Ordonanță de urgență 97/2023 pentru aprobarea Planului de amenajare a spaţiului maritim
M.Of. 1027
În vigoarePRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Romeo Simionescu, secretar de stat Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Adrian-Ioan Veştea p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii Ionuţ-Cristian Săvoiu, secretar de stat Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului, Ştefan-Radu Oprea Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Mircea Fechet Ministrul energiei, Sebastian-Ioan Burduja Ministrul apărării naţionale, Angel Tîlvăr Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Florin-Ionuţ Barbu Ministrul culturii, Raluca Turcan Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan Ministrul afacerilor externe, Luminiţa-Teodora Odobescu |



Marea teritorială şi apele maritime interioare ale României | Legea nr. 17 din 7 august 1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, reglementează statutul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue şi al Zonei Economice Exclusive-EEZ, în conformitate cu dispoziţiile Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mării, ratificată de România prin Legea nr. 110/1996. Marea teritorială a României cuprinde fâşia de mare adiacentă ţărmului ori, după caz, a apelor maritime interioare, având lăţimea de 12 mile marine (22.224 m), măsurată de la liniile de bază. Liniile de bază sunt liniile celui mai mare reflux de-a lungul ţărmului sau, după caz, liniile drepte care unesc punctele cele mai avansate ale ţărmului, inclusiv ale ţărmului dinspre larg al insulelor, ale locurilor de acostare, amenajărilor hidrotehnice şi ale altor instalaţii portuare permanente. Coordonatele geografice ale punctelor între care sunt trasate liniile de bază drepte sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege. În cazul unor evoluţii obiective de natură să influenţeze punctele între care sunt trasate liniile de bază drepte, coordonatele noilor puncte sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului. Limita exterioară a mării teritoriale este linia care are fiecare punct situat la o distanţă de 12 mile marine, măsurată de la punctul cel mai apropiat al liniilor de bază. Marea teritorială a României se delimitează de marea teritorială a statelor vecine prin înţelegeri cu fiecare dintre aceste state, în conformitate cu principiile şi normele dreptului internaţional. Linia de demarcaţie dintre marea teritorială a României şi cea a Ucrainei rezultă din instrumente juridice, inclusiv documente de demarcare, încheiate între România şi fosta URSS (aplicabile în relaţia cu Ucraina, stat succesor al fostei URSS). O documentaţie de frontieră actualizată este agreată doar la nivelul comisiei mixte de frontieră româno-ucrainene în cadrul activităţii de verificare în comun a frontierei de stat (activitate începută în anul 2004) şi nu este încă în vigoare. Legislaţia relevantă şi aplicabilă în acest moment este "Tratatul dintre România şi Ucraina privind regimul frontierei de stat româno-ucrainene, colaborarea şi asistenţa mutuală în problemele de frontieră" semnat la Cernăuţi pe data de 17 iunie 2003. Frontiera maritimă cu Republica Bulgaria nu a fost stabilită până la acest moment, astfel, schiţele cuprinse în prezentul plan conţin reprezentări ilustrative în ceea ce priveşte frontiera maritimă a României cu Republica Bulgaria. Apele maritime interioare ale României sunt suprafeţele de apă situate între ţărmul mării şi liniile de bază. |
Zona contiguă | Zona contiguă a României este fâşia de mare adiacentă mării teritoriale care se întinde spre largul mării până la distanţa de 24 mile marine, măsurată de la liniile de bază stabilite. În zona sa contiguă, România exercită controlul pentru prevenirea şi reprimarea încălcărilor pe teritoriul său, ale legilor şi reglementărilor sale din domeniul vamal, fiscal, sanitar şi al trecerii frontierei de stat. Linia de demarcaţie dintre zona contiguă a României şi cea a Ucrainei a fost stabilită la data 3.02.2009 prin decizia Curţii Internaţionale de Justiţie. Linia de demarcaţie dintre Zona contiguă a României şi cea a Republicii Bulgaria nu a fost stabilită până la acest moment. |
Zona economică exclusivă | Zona Economică Exclusivă a României este instituită în spaţiul marin al ţărmului românesc la Marea Neagră, situat dincolo de limita apelor mării teritoriale şi adiacent acestora, în care România îşi exercită drepturi suverane şi jurisdicţia asupra resurselor naturale ale fundului mării, subsolului acestuia şi coloanei de apă de deasupra, precum şi în ceea ce priveşte diferitele activităţi legate de explorarea, exploatarea, protecţia, conservarea mediului şi gestionarea acestora. România a declarat Zonă Economică Exclusivă (ZEE) o suprafaţă de cca 25.000 km2. În condiţiile specifice determinate de dimensiunile Mării Negre, întinderea Zonei Economice Exclusive a României se stabileşte prin delimitare, pe bază de acord încheiat cu statele vecine ale căror ţărmuri sunt limitrofe sau situate faţă în faţă cu litoralul românesc al Marii Negre, ţinându-se seama de faptul că lăţimea maximă a Zonei Economice Exclusive, în conformitate cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mării, ratificată de România prin Legea nr. 110/1996, poate fi de maximum 200 mile marine măsurate de la liniile de bază. Delimitarea zonei economice exclusive şi a platoului continental ale României şi Ucrainei în Marea Neagră a fost realizată de către Curtea Internaţională de Justiţie prin Hotărârea pronunţată la 3 februarie 2009. Delimitarea zonei economice exclusive şi a platoului continental în raport cu Bulgaria şi, respectiv, cu Turcia nu a fost realizată până în prezent1. 1 Reprezentările limitelor spaţiilor maritime ale României din schiţele cuprinse în prezentul plan au caracter ilustrativ, spaţiile maritime ale României nefiind delimitate complet. |






Anul | Populaţie totală | % creştere (anul 2000 = 100%) | Populaţie urbană | % creştere (anul 2000 = 100%) | Populaţie rurală | % creştere (anul 2000 = 100%) |
2000 | 495735 | - | 430954 | - | 64781 | - |
2005 | 495761 | 0,0 | 430971 | 0,0 | 64790 | 0,0 |
2010 | 495138 | -0,1 | 429924 | -0,2 | 65214 | 0,7 |
2015 | 495171 | -0,1 | 428333 | -0,6 | 66838 | 3,2 |
2020 | 486995 | -1,8 | 418828 | -2,8 | 68153 | 5,2 |
Zona costieră | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Medie 2016-2020 |
Rata migraţiei | -1,1‰ | -1,1‰ | -1,1‰ | -1,1‰ | -1,0‰ | -1,1‰ |
Rata natalităţii | -1,1‰ | -1,4‰ | -2,3‰ | -2,8‰ | -5,3‰ | -2,6‰ |
Grupe de vârstă | 2010 | 2020 | 2010 | 2020 |
Număr | % | |||
0-15 ani | 66229 | 67825 | 13,3 | 13,9 |
15-59 ani | 339616 | 296671 | 68,4 | 60,8 |
60+ ani | 90763 | 123272 | 18,3 | 25,3 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Total număr mediu de salariaţi zona costieră | 138370 | 138549 | 146088 | 147163 | 153180 | 147153 |
Număr de şomeri înregistraţi | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
4506 | 4084 | 3683 | 3552 | 3332 | 3790 |

Port | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Reţea TEN-T | |
1 | Constanţa | 47.066.000 | 48.664.000 | 50.233.000 | 49.436.000 | 51.600.000 | 56.750.000 | centrală |
2 | Midia | 6.898.000 | 6.360.000 | 7.374.000 | 7.695.000 | 8.154.000 | 8.215.000 | |
3 | Galaţi | 6.019.000 | 7.312.000 | 7.726.000 | 7.520.000 | 7.720.000 | 7.980.000 | centrală |
4 | Tulcea | 1.257.000 | 1.513.000 | 1.554.000 | 1.403.000 | 1.804.000 | 1.992.000 | globală |
5 | Brăila | 924.000 | 822.000 | 842.000 | 765.000 | 957.000 | 1.232.000 | globală |
6 | Călăraşi - Chiciu | 493.000 | 470.000 | 544.000 | 664.000 | 757.000 | 1.106.000 | globală |
7 | Giurgiu | 379.000 | 615.000 | 543.000 | 603.000 | 678.000 | 830.000 | centrală |
8 | Mangalia | 284.000 | 231.000 | 239.000 | 90.000 | 103.000 | 267.000 |


Portul/Punctul de debarcare | Capturile aferente porturilor şi punctelor de debarcare (tone) | Total 2012-2021 | |||||||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Port Sulina | 159,9 | 128,9 | 215,2 | 738,9 | 47,2 | 24,2 | 26,2 | 20,2 | 25,8 | 15,4 | 1401,9 |
Port Midia | 20,0 | 188,8 | 507,0 | 1551,3 | 2914,7 | 3351,9 | 2882,4 | 2704,0 | 2392,8 | 2038,5 | 18551,4 |
Port Tomis | 0,0 | 155,4 | 132,9 | 675,5 | 1092,7 | 1725,6 | 1203,4 | 952,0 | 539,1 | 296,2 | 6772,8 |
Port Constanţa | 0,0 | 123,2 | 177,8 | 417,8 | 701,7 | 710,8 | 597,9 | 436,0 | 145,8 | 66,8 | 3377,9 |
Port Mangalia | 61,0 | 263,7 | 169,8 | 260,7 | 8,7 | 4,8 | 731,0 | 766,0 | 549,1 | 189,7 | 3004,6 |
PD Sfântu Gheorghe | 0,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 12,8 | 29,9 | 0,0 | 146,2 | 148,5 | 110,0 | 448,0 |
PD Edighiol | 6,0 | 161,0 | 214,7 | 635,9 | 1301,1 | 1458,4 | 1242,3 | 1161,0 | 155,0 | 80,5 | 6415,7 |
PD Mamaia | 206,6 | 3,5 | 35,9 | 26,6 | 59,0 | 1316,3 | 216,2 | 335,6 | 31,6 | 37,3 | 2268,6 |
PD Agigea | 3,8 | 3,3 | 10,9 | 20,0 | 18,3 | 20,6 | 56,7 | 50,5 | 300,0 | 129,7 | 613,9 |
PD Eforie Sud | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 17,0 | 20,2 | 83,5 | 48,2 | 99,7 | 268,6 |
PD Costineşti | 319,6 | 491,1 | 475,9 | 463,5 | 317,8 | 872,6 | 749,1 | 475,0 | 104,3 | 10,6 | 4279,4 |
PD Olimp | 14,1 | 77,7 | 247,6 | 37,4 | 356,0 | 10,8 | 10,7 | 11,4 | 15,4 | 46,7 | 827,7 |
PD 2 Mai | 7,7 | 12,1 | 8,9 | 13,6 | 6,1 | 9,4 | 7,9 | 6,6 | 7,5 | 4,5 | 84,4 |
PD Vama Veche | 6,6 | 8,5 | 2,0 | 0,2 | 0,7 | 0,8 | 0,4 | 1,9 | 0,0 | 1,5 | 22,6 |
Total (to) | 805,9 | 1617,0 | 2198,8 | 4841,3 | 6836,9 | 9553,2 | 7744,4 | 7149,9 | 4462,9 | 3127,1 | 48337,4 |
Localizare | Valoare turistică şi activităţi |
Sulina şi C.A. Rosetti | Oraş cu port turistic şi patrimoniul fabulos, inclusiv în ceea ce priveşte comunele adiacente |
Sfântu Gheorghe, Murighiol, Jurilovca | Localităţi cu creşterea cererii de turism, pentru specificitatea şi potenţialul local, complexitatea mai mare a serviciilor turistice (în continuă dezvoltare) în domeniile explorării ariilor naturale protejate, pescuitului sportiv, observării păsărilor etc. |
Sulina, Sfântu Gheorghe | Turism de agrement şi recreere |
Rezervaţia Biosferei Delta Dunării, Rezervaţia Peştera Movile (Mangalia) | Ecoturism, Turism practicat în scopuri ştiinţifice |
Sfântu Gheorghe, Murighiol, Jurilovca, 2 Mai, Vama Veche, Corbu | Turism rural |
Corbu, Vadu, Cap Midia | Turism bazat pe resurse naturale |
Techirghiol, Eforie Nord, Mangalia, Murighiol | SPA, turism balnear |
Toate staţiunile situate pe coasta Mării Negre | Turism curativ heliomarin, Turism de afaceri, Turism bazat pe evenimente, Turism de masă |
Toate staţiunile din partea sudică a zonei costiere | Turism de agrement, Turism sportiv - vânătoare sportivă, pescuit sportiv, sporturi nautice |
Podişul Dobrogei | Turism viticol |






Denumire perimetru | Tip resurse minerale | UAT |
Mangalia Hercules | Ape minerale naturale | Mangalia, Constanţa |
Mangalia Laborator | Ape minerale naturale | Mangalia, Constanţa |
Mangalia Sanatoriu I | Ape minerale naturale | Mangalia, Constanţa |
Saturn F 4078-IFLGS | Ape minerale terapeutice | Saturn, Constanţa |
Saturn F9-SAFAR | Ape minerale terapeutice | Saturn, Constanţa |
Constanţa Marea Neagră | Nămoluri sapropelice | Constanţa |
Mangalia Marea Neagră | Nămoluri sapropelice | Mangalia, Constanţa |

Descrierea actului de autorizare | Beneficiarul actului de autorizare |
Act de autorizare privind lucrări offshore pentru proiectul "Dezvoltare gaze naturale Midia (MGD)- Componenta offshore" | BLACK SEA OIL & GAS - S.A. |
Act de autorizare privind lucrările efectuate pe uscat pentru proiectul "Dezvoltare gaze naturale Midia (MGD)- Conducta de alimentare din amonte - Segment terestru" | BLACK SEA OIL & GAS - S.A. |
Act de autorizare privind executarea unui studiu geotehnic onshore/pe uscat, în localitatea Tuzla, aferent traseului terestru al conductei şi a locaţiei unde se doreşte amplasarea staţiei de măsurare a gazelor naturale, pentru proiectul "Executare foraje geotehnice în vederea evaluării imobilelor" | EXXON MOBIL EXP. and PROD. ROMANIA LIMITED NASSAU (Bahamas) Sucursala Bucureşti |
Act de autorizare executare studiu geotehnic localitatea Corbu, judeţul Constanţa, proiect "Execuţie foraje geotehnice suplimentare pe amplasamentul staţiei de tratare gaze", localitatea Corbu, comuna Corbu, judeţul Constanţa | BLACK SEA OIL & GAS - S.A. |
Act de autorizare executare lucrări "Foraje geotehnice offshore" pe traseul segment submarin conducte alimentare din amonte Ana-STG-zona Vadu, judeţul Constanţa, proiect "Dezvoltare gaze naturale MIDIA". | BLACK SEA OIL & GAS - S.A. |







Nr. crt. | Obiective specifice | Direcţii de acţiune/Măsuri | Instituţii responsabile |
1. | Creşterea gradului de siguranţă a traficului şi reducerea numărului de evenimente de navigaţie | 1.1. Înfiinţarea şi dezvoltarea sistemului de dirijare a traficului naval de-a lungul litoralului românesc (Coastal VTS), asigurând astfel o dirijare unitară pentru intrarea/ieşirea navelor în/din porturile maritime româneşti | Autoritatea Navală Română |
1.2. Asigurarea semnalizării maritime prin mijloace de semnalizare luminoase/neluminoase de la coastă | Direcţia hidrografică maritimă Autoritatea Navală Română | ||
1.3. Elaborarea/Actualizarea produselor geospaţiale marine (hărţi de navigaţie, publicaţii nautice, avize de navigatori) în conformitate cu standardele Organizaţiei Hidrografice Internaţionale | Direcţia hidrografică maritimă | ||
2. | Creşterea gradului de fluenţă a traficului | 2.1. Crearea unei rute recomandate de deplasare a navelor de-a lungul ţărmului românesc al Mării Negre (de la Sulina la Mangalia) | Autoritatea Navală Română/C.N. Administraţia Porturilor Maritime - S.A. Constanţa |
3. | Reducerea poluării în zona marină a României | 3.1. Mărirea numărului de controale la nave referitor la respectarea normelor interne şi a convenţiilor internaţionale privind prevenirea poluării/mărirea numărului de sancţiuni contravenţionale şi mărirea cuantumului acestor sancţiuni | Autoritatea Navală Română |
4. | Dezvoltarea infrastructurii portuare | 4.1. Dezvoltarea portului Constanţa | Autoritatea Navală Română/C.N. Administraţia Porturilor Maritime - S.A. Constanţa |
Nr. crt. | Obiective specifice | Direcţii de acţiune/Măsuri | Instituţii responsabile |
1. | Dezvoltarea infrastructurii pescăreşti | 1.1. Implementarea proiectului "Facilităţi pescăreşti pentru portul Midia", aflat în faza de aprobare PUZ Identificarea locaţiilor unde se preconizează amplasamentele punctelor de debarcare | Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură |
1.2. În cazul în care se propun dezvoltări în cadrul parcurilor eoliene offshore, se va analiza modul în care propunerea va permite şi facilita accesul la pescuit şi va gestiona şi atenua impactul asupra mediului marin. | Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, prin Administraţia Naţională "Apele Române" (ABA Dobrogea Litoral) CJ Constanţa Direcţia generală pescuit - Autoritatea de management pentru POPAM (DGP-AMPOPAM) Ministerul Energiei | ||
2. | Dezvoltarea acvaculturii marine | 2.1. Utilizarea apelor marine pentru activităţi de acvacultură cu respectarea legislaţiei în vigoare | Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură şi Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Administraţia Naţională "Apele Române" (ABA Dobrogea-Litoral) |
2.2. Protejarea zonelor destinate acvaculturii marine prin impunerea unei distanţe minime faţă de ţărm pentru alte activităţi conflictuale | Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură | ||
2.3. Dezvoltarea de puncte de debarcare numai pentru acvacultură | Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură |
Nr. crt. | Obiective specifice | Direcţii de acţiune/Măsuri | Instituţii responsabile |
1. | Reducerea impactului negativ pe care activităţile economice din turism şi activităţile conexe îl au asupra mediului, patrimoniului cultural şi natural | 1.1. Identificarea zonelor vulnerabile, care prezintă risc climatic de inundaţii - hărţi de risc | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor |
1.2. Sprijinirea actualizării documentaţiilor de urbanism, cu delimitarea zonelor vulnerabile, reglementări privind utilizarea terenurilor în scopuri turistice, conservarea, protecţia şi valorificarea zonelor naturale, dezvoltarea infrastructurii turistice etc. | Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei | ||
1.3. Protecţia şi reconstituirea plajelor, ca urmare a eroziunii, cu respectarea strictă a prevederilor legale în vigoare | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor | ||
2. | Creşterea gradului de satisfacţie a turiştilor şi oferirea unui produs turistic durabil, de calitate, accesibil tuturor categoriilor de turişti | 2.1. Continuarea programului "Blue Flag" de etichetare pentru plaje şi porturi turistice şi asigurarea calităţii apei de îmbăiere | Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, autorităţi ale administraţiei publice locale |
2.2. Realizarea infrastructurii de vizitare pentru arii naturale protejate din zona costieră | Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate | ||
2.3. Dezvoltarea unor facilităţi pentru sporturi nautice | Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, autorităţi ale administraţiei publice locale, operatori economici | ||
2.4. Dezvoltarea unor porturi turistice la Marea Neagră şi la Dunăre (Delta Dunării) | Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, autorităţi ale administraţiei publice locale | ||
2.5. Dezvoltarea unor noi structuri de tratament balnear şi wellness | Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, autorităţi ale administraţiei publice locale, operatori economici |
Nr. crt. | Obiective specifice | Direcţii de acţiune/Măsuri | Instituţii responsabile |
1. | Atingerea stării ecologice bune a regiunii marine Marea Neagră | 1.1. Implementarea Hotărârii Guvernului nr. 432/2020 privind aprobarea Programului de măsuri pentru atingerea stării ecologice bune a regiunii marine Marea Neagră | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor |
2. | Monitorizarea permanentă a elementelor biologice şi chimice, a biotopului marin (apă, sediment) | 2.1. Evaluarea efectelor implementării măsurilor pentru atingerea stării ecologice bune a regiunii marine Marea Neagră | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor |
3. | Monitorizarea speciilor şi habitatelor de interes comunitar | 3.1. Evaluarea stării de conservare a speciilor şi habitatelor de interes comunitar, conform prevederilor Directivei Habitate 3.2. Evaluarea stării de conservare a speciilor de păsări, conform prevederilor Directivei Păsări | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor |
4. | Protecţia şi extinderea reţelei de arii naturale protejate marine | 4.1 Extinderea reţelei de arii naturale protejate marine la cel puţin 30% din suprafaţa marină (atât în zona apelor teritoriale, cât şi în EEZ) 4.2. Identificarea şi desemnarea de arii naturale protejate cu protecţie strictă a cel puţin 10% din suprafaţa marină 4.3. Gestionarea eficientă a ariilor naturale protejate marine prin stabilirea de măsuri de conservare şi elaborarea de planuri de management | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate |
5. | Controlul speciilor invazive | 5.1. Controlul şi/sau eradicarea speciilor invazive | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor |
6. | Desemnarea de noi situri UNESCO | 6.1. Fundamentarea şi desemnarea sitului patrimoniului mondial UNESCO "Peştera Movile" | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor |
Nr. crt. | Obiective specifice | Direcţii de acţiune/Măsuri | Instituţii responsabile |
1. | Dezvoltarea proiectelor de exploatare a gazelor naturale offshore din Marea Neagră în vederea contribuirii la asigurarea securităţii şi independenţei energetice | 1.1. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi de reglementare competitiv, transparent şi predictibil 1.2. Întărirea capacităţii instituţionale 1.3. Noi dezvoltări ale Sistemului naţional de transport în scopul preluării gazelor naturale de la ţărmul Mării Negre | Ministerul Energiei, Secretariatul General al Guvernului, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale |
2. | Dezvoltarea sustenabilă a bazei de resurse minerale neenergetice interne | 2.1. Promovarea explorării 2.2. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi de reglementare competitiv, transparent şi predictibil | Secretariatul General al Guvernului, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale |
3. | Limitarea impactului negativ asupra mediului al sectorului petrolier offshore | 3.1. Aplicarea măsurilor care limitează emisiile de GHG în activităţile de exploatare offshore 3.2. Reducerea amprentei spaţiale a instalaţiilor petroliere offshore prin proiectarea/construirea de noi instalaţii fără personal, comandate de la distanţă | Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor |
4. | Creşterea siguranţei operaţiunilor petroliere offshore | 4.1. Asigurarea unui cadru reglementat care să permită desfăşurarea tuturor operaţiunilor petroliere offshore în repere de siguranţă operaţională în conformitate cu prevederile din legislaţia naţională şi europeană/internaţională în domeniu 4.2. Limitarea consecinţelor accidentelor majore | ACROPO |
Nr. crt. | Obiective specifice | Direcţii de acţiune/Măsuri | Instituţii responsabile |
1. | Dezvoltarea cadrului legislativ şi de reglementare în domeniul surselor regenerabile offshore | 1.1. Elaborarea cadrului legislativ şi de reglementare conform legislaţiei şi recomandărilor Uniunii Europene 1.2. Identificarea şi pregătirea schimbărilor de reglementare şi instituţionale necesare susţinerii iniţiativelor de dezvoltare a proiectelor de energie eoliană offshore 1.3. Analizarea potenţialului de generare a hidrogenului din energia eoliană offshore în diferite scenarii (costuri, gradul de competitivitate, reducerea costului pe kg de hidrogen) 1.4. Identificarea perimetrelor cu potenţial pentru exploatarea resurselor regenerabile offshore şi stabilirea condiţiilor de amplasare | Ministerul Energiei ACROPO Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei |
2. | Consolidarea securităţii energetice atât pentru România, cât şi pentru regiunea sud-est europeană | 2.1. Susţinerea dezvoltării proiectelor din surse regenerabile de energie eoliană offshore pe baza cadrului legislativ, a Planului Naţional Integrat Energie-Schimbări Climatice, a mecanismelor de finanţare disponibile şi a cerinţelor şi recomandărilor UE | Ministerul Energiei |
Nr. crt. | Obiective specifice | Direcţii de acţiune/Măsuri | Instituţii responsabile |
1. | Inventarierea patrimoniului cultural subacvatic | 1.1. Realizarea unui inventar sistematic al obiectelor şi zonelor valoroase din punctul de vedere al patrimoniului cultural în vederea protejării lor şi a departajării acestora de zonele care pot fi redate exploatării economice | Ministerul Culturii |
2. | Protejarea patrimoniului cultural subacvatic | 2.1. Respectarea în relaţia cu protejarea patrimoniului arheologic subacvatic a regulilor de intervenţie şi a interdicţiilor cu legislaţia în vigoare | Ministerul Culturii |
Nr. crt. | Obiective specifice | Direcţii de acţiune/Măsuri | Instituţii responsabile |
1. | Continuarea activităţilor de cercetare în domeniile tradiţionale | 1.1. Analiza stării ecologice a macrosistemului Dunăre-Delta Dunării- Marea Neagră 1.2. Studierea resurselor vii din mare şi valorificarea acestora 1.3. Studii geologice, sedimentologice şi geofizice de detaliu în zona Dunării de Jos a deltei, a litoralului românesc şi a platoului continental al Mării Negre 1.4. Studierea resurselor de energie convenţională 1.5. Cercetare de acvacultură pentru creşterea algelor 1.6. Studiu specii noi pretabile pescuitului 1.7. Cercetare pentru introducerea în acvacultura marină de noi specii de peşte/moluşte/crustacee 1.8. Identificarea de unelte de pescuit cu impact redus de mediu | Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării |
2. | Deschiderea de noi domenii de cercetare ale Mării Negre | 2.1. Dezvoltarea cercetării în domenii precum: poluanţi emergenţi în sistemul Dunăre-Delta Dunării-Marea Neagră, surse marine de energie neconvenţională, distribuţia şi starea de conservare a speciilor şi habitatelor de interes conservativ etc. | Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării |
3. | Gestionarea bazei oficiale de date hidrografice maritime (conform Legii nr. 395/2004) | 3.1. Avizarea/ Monitorizarea activităţilor de cercetare hidrografică în Zona economică exclusivă a României | Direcţia hidrografică maritimă |
Indicator | Sursa |
Numărul de porturi/adăposturi pescăreşti amenajate | MADR, prin ANPA |
Numărul de unităţi de maricultură (acvacultură marină) funcţionale | MADR, prin ANPA |
Indicator | Sursa |
Indicatori generici: diversitatea biologică, speciile neindigene, specii peşti comerciali, eutrofizarea, integritatea fundului mării, contaminanţi, contaminanţi în peşte şi alte resurse vii destinate consumului uman, deşeurile marine, zgomot, arii protejate marine, arii protejate stricte | MMAP Anexa 1 Descriptori - Directiva-cadru Strategia pentru mediul marin Directivele pe Natură (Păsări şi Habitate) Alte documente (de exemplu, Strategia UE privind biodiversitatea pentru 2030) |
Indicatori biologici, hidromorfologici, fizico-chimici (în special grupa nutrienţilor), contaminanţi | MMAP |
Evoluţia fenomenului de eroziune costieră | MMAP |
Număr de descriptori care se încadrează în starea ecologică bună | MMAP |
Cantităţile de deşeuri din plastic provenite de la uneltele de pescuit | MMAP |
Capturile accidentale de delfini | MMAP |
Prezenţa speciilor neindigene în apele de balast | MMAP |
Indicator | Sursa |
Suprafaţa (mp) dragată la cota de proiect, a bazinelor/şenalelor navigabile | ANR |
Suprafaţa bazinelor/şenalelor nou-create în porturi | ANR |
Număr evenimente de navigaţie (conform Legii nr. 412 din 26 iunie 2002 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind navigaţia civilă) | Conform evidenţelor şi înregistrărilor din baza de date a ANR |
Număr poluări accidentale | ANR |
Număr proiecte aflate în derulare şi finalizate pentru modernizarea infrastructurii portuare | MTI |
Traficul portuar (mil. tone/an) | INS |
Indicator | Sursa |
Suprafeţe cercetate arheologic pentru care au fost aprobate de către Comisia naţională de arheologie rapoarte de cercetare arheologică | MC |
Numărul perimetrelor cu vestigii arheologice subacvatice identificate, în scopul protejării lor şi departajării acestora de zonele care pot fi redate exploatării economice | MC |
Numărul zonelor de protecţie instituite şi reglementate pentru perimetrele cu vestigii arheologice subacvatice - situri şi epave, în scopul departajării acestora de zonele care pot fi redate exploatării economice, în intervalul de monitorizare | MC |
Indicator | Sursa |
Număr hărţi de vulnerabilitate (risc) pentru zona costieră elaborate | MDLPA MMAP |
Număr PUG-uri actualizate | MDLPA |
Mp de plajă reconstruiţi | ABA D-L |
Număr plaje autorizate în scop turistic | MEAT |
Număr plaje/porturi turistice etichetate Blue Flag | MEAT |
Număr de arii naturale protejate în care s-a realizat infrastructură de vizitare | ANANPMMAP |
Număr de noi facilităţi pentru agrement nautic | MEAT Autorităţi publice locale |
Număr de porturi turistice amenajate | MEAT Autorităţi publice locale |
Număr de noi structuri de tratament balnear şi wellness | MEAT MS |
Indicator | Sursa |
Număr turbine instalate | ME ACROPO |
Putere instalată în capacităţile de producţie de energie electrică din sursă eoliană offshore | ANRE |
Indicator | Sursa |
Capacitatea de producţie a instalaţiilor petroliere offshore | ME, ACROPO |
Volumele anuale de hidrocarburi evacuate în mare în mod accidental | ACROPO |
Capacitatea de transport hidrocarburi prin conducte submarine | ME, ACROPO |
Număr de incidente anuale investigate | ACROPO |






Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (37)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (36)
- Regulamentul 869/30-mai-2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013
- Regulamentul 241/12-feb-2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă
- Regulamentul 1241/20-iun-2019 privind conservarea resurselor piscicole şi protecţia ecosistemelor marine prin măsuri tehnice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1967/2006 şi (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului şi a Regulamentelor (UE) nr. 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 şi (UE) 2019/1022 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 894/97, (CE) nr. 850/98, (CE) nr. 2549/2000, (CE) nr. 254/2002, (CE) nr. 812/2004 şi (CE) nr. 2187/2005 ale Consiliului