Art. 8. - Pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 7 se acordă exceptarea de la plată, în cazul energiei electrice, a următoarelor componente facturate consumatorilor finali prin facturile de energie electrică aferente perioadei 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022: - Procedura din 2022 0/0/0 de decontare a sumelor aferente schemei de sprijin reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei ''Delta Dunării'', cu modificările şi completările ulterioare, precum şi documentele în baza cărora se realizează decontarea

M.Of. 155

În vigoare
Versiune de la: 14 Aprilie 2022
Art. 8
(1)Pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 7 se acordă exceptarea de la plată, în cazul energiei electrice, a următoarelor componente facturate consumatorilor finali prin facturile de energie electrică aferente perioadei 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022:
a)tariful pentru servicii de sistem, componentele tarifelor de transport de introducere a energiei electrice în reţea (T_G) şi de extragere a energiei electrice din reţea (T_L) determinate potrivit reglementărilor emise de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
b)tariful de distribuţie care înseamnă tarifele specifice de distribuţie stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei prin legislaţia secundară pentru societăţile care realizează servicii de distribuţie a energiei electrice;
c)suma reprezentând contravaloarea certificatelor verzi care înseamnă suma determinată potrivit Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 187/2018 pentru aprobarea Procedurii de facturare a certificatelor verzi;
d)suma reprezentând contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă determinată potrivit Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 123/2017 privind aprobarea contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă şi a unor prevederi privind modul de facturare al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
e)suma reprezentând contravaloarea accizelor pentru energie electrică stabilite potrivit anexei nr. 1 la titlul VIII - Accize şi alte taxe speciale din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 7 se acordă exceptarea, în cazul gazelor naturale, a următoarelor componente facturate consumatorilor finali prin facturile de gaze naturale aferente perioadei 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022:
a)tarifele reglementate, aferente transportului gazelor naturale, facturate de către furnizor clientului final, stabilite de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei;
b)tarifele reglementate, aferente distribuţiei gazelor naturale, facturate de către furnizor clientului final, stabilite de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei;
c)suma reprezentând contravaloarea accizelor pentru gaze naturale stabilite potrivit anexei nr. 1 a titlului VIII - Accize şi alte taxe speciale al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Elementele exceptate de la plată prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b), pct. i) şi ii) din ordonanţa de urgenţă se scad din totalul de plată al facturii emise de furnizor şi nu includ TVA.
(4)Pentru consumul de energie/gaze naturale realizat în perioada 1 noiembrie 2021-31 ianuarie 2022, furnizorii de energie electrică şi/sau gaze naturale aplică în facturile emise schema de compensare prevăzută în ordonanţa de urgenţă, pentru consumurile de energie electrică şi/sau gaze naturale înregistrate de clienţii finali prevăzuţi la art. 7, beneficiari ai prevederilor ordonanţei de urgenţă.
(5)Pe baza facturilor emise în lunile anterioare, furnizorii depun la Ministerul Energiei cererea de decontare a sumelor aferente compensaţiei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.5 la prezenta procedură, însoţită de:
a)declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal, conform modelului din anexa nr. 1.6 la prezenta procedură;

b)un centralizator cuprinzând cuantumul compensaţiei totale aplicate şi defalcat pe categoriile de clienţi finali prevăzuţi la art. 7, conform anexei nr. 1.5 la prezenta procedură;
c)un fişier analitic csv care corespunde regulilor contabile româneşti (şi unde este posibil în format xlsx sau xls), cu operaţiunile necesare pentru decontarea pentru clienţii finali noncasnici beneficiari ai schemei de compensaţie prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c) din ordonanţa de urgenţă, conform anexei nr. 1.7 la prezenta procedură;
d)o listă defalcată pe energie electrică şi gaze naturale în cadrul căreia se precizează numele/denumirea clienţilor finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă care, conform declaraţiilor depuse de aceştia potrivit modelului din anexa nr. 1.11 la prezenta procedură de decontare nu au beneficiat de niciun ajutor de minimis, precum şi datele de identificare ale acestora cu respectarea dispoziţiilor legale ale Regulamentului nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (denumit în continuare Regulamentul GDPR), elaborată conform anexei nr. 1.8 la prezenta procedură;
e)o listă defalcată pe energie electrică şi gaze naturale în cadrul căreia se precizează numele/denumirea clienţilor finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă, datele de identificare ale acestora cu respectarea dispoziţiilor legale ale Regulamentului GDPR, precum şi valoarea sumelor de care aceştia au beneficiat cu titlu de ajutoare de minimis, conform declaraţiilor depuse de aceştia, elaborată potrivit modelului din anexa nr. 1.9 la prezenta procedură;
f)copie a declaraţiilor depuse de toţi clienţii finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă potrivit modelului din anexa nr. 1.11 la prezenta procedură.
(6)În situaţia în care acelaşi furnizor solicită decontarea compensării atât pentru consumuri de energie electrică, cât şi pentru gaze naturale, centralizatorul prevăzut la alin. (5) lit. b) se întocmeşte separat pentru fiecare categorie de servicii.
(7)Răspunderea privind corectitudinea şi modul de calcul al sumelor solicitate la decontare revine furnizorilor.
(8)Documentele prevăzute la alin. (5) sunt semnate şi certificate după caz, de reprezentantul legal al furnizorului. Documentele transmise pot fi semnate electronic cu semnătura electronică calificată bazată pe un certificat calificat eliberat în condiţiile legii.
(9)Modelele documentelor prevăzute la alin. (5) sunt prevăzute în anexele nr. 1.5-1.9 şi nr. 1.11 la prezenta procedură.
(10)Ministerul Energiei poate solicita informaţii suplimentare sau clarificări asupra documentelor depuse care constituie parte integrantă a documentaţiei de decontare, atât furnizorilor cât şi altor instituţii şi autorităţi publice abilitate potrivit legii.
(11)Verificările privind respectarea normelor privind ajutorul de stat/de minimis se efectuează conform cadrului legal naţional şi european în materia ajutorului de stat/de minimis, în două etape, astfel:
- anterior aprobării decontării solicitărilor lunare de decontare, verificarea conformităţii cu regulile din materia ajutorului de stat şi/sau de minimis, precum şi din materia IMMurilor se realizează prin verificarea depunerii declaraţiilor pe propria răspundere completate de clienţii finali conform anexei nr. 1.11;
- ulterior aprobării solicitărilor lunare de decontare, verificarea clienţilor finali se realizează din perspectiva încadrării acestora în cerinţele ajutorului de minimis, precum şi din perspectiva materiei IMM-urilor conform prevederilor legale naţionale şi europene.

(12)În sensul alin. (10) şi (11), cu titlu enunţiativ, pot fi solicitate informaţii referitoare la:
- încadrarea categoriilor clienţilor noncasnici care au primit ajutoare de minimis în prevederile naţionale şi europene din materia ajutorului de minimis;
- facturile emise;
- clarificări referitoare la datele inserate în cadrul documentelor menţionate la alin. (5);
- evidenţierea printr-o situaţie centralizată a numărului de clienţi beneficiari ai schemei de sprijin, independent de numărul punctelor sau locurilor de consum.