Secţiunea 2 - Omologarea de tip a autovehiculelor şi a remorcilor acestora, precum şi a produselor utilizate la acestea - Reglementari RNTR 2/2003 privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea
M.Of. 275 bis
Ieşit din vigoare
(1)Prezentul capitol cuprinde dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice pentru omologarea CE de tip a vehiculelor noi care fac parte din domeniul de aplicare prevăzut la pct. 2, cu scopul de a facilita înmatricularea, înregistrarea, comercializarea sau punerea în circulaţie a acestora în România ori în celelalte SM, precum şi pentru omologarea CE de tip a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice separate noi destinate vehiculelor respective, cu scopul de a facilita introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare (utilizarea sau montarea pe vehicul) a acestora în România ori în celelalte SM.
Suplimentar faţă de definiţiile prevăzute la secţiunea 1 cap. II pct. 4, în sensul prezentului capitol şi al actelor de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune, în ceea ce priveşte definiţiile generale, definirea şi criteriile pentru clasificarea categoriilor, tipurilor, variantelor şi versiunilor de vehicule, precum şi definirea tipurilor de caroserii se aplică definiţiile din anexa II la Directiva 2007/46/CE, în ceea ce priveşte definirea categoriilor de folosinţă se aplică definiţiile din anexa nr. 1 la prezenta secţiune, iar termenii de mai jos au următorul înţeles, dacă în actele de reglementare menţionate nu se specifică altfel:
(1)RAR va acorda omologarea CE de tip pentru:
a)un tip de vehicul care respectă datele din dosarul informativ şi cerinţele tehnice specificate în actele de reglementare aplicabile enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune sau în apendicele 1 din anexa IV la Directiva 2007/46/CE;
b)un tip de vehicul special care respectă datele din dosarul informativ şi cerinţele tehnice specificate în actele de reglementare aplicabile enumerate în apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE. Cerinţele suplimentare privind compartimentul pentru transportul pacienţilor din ambulanţe, prevăzute în apendicele 1 la anexa XI la Directiva 2007/46/CE, precum şi cerinţele suplimentare privind încercarea sistemului de ancorare a scaunelor rulante şi a sistemului de reţinere a ocupanţilor acestora din vehiculele accesibile scaunelor rulante, prevăzute în apendicele 3 la anexa XI la Directiva 2007/46/CE, se aplică de la 1 noiembrie 2014 numai la omologarea de tip.
Se aplică procedurile stabilite în anexa V la Directiva 2007/46/CE.
(4)Dacă pentru o anumită omologare CE de tip au fost impuse restricţii de valabilitate ori s-au acordat derogări de la anumite dispoziţii ale actelor de reglementare în conformitate cu pct. 20 sau pct. 21 sau cu apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE, certificatul de omologare CE de tip menţionează restricţiile sau derogările respective.
(5)În cazul în care datele din dosarul informativ prevăd dispoziţii pentru vehiculele speciale, în conformitate cu apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE, certificatul de omologare CE de tip menţionează dispoziţiile respective.
(1)Respectarea cerinţelor tehnice prevăzute de prezentul capitol şi de actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune, apendicele 1 din anexa IV la Directiva 2007/46/CE sau în apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE este demonstrată prin intermediul unor încercări adecvate efectuate de RAR sau de serviciile tehnice notificate.
Prevederile pct. 6 din secţiunea 5 se aplică numai în cazul întreruperii efectuate în condiţiile menţionate la alin. (1) lit. a).
RAR va comunica fără întârziere nejustificată toate informaţiile relevante autorităţilor de omologare ale celorlalte SM pentru a permite aplicarea, după caz, a pct. 6 din secţiunea 5. Comunicarea va specifica în special data producţiei şi numărul de identificare al ultimului vehicul produs. RAR va gestiona informaţiile primite de la autorităţile de omologare ale celorlalte SM cu privire la cazurile în care o omologare CE de tip pentru un vehicul este pe cale să îşi înceteze valabilitatea.
(6)CoC, astfel cum este descris în partea I a anexei IX la Directiva 2007/46/CE pentru vehiculele omologate de tip în conformitate cu pct. 21, trebuie să conţină în titlu expresia "Pentru vehicule complete/completate omologate de tip în serii mici", iar în imediata sa apropiere trebuie să fie indicat anul de fabricaţie, urmat de un număr secvenţial cuprins între 1 şi limita indicată în secţiunea 1 a părţii A din anexa XII la Directiva 2007/46/CE, specificând, pentru fiecare an de producţie, poziţia vehiculului în cadrul producţiei alocate pentru anul respectiv.
(4)MTI poate decide să accepte pe teritoriul României o omologare provizorie, acordată de un alt SM.
(1)La solicitarea producătorului şi în limitele cantitative stabilite în secţiunea 1 a părţii A din anexa XII la Directiva 2007/46/CE, RAR acordă, în conformitate cu procedura menţionată la pct. 6 alin. (4), o omologare CE de tip pentru un tip de vehicul din categoria M1 sau N1 care respectă cerinţele din apendicele 1 din anexa IV la Directiva 2007/46/CE. Omologările CE de tip pentru serii mici acordate înainte de 1 noiembrie 2012 îşi pierd valabilitatea la 31 octombrie 2016. De la această dată, certificatele de conformitate CE pentru vehiculele produse în serii mici nu mai sunt valabile, cu excepţia cazului în care omologările de tip respective au fost actualizate pentru a ţine seama de cerinţele din apendicele menţionat anterior.
(1)Regulamentele CEE-ONU la care a aderat Comunitatea fac parte din omologarea CE de tip a vehiculelor în aceleaşi condiţii ca directivele CE/CEE sau regulamentele CE individuale.
(1)Regulamentele CEE-ONU enumerate în tabelul 3 din anexa nr. 2 la prezenta secţiune sunt recunoscute ca fiind echivalente cu directivele CEE/CE sau regulamentele (CE)/(UE) individuale corespondente, în măsura în care au acelaşi domeniu de aplicare şi acelaşi obiect.
(1)Prezentul capitol cuprinde dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice pentru omologarea naţională de tip a vehiculelor noi care fac parte din domeniul de aplicare prevăzut la pct. 2 şi care sunt produse în limitele cantitative stabilite în secţiunea 2 a părţii A din anexa XII la Directiva 2007/46/CE, cu scopul de a facilita înmatricularea, înregistrarea sau comercializarea acestora în România.
(3)[textul din punctul 1., alin. (3) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 11. din Ordinul 1650/2014]
b)[textul din punctul 3., alin. (1), litera B. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 04-oct-2013 de Art. I, punctul 19. din Ordinul 1049/2013]
(2)În cadrul prezentului capitol, prin omologare naţională de tip se înţelege omologarea naţională de tip de serie mică a întregului vehicul.
(2)Cererea pentru acordarea omologării naţionale de tip va fi înaintată RAR de către producătorul vehiculului.
Pentru fiecare tip de vehicul va fi înaintată RAR câte o cerere de omologare naţională de tip separată.
(3)Cererea prevăzută la alin. (2) trebuie să fie însoţită de un dosar care conţine, după caz:
a)copia de pe documentul prin care producătorul, dacă este cazul, îşi desemnează reprezentantul;
b)copia de pe certificatul de acreditare a sistemului de management al calităţii în conformitate cu prevederile anexei X la Directiva 2007/46/CE (în cazul în care nu există, se va completa un chestionar de evaluare preliminară, în baza căruia RAR va efectua evaluarea iniţială a sistemului de management al calităţii în conformitate cu prevederile anexei X la Directiva 2007/46/CE);
c)dosarul informativ cu informaţiile necesare în temeiul anexei III la Directiva 2007/46/CE, însoţit de setul complet de copii de pe certificatele de omologare CE de tip/ comunicările de omologare CEE-ONU/ rapoartele de încercare emise de un serviciu tehnic notificat de România, acordate în baza actelor de reglementare prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta secţiune pentru vehiculul respectiv (în forma completă: certificat de omologare CE de tip/ comunicare de omologare CEE-ONU, raport de încercări, specificaţie tehnică şi desene, după caz).
(4)În cazul unei proceduri de omologare naţională de tip mixtă, RAR poate excepta un producător de la obligaţia de a prezenta unul sau mai multe certificate de omologare CE de tip/ comunicări de omologare CEE-ONU, caz în care fiecare dintre certificatele de omologare CE de tip/ comunicările de omologare CEE-ONU pentru care este valabilă exceptarea este înlocuit cu un raport de încercare emis de un serviciu tehnic notificat de România.
(5)În cazul unei omologări naţionale de tip în mai multe etape, documentele ce trebuie anexate cuprind:
a)în prima etapă, acele părţi ale dosarului prevăzut la alin. (3) necesare pentru un vehicul complet care sunt relevante pentru stadiul de fabricaţie al vehiculului de bază;
b)în cea de-a doua etapă şi în cele ulterioare, acele părţi ale dosarului prevăzut la alin. (3) care sunt relevante pentru stadiul de fabricaţie curent, precum şi o copie a certificatului de omologare de tip a întregului vehicul eliberat în stadiul de fabricaţie anterior; de asemenea, producătorul trebuie să pună la dispoziţie detalii complete privind orice modificare sau completare pe care a adus-o vehiculului.
În plus, producătorul va furniza lista completă a modificărilor şi completărilor pe care le-a adus vehiculului de bază sau incomplet, desenele specifice completărilor/ modificărilor efectuate în această etapă, precum şi manualul de carosare/transformare al producătorului vehiculului de bază sau incomplet, cu informaţii privind materialele folosite (în locul manualului se poate prezenta o agreare din partea producătorului vehiculului de bază sau incomplet).
Informaţiile de la lit. a) şi b) pot fi furnizate în conformitate cu procedura de omologare naţională de tip mixtă, stabilită la alin. (4).
Vehiculele completate nu pot fi supuse omologării naţionale de tip multietapă dacă nu există o omologare naţională de tip acordată de RAR sau de un SM şi acceptată de RAR în conformitate cu prevederile pct. 7 alin. (16) ori o omologare CE de tip valabilă pentru vehiculul de bază sau incomplet.
(2)[textul din punctul 7., alin. (2) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 15. din Ordinul 1650/2014]
(41)Pentru vehiculele destinate forţelor armate, forţelor de menţinere a ordinii publice (forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie sau poliţia de frontieră), serviciilor de protecţie civilă, serviciilor de luptă împotriva incendiilor (pompieri) şi altor servicii de urgenţă (servicii de ambulanţă şi medicină, pentru acordarea ajutorului de urgenţă sau servicii de descarcerare), MT poate acorda derogări de la cerinţele prevăzute în tabelul nr. 2 al anexei nr. 2 la prezenta secţiune, pentru elementele constructive specifice utilizării speciale, atunci când respectarea cerinţelor tehnice este incompatibilă cu utilizarea respectivă.
În vederea omologării de tip, solicitantul omologării trebuie să pună la dispoziţia RAR un document emis de către autoritatea competentă prin care să fie precizate elementele constructive specifice utilizării speciale, care justifică acordarea unor derogări de la cerinţele prevăzute la omologarea de tip.
În certificatul de omologare de tip se vor menţiona derogările acordate. De asemenea, în CIV se vor menţiona sintetic derogările acordate.
(5)RAR acordă omologarea naţională de tip în mai multe etape pentru un tip de vehicul incomplet sau completat pentru care se aplică omologarea naţională de tip şi care respectă datele din dosarul prevăzut la pct. 6 alin. (3) şi cerinţele tehnice specificate în actele de reglementare din tabelul nr. 2 al anexei nr. 2 la prezenta secţiune, ţinând cont de stadiul de fabricaţie al vehiculului.
Omologarea naţională de tip în mai multe etape se aplică, de asemenea, vehiculelor complete transformate sau modificate de un alt producător.
Se aplică procedurile stabilite în anexa XVII la Directiva 2007/46/CE.
(6)Documentele pe baza cărora se acordă omologarea naţională de tip sunt:
a)certificatele de omologare CE de tip eliberate de autorităţile competente din SM pe baza fiecărei directive comunitare individuale şi/sau fiecărui regulament comunitar precizate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune;
b)comunicările de omologare CEE-ONU eliberate de autorităţile competente din statele care sunt părţi contractante la acordurile de la Geneva pe baza fiecărui regulament CEE-ONU precizat în anexa nr. 2 la prezenta secţiune; sau
c)rapoartele de încercare emise de un serviciu tehnic notificat de România.
(7)În funcţie de certificatele de omologare de tip/comunicările de omologare CEE-ONU/rapoartele de încercare emise de un serviciu tehnic notificat de România, prezentate la RAR de solicitantul omologării naţionale de tip şi de conţinutul dosarului, RAR va informa solicitantul cu privire la lista încercărilor şi a verificărilor la care va fi supus vehiculul ce se doreşte a fi omologat.
(8)Pentru fiecare tip de vehicul, RAR va elibera solicitantului certificatul de omologare naţională de tip.
Certificatul de omologare naţională de tip, al cărui model este stabilit la anexa VI la Directiva 2007/46/CE, nu poartă titlul «Certificat de omologare CE de tip a vehiculelor». Cu toate acestea, certificatele naţionale de omologare de tip se numerotează în conformitate cu anexa VII la Directiva 2007/46/CE.
În cazul unui tip de vehicul incomplet sau completat, producătorul trebuie să completeze doar acele elemente care au fost adăugate sau modificate în stadiul actual al omologării şi, după caz, va anexa la certificatul de omologare toate certificatele de conformitate emise în etapele anterioare.
Certificatul de omologare naţională de tip trebuie să precizeze natura derogărilor acordate în raport cu cerinţele aplicabile la omologarea CE de tip pentru serii nelimitate.
(81)
(9)Dacă pentru o anumită omologare naţională de tip au fost impuse restricţii de valabilitate ori s-au acordat derogări de la anumite dispoziţii ale actelor de reglementare în conformitate cu procedura de derogare pentru tehnologiile şi conceptele noi sau cu apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE, certificatul de omologare naţională de tip menţionează restricţiile sau derogările respective.
(10)În cazul în care datele din dosarul prevăzut la pct. 6 alin. (3) prevăd dispoziţii pentru vehiculele speciale, în conformitate cu apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE, certificatul de omologare naţională de tip menţionează dispoziţiile respective.
(14)La cererea unui solicitant care doreşte să înmatriculeze, să înregistreze sau să pună în circulaţie în alt SM un vehicul omologat de RAR, RAR îi va furniza solicitantului o copie a certificatului de omologare naţională de tip, inclusiv a dosarului de omologare.
(15)În cazul solicitării adresate de către autorităţile de omologare ale altor SM privind acceptarea unei omologări naţionale de tip acordate de respectivele SM, RAR va decide, în termen de 60 de zile de la primirea solicitării, dacă acceptă omologarea naţională de tip pentru vehiculele care urmează să fie înmatriculate sau înregistrate în România.
(16)Dacă omologarea naţională de tip a fost acordată de un alt SM pe baza unor dispoziţii tehnice care sunt integral echivalente cu cerinţele tehnice naţionale prevăzute în tabelul 2 din anexa nr. 2 la prezenta secţiune, RAR acceptă omologarea respectivă fără efectuarea de încercări suplimentare şi procedează mai departe ca şi în cazul omologării naţionale de tip.
(17)Dacă omologarea naţională de tip a fost acordată de un alt SM pe baza unor dispoziţii tehnice care nu sunt integral echivalente cu cerinţele tehnice naţionale prevăzute în tabelul 2 din anexa nr. 2 la prezenta secţiune, RAR efectuează încercări numai pentru acele cerinţe tehnice naţionale care nu sunt respectate şi, în cazul în care rezultatul încercărilor suplimentare este favorabil, acordă omologare naţională de tip.
(18)RAR nu poate refuza omologarea naţională de tip acordată de un alt SM decât dacă are motive justificate de a crede că dispoziţiile tehnice pe baza cărora vehiculul a fost omologat nu sunt echivalente cu dispoziţiile din prezentul punct.
(4)Dacă RAR constată că măsurile menţionate la alin. (2) nu se aplică, se abat semnificativ de la măsurile sau planurile de control convenite sau au încetat să mai fie aplicate, deşi producţia nu a fost întreruptă, RAR va lua măsurile necesare, inclusiv retragerea omologării naţionale de tip, pentru a se asigura că procedura de asigurare a conformităţii producţiei este urmată corect.
(5)O revizuire este considerată «extindere» în cazul în care, pe lângă dispoziţiile din alin. (4):
a)sunt necesare noi inspecţii sau încercări;
b)s-a modificat orice informaţie din certificatul de omologare naţională de tip;
c)intră în vigoare noi cerinţe pe baza oricărui act de reglementare aplicabil tipului de vehicul omologat.
(7)În cazul unei extinderi, RAR va actualiza certificatul de omologare naţională de tip. Certificatul actualizat este pus la dispoziţia solicitantului.
a)[textul din punctul 11., alin. (1), litera A. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 20. din Ordinul 1650/2014]
(3)Atunci când producţia unui anumit tip de vehicul omologat naţional de tip de către RAR este întreruptă definitiv, producătorul trebuie să notifice acest fapt RAR.
Prevederile privind aplicarea procedurii de sfârşit de serie prevăzute la secţiunea 5 pct. 6 se aplică numai în cazul întreruperii efectuate în condiţiile menţionate la alin. (1) lit. b).
12.Certificatul de conformitate naţional
(1)Producătorul, în calitatea sa de deţinător al unei omologări naţionale de tip, emite un certificat de conformitate naţional, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 21 la prezenta secţiune, care va însoţi fiecare vehicul, complet, incomplet sau completat, care a fost produs în conformitate cu tipul de vehicul omologat.
În cazul unui tip de vehicul incomplet sau completat, producătorul trebuie să completeze doar acele elemente de pe pagina 2 a certificatului de conformitate naţional care au fost adăugate sau modificate în stadiul actual al omologării şi, după caz, va anexa la certificatul de omologare toate certificatele de conformitate emise în etapele anterioare.
(2)Certificatul de conformitate naţional trebuie să fie completat integral şi să nu conţină restricţii de utilizare a vehiculului diferite de cele prevăzute de un act de reglementare.
(3)Certificatul de conformitate naţional se întocmeşte astfel încât să fie exclusă orice posibilitate de falsificare. În acest scop, hârtia folosită trebuie să fie protejată fie prin elemente grafice colorate, fie printr-un filigran cu marca de identificare a producătorului.
(4)Un duplicat al certificatului de conformitate naţional poate fi eliberat numai de către producător. Cuvântul «duplicat» trebuie să fie perfect vizibil pe faţa oricărui duplicat al certificatului.
(5)[textul din punctul 15., alin. (5) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 24. din Ordinul 1650/2014]
(1)Regulamentele CEE-ONU enumerate în tabelul 3 din anexa nr. 2 la prezenta secţiune sunt recunoscute ca fiind echivalente cu directivele CEE/CE sau regulamente (CE)/(UE) individuale corespondente, în măsura în care au acelaşi domeniu de aplicare şi acelaşi obiect.
*) În cadrul secţiunii 2 capitolul II, sintagma "dosar informativ" se înlocuieşte cu sintagma "dosarul prevăzut la pct. 6 alin. (3)"
CAPITOLUL II1:Omologarea CEE-ONU de tip a produselor utilizate la autovehicule şi remorci şi care sunt incluse în Regulamentul (CE) nr. 661/2009, dar care nu sunt incluse în tabelele 1 şi 2 din anexa nr. 2 la secţiunea 2
La omologarea de tip, introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare a produselor menţionate în tabelul următor şi utilizate la autovehiculele şi remorcile prevăzute la capitolele I şi II, trebuie respectate prevederile Regulamentelor CEE-ONU din tabelul următor:
Obiectul omologării | Regulament CEE-ONU |
Faruri care emit o lumină de întâlnire asimetrică şi/sau o lumină de drum şi sunt echipate cu lămpi cu incandescenţă din categoriile R2 şi/sau HS1 | 1 |
Faruri pentru autovehicule (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, H8, H9, HIR1, HIR2 şi/sau H11) | 8 |
Faruri care emit o lumină de întâlnire asimetrică sau o lumină de drum sau ambele şi sunt echipate cu lămpi cu incandescenţă cu halogen (lămpi H4) | 20 |
Dispozitive de fixare pentru copiii pasageri ai autovehiculelor («sistem de fixare pentru copii») | 44 |
Seturi de garnituri de frână de schimb şi garnituri de frână cu tambur de schimb pentru autovehicule şi pentru remorcile acestora | 90 |
Marcaje retroreflectorizante (vehicule grele şi lungi) | 104 |
Lămpi de viraj | 119 |
Surse de lumină cu diode electroluminiscente (LED) | 128 |
a)Regulamentele CCE-ONU nr. 1, 8 şi 20 nu sunt aplicabile în cazul omologării CE de tip a vehiculelor noi.
b)Regulamentele CEE-ONU menţionate în tabel se aplică în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 661/2009.
La omologarea de tip, introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare a produselor utilizate la autovehicule şi remorci menţionate în tabelul următor, trebuie respectate prevederile Regulamentului CEE-ONU corespunzător.
Obiectul omologării | Regulament CEE-ONU |
Triunghiuri de presemnalizare | 27 |
Ştergătoare pentru faruri | 45 |
Componente pentru instalaţii de alimentare cu GPL | 67 |
Plăci de identificare spate vehicule lente | 69 |
Plăci de identificare spate vehicule grele şi/sau lungi | 70 |
Garnituri de frână de înlocuire | 90 (M1 > 3,5 t, M2 > 3,5 t, M3, N2, N3, O3, O4, L) |
Marcaje reflectorizante | 104 |
Anvelope reşapate pentru autoturisme şi remorcile lor | 108 |
Anvelope reşapate pentru autovehicule comerciale şi remorcile lor | 109 |
Componente pentru instalaţii de alimentare cu GNC | 110 |
Faruri cu fascicul de întâlnire simetric | 113 |
Airbag de înlocuire şi volan de înlocuire | 114 |
Sisteme speciale de adaptare a autovehiculelor pentru alimentarea cu GPL sau GNC | 115 |
Faruri de viraj | 119 |
Sisteme adaptabile pentru iluminare frontală (AFS) | 123 |
Roti de schimb | 124 |
Sisteme despărţitoare pentru protecţie pasagerilor împotriva deplasării bagajelor şi care nu fac parte din dotarea de origine a vehiculului | 126 |
*) La secţiunea 2 capitolul III, poziţiile "Faruri cu fascicul de întâlnire simetric" şi "Sisteme adaptabile pentru iluminare frontală (AFS)" din tabel se abrogă.
*) - poziţiile "Componente pentru instalaţii de alimentare cu GPL", "Componente pentru instalaţii de alimentare cu GNC" şi "Sisteme speciale de adaptare a autovehiculelor pentru alimentarea cu GPL sau GNC" din tabel se abrogă.
*) - poziţia "Garnituri de frână de înlocuire" din tabel se abrogă
*) - în tabel se introduc două noi poziţii, poziţiile "Surse de lumină cu diode electroluminiscente (LED)" şi "Sisteme de reţinere pentru copii îmbunătăţite (ECRS)", cu următorul cuprins:
Surse de lumină cu diode electroluminiscente (LED) | 128 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sisteme de reţinere pentru copii îmbunătăţite (ECRS) | 129 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*) La secţiunea 2 capitolul III, poziţiile "Marcaje reflectorizante", "Faruri de viraj" şi "Surse de lumină cu diode electroluminiscente (LED)" se abrogă.
CAPITOLUL III1:Anexa 1 la Secţiunea 2 - Definirea categoriilor de folosinţă
Categoriile de folosinţă sunt definite după cum urmează:
1.autoturism - autovehicul din categoria M1, cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de pasageri şi care are, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri şezând;
2.autobuz - autovehicul din categoria M2 sau M3, cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de pasageri pe scaune sau în picioare şi care are, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri şezând;
2.1.Prin troleibuz se înţelege autobuzul cu alimentare electrică prin fire electrice exterioare;
2.2.Prin microbuz se înţelege autobuzul din categoria M2 sau M3, care are o capacitate de transport de cel mult 22 de pasageri şezând sau în picioare, în afara scaunului conducătorului;
3.autoutilitară (autovehicul transport marfă) - autovehicul din categoria N1, N2 sau N3, cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de mărfuri şi care poate tracta o remorcă.
3.1.Prin autovehicul tractor se înţelege autovehiculul din categoria N1, N2 sau N3, care prin concepţie şi construcţie este destinat, exclusiv sau în principal, tractării de (semi)remorci;
3.1.1.Prin autoremorcher se înţelege autovehiculul tractor care, prin concepţie şi construcţie, este destinat, exclusiv sau în principal, tractării de remorci, altele decât semiremorcile. El poate fi echipat cu o platformă de lestare;
3.1.2.Prin autotractor se înţelege autovehiculul tractor care, prin concepţie şi construcţie, este destinat, exclusiv sau în principal, tractării de semiremorci;
4.(semiremorcă (vehicul tractat) - vehicul fără motor din categoria O1, O2, O3 sau O4, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
5.vehicul special (vehicul cu destinaţie specială) - vehicul din categoria M, N sau O având caracteristici tehnice specifice în scopul de a îndeplini o funcţie care necesită adaptări şi/sau echipamente speciale;
6.maşină autopropulsată pentru lucrări - vezi cap. 1 pct. 3 lit. e) din secţiunea 2 a reglementărilor.
1.Tabelul 1 - Omologarea CE de tip a vehiculelor fabricate în serii nelimitate
Obiectul omologării | Act de reglementare*) | Categoriile de vehicule la care se aplică | |||||||||
M1 | M2 | M3 | N1 | N2 | N3 | O1 | O2 | O3 | O4 | ||
1. Nivel sonor**) | 70/157 | X | X | X | X | X | X | ||||
1A. Nivel sonor**) | R (UE) 540/2014 | X | X | X | X | X | X | ||||
2A. Emisii (Euro 5 şi 6) - vehicule uşoare/acces la informaţii | R (CE) 715/2007 | X(1) | X(1) | X(1) | X(1) | ||||||
3A. Prevenirea riscului de incendiu (rezervoare cu combustibil lichid) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 34 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
3B. Dispozitivele de protecţie antiîmpănare spate şi instalarea acestora; protecţia antiîmpănare spate | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 58 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
4A. Spaţiu pentru montarea şi fixarea plăcilor de înmatriculare spate | R (CE) 661/2009 R (UE) 1003/2010 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
5A. Echipamentul de direcţie | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 79 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
6A. Accesul în vehicul şi manevrabilitatea acestuia | R (CE) 661/2009 R (UE) 130/2012 | X | X | X | X | X | X | ||||
6B. Broaştele uşilor şi elementele de susţinere a uşilor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 11 | X | X | ||||||||
7A. Dispozitivele şi semnalele de avertizare sonoră | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 28 | X | X | X | X | X | X | ||||
8A. Dispozitivele de vizibilitate indirectă şi instalarea acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 46 | X | X | X | X | X | X | ||||
9A. Frânarea vehiculelor şi a remorcilor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 13 | X(3) | X(3) | X(3) | X(3) | X(3) | X(3) | X(3) | X(3) | X(3) | |
9B. Sistemul de frânare al autoturismelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 13-H | X(4) | x(4) | ||||||||
10A. Compatibilitatea electromagnetică | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 10 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
12A. Echipamentele interioare ale autovehiculelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 21 | X | |||||||||
13A. Protecţia autovehiculelor împotriva utilizării neautorizate | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 18 | X(4A) | X(4A) | X(4A) | X(4A) | ||||||
13B. Protecţia autovehiculelor împotriva utilizării neautorizate | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 116 | X | X | ||||||||
14A. Protecţia conducătorului auto împotriva sistemului de direcţie în cazul unui impact | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 12 | X | X | ||||||||
15A. Scaunele, ancorajele lor şi tetierele | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 17 | X | X(4B) | X(4B) | X | X | X | ||||
15B. Scaunele vehiculelor de pasageri de capacitate mare | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 80 | X | X | ||||||||
16A. Proeminenţele exterioare ale autovehiculelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 26 | X | |||||||||
17A. Accesul în vehicul şi manevrabilitatea acestuia | R (CE) 661/2009 R (UE) 130/2012 | X | X | X | X | X | X | ||||
17B. Vitezometrul, inclusiv instalarea acestuia | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 39 | X | X | X | X | X | X | ||||
18A. Plăcuţa producătorului regulamentară şi numărul de identificare al vehiculului | R (CE) 661/2009 R (UE) 19/2011 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
19A. Punctele de ancorare a centurilor de siguranţă, sistemele de ancorare ISOFIX şi punctele de ancorare superioare ISOFIX | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 14 | X | X | X | X | X | X | ||||
20A. Instalarea dispozitivelor de iluminat şi de semnalizare luminoasă pe vehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 48 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
21A. Dispozitivele retroreflectorizante pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 3 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
22A. Lămpi de poziţie faţă şi spate, lămpi de stop şi lămpi de gabarit pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 7 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
22B. Lămpi pentru circulaţie diurnă pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 87 | X | X | X | X | X | X | ||||
22C. Lămpi de poziţie laterale pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 91 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
23A. Lămpi semnalizare direcţie pentru autovehicule şi pentru remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 6 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
24A. Dispozitivele de iluminare a plăcuţei de înmatriculare spate a autovehiculelor şi a remorcilor acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
25A. Faruri etanşe (sealed beam) pentru autovehicule care emit un fascicul de întâlnire asimetric european sau un fascicul de drum ori ambele fascicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 31 | X | X | X | X | X | X | ||||
25B. Lămpi cu incandescenţă destinate utilizării în blocuri optice omologate pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 37 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
25C. Faruri pentru autovehicule prevăzute cu surse luminoase cu descărcare în gaz | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 98 | X | X | X | X | X | X | ||||
25D. Surse luminoase cu descărcare în gaz destinate utilizării în blocuri optice omologate cu descărcare în gaz pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 99 | X | X | X | X | X | X | ||||
25E. Faruri pentru autovehicule care emit o lumină de întâlnire asimetrică sau o lumină de drum ori ambele şi care sunt echipate cu lămpi cu incandescenţă şi/sau module LED | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 112 | X | X | X | X | X | X | ||||
25F. Sisteme de iluminare faţă adaptive (AFS) pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 123 | X | X | X | X | X | X | ||||
26A. Lămpi de ceaţă faţă pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 19 | X | X | X | X | X | X | ||||
27A. Dispozitive de remorcare | R (CE) 661/2009 R (UE) 1005/2010 | X | X | X | X | X | X | ||||
28A. Lămpi de ceaţă spate pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 38 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
29A. Lămpi de mers înapoi pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 23 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
30A. Lămpi de staţionare pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 77 | X | X | X | X | X | X | ||||
31A. Centurile de siguranţă, sistemele de fixare, sistemele de fixare a scaunelor pentru copii şi sistemele ISOFIX de fixare a scaunelor pentru copii | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 16 | X | X | X | X | X | X | ||||
32A. Câmpul de vizibilitate spre înainte al conducătorului autovehiculului | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 125 | X | |||||||||
33A. Amplasarea şi identificarea comenzilor manuale, a lămpilor martor şi a indicatoarelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 121 | X | X | X | X | X | X | ||||
34A. Dispozitive de degivrare şi de dezaburire a parbrizului | R (CE) 661/2009 R (UE) 672/2010 | X | (5) | (5) | (5) | (5) | (5) | ||||
35A. Ştergătoare/Spălătoare de parbriz | R (CE) 661/2009 R (UE) 1008/2010 | X | (6) | (6) | (6) | (6) | (6) | ||||
36A. Sisteme de încălzire | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 122 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
37A. Apărători roţi | R(CE) 661/2009 R(UE) 1009/2010 | X | |||||||||
38A. Tetiere încorporate sau neîncorporate în scaunele vehiculelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 25 | X | |||||||||
41A. Emisii vehicule grele (Euro VI)/acces la informaţii | R(CE) 595/2009 | X(9) | X(9) | X | X(9) | X(9) | X | ||||
42A. Protecţia laterală a vehiculelor destinate transportului de bunuri | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 73 | X | X | X | X | ||||||
43A. Dispozitive antistropire | R (CE) 661/2009 R (UE) 109/2011 | X | X | X | X | X | X | X | |||
44A. Mase şi dimensiuni | R (CE) 661/2009 R (UE) 1230/2012 | X | |||||||||
45A. Materiale pentru geamuri din sticlă securizată şi instalarea lor pe vehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 43 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
46A. Instalarea pneurilor | R (CE) 661/2009 R (UE) 458/2011 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
46B. Pneuri pentru autovehicule şi remorcile acestora (clasa C1) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 30 | X | X | X | X | ||||||
46C. Pneuri pentru vehicule utilitare şi remorcile acestora (clasele C2 şi C3) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 54 | X | X | X | X | X | X | X | |||
46D. Emisiile sonore generate de rularea pneurilor, aderenţa pe suprafeţe umede şi rezistenţa la rulare (clasele C1, C2 şi C3) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 117 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
46E. Piesă de rezervă pentru utilizare temporară, pneuri/sistem cu posibilitate de rulare pe jantă şi sistem de monitorizare a presiunii în pneuri (TPMS) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 64 | X(9A) | X(9A) | ||||||||
47A. Limitarea vitezei vehiculelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 89 | X | X | X | X | ||||||
48A. Mase şi dimensiuni | R (CE) 661/2009 R (UE) 1230/2012 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
49A. Vehicule utilitare în ceea ce priveşte proeminenţele lor exterioare situate în partea frontală a panoului posterior al cabinei | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 61 | X | X | X | |||||||
50A. Dispozitive mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 55 | X(10) | X(10) | X(10) | X(10) | X(10) | X(10) | X | X | X | X |
50B. Dispozitivul de cuplare strânsă (CCD); montarea unui tip omologat de CCD | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 102 | X(10) | X(10) | X(10) | X(10) | ||||||
51A. Comportarea la foc a materialelor utilizate la amenajarea interioarelor anumitor categorii de autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 118 | X | |||||||||
52A. Vehicule din categoriile M2 şi M3 | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 107 | X | X | ||||||||
52B. Rezistenţa suprastructurii vehiculelor de pasageri de capacitate mare | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 66 | X | X | ||||||||
53A. Protecţia pasagerilor în caz de coliziune frontală | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 94 | X(11) | |||||||||
54A. Protecţia pasagerilor în caz de coliziune laterală | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 95 | X(12) | X(12) | ||||||||
56A. Vehicule destinate transportului de mărfuri periculoase | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 105 | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | |||
57A. Dispozitive antiîmpănare faţă (FUPDs) şi instalarea acestora; protecţia antiîmpănare faţă (FUP) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 93 | X | X | ||||||||
58. Protecţia pietonilor | R (CE) 78/2009 | X | X | ||||||||
59. Posibilitatea de reciclare | 2005/64 | X | X | ||||||||
61. Sisteme de aer condiţionat ***) | 2006/40 | X | X(14) | ||||||||
62. Sistem pe bază de hidrogen | R (CE) 79/2009 | X | X | X | X | X | X | ||||
63. Siguranţă generală | R (CE) 661/2009 | X(15) | X(15) | X(15) | X(15) | X(15) | X(15) | X(15) | X(15) | X(15) | X(15) |
64. Indicatori de schimbare a vitezei (GSI) | R (CE) 661/2009 R (UE) 65/2012 | X | |||||||||
65. Sistem avansat de frânare de urgenţă (AEBS) | R (CE) 661/2009 R (UE) 347/2012 | X | X | X | X | ||||||
66. Sistem de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulaţie (LDWS) | R (CE) 661/2009 R (UE) 351/2012 | X | X | X | X | ||||||
67. Componente specifice pentru GPL şi instalarea lor pe autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 67 | X | X | X | X | X | X | ||||
68. Sisteme de alarmă ale vehiculelor (VAS) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 97 | X | X | ||||||||
69. Siguranţa din punct de vedere electric | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 100 | X | X | X | X | X | X | ||||
70. Componente specifice pentru gaz natural comprimat (GNC) şi instalarea lor pe autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 110 | X | X | X | X | X | X | ||||
Note explicative:
*) Valabilitatea omologărilor CE de tip şi posibilitatea acordării de extinderi la omologările CE de tip acordate în baza directivelor abrogate prin Regulamentul (CE) nr. 661/2009 se conformează prevederilor regulamentului.
**) La omologarea naţională sau omologarea CE de tip, după caz, a tipurilor noi de vehicule trebuie respectate prevederile Directivei 70/157/CEE, modificată prin Directiva 2007/34/CE. La omologarea CE de tip a tipurilor noi de sisteme de evacuare (ca produs de schimb) trebuie respectate prevederile Directivei 70/157/CEE, modificată prin Directiva 2007/34/CE.
Fără a aduce atingere prevederilor paragrafului anterior, sunt permise în continuare acordarea omologării CE de tip a sistemelor de evacuare (ca produs de schimb), precum şi introducerea pe piaţă, comercializarea şi punerea în exploatare a acestora, în condiţiile în care îndeplinesc prevederile versiunilor precedente ale Directivei 70/157/CEE, cu condiţia ca aceste sisteme de evacuare:
- să fie destinate vehiculelor deja în uz; şi
- să fie în conformitate cu cerinţele directivei în vigoare în momentul înregistrării vehiculelor respective. Începând cu 1 iulie 2016 se aplică prevederile Regulamentului (UE) nr. 540/2014.
Directiva 70/157/CEE se abrogă de la 1 iulie 2027. Trimiterile la directiva abrogată se înţeleg ca trimiteri la Regulamentul (UE) nr. 540/2014 şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţă din anexa XII la regulament.
***) La omologarea naţională sau omologarea CE de tip, după caz, a tipurilor noi de vehicule echipate cu un sistem de climatizare conceput pentru a utiliza gaze cu efect de seră cu fluor al căror potenţial de încălzire globală este mai mare de 150, trebuie respectate prevederile Directivei 2006/40/CE.
La înmatricularea, înregistrarea sau comercializarea vehiculelor noi echipate cu un sistem de climatizare conceput pentru a utiliza gaze cu efect de seră cu fluor al căror potenţial de încălzire globală este mai mare de 150, cu excepţia cazului când pierderile anuale de gaze din sistem nu depăşesc 40 g pentru un evaporator cu simplu efect sau 60 g pentru un evaporator cu dublu efect, trebuie respectate prevederile Directivei 2006/40/CE.
Începând cu 1 ianuarie 2017, la înmatricularea, înregistrarea sau comercializarea vehiculelor noi echipate cu un sistem de climatizare conceput pentru a utiliza gaze cu efect de seră cu fluor al căror potenţial de încălzire globală este mai mare de 150, trebuie respectate prevederile Directivei 2006/40/CE.
Începând cu 1 ianuarie 2011, nu se mai admite echiparea ulterioară cu sisteme de climatizare concepute pentru a utiliza gaze cu efect de seră cu fluor al căror potenţial de încălzire este mai mare de 150 a vehiculelor omologate de tip începând cu această dată. Începând cu 1 ianuarie 2017, nu se mai admite echiparea ulterioară cu astfel de sisteme pentru niciun vehicul.
Sistemele de climatizare care echipează vehiculele omologate începând cu 1 ianuarie 2011 nu vor trebui să conţină gaze cu efect de seră cu fluor al căror potenţial de încălzire este mai mare de 150. Începând cu 1 ianuarie 2017, sistemele de climatizare ale tuturor vehiculelor nu vor mai trebui să conţină gaze cu efect de seră cu fluor al căror potenţial de încălzire globală este mai mare de 150, cu excepţia reumplerii sistemelor de climatizare ce conţin astfel de gaze care au fost montate pe vehicule înainte de această dată.
Operatorii economici care întreţin sau repară sisteme de climatizare ce conţin gaze cu efect de seră cu fluor nu vor mai reumple aceste sisteme cu astfel de gaze în cazul în care s-a constatat o pierdere anormală de gaze decât după repararea corespunzătoare a sistemului.
Regulamentul (CE) nr. 706/2007 de stabilire a dispoziţiilor administrative pentru omologarea CE de tip a vehiculelor şi a unui test armonizat pentru măsurarea scurgerilor provenite de la anumite sisteme de climatizare este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică în mod direct.
X: Act de reglementare aplicabil.
NOTĂ:
Seria de modificări ale regulamentelor CEE-ONU care se aplică în mod obligatoriu este enumerată în anexa IV la Regulamentul (CE) nr. 661/2009. Seriile de amendamente adoptate ulterior sunt acceptate ca alternativă.
(I)Pentru vehiculele cu o masă de referinţă de cel mult 2.610 kg. La cererea producătorului, se poate aplica vehiculelor cu o masă de referinţă de cel mult 2.840 kg.
(3)Este necesară echiparea cu un sistem electronic de control al stabilităţii, în conformitate cu art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 661/2009. Prin urmare, pentru omologarea CE de tip a noilor tipuri de vehicule, precum şi pentru înmatricularea, vânzarea şi punerea în circulaţie a vehiculelor noi, se respectă cerinţele anexei 21 la Regulamentul CEE-ONU nr. 13. Datele de punere în aplicare stabilite la art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 661/2009 se aplică în locul datelor stabilite în Regulamentul CEE-ONU nr. 13.
(4)Este necesară echiparea cu un sistem electronic de control al stabilităţii, în conformitate cu art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 661/2009. Prin urmare, pentru omologarea CE de tip a noilor tipuri de vehicule, precum şi pentru înmatricularea, vânzarea şi punerea în circulaţie a vehiculelor noi, se respectă cerinţele stabilite în partea A din anexa 9 la Regulamentul CEE-ONU nr. 13-H. Datele de punere în aplicare stabilite la art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 661/2009 se aplică în locul datelor stabilite în Regulamentul CEE-ONU nr. 13-H.
(4A)Dacă vehiculul este echipat cu un sistem de protecţie, acesta trebuie să îndeplinească cerinţele din Regulamentul CEE-ONU nr. 18.
(4B)Prezentul regulament se aplică în cazul scaunelor care nu intră sub incidenţa Regulamentului CEE-ONU nr. 80.
(5)Vehiculele din această categorie trebuie să fie dotate cu dispozitive corespunzătoare pentru degivrarea şi dezaburirea parbrizului.
(6)Vehiculele din această categorie trebuie să fie dotate cu dispozitive corespunzătoare pentru spălarea şi ştergerea parbrizului.
(9)Pentru vehicule cu o masă de referinţă mai mare de 2.610 kg care nu sunt omologate (la cererea producătorului şi cu condiţia ca masa lor de referinţă să nu depăşească 2.840 kg) în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007. Pentru alte opţiuni, a se vedea art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 595/2009.
(9A)Se aplică doar în cazul în care aceste vehicule sunt echipate cu echipament reglementat prin Regulamentul CEE-ONU nr. 64. Este obligatorie echiparea vehiculelor cu un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, în conformitate cu art. 9 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 661/2009.
(10)Se aplică numai vehiculelor echipate cu dispozitiv(e) de cuplare.
(II)Se aplică vehiculelor cu o masă maximă tehnic admisibilă care nu depăşeşte 2,5 tone.
(12)Se aplică numai vehiculelor la care "punctul de referinţă al planului aşezat (punctul «R»)" al celui mai jos scaun se află la cel mult 700 mm deasupra nivelului solului.
(13)Se aplică numai în cazul în care producătorul solicită omologarea de tip a vehiculelor destinate transportului de mărfuri periculoase.
(14)Se aplică numai pentru vehiculele din categoria clasa I, în conformitate cu descrierea din primul tabel de la pct. 5.3.1.4 al anexei I la Directiva 70/220/CEE.
(15)Este obligatorie conformitatea cu Regulamentul (CE) nr 661/2009; cu toate acestea, nu este prevăzută omologarea de tip unică pentru această cerinţă, deoarece această cerinţă include combinaţiile cerinţelor individuale 3A, 3B, 4A, 5A. 6A, 6B, 7A. 8A, 9A, 9B, 10A, 12A, 13A, 13B, 14A. 15A, 15B, 16A, 17A, 17B.18A, 19A, 20A, 21 A, 22A, 22B, 22C, 23A, 24A, 25A, 25B, 25C, 25D, 25E, 25F, 26A, 27A, 28A, 29A, 30A, 31A. 32A, 33A. 34A. 35A, 36A, 37A, 38A, 42A, 43A, 44A, 45A, 46A, 46B, 46C, 46D, 46E, 47A, 48A, 49A, 50A, 50B, 51 A, 52A, 52B, 53A, 54A, 56A, 57A şi 64-71
*) La secţiunea 2 anexa nr. 2 tabelul 1, după linia 70 se introduce o nouă linie, linia 71, cu următorul cuprins:
71. Rezistenţa cabinei | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 29 | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.Tabelul 2 - Omologarea naţională de tip a vehiculelor fabricate în serii mici
(Se iau în considerare notele explicative menţionate pentru tabelul 1.)
Obiectul omologării | Act da reglementare | Categorii/e de vehicule ia care se aplică | |||||||||
M, | m2 | m3 | N1 | n2 | n3 | 01 | 02 | 03 | 04 | ||
1. Nivel sonor | 70/157 | A | A | A | A H(5) | A H(5) | A H(5) | ||||
1A. Nivel sonor | R(UE) 540/2014 | A | A | A | A H(5) | A H(5) | A H(5) | ||||
2A. Emisii (Euro 5 şi 6) - vehicule uşoare, cu excepţia întregului set de cerinţe privind OBD şi a cerinţelor privind accesul la informaţii | R (CE) 715/2007 | A | A+G | A I(5) | A I(5) | ||||||
3A. Prevenirea riscului de incendiu (rezervoare cu combustibil lichid) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 34 | B | B | B | B | B | B | B | B | B | B |
3B. Dispozitivele de protecţie antiîmpănare spate şi instalarea acestora; protecţia antiîmpănare spate | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 58 | B | B | B | B | B NA(5) | B NA(5) | B | B | B NA(5) | B NA(5) |
4A. Spaţiu pentru montarea şi fixarea plăcilor de înmatriculare spate | R(CE) 661/2009 R (UE) 1003/2010 | B | B | B | B NA(5) | B NA(5) | B NA(5) | B NA(5) | B NA(5) | B NA(5) | B NA(5) |
5A. Echipamentul de direcţie | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 79 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
6A. Accesul în vehicul şi manevrabilitatea acestuia | R (CE) 661/2009 R (UE) 130/2012 | C | C | C | C NA(5) | C NA(5) | C NA(5) | ||||
6B. Broaştele uşilor şi elementele de susţinere a uşilor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 11 | C | C NA(5) | ||||||||
7A. Dispozitivele şi semnalele de avertizare sonoră | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 28 | B | B | B | B | B | B | ||||
8A. Dispozitivele de vizibilitate indirectă şi instalarea acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 46 | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | ||||
9A. Frânarea vehiculelor si a remorcilor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 13 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | |
9B. Sistemul de frânare al autoturismelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 13-H | A | A | ||||||||
10A. Compatibilitatea electromagnetică | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 10 | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) |
12A. Echipamentele interioare ale autovehiculelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 21 | C | |||||||||
13A. Protecţia autovehiculelor împotriva utilizării neautorizate | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 18 | A | A | A NA(5) | A NA(5) | ||||||
13B. Protecţia autovehiculelor împotriva utilizării neautorizate | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 116 | A | A NA(5) | ||||||||
14A. Protecţia conducătorului auto împotriva sistemului de direcţie în cazul unui impact | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 12 | C | C | ||||||||
15A. Scaunele, ancorajele lor şi tetierele | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 17 | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | ||||
15B. Scaunele vehiculelor de pasageri de capacitate mare | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 80 | A(2) C(4) | A(2) C(4) | ||||||||
16A. Proeminenţele exterioare ale autovehiculelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 26 | C | |||||||||
17A. Accesul în vehicul şi manevrabilitatea acestuia | R (CE) 661/2009 R (UE) 130/2012 | B | B | B | B | B | B | ||||
17B. Vitezometrul, inclusiv instalarea acestuia | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 39 | B | B | B | B | B | B | ||||
18A. Plăcuţa producătorului regulamentară şi numărul de identificare al vehiculului | R (CE) 661/2009 R (UE) 19/2011 | B | B | B | B | B | B | B | B | B | B |
19A. Punctele de ancorare a centurilor de siguranţă, sistemele de ancorare ISOFIX şi punctele de ancorare superioare ISOFIX | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 14 | B | B | B | B | B | B | ||||
20A. Instalarea dispozitivelor de iluminat şi de semnalizare luminoasa pe vehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 48 | B | B | B | B J(5) | B J(5) | B J(5) | B J(5) | B J(5) | B J(5) | B J(5) |
21A. Dispozitivele retroreflectorizante pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 3 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) |
22A. Lămpi de poziţie faţă si spate, lămpi de stop şi lămpi de gabarit pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 7 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) |
22B. Lămpi pentru circulaţie diurnă pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 87 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | ||||
22C. Lămpi de poziţie laterale pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 91 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) |
23A. Lămpi semnalizare direcţie pentru autovehicule şi pentru remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 6 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) |
24A. Dispozitivele de iluminare a plăcuţei de înmatriculare spate a autovehiculelor şi a remorcilor acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 4 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) |
25A. Faruri etanşe (sealed beam) pentru autovehicule care emit un fascicul de întâlnire asimetric european sau un fascicul de drum sau ambele fascicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 31 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | ||||
25B. Lămpi cu incandescenţă destinate utilizării în blocuri optice omologate pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 37 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) |
25C. Faruri pentru autovehicule prevăzute cu surse luminoase cu descărcare în gaz | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 98 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | ||||
25D. Surse luminoase cu descărcare în gaz destinate utilizării în blocuri optice omologate cu descărcare în gaz pentru autovehicul | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 99 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | ||||
25E. Faruri pentru autovehicule care emit o lumină de întâlnire asimetrică sau o lumină de drum sau ambele si care sunt echipate cu lămpi cu incandescenţă şi/sau module LED | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 112 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | ||||
25F. Sisteme de iluminare faţă adaptive (AFS) pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 123 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | ||||
26A. Lămpi de ceaţă faţă pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 19 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | ||||
27A. Dispozitive de remorcare | R (CE) 661/2009 R (UE) 1005/2010 | C | C | C | C | C | C | ||||
28A. Lămpi de ceaţă spate pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 38 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) |
29A. Lămpi de mers înapoi pentru autovehicule şi remorcile acestora | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 23 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) | X J(5) |
30A. Lămpi de staţionare pentru autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 77 | X | X | X | X J(5) | X J(5) | X J(5) | ||||
31A. Centurile de siguranţă, sistemele de fixare, sistemele de fixare a scaunelor pentru copii şi sistemele ISOFIX de fixare a scaunelor pentru copii | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 16 | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | ||||
32A. Câmpul de vizibilitate spre înainte al conducătorului autovehiculului | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 125 | A | |||||||||
33A. Amplasarea şi identificarea comenzilor manuale, a lămpilor-martor şi a indicatoarelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 121 | B | B | B | B J(5) | B J(5) | B J(5) | ||||
34A. Dispozitive de degivrare si de dezaburire a parbrizului | R (CE) 661/2009 R(UE) 672/2010 | C | |||||||||
35A. Stergătoare/ Spălătoare de parbriz | R (CE) 661/2009 R (UE) 1.008/2010 | C | |||||||||
36A. Sisteme de încălzire | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 122 | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) |
37A. Apărători roţi | R (CE) 661/2009 R (UE) 1.009/2010 | B | |||||||||
38A. Tetiere încorporate sau neîncorporate în scaunele vehiculelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 25 | C | |||||||||
41A. Emisii vehicule grele (Euro VI), cu excepţia întregului set de cerinţe privind OBD şi accesul la informaţii | R (CE) 595/2009 | A N | A N | A N | A K(5) N | A K(5) N | A K(5) N | ||||
42A. Protecţia laterală a vehiculelor destinate transportului de bunuri | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 73 | A NA(5) | A NA(5) | A NA(5) | A NA(5) | ||||||
43A. Dispozitive antistropire | R (CE) 661/2009 R (UE) 109/2011 | A NA(5) | A NA(5) | A NA(5) | A NA(5) | A NA(5) | A NA(5) | A NA(5) | |||
44A. Mase şi dimensiuni | R (CE) 661/2009 R (UE) 1.230/2012 | A | |||||||||
45A. Materiale pentru geamuri din sticlă securizată şi instalarea lor pe vehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 43 | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) |
46A. Instalarea pneurilor | R (CE) 661/2009 R (UE) 458/2011 | B | B | B | B L(5) | B L(5) | B L(5) | B L(5) | B L(5) | B L(5) | B L(5) |
46B. Pneuri pentru autovehicule şi remorcile acestora (clasa C1) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 30 | X | X | X | X | ||||||
46C. Pneuri pentru vehicule utilitare şi remorcile acestora (clasele C2 şi C3) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 54 | X | X | X | X | X | X | X | |||
46D. Emisiile sonore generate de rularea pneurilor, aderenţa pe suprafeţe umede şi rezistenta la rulare (clasele C1.C2 şi C3) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 117 | X | X | X | X NA(5) | X NA(5) | X NA(5) | X NA(5) | X NA(5) | X NA(5) | X NA(5) |
46E. Piesă de rezervă pentru utilizare temporară, pneuri/sistem cu posibilitate de rulare pe jantă şi sistem de monitorizare a presiunii în pneuri (TPMS) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 64 | X | X NA(5) | ||||||||
47A. Limitarea vitezei vehiculelor | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 89 | A | A | A NA(5) | A NA(5) | ||||||
48A. Mase şi dimensiuni | R (CE) 661/2009 R (UE) 1.230/2012 | A | A | A J(5) | A J(5) | A J(5) | A J(5) | A J(5) | A J(5) | A J(5) | |
49A. Vehicule utilitare în ceea ce priveşte proeminenţele lor exterioare situate în partea frontală a panoului posterior al cabinei | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 61 | A NA(5) | A NA(5) | A NA(5) | |||||||
50A. Dispozitive mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule | R(CE) 661/2009 R CEE-ONU 55 | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) |
50B. Dispozitivul de cuplare strânsă (CCD); montarea unui tip omologat de CCD | R (CE) 661/2009 RCEE-ONU 102 | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) | X(2) A(4) J(5) | ||||||
51A. Comportarea la foc a materialelor utilizate la amenajarea interioarelor anumitor categorii de autovehicule | R (CE) 661/2009 RCEE-ONU 118 | B | |||||||||
52A. Vehicule din categoriile M2 şi M3 | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 107 | A | A | ||||||||
52B. Rezistenţa suprastructurii vehiculelor de pasageri de capacitate mare | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 66 | A | A | ||||||||
53A. Protecţia pasagerilor în caz de coliziune frontală | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 94 | NA | |||||||||
54A. Protecţia pasagerilor în caz de coliziune laterală | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 95 | NA | NA | ||||||||
56A. Vehicule destinate transportului de mărfuri periculoase | R (CE) 661/2009 RCEE-ONU 105 | A | A | A | A | A | A | A | |||
57A. Dispozitive antiîmpănare faţă (FUPDs) şi instalarea acestora; protecţia antiîmpănare fată (FUP) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 93 | A NA(5) | A NA(5) | ||||||||
58. Protecţia pietonilor | R (CE) 78/2009 | NA*) | NA*) | ||||||||
59. Posibilitatea de reciclare | 2005/64 | NA | NA | ||||||||
61. Sisteme de aer condiţionat | 2006/40 | NA | NA | ||||||||
62. Sistem pe bază de hidrogen | R (CE) 79/2009 | X | X | X | X | X | X | ||||
63. Siguranţă generală | R (CE) 661/2009 | (6) | (6) | (6) | (6) M(5) | 6) M(5) | 6) M(5) | 6) M(5) | 6) M(5) | 6) M(5) | |
64. Indicatori de schimbare a vitezei (GSi) | R (CE) 661/2009 R (UE) 65/2012 | X | |||||||||
65. Sistem avansat de frânare de urgenţă (AEBS) | R (CE) 661/2009 R (UE) 347/2012 | X | X | X J(5) | X J(5) | ||||||
66. Sistem de avertizare ia trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulaţie (LDWS) | R (CE) 661/2009 R (UE) 351/2012 | X | X | X NA(5) | X NA(5) | ||||||
67. Componente specifice pentru GPL şi instalarea lor pe autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 67 | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | ||||
68. Sisteme de alarmă ale vehiculelor (VAS) | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 97 | X(2) B(4) | X(2) B(4) NA(5) | ||||||||
69. Siguranţa din punct de vedere electric | R (CE) 661/2009 RCEE-ONU 100 | B | B | B | B | B | B | ||||
70. Componente specifice pentru gaz natural comprimat (GNC) şi instalarea lor pe autovehicule | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 110 | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | ||||
71. Rezistenţa cabinei | R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 29 | C | C | C | |||||||
R01. Protecţia ocupanţilor autovehiculelor contra deplasării mărfurilor (încărcăturii)**) | B NA(5) | B NA(5) | B NA(5) | ||||||||
Nota explicativa:
*) Orice sistem de protecţie frontală furnizat odată cu vehiculul trebuie să respecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 78/2009, să fie prevăzut cu un număr de omologare de tip si să fie marcat în consecinţă.
**) Această cerinţă se aplică numai la omologarea vehiculelor din categoria N1, N2 sau N2 provenite din modificarea vehiculelor din categoria M1, M2, sau M3.
În principiu, compartimentul (compartimentele) în care se găsesc toate lacurile este (sunt) complet separat(e) de suprafaţa pentru încărcătură. Prin derogare de la această cerinţă se pot transporta persoane şi mărfuri în acelaşi compartiment cu condiţia ca suprafaţa pentru încărcătură să fie echipată cu elemente de protecţie concepute să protejeze persoanele transportate împotriva deplasării încărcăturii în timpul mersului, inclusiv în caz de frânare bruscă şi de viraje.
Elementele de protecţie (sistemele despărţitoare) trebuie concepute în conformitate cu dispoziţiile din secţiunile 3.2 şi 4.1 ale standardului ISO 27956:2009 "Vehicule rutiere - Protecţia încărcăturii în autoutilitare - Cerinţe şi metode de testare".
(1)Subansamblu electronic
(2)Componentă
(3)Vehicul
(4)Cerinţe de instalare
(5)Cerinţe pentru vehiculele destinate forţelor armate
(6)Este obligatorie conformitatea cu Regulamentul (CE) nr. 661/2009: cu toate acestea, nu este prevăzută omologarea de tip unică pentru această cerinţă, deoarece această cerinţă include combinaţiile cerinţelor individuale 3A, 3B.4A, 5A. 6A, 6B,7A. 8A, 9A, 9B. 10A, 12A, 13A, 13B, 14A, 15A. 15B, 16A.17A, 17B, 18A, 19A, 20A, 21 A, 22A, 22B, 22C, 23A, 24A, 25A, 25B, 25C, 25D, 25E, 25F, 26A. 27A. 28A. 29A, 30A. 31 A. 32A. 33A. 34A. 35A, 36A, 37A, 38A, 42A, 43A, 44A, 45A, 46A. 46B, 46C, 46D. 46E, 47A, 48A, 49A, 50A, 50B, 51A. 52A, 52B. 53A, 54At 56A, 57A şi 64-71
X: Trebuie eliberat un certificat de omologare de tip: trebuie asigurată conformitatea producţiei.
A: Nu sunt permise alte excepţii în afara celor menţionate în actul de reglementare. Certificatul de omologare de tip şi marca de omologare de tip nu sunt necesare. Rapoartele asupra încercărilor trebuie întocmite de un serviciu tehnic notificat.
B: Trebuie îndeplinite cerinţele tehnice ale actului de reglementare. Încercările prevăzute de actul de reglementare trebuie efectuate în totalitate: sub rezerva acordului autorităţii de omologare, acestea pot fi întreprinse chiar de producător; acestuia i se poate permite să emită raportul tehnic; nu este nevoie de emiterea unui certificat de omologare de tip şi nu este necesară o omologare de tip.
C: Producătorul trebuie să demonstreze autorităţii de omologare că cerinţele esenţiale ale actului de reglementare sunt îndeplinite
G: Cerinţe corespunzătoare cu categoria vehiculului de bază/incomplet (al cărui şasiu a fost utilizat la construcţia vehiculului). în cazul vehiculelor incomplete/completate, se acceptă îndeplinirea cerinţelor pentru vehiculele categoriei N corespunzătoare (pe baza masei maxime).
H: se efectuează încercările, fără să se aplice valorile-limită la nivelul zgomotului în mers.
I: nivel minim acceptat, Euro 4 (valori-limită precizate la linia B a tabelului de la pct. 5.3.1.4 de la anexa I a Directivei 70/220/CEE sau valori-limită precizate la linia B a tabelului de la pct. 5.3.1.4 din Regulamentul CEE-ONU nr. 83.05), numai în cazul utilizării de combustibili militari specifici.
J: îndeplinirea cerinţelor tehnice ale actului de reglementare este opţională. Conformitatea cu standardele militare specifice se demonstrează ca alternativă.
K: nivel minim acceptat, EURO IV (valori-limită precizate la linia B1 a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I a Directivei 88/77/CEE sau valori-limită precizate la linia B1 a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I a Directivei 2005/55/CE sau valori-limită precizate la linia B1 a tabelelor de la pct. 5.2.1 din Regulamentul CEE- ONU nr. 49.04), numai în cazul utilizării de combustibili militari specifici.
L: se aplică doar cerinţele referitoare la indicii de sarcină şi viteză.
M: îndeplinirea cerinţelor tehnice ale actului de reglementare privind ESC este opţională.
N: pentru autovehiculele fabricate în mai multe etape, ce au la bază un autovehicul omologai în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007 şi a căror masă de referinţă după completare este mai mare de 2.840 kg, conformitatea se poate demonstra şi prin efectuarea de încercări cu sisteme portabile de măsurarea emisiilor, utilizând metoda descrisă în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 582/2011.
NA: Nu se aplică acest act de reglementare (nu există niciun fel de cerinţe).
3.Tabelul 3 - Lista regulamentelor CEE-ONU recunoscute ca alternative la directivele sau regulamentele (CE)/(UE) menţionate în tabelele 1 şi 2
Atunci când se face trimitere la o directivă individuală CEE/CE sau la un regulament individual (CE)/(UE) în tabelele 1 şi 2, o omologare făcută în baza următoarelor regulamente CEE-ONU, la care Comunitatea a aderat în calitate de parte contractantă la "Acordul de la Geneva din 1958 revizuit" al Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite, în temeiul Deciziei 97/836/CE a Consiliului, sau în baza deciziilor ulterioare ale Consiliului, în conformitate cu art. 3 alin. (3) din decizia menţionată, se consideră echivalentă cu o omologare Ce de tip acordată în temeiul respectivei directive individuale CEE/CE sau regulament individual (CE)/(UE).
De asemenea, se consideră echivalentă orice modificare ulterioară a regulamentelor CEE-ONU enumerate mai jos.
Obiectul omologării | Regulament CEE-ONU de bază | Seria de amendamente | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Nivelul de zgomot admis | 51 | 02 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Amortizor de zgomot de schimb | 59 | 00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
58. Protecţia pietonilor | 127 | 00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
58. Frânare (asistenţă la frânare) | 13-H | 00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CAPITOLUL III2^1:ANEXA nr. 21 la secţiunea 2
CERTIFICAT DE CONFORMITATE pentru vehicule incomplete/complete/completate(1), omologate naţional şi produse în serie mică Nr. .............a) din ..............b)
____
a)Numerotarea certificatelor de conformitate începe cu numărul 001.
b)Se trece anul emiterii documentului.
(1)Se barează cu o linie menţiunea inutilă.
(verso)
Caracteristici constructive generale 1. Numărul de axe: ................ 3. Axe motoare (număr, poziţie, interconectare): ............................................ Dimensiuni principale 4. Ampatament: ..................... mm 4.1. Ampatamentul între axe: 1-2: ........... mm; 2-3: ............ mm; 3-4: ............ mm etc. 5. Lungime: ................... mm 6. Lăţime: ....................... mm 7. înălţime: .................. mm Mase 13. Masa vehiculului în stare de funcţionare: ............. kg 16. Masele maxime tehnic admisibile 16.1. Masa maximă tehnic admisibilă: .............. kg 16.2. Masa maximă tehnic admisibilă pe fiecare axă: 1 .......... kg 2 .......... kg 3 ........... kg etc. 16.4. Masa maximă tehnic admisibilă a ansamblului: ................. kg 18. Masa remorcabilă maximă tehnic admisibilă a remorcii în cazurile următoare: 18.1 Remorcă cu proţap: ................ kg 18.2. Semiremorcă: ..................... kg 18.3. Remorcă cu axă centrală: ............. kg 18.4. Remorcă fără sistem de frânare: .......... kg 19. Masa maximă tehnic admisibilă pe punctul de cuplare: ................ kg Motor 20. Producătorul motorului: .............. 21. Codul tehnic al motorului/Codul motorului marcat pe acesta: ................ 22. Principiul de funcţionare: ................ 23. Pur electric: da/nu (1) 23.1. Vehicul hibrid [electric]: da/nu (1) 25. Cilindree: ................... cm3 26. Combustibil: motorină/benzină/GPL/GN-biometan/ etanol/biomotorină/hidrogen (1) 26.1. monocombustibil, bicombustibil, multicombustibil (flex fuel)(1) 27. Putere netă maximă: ................ kW la ............ min-1 sau puterea nominală continuă maximă (motor electric) .................. kW Transmisie şi viteză maximă 29. Viteza maximă: ................ km/h 29.1. Modalitatea de acţionare a cutiei de viteze (manuală/automată/secvenţială/variator continuu de turaţie): ................... Axe şi suspensie 30. Ecartamentul axei (axelor): 1 ........... mm; ........... 2 mm; ............. 3 mm 35. Combinaţia anvelopă/roată (jantă): .............. 36.1. Tipul suspensiei (mecanică/pneumatică/echivalent pneumatică/fără) pentru fiecare axă: 1. ...........;2. .........; 3. ................ | Caroserie 38. Codul caroseriei: .................... 40. Culoarea vehiculului: .................... 41. Numărul şi configuraţia uşilor: ................. 42. Numărul total de locuri 42.a Numărul de locuri şezând (inclusiv al conducătorului auto): ................ 42.b Numărul de locuri în picioare: .............. 42.c Numărul de locuri şezând pe primul rând (fată): .................... 42.1. Scaun (e) destinat (e) utilizării numai când vehiculul este în staţionare: ....................... 42.3. Numărul de locuri accesibile utilizatorilor de scaune rulante: ............... Performante ecologice 46. Nivel sonor În staţionare: ........ dB (A) la o turaţie a motorului de: .................. min-1 În mers: ............... dB (A) 47. Nivelul emisiilor de gaze de evacuare: Euro .......... 48. Emisii de gaze de evacuare(2): Numerele actului de reglementare de bază şi ultimului act de reglementare de modificare aplicabile: ................... 1.1. procedura de încercare: Tipul I sau ESC(1) CO: ......... HC: ............. NOx: ................ HC + NOx: ................ Particule: .................. Opacitatea (ELR): .............. (m-1) 1.2. procedura de încercare: Tipul I [Euro 5 sau 6(1)] CO: ............. THC: ............ NMHC: ......... NOx: ...... THC + NOx: .................... Particule (masa): ........... Particule (număr): 2. procedura de încercare: ETC (dacă este cazul) CO: NOx: NMHC: THC: CH4: Particule: .................... 48.1. Coeficientul corectat de absorbţie a fumului:.................. (m-1) 49. Emisiile de CO2/consumul de combustibil/consumul de energie electrică(2): 1. toate grupurile motopropulsoare, cu excepţia vehiculelor pur electrice Emisiile de CO2/Consumul de combustibil Condiţii urbane: ................... g/km ................ I/100 km/m3/100 km(1) Condiţii extraurbane: ............. g/km ..............I/100 km/m3/100 km(1) Condiţii mixte: ....................... g/km ..................I/100 km/m3/100 km(1) Ponderat, condiţii mixte .......... g/km ........... I/100 km 2. vehicule pur electrice şi vehicule electrice hibride cu sursă de alimentare externă (OVC) Consumul de energie electrică (ponderat, condiţii mixte) ............... Wh/km Autonomia electrică ................ km Diverse 51. Vehicule cu destinaţie specială: definite în conformitate cu anexa II la Directiva 2007/46/CE: ................... 51.1. Filtru de particule: da/nu(1) 52. Observaţii (inclusiv echiparea cu anvelope opţionale): .......................... |
___
(1)Se barează cu o linie menţiunea inutilă.
(2)Se completează numai acele rubrici care corespund tipului de motorizare al autovehiculului.
*) - sintagma "şi poate fi înmatriculat permanent în România" se va înlocui cu sintagma "şi poate fi înmatriculat permanent în România/şi poate fi înmatriculat permanent în România numai după completare (1)".Categoriile avute în vedere | Datele de punere în aplicare | ||
Noi tipuri de vehicule Opţional | Noi tipuri de vehicule Obligatoriu | Tipuri de vehicule existente Obligatoriu | |
M1 | NA | 29 aprilie 2009 | NA |
Vehicule speciale din categoria M1 | 29 aprilie 2009 | 29 aprilie 2011 | 29 aprilie 2012 |
Vehicule incomplete şi complete din categoria N1 | 29 aprilie 2009 | 29 octombrie 2010 | 29 octombrie 2011 |
Vehicule completate din categoria N1 | 29 aprilie 2009 | 29 octombrie 2011 | 29 aprilie 2013 |
Vehicule incomplete şi complete din categoriile N2, N3, O1, O2, O3, O4 | 29 aprilie 2009 | 29 octombrie 2010 | 29 octombrie 2012 |
Vehicule incomplete şi complete din categoriile M2, M3 | 29 aprilie 2009 | 29 aprilie 2009 1) | 29 octombrie 2010 |
Vehicule speciale din categoriile N1, N2, N3, M2, M3, O1, O2, O3, O4 | 29 aprilie 2009 | 29 octombrie 2012 | 29 octombrie 2014 |
Vehicule completate din categoriile N2, N3 | 29 aprilie 2009 | 29 octombrie 2012 | 29 octombrie 2014 |
Vehicule completate din categoriile M2, M3 | 29 aprilie 2009 | 29 aprilie 2010 1) | 29 octombrie 2011 |
Vehicule completate din categoriile O1, O2, O3,O4 | 29 aprilie 2009 | 29 octombrie 2011 | 29 octombrie 2013 |