Această prezumţie este aplicabilă şi atunci când contractul de transport anterior reexpedierii era supus unei alte convenţii şi dacă această convenţie conţine aceeaşi prezumţie în favoarea transportului mărfurilor.
84.2.Cel îndreptăţit poate, fără a avea de făcut alte dovezi, să considere marfa ca pierdută când ea nu a fost eliberată destinatarului sau ţinută la dispoziţia sa, în cele 30 de zile care urmează după împlinirea termenelor contractului de transport.
84.3.Cel îndreptăţit, primind plata despăgubirii pentru marfa pierdută, poate cere în scris să fie înştiinţat fără întârziere, în cazul când marfa este găsită în curs de un an de la plata despăgubirii. Despre această cerere calea ferată eliberează o dovadă scrisă.
84.4.În termen de 30 de zile de la primirea înştiinţării, cel îndreptăţit poate pretinde să-i fie eliberată la una din staţiile din parcurs marfa pierdută. În acest caz, el trebuie să plătească tarifele aferente transportului de la staţia de expediţie şi până la aceea unde are loc eliberarea şi să restituie despăgubirea primită, din care se vor scădea tarifele care au fost cuprinse în această despăgubire. Cu toate acestea, el păstrează drepturile sale la despăgubire, pentru depăşirea termenelor contractului de transport prevăzute la articolul 85.
84.5.În lipsă, fie a cererii prevăzute la art. 84.3., fie a instrucţiunilor date în termenul prevăzut la art. 84.4. sau dacă marfa este regăsită după mai mult de un an de la data despăgubirii, calea ferată va dispune de marfă, fie prin utilizarea în interesul propriu, fie prin valorificare prin licitaţie.
Art. 85: Despăgubiri
85.1.Calea ferată este obligată să plătească despăgubiri pentru pierderea totală sau parţială, avarierea mărfii sau depăşirea termenului contractului de transport. Când se încasează tarife necuvenite, calea ferată este obligată să le restituie. Calea ferată îşi asumă aceste obligaţii în condiţiile prevăzute în capitolul 5 din Regulament.
85.2.În caz de pierdere totală sau parţială a mărfii, calea ferată trebuie să plătească, excluzând alte daune interese, o despăgubire calculată după factură, după preţul curent al mărfii şi, în lipsa şi a uneia şi a alteia, după preţul mărfurilor de aceeaşi natură şi calitate, la locul şi data la care marfa a fost primită la transport. Despăgubirea nu poate depăşi valoarea pe kilogram brut de marfă lipsă stabilită prin tarif. În afară de aceasta, calea ferată trebuie să restituie tariful de transport, taxele vamale şi celelalte sume plătite de client cu ocazia transportului mărfii pierdute.
85.3.De asemenea, calea ferată trebuie să plătească o despăgubire echivalentă cu avarierea mărfii, fără alte daune-interese. Suma se calculează aplicând la valoarea mărfii, stabilită, potrivit art 85.2. procentul de avariere constatat.
Despăgubirea nu poate depăşi:
85.3.1. - dacă marfa este avariată, suma la care s-ar fi ajuns în caz de pierdere totală;
85.3.2. - dacă numai o parte din marfă este avariată, suma la care s-ar fi ajuns în caz de pierdere a părţii avariate.
Calea ferată trebuie să restituie, în plus, în proporţia determinată de procentul de avariere, tarifele prevăzute la art. 85.2.
85.4.În caz de depăşire a termenului contractului de transport, calea ferată este obligată să plătească 2% din tariful de transport pentru fiecare zi de întârziere, fără ca suma totală să poată depăşi jumătate din tariful de transport.
Dacă se face dovada că a rezultat un prejudiciu din cauza întârzierii, se va plăti pentru acesta o despăgubire ce nu poate depăşi tariful de transport.
Despăgubirile pentru depăşirea termenului contractului de transport nu se pot cumula cu cele care trebuie plătite în caz de pierdere totală sau parţială a mărfurilor.
În caz de pierdere parţială, ele se vor plăti, dacă este cazul, numai pentru marfa nepierdută.
Despăgubirile pentru depăşirea termenului contractului de transport, în caz de avariere, se cumulează, dacă este cazul, cu despăgubirea prevăzută la art. 85.3. Numai depăşirea termenului de transport total dă dreptul la despăgubire.
Calea ferată poate să prevadă, în normele uniforme sau convenţii speciale, alte modalităţi de despăgubire pentru depăşirea termenului contractului de transport.
85.5.Calea ferată este supusă decăderii din dreptul de a invoca limitele de responsabilitate prevăzute la art. 75, 85 şi 87, dacă s-a dovedit că prejudiciul a rezultat dintr-un fapt comis de calea ferată, cu intenţia de a provoca un astfel de prejudiciu.
85.6.În caz de declarare a interesului la eliberare, în afară de despăgubirile prevăzute în acest articol, se poate cere o despăgubire pentru paguba suplimentară dovedită până la concurenţa sumei declarate.
85.7.Cel în drept poate cere dobânzi la despăgubire, calculate la nivelul stabilit prin tarif, începând cu ziua înregistrării reclamaţiei administrative prevăzută la art. 87.
Dacă cel îndreptăţit nu prezintă căii ferate, într-un termen convenabil care îi este fixat, documentele justificative necesare pentru lichidarea definitivă a reclamaţiei, dobânzile nu curg între expirarea termenului fixat şi prezentarea efectivă a documentelor.
Art. 86: Răspunderea în traficul cale ferată-naval
86.1.În cazul transporturilor cale ferată-naval cărora li se aplică Regulamentul, ca urmare a prevederilor art. 1.3., la cauzele de exonerare enunţate la art. 86.3 se adaugă cele prevăzute la art. 83.
86.2.Transportatorul nu poate să se prevaleze de dispoziţia de mai sus, decât dacă face proba că pierderea, avarierea sau depăşirea termenului contractului de transport a survenit pe parcursul naval din momentul încărcării mărfii la bordul navei şi până la descărcarea ei de pe navă.
86.3.Cauzele de exonerare a răspunderii sunt următoarele:
86.3.1. - acţiunile, neglijenţa sau omisiunea căpitanului, pilotului sau a prepuşilor transportatorului, în navigaţia sau administraţia vasului;
86.3.2. - imposibilitatea navei de a naviga, cu condiţia pentru transportator să facă dovada că această stare nu este imputabilă unei lipse de grijă normală din partea sa, de a pune nava în stare de navigare sau de a-i asigura o armare, o echipare şi o aprovizionare corespunzătoare sau de a amenaja şi pune în bună stare toate părţile vasului unde este încărcată marfa, în aşa fel ca ele să fie apte pentru primirea, transportul şi păstrarea mărfii;
86.3.3. - incendiul, cu condiţia pentru transportator să facă dovada că el nu a fost cauzat prin fapta sau vina sa, prin acelea ale căpitanului, echipajului, pilotului ori ale prepuşilor săi;
86.3.4. - pericolele, primejdiile sau accidentele de mare ori alte ape navigabile;
86.3.5. - salvarea sau încercarea de salvare de vieţi ori de bunuri pe mare;
86.3.6. - încărcarea mărfii pe puntea navei cu consimţământul în scris al expeditorului în scrisoarea de trăsură şi cu condiţia ca ea să nu se afle încărcată în vagon.
86.4.Cauzele de exonerare de mai sus nu suprimă şi nici nu micşorează cu nimic obligaţiile generale ale transportatorului şi îndeosebi obligaţia sa de a manifesta o grijă normală pentru a pune nava în stare de navigaţie sau pentru a-i asigura o armare, o echipare şi o aprovizionare corespunzătoare ori pentru a amenaja şi pune în bună stare toate părţile vasului unde este încărcată marfa, în aşa fel ca ele să fie apte pentru primirea, transportul şi păstrarea mărfii.
86.5.Când cărăuşul invocă unele din cauzele de exonerare de mai sus el rămâne totuşi răspunzător, dacă cel îndreptăţit face dovada că pierderea, avarierea mărfii sau depăşirea termenului contractului de transport se datorează altor culpe ale transportatorului, căpitanului, echipajului, pilotului sau ale prepuşilor săi, decât cele prevăzute în Regulament.
86.6.Când un acelaşi parcurs naval este deservit de mai mulţi transportatori, regimul de răspundere aplicabil pe acest parcurs trebuie să fie acelaşi pentru toţi transportatorii.
În cazul în care transportatorii au fost înscrişi pe lista transportatorilor navali, adoptarea regimului prevăzut la alineatul de mai sus trebuie să facă, în prealabil, obiectul unei înţelegeri.