Capitolul ii - Procedura şi termenele de decontare a sumelor aferente schemei de compensare în perioada 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022 pentru beneficiarii clienţi finali noncasnici prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă - Procedura din 2022 0/0/0 de decontare a sumelor aferente schemei de sprijin reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei ''Delta Dunării'', cu modificările şi completările ulterioare, precum şi documentele în baza cărora se realizează decontarea
M.Of. 155
În vigoare Versiune de la: 14 Aprilie 2022
CAPITOLUL II:Procedura şi termenele de decontare a sumelor aferente schemei de compensare în perioada 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022 pentru beneficiarii clienţi finali noncasnici prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă
Art. 7
Beneficiarii schemei de compensare aplicate în perioada 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022, prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă, sunt următoarele categorii de clienţi finali noncasnici:
a)întreprinderile mici şi mijlocii definite la art. 4 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
b)microîntreprinderile definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
c)cabinetele medicale individuale definite la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, cu modificările şi completările ulterioare;
d)persoanele care exercită profesii liberale, indiferent de forma de organizare; o listă orientativă a categoriilor de profesii liberale este prevăzută în anexa nr. 1.4 la prezenta procedură;
e)întreprinderi individuale definite la art. 2 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare;
f)întreprinderi familiale definite la art. 2 lit. h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare;
g)persoanele fizice autorizate definite la art. 2 lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8
(11)Verificările privind respectarea normelor privind ajutorul de stat/de minimis se efectuează conform cadrului legal naţional şi european în materia ajutorului de stat/de minimis, în două etape, astfel:
- anterior aprobării decontării solicitărilor lunare de decontare, verificarea conformităţii cu regulile din materia ajutorului de stat şi/sau de minimis, precum şi din materia IMMurilor se realizează prin verificarea depunerii declaraţiilor pe propria răspundere completate de clienţii finali conform anexei nr. 1.11;
- ulterior aprobării solicitărilor lunare de decontare, verificarea clienţilor finali se realizează din perspectiva încadrării acestora în cerinţele ajutorului de minimis, precum şi din perspectiva materiei IMM-urilor conform prevederilor legale naţionale şi europene.
(12)În sensul alin. (10) şi (11), cu titlu enunţiativ, pot fi solicitate informaţii referitoare la:
- încadrarea categoriilor clienţilor noncasnici care au primit ajutoare de minimis în prevederile naţionale şi europene din materia ajutorului de minimis;
- facturile emise;
- clarificări referitoare la datele inserate în cadrul documentelor menţionate la alin. (5);
- evidenţierea printr-o situaţie centralizată a numărului de clienţi beneficiari ai schemei de sprijin, independent de numărul punctelor sau locurilor de consum.
(1)Pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 7 se acordă exceptarea de la plată, în cazul energiei electrice, a următoarelor componente facturate consumatorilor finali prin facturile de energie electrică aferente perioadei 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022:
a)tariful pentru servicii de sistem, componentele tarifelor de transport de introducere a energiei electrice în reţea (T_G) şi de extragere a energiei electrice din reţea (T_L) determinate potrivit reglementărilor emise de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
b)tariful de distribuţie care înseamnă tarifele specifice de distribuţie stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei prin legislaţia secundară pentru societăţile care realizează servicii de distribuţie a energiei electrice;
c)suma reprezentând contravaloarea certificatelor verzi care înseamnă suma determinată potrivit Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 187/2018 pentru aprobarea Procedurii de facturare a certificatelor verzi;
d)suma reprezentând contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă determinată potrivit Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 123/2017 privind aprobarea contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă şi a unor prevederi privind modul de facturare al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
e)suma reprezentând contravaloarea accizelor pentru energie electrică stabilite potrivit anexei nr. 1 la titlul VIII - Accize şi alte taxe speciale din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 7 se acordă exceptarea, în cazul gazelor naturale, a următoarelor componente facturate consumatorilor finali prin facturile de gaze naturale aferente perioadei 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022:
a)tarifele reglementate, aferente transportului gazelor naturale, facturate de către furnizor clientului final, stabilite de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei;
b)tarifele reglementate, aferente distribuţiei gazelor naturale, facturate de către furnizor clientului final, stabilite de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei;
c)suma reprezentând contravaloarea accizelor pentru gaze naturale stabilite potrivit anexei nr. 1 a titlului VIII - Accize şi alte taxe speciale al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Elementele exceptate de la plată prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b), pct. i) şi ii) din ordonanţa de urgenţă se scad din totalul de plată al facturii emise de furnizor şi nu includ TVA.
(4)Pentru consumul de energie/gaze naturale realizat în perioada 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022, furnizorii de energie electrică şi/sau gaze naturale aplică în facturile emise schema de compensare prevăzută în ordonanţa de urgenţă, pentru consumurile de energie electrică şi/sau gaze naturale înregistrate de clienţii finali prevăzuţi la art. 7, beneficiari ai prevederilor ordonanţei de urgenţă.
(5)Pe baza facturilor emise în lunile anterioare, furnizorii depun la Ministerul Energiei cererea de decontare a sumelor aferente compensaţiei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.5 la prezenta procedură, însoţită de:
a)declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal, conform modelului din anexa nr. 1.6 la prezenta procedură;
a)declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal, conform modelului din anexa nr. 1.6 la prezenta procedură;b)un centralizator cuprinzând cuantumul compensaţiei totale aplicate şi defalcat pe categoriile de clienţi finali prevăzuţi la art. 7, conform anexei nr. 1.5 la prezenta procedură;
c)un fişier analitic csv care corespunde regulilor contabile româneşti (şi unde este posibil în format xlsx sau xls), cu operaţiunile necesare pentru decontarea pentru clienţii finali noncasnici beneficiari ai schemei de compensaţie prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c) din ordonanţa de urgenţă, conform anexei nr. 1.7 la prezenta procedură;
d)o listă defalcată pe energie electrică şi gaze naturale în cadrul căreia se precizează numele/denumirea clienţilor finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă care, conform declaraţiilor depuse de aceştia potrivit modelului din anexa nr. 1.11 la prezenta procedură de decontare nu au beneficiat de niciun ajutor de minimis, precum şi datele de identificare ale acestora cu respectarea dispoziţiilor legale ale Regulamentului nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (denumit în continuare Regulamentul GDPR), elaborată conform anexei nr. 1.8 la prezenta procedură;
e)o listă defalcată pe energie electrică şi gaze naturale în cadrul căreia se precizează numele/denumirea clienţilor finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă, datele de identificare ale acestora cu respectarea dispoziţiilor legale ale Regulamentului GDPR, precum şi valoarea sumelor de care aceştia au beneficiat cu titlu de ajutoare de minimis, conform declaraţiilor depuse de aceştia, elaborată potrivit modelului din anexa nr. 1.9 la prezenta procedură;
f)copie a declaraţiilor depuse de toţi clienţii finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă potrivit modelului din anexa nr. 1.11 la prezenta procedură.
(6)În situaţia în care acelaşi furnizor solicită decontarea compensării atât pentru consumuri de energie electrică, cât şi pentru gaze naturale, centralizatorul prevăzut la alin. (5) lit. b) se întocmeşte separat pentru fiecare categorie de servicii.
(7)Răspunderea privind corectitudinea şi modul de calcul al sumelor solicitate la decontare revine furnizorilor.
(8)Documentele prevăzute la alin. (5) sunt semnate şi certificate după caz, de reprezentantul legal al furnizorului. Documentele transmise pot fi semnate electronic cu semnătura electronică calificată bazată pe un certificat calificat eliberat în condiţiile legii.
(9)Modelele documentelor prevăzute la alin. (5) sunt prevăzute în anexele nr. 1.5-1.9 şi nr. 1.11 la prezenta procedură.
(10)Ministerul Energiei poate solicita informaţii suplimentare sau clarificări asupra documentelor depuse care constituie parte integrantă a documentaţiei de decontare, atât furnizorilor cât şi altor instituţii şi autorităţi publice abilitate potrivit legii.
(11)Verificările privind respectarea normelor privind ajutorul de stat/de minimis se efectuează conform cadrului legal naţional şi european în materia ajutorului de stat/de minimis, în două etape, astfel:
- anterior aprobării decontării solicitărilor lunare de decontare, verificarea conformităţii cu regulile din materia ajutorului de stat şi/sau de minimis, precum şi din materia IMMurilor se realizează prin verificarea depunerii declaraţiilor pe propria răspundere completate de clienţii finali conform anexei nr. 1.11;
- ulterior aprobării solicitărilor lunare de decontare, verificarea clienţilor finali se realizează din perspectiva încadrării acestora în cerinţele ajutorului de minimis, precum şi din perspectiva materiei IMM-urilor conform prevederilor legale naţionale şi europene.
(12)În sensul alin. (10) şi (11), cu titlu enunţiativ, pot fi solicitate informaţii referitoare la:
- încadrarea categoriilor clienţilor noncasnici care au primit ajutoare de minimis în prevederile naţionale şi europene din materia ajutorului de minimis;
- facturile emise;
- clarificări referitoare la datele inserate în cadrul documentelor menţionate la alin. (5);
- evidenţierea printr-o situaţie centralizată a numărului de clienţi beneficiari ai schemei de sprijin, independent de numărul punctelor sau locurilor de consum.Art. 9
(4)În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (8) din OUG nr. 118/2021, prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la Normele metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
a)în faza de lichidare a cheltuielilor, Ministerul Energiei efectuează exclusiv verificări cu privire la concordanţa sumelor totale din situaţiile de plată cu cererile pe propria răspundere (cererile de decontare şi declaraţiile pe propria răspundere) depuse de furnizori/operatorii de distribuţie;
b)fazele ulterioare parcurse ale cheltuielilor bugetare se realizează exclusiv cu privire la sumele aprobate spre decontare, ca urmare a verificărilor realizate potrivit OUG nr. 118/2021, precum şi potrivit prezentei proceduri de decontare, conform lit. a)
(1)În situaţia în care, în perioada de aplicare a ordonanţei de urgenţă, are loc schimbarea furnizorului de energie electrică sau gaze naturale, decontarea se realizează prorata de către fiecare furnizor în conformitate cu sumele facturate de fiecare furnizor către beneficiarul final.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică şi în situaţia schimbărilor de ordin administrativ, realizate la nivelul beneficiari finali ai schemei. Sunt avute în vedere schimbările referitoare la denumirea beneficiarilor finali ai schemei sau, fără a se limita la acestea, cele rezultate ca urmare a unor proceduri finalizate de divizare sau fuziune a acestora, în condiţiile legii.
(3)Sumele rezultate din aplicarea schemei de compensare pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 7 se comunică de către furnizori Ministerului Energiei în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice, pentru care se solicită decontarea sumelor compensate şi evidenţiate în facturile emise de furnizor atât pentru consumul aferent lunii calendaristice, cât şi pentru orice regularizări realizate potrivit legii evidenţiate în facturile emise de furnizor, aferente perioadei de aplicare a ordonanţei de urgenţă în vederea decontării lunare a acestora. Comunicarea se va face la adresa de e-mail dedicată: decontare.noncasnici@energie.gov.ro.
(4)În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (8) din OUG nr. 118/2021, prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la Normele metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
a)în faza de lichidare a cheltuielilor, Ministerul Energiei efectuează exclusiv verificări cu privire la concordanţa sumelor totale din situaţiile de plată cu cererile pe propria răspundere (cererile de decontare şi declaraţiile pe propria răspundere) depuse de furnizori/operatorii de distribuţie;
b)fazele ulterioare parcurse ale cheltuielilor bugetare se realizează exclusiv cu privire la sumele aprobate spre decontare, ca urmare a verificărilor realizate potrivit OUG nr. 118/2021, precum şi potrivit prezentei proceduri de decontare, conform lit. a)
Art. 91
(1)Ori de câte ori, ulterior depunerii cererii de decontare conform art. 8 alin. (5) şi ulterior aprobării decontării acesteia şi notificării plăţii către furnizor, ca urmare a verificărilor efectuate, furnizorul constată existenţa unor clienţi finali eligibili potrivit OUG nr. 118/2021 pentru care nu a fost depusă o cerere de decontare, acesta va depune o nouă solicitare lunară de decontare pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022, strict cu privire la clienţii finali eligibili care nu au fost cuprinşi în cadrul solicitării lunare de decontare iniţial depuse.
(2)Ori de câte ori, ulterior depunerii cererii de decontare conform art. 8 alin. (5), dar anterior aprobării decontării acesteia, ca urmare a verificărilor efectuate, furnizorul constată existenţa unor clienţi finali eligibili potrivit OUG nr. 118/2021 pentru care nu a fost depusă o cerere de decontare, acesta îşi va reface cererea de decontare depusă conform art. 8 alin. (5).
(3)Cererea de decontare menţionată la alin. (1) sau (2), după caz, va fi însoţită de documentele şi informaţiile prevăzute la art. 8 alin. (5) care se completează în concordanţă cu informaţiile cuprinse în cadrul solicitării lunare de decontare.
(4)Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică şi în cazul cererilor de decontare aferente unui portofoliu de clienţi preluat ca urmare a schimbărilor de ordin administrativ conform art. 9 alin. (2), atunci când până la data intervenirii unor asemenea schimbări nu au fost depuse solicitări lunare de decontare.
(5)Cererea menţionată la alin. (1) se depune în mod distinct pentru fiecare lună aferentă perioadei 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022.