Ordonanță de urgență 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene

M.Of. 705

În vigoare
Versiune de la: 26 Mai 2023
Ordonanță de urgență 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene
Dată act: 31-iul-2020
Emitent: Guvernul
Ţinând cont de faptul că întreprinderile mici şi mijlocii, reglementate prin Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare IMM-uri, s-au confruntat pe perioada declarării stării de urgenţă cu probleme determinate fie de lipsa consumatorilor, caz în care activităţile IMM-urilor au fost puternic afectate prin scăderea cifrei de afaceri, iar personalul angajat a fost trimis în şomaj tehnic, fie de faptul că activităţile desfăşurate de IMM-uri au fost interzise prin ordonanţe militare pe perioada declarării stării de urgenţă sau au fost îngrădite pe perioada stării de alertă, situaţie în care de asemenea personalul angajat al IMM-urilor a fost trimis în şomaj tehnic, iar toate aceste măsuri au condus la un blocaj al acestor activităţi economice la nivel naţional,
deoarece IMM-urile deţin o pondere importantă în activitatea economică la nivel naţional, numărul total al acestora fiind de 723.595 de companii, cu o pondere însemnată pentru microîntreprinderi de 666.356 de companii, respectiv o pondere relativ medie de 48.230 de întreprinderi mici, precum şi 9.009 întreprinderi mijlocii care desfăşoară activităţi în diferite domenii de activitate, iar pentru reluarea urgentă a activităţii curente au nevoie de capital de lucru, astfel cum acesta este definit prin Regulamentul (UE) 2020/460 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 şi (UE) nr. 508/2014 în ceea ce priveşte anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiţii în sistemele de sănătate ale statelor membre şi în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacţie la epidemia de COVID-19 - Iniţiativa pentru investiţii ca reacţie la coronavirus, care urmează a fi utilizat pentru finanţarea activităţilor curente ale IMM-urilor,
având în vedere faptul că ajutorul de stat se poate acorda doar până la data de 31 decembrie 2020,
întrucât IMM-urile deţin o parte însemnată din forţa de muncă activă a României prin contractele individuale de muncă încheiate, respectiv un număr total de 2.564.484 de contracte, din care 886.803 contracte încheiate de microîntreprinderi, 860.996 de contracte încheiate de întreprinderi mici şi 816.685 de contracte încheiate de întreprinderile mijlocii, astfel încât nevoia de sprijin a acestora fie prin granturi pentru capital de lucru, fie prin granturi de investiţii este o nevoie reală cu un impact major asupra echilibrelor macroeconomice ale României,
având în vedere că măsurile de sprijin pentru reluarea activităţilor economice la nivel naţional influenţează direct capacitatea operaţională a IMM-urilor de a relua activităţile pe o piaţă de consum şi producţie grav afectată de epidemia de COVID-19, iar prin neluarea acestor măsuri de sprijin IMM-urile se pot confrunta cu grave dificultăţi în desfăşurarea activităţilor curente şi de investiţii, cu impact direct asupra veniturilor bugetului de stat, dar şi asupra creşterii ratei şomajului în România,
deoarece o parte din IMM-uri au nevoie de grant pentru capital de lucru necesar pentru plata datoriilor curente, constituirea stocurilor de materie primă, mărfuri, materiale consumabile, dar şi pentru achiziţionarea echipamentelor de protecţie medicală necesare propriilor salariaţi, iar în lipsa capitalului de lucru reluarea activităţii curente va fi dificil de realizat,
întrucât o parte din IMM-uri, ca urmare a crizei provocate de COVID-19, trebuie să îşi realoce activitatea prin crearea unor capacităţi de producţii noi, prin desfăşurarea unor activităţi noi sau prin implementarea unor proiecte de investiţii noi, iar pentru aceasta au nevoie de granturi pentru investiţii de mică valoare, astfel încât să se creeze capacităţi de producţie mici şi să se poată obţine produse şi servicii noi adaptate la cerinţele consumatorilor,
luând în considerare că există un risc substanţial de recesiune economică în anul 2020, iar în acest context multe segmente ale economiei europene sunt blocate din cauza epidemiei de COVID-19 şi lanţurile de aprovizionare şi schimburile comerciale globale sunt profund afectate, fiind necesare măsuri de sprijin pentru deblocarea redresarea activităţilor economice,
având în vedere faptul că, în lipsa adoptării măsurilor propuse în regim de urgenţă, sectorul IMM, care reprezintă o prioritate a programului de relansare economică a Guvernului României, nu ar putea beneficia de condiţii de finanţare adecvată pentru proiectele de relansare a activităţilor, de investiţii sau pentru capitalul de lucru necesar derulării activităţii curente ale întreprinderilor grav afectate de pandemia de COVID-19,
ţinând cont de faptul că sprijinirea sectorului IMM reprezintă o prioritate a programului de relansare economică al Guvernului României, în condiţiile în care acest sector are o contribuţie importantă la creşterea economică naţională şi crearea de locuri de muncă, sens în care trebuie să beneficieze din partea statului de politici publice care vizează printre altele îmbunătăţirea accesului la finanţare,
luând în considerare faptul că este necesară adoptarea unui act normativ care să asigure temeiul juridic pentru modificarea Programului operaţional Competitivitate în sensul stabilirii valorilor sumelor forfetare, având în vedere numărul mare de IMM-uri afectate şi impactul implicit asupra economiei, precum şi faptul că semnarea contractelor pentru acordarea ajutorului de stat are ca dată-limită 31 decembrie 2020, motiv pentru care este necesară adoptarea de urgenţă a măsurilor de sprijin pentru capitalul de lucru şi investiţional propus,
întrucât neadoptarea prezentului act normativ determină imposibilitatea acordării în cadrul Programului operaţional Competitivitate a unui sprijin financiar în cuantum de 1 miliard de euro pentru IMM-urile afectate în contextul pandemiei de COVID-19,
întrucât neadoptarea unor măsuri în regim de urgenţă pentru IMM-uri ar conduce la blocarea/întârzierea relansării economice şi, implicit, la pierderea unor sume considerabile din fondurile europene alocate României,
având în vedere că elementele mai sus menţionate vizează interesul public şi strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează cadrul general pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, denumit în continuare POC, în contextul crizei provocate de COVID-19, pentru beneficiarii prevăzuţi la alin. (3), a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă sau îngrădite pe perioada stării de alertă.
(2)Formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se referă la:
a)microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară;
b)granturi pentru capital de lucru acordate sub formă de sumă forfetară şi în procent din cifra de afaceri;
c)[textul din Art. 1, alin. (2), litera C. din capitolul I a fost abrogat la 15-iun-2021 de Art. I, punctul 1. din Ordonanta urgenta 48/2021]
(3)Întreprinderile mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, sunt beneficiari pentru fondurile externe nerambursabile prevăzute la alin. (2), iar persoanele fizice autorizate, denumite în continuare PFA, şi cabinetele medicale individuale, denumite în continuare CMI, pentru fondurile externe nerambursabile prevăzute la alin. (2) lit. a).
Art. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, denumit în continuare MAT, în parteneriat cu agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, denumite în continuare AIMMAIPE, în baza contractului de finanţare încheiat cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional Competitivitate, denumită în continuare AM-POC, în calitate de furnizor de ajutor de stat. Administratorul schemei este împuternicit să deruleze proceduri în legătură cu schema de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile contractelor de finanţare semnate cu AM-POC, inclusiv pentru aplicaţiile eligibile a căror valoare excedează plafonului acestor contracte;

b)administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS;
c)administrator operaţional al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor stat - MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE;

d)sistem informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - sistemul informatic integrat proiectat şi dezvoltat de STS pe baza cerinţelor operaţionale furnizate de MAT, în scopul gestionării acordării sprijinului financiar pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 1 alin. (3), în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă; sistemul informatic este găzduit şi administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operaţional de MAT şi AIMMAIPE, fondurile necesare proiectării, dezvoltării, testării, punerii în funcţiune, operării, administrării tehnice şi operaţionale, respectiv mentenanţei preventive şi corective fiind asigurate din fonduri externe nerambursabile, prin POC, şi de la bugetul de stat, în baza contractului de finanţare semnat în acest sens de AM-POC cu MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, conform regulilor de eligibilitate stabilite prin Ghidul solicitantului;

e)beneficiarii finali ai ajutorului de stat - IMM/microîntreprinderi/PFA/CMI, organizaţii neguvernamentale cu activitate economică, denumite în continuare ONG-uri cu activitate economică şi sportivă, care primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru, prin încheierea unui contract de ajutor de stat cu administratorul schemei de ajutor de stat;

f)CMI - unitatea, cu sau fără personalitate juridică, furnizoare de servicii publice, de stat sau private, de asistenţă medicală umană preventivă, curativă, de recuperare şi de urgenţă. Serviciile de sănătate ale cabinetelor medicale se realizează de medici de medicină generală - medici de familie, medici stomatologi, medici specialişti şi alte categorii de personal medical autorizat. În CMI îşi exercită profesia medicul titular, care poate avea ca salariaţi ori colaboratori medici sau orice altă categorie de personal;
g)capital de lucru - diferenţa dintre activele curente şi datoriile curente ale unei întreprinderi;
h)grant pentru capital de lucru - grant direct acordat beneficiarilor de ajutor de stat sub formă de sumă forfetată reprezentând 15% din cifra de afaceri înregistrată în anul 2019;
i)[textul din Art. 2, litera I. din capitolul I a fost abrogat la 15-iun-2021 de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 48/2021]
j)IMM - întreprinderile înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, sau în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care au mai puţin de 250 de angajaţi şi o cifră de afaceri anuală netă care nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro;
k)microgrant - grant direct în valoare de 2.000 euro acordat sub formă de sumă forfetară beneficiarilor de ajutor de stat consideraţi vulnerabili la riscul de răspândire a virusului SARS-CoV-2;
l)PFA - întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce foloseşte, în principal, forţa sa de muncă;
m)industrii creative - industrii care îşi au originea în creativitatea, talentul şi măiestria indiviziilor şi care au potenţialul creării de locuri de muncă şi prosperitate prin generarea şi exploatarea proprietăţii intelectuale.
Art. 3
(1)Formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevăzute la art. 1 alin. (2) se acordă în cadrul POC pentru care MIPE îndeplineşte funcţia de Autoritate de management, denumită în continuare AM, şi furnizor de ajutor de stat.

(2)Pentru formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevăzute la art. 1 alin. (2), MAT în parteneriat cu AIMMAIPE îndeplineşte funcţia de administrator de schemă de ajutor de stat, în condiţiile prevăzute în contractele de finanţare încheiate între MIPE, prin AM-POC, pe de o parte, şi MAT în parteneriat cu AIMMAIPE, pe de altă parte.

CAPITOLUL II:Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile
Art. 4
(1)Microgranturile au valoarea de 2.000 euro şi se acordă o singură dată, sub formă de sumă forfetară, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările ulterioare, şi ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
(2)Fondurile alocate pentru acordarea de microgranturi în cadrul POC 2014-2020 sunt în valoare totală de 100.000.000 euro, din care 85.000.000 euro se alocă din bugetul POC 2014-2020 şi 15.000.000 euro din cofinanţarea de la bugetul de stat.
Art. 5
(1)Microgranturile se acordă pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat cu următoarele categorii de beneficiari:
a)întreprinderile mici şi mijlocii care fac dovada prin situaţiile financiare depuse că nu deţin salariaţi cu contract individual de muncă la data de 31 decembrie 2019;
b)PFA/Întreprinderi individuale/Întreprinderi familiale, alţi profesionişti, astfel cum sunt reglementaţi de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, care desfăşoară profesii liberale reglementate prin acte cu putere de lege şi ONG-uri cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1.

c)PFA/CMI, dacă au fost implicate în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea şi tratamentul pacienţilor diagnosticaţi cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 82/2020. Dovada implicării în activităţile legate de COVID-19, dar şi pentru neacordarea stimulentului medical se face prin completarea unui formular anexă la cererea de finanţare emis de unitatea sanitară unde a prestat serviciul beneficiarul/direcţia de sănătate publică judeţeană, după caz, care va fi stabilit la nivelul Ghidului solicitantului.
(2)Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eşantion, de către MAT/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanţare şi încheierea contractelor de finanţare, cu condiţia recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia PFA şi CMI.

Art. 6
Microgranturile prevăzute la art. 4 alin. (1) se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, beneficiarilor care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
a)au desfăşurat activitate curentă/operaţională pe perioada a cel puţin unui an calendaristic înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia PFA/CMI pentru care începerea activităţii poate să fi avut loc până la data de 1 februarie 2020;
b)au obţinut o cifră de afaceri în exerciţiul financiar anterior depunerii cererii de finanţare de cel puţin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. a), care au fost înfiinţaţi în anul 2019, cu o cifră de afaceri mai mică de 5.000 euro, pentru care plafonul minim al cifrei de afaceri se calculează prin înmulţirea numărului de luni întregi de activitate din anul 2019 cu suma de 415 euro, şi a beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. b) şi c).

c)îşi menţin activitatea pe o perioadă de cel puţin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub formă de microgrant.
Art. 7
(1)Beneficiarii de microgranturi pot utiliza alocările din fonduri externe nerambursabile pentru susţinerea unor cheltuieli de tipul:
a)cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiari;
b)datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi potrivit contractelor încheiate;
c)cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
d)cheltuieli privind achiziţia de servicii şi reparaţii necesare activităţii curente de bază, cu excepţia serviciilor de consultanţă, studii şi alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă;
e)cheltuieli privind echipamentele de protecţie medicală, inclusiv materiale de dezinfecţie pentru protecţia împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2;
f)cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activităţii curente;
g)cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activităţii;
h)cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
(2)Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe eşantion de 1% în scopul validării justificării sumei forfetare.
(3)Beneficiarii de microgranturi vor depune o declaraţie pe proprie răspundere prin care îşi vor asuma faptul că utilizarea microgranturilor în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat.
Art. 8
Cererile de finanţare depuse în cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finanţare în ordinea depunerii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate care vor fi stabilite în Ghidul solicitantului.
Art. 9
(1)Pentru microgranturi, mecanismul financiar prin care se asigură finanţarea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea următoarelor etape:
a)MAT, AIMMAIPE şi STS, în baza acordului de parteneriat încheiat între aceştia, vor trebui sa îşi cuprindă în bugetele proprii valoarea totală a proiectelor corespunzătoare activităţii/activităţilor proprii. În acest sens vor depune Fişa de fundamentare pentru proiectul propus la finanţare/finanţat din fonduri externe nerambursabile, denumit în continuare FEN post aderare F1, conform art. 2 alin. (2) şi (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 93/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării creditelor de angajament şi creditelor bugetare necesare încheierii contractelor de finanţare şi implementării proiectelor;

b)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune cererea de finanţare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data lansării apelului de proiecte;

c)MIPE şi MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, vor încheia contractul de finanţare în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de finanţare, după parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformităţii administrative şi eligibilităţii, precum şi a etapei de evaluare tehnică şi financiară;

d)MAT va încheia convenţii de colaborare cu băncile în baza unui proces transparent de selecţie şi cu respectarea procedurilor legale prevăzute de Ghidul solicitantului pentru derularea operaţiunilor de efectuare a plăţilor către beneficiarii schemei de microgranturi. Comisioanele, dobânzile, taxele, precum şi orice alte cheltuieli bancare sunt în sarcina exclusivă a beneficiarului de microgranturi;

e)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finanţare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului şi contractului de finanţare încheiat;

f)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va încheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectaţi, care stau la baza efectuării plăţilor către beneficiari şi pe seama cărora se derulează mecanismul de acordare a prefinanţărilor sau cererilor de rambursare;

g)MAT solicită Ministerului Finanţelor Publice (MFP) deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat şi transferul sumelor cuprinse în bugetul MAT, pe baza listelor finale de proiecte aprobate, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie. MAT, în baza convenţiilor bancare şi a necesarului de fonduri transmise de bănci, transferă disponibilul în contul de disponibil al băncilor. Băncile, pe seama convenţiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plăţile în conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip microgrant;

h)beneficiarul final al ajutorului de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la bancă în termen de 90 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informaţii lipsă ori necompletarea acestuia cu informaţii/documente solicitate dă dreptul AM-POC/MAT/AIMMAIPE să iniţieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de microgrant, în baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltată ulterior avizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană;

i)băncile efectuează plăţile către beneficiari în temeiul contractului de acordare a ajutorului de stat şi încarcă în aplicaţia electronică extrasele de cont;

j)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune la MIPE cereri de rambursare efectuate de parteneriat în conformitate cu prevederile contractului de finanţare. MIPE verifică şi aprobă raportul de implementare, autorizează cererile de rambursare, efectuează plăţile aferente FEDR către MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, conform art. 21 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi solicită rambursarea sumelor la Comisia Europeană prin declaraţii de cheltuieli lunare;

k)MAT verifică îndeplinirea condiţiei privind menţinerea activităţii timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date. Verificarea utilizării fondurilor potrivit destinaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se face pe bază de eşantion de 1%, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.

(2)Microgranturile se acordă după regimul de sumă forfetară prevăzut de art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu condiţia depunerii raportului de progres în termenul prevăzut în cadrul mecanismului financiar de acordare a microgranturilor.
CAPITOLUL III:Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor
Art. 10
(1)Prin acordarea de granturi pentru capital de lucru în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă se înţelege alocarea de fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările ulterioare, şi ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
(2)Alocarea grantului pentru capital de lucru se realizează pe bază de cotă procentuală din cifra de afaceri, acesta fiind destinat IMM-urilor a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă sau redusă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă şi/sau pe perioada stării de alertă, în condiţiile specifice prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3)Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eşantion, de către MAT/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanţare şi încheierea contractelor de finanţare, cu condiţia recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanţare.

Art. 11
(1)Valoarea sprijinului din fonduri externe nerambursabile pentru capital de lucru se stabileşte astfel:
a)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 şi 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;
b)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 şi 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabileşte în procent de 15% din cifra de afaceri şi nu poate depăşi suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro.
(2)Dacă un beneficiar de ajutor de stat prevăzut la art. 12 face parte din categoria întreprinderilor legate şi a depus mai multe cereri de finanţare pentru obţinerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăşi 250.000 euro echivalent în lei la data plăţii grantului pentru capital de lucru.

(3)Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinanţarea beneficiarilor de ajutor de stat la constituirea capitalului de lucru, în procent de minimum 15% din valoarea grantului solicitat.
(4)Pentru aplicaţiile de finanţare depuse până la data de 28 octombrie 2020 inclusiv, fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt în valoare de 3.802.639.545 lei, din care 3.286.765.859 lei fonduri externe nerambursabile, 515.873.686 lei fonduri de la bugetul de stat, la care se adaugă de la bugetul de stat 570.000.000 lei pentru plata tuturor aplicaţiilor eligibile a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare încheiat conform art. 16 alin. (1) lit. c) din prezentul act normativ.

(41)Suma de 570.000.000 lei aferentă aplicaţiilor eligibile depuse până la data de 28 octombrie 2020 inclusiv, a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare, prevăzute la alin. (4) se asigură din bugetul MAT, la un articol distinct denumit «Sume suportate din buget aferente proiectelor eligibile din cadrul schemei de ajutor de stat în contextul crizei provocate de COVID-19 a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare», în cadrul titlului din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 prevăzut la art. 11 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(42)Sumele prevăzute la alin. (41) sunt gestionate de MAT cu respectarea aceloraşi condiţii precum cele prevăzute în contractul de finanţare menţionat la art. 16 alin. (1) lit. c).

(5)În situaţia în care un beneficiar de ajutor de stat cu statut de întreprindere legată care nu se încadrează în categoria IMM-urilor a depus o singură cerere de finanţare în condiţiile prevăzute la alin. (7), valoarea grantului pentru capital de lucru nu poate depăşi 150.000 de euro la data plăţii grantului.
(6)Fondurile pentru granturile destinate capitalului de lucru pentru beneficiarii prevăzuţi la alin. (5) se vor aloca de la bugetul de stat şi nu includ cofinanţarea beneficiarilor prevăzută la alin. (3).
(7)Termenele şi condiţiile de acordare a ajutorului de stat pentru întreprinderile prevăzute la alin. (5) se aprobă prin ordin al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri, în calitate de furnizor de ajutor de stat, ulterior autorizării schemei în condiţiile legii.

Art. 12
(1)Granturile pentru capital de lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară şi alte activităţi asimilate acesteia, viticultură, distribuţia de bunuri, servicii din domeniul transporturilor, agenţiilor de turism, editurilor/librăriilor/bibliotecilor, industriilor creative, precum şi al organizărilor de evenimente a căror activitate curentă a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă ori redusă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă şi/sau pe perioada stării de alertă. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevăzută în anexa nr. 2.
(2)Granturile pentru capital de lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, ONG-urilor cu activitate economică din domeniile învăţământ, cultură şi sport, cât şi celor de utilitate publică din domeniul social.

Art. 13
(1)Granturile pentru capital de lucru se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)au obţinut certificat de situaţii de urgenţă în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice şi fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare;
b)au înregistrat profit operaţional din activitatea curentă (din activitatea de exploatare), în unul din ultimele două exerciţii financiare înainte de depunerea cererii de finanţare pentru obţinerea grantului, potrivit situaţiilor financiare depuse;
c)dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizării grantului pentru capital de lucru;
d)menţin sau, după caz, suplimentează numărul de salariaţi, faţă de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni, la data acordării granturilor, cu excepţia situaţiilor în care contractele individuale de muncă sunt încheiate pentru sezonieri sau/şi zilieri.
(2)În perioada 1 august-15 septembrie 2020, MAT eliberează certificate de situaţii de urgenţă, la cerere, operatorilor economici a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19 în perioada stării de urgenţă.

(3)Certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de către MAT constată în baza declaraţiei pe propria răspundere că operatorul economic a înregistrat diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020 sau întreruperea parţială sau totală a activităţii ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretate.

(4)Prin excepţie de la alin. (1) lit. a), sunt eligibile pentru accesarea granturilor privind capitalul de lucru şi companiile sau ONG-urile care desfăşoară activităţi în domeniul târgurilor şi evenimentelor de afaceri, IT, tehnologie, digital, educaţie financiară, strategie şi management, care nu s-au calificat pentru obţinerea certificatului de urgenţă din cauza specificului activităţii lor (şi anume organizare anuală, cu concentrarea veniturilor doar într-o anumită perioadă din an, nu doar în prima jumătate a anului, perioadă luată în calcul pentru stabilirea procentului de scădere de minimum 25% prevăzut ca şi condiţie de eliberare a certificatului de situaţii de urgenţă). În acest caz, scăderea de 25% cerută pentru eliberarea certificatului de situaţii de urgenţă se va calcula luând în calcul anul fiscal 2020 prin comparaţie cu anul fiscal 2019 sau, după caz, semestrul 1, respectiv semestrul al 2-lea 2020 prin comparaţie cu 2019.

Art. 14
(1)Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub formă de sumă forfetară, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinanţate din bugetul de stat, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat în format electronic, pentru susţinerea unor cheltuieli de tipul:
a)cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiari;
b)datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi, potrivit contractelor încheiate;
c)cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
d)cheltuieli privind achiziţia de servicii necesare activităţii curente, cu excepţia serviciilor de consultanţă, studiilor şi altor categorii de servicii indirecte;
e)cheltuieli privind echipamentele de protecţie medicală, inclusiv materiale de dezinfecţie pentru protecţia împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2;
f)cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activităţii curente;
g)cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, tehnologii, dotări independente necesare reluării activităţii;
h)cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
(2)Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe eşantion de 1% în scopul validării justificării sumei forfetare.
(3)Beneficiarii vor depune declaraţie pe propria răspundere că utilizarea grantului în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor.
Art. 15
Cererile de finanţare depuse în cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finanţare în ordinea depunerii cererii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului.
Art. 16
(1)Pentru granturi destinate capitalului de lucru, mecanismul financiar prin care se asigură finanţarea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea următoarelor etape:
a)MAT, AIMMAIPE şi STS, în baza acordului de parteneriat încheiat între aceştia, vor trebui să îşi cuprindă în bugetele proprii valoarea totală a proiectelor corespunzătoare activităţii/activităţilor proprii. În acest sens vor depune fişa de fundamentare pentru proiectul propus la finanţare/finanţat din FEN post aderare - F1, conform Hotărârii Guvernului nr. 93/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării creditelor de angajament şi creditelor bugetare necesare încheierii contractelor de finanţare şi implementării proiectelor;

b)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune cererea de finanţare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data lansării apelului de proiecte;

c)MIPE şi MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, vor încheia contractul de finanţare în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de finanţare, după parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformităţii administrative şi eligibilităţii, precum şi a etapei de evaluare tehnică şi financiară;

d)MAT va încheia convenţii de colaborare cu băncile în baza unui proces transparent de selecţie şi cu respectarea procedurilor legale prevăzute de Ghidul solicitantului pentru derularea operaţiunilor de efectuare a plăţilor către beneficiarii schemei de capital de lucru. Comisioanele, dobânzile, taxele, precum şi orice alte cheltuieli bancare sunt în sarcina exclusivă a beneficiarului de granturi de capital de lucru;

e)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finanţare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului şi contractului de finanţare încheiat;

f)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va încheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectaţi, care stau la baza efectuării plăţilor către beneficiari şi pe seama cărora se derulează mecanismele de acordare a prefinanţărilor sau cererilor de rambursare;

g)MAT solicită MFP deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat şi transferul sumelor cuprinse în bugetul MAT pe baza listelor finale de proiecte aprobate, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie. MAT, în baza convenţiilor bancare şi a necesarului de fonduri transmise de bănci, transferă disponibilul în contul de disponibil al băncilor. Băncile, pe seama convenţiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plăţile în conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip grant pentru capital de lucru;

h)beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la bancă în termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informaţii lipsă ori necompletarea acestuia cu informaţii/documente solicitate dă dreptul AM-POC/MAT/AIMMAIPE să iniţieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de grant pentru capital de lucru; sumele rămase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, în baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltată ulterior avizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană;

i)băncile efectuează plăţile către beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat şi transmit lunar prin aplicaţia electronică ordinele de plată către MAT;

j)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune la MIPE cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate de parteneriat în conformitate cu prevederile contractului de finanţare. MIPE verifică şi aprobă raportul de implementare, autorizează cererile de rambursare, efectuează plăţile aferente FEDR către MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi solicită rambursarea sumelor prin declaraţii de cheltuieli lunare;

k)MAT verifică îndeplinirea condiţiei privind menţinerea sau suplimentarea numărului de angajaţi timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, pe bază de eşantion, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.

(2)Granturile pentru capital de lucru se acordă după regimul de sumă forfetară, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
Art. 161
(1)În situaţia în care termenele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. h) şi art. 16 alin. (1) lit. h) din prezenta ordonanţă de urgenţă nu au fost respectate sau rapoartele au fost depuse cu informaţii lipsă ori nu au fost completate cu informaţiile/documentele solicitate şi sprijinul financiar acordat sub formă de ajutor de stat nu a fost recuperat, beneficiarii finali ai ajutoarelor de stat pot să depună raportul complet şi corect, până cel mai târziu la data de 30 aprilie 2022, sub sancţiunea iniţierii de către AM-POC/MAT/AIMMAIPE sau, după caz, continuării procedurii de recuperare a sprijinului financiar acordat sub formă ajutor de stat, conform metodologiilor de recuperare a ajutorului de stat.
(2)Procedurile de recuperare iniţiate de către AMPOC/MAT/AIMMAIPE se suspendă până la 30 aprilie 2022.

Art. 162
(1)În situaţia în care beneficiarii ajutoarelor de stat/finali, alţii decât cei cărora li s-au aplicat prevederile art. 161, nu au respectat termenele de depunere a rapoartelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. h) şi art. 16 alin. (1) lit. h) sau au depus rapoartele cu informaţii lipsă ori nu au completat informaţiile/documentele solicitate, iar sprijinul financiar acordat sub formă de ajutor de stat nu a fost recuperat, aceştia pot depune raportul complet şi corect în termen de 45 de zile, sub sancţiunea iniţierii de către AM-POC/MAT/AIMMAIPE sau, după caz, a continuării procedurii de recuperare a sprijinului financiar acordat sub formă de ajutor de stat, conform metodologiilor de recuperare a ajutorului de stat.
(2)În cazul în care AM-POC/MAT/AIMMAIPE a iniţiat procedurile de recuperare a ajutorului de stat, acestea se suspendă până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).

*) Legea 94/2023 - termenul de 45 de zile prevăzut la art. 162 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 220/2020, cu modificările şi completările ulterioare, curge de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

[textul din capitolul IV a fost abrogat la 15-iun-2021 de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 48/2021]
CAPITOLUL V:Măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile
Art. 27
(1)Pe perioada stării de alertă, prin derogare de la art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările ulterioare, instituţiile şi autorităţile publice, autorităţile de management, organismele intermediare şi alţi beneficiari de proiecte finanţate din fonduri nerambursabile pot organiza concurs pentru ocuparea posturilor sau funcţiilor necesare implementării proiectelor.
(2)Pentru finalizarea implementării schemei de ajutor de stat aferente, cheltuielile realizate de MAT în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS sunt eligibile pentru sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare 2021-2027, în condiţiile legii, pentru asigurarea resurselor umane şi materiale necesare activităţii de monitorizare a durabilităţii proiectelor derulate şi a investiţiilor realizate de beneficiari, implicit a realizării indicatorilor de proiect, în perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2025.

(3)Bugetele pentru formele de sprijin prevăzute la art. 1 alin. (2) sunt indicative şi se pot reloca între tipurile de măsuri în funcţie de nevoile IMM-urilor şi în condiţiile încadrării în alocarea totală a măsurilor din prezenta ordonanţă de urgenţă, în limita alocărilor cu această destinaţie din POC, facilitatea de finanţare REACT-EU sau alte fonduri externe nerambursabile, cu aplicarea prevederilor art. 30.

Art. 28
(1)MAT întocmeşte raportul de implementare pe baza documentelor primite, inclusiv cele de la bănci, şi le transmite către MIPE - AM-POC prin sistemul informatic MySMIS 2014+, lunar.

(2)MIPE verifică şi aprobă raportul de implementare, autorizează cheltuielile, efectuează plăţile aferente FEDR către MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS.

Art. 29
Pe baza convenţiilor bancare încheiate cu băncile, MEAT transferă, în termen de maximum 7 zile calendaristice, fondurile externe nerambursabile pe baza necesarului de fonduri transmise de bănci, în contul de disponibil al băncilor. Băncile în baza convenţiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plăţile din fonduri externe nerambursabile în conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip microgrant sau grant pentru capital de lucru, după caz.

Art. 30
Valoarea contractelor de finanţare care se pot încheia între MIPE prin AM-POC şi MAT, în parteneriat AIMMAIPE şi STS, este în limita valorii prevăzute la art. 4 alin. (2) şi art. 11 alin. (4), la care se aplică supracontractarea prevăzută la art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare. Sumele angajate prin utilizarea mecanismului supracontractării care nu pot fi decontate din alocarea Programului operaţional Competitivitate 2014-2020 prin realocări/economii înregistrate la nivelul programului sau, după caz, sunt declarate cheltuieli neeligibile de către autorităţile competente rămân cheltuieli definitive ale bugetului de stat.

Art. 31
(1)Fondurile acordate beneficiarilor sub formă de microgranturi şi granturi pentru capital de lucru rămase neutilizate vor fi returnate administratorului de schemă în termen de 30 de zile de la expirarea duratei contractului de acordare a ajutorului de stat.
(2)În situaţia în care beneficiarul ajutorului de stat nu returnează sumele neutilizate în termenul prevăzut la alin. (1), acestea vor fi recuperate în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 32
(1)Regulile de acordare a ajutorului de stat sunt prevăzute în cadrul schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri, supusă avizării Comisiei Europene.
(2)Modificarea şi/sau completarea schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri îşi produce efectele de la data comunicării de către Comisia Europeană a deciziei de autorizare.

Art. 33
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.

-****-

PRIM-MINISTRU

LUDOVIC ORBAN

Contrasemnează:

Ministrul fondurilor europene,

Ioan Marcel Boloş

Ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri,

Virgil-Daniel Popescu

Ministrul sănătăţii,

Nelu Tătaru

Ministrul culturii,

Bogdan Gheorghiu

Ministrul finanţelor publice,

Vasile-Florin Cîţu

ANEXA nr. 1:DOMENII DE ACTIVITATE ELIGIBILE pentru PFA/ONG-uri cu activitate economică şi sportivă [art. 5 alin. (1) lit. b)] în cadrul măsurii 1 "Microgrant pentru capital de lucru"

16. PRELUCRAREA LEMNULUI, FABRICAREA PRODUSELOR DIN LEMN ŞI PLUTĂ, CU EXCEPŢIA MOBILEI; FABRICAREA ARTICOLELOR DIN PAIE ŞI DIN ALTE MATERIALE VEGETALE ÎMPLETITE

1629

Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie şi alte materiale vegetale împletite

18. TIPĂRIREA ŞI REPRODUCEREA PE SUPORŢI A ÎNREGISTRĂRILOR

1811

Tipărirea ziarelor

1812

Alte activităţi de tipărire n.c.a.

1813

Servicii pregătitoare pentru pretipărire

1814

Legătorie şi servicii conexe

1820

Reproducerea înregistrărilor

23. FABRICAREA ALTOR PRODUSE DIN MINERALE NEMETALICE

2341

Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc şi ornamental

2349

Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.

26. FABRICAREA CALCULATOARELOR ŞI A PRODUSELOR ELECTRONICE ŞI OPTICE

2680

Fabricarea suporţilor magnetici şi optici destinaţi înregistrărilor

32. ALTE ACTIVITĂŢI INDUSTRIALE n.c.a.

3212

Fabricarea bijuteriilor şi articolelor similare din metale şi pietre preţioase

3213

Fabricarea imitaţiilor de bijuterii şi articole similare

3220

Fabricarea instrumentelor muzicale

3230

Fabricarea articolelor pentru sport

3240

Fabricarea jocurilor şi jucăriilor

3250

Fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale şi stomatologice

3299

Fabricarea altor produselor manufacturiere n.c.a.

47. COMERŢ CU AMĂNUNTUL, CU EXCEPŢIA AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR

4761

Comerţ cu amănuntul al cărţilor, în magazine specializate

4762

Comerţ cu amănuntul al ziarelor şi articolelor de papetărie, în magazine specializate

4763

Comerţ cu amănuntul al discurilor şi benzilor magnetice, cu sau fără înregistrări audiovideo în magazine specializate

4778

Comerţ cu amănuntul al altor bunuri noi, în magazine specializate

58. ACTIVITĂŢI DE EDITARE

5811

Activităţi de editare a cărţilor

5812

Activităţi de editare de ghiduri, compendii, liste de adrese şi similare

5813

Activităţi de editare a ziarelor

5814

Activităţi de editare a revistelor şi periodicelor

5819

Alte activităţi de editare

5821

Activităţi de editare a jocurilor de calculator

5829

Activităţi de editare a altor produse software

59. ACTIVITĂŢI DE PRODUCŢIE CINEMATOGRAFICĂ, VIDEO ŞI DE PROGRAME DE TELEVIZIUNE; ÎNREGISTRĂRI AUDIO ŞI ACTIVITĂŢI DE EDITARE MUZICALĂ

5911

Activităţi de producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune

5912

Activităţi postproducţie cinematografică, video şi de programe de televiziune

5913

Activităţi de distribuţie a filmelor cinematografice, video şi a programelor de televiziune

5914

Proiecţia de filme cinematografice

5920

Activităţi de realizare a înregistrărilor audio şi activităţi de editare muzicală

60. ACTIVITĂŢI DE DIFUZARE ŞI TRANSMITERE DE PROGRAME

6010

Activităţi de difuzare a programelor de radio

6020

Activităţi de difuzare a programelor de televiziune

61. TELECOMUNICAŢII

6110

Activităţi de telecomunicaţii prin reţele cu cablu

6120

Activităţi de telecomunicaţii prin reţele fără cablu (exclusiv prin satelit)

62. ACTIVITĂŢI DE SERVICII ÎN TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI

6201

Activităţi de realizare a software-ului la comandă (software orientat client)

6203

Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a mijloacelor de calcul

6209

Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei

63. ACTIVITĂŢI DE SERVICII INFORMATICE

6311

Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe

6312

Activităţi ale portalurilor web

6391

Activităţi ale agenţiilor de ştiri

6399

Alte activităţi de servicii informaţionale n.c.a.

72. CERCETARE-DEZVOLTARE

7220

Cercetare-dezvoltare în ştiinţe sociale şi umaniste

73. PUBLICITATE ŞI ACTIVITĂŢI DE STUDIERE A PIEŢEI

7311

Activităţi ale agenţiilor de publicitate

7312

Servicii de reprezentare media

7320

Activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice

74. ALTE ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE

7410

Activităţi de design specializat

7420

Activităţi fotografice

7430

Activităţi de traducere scrisă şi orală (interpreţi)

7490

Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a.

77. ACTIVITĂŢI DE ÎNCHIRIERE ŞI LEASING

7722

Închirierea de casete video şi discuri (CD-uri, DVD-uri)

85. ÎNVĂŢĂMÂNT

8510

Învăţământ preşcolar

8520

Învăţământ primar

8551

Învăţământ în domeniul sportiv şi recreaţional

8552

Învăţământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.)

8553

Şcoli de conducere (pilotaj)

8559

Alte forme de învăţământ n.c.a.

90. ACTIVITĂŢI DE CREAŢIE ŞI INTERPRETARE ARTISTICĂ

9001

Activităţi de interpretare artistică (spectacole)

9002

Activităţi suport pentru interpretare artistică (spectacole)

9003

Activităţi de creaţie artistică

9004

Activităţi de gestionare a sălilor de spectacole

91. ACTIVITĂŢI ALE BIBLIOTECILOR, ARHIVELOR, MUZEELOR ŞI ALTE ACTIVITĂŢI CULTURALE

9101

Activităţi ale bibliotecilor şi arhivelor

9102

Activităţi ale muzeelor

9103

Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice şi a altor obiective de interes turistic

9104

Activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale

93. ACTIVITĂŢI SPORTIVE, RECREATIVE ŞI DISTRACTIVE

9313

Activităţi ale bazelor sportive

9319

Activităţi ale cluburilor sportive

9321

Bâlciuri şi parcuri de distracţii

9329

Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a.

*) - după punctul 63 se introduce un nou punct, punctul 69, cu următorul cuprins:

"69. ACTIVITĂŢI JURIDICE ŞI DE CONTABILITATE

6920

Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal"

*) - după punctul 77 se introduce un nou punct, punctul 82, cu următorul cuprins:

"82. ACTIVITĂŢI DE SECRETARIAT, SERVICII SUPORT ŞI ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII PRESTATE ÎN PRINCIPAL ÎNTREPRINDERILOR

8230

Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor"

*) - punctul 93 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"93. ACTIVITĂŢI SPORTIVE, RECREATIVE ŞI DISTRACTIVE

9311

Activităţi ale bazelor sportive

9312

Activităţi ale cluburilor sportive

9313

Activităţi ale centrelor de fitness

9319

Alte activităţi sportive

9321

Bâlciuri şi parcuri de distracţii

9329

Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a."

ANEXA nr. 2:LISTA domeniilor de activitate eligibile în cadrul măsurii 2 "Grant pentru capital de lucru"

10. INDUSTRIA ALIMENTARĂ

1011

Prelucrarea şi conservarea cărnii

1012

Prelucrarea şi conservarea cărnii de pasăre

1013

Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)

1020

Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor

1031

Prelucrarea şi conservarea cartofilor

1032

Fabricarea sucurilor de fructe şi legume

1039

Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor n.c.a.

1051

Fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor

16. PRELUCRAREA LEMNULUI, FABRICAREA PRODUSELOR DIN LEMN ŞI PLUTĂ, CU EXCEPŢIA MOBILEI; FABRICAREA ARTICOLELOR DIN PAIE ŞI DIN ALTE MATERIALE VEGETALE ÎMPLETITE

1629

Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie şi din alte material vegetale împletite

18. TIPĂRIREA ŞI REPRODUCEREA PE SUPORŢI A ÎNREGISTRĂRILOR

1811

Tipărirea ziarelor

1812

Alte activităţi de tipărire n.c.a.

1813

Servicii pregătitoare pentru pretipărire

1814

Legătorie şi servicii conexe

1820

Reproducerea înregistrărilor

23. FABRICAREA ALTOR PRODUSE DIN MINERALE NEMETALICE

2341

Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc şi ornamental

2349

Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.

26. FABRICAREA CALCULATOARELOR ŞI A PRODUSELOR ELECTRONICE ŞI OPTICE

2680

Fabricarea suporţilor magnetici şi optici destinaţi înregistrărilor

32. ALTE ACTIVITĂŢI INDUSTRIALE n.c.a.

3212

Fabricarea bijuteriilor şi articolelor similare din metale şi pietre preţioase

3213

Fabricarea imitaţiilor de bijuterii şi articole similare

3220

Fabricarea instrumentelor muzicale

3230

Fabricarea articolelor pentru sport

3240

Fabricarea jocurilor şi jucăriilor

3250

Fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale şi stomatologice

3299

Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.

47. COMERŢ CU AMĂNUNTUL, CU EXCEPŢIA AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR

4761

Comerţ cu amănuntul al cărţilor, în magazine specializate

4762

Comerţ cu amănuntul al ziarelor şi articolelor de papetărie, în magazine specializate

4763

Comerţ cu amănuntul al discurilor şi benzilor magnetice cu sau fără înregistrări audiovideo, în magazinele specializate

4778

Comerţ cu amănuntul al altor bunuri noi, în magazine specializate

49. TRANSPORTURI TERESTRE ŞI TRANSPORTURI PRIN CONDUCTE

4910

Transporturi interurbane de călători pe calea ferată

4920

Transporturi de marfă pe calea ferată

4931

Transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători

4932

Transporturi cu taxiuri

4939

Alte transporturi terestre de călători n.c.a.

4941

Transporturi rutiere de mărfuri

4942

Servicii de mutare

50. TRANSPORTURI PE APĂ

5010

Transporturi maritime şi costiere de pasageri

5020

Transporturi maritime şi costiere de marfă

5030

Transportul de pasageri pe căi navigabile interioare

5040

Transportul de marfă pe căi navigabile interioare

51. TRANSPORTURI AERIENE

5110

Transporturi aeriene de pasageri

5121

Transporturi aeriene de marfă

52. DEPOZITARE ŞI ACTIVITĂŢI AUXILIARE PENTRU TRANSPORTURI

5210

Depozitări

5221

Activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre

5222

Activităţi de servicii anexe transporturilor pe apă

5223

Activităţi de servicii anexe transporturilor aeriene

5224

Manipulări

5229

Alte activităţi anexe transporturilor

55. HOTELURI ŞI ALTE FACILITĂŢI DE CAZARE

5510

Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare

5520

Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată

5530

Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere

5590

Alte servicii de cazare

56. RESTAURANTE ŞI ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII DE ALIMENTAŢIE

5610

Restaurante

5621

Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente

5629

Alte servicii de alimentaţie n.c.a.

5630

Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor

58. ACTIVITĂŢI DE EDITARE

5811

Activităţi de editare a cărţilor

5812

Activităţi de editare de ghiduri, compendii, liste de adrese şi similare

5813

Activităţi de editare a ziarelor

5814

Activităţi de editare a revistelor şi periodicelor

5819

Alte activităţi de editare

5821

Activităţi de editare a jocurilor de calculator

5829

Activităţi de editare a altor produse software

59. ACTIVITĂŢI DE PRODUCŢIE CINEMATOGRAFICĂ, VIDEO ŞI DE PROGRAME DE TELEVIZIUNE; ÎNREGISTRĂRI AUDIO ŞI ACTIVITĂŢI DE EDITARE MUZICALĂ

5911

Activităţi de producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune

5912

Activităţi postproducţie cinematografică, video şi de programe de televiziune

5913

Activităţi de distribuţie a filmelor cinematografice, video şi a programelor de televiziune

5914

Proiecţia de filme cinematografice

5920

Activităţi de realizare a înregistrărilor audio şi activităţi de editare muzicală

60. ACTIVITĂŢI DE DIFUZARE ŞI TRANSMITERE DE PROGRAME

6010

Activităţi de difuzare a programelor de radio

6020

Activităţi de difuzare a programelor de televiziune

61. TELECOMUNICAŢII

6110

Activităţi de telecomunicaţii prin reţele cu cablu

6120

Activităţi de telecomunicaţii prin reţele fără cablu (exclusiv prin satelit)

62. ACTIVITĂŢI DE SERVICII ÎN TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI

6201

Activităţi de realizare a software-ului la comandă (software orientat client)

6203

Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a mijloacelor de calcul

6209

Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei

63. ACTIVITĂŢI DE SERVICII INFORMATICE

6311

Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe

6312

Activităţi ale portalurilor web

6391

Activităţi ale agenţiilor de ştiri

6399

Alte activităţi de servicii informaţionale n.c.a

72. CERCETARE-DEZVOLTARE

7220

Cercetare-dezvoltare în ştiinţe sociale şi umaniste

73. PUBLICITATE ŞI ACTIVITĂŢI DE STUDIERE A PIEŢEI

7311

Activităţi ale agenţiilor de publicitate

7312

Servicii de reprezentare media

7320

Activităţi de sondare a pieţei şi de sondare a opiniei publice

74. ALTE ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE

7410

Activităţi de design specializat

7420

Activităţi fotografice

7430

Activităţi de traducere scrisă şi orală (interpreţi)

7490

Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a.

77. ACTIVITĂŢI DE ÎNCHIRIERE ŞI LEASING

7711

Activităţi de închiriere şi leasing de autoturisme şi autovehicule rutiere uşoare

7722

Închirierea de casete video şi discuri (CD-uri, DVD-uri)

79. ACTIVITĂŢI ALE AGENŢIILOR TURISTICE ŞI ALE TUR-OPERATORILOR; ALTE SERVICII DE REZERVARE ŞI ASISTENŢĂ TURISTICĂ

7911

Activităţi ale agenţiilor turistice

7912

Activităţi ale tur-operatorilor

7990

Alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică

82. ACTIVITĂŢI DE SECRETARIAT, SERVICII SUPORT ŞI ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII PRESTATE ÎN PRINCIPAL ÎNTREPRINDERILOR

8230

Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor

85. ÎNVĂŢĂMÂNT

8510

Învăţământ preşcolar

8520

Învăţământ primar

8531

Învăţământ secundar general

8532

Învăţământ secundar, tehnic sau profesional

8541

Învăţământ superior nonuniversitar

8542

Învăţământ superior universitar

8551

Învăţământ în domeniul sportiv şi recreaţional

8552

Învăţământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.)

8553

Şcoli de conducere (pilotaj)

8559

Alte forme de învăţământ n.c.a.

8560

Activităţi de servicii suport pentru învăţământ

90. ACTIVITĂŢI DE CREAŢIE ŞI INTERPRETARE ARTISTICĂ

9001

Activităţi de interpretare artistică (spectacole)

9002

Activităţi suport pentru interpretare artistică (spectacole)

9003

Activităţi de creaţie artistică

9004

Activităţi de gestionare a sălilor de spectacole

91. ACTIVITĂŢI ALE BIBLIOTECILOR, ARHIVELOR, MUZEELOR ŞI ALTE ACTIVITĂŢI CULTURALE

9101

Activităţi ale bibliotecilor şi arhivelor

9102

Activităţi ale muzeelor

9103

Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice şi altor obiective de interes turistic

9104

Activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale

93. ACTIVITĂŢI SPORTIVE, RECREATIVE ŞI DISTRACTIVE

9329

Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a.

*) - înaintea punctului 10 se introduce un nou punct, punctul 01, cu următorul cuprins:

"01. AGRICULTURA, VÂNĂTOARE ŞI SERVICII ANEXE

012

Cultivarea plantelor din culturi permanente

0121

Cultivarea strugurilor"

*) - punctul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"10. INDUSTRIA ALIMENTARĂ

1011

Prelucrarea şi conservarea cărnii

1012

Prelucrarea şi conservarea cărnii de pasăre

1013

Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)

1020

Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor

1031

Prelucrarea şi conservarea cartofilor

1032

Fabricarea sucurilor de fructe şi legume

1039

Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor n.c.a.

1051

Fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor

1071

Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor şi a produselor proaspete de patiserie

1072

Fabricarea biscuiţilor şi pişcoturilor; fabricarea prăjiturilor şi a produselor conservate de patiserie

1091

Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă

1092

Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de companie"

*) - după punctul 10 se introduce un nou punct, punctul 11, cu următorul cuprins:

"11. FABRICAREA BĂUTURILOR

1102

Fabricarea vinurilor din struguri

1103

Fabricarea cidrului şi a altor vinuri din fructe"

*) - după punctul 32 se introduc două noi puncte, punctele 41 şi 46, cu următorul cuprins:

"41. CONSTRUCŢII DE CLĂDIRI

4120

Lucrări de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale

46. COMERŢ CU RIDICATA CU EXCEPŢIA COMERŢULUI CU AUTOVEHICULE ŞI MOTOCICLETE

4617

Intermedieri în comerţul cu produse alimentare, băuturi şi tutun

4618

Intermedieri în comerţul specializat în vânzarea produselor cu caracter specific

4634

Comerţ cu ridicata al băuturilor

4635

Comerţ cu ridicata al produselor din tutun

4639

Comerţ cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi şi tutun

4641

Comerţ cu ridicata al produselor textile

4642

Comerţ cu ridicata al îmbrăcămintei şi încălţămintei

4643

Comerţ cu ridicata al aparatelor electrice de uz gospodăresc, al aparatelor de radio şi televizoarelor

4644

Comerţ cu ridicata al produselor din ceramică, sticlărie şi produse de întreţinere

4645

Comerţ cu ridicata al produselor cosmetice şi de parfumerie

4647

Comerţ cu ridicata al mobilei, covoarelor şi articolelor de iluminat

4648

Comerţ cu ridicata al ceasurilor şi bijuteriilor

4649

Comerţ cu ridicata al altor bunuri de uz gospodăresc

4690

Comerţ cu ridicata nespecializat"

*) - punctul 47 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"47. COMERŢ CU AMĂNUNTUL, CU EXCEPŢIA AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR

4719

Comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate cu vânzare predominantă de produse nealimentare

4729

Comerţ cu amănuntul al altor produse alimentare, în magazine specializate

4741

Comerţ cu amănuntul al calculatoarelor, unităţilor periferice şi software-ului în magazine specializate

4743

Comerţ cu amănuntul al echipamentului audio/video în magazine specializate

4759

Comerţ cu amănuntul al mobilei, al articolelor de iluminat şi al articolelor de uz casnic n.c.a., în magazine specializate

4761

Comerţ cu amănuntul al cărţilor, în magazine specializate

4762

Comerţ cu amănuntul al ziarelor şi articolelor de papetărie, în magazine specializate

4763

Comerţ cu amănuntul al discurilor şi benzilor magnetice cu sau fără înregistrări audiovideo, în magazinele specializate

4771

Comerţ cu amănuntul al îmbrăcămintei, în magazine specializate

4775

Comerţ cu amănuntul al produselor cosmetice şi de parfumerie în magazine specializate

4778

Comerţ cu amănuntul al altor bunuri noi, în magazine specializate

4791

Comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet"

*) - după punctul 63 se introduc trei noi puncte, punctele 66, 68 şi 69, cu următorul cuprins:

"66. ACTIVITĂŢI AUXILIARE PENTRU INTERMEDIERI FINANCIARE, ACTIVITĂŢI DE ASIGURARE ŞI FONDURI DE PENSII

6619

Activităţi auxiliare intermedierilor financiare, exclusiv activităţi de asigurări şi fonduri de pensii

6622

Activităţi ale agenţilor şi brokerilor de asigurări

68. TRANZACŢII IMOBILIARE

6810

Cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii

6820

Închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate

6831

Agenţii imobiliare

6832

Administrarea imobilelor pe bază de comision sau contract

69. ACTIVITĂŢI JURIDICE ŞI DE CONTABILITATE

6910

Activităţi juridice

6920

Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal"

*) - după punctul 74 se introduce un nou punct, punctul 75, cu următorul cuprins:

"75. ACTIVITĂŢI VETERINARE

7500

Activităţi veterinare"

*) - punctul 93 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"93. ACTIVITĂŢI SPORTIVE, RECREATIVE ŞI DISTRACTIVE

9311

Activităţi ale bazelor sportive

9312

Activităţi ale cluburilor sportive

9313

Activităţi ale centrelor de fitness

9319

Alte activităţi sportive

9321

Bâlciuri şi parcuri de distracţii

9329

Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a."

*) - după punctul 93 se introduce un nou punct, punctul 96, cu următorul cuprins:

"96. ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII

9601

Spălarea şi curăţarea (uscată) articolelor textile şi a produselor din blană

9602

Coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare

9603

Activităţi de pompe funebre şi similare

9604

Activităţi de întreţinere corporală"

ANEXA nr. 3:
[textul din anexa 3 a fost abrogat la 15-iun-2021 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 48/2021]
ANEXA nr. 4:
[textul din anexa 4 a fost abrogat la 15-iun-2021 de Art. I, punctul 8. din Ordonanta urgenta 48/2021]
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 705 din data de 6 august 2020