Capitolul i - Omologarea CE de tip a autovehiculelor şi a remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice separate utilizate la acestea - Reglementari RNTR 2/2003 privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea

M.Of. 275 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Octombrie 2020
Capitolul I:Omologarea CE de tip a autovehiculelor şi a remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice separate utilizate la acestea
1.Obiectul
(1)Prezentul capitol cuprinde dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice pentru omologarea CE de tip a vehiculelor noi care fac parte din domeniul de aplicare prevăzut la pct. 2, cu scopul de a facilita înmatricularea, înregistrarea, comercializarea sau punerea în circulaţie a acestora în România ori în celelalte SM, precum şi pentru omologarea CE de tip a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice separate noi destinate vehiculelor respective, cu scopul de a facilita introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare (utilizarea sau montarea pe vehicul) a acestora în România ori în celelalte SM.

(2)Cerinţele tehnice specifice privind fabricarea şi funcţionarea vehiculelor, precum şi a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice separate utilizate la acestea sunt prevăzute în actele de reglementare a căror listă exhaustivă figurează în anexa nr. 2 la prezenta secţiune.
2.Domeniul de aplicare
(1)Prezentul capitol se aplică omologării CE de tip a vehiculelor definite la pct. 3 lit. f), concepute şi fabricate într-o singură etapă sau în mai multe etape în scopul utilizării rutiere, precum şi omologării CE de tip a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice separate concepute şi fabricate pentru astfel de vehicule.
(2)Prezentul capitol nu se aplică pentru următoarele vehicule:
a)tractoarele agricole sau forestiere, astfel cum sunt definite în secţiunea 3;
b)cvadricicluri, astfel cum sunt definite în secţiunea 4;
c)vehicule cu şenile.
(3)Omologarea CE de tip în sensul prezentului capitol este opţională, la cererea producătorului, pentru următoarele vehicule:
a)vehicule concepute şi fabricate pentru a fi folosite în principal în şantiere, cariere, porturi sau aeroporturi;
b)vehicule concepute şi fabricate pentru a fi folosite de către forţele armate, serviciile de protecţie civilă, serviciile de luptă împotriva incendiilor şi forţele de menţinere a ordinii publice; şi
c)maşini autopropulsate pentru lucrări,
în măsura în care aceste vehicule respectă cerinţele prevăzute în prezentul capitol. Astfel de omologări opţionale nu aduc atingere aplicării Directivei 2006/42/CE, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Prezentul capitol nu se aplică omologării individuale a vehiculelor prevăzute la alin. (1).
3.Definiţii
Suplimentar faţă de definiţiile prevăzute la secţiunea 1 cap. II pct. 4, în sensul prezentului capitol şi al actelor de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune, în ceea ce priveşte definiţiile generale, definirea şi criteriile pentru clasificarea categoriilor, tipurilor, variantelor şi versiunilor de vehicule, precum şi definirea tipurilor de caroserii se aplică definiţiile din anexa II la Directiva 2007/46/CE, în ceea ce priveşte definirea categoriilor de folosinţă se aplică definiţiile din anexa nr. 1 la prezenta secţiune, iar termenii de mai jos au următorul înţeles, dacă în actele de reglementare menţionate nu se specifică altfel:

a)autovehicul - vehicul cu motor, complet, completat sau incomplet, care se deplasează prin propriile sale mijloace, având cel puţin patru roţi, cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h;
b)autovehicul hibrid - autovehicul cu cel puţin două convertoare de energie diferite şi două sisteme diferite de stocare a energiei (montate pe vehicul) pentru a-i asigura propulsia;
c)remorcă - vehicul cu roţi fără autopropulsie, conceput şi fabricat pentru a fi tractat de un autovehicul;
d)[textul din punctul 3., litera D. din sectiunea 2, capitolul I a fost abrogat la 04-oct-2013 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 1049/2013]
e)maşină autopropulsată pentru lucrări (utilaj autopropulsat pentru lucrări, utilaj mobil) - vehicul autopropulsat special conceput şi construit pentru efectuarea de lucrări şi care, datorită caracteristicilor sale constructive, nu este adecvat pentru transportul pasagerilor sau al mărfurilor. Autovehiculele pe şasiul cărora sunt montate diverse utilaje nu sunt considerate maşini autopropulsate pentru lucrări;
f)vehicul - orice autovehicul sau remorca acestuia, în sensul definiţiilor de la lit. a) şi c);
g)vehicul hibrid electric - autovehicul hibrid care, pentru a-şi asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu, baterie, condensator, volant/generator etc.).
4.Obligaţiile RAR
(1)RAR se asigură că producătorii care solicită omologarea CE de tip îşi respectă obligaţiile care le revin în temeiul prezentului capitol.
(2)RAR va omologa numai acele vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate care respectă cerinţele prezentului capitol.
(3)RAR va elibera CIV în vederea înmatriculării, înregistrării sau comercializării numai acelor vehicule care respectă cerinţele prezentului capitol.
(4)Nu este permisă refuzarea eliberării CIV în vederea înmatriculării, înregistrării sau comercializării vehiculelor din motive legate de aspecte privind construcţia sau funcţionarea lor reglementate de prezentul capitol, dacă acestea respectă cerinţele prezentului capitol.
(5)RAR va permite introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare numai a acelor sisteme, componente şi unităţi tehnice separate care respectă cerinţele prezentului capitol.
(6)Nu este permisă interzicerea, limitarea sau împiedicarea introducerii pe piaţă, a comercializării sau a punerii în exploatare a sistemelor, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate din motive legate de aspecte privind construcţia sau funcţionarea lor reglementate de prezentul capitol, dacă acestea respectă cerinţele prezentului capitol.
(7)MTI va asigura notificarea către Comisia Europeană a RAR ca autoritate pentru omologare.
(8)Documentul de notificare a RAR va cuprinde numele, adresa, inclusiv adresa electronică şi domeniul de competenţă al RAR.
5.Obligaţiile producătorilor
(1)Producătorul răspunde în faţa RAR pentru toate aspectele procesului de omologare CE de tip şi pentru asigurarea conformităţii producţiei, indiferent dacă este sau nu implicat direct în toate etapele fabricării unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată.
(2)În cazul omologării CE de tip în mai multe etape, fiecare producător este responsabil pentru omologarea şi conformitatea producţiei sistemelor, componentelor sau a unităţilor tehnice separate adăugate în cadrul etapei de completare a vehiculului de care se ocupă.
(3)Producătorul care modifică sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate deja omologate în etapele anterioare este responsabil pentru omologarea şi conformitatea producţiei sistemelor, a componentelor şi a unităţilor tehnice separate respective.
(4)[textul din punctul 5., alin. (4) din sectiunea 2, capitolul I a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 4. din Ordinul 1650/2014]
6.Proceduri care se aplică în cazul omologării CE de tip a vehiculelor
(1)Producătorul poate alege una dintre următoarele proceduri:
a)omologarea CE de tip treptată;
b)omologarea CE de tip într-o singură etapă;
c)omologarea CE de tip mixtă.
(2)O cerere de omologare CE de tip treptată cuprinde dosarul informativ cu informaţiile necesare în temeiul anexei III la Directiva 2007/46/CE şi este însoţită de setul complet de certificate de omologare CE de tip necesare, în temeiul fiecăruia dintre actele de reglementare aplicabile enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune. În cazul omologării CE de tip a unui sistem sau a unei unităţi tehnice separate, în temeiul actelor de reglementare aplicabile, RAR va avea acces la dosarul de omologare corespunzător până în momentul acordării sau refuzării omologării.
(3)O cerere de omologare CE de tip într-o singură etapă cuprinde dosarul informativ cu informaţiile relevante necesare în temeiul anexei I la Directiva 2007/46/CE, în conformitate cu actele de reglementare specificate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune şi, după caz, în anexa III partea II la Directiva 2007/46/CE.
(4)În cazul unei proceduri de omologare CE de tip mixte, RAR poate excepta un producător de la obligaţia de a prezenta unul sau mai multe certificate de omologare CE de tip, cu condiţia ca dosarul informativ să fie completat cu datele specificate în anexa I la Directiva 2007/46/CE, necesare pentru omologarea sistemelor respective în faza de omologare a vehiculului, caz în care fiecare dintre certificatele de omologare CE de tip pentru care este valabilă exceptarea este înlocuit cu un raport de încercare.
(5)Fără a aduce atingere alin. (2), (3) şi (4), pentru omologarea CE de tip în mai multe etape trebuie furnizate următoarele informaţii:
a)în prima etapă, acele părţi ale dosarului informativ şi certificatele de omologare CE de tip necesare pentru un vehicul complet şi care sunt relevante pentru stadiul de fabricaţie a vehiculului de bază;
b)în cea de-a doua etapă şi în cele ulterioare, acele părţi ale dosarului informativ şi certificatele de omologare CE de tip care sunt relevante pentru stadiul de fabricaţie curent, precum şi o copie a certificatului de omologare CE de tip a întregului vehicul pentru vehiculul incomplet, emis în stadiul de fabricaţie anterior; de asemenea, producătorul trebuie să pună la dispoziţie detalii complete privind orice modificare sau adăugire pe care a adus-o vehiculului.
Informaţiile de la literele a) şi b) pot fi furnizate în conformitate cu procedura de omologare CE de tip mixtă, stabilită la alin. (4).
(6)Cererile pentru omologarea CE de tip trebuie să fie înaintate de către producător la RAR. Cu privire la un anumit tip de vehicul, poate fi depusă o singură cerere, cu condiţia ca aceasta să nu mai fi fost depusă şi în alt SM. Pentru fiecare tip care urmează a fi omologat se depune o cerere separată.
(7)Printr-o cerere argumentată, RAR poate solicita producătorului să furnizeze orice informaţii suplimentare necesare pentru a permite luarea unei decizii privind încercările necesare sau pentru facilitarea executării încercărilor respective.
(8)Producătorul trebuie să pună la dispoziţia RAR atâtea vehicule câte sunt necesare pentru a permite desfăşurarea în condiţii satisfăcătoare a procedurii de omologare CE de tip.
7.Proceduri care se aplică în cazul omologării CE de tip a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice separate
(1)Cererile pentru omologarea CE de tip trebuie să fie înaintate de către producător la RAR. Pentru un anumit tip de sistem, componentă sau unitate tehnică separată poate fi depusă o singură cerere, cu condiţia ca aceasta să nu mai fi fost depusă şi în alt SM. Pentru fiecare tip care urmează a fi omologat se depune o cerere separată.
(2)Cererea este însoţită de dosarul informativ, al cărui conţinut este specificat de directivele CE/CEE sau regulamentele CE individuale aplicabile.
(3)Printr-o cerere argumentată, RAR poate solicita producătorului să furnizeze orice informaţii suplimentare necesare pentru a permite luarea unei decizii privind încercările necesare sau pentru facilitarea executării încercărilor respective.
(4)Producătorul trebuie să pună la dispoziţia RAR atâtea vehicule, componente sau unităţi tehnice separate câte sunt necesare în temeiul directivelor CE/CEE sau al regulamentelor CE individuale aplicabile pentru a permite efectuarea încercărilor necesare.
8.Dispoziţii generale privind acordarea omologării CE de tip
(1)RAR nu poate acorda nicio omologare CE de tip înainte de a se asigura că procedurile menţionate la pct. 12 au fost aplicate în mod corespunzător şi satisfăcător.
(2)RAR va acorda omologări CE de tip în conformitate cu pct. 9 şi 10.
(3)RAR poate refuza, motivat temeinic, să acorde omologarea CE de tip, în cazul în care constată că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, deşi se conformează reglementărilor aplicabile, prezintă un risc serios pentru siguranţa rutieră sau dăunează semnificativ mediului înconjurător şi/sau sănătăţii publice. În acest caz, RAR trimite celorlalte SM şi Comisiei un dosar detaliat în care explică motivele deciziei sale şi prezintă dovezi în sprijinul constatărilor sale.
(4)Certificatele de omologare CE de tip se numerotează în conformitate cu metoda stabilită în anexa VII la Directiva 2007/46/CE.
(5)În termen de 20 de zile lucrătoare, RAR va trimite autorităţilor de omologare ale celorlalte SM o copie a certificatului de omologare CE de tip a vehiculului, însoţită de anexe, pentru fiecare tip de vehicul căruia i-a acordat omologarea. Documentele tipărite pot fi înlocuite cu un fişier în format electronic.
(6)RAR va informa fără întârziere autorităţile de omologare ale celorlalte SM asupra refuzului sau retragerii omologării oricărui vehicul, precizând motivele deciziei sale.
(7)La intervale de câte trei luni, RAR va trimite autorităţilor de omologare ale celorlalte SM o listă a omologărilor CE de tip pentru sisteme, componente sau unităţi tehnice separate pe care le-a acordat, modificat, refuzat sau retras în intervalul precedent. Lista conţine datele menţionate în anexa XIV la Directiva 2007/46/CE.
(8)La cererea unui alt SM, RAR va trimite, în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii respective, o copie a certificatului de omologare CE de tip în cauză, însoţită de anexe. Documentele tipărite pot fi înlocuite cu un fişier în format electronic.
(9)RAR poate solicita autorităţii de omologare a unui alt SM o copie a certificatului de omologare CE de tip pentru vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate pe care aceasta le-a omologat, însoţită de anexe. Documentele tipărite pot fi înlocuite cu un fişier în format electronic.
(10)RAR gestionează datele transmise de celelalte SM cu privire la acordarea, modificarea, refuzul sau retragerea omologărilor CE de tip pentru vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate acordate de către acestea.
9.Dispoziţii speciale privind acordarea omologării CE de tip pentru vehicule
(1)RAR va acorda omologarea CE de tip pentru:
a)un tip de vehicul care respectă datele din dosarul informativ şi cerinţele tehnice specificate în actele de reglementare aplicabile enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune sau în apendicele 1 din anexa IV la Directiva 2007/46/CE;
b)un tip de vehicul special care respectă datele din dosarul informativ şi cerinţele tehnice specificate în actele de reglementare aplicabile enumerate în apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE. Cerinţele suplimentare privind compartimentul pentru transportul pacienţilor din ambulanţe, prevăzute în apendicele 1 la anexa XI la Directiva 2007/46/CE, precum şi cerinţele suplimentare privind încercarea sistemului de ancorare a scaunelor rulante şi a sistemului de reţinere a ocupanţilor acestora din vehiculele accesibile scaunelor rulante, prevăzute în apendicele 3 la anexa XI la Directiva 2007/46/CE, se aplică de la 1 noiembrie 2014 numai la omologarea de tip.
Se aplică procedurile stabilite în anexa V la Directiva 2007/46/CE.

(2)RAR acordă omologarea CE de tip în mai multe etape pentru un tip de vehicul incomplet sau completat care respectă datele din dosarul informativ şi cerinţele tehnice specificate în actele de reglementare aplicabile enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune, ţinând cont de stadiul de fabricaţie al vehiculului.
Omologarea CE de tip în mai multe etape se aplică, de asemenea, vehiculelor complete transformate sau modificate de un alt producător.
Se aplică procedurile stabilite în anexa XVII la Directiva 2007/46/CE.
(3)Pentru fiecare tip de vehicul, RAR va efectua următoarele operaţii:
a)va completa toate secţiunile relevante ale certificatului de omologare CE de tip, inclusiv fişa anexată cu rezultatele încercărilor, în conformitate cu modelul din anexa VIII la Directiva 2007/46/CE;
b)va redacta sau va verifica opisul dosarului de omologare;
c)va elibera solicitantului fără întârziere nejustificată certificatul completat, însoţit de anexele sale;
d)[textul din punctul 9., alin. (3), litera D. din sectiunea 2, capitolul I a fost abrogat la 23-aug-2012 de Art. I, punctul 5. din Ordinul 1254/2012]
(4)Dacă pentru o anumită omologare CE de tip au fost impuse restricţii de valabilitate ori s-au acordat derogări de la anumite dispoziţii ale actelor de reglementare în conformitate cu pct. 20 sau pct. 21 sau cu apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE, certificatul de omologare CE de tip menţionează restricţiile sau derogările respective.

(5)În cazul în care datele din dosarul informativ prevăd dispoziţii pentru vehiculele speciale, în conformitate cu apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE, certificatul de omologare CE de tip menţionează dispoziţiile respective.

(6)În cazul în care producătorul optează pentru procedura de omologare CE de tip mixtă, RAR va completa, în partea III a documentului informativ, al cărui model este prezentat în anexa III la Directiva 2007/46/CE, referinţele pentru rapoartele de încercare, instituite prin actele de reglementare, pentru care nu există niciun certificat de omologare CE de tip.
(7)În cazul în care producătorul optează pentru procedura de omologare CE de tip într-o singură etapă, RAR va elabora lista actelor de reglementare aplicabile, al cărei format este prezentat în apendicele la anexa VI la Directiva 2007/46/CE şi va anexa respectiva listă la certificatul de omologare CE de tip.
10.Dispoziţii speciale privind acordarea omologării CE de tip pentru sisteme, componente sau unităţi tehnice separate
(1)RAR va acorda o omologare CE de tip pentru un sistem care respectă datele din dosarul informativ şi respectă cerinţele tehnice prevăzute în directiva CEE/CE individuală sau regulamentul CE individual aplicabil, după cum se specifică în anexa nr. 2 la prezenta secţiune.
(2)RAR va acorda o omologare CE de tip pentru o componentă sau o unitate tehnică separată care respectă datele din dosarul informativ şi respectă cerinţele tehnice prevăzute în directiva CEE/CE individuală sau regulamentul (CE) individual aplicabil, după cum se specifică în anexa nr. 2 la prezenta secţiune.
(3)În cazul în care componentele sau unităţile tehnice separate, indiferent dacă sunt sau nu destinate pentru reparaţii, service sau întreţinere, fac la rândul lor obiectul unei omologări CE de tip de sistem pentru un vehicul, nu este necesară omologarea suplimentară a componentelor sau a unităţilor tehnice separate, dacă nu se specifică altfel în actul de reglementare aplicabil.
(4)În cazul în care o componentă sau unitate tehnică separată îşi îndeplineşte funcţia sau prezintă o caracteristică specifică numai împreună cu alte părţi ale vehiculului, iar din acest motiv respectarea uneia sau a mai multor cerinţe poate fi verificată numai când componenta sau unitatea tehnică separată respectivă funcţionează împreună cu alte părţi ale vehiculului, domeniul de aplicare al omologării CE de tip a componentei sau a unităţii tehnice separate este limitat în consecinţă. În astfel de cazuri, certificatul de omologare CE de tip specifică orice restricţie de utilizare şi indică condiţiile speciale de montaj. În cazul în care o astfel de componentă sau unitate tehnică separată este montată de producătorul vehiculului, în momentul omologării vehiculului se verifică respectarea tuturor restricţiilor de utilizare aplicabile sau a condiţiilor de montaj aplicabile.
11.Încercările necesare pentru omologarea CE de tip
(1)Respectarea cerinţelor tehnice prevăzute de prezentul capitol şi de actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune, apendicele 1 din anexa IV la Directiva 2007/46/CE sau în apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE este demonstrată prin intermediul unor încercări adecvate efectuate de RAR sau de serviciile tehnice notificate.

(2)Încercările necesare sunt efectuate asupra vehiculelor, a componentelor şi a unităţilor tehnice separate reprezentative pentru tipul care urmează a fi omologat.
Cu toate acestea, producătorul poate selecta, de comun acord cu RAR, un vehicul, un sistem, o componentă sau o unitate tehnică separată care, deşi nu este reprezentativ/reprezentativă pentru tipul care urmează a fi omologat, întruneşte mai multe dintre cele mai nefavorabile caracteristici din punctul de vedere al nivelului de performanţă prevăzut. Pot fi folosite metode de încercare virtuale pentru a facilita luarea deciziilor în timpul procesului de selecţie.
(3)Ca alternative la procedurile de încercare menţionate la alin. (1) şi cu acordul RAR, pot fi folosite metode de încercare virtuale la cererea producătorului, în conformitate cu actele de reglementare enumerate în anexa XVI la Directiva 2007/46/CE.
(4)Condiţiile generale care trebuie îndeplinite de metodele de încercare virtuală sunt stabilite în apendicele 1 la anexa XVI la Directiva 2007/46/CE.
Pentru fiecare dintre actele de reglementare enumerate la anexa XVI la directiva 2007/46/CE, condiţiile de încercare specifice şi dispoziţiile administrative conexe sunt specificate în apendicele 2 la anexa respectivă.
12.Măsuri de asigurare a conformităţii producţiei
(1)Pentru omologările CE de tip acordate, RAR trebuie să adopte toate măsurile necesare în conformitate cu anexa X la Directiva 2007/46/CE pentru a verifica, dacă este necesar, în cooperare cu autorităţile de omologare ale celorlalte SM, dacă au fost luate măsurile necesare pentru a garanta conformitatea producţiei vehiculelor, sistemelor, componentelor sau a unităţilor tehnice separate, după caz, cu tipul omologat.
(2)Pentru omologările CE de tip acordate, RAR trebuie să ia toate măsurile necesare cu privire la omologarea respectivă, în conformitate cu anexa X la Directiva 2007/46/CE, pentru a verifica, dacă este necesar, în cooperare cu autorităţile de omologare ale celorlalte SM, dacă măsurile prevăzute la alin. (1) continuă să fie adecvate şi dacă producţia vehiculelor, sistemelor, componentelor sau a unităţilor tehnice separate, după caz, continuă să fie conformă cu tipul omologat.
Verificarea în vederea garantării conformităţii produselor cu tipul omologat se limitează la procedurile stabilite în anexa X la Directiva 2007/46/CE şi în actele de reglementare care cuprind cerinţe specifice. În acest scop, pentru omologările CE de tip acordate, RAR poate efectua oricare dintre verificările sau încercările menţionate în oricare dintre actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune asupra unor eşantioane prelevate de la sediul producătorului, inclusiv de la instalaţiile de producţie.
(3)Dacă, pentru omologările CE de tip acordate, RAR constată că măsurile menţionate la alin. (1) nu se aplică, se abat semnificativ de la măsurile sau planurile de control convenite sau au încetat să mai fie aplicate, deşi producţia nu a fost întreruptă, RAR va lua măsurile necesare, inclusiv retragerea omologării CE de tip, pentru a se asigura că procedura de asigurare a conformităţii producţiei este urmată corect.
13.Dispoziţii generale privind modificarea omologărilor CE de tip
(1)Producătorul trebuie să informeze fără întârziere RAR, pentru omologările CE de tip acordate de RAR, asupra oricărei modificări a datelor din dosarul de omologare. RAR poate decide, în conformitate cu prevederile prezentului capitol, asupra procedurii care trebuie urmată. În cazul în care este necesar, RAR va decide, în urma consultării cu producătorul, că o nouă omologare CE de tip trebuie să fie acordată.
(2)O cerere de modificare a unei omologări CE de tip este înaintată RAR, numai dacă RAR a acordat omologarea CE de tip iniţială.
(3)În cazul în care constată că pentru efectuarea unei modificări sunt necesare inspecţii sau încercări noi, RAR va informa producătorul în consecinţă. Procedurile menţionate la pct. 14 şi 15 se aplică numai după încheierea cu succes a noilor inspecţii sau încercări necesare.
14.Dispoziţii speciale privind modificarea omologărilor CE de tip pentru vehicule
(1)În cazul modificării datelor din dosarul de omologare, modificarea este considerată "revizuire".
În astfel de cazuri, RAR va emite pagina revizuită în consecinţă din dosarul de omologare, marcând fiecare pagină revizuită pentru a indica în mod clar natura modificării şi data noii eliberări. De asemenea, această cerinţă se consideră îndeplinită şi de o versiune consolidată, actualizată, a dosarului de omologare, însoţită de o descriere detaliată a modificării.
(2)O revizuire este considerată "extindere" în cazul în care, pe lângă dispoziţiile din alin. (1):
a)sunt necesare noi inspecţii sau încercări;
b)s-a modificat orice informaţie din certificatul de omologare CE de tip, cu excepţia anexelor;
c)intră în vigoare noi cerinţe pe baza oricărui act de reglementare aplicabil tipului de vehicul omologat.
În astfel de cazuri, RAR va elibera un certificat de omologare CE de tip revizuit, însoţit de un număr de extindere, care creşte în funcţie de numărul de extinderi succesive deja acordate.
Certificatul de omologare CE specifică în mod clar motivul extinderii şi data noii eliberări.
(3)Ori de câte ori sunt emise pagini modificate sau o versiune consolidată şi actualizată, opisul dosarului de omologare care se anexează la certificatul de omologare se modifică în consecinţă, astfel încât să indice data celei mai recente extinderi sau revizuiri sau data celei mai recente consolidări a versiunii actualizate.
(4)Nu este necesară nicio modificare a omologării unui anumit tip de vehicul în cazul în care noile cerinţe prevăzute la alin. (2) lit. c) sunt, din punct de vedere tehnic, irelevante pentru tipul de vehicul respectiv sau se referă la alte categorii de vehicule decât cea din care face parte tipul în cauză.
15.Dispoziţii speciale privind modificarea omologărilor CE de tip pentru sisteme, componente sau unităţi tehnice separate
(1)În cazul modificării datelor din dosarul de omologare, modificarea este considerată "revizuire".
În astfel de cazuri, RAR emite paginile revizuite în consecinţă din dosarul de omologare, marcând fiecare pagină revizuită pentru a indica în mod clar natura modificării şi data noii eliberări. De asemenea, această cerinţă se consideră îndeplinită şi de o versiune consolidată, actualizată, a dosarului de omologare, însoţită de o descriere detaliată a modificării.
(2)O revizuire este considerată "extindere" în cazul în care, pe lângă dispoziţiile din alin.
(1):
a)sunt necesare noi inspecţii sau încercări;
b)s-a modificat orice informaţie din certificatul de omologare CE de tip, cu excepţia anexelor;
c)intră în vigoare noi cerinţe pe baza oricărui act de reglementare aplicabil tipului de sistem, componentă sau unitate tehnică separată omologate.
În astfel de cazuri, RAR emite un certificat de omologare CE de tip revizuit, însoţit de un număr de extindere, care creşte în funcţie de numărul de extinderi succesive deja acordate. În cazul în care modificarea se impune în urma aplicării alin. (2) lit. (c), se actualizează cea de-a treia secţiune a numărului de omologare.
Certificatul de omologare specifică în mod clar motivul extinderii şi data noii emiteri.
(3)Ori de câte ori sunt emise pagini modificate sau o versiune consolidată şi actualizată, opisul dosarului de omologare care se anexează la certificatul de omologare CE se modifică în consecinţă, astfel încât să indice data celei mai recente extinderi sau revizuiri sau data celei mai recente consolidări a versiunii actualizate.
16.Emiterea şi notificarea modificărilor omologărilor CE de tip
(1)În cazul unei extinderi, RAR va actualiza toate secţiunile relevante din certificatul de omologare CE de tip, anexele sale şi opisul dosarului de omologare. Certificatul actualizat şi anexele sale vor fi puse la dispoziţia solicitantului fără întârzieri nejustificate.
(2)În cazul unei revizuiri, documentele revizuite sau, după caz, versiunea consolidată sau actualizată, inclusiv opisul revizuit al dosarului de omologare, vor fi puse de către RAR la dispoziţia solicitantului fără întârzieri nejustificate.
(3)RAR va notifica autorităţilor de omologare ale celorlalte SM orice modificare adusă omologărilor CE de tip, în conformitate cu procedurile menţionate la pct. 8 şi va gestiona informaţiile primite de la autorităţile de omologare ale celorlalte SM cu privire la modificările acordate.
17.Încetarea valabilităţii omologării CE de tip
(1)O omologare CE de tip pentru un vehicul îşi încetează valabilitatea în oricare dintre cazurile următoare:
a)noi cerinţe în orice act de reglementare aplicabil vehiculului omologat devin obligatorii pentru înmatricularea, înregistrarea sau comercializarea noilor vehicule, iar omologarea nu poate fi actualizată în consecinţă;
b)producţia vehiculului omologat este întreruptă definitiv, în mod voluntar;
c)valabilitatea omologării expiră datorită unei restricţii speciale.
(2)În cazul în care o singură variantă a unui tip sau o singură versiune a unei variante îşi încetează valabilitatea, omologarea CE de tip a vehiculului respectiv îşi pierde valabilitatea doar în cazul variantei sau al versiunii respective.
(3)Atunci când producţia unui anumit tip de vehicul este întreruptă definitiv, producătorul trebuie să notifice acest fapt RAR, în cazul în care RAR a acordat omologarea CE de tip pentru vehiculul respectiv. La primirea notificării în acest sens, RAR va informa autorităţile de omologare ale celorlalte SM asupra acestui fapt în termen de 20 de zile lucrătoare. RAR va gestiona informaţiile primite de la autorităţile de omologare ale celorlalte SM cu privire la încetarea producţiei.
Prevederile pct. 6 din secţiunea 5 se aplică numai în cazul întreruperii efectuate în condiţiile menţionate la alin. (1) lit. a).

(4)Fără a aduce atingere alin. (3), în cazurile în care o omologare CE de tip pentru un vehicul este pe cale să îşi înceteze valabilitatea, producătorul trebuie să notifice acest fapt RAR, în cazul în care RAR a acordat omologarea CE de tip pentru vehiculul respectiv.
RAR va comunica fără întârziere nejustificată toate informaţiile relevante autorităţilor de omologare ale celorlalte SM pentru a permite aplicarea, după caz, a pct. 6 din secţiunea 5. Comunicarea va specifica în special data producţiei şi numărul de identificare al ultimului vehicul produs. RAR va gestiona informaţiile primite de la autorităţile de omologare ale celorlalte SM cu privire la cazurile în care o omologare CE de tip pentru un vehicul este pe cale să îşi înceteze valabilitatea.

18.Certificatul de conformitate
(1)În calitate de deţinător al unei omologări CE de tip a întregului vehicul pentru un vehicul, producătorul va trebui să emită un CoC care va însoţi fiecare vehicul, complet, incomplet sau completat, care a fost produs în conformitate cu tipul de vehicul omologat.
În cazul unui tip de vehicul incomplet sau completat, producătorul trebuie să completeze doar acele elemente de pe pagina 2 a CoC care au fost adăugate sau modificate în stadiul actual al omologării şi, după caz, va anexa la certificatul de omologare toate CoC emise în etapele anterioare.
(2)CoC trebuie redactat într-una dintre limbile oficiale ale Comunităţii.
(3)CoC se întocmeşte astfel încât să fie exclusă orice posibilitate de falsificare. În acest scop, hârtia folosită trebuie să fie protejată fie prin elemente grafice colorate, fie printr-un filigran cu marca de identificare a producătorului.
(4)CoC trebuie să fie completat integral şi să nu conţină restricţii de utilizare a vehiculului diferite de cele prevăzute de un act de reglementare.
(5)CoC stabilit în partea I a anexei IX la Directiva 2007/46/CE pentru vehiculele omologate în conformitate cu dispoziţiile pct. 20 alin. (2) trebuie să conţină în titlu expresia "Pentru vehicule complete/completate, omologate de tip în conformitate cu articolul 20 (omologare provizorie)".
(6)CoC, astfel cum este descris în partea I a anexei IX la Directiva 2007/46/CE pentru vehiculele omologate de tip în conformitate cu pct. 21, trebuie să conţină în titlu expresia "Pentru vehicule complete/completate omologate de tip în serii mici", iar în imediata sa apropiere trebuie să fie indicat anul de fabricaţie, urmat de un număr secvenţial cuprins între 1 şi limita indicată în secţiunea 1 a părţii A din anexa XII la Directiva 2007/46/CE, specificând, pentru fiecare an de producţie, poziţia vehiculului în cadrul producţiei alocate pentru anul respectiv.

(7)Fără să aducă atingere dispoziţiilor alin. (1), producătorul poate transmite în format electronic autorităţii competente date sau informaţii cuprinse în CoC.
(8)Un duplicat al CoC poate fi eliberat numai de către producător. Cuvântul "duplicat" trebuie să fie perfect vizibil pe faţa oricărui duplicat al certificatului.
(9)În conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) 385/2009, până la 29 aprilie 2010, producătorii pot elibera certificate de conformitate care sunt conforme cu modelul prevăzut în anexa IX la Directiva 70/156/CEE.
19.Marca de omologare CE de tip
(1)Producătorul unei componente sau al unei unităţi tehnice separate, care face sau nu parte dintr-un sistem, trebuie să aplice fiecărei componente sau unităţi tehnice separate produse în conformitate cu tipul omologat marca de omologare CE de tip impusă de directiva CEE/CE individuală sau de regulamentul CE individual relevant.
(2)În cazul în care nu este prevăzută aplicarea mărcii de omologare CE de tip, producătorul aplică cel puţin denumirea sa comercială sau marca producătorului, numărul tipului şi/sau un număr de identificare.
(3)Marca de omologare CE de tip este conformă cu apendicele la anexa VII la Directiva 2007/46/CE.
20.Derogările pentru tehnologiile şi conceptele noi
(1)La solicitarea producătorului, RAR poate acorda o omologare CE de tip pentru un tip de sistem, componentă sau unitate tehnică separată care încorporează tehnologii sau concepte incompatibile cu unul sau mai multe dintre actele de reglementare menţionate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune, sub rezerva acordării unei autorizaţii din partea Comisiei în conformitate cu procedura menţionată la art. 40 alin. (3) din Directiva 2007/46/CE.
(2)În aşteptarea deciziei privind acordarea sau neacordarea autorizaţiei, RAR poate acorda o omologare provizorie, valabilă doar pe teritoriul României, pentru un tip de vehicul care face obiectul derogării cerute, cu condiţia ca RAR să informeze fără întârziere Comisia şi celelalte SM cu privire la aceasta, prin intermediul unui dosar conţinând următoarele elemente:
a)motivele pentru care tehnologiile sau conceptele în cauză determină incompatibilitatea dintre sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată şi cerinţele impuse;
b)o descriere a aspectelor relevante privind siguranţa şi mediul, precum şi a măsurilor luate;
c)o descriere a încercărilor, inclusiv a rezultatelor acestora, care să demonstreze că, în comparaţie cu cerinţele pentru care este solicitată derogarea, este asigurat un nivel cel puţin echivalent de siguranţă şi protecţie a mediului.
(3)În conformitate cu procedura menţionată la art. 40 alin. (3) din Directiva 2007/46/CE, Comisia va decide dacă autorizează sau nu RAR să acorde o omologare CE de tip pentru tipul de vehicul respectiv.
După caz, decizia va preciza, de asemenea, dacă valabilitatea sa este condiţionată de vreo restricţie, precum un termen de valabilitate limitat. În toate cazurile, valabilitatea omologării nu este mai scurtă de 36 de luni.
În cazul în care Comisia decide să refuze acordarea autorizaţiei, RAR va informa de îndată pe deţinătorul omologării de tip provizorii menţionate la alin. (2) că omologarea provizorie va fi revocată în termen de şase luni de la data deciziei Comisiei. Cu toate acestea, vehiculele produse în conformitate cu omologarea provizorie înainte de revocarea acesteia pot fi înmatriculate, înregistrate, comercializate sau puse în exploatare în România şi în oricare dintre SM care a acceptat omologarea provizorie.
(4)MTI poate decide să accepte pe teritoriul României o omologare provizorie, acordată de un alt SM.

(5)Prezentul punct nu se aplică în cazul în care un sistem, o componentă sau o unitate tehnică separată respectă dispoziţiile unui regulament CEE-ONU la care a aderat Comunitatea.
(6)În cazul în care actele de reglementare vizate de derogare au fost modificate în mod corespunzător, orice restricţie legată de derogare este ridicată imediat.
Dacă nu au fost luate măsurile necesare adaptării actelor de reglementare vizate de derogare, valabilitate unei derogări poate fi prelungită la cererea RAR de către Comisie printr-o altă decizie.
21.Omologarea CE de tip pentru seriile mici
(1)La solicitarea producătorului şi în limitele cantitative stabilite în secţiunea 1 a părţii A din anexa XII la Directiva 2007/46/CE, RAR acordă, în conformitate cu procedura menţionată la pct. 6 alin. (4), o omologare CE de tip pentru un tip de vehicul din categoria M1 sau N1 care respectă cerinţele din apendicele 1 din anexa IV la Directiva 2007/46/CE. Omologările CE de tip pentru serii mici acordate înainte de 1 noiembrie 2012 îşi pierd valabilitatea la 31 octombrie 2016. De la această dată, certificatele de conformitate CE pentru vehiculele produse în serii mici nu mai sunt valabile, cu excepţia cazului în care omologările de tip respective au fost actualizate pentru a ţine seama de cerinţele din apendicele menţionat anterior.

(2)Alin. (1) nu se aplică vehiculelor speciale.
(3)Certificatele de omologare CE de tip se numerotează în conformitate cu anexa VII la Directiva 2007/46/CE.
22.Dispoziţii speciale privind omologarea individuală a vehiculelor
(1)În conformitate cu prevederile OG nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 230/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi în condiţiile prevăzute de ordonanţa respectivă, vehiculele noi pot fi supuse şi procedurii de omologare individuală, în urma căreia RAR acordă un certificat de omologare individuală, document prin care RAR certifică în mod oficial faptul că un anumit vehicul este omologat individual.
Formatul certificatului de omologare individuală este stabilit după modelul certificatului de omologare CE de tip stabilit la anexa VI la Directiva 2007/46/CE şi conţine cel puţin informaţiile necesare completării certificatului de înmatriculare prevăzute în Directiva 1999/37/CE.
Certificatele de omologare individuală nu poartă titlul "Omologare CE a vehiculului." Un certificat de omologare individuală poartă numărul de identificare al vehiculului în cauză.
(2)Omologarea individuală a vehiculelor se efectuează în conformitate cu prevederile RNTR 7, ediţia în vigoare.
(3)Omologarea individuală se poate aplica în cazul vehiculelor prevăzute la pct. 2 alin. (1).
(4)Omologarea individuală se poate aplica, în mod opţional, pentru vehiculele prevăzute la pct. 2 alin. (3).
(5)De asemenea, omologarea individuală se poate aplica, în mod opţional, pentru următoarele vehicule:
a)vehicule destinate exclusiv curselor automobilistice;
b)prototipuri de vehicule folosite în circulaţia rutieră, pe răspunderea unui producător, pentru a efectua un program de încercări specific, cu condiţia să fi fost special concepute şi fabricate în acest scop.
(6)Procedura de omologare individuală se poate aplica şi în cazul vehiculelor care au primit omologarea CE de tip în conformitate cu prezentul capitol şi care au fost modificate înainte de înmatriculare, înregistrare sau comercializare.
(7)Procedura de omologare individuală se poate aplica în cazul unui anumit vehicul, şi în timpul etapelor succesive ale fabricării sale, în conformitate cu o procedură de omologare CE de tip în mai multe etape.
(8)Procedura de omologare individuală nu poate înlocui o etapă intermediară în derularea normală a unei proceduri de omologare CE de tip în mai multe etape şi nu se poate aplica pentru obţinerea omologării etapei iniţiale a unui vehicul.
(9)Cererea de omologare individuală este înaintată de către persoana care prezintă vehiculul la omologare. Dacă această persoană nu este producătorul sau proprietarul vehiculului, ea trebuie să fie stabilită pe teritoriul Comunităţii.
(10)În cadrul procedurii de omologare individuală, RAR nu efectuează încercări distructive. RAR va folosi orice informaţie relevantă care stabileşte conformitatea cu cerinţele alternative prevăzute în RNTR 7, furnizată de către solicitant.
(11)În locul cerinţelor alternative, RAR acceptă orice omologare CE de tip pentru sisteme, componente sau unităţi tehnice separate acordată în conformitate cu prevederile prezentului capitol.
(12)RAR acordă o omologare individuală, dacă vehiculul corespunde descrierii anexate solicitării şi dacă respectă cerinţele tehnice aplicabile prevăzute în RNTR 7, ediţia în vigoare şi emite fără întârziere nejustificată certificatul de omologare individuală menţionat la alin. (1).
(13)În cazul în care un solicitant doreşte să comercializeze, să înmatriculeze sau să pună în circulaţie într-un alt stat membru un vehicul căruia RAR i-a acordat o omologare individuală, RAR îi furnizează solicitantului, la cerere, o declaraţie privind dispoziţiile tehnice pe baza cărora vehiculul a fost omologat.
(14)În cazul în care un anumit vehicul, care a fost omologat individual de către RAR, urmează a fi înmatriculat într-un alt stat membru, RAR va furniza, la solicitarea autorităţii de omologare din statul membru respectiv, orice informaţii suplimentare detaliate privind natura cerinţelor tehnice îndeplinite de vehiculul în cauză.
În cazul în care un anumit vehicul, care a fost omologat individual de către autoritatea de omologare a unui alt stat membru, se prezintă în vederea omologării individuale şi eliberării CIV, RAR va putea solicita autorităţii de omologare care a acordat omologarea individuală orice informaţii suplimentare detaliate privind natura cerinţelor tehnice îndeplinite de vehiculul în cauză.
(15)În ceea ce priveşte vehiculul căruia i-a fost acordată o omologare individuală de către un stat membru, RAR va omologa vehiculul respectiv şi va elibera CIV în vederea înmatriculării, înregistrării sau a comercializării, cu excepţia cazului în care dispoziţiile tehnice pe baza cărora vehiculul a fost omologat nu sunt echivalente cu cerinţele prevăzute în RNTR 7.
(16)În cazul unui vehicul omologat individual de un alt stat membru şi care este conform cu dispoziţiile Directivei 2007/46/CE si cu actele de reglementare enumerate în anexa IV sau anexa XI la Directiva 2007/46/CE, RAR va elibera CIV în vederea înmatriculării, înregistrării sau a comercializării fără efectuarea altor încercări.
23.
[textul din punctul 23. din sectiunea 2, capitolul I a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 1650/2014]
24.
[textul din punctul 24. din sectiunea 2, capitolul I a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 1650/2014]
25.Introducerea pe piaţă, comercializarea şi punerea în exploatare a componentelor şi a unităţilor tehnice separate
(1)RAR va permite introducerea pe piaţă, comercializarea şi punerea în exploatare a componentelor sau a unităţilor tehnice separate numai dacă acestea sunt conforme cerinţelor actelor de reglementare aplicabile şi sunt marcate corespunzător, în conformitate cu pct. 19.
(2)Alin. (1) nu se aplică în cazul componentelor sau al unităţilor tehnice separate special fabricate sau concepute pentru vehiculele noi care nu sunt reglementate de prezenta secţiune.
(3)Prin derogare de la alin. (1), RAR poate permite introducerea pe piaţă, comercializarea şi punerea în exploatare a componentelor sau a unităţilor tehnice separate care au fost exceptate de la aplicarea uneia sau a mai multor dispoziţii ale unui act de reglementare privind componenta sau unitatea tehnică separată vizată, în temeiul pct. 20 sau care sunt destinate instalării pe vehiculele care beneficiază de omologările privind componenta sau unitatea tehnică respectivă acordate în cadrul procedurilor de omologare CE de tip de serie mică, omologare naţională de tip de serie mică sau omologare individuală.
(4)Prin derogare de la alin. (1) şi dacă nu se prevede altfel în vreun act de reglementare, eate permisă introducerea pe piaţă, comercializarea şi punerea în exploatare a componentelor sau a unităţilor tehnice separate care sunt destinate instalării pe vehicule pentru care, la data punerii în circulaţie, nu li s-a solicitat să deţină omologare de tip.
26.Clauza de salvgardare pentru vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate conforme prezentelor reglementări
(1)Dacă R.A.R. consideră că anumite vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate noi care deţin omologare comunitară (CE) de tip acordată de un alt SM, fiind conforme cerinţelor aplicabile sau marcate corespunzător, prezintă un risc serios pentru siguranţa rutieră sau dăunează semnificativ mediului înconjurător şi/sau sănătăţii publice, R.A.R. poate refuza, motivat temeinic, pentru o perioadă de maximum şase luni, eliberarea CIV în vederea înmatriculării, înregistrării sau comercializării vehiculelor ori poate refuza introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare a sistemelor, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate. În acest caz, R.A.R. va informa de îndată producătorul, celelalte SM şi Comisia Europeană, specificând motivele refuzului, în special, dacă acesta este rezultatul lacunelor din reglementările relevante sau al aplicării incorecte a cerinţelor relevante.
(2)RAR va aplica în aceste cazuri decizia Comisiei, adoptată ca urmare a consultării părţilor interesate.
27.Măsuri aplicabile pentru vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate neconforme cu tipul omologat
(1)Dacă RAR, pentru omologările CE de tip acordate, constată că vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate noi însoţite de un CoC sau purtând o marcă de omologare nu sunt conforme cu tipul care a fost omologat, va lua măsurile necesare, inclusiv, după caz, retragerea omologării CE de tip, pentru a se asigura că vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate fabricate, după caz, sunt aduse în conformitate cu tipul omologat. RAR va notifica măsurile luate autorităţilor de omologare din celelalte SM.
RAR va ţine evidenţa măsurilor notificate de autorităţile de omologare ale celorlalte SM.
(2)În sensul alin. (1), abaterile de la datele cuprinse în certificatul de omologare CE de tip sau în dosarul de omologare sunt considerate ca neconforme cu tipul omologat.
Nu trebuie considerat că un vehicul nu este conform cu tipul omologat atunci când sunt permise anumite toleranţe prin actele de reglementare relevante şi când aceste toleranţe sunt respectate.
(3)Dacă RAR demonstrează că vehiculele, componentele sau unităţile tehnice separate noi însoţite de un CoC sau purtând o marcă de omologare nu se conformează tipului omologat, RAR poate solicita SM care a acordat omologarea de tip să verifice dacă vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate în curs de fabricaţie se conformează în continuare tipului omologat.
În cazul în care RAR primeşte o solicitare referitoare la vehiculele, componentele sau unităţile tehnice separate pe care le-a omologat, din partea unui SM, va lua măsurile care se impun în cel mai scurt timp posibil şi, în orice caz, în termen de şase luni de la data solicitării.
(4)RAR va cere SM care a acordat omologarea de tip sistemului, componentei, unităţii tehnice separate sau vehiculului incomplet să ia măsurile necesare pentru a se asigura că vehiculele în curs de fabricaţie sunt din nou conforme cu tipul omologat în cazurile următoare:
a)în raport cu o omologare CE de tip pentru vehicule, în cazul în care neconformitatea unui vehicul este atribuibilă exclusiv neconformităţii unui sistem, componente sau unităţi tehnice separate;
b)în raport cu o omologare CE de tip în mai multe etape, în cazul în care neconformitatea unui vehicul completat este atribuibilă exclusiv neconformităţii unui sistem, componente sau unităţi tehnice care face parte din vehiculul incomplet sau neconformităţii vehiculului incomplet.
La primirea unei solicitări din partea unui alt SM, pentru omologările CE de tip acordate, RAR va lua măsurile care se impun, în cooperare cu SM solicitant, după caz, în cel mai scurt timp posibil şi, în orice caz, în termen şase luni de la data solicitării. În cazul în care se constată o lipsă de conformitate, RAR, în calitate de autoritate competentă care a acordat omologarea CE de tip sistemului, componentei, unităţii tehnice separate sau vehiculului incomplet, va lua măsurile menţionate la alin. (1).
(5)RAR va gestiona activităţile de informare reciprocă cu autorităţile de omologare ale celorlalte SM privind orice retragere a omologării CE de tip şi motivele care au determinat-o, termenul de informare în acest scop fiind de 20 de zile lucrătoare.
(6)Dacă RAR, pentru omologările CE de tip acordate, sau SM care a acordat omologarea CE de tip şi care a fost notificat de către RAR, contestă neconformitatea, RAR şi SM în cauză depun eforturi pentru soluţionarea diferendului. Comisia este informată şi organizează, atunci când este necesar, consultări adecvate în vederea ajungerii la o înţelegere.
28.Rechemarea vehiculelor
(1)În cazul în care un producător care a primit o omologare CE de tip pentru un tip de vehicul este obligat, în scopul punerii în aplicare a dispoziţiilor unui act de reglementare sau a Directivei 2001/95/CE, să recheme o serie de vehicule deja înmatriculate, înregistrate sau comercializate, deoarece unul sau mai multe sisteme, componente sau unităţi tehnice separate instalate pe vehicul, fie că au fost omologate corespunzător sau nu în conformitate cu prevederile prezentului capitol, prezintă un risc important pentru siguranţa rutieră, sănătatea publică şi/sau protecţia mediului înconjurător, acesta trebuie să informeze imediat RAR, dacă RAR a acordat omologarea vehiculului.
(2)Producătorul trebuie să propună RAR un ansamblu de soluţii adecvate pentru a neutraliza riscul menţionat la alin. (1). RAR va comunica fără întârziere autorităţilor competente ale celorlalte SM măsurile propuse.
Dacă RAR consideră că măsurile propuse sunt insuficiente sau că nu au fost puse în aplicare suficient de repede ori RAR este informat de autorităţile competente ale celorlalte SM în acest sens, RAR îl va informa pe producător.
În acest caz, RAR va lua toate măsurile de protecţie necesare, inclusiv retragerea omologării CE de tip a vehiculelor, în cazul în care producătorul nu propune şi nu pune în practică măsuri corective eficiente. În cazul retragerii omologării CE de tip a vehiculelor, RAR va informa asupra acestui fapt prin scrisoare recomandată sau mijloace electronice echivalente producătorul, autorităţile de omologare ale celorlalte SM şi Comisia, în termen de 20 de zile lucrătoare.
(3)În cazul în care RAR este informat de autoritatea de omologare a altui SM despre ansamblul de soluţii adecvate pentru a neutraliza riscul menţionat la alin. (1) propuse de producătorul unui vehicul omologat de respectiva autoritate de omologare, RAR se va asigura că măsurile sunt puse în practică eficient pe teritoriul României.
Dacă RAR consideră că măsurile sunt insuficiente sau că nu au fost puse în aplicare suficient de repede, va informa fără întârziere autoritatea de omologare care a acordat omologarea CE de tip pentru vehiculele vizate.
RAR va gestiona informaţiile primite de la autorităţile de omologare ale celorlalte SM referitoare la retragerea omologării CE de tip a vehiculelor de către aceste autorităţi.
(4)Prezentul punct se aplică, de asemenea, pieselor care nu fac obiectul niciunei cerinţe în temeiul vreunui act de reglementare.
29.Notificarea deciziilor şi a căilor de atac disponibile
Toate deciziile luate în temeiul dispoziţiilor adoptate în scopul punerii în aplicare a prezentului capitol, precum şi toate deciziile privind refuzul acordării unei omologări CE de tip, retragerea acesteia, refuzul eliberării CIV în vederea înmatriculării, înregistrării ori a comercializării unui tip de vehicul ori interzicerea introducerii pe piaţă, a comercializării şi punerii în exploatare a unui tip de sistem, componentă ori unitate tehnică separată trebuie să expună în detaliu motivele pe care se întemeiază.
Aceste decizii vor fi transmise părţii interesate, cu precizarea căilor de atac de care aceasta dispune în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi a termenelor în care acestea pot fi exercitate.
30.Regulamentele CEE-ONU necesare pentru omologarea CE de tip
(1)Regulamentele CEE-ONU la care a aderat Comunitatea fac parte din omologarea CE de tip a vehiculelor în aceleaşi condiţii ca directivele CE/CEE sau regulamentele CE individuale.

(2)În cazul în care Comunitatea a decis să aplice în mod obligatoriu un regulament CEE-ONU în scopul omologării CE de tip a vehiculelor, se va abroga sau adapta orice dispoziţie legislativă naţională care este incompatibilă cu regulamentul CEE-ONU în cauză.
(3)În cazul în care un astfel de regulament CEE-ONU înlocuieşte o directivă CEE/CE individuală sau un regulament (CE) individual existent, se va abroga orice dispoziţie legislativă naţională adoptată pentru transpunerea directivei respective.
31.Echivalenţa regulamentelor CEE-ONU cu directivele CEE/CE sau regulamentele (CE)
(1)Regulamentele CEE-ONU enumerate în tabelul 3 din anexa nr. 2 la prezenta secţiune sunt recunoscute ca fiind echivalente cu directivele CEE/CE sau regulamentele (CE)/(UE) individuale corespondente, în măsura în care au acelaşi domeniu de aplicare şi acelaşi obiect.

(2)RAR va accepta omologările acordate în conformitate cu regulamentele CEE-ONU şi, după caz, mărcile de omologare corespunzătoare, în locul omologărilor şi mărcilor de omologare echivalente acordate în conformitate cu directiva CEE/CE individuală sau regulamentul (CE) individual echivalente.
32.Informaţii destinate utilizatorilor
(1)Producătorul nu poate comunica informaţii tehnice legate de datele prevăzute de prezentele reglementări sau de actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune care să contravină datelor omologate de RAR sau de autorităţile de omologare ale celorlalte SM.
(2)În cazul în care un act de reglementare conţine astfel de dispoziţii, producătorul trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor toate informaţiile relevante, precum şi instrucţiunile necesare care descriu orice condiţii speciale sau restricţii privind utilizarea vehiculului, a unei componente sau unităţi tehnice separate.
Pentru utilizatorii din România, aceste informaţii trebuie să fie comunicate în limba română. Ele vor fi furnizate, de comun acord cu RAR, sub forma unui document justificativ adecvat, precum manualul utilizatorului sau manualul de întreţinere.
33.Informaţii destinate producătorilor de componente sau de unităţi tehnice separate
(1)Producătorul vehiculului trebuie să pună la dispoziţia producătorilor de componente sau de unităţi tehnice separate toate datele, inclusiv, după caz, schiţele care figurează în anexa sau apendicele la un act de reglementare şi care sunt necesare pentru omologarea CE de tip a componentelor sau a unităţilor tehnice separate.
Producătorul vehiculului poate impune un acord obligatoriu producătorilor de componente sau unităţi tehnice separate pentru a proteja confidenţialitatea oricăror informaţii care nu fac parte din domeniul public, inclusiv cele legate de drepturile de proprietate intelectuală.
(2)Producătorul componentelor sau al unităţilor tehnice separate, în calitatea sa de deţinător al unui certificat de omologare CE de tip care, în conformitate cu pct. 10 alin. (4), include restricţii de utilizare, condiţii speciale de montaj sau ambele, trebuie să furnizeze producătorului vehiculului toate informaţiile detaliate relevante.
În cazul în care un act de reglementare conţine astfel de prevederi, producătorul componentelor sau al unităţilor tehnice separate furnizează, odată cu componentele sau unităţile tehnice separate produse, instrucţiuni privind restricţiile de utilizare sau condiţiile speciale de montare sau ambele.
34.Desemnarea serviciilor tehnice
(1)RAR, ca autoritate de omologare şi serviciu tehnic desemnat conform legislaţiei în vigoare, poate desemna alte servicii tehnice, în baza evaluării efectuate conform pct. 35.
În vederea desemnării, un serviciu tehnic trebuie să se conformeze dispoziţiilor prezentului punct.
(2)Serviciile tehnice efectuează propriile încercări sau supraveghează încercările necesare omologării sau inspecţiile specificate în prezentul capitol sau într-un act de reglementare enumerat la anexa nr. 2 la prezenta secţiune, cu excepţia cazului în sunt permise în mod expres proceduri alternative. Serviciile tehnice nu pot efectua încercări sau inspecţii pentru care nu au fost notificate în mod corespunzător.
(3)Serviciile tehnice fac parte dintr-una sau mai multe dintre următoarele categorii de activităţi, în funcţie de domeniul lor de competenţă:
a)categoria A, serviciile tehnice care efectuează în cadrul propriilor lor unităţi încercările la care se face referire în prezentul capitol şi în actele de reglementare enumerate la anexa nr. 2;
b)categoria B, serviciile tehnice care supraveghează încercările la care se face referire în prezenta secţiune şi în actele de reglementare menţionate în anexa nr. 2 şi care au loc în cadrul unităţilor producătorului sau ale unei părţi terţe;
c)categoria C, serviciile tehnice care evaluează şi monitorizează cu regularitate procedurile producătorului de control al conformităţii producţiei;
d)categoria D, serviciile tehnice care supraveghează sau efectuează încercări sau inspecţii în cadrul supravegherii conformităţii producţiei.
(4)Serviciile tehnice trebuie să facă dovada faptului că posedă competenţele necesare, cunoştinţele tehnice specifice şi experienţa dovedită în domeniile specifice reglementate de prezentul capitol şi de actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune.
De asemenea, serviciile tehnice trebuie să se conformeze acelor standarde menţionate în apendicele 1 la anexa V la Directiva 2007/46/CE care sunt relevante pentru activităţile pe care le efectuează. Cu toate acestea, această cerinţă nu se aplică ultimei etape a unei proceduri de omologare CE de tip în mai multe etape, astfel cum este menţionată la pct. 22 alin. (2).
(5)RAR poate acţiona în calitate de serviciu tehnic pentru una sau mai multe dintre activităţile menţionate la alin. (3).
(6)Un producător sau o parte subcontractantă care acţionează în numele acestuia poate fi desemnată drept serviciu tehnic pentru activităţile din categoria A în ceea ce priveşte actele de reglementare enumerate în anexa XV la Directiva 2007/46/CE.
(7)Entităţile menţionate la alin. (5) şi (6) se conformează dispoziţiilor din prezentul punct.
(8)Serviciile tehnice diferite de cele desemnate în conformitate cu alin. (6) şi aparţinând unei ţări terţe pot fi notificate în înţelesul pct. 36 numai în cadrul unui acord bilateral între Comunitate şi ţara terţă în cauză.
35.Evaluarea competenţelor serviciilor tehnice
(1)Competenţele menţionate la pct. 34 trebuie să fie demonstrate printr-un raport de evaluare redactat de RAR. Acesta poate include un certificat de acreditare eliberat de un organism de acreditare.
(2)Evaluarea pe care se bazează raportul menţionat la alin. (1) trebuie realizată în conformitate cu prevederile apendicelui 2 la anexa V la Directiva 2007/46/CE.
Raportul de evaluare este revizuit după o perioadă de maximum 3 ani.
(3)Raportul de evaluare este comunicat Comisiei, la cerere.
(4)Atunci când acţionează în calitate de serviciu tehnic, RAR trebuie să îşi demonstreze conformitatea prin documente justificative.
Acestea vor include o evaluare realizată de auditori RAR independenţi de activitatea supusă evaluării şi care sunt administraţi în mod autonom faţă de personalul implicat în activitatea evaluată.
(5)Producătorul sau partea subcontractantă care acţionează în numele acestuia, desemnată ca serviciu tehnic, trebuie să respecte dispoziţiile relevante ale prezentului punct.
36.Procedurile de notificare a serviciilor tehnice
(1)MTI asigură notificarea RAR în calitate de serviciu tehnic şi a celorlalte servicii tehnice desemnate de către RAR. Această notificare trebuie să includă informaţii cu privire la numele, adresa, inclusiv adresa electronică, persoanele responsabile şi categoria de activităţi ale fiecărui serviciu tehnic desemnat.
MTI va informa Comisia cu privire la orice modificare ulterioară adusă acestora. Actul de notificare va menţiona actele de reglementare cu privire la care au fost desemnate serviciile tehnice.
(2)Un serviciu tehnic îşi poate exercita activităţile descrise la pct. 34 privind omologarea CE de tip numai dacă a fost notificat în prealabil Comisiei.
(3)Acelaşi serviciu tehnic poate fi desemnat şi notificat de mai multe SM, indiferent de categoria de activităţi pe care acesta le exercită.
(4)În cazul în care, în aplicarea unui act de reglementare, trebuie desemnată o organizaţie specifică sau un organism competent a cărui activitate nu este inclusă în activităţile menţionate la pct. 34, notificarea se face în conformitate cu dispoziţiile prezentului punct.
37.Datele de aplicare pentru omologarea CE de tip
(1)În ceea ce priveşte omologarea CE de tip, RAR va acorda omologarea CE noilor tipuri de vehicule începând cu datele specificate în anexa nr. 4 la prezenta secţiune.
(2)[textul din punctul 37., alin. (2) din sectiunea 2, capitolul I a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 1650/2014]
(3)[textul din punctul 37., alin. (3) din sectiunea 2, capitolul I a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 1650/2014]
(4)[textul din punctul 37., alin. (4) din sectiunea 2, capitolul I a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 1650/2014]
(5)Prevederile din prezentul capitol nu anulează nicio omologare CE de tip acordată vehiculelor din categoria M1 anterior şi nici nu împiedică extinderea omologărilor respective.
(6)În ceea ce priveşte omologarea CE a noilor tipuri de sisteme, componente sau unităţi tehnice separate, RAR va aplica prevederile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
Prevederile din prezentul capitol nu anulează nicio omologare CE de tip acordată sistemelor, componentelor sau entităţilor tehnice anterior şi nici nu împiedică extinderea omologărilor respective.
38.Evaluarea aplicării Directivei 2007/46/CE
Cel târziu la 29 aprilie 2011, MTI va informa Comisia cu privire la punerea în aplicare a procedurilor de omologare CE de tip prevăzute de Directiva 2007/46/CE şi, în special, a procedurii de omologare de tip în mai multe etape.
39.Prevederi finale
Referirile la Directiva 70/156/CEE, cu modificările ulterioare, abrogată de la 29 aprilie 2009, se interpretează ca referiri la Directiva 2007/46/CEE şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţă din anexa XXI la Directiva 2007/46/CE.