Capitolul ii - Omologarea naţională de tip de serie mică a întregului vehicul a autovehiculelor şi a remorcilor acestora - Reglementari RNTR 2/2003 privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea

M.Of. 275 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Octombrie 2020
CAPITOLUL II:Omologarea naţională de tip de serie mică a întregului vehicul a autovehiculelor şi a remorcilor acestora
1.Obiectul
(1)Prezentul capitol cuprinde dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice pentru omologarea naţională de tip a vehiculelor noi care fac parte din domeniul de aplicare prevăzut la pct. 2 şi care sunt produse în limitele cantitative stabilite în secţiunea 2 a părţii A din anexa XII la Directiva 2007/46/CE, cu scopul de a facilita înmatricularea, înregistrarea sau comercializarea acestora în România.

(2)[textul din punctul 1., alin. (2) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 11. din Ordinul 1650/2014]
(3)[textul din punctul 1., alin. (3) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 11. din Ordinul 1650/2014]
2.Domeniul de aplicare
(1)Prezentul capitol se aplică omologării naţionale de tip a vehiculelor definite la pct. 3 alin. (1) lit. d), concepute şi fabricate într-o singură etapă sau în mai multe etape în scopul utilizării rutiere.
(2)Prezentul capitol nu se aplică pentru următoarele vehicule:
a)tractoarele agricole sau forestiere, astfel cum sunt definite în secţiunea 3;
b)cvadricicluri, astfel cum sunt definite în secţiunea 4;
c)vehicule cu şenile.
(3)Omologarea naţională de tip în sensul prezentului capitol este opţională, la cererea producătorului, pentru următoarele vehicule:
a)vehicule concepute şi fabricate pentru a fi folosite în principal în şantiere, cariere, porturi sau aeroporturi;
b)vehicule concepute şi fabricate pentru a fi folosite de către forţele armate, serviciile de protecţie civilă, serviciile de luptă împotriva incendiilor şi forţele de menţinere a ordinii publice; şi
c)maşini autopropulsate pentru lucrări,
în măsura în care aceste vehicule respectă cerinţele prevăzute în prezentul capitol. Astfel de omologări opţionale nu aduc atingere aplicării Directivei 2006/42/CE, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Prezentul capitol nu se aplică omologării individuale a vehiculelor prevăzute la alin. (1).
3.Definiţii
(1)Suplimentar faţă de definiţiile prevăzute la secţiunea 1 cap. II pct. 4 şi la secţiunea 2 cap. I pct. 3, în sensul prezentului capitol şi al actelor de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune, în ceea ce priveşte definiţiile generale, definirea şi criteriile pentru clasificarea categoriilor, tipurilor, variantelor şi versiunilor de vehicule, precum şi definirea tipurilor de caroserii se aplică definiţiile din anexa II la Directiva 2007/46/CE, în ceea ce priveşte definirea categoriilor de folosinţă se aplică definiţiile din anexa nr. 1 la prezenta secţiune, iar termenii de mai jos au următorul înţeles, dacă în actele de reglementare menţionate nu se specifică altfel:
a)[textul din punctul 3., alin. (1), litera A. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 16-iun-2010 de Art. I, punctul 7. din Ordinul 421/2010]
b)[textul din punctul 3., alin. (1), litera B. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 04-oct-2013 de Art. I, punctul 19. din Ordinul 1049/2013]
c)[textul din punctul 3., alin. (1), litera C. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 04-mai-2011 de Art. I, punctul 5. din Ordinul 284/2011]
d)vehicul - orice autovehicul sau remorca acestuia.
(2)În cadrul prezentului capitol, prin omologare naţională de tip se înţelege omologarea naţională de tip de serie mică a întregului vehicul.

4.Obligaţiile RAR
(1)RAR se asigură că producătorii care solicită omologarea naţională de tip îşi respectă obligaţiile care le revin în temeiul prezentului capitol.
(2)RAR va omologa numai acele vehicule care respectă cerinţele prezentului capitol.
(3)RAR eliberează CIV în vederea înmatriculării, înregistrării sau comercializării numai acelor vehicule care respectă cerinţele prezentului capitol.
(4)Nu este permisă refuzarea eliberării CIV în vederea înmatriculării, înregistrării sau comercializării vehiculelor din motive legate de aspecte privind construcţia sau funcţionarea lor reglementate de prezentul capitol, dacă acestea respectă cerinţele prezentului capitol.
5.Obligaţiile producătorilor
(1)Producătorul răspunde în faţa RAR pentru toate aspectele procesului de omologare naţională de tip şi pentru asigurarea conformităţii producţiei, indiferent dacă este sau nu implicat direct în toate etapele fabricării unui vehicul.
(2)În cazul omologării naţionale de tip în mai multe etape, fiecare producător este responsabil pentru omologarea şi conformitatea producţiei sistemelor, componentelor sau a unităţilor tehnice separate adăugate în cadrul etapei de completare a vehiculului de care se ocupă.
(3)Producătorul care modifică componentele sau sistemele deja omologate în etapele anterioare este responsabil pentru omologarea şi conformitatea producţiei componentelor şi a sistemelor respective.
6.Proceduri care se aplică în cazul omologării naţionale de tip a vehiculelor
(1)Producătorul poate alege una dintre următoarele proceduri:
a)omologarea naţională de tip treptată;
b)omologarea naţională de tip într-o singură etapă;
c)omologarea naţională de tip mixtă.
(2)Cererea pentru acordarea omologării naţionale de tip va fi înaintată RAR de către producătorul vehiculului.
Pentru fiecare tip de vehicul va fi înaintată RAR câte o cerere de omologare naţională de tip separată.

(3)Cererea prevăzută la alin. (2) trebuie să fie însoţită de un dosar care conţine, după caz:
a)copia de pe documentul prin care producătorul, dacă este cazul, îşi desemnează reprezentantul;
b)copia de pe certificatul de acreditare a sistemului de management al calităţii în conformitate cu prevederile anexei X la Directiva 2007/46/CE (în cazul în care nu există, se va completa un chestionar de evaluare preliminară, în baza căruia RAR va efectua evaluarea iniţială a sistemului de management al calităţii în conformitate cu prevederile anexei X la Directiva 2007/46/CE);
c)dosarul informativ cu informaţiile necesare în temeiul anexei III la Directiva 2007/46/CE, însoţit de setul complet de copii de pe certificatele de omologare CE de tip/ comunicările de omologare CEE-ONU/ rapoartele de încercare emise de un serviciu tehnic notificat de România, acordate în baza actelor de reglementare prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta secţiune pentru vehiculul respectiv (în forma completă: certificat de omologare CE de tip/ comunicare de omologare CEE-ONU, raport de încercări, specificaţie tehnică şi desene, după caz).

(4)În cazul unei proceduri de omologare naţională de tip mixtă, RAR poate excepta un producător de la obligaţia de a prezenta unul sau mai multe certificate de omologare CE de tip/ comunicări de omologare CEE-ONU, caz în care fiecare dintre certificatele de omologare CE de tip/ comunicările de omologare CEE-ONU pentru care este valabilă exceptarea este înlocuit cu un raport de încercare emis de un serviciu tehnic notificat de România.

(5)În cazul unei omologări naţionale de tip în mai multe etape, documentele ce trebuie anexate cuprind:
a)în prima etapă, acele părţi ale dosarului prevăzut la alin. (3) necesare pentru un vehicul complet care sunt relevante pentru stadiul de fabricaţie al vehiculului de bază;
b)în cea de-a doua etapă şi în cele ulterioare, acele părţi ale dosarului prevăzut la alin. (3) care sunt relevante pentru stadiul de fabricaţie curent, precum şi o copie a certificatului de omologare de tip a întregului vehicul eliberat în stadiul de fabricaţie anterior; de asemenea, producătorul trebuie să pună la dispoziţie detalii complete privind orice modificare sau completare pe care a adus-o vehiculului.
În plus, producătorul va furniza lista completă a modificărilor şi completărilor pe care le-a adus vehiculului de bază sau incomplet, desenele specifice completărilor/ modificărilor efectuate în această etapă, precum şi manualul de carosare/transformare al producătorului vehiculului de bază sau incomplet, cu informaţii privind materialele folosite (în locul manualului se poate prezenta o agreare din partea producătorului vehiculului de bază sau incomplet).
Informaţiile de la lit. a) şi b) pot fi furnizate în conformitate cu procedura de omologare naţională de tip mixtă, stabilită la alin. (4).
Vehiculele completate nu pot fi supuse omologării naţionale de tip multietapă dacă nu există o omologare naţională de tip acordată de RAR sau de un SM şi acceptată de RAR în conformitate cu prevederile pct. 7 alin. (16) ori o omologare CE de tip valabilă pentru vehiculul de bază sau incomplet.

(6)[textul din punctul 6., alin. (6) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 1650/2014]
(7)Printr-o cerere argumentată, RAR poate solicita producătorului să furnizeze orice informaţii suplimentare necesare pentru a permite luarea unei decizii privind încercările necesare sau pentru facilitarea executării încercărilor respective.
(8)Producătorul trebuie să pună la dispoziţia RAR atâtea vehicule câte sunt necesare pentru a permite desfăşurarea în condiţii satisfăcătoare a procedurii de omologare naţională de tip.
7.Dispoziţii privind acordarea omologării naţionale de tip
(1)RAR nu poate acorda nicio omologare naţională de tip înainte de a se asigura că procedurile menţionate la pct. 9 au fost aplicate în mod corespunzător şi satisfăcător.
(2)[textul din punctul 7., alin. (2) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 15. din Ordinul 1650/2014]
(3)R.A.R. poate refuza, motivat temeinic, să acorde omologarea naţională de tip, în cazul în care constată că un tip de vehicul, deşi se conformează reglementărilor aplicabile, prezintă un risc serios pentru siguranţa rutieră sau dăunează semnificativ mediului înconjurător şi/sau sănătăţii publice.
(41)Pentru vehiculele destinate forţelor armate, forţelor de menţinere a ordinii publice (forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie sau poliţia de frontieră), serviciilor de protecţie civilă, serviciilor de luptă împotriva incendiilor (pompieri) şi altor servicii de urgenţă (servicii de ambulanţă şi medicină, pentru acordarea ajutorului de urgenţă sau servicii de descarcerare), MT poate acorda derogări de la cerinţele prevăzute în tabelul nr. 2 al anexei nr. 2 la prezenta secţiune, pentru elementele constructive specifice utilizării speciale, atunci când respectarea cerinţelor tehnice este incompatibilă cu utilizarea respectivă.
În vederea omologării de tip, solicitantul omologării trebuie să pună la dispoziţia RAR un document emis de către autoritatea competentă prin care să fie precizate elementele constructive specifice utilizării speciale, care justifică acordarea unor derogări de la cerinţele prevăzute la omologarea de tip.
În certificatul de omologare de tip se vor menţiona derogările acordate. De asemenea, în CIV se vor menţiona sintetic derogările acordate.

(5)RAR acordă omologarea naţională de tip în mai multe etape pentru un tip de vehicul incomplet sau completat pentru care se aplică omologarea naţională de tip şi care respectă datele din dosarul prevăzut la pct. 6 alin. (3) şi cerinţele tehnice specificate în actele de reglementare din tabelul nr. 2 al anexei nr. 2 la prezenta secţiune, ţinând cont de stadiul de fabricaţie al vehiculului.
Omologarea naţională de tip în mai multe etape se aplică, de asemenea, vehiculelor complete transformate sau modificate de un alt producător.
Se aplică procedurile stabilite în anexa XVII la Directiva 2007/46/CE.

(6)Documentele pe baza cărora se acordă omologarea naţională de tip sunt:
a)certificatele de omologare CE de tip eliberate de autorităţile competente din SM pe baza fiecărei directive comunitare individuale şi/sau fiecărui regulament comunitar precizate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune;
b)comunicările de omologare CEE-ONU eliberate de autorităţile competente din statele care sunt părţi contractante la acordurile de la Geneva pe baza fiecărui regulament CEE-ONU precizat în anexa nr. 2 la prezenta secţiune; sau
c)rapoartele de încercare emise de un serviciu tehnic notificat de România.

(7)În funcţie de certificatele de omologare de tip/comunicările de omologare CEE-ONU/rapoartele de încercare emise de un serviciu tehnic notificat de România, prezentate la RAR de solicitantul omologării naţionale de tip şi de conţinutul dosarului, RAR va informa solicitantul cu privire la lista încercărilor şi a verificărilor la care va fi supus vehiculul ce se doreşte a fi omologat.

(8)Pentru fiecare tip de vehicul, RAR va elibera solicitantului certificatul de omologare naţională de tip.
Certificatul de omologare naţională de tip, al cărui model este stabilit la anexa VI la Directiva 2007/46/CE, nu poartă titlul «Certificat de omologare CE de tip a vehiculelor». Cu toate acestea, certificatele naţionale de omologare de tip se numerotează în conformitate cu anexa VII la Directiva 2007/46/CE.
În cazul unui tip de vehicul incomplet sau completat, producătorul trebuie să completeze doar acele elemente care au fost adăugate sau modificate în stadiul actual al omologării şi, după caz, va anexa la certificatul de omologare toate certificatele de conformitate emise în etapele anterioare.
Certificatul de omologare naţională de tip trebuie să precizeze natura derogărilor acordate în raport cu cerinţele aplicabile la omologarea CE de tip pentru serii nelimitate.

(81)
[textul din punctul 7., alin. (8^1) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 18. din Ordinul 1650/2014]
(9)Dacă pentru o anumită omologare naţională de tip au fost impuse restricţii de valabilitate ori s-au acordat derogări de la anumite dispoziţii ale actelor de reglementare în conformitate cu procedura de derogare pentru tehnologiile şi conceptele noi sau cu apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE, certificatul de omologare naţională de tip menţionează restricţiile sau derogările respective.

(10)În cazul în care datele din dosarul prevăzut la pct. 6 alin. (3) prevăd dispoziţii pentru vehiculele speciale, în conformitate cu apendicele 1-6 din anexa XI la Directiva 2007/46/CE, certificatul de omologare naţională de tip menţionează dispoziţiile respective.

(11)
[textul din punctul 7., alin. (11) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 04-oct-2013 de Art. I, punctul 22. din Ordinul 1049/2013]
(12)Pentru omologarea naţională de tip a vehiculelor în temeiul prezentului punct, RAR acceptă sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate care sunt omologate de tip în conformitate cu actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune.
(13)Valabilitatea omologării naţionale de tip este limitată la teritoriul României. Cu toate acestea, la solicitarea producătorului, RAR va trimite, prin scrisoare recomandată sau prin poştă electronică, o copie a certificatului de omologare naţională de tip şi a anexelor acestuia autorităţilor de omologare ale SM desemnate de producător.
(14)La cererea unui solicitant care doreşte să înmatriculeze, să înregistreze sau să pună în circulaţie în alt SM un vehicul omologat de RAR, RAR îi va furniza solicitantului o copie a certificatului de omologare naţională de tip, inclusiv a dosarului de omologare.
(15)În cazul solicitării adresate de către autorităţile de omologare ale altor SM privind acceptarea unei omologări naţionale de tip acordate de respectivele SM, RAR va decide, în termen de 60 de zile de la primirea solicitării, dacă acceptă omologarea naţională de tip pentru vehiculele care urmează să fie înmatriculate sau înregistrate în România.
(16)Dacă omologarea naţională de tip a fost acordată de un alt SM pe baza unor dispoziţii tehnice care sunt integral echivalente cu cerinţele tehnice naţionale prevăzute în tabelul 2 din anexa nr. 2 la prezenta secţiune, RAR acceptă omologarea respectivă fără efectuarea de încercări suplimentare şi procedează mai departe ca şi în cazul omologării naţionale de tip.
(17)Dacă omologarea naţională de tip a fost acordată de un alt SM pe baza unor dispoziţii tehnice care nu sunt integral echivalente cu cerinţele tehnice naţionale prevăzute în tabelul 2 din anexa nr. 2 la prezenta secţiune, RAR efectuează încercări numai pentru acele cerinţe tehnice naţionale care nu sunt respectate şi, în cazul în care rezultatul încercărilor suplimentare este favorabil, acordă omologare naţională de tip.
(18)RAR nu poate refuza omologarea naţională de tip acordată de un alt SM decât dacă are motive justificate de a crede că dispoziţiile tehnice pe baza cărora vehiculul a fost omologat nu sunt echivalente cu dispoziţiile din prezentul punct.

8.Încercările necesare pentru omologarea naţională de tip
(1)Respectarea cerinţelor tehnice prevăzute de prezentul capitol şi de actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune trebuie să fie demonstrată prin intermediul unor încercări adecvate efectuate de RAR sau de serviciile tehnice evaluate de RAR.
(2)Încercările necesare sunt efectuate asupra vehiculelor reprezentative pentru tipul care urmează a fi omologat.
Cu toate acestea, producătorul poate selecta, de comun acord cu RAR, un vehicul care, deşi nu este reprezentativ pentru tipul care urmează a fi omologat, întruneşte mai multe dintre cele mai nefavorabile caracteristici din punctul de vedere al nivelului de performanţă prevăzut. Pot fi folosite metode de încercare virtuale pentru a facilita luarea deciziilor în timpul procesului de selecţie.
9.Măsuri de asigurare a conformităţii producţiei
(1)[textul din punctul 9., alin. (1) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 04-oct-2013 de Art. I, punctul 23. din Ordinul 1049/2013]
(2)RAR trebuie să adopte toate măsurile necesare în conformitate cu anexa X la Directiva 2007/46/CE pentru a verifica dacă au fost luate măsurile necesare pentru a garanta conformitatea producţiei vehiculelor cu tipul omologat.
(3)RAR trebuie să ia toate măsurile necesare cu privire la omologarea acordată, în conformitate cu anexa X la Directiva 2007/46/CE, pentru a verifica dacă măsurile prevăzute la alin. (2) continuă să fie adecvate şi dacă producţia vehiculelor continuă să fie conformă cu tipul omologat.
Verificarea în vederea garantării conformităţii produselor cu tipul omologat se limitează la procedurile stabilite în anexa X la Directiva 2007/46/CE şi în actele de reglementare care cuprind cerinţe specifice. În acest scop, RAR poate efectua oricare dintre verificările sau încercările menţionate în oricare dintre actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune asupra unor eşantioane prelevate de la sediul producătorului, inclusiv de la instalaţiile de producţie.
(4)Dacă RAR constată că măsurile menţionate la alin. (2) nu se aplică, se abat semnificativ de la măsurile sau planurile de control convenite sau au încetat să mai fie aplicate, deşi producţia nu a fost întreruptă, RAR va lua măsurile necesare, inclusiv retragerea omologării naţionale de tip, pentru a se asigura că procedura de asigurare a conformităţii producţiei este urmată corect.

10.Dispoziţii privind modificarea omologărilor naţionale de tip
(1)Producătorul trebuie să informeze fără întârziere RAR asupra oricărei modificări a datelor din dosarul de omologare. RAR poate decide, în conformitate cu prevederile prezentului capitol, asupra procedurii care trebuie urmată. În cazul în care este necesar, RAR va decide, în urma consultării cu producătorul, că o nouă omologare naţională de tip trebuie să fie acordată.
(2)O cerere de modificare a unei omologări naţionale de tip este înaintată RAR, numai dacă RAR a acordat omologarea naţională de tip iniţială.
(3)În cazul în care constată că pentru efectuarea unei modificări sunt necesare inspecţii sau încercări noi, RAR va informa producătorul în consecinţă.
(4)În cazul modificării datelor din dosarul de omologare, modificarea este considerată "revizuire", iar RAR va modifica în mod corespunzător dosarul de omologare.
(5)O revizuire este considerată «extindere» în cazul în care, pe lângă dispoziţiile din alin. (4):
a)sunt necesare noi inspecţii sau încercări;
b)s-a modificat orice informaţie din certificatul de omologare naţională de tip;
c)intră în vigoare noi cerinţe pe baza oricărui act de reglementare aplicabil tipului de vehicul omologat.

(6)Nu este necesară nicio modificare a omologării unui anumit tip de vehicul în cazul în care noile cerinţe prevăzute la alin. (5) lit. c) sunt, din punct de vedere tehnic, irelevante pentru tipul de vehicul respectiv sau se referă la alte categorii de vehicule decât cea din care face parte tipul în cauză.
(7)În cazul unei extinderi, RAR va actualiza certificatul de omologare naţională de tip. Certificatul actualizat este pus la dispoziţia solicitantului.

(8)În cazul unei revizuiri, documentele revizuite sau, după caz, versiunea consolidată sau actualizată, vor fi puse la dispoziţia solicitantului de către RAR.
11.Încetarea valabilităţii omologării naţionale de tip
(1)O omologare naţională de tip pentru un vehicul îşi încetează valabilitatea în oricare dintre cazurile următoare:
a)[textul din punctul 11., alin. (1), litera A. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 20. din Ordinul 1650/2014]
b)noi cerinţe în orice act de reglementare aplicabil vehiculului omologat devin obligatorii pentru înmatricularea, înregistrarea sau comercializarea noilor vehicule, iar omologarea nu poate fi actualizată în consecinţă.
c)producţia vehiculului omologat este întreruptă definitiv, în mod voluntar;
d)valabilitatea omologării expiră datorită unei restricţii speciale.
(2)În cazul în care o singură variantă a unui tip sau o singură versiune a unei variante îşi încetează valabilitatea, omologarea naţională de tip a vehiculului respectiv îşi pierde valabilitatea doar în cazul variantei sau al versiunii respective.
(3)Atunci când producţia unui anumit tip de vehicul omologat naţional de tip de către RAR este întreruptă definitiv, producătorul trebuie să notifice acest fapt RAR.
Prevederile privind aplicarea procedurii de sfârşit de serie prevăzute la secţiunea 5 pct. 6 se aplică numai în cazul întreruperii efectuate în condiţiile menţionate la alin. (1) lit. b).

(4)Fără a aduce atingere alin. (3), în cazurile în care o omologare naţională de tip acordată de RAR pentru un vehicul este pe cale să îşi înceteze valabilitatea, producătorul trebuie să notifice acest fapt RAR.
12.Certificatul de conformitate naţional
(1)Producătorul, în calitatea sa de deţinător al unei omologări naţionale de tip, emite un certificat de conformitate naţional, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 21 la prezenta secţiune, care va însoţi fiecare vehicul, complet, incomplet sau completat, care a fost produs în conformitate cu tipul de vehicul omologat.
În cazul unui tip de vehicul incomplet sau completat, producătorul trebuie să completeze doar acele elemente de pe pagina 2 a certificatului de conformitate naţional care au fost adăugate sau modificate în stadiul actual al omologării şi, după caz, va anexa la certificatul de omologare toate certificatele de conformitate emise în etapele anterioare.
(2)Certificatul de conformitate naţional trebuie să fie completat integral şi să nu conţină restricţii de utilizare a vehiculului diferite de cele prevăzute de un act de reglementare.
(3)Certificatul de conformitate naţional se întocmeşte astfel încât să fie exclusă orice posibilitate de falsificare. În acest scop, hârtia folosită trebuie să fie protejată fie prin elemente grafice colorate, fie printr-un filigran cu marca de identificare a producătorului.
(4)Un duplicat al certificatului de conformitate naţional poate fi eliberat numai de către producător. Cuvântul «duplicat» trebuie să fie perfect vizibil pe faţa oricărui duplicat al certificatului.

13.
[textul din punctul 13. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 23. din Ordinul 1650/2014]
14.
[textul din punctul 14. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 23. din Ordinul 1650/2014]
15.Măsuri aplicabile pentru vehiculele neconforme cu tipul omologat
(1)Dacă RAR constată că vehiculele omologate, însoţite de documentele care atestă omologarea naţională de tip, nu sunt conforme cu tipul care a fost omologat, va lua măsurile necesare, inclusiv, după caz, retragerea omologării naţionale de tip, pentru a se asigura că vehiculele sunt aduse în conformitate cu tipul omologat.
(2)În sensul alin. (1), abaterile de la datele cuprinse în certificatul de omologare naţională de tip sau în dosarul de omologare sunt considerate ca neconforme cu tipul omologat.
Nu trebuie considerat că un vehicul nu este conform cu tipul omologat atunci când sunt permise anumite toleranţe prin actele de reglementare relevante şi când aceste toleranţe sunt respectate.
(3)În cazul în care la controlul efectuat la producător sau la comerciant, în baza prevederilor legale în vigoare, se constată neconformităţi, RAR poate impune deţinătorului omologării naţionale de tip măsuri privind sistarea comercializării şi/sau retragerea lotului respectiv, cu interdicţia comercializării sau a folosirii până la remediere ori retragerea din circulaţie sau de pe piaţă a vehiculului ori produsului.
(4)Atunci când există informaţii că unele tipuri de vehicule nu îşi menţin în exploatare caracteristicile şi performanţele consemnate la omologarea de tip, ceea ce poate afecta siguranţa rutieră sau protecţia mediului, RAR poate efectua probe de anduranţă în condiţii corespunzătoare celor din exploatare sau probe accelerate echivalente, pentru a se face demersurile necesare în vederea restabilirii conformităţii.
(5)[textul din punctul 15., alin. (5) din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 24. din Ordinul 1650/2014]
16.Rechemarea vehiculelor
(1)În cazul în care un producător, reprezentant al acestuia sau importator care a primit o omologare naţională de tip pentru un tip de vehicul este obligat, în scopul punerii în aplicare a dispoziţiilor unui act de reglementare sau a Directivei 2001/95/CE, să recheme o serie de vehicule deja înmatriculate, înregistrate sau comercializate, deoarece unul sau mai multe sisteme, componente sau unităţi tehnice separate instalate pe vehicul, fie că au fost omologate corespunzător sau nu în conformitate cu prevederile prezentei secţiuni, prezintă un risc important pentru siguranţa rutieră, sănătatea publică şi/sau protecţia mediului înconjurător, acesta trebuie să informeze imediat RAR.
(2)Deţinătorul omologării naţionale de tip trebuie să propună RAR un ansamblu de soluţii adecvate pentru a neutraliza riscul menţionat la alin. (1). RAR se va asigura că măsurile sunt puse în practică eficient.
(3)Dacă RAR consideră că măsurile propuse sunt insuficiente sau că nu au fost puse în aplicare suficient de repede, îl va informa pe deţinătorul omologării naţionale de tip.
Dacă RAR nu este satisfăcut de măsurile luate de producător, va lua toate măsurile de protecţie necesare, inclusiv retragerea omologării naţionale de tip a vehiculelor. În cazul retragerii omologării naţionale de tip, RAR va informa producătorul asupra acestui fapt prin scrisoare recomandată sau mijloace electronice echivalente în termen de 20 de zile lucrătoare.
17.Notificarea deciziilor şi a căilor de atac disponibile
Toate deciziile luate în temeiul dispoziţiilor adoptate în scopul punerii în aplicare a prezentului capitol, precum şi toate deciziile privind refuzul acordării unei omologări naţionale de tip, retragerea acesteia sau refuzul eliberării CIV în vederea înmatriculării, înregistrării ori a comercializării vor expune în detaliu motivele pe care se întemeiază.
Aceste decizii vor fi transmise părţii interesate, cu precizarea căilor de atac de care aceasta dispune în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi a termenelor în care acestea pot fi exercitate.
18.Recunoaşterea omologărilor echivalente
(1)Regulamentele CEE-ONU enumerate în tabelul 3 din anexa nr. 2 la prezenta secţiune sunt recunoscute ca fiind echivalente cu directivele CEE/CE sau regulamente (CE)/(UE) individuale corespondente, în măsura în care au acelaşi domeniu de aplicare şi acelaşi obiect.

(2)RAR va accepta omologările acordate în conformitate cu regulamentele CEE-ONU şi, după caz, mărcile de omologare corespunzătoare, în locul omologărilor şi mărcilor de omologare echivalente acordate în conformitate cu directiva CEE/CE individuală sau regulamentul (CE) individual echivalente.
19.Informaţiile destinate utilizatorilor
(1)Producătorul nu poate comunica informaţii tehnice legate de datele prevăzute de prezentele reglementări sau de actele de reglementare enumerate în anexa nr. 2 la prezenta secţiune care să contravină datelor omologate de RAR.
(2)În cazul în care un act de reglementare conţine astfel de dispoziţii, producătorul trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor toate informaţiile relevante, precum şi instrucţiunile necesare care descriu orice condiţii speciale sau restricţii privind utilizarea vehiculului, a unei componente sau unităţi tehnice separate.
Aceste informaţii trebuie să fie comunicate în limba română. Ele vor fi furnizate, de comun acord cu RAR, sub forma unui document justificativ adecvat, precum manualul utilizatorului sau manualul de întreţinere.
20.Informaţii destinate producătorilor de componente sau de unităţi tehnice separate
(1)Producătorul vehiculului trebuie să pună la dispoziţia producătorilor de componente sau de unităţi tehnice separate toate datele, inclusiv, după caz, schiţele care figurează în anexa sau apendicele la un act de reglementare şi care sunt necesare pentru omologarea CE de tip a componentelor sau a unităţilor tehnice separate.
(2)Producătorul vehiculului poate impune un acord obligatoriu producătorilor de componente sau unităţi tehnice separate pentru a proteja confidenţialitatea oricăror informaţii care nu fac parte din domeniul public, inclusiv cele legate de drepturile de proprietate intelectuală.
21.
[textul din punctul 21. din sectiunea 2, capitolul II a fost abrogat la 07-ian-2015 de Art. I, punctul 26. din Ordinul 1650/2014]
*) În cadrul secţiunii 2 capitolul II, sintagma "dosar informativ" se înlocuieşte cu sintagma "dosarul prevăzut la pct. 6 alin. (3)"