Capitolul 2 - Încheierea şi executarea contractului de transport - Regulament din 1997 de transport pe caile ferate din Romania

M.Of. 220

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Octombrie 1997
CAPITOLUL 2:Încheierea şi executarea contractului de transport
Art. 58: Predarea la transport şi încărcarea mărfii
58.1.Expediţiile de marfă se predau căii ferate în zilele şi orele de serviciu afişate la staţii şi agenţiile comerciale. Predarea-primirea mărfii la transport este stabilită în normele uniforme privind transporturile.
58.2.Expeditorul răspunde de exactitatea şi identitatea mărfurilor ce se expediază în raport cu datele înscrise în actele de livrare şi scrisorile de trăsură, cât şi de integritatea mărfurilor încărcate de el în mijloacele de transport.
58.3.Expeditorul şi calea ferată convin cine execută încărcarea şi descărcarea mărfii în mijlocul de transport. În lipsa unei convenţii, încărcarea şi descărcarea revine transportatorului pentru mesagerie şi coletărie şi, respectiv, expeditorului pentru vagoane complete şi containere.
58.4.Cu excepţia cazului când încărcarea se face de calea ferată, expeditorul mărfii răspunde de toate consecinţele unei încărcări defectuoase a mijloacelor de trasport şi trebuie să repare prejudiciul suferit din această cauză, chiar dacă încărcarea s-a făcut de altă persoană în numele expeditorului.
58.5.Masa maximă care poate fi încărcată în mijlocul de transport nu trebuie să depăşească o limită determinată de caracteristicile tehnice ale mijloacelor de transport şi ale liniilor din parcurs. Limitele de încărcare se publică prin grija căii ferate, conform art. 4.5.
58.6.Pentru încărcarea, stivuirea, fixarea şi protejarea mărfurilor în mijlocul de transport se aplică normele tehnice de încărcare a mijloacelor de transport.
58.7.Încărcătura vagoanelor descoperite şi a platformelor nu trebuie să depăşească gabaritul de încărcare admis pe liniile din parcurs. Dimensiunile gabaritului de încărcare sunt prevăzute în standardele de stat care se publică şi de calea ferată.
58.8.Transportul mărfurilor perisabile, vietăţilor, cu gabaritul de încărcare depăşit, cu sarcina pe osie depăşită, mesageria, transportul multimodal şi în mijloace particulare se execută în condiţii speciale. Condiţiile speciale şi tehnologia de transport se stabilesc în normele uniforme privind transporturile.
58.9.Materiile şi obiectele periculoase se transportă în condiţii speciale, cu respectarea normelor tehnice internaţionale şi interne.
58.10.Expediţiile transportate în condiţii speciale se pot tarifa după tarife speciale.
58.11.Vagoanele, containerele şi rechizitele de încărcare care aparţin căii ferate ce se pun la dispoziţia expeditorului pentru încărcare trebuie să fie în bună stare, curate şi corespunzătoare cu natura mărfii ce urmează a fi încărcată.
58.12.Expeditorul trebuie să verifice dacă mijloacele de transport şi rechizitele de încărcare aparţinând căii ferate, puse la dispoziţia sa, corespund transportului în bune condiţii.
58.13.Dacă expeditorul încarcă mijlocul de transport sau foloseşte rechizitele de încărcare fără obiecţiuni, operează prezumţia că acestea au fost corespunzătoare. Expeditorul răspunde de consecinţele utilizării unor mijloace de transport nepotrivite cu felul mărfii şi cu modul de prezentare a acesteia.
58.14.Calea ferată avizează pe expeditori despre punerea la dispoziţie a mijloacelor de transport pentru încărcare prin afişare în staţie. În convenţiile-cadru de încărcare-descărcare se pot prevedea alte modalităţi de avizare. Calea ferată nu este obligată în nici un caz să obţină de la clienţi o confirmare a avizării punerii mijloacelor de transport la dispoziţie.
58.15.Expeditorii trebuie să predea către calea ferată mijloacele de transport încărcate cu uşile, clapele sau gurile de golire închise, părţile mobile şi rechizitele montate.
58.16.În condiţiile prevăzute în normele uniforme, calea ferată se îngrijeşte de dezinfectarea, dezinsectizarea, curăţirea şi spălarea vagoanelor care aparţin căii ferate.
58.17.Transbordarea mărfurilor între vagoane de ecartament diferit sau în cazul defectării vagoanelor sau în orice altă împrejurare impusă de condiţiile de exploatare se execută de către calea ferată. Transbordarea mărfurilor care necesită mijloace sau condiţii speciale sau care prezintă un pericol deosebit pentru cei care le manipulează se efectuează, la cererea căii ferate, de către expeditor sau destinatar.
58.18.În cazul în care operaţiile de încărcare, descărcare sau transbordare a mărfurilor se efectuează de expeditor sau de destinatar, aceştia răspund pentru degradarea mijloacelor de transport, rechizitelor şi instalaţiilor căii ferate produse din vina lor, precum şi pentru pierderea părţilor mobile datorită nemontării lor după încărcare, descărcare sau transbordare.
Art. 59: Încheierea contractului de transport
59.1.Contractul de transport se încheie în momentul când:
59.1.1. - staţia de expediţie a primit integral marfa care face obiectul expediţiei în condiţiile Regulamentului, însoţită de scrisoarea de trăsură, completată şi semnată de către expeditor;
59.1.2. - staţia de expediţie aplică ştampila cu data primirii pe exemplarele scrisorii de trăsură. Data imprimată de maşina, instalaţia sau dispozitivul respectiv echivalează cu ştampila staţiei.
59.2.Lipsa, neregulile din documentul de transport sau pierderea acestuia nu afectează existenţa, nici valabilitatea contractului de transport, care rămâne supus dispoziţiilor Regulamentului.
Art. 60: Scrisoarea de trăsură
60.1.Calea ferată stabileşte modelele privind scrisoarea de trăsură şi modul ei de completare. Scrisorile de trăsură se tipăresc prin grija căii ferate sau de către clienţi cu aprobarea căii ferate.
60.2.Calea ferată publică, conform art. 4.5, reglementările referitoare la completarea scrisorii de trăsură care interesează pe expeditor.
60.3.Scrisoarea de trăsură trebuie să cuprindă următoarele menţiuni obligatorii :
60.3.1. - data întocmirii;
60.3.2. - numele şi adresa expeditorului; ca expeditor trebuie să fie înscrisă o singură persoană fizică sau juridică;
60.3.3. - denumirea staţiilor de expediţie şi destinaţie conform nomenclatorului staţiilor de cale ferată din tarif;
60.3.4. - numele şi adresa destinatarului; se admite numele unei singure persoane fizice sau juridice;
60.3.5. - numărul şi seria sigiliilor aplicate;
60.3.6. - denumirea mărfii, iar pentru expediţiile de coletărie şi mesagerie, după caz, câtimea, felul ambalajului, marca şi numărul coletelor şi, în plus, pentru vagoanele particulare tara, pentru mărfurile a căror încărcare incumbă expeditorului;
60.3.7. - enumerarea detaliată a anexelor la scrisoarea de trăsură necesare formalităţilor administrative în parcurs;
60.3.8. - numărul mijlocului de transport;
60.3.9. - masa brută a mărfii şi alte elemente de calcul care să permită determinarea cantităţii de marfă a expediţiei exprimată sub alte forme;
60.3.10. - menţiunea de francare, în sensul că tarifele de transport se plătesc la expediere sau când se depune un depozit de francare.
60.4.Nu este admisă adăugarea altor anexe decât cele prevăzute în Regulament şi nici folosirea altui tip de document de transport.
60.5.Cu o singură scrisoare de trăsură pot fi predate la transport :
60.5.1. - obiecte indivizibile şi de dimensiuni excepţionale a căror încărcare necesită mai mult de un vagon;
60.5.2. - expediţiile încărcate în mai multe vagoane, dacă dispoziţiile speciale ale tarifelor permit aceasta pentru întregul parcurs. În acest caz, grupul de vagoane constituie o expediţie distinctă. Dispoziţiile ulterioare date de expeditor nu trebuie să aibă ca efect despărţirea vagoanelor predate la transport cu o singură scrisoare de trăsură.
60.6.Nu pot fi predate la transport cu un singur document de transport:
60.6.1. - mărfurile care, datorită naturii lor, nu pot fi încărcate în comun cu alte mărfuri în acelaşi vagon;
60.6.2. - mărfurile admise la transport în anumite condiţii când încărcarea lor în comun cu alte mărfuri este interzisă prin normele tehnice privind mărfurile periculoase;
60.6.3. - mărfurile a căror încărcare în comun ar contraveni normelor legale în vigoare;
60.6.4. - mărfurile a căror încărcare este în sarcina căii ferate, pe acelaşi document cu cele a căror încărcare este în sarcina expeditorului;
60.7.Pentru expediţiile care circulă şi pe linii cu ecartament îngust, numărul scrisorilor de trăsură este determinat de încărcarea vagoanelor de cale normală.
60.8.Modul de lucru şi răspunderile în cazul utilizării scrisorii de trăsură electronice se stabilesc prin normele uniforme.
Art. 61: Răspunderea pentru menţiunile din scrisoarea de trăsură
61.1.Expeditorul răspunde de exactitatea indicaţiilor şi a declaraţiilor înscrise, prin grija sa, în scrisoarea de trăsură. El suportă toate consecinţele rezultate din faptul că aceste declaraţii sau indicaţii sunt incorecte, incomplete, prescurtate, insuficiente, neprecise sau scrise în alte rubrici decât în cele rezervate pentru fiecare din ele. Dacă o rubrică este insuficientă, printr-o menţiune făcută în acea rubrică, expeditorul va indica unde se găseşte în scrisoarea de trăsură completarea indicaţiilor sale.
61.2.Pentru expediţiile încărcate de expeditor, menţiunile din scrisoarea de trăsură referitoare la masa mărfii sau la numărul coletelor nu fac dovada împotriva căii ferate decât dacă verificarea acestei mase şi a numărului coletelor a fost făcută efectiv de către calea ferată şi certificată în scris pe documentul de transport.
Art. 62: Plata prestaţiei de transport
62.1.Tarifele de transport şi accesorii sunt plătite de către expeditor dacă nu există o convenţie contrară între expeditor şi calea ferată.
62.2.Atunci când tarifele sunt în sarcina destinatarului şi când destinatarul nu a ridicat scrisoarea de trăsură şi nici nu a modificat contractul de transport, expeditorul rămâne obligat la plata tarifelor.
62.3.Dacă cheltuielile nu pot fi stabilite exact în momentul predării mărfii la transport, calea ferată pretinde drept garanţie depunerea unei sume reprezentând aproximativ aceste cheltuieli. Decontarea cu expeditorul se face după eliberarea mărfii în staţia de destinaţie.
62.4.Plata către calea ferată a tarifelor de transport se face:
62.4.1. - cu ocazia încheierii contractului de transport;
62.4.2. - o dată cu eliberarea mărfii;
62.4.3. - prin facturarea periodică, atunci când între calea ferată şi client există convenţie de plată centralizată a tarifelor de transport;
62.5.În cazul întârzierii plăţii preţului de transport, calea ferată este în drept:
62.5.1. - să perceapă majorări de întârziere, prevăzute în tarife;
62.5.2. - să refuze sau să oprească transporturile pentru răii platnici.
62.6.Amenzile vamale şi ale altor autorităţi administrative stabilite în contul căii ferate care se referă la expediţii se încasează de la expeditor sau destinatar, după caz.
Art. 63: Declararea interesului la eliberare
63.1.Orice expediţie poate face obiectul unei declaraţii a interesului la eliberare, înscrisă pe scrisoarea de trăsură, percepându-se tariful respectiv. Condiţiile de declarare a interesului la eliberare se stabilesc în normele uniforme pri-vind transporturile.
63.2.Din motive de exploatare calea ferată poate introduce restricţii în aplicarea declarării interesului la eliberare.
Art. 64: Ramburse şi deburse
64.1.Expeditorul poate încărca expediţia sa cu un ramburs până la o valoare egală cu valoarea mărfii.
64.2.Calea ferată nu este obligată să achite expeditorului rambursul decât dacă suma i-a fost plătită de destinatar. Valoarea rambursului trebuie pusă la dispoziţia expeditorului în termen de 30 de zile de la achitarea lui de către destinatar.
64.3.Dacă marfa a fost eliberată destinatarului, fără să se fi încasat în prealabil rambursul, calea ferată este obligată să plătească expeditorului valoarea pagubei până la maximum suma rambursului, păstrându-şi dreptul său de acţiune contra destinatarului.
64.4.Debursele se efectuează pentru executarea unor operaţiuni legate de marfa transportată.
64.5.Transporturile încărcate cu ramburse şi deburse sunt supuse perceperii unor tarife.
64.6.Rambursele şi debursele se admit în conformitate cu prevederile normelor uniforme privind transporturile.
Art. 65: Starea, ambalarea şi marcarea mărfii
65.1.Când natura mărfii cere ca ea să fie ambalată, expeditorul trebuie să o protejeze astfel încât ea să fie ferită de pierderea totală sau parţială, precum şi de avarii în timpul transportului şi să nu poată pricinui pagube persoanelor, mediului, instalaţiilor căii ferate sau celorlalte mărfuri. Expeditorul trebuie să folosească ambalajele care corespund standardelor sau altor norme tehnice în vigoare.
65.2.Când se prezintă pentru transport o marfă cu semne vizibile de deteriorare, degradare, calea ferată poate pretinde expeditorului să-şi ia asupra sa răspunderea, făcând menţiuni în acest sens în scrisoarea de trăsură.
65.3.Ambalajul se consideră ca suficient în cazul în care se apreciază că el protejează marfa, de la predarea ei la transport până la eliberarea ei destinatarului, de riscurile inerente la transport şi de consecinţele lor.
65.4.Dacă, ţinând seama de dispoziţiile de mai sus, se apreciază că ambalarea este necesară, staţia de expediţie poate să refuze expediţia chiar şi atunci când expeditorul recunoaşte, sub semnătură în scrisoarea de trăsură, lipsa, insuficienţa sau defectuozitatea ambalajului.
65.5.Expeditorul este răspunzător de consecinţele lipsei, insuficienţei sau defectuozităţii ambalajului, conform menţiunilor din scrisoarea de trăsură, inclusiv de viciile ascunse ale ambalajului. Expeditorul este obligat să repare paguba suferită de calea ferată din această cauză.
65.6.Mărfurile care prin natura lor nu au nevoie de ambalaj se primesc la transport neambalate. Calea ferată poate să pretindă ca aceste mărfuri neambalate să fie prezentate la transport în unităţi de manipulare mai mari (legături, pachete, palete, containere, o anumită masă pe colet şi alte modalităţi care facilitează operaţiile de manipulare).
65.7.La expediţiile de vagoane complet acoperite sau containere, expeditorul trebuie să introducă în interiorul acestora datele de identificare ale expediţiei care să corespundă cu cele din scrisoarea de trăsură.
65.8.La expediţiile de coletărie sau mesagerie, expeditorul este obligat să aplice pe fiecare colet etichete de identificare sau inscripţii exterioare distincte, care nu se pot şterge, fixate rezistent, care să nu permită confuzii şi să corespundă datelor din scrisoarea de trăsură. Fiecare colet va avea înscris cât mai vizibil un număr de ordine, masa netă şi brută.
65.9.La expediţiile de vagoane sau containere, expeditorul este obligat să aplice pe ambele părţi ale acestora, în locurile special stabilite, etichete care să permită identificarea transportului. Calea ferată poate pretinde folosirea unor etichete tipizate.
65.10.Dacă la transportul unor măfuri sunt necesare măsuri speciale de manipulare, depozitare şi precauţie, în funcţie de natura lor, expeditorul trebuie să aplice etichete sugestive, care să indice modul de manipulare şi depozitare a mărfurilor. Calea ferată poate pretinde folosirea unor etichete tipizate.
65.11.Coletele, paletele, containerele şi vagoanele cu etichete sau inscripţii vechi neîndepărtate nu se primesc la transport.
65.12.Mărfurile ce se transportă în vrac în vagoane descoperite trebuie astfel însemnate sau marcate de expeditor încât sustragerea din conţinut să nu fie posibilă fără urme vizibile.
Art. 66: Aplicarea sigiliilor
66.1.Expeditorul trebuie să aplice sigilii proprii la toate sistemele de închidere-deschidere care permit accesul în interiorul vagoanelor acoperite, containerelor, boxpaletelor cu capac, mijloacelor acoperite cu prelate şi alte dispozitive ce se sigilează, încărcate de el. Pentru expediţiile însoţite nu este obligatorie sigilarea.
66.2.Sigiliile trebuie astfel confecţionate şi aplicate, încât să nu permită înlocuirea sau violarea lor fără urme vizibile.
66.3.Calea ferată aplică sigiliile sale ori de câte ori consideră că este în interesul ei să execute sigilarea.
66.4.Calea ferată stabileşte modelul sigiliilor aplicate de expeditor.
66.5.Calea ferată poate să refuze la transport expediţiile ale căror sigilii aplicate de predător, organele vamale sau alte autorităţi administrative sunt deteriorate sau defectuoase.
66.6.Calea ferată poate admite folosirea de către expeditor a unor încuietori speciale.
Art. 67: Verificarea de către calea ferată
67.1.Calea ferată are totdeauna dreptul să verifice dacă expediţia corespunde menţiunilor făcute de expeditor în scrisoarea de trăsură şi dacă normele referitoare la transportul mărfurilor admise în anumite condiţii au fost respectate.
67.2.Rezultatul verificării menţiunilor înscrise de expeditor în documentul de transport trebuie să fie înscrise în acesta.
67.3.În cazul când se constată la colete, la mijlocul de transport, la sigilii, la semnele de marcaj sau la mărfuri urme de violare, pierderi, scurgeri, alterări, avarieri, substituiri, diluări, scăderi de masă peste toleranţele legale, se verifică conţinutul expediţiei. Rezultatul verificării se consemnează într-un proces-verbal de constatare. La verificarea conţinutului expediţiei, expeditorul sau destinatarul trebuie să fie invitat la verificare după cum aceasta are loc în staţia de predare, în parcurs sau în staţia de destinaţie. Dacă cel invitat nu se prezintă, verificarea se face de către agenţii căii ferate în prezenţa organelor de poliţie sau a unui specialist autorizat sau a doi martori care nu sunt salariaţi ai căii ferate.
Cheltuielile produse cu verificarea se suportă, după caz, de expeditor sau destinatar, în afară de cazul când verificarea se face din vina căii ferate.
67.4.Când, în urma verificării, se constată o altă masă, altfel de marfă sau alte date care modifică preţul de transport, se recalculează tarifele şi se stabilesc diferenţele de tarif.
Masa constatată de către calea ferată rămâne determinantă pentru calcularea tarifelor de transport.
67.5.Când, cu ocazia verificărilor, se constată pagube, se stabilesc elementele necesare calculului despăgubirilor.
Art. 68: Supraîncărcături
68.1.Se consideră supraîncărcătură cantitatea de marfă care depăşeşte limita de încărcare admisă în funcţie de caracteristicile constructive ale vagonului sau containerului, respectiv de sarcina admisă pe osie sau pe metru liniar de vagon. Se consideră, de asemenea, supraîncărcătură depăşirea limitei de încărcare a paletelor care aparţin căii ferate sau a celor aparţinând clienţilor pe care le manipulează calea ferată.
68.2.Supraîncărcătura constatată în staţia de predare trebuie să fie descărcată de expeditor.
68.3.Supraîncărcătura constatată în parcurs se descarcă de predătorul avizat în acest sens. Supraîncărcătura poate fi descărcată şi de calea ferată, pe cheltuiala expeditorului. Supraîncărcăturile descărcate de calea ferată se pun la dispoziţia expeditorului.
68.4.Dacă cel îndreptăţit dispune ca supraîncărcătura să fie expediată la staţia de destinaţie a încărcăturii principale, la o altă staţie de destinaţie sau să fie înapoiată la staţia de expediţie, aceasta se tratează ca o expediţie distinctă.
Art. 69: Tarife suplimentare
69.1.Tarifele suplimentare sunt garantate prin dreptul de gaj al căii ferate privind marfa, oricare ar fi locul unde s-au constatat faptele care justifică perceperea lor.
69.2.Calea ferată poate să perceapă un tarif suplimentar pentru:
69.2.1. - declararea incorectă, inexactă sau incompletă a materiilor şi obiectelor periculoase excluse sau admise condiţionat la transport, potrivit normelor tehnice privind transportul mărfurilor periculoase;
69.2.2. - depăşirea limitei de încărcare, când mijlocul de transport a fost încărcat de expeditor;
69.2.3. - necurăţirea mijloacelor de transport după descărcare sau nemontarea părţilor mobile ale acestora la locul lor;
69.2.4. - alte cauze prevăzute în tarif.
69.3.Nu se percep tarife suplimentare în cazul când supraîncărcarea a intervenit în parcurs din cauza influenţelor atmosferice, dacă se dovedeşte că încărcătura nu depăşea limita de încărcare în momentul predării la transport.
Art. 70: Documente pentru formalităţile administrative
70.1.Expeditorul trebuie să anexeze la scrisoarea de trăsură documentele necesare pentru îndeplinirea formalităţilor vamale, fiscale, de poliţie, sanitar-veterinare, fitosanitare sau reglementate de alte autorităţi, înainte de eliberarea mărfii. Aceste documente trebuie să se refere numai la mărfurile care fac obiectul aceleiaşi scrisori de trăsură, dacă normele organelor vamale, ale autorităţilor administrative publice sau ale căii ferate nu dispun altfel.
70.2.Dacă expeditorul asistă el însuşi la îndeplinirea formalităţilor cerute de organele vamale sau de alte autorităţi administrative publice ori este reprezentat printr-un mandatar, este de ajuns ca aceste documente să fie prezentate cu ocazia îndeplinirii formalităţilor menţionate. În acest caz, expeditorul va înscrie în rubrica "menţiuni ale expeditorului" din scrisoarea de trăsură, cine şi unde îi îndeplineşte formalităţile.
70.3.Calea ferată nu este obligată să verifice dacă documentele prezentate sunt suficiente şi exacte.
70.4.Expeditorul răspunde faţă de calea ferată pentru orice pagube care rezultă din lipsa, insuficienţa sau inexactitatea acestor documente şi neefectuarea menţiunilor în scrisoarea de trăsură, în afară de cazul în care calea ferată este în culpă.
70.5.Calea ferată răspunde, în caz de culpă, de consecinţele pierderii, nefolosirii sau folosirii greşite a anexelor la scrisoarea de trăsură.
70.6.Expeditorul este obligat să se conformeze prescripţiilor vamale sau ale altor autorităţi administrative privitoare la ambalaj şi la acoperirea cu prelate a mărfurilor.
Art. 71: Indeplinirea formalităţilor administrative
71.1.În cursul transportului, formalităţile cerute de organele vamale sau de alte autorităţi administrative publice se îndeplinesc de calea ferată, fără garantarea plăţii taxelor vamale care revin potrivit legii importatorului sau comisionarului în vamă, după caz. Calea ferată poate să încredinţeze această sarcină unui mandatar.
71.2.În îndeplinirea acestor formalităţi, calea ferată răspunde de culpa sa sau a mandatarului său. Eventuala despăgubire nu poate niciodată să depăşească pe cea prevăzută în caz de pierdere a mărfii.
71.3.Expeditorul, printr-o menţiune făcută în scrisoarea de trăsură, sau destinatarul, în cazul când are dreptul să modifice contractul de transport, poate cere:
71.3.1. - să asiste el însuşi la aceste formalităţi sau să fie reprezentat de un mandatar, cu precizarea staţiei unde se vor efectua formalităţile;
71.3.2. - să îndeplinească el însuşi aceste formalităţi sau să fie îndeplinite de un mandatar, potrivit legii;
71.3.3. - să plătească taxele vamale, alte tarife şi cheltuieli, când asistă, el însuşi sau mandatarul său, la formalităţi ori le îndeplineşte, în condiţiile legii. Nici expeditorul nici destinatarul care au dreptul la dispoziţie, nici mandatarul lor nu pot lua în primire marfa, decât în condiţiile legii.
71.4.Calea ferată hotărăşte, conformându-se normelor vamale, dacă marfa trebuie transportată la biroul vamal sau dacă vămuirea trebuie să aibă loc în staţie.
Cheltuielile ocazionate sunt garantate prin dreptul de gaj al căii ferate privind marfa.
71.5.Dacă procedura pentru îndeplinirea formalităţilor cerute de expeditor nu poate fi executată, calea ferată procedează în modul pe care îl socoteşte cel mai avantajos pentru interesele celui îndreptăţit şi aduce la cunoştinţa expeditorului măsurile luate.
71.6.Dacă expeditorul a înscris în scrisoarea de trăsură o menţiune de francare care include taxele vamale, calea ferată poate să îndeplinească formalităţile vamale la alegerea sa, fie în cursul transportului, fie la destinaţie.
71.7.Destinatarul poate să îndeplinească formalităţile vamale la staţia de destinaţie, dacă prin scrisoarea de trăsură se cere vămuirea la destinaţie sau dacă, în lipsa acestei cereri, marfa a sosit nevămuită.
71.8.Dacă în termenul fixat de tariful în vigoare, în staţia de destinaţie, formalităţile vamale nu sunt îndeplinite nici de destinatar, nici de mandatarul expeditorului, iar scrisoarea de trăsură nu a fost scoasă de la casa staţiei, calea ferată consideră expediţia împiedicată la eliberare procedând conform Regulamentului.
71.9.Expediţiile sosite în staţia de destinaţie nevămuite se avizează către destinatar şi din acest moment stau la dispoziţia lui în condiţiile art. 73 până ce acesta obţine liberul de vamă conform legii. Pentru executarea în staţia de destinaţie a altor formalităţi administrative se procedează similar.
71.10.Destinatarul poartă răspunderea integrală pentru neachitarea în termen a taxelor vamale.
Art. 72: Termenele contractului de transport
72.1.Termenele contractului de transport pentru vagoane complete încep să curgă de la ora 24 a zilei când marfa a fost primită la transport şi însumează:
72.1.1. - termenul de expediere 24 ore;
72.1.2. - termenul de transport, pentru fiecare fracţiune indivizibilă de 400 km de câte 48 ore;
72.1.3. - termen suplimentar de 24 ore, o singură dată, pentru trecerea de pe liniile principale pe liniile secundare sau înguste şi invers; liniile principale se publică în tarife;
72.1.4. - termenele suplimentare stabilite prin normele uniforme.
72.2.Distanţele se raportează la ruta tarifară.
72.3.Termenele contractului de transport se prelungesc, cu excepţia unei culpe imputabile căii ferate, cu durata sta-ţionării necesare pentru:
72.3.1. - verificarea expediţiei, din care rezultă diferenţe faţă de menţiunile făcute de expeditor în scrisoarea de trăsură;
72.3.2. - îndeplinirea formalităţilor cerute de organele vamale sau de alte autorităţi administrative;
72.3.3. - modificarea contractului de transport;
72.3.4. - tratamente speciale ce trebuie acordate mărfii;
72.3.5. - transbordarea sau refacerea unei încărcături efectuate defectuos de către expeditor;
72.3.6. - circulaţia pe mare, pe căi navigabile interioare sau cu mijloace rutiere, dacă nu există legătură feroviară;
72.3.7. - pentru alte cazuri prevăzute în normele uniforme;
72.3.8. - orice întrerupere a traficului care împiedică în mod temporar începerea sau continuarea transportului (calamităţi naturale,evenimente de cale ferată, incendii, greve şi alte situaţii excepţionale).
Cauza şi durata acestor prelungiri trebuie să fie menţionate de calea ferată în scrisoarea de trăsură. Dacă este cazul, ele pot fi dovedite prin alte mijloace.
72.4.Termenul contractului de transport se suspendă sâmbătă, duminică şi în zilele de sărbători legale, atunci când calea ferată nu lucrează în aceste zile, dacă a făcut public acest fapt.
72.5.Când termenul contractului de transport trebuie să ia sfârşit după ora de terminare a programului staţiei de destinaţie, expirarea acestui termen se amână până la trecerea a două ore de la ora când se reîncepe programul staţiei.
72.6.În cadrul termenului contractului de transport, expediţia trebuie să sosească în staţia de destinaţie şi să fie avizată destinatarului. Pentru expediţiile care nu pot ajunge în staţia de destinaţie, deoarece liniile de descărcare ale destinatarului sunt inaccesibile din vina lui, termenul de executare a contractului de transport se încheie odata cu avizarea destinatarului asupra opririi acestor transporturi în parcurs. În acest caz mijloacele de transport stau la dispoziţia clientului în condiţiile articolului 73.
72.7.Calea ferată poate stabili şi alte termene ale contractului de transport prin normele uniforme privind transporturile.
Art. 73: Regimul mijloacelor de transport aflate la dispoziţia clientului
73.1.Pe durata cât mijloacele de transport şi rechizitele stau la dispoziţia clientului pentru încărcare, descărcare, transbordare, aranjarea încărcăturii, împiedicarea la transport, împiedicarea la eliberare, executarea dispoziţiei ulterioare, executarea operaţiilor administrative, vămuire se percep tarife orare de utilizare a mijloacelor de transport.
Pe durata când calea ferată nu lucrează, în condiţiile prevăzute la art. 72.4 sau din cauza accidentelor sau catastrofelor de cale ferată, precum şi din motive de forţă majoră, calea ferată nu percepe tarife orare de utilizare.
73.2.Pentru mijloacele de transport şi rechizitele de încărcare aparţinând căii ferate străine se percep tarife orare de utilizare în concordanţă cu chiriile plătite în traficul internaţional.
73.3.Pe perioada când staţia de cale ferată nu are program de lucru, se întrerupe perceperea tarifului orar de utilizare pentru vagoanele puse la dispoziţie pentru încărcare, descărcare, transbordare la clienţii deserviţi de staţia respectivă.
73.4.Tarifele orare de utilizare se plătesc de expeditor sau destinatar după cum mijloacele de transport au stat la dispoziţia acestora.
73.5.Evidenţa mijloacelor de transport puse la dispoziţia clienţilor în vederea calculării tarifului orar de utilizare a mijloacelor de transport se ţine de calea ferată.
Art. 74: Eliberarea mărfii la destinaţie
74.1.Calea ferată avizează pe destinatar, despre sosirea şi punerea la dispoziţie a expediţiilor pentru descărcare, prin afişare în staţia de destinaţie. Clienţii care au convenţie cadru de încărcare-descărcare cu calea ferată, stabilesc modul de avizare a sosirii expediţiilor, în aceste convenţii. Calea ferată nu este obligată în nici un caz să obţină de la clienţi o confirmare a avizării transporturilor.
74.2.Calea ferată este obligată să remită destinatarului un exemplar al scrisorii de trăsură şi să elibereze marfa în staţia de destinaţie contra semnăturii de primire. Eliberarea mărfii este condiţionată de respectarea condiţiilor convenite pentru plata creanţelor.
74.3.Sunt asimilate eliberării mărfii, când sunt efectuate conform normelor în vigoare la staţii de destinaţie:
74.3.1. - predarea mărfii către autorităţile vamale sau fiscale, în antrepozitele lor, când acestea nu se găsesc sub paza căii ferate;
74.3.2. - antrepozitarea la calea ferată a mărfii sau depozitarea ei la expediţionari, comisionari ori într-un antrepozit public.
74.4.Convenţiile încheiate cu destinatarul stabilesc obligaţia căii ferate să predea marfa destinatarului în altă parte decât în staţia de destinaţie, pe o linie industrială, într-un depozit sau în alte locuri similare.
74.5.După sosirea mărfii în staţia de destinaţie, destinatarul poate cere căii ferate să-i remită scrisoarea de trăsură şi să-i elibereze marfa.
74.6.Destinatarul trebuie să descarce complet mijloacele de transport, să le cureţe de orice resturi care provin de la marfa descărcată, să îndepărteze sigiliile şi etichetele vechi, să închidă uşile şi clapele, să monteze părţile mobile ale vagoanelor înainte de a le preda căii ferate. Calea ferată poate face ea aceste operaţii pe cheltuiala destinatarului în condiţiile prevăzute în normele uniforme.
74.7.Dacă este constatată pierderea mărfii sau dacă marfa nu a sosit la expirarea termenului contractului de transport, destinatarul poate să-şi valorifice în nume propriu, faţă de calea ferată, drepturile care îi revin din contractul de transport cu condiţia să execute în prealabil obligaţiile ce-i sunt impuse prin contractul de transport.
74.8.Dacă o parte din mărfurile menţionate în scrisoarea de trăsură lipsesc la eliberare, totalul sumelor care rezultă din scrisoarea de trăsură trebuie să fie plătite. Destinatarul are dreptul de a reclama restituirea tarifelor pentru mărfurile neeliberate.
74.9.Calea ferată are asupra mărfurilor drepturile unui creditor gajist pentru totalitatea creanţelor ce i se cuvin din executarea transportului. Aceste drepturi subzistă atâta timp cât marfa se găseşte în posesia căii ferate sau a unei terţe persoane ce o deţine în numele ei.
Art. 75: Constatarea pierderii sau a avarierii mărfii
75.1.Când o pierdere parţială sau o avariere este descoperită sau presupusă de calea ferată sau când ea este invocată de cel îndreptăţit, trebuie să se întocmească fără întârziere şi dacă este posibil, în prezenţa celui îndreptăţit, un proces-verbal prin care se constată starea mărfii, masa sa şi, pe cât posibil, mărimea pagubei, cauza acesteia şi momentul când s-a produs.
O copie a acestui proces-verbal trebuie să fie înmânată gratuit celui îndreptăţit.
75.2Când cel îndreptăţit nu acceptă constatările din procesul-verbal, el poate cere ca starea şi masa mărfii, precum şi cauza şi valoarea pagubei să fie constatate de un expert sau specialist autorizat numit de părţi sau un expert desemnat pe cale judiciară.
75.3.Cel îndreptăţit poate, fără să facă nici o dovadă, să considere marfa ca pierdută când ea nu a fost eliberată destinatarului sau nu a fost pusă la dispoziţia lui în cele 30 de zile care urmează termenului contractului de transport.
75.4.Pierderile totale descoperite sau invocate se cercetează de calea ferată, rezultatul investigaţiilor comunicându-se celor interesaţi.
Pentru urmărirea transporturilor, la cererea beneficiarilor, calea ferată percepe tarife.
75.5.Cel în drept, primind plata despăgubirii pentru marfa pierdută, poate să ceară să fie avizat imediat în cazul când marfa este găsită, dar nu mai târziu de 12 luni de la data primirii despăgubirii.
75.6.În termen de 30 de zile de la primirea avizului de găsire a mărfii, cel în drept poate să ceară ca marfa să-i fie eliberată, fără cheltuieli, fie în staţia de expediţie, fie în staţia de destinaţie prevăzută în scrisoarea de trăsură, în schimbul restituirii despăgubirii pe care a primit-o şi cu rezerva acordării tuturor drepturilor la indemnizările pentru întârziere, prevăzute de tarife.
75.7.Când termenele de mai sus nu sunt respectate, calea ferată poate dispune de marfă, fie prin utilizarea în interesul propriu, fie prin valorificare prin licitaţie.
75.8.Sumele obţinute din valorificarea transporturilor se fac venit al căii ferate.
Art. 76: Rectificarea încasărilor
76.1.În caz de aplicare greşită a unui tarif sau de greşeală de calcul la încasarea tarifelor, ceea ce nu s-a încasat trebuie plătit şi ceea ce s-a încasat în plus trebuie restituit.
76.2.Suma neîncasată se plăteşte către calea ferată de expeditor sau destinatar potrivit menţiunii de francare din scrisoarea de trăsură.
76.3.Pentru sumele datorate în temeiul prezentului articol curge o dobândă stabilită prin tarife, din ziua punerii în întârziere pentru plată sau din ziua reclamaţiei ori, dacă nu a avut loc nici punerea în întârziere, nici reclamaţie, din ziua chemării în judecată.
Sumele încasate în minus din vina salariaţilor căii ferate se vor achita de clientul care a efectuat plata iniţial, fără dobândă.
Dacă cel îndreptăţit nu prezintă căii ferate documentele justificative necesare pentru tratarea definitivă a reclamaţiei, într-un termen acceptabil care i s-a fixat, dobânzile nu curg de la expirarea termenului fixat şi până la prezentarea efectivă a documentelor.