Capitolul iii - Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor - Ordonanță de urgență 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene
M.Of. 705
În vigoare Versiune de la: 26 Mai 2023
CAPITOLUL III:Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor
Art. 10
(3)Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eşantion, de către MAT/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanţare şi încheierea contractelor de finanţare, cu condiţia recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanţare.
(1)Prin acordarea de granturi pentru capital de lucru în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă se înţelege alocarea de fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările ulterioare, şi ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
(2)Alocarea grantului pentru capital de lucru se realizează pe bază de cotă procentuală din cifra de afaceri, acesta fiind destinat IMM-urilor a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă sau redusă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă şi/sau pe perioada stării de alertă, în condiţiile specifice prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3)Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eşantion, de către MAT/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanţare şi încheierea contractelor de finanţare, cu condiţia recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanţare.Art. 11
(2)Dacă un beneficiar de ajutor de stat prevăzut la art. 12 face parte din categoria întreprinderilor legate şi a depus mai multe cereri de finanţare pentru obţinerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăşi 250.000 euro echivalent în lei la data plăţii grantului pentru capital de lucru.
(4)Pentru aplicaţiile de finanţare depuse până la data de 28 octombrie 2020 inclusiv, fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt în valoare de 3.802.639.545 lei, din care 3.286.765.859 lei fonduri externe nerambursabile, 515.873.686 lei fonduri de la bugetul de stat, la care se adaugă de la bugetul de stat 570.000.000 lei pentru plata tuturor aplicaţiilor eligibile a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare încheiat conform art. 16 alin. (1) lit. c) din prezentul act normativ.
(41)Suma de 570.000.000 lei aferentă aplicaţiilor eligibile depuse până la data de 28 octombrie 2020 inclusiv, a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare, prevăzute la alin. (4) se asigură din bugetul MAT, la un articol distinct denumit «Sume suportate din buget aferente proiectelor eligibile din cadrul schemei de ajutor de stat în contextul crizei provocate de COVID-19 a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare», în cadrul titlului din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 prevăzut la art. 11 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(42)Sumele prevăzute la alin. (41) sunt gestionate de MAT cu respectarea aceloraşi condiţii precum cele prevăzute în contractul de finanţare menţionat la art. 16 alin. (1) lit. c).
(5)În situaţia în care un beneficiar de ajutor de stat cu statut de întreprindere legată care nu se încadrează în categoria IMM-urilor a depus o singură cerere de finanţare în condiţiile prevăzute la alin. (7), valoarea grantului pentru capital de lucru nu poate depăşi 150.000 de euro la data plăţii grantului.
(6)Fondurile pentru granturile destinate capitalului de lucru pentru beneficiarii prevăzuţi la alin. (5) se vor aloca de la bugetul de stat şi nu includ cofinanţarea beneficiarilor prevăzută la alin. (3).
(7)Termenele şi condiţiile de acordare a ajutorului de stat pentru întreprinderile prevăzute la alin. (5) se aprobă prin ordin al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri, în calitate de furnizor de ajutor de stat, ulterior autorizării schemei în condiţiile legii.
(1)Valoarea sprijinului din fonduri externe nerambursabile pentru capital de lucru se stabileşte astfel:
a)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 şi 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;
b)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 şi 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabileşte în procent de 15% din cifra de afaceri şi nu poate depăşi suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro.
(2)Dacă un beneficiar de ajutor de stat prevăzut la art. 12 face parte din categoria întreprinderilor legate şi a depus mai multe cereri de finanţare pentru obţinerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăşi 250.000 euro echivalent în lei la data plăţii grantului pentru capital de lucru.(3)Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinanţarea beneficiarilor de ajutor de stat la constituirea capitalului de lucru, în procent de minimum 15% din valoarea grantului solicitat.
(4)Pentru aplicaţiile de finanţare depuse până la data de 28 octombrie 2020 inclusiv, fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt în valoare de 3.802.639.545 lei, din care 3.286.765.859 lei fonduri externe nerambursabile, 515.873.686 lei fonduri de la bugetul de stat, la care se adaugă de la bugetul de stat 570.000.000 lei pentru plata tuturor aplicaţiilor eligibile a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare încheiat conform art. 16 alin. (1) lit. c) din prezentul act normativ.
(41)Suma de 570.000.000 lei aferentă aplicaţiilor eligibile depuse până la data de 28 octombrie 2020 inclusiv, a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare, prevăzute la alin. (4) se asigură din bugetul MAT, la un articol distinct denumit «Sume suportate din buget aferente proiectelor eligibile din cadrul schemei de ajutor de stat în contextul crizei provocate de COVID-19 a căror valoare excedează plafonului contractului de finanţare», în cadrul titlului din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 prevăzut la art. 11 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(42)Sumele prevăzute la alin. (41) sunt gestionate de MAT cu respectarea aceloraşi condiţii precum cele prevăzute în contractul de finanţare menţionat la art. 16 alin. (1) lit. c).
(5)În situaţia în care un beneficiar de ajutor de stat cu statut de întreprindere legată care nu se încadrează în categoria IMM-urilor a depus o singură cerere de finanţare în condiţiile prevăzute la alin. (7), valoarea grantului pentru capital de lucru nu poate depăşi 150.000 de euro la data plăţii grantului.
(6)Fondurile pentru granturile destinate capitalului de lucru pentru beneficiarii prevăzuţi la alin. (5) se vor aloca de la bugetul de stat şi nu includ cofinanţarea beneficiarilor prevăzută la alin. (3).
(7)Termenele şi condiţiile de acordare a ajutorului de stat pentru întreprinderile prevăzute la alin. (5) se aprobă prin ordin al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri, în calitate de furnizor de ajutor de stat, ulterior autorizării schemei în condiţiile legii.
Art. 12
(1)Granturile pentru capital de lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară şi alte activităţi asimilate acesteia, viticultură, distribuţia de bunuri, servicii din domeniul transporturilor, agenţiilor de turism, editurilor/librăriilor/bibliotecilor, industriilor creative, precum şi al organizărilor de evenimente a căror activitate curentă a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă ori redusă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă şi/sau pe perioada stării de alertă. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevăzută în anexa nr. 2.
(2)Granturile pentru capital de lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, ONG-urilor cu activitate economică din domeniile învăţământ, cultură şi sport, cât şi celor de utilitate publică din domeniul social.Art. 13
(2)În perioada 1 august-15 septembrie 2020, MAT eliberează certificate de situaţii de urgenţă, la cerere, operatorilor economici a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19 în perioada stării de urgenţă.
(3)Certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de către MAT constată în baza declaraţiei pe propria răspundere că operatorul economic a înregistrat diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020 sau întreruperea parţială sau totală a activităţii ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretate.
(4)Prin excepţie de la alin. (1) lit. a), sunt eligibile pentru accesarea granturilor privind capitalul de lucru şi companiile sau ONG-urile care desfăşoară activităţi în domeniul târgurilor şi evenimentelor de afaceri, IT, tehnologie, digital, educaţie financiară, strategie şi management, care nu s-au calificat pentru obţinerea certificatului de urgenţă din cauza specificului activităţii lor (şi anume organizare anuală, cu concentrarea veniturilor doar într-o anumită perioadă din an, nu doar în prima jumătate a anului, perioadă luată în calcul pentru stabilirea procentului de scădere de minimum 25% prevăzut ca şi condiţie de eliberare a certificatului de situaţii de urgenţă). În acest caz, scăderea de 25% cerută pentru eliberarea certificatului de situaţii de urgenţă se va calcula luând în calcul anul fiscal 2020 prin comparaţie cu anul fiscal 2019 sau, după caz, semestrul 1, respectiv semestrul al 2-lea 2020 prin comparaţie cu 2019.
(1)Granturile pentru capital de lucru se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)au obţinut certificat de situaţii de urgenţă în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice şi fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare;
b)au înregistrat profit operaţional din activitatea curentă (din activitatea de exploatare), în unul din ultimele două exerciţii financiare înainte de depunerea cererii de finanţare pentru obţinerea grantului, potrivit situaţiilor financiare depuse;
c)dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizării grantului pentru capital de lucru;
d)menţin sau, după caz, suplimentează numărul de salariaţi, faţă de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni, la data acordării granturilor, cu excepţia situaţiilor în care contractele individuale de muncă sunt încheiate pentru sezonieri sau/şi zilieri.
(2)În perioada 1 august-15 septembrie 2020, MAT eliberează certificate de situaţii de urgenţă, la cerere, operatorilor economici a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19 în perioada stării de urgenţă.
(3)Certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de către MAT constată în baza declaraţiei pe propria răspundere că operatorul economic a înregistrat diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020 sau întreruperea parţială sau totală a activităţii ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretate.
(4)Prin excepţie de la alin. (1) lit. a), sunt eligibile pentru accesarea granturilor privind capitalul de lucru şi companiile sau ONG-urile care desfăşoară activităţi în domeniul târgurilor şi evenimentelor de afaceri, IT, tehnologie, digital, educaţie financiară, strategie şi management, care nu s-au calificat pentru obţinerea certificatului de urgenţă din cauza specificului activităţii lor (şi anume organizare anuală, cu concentrarea veniturilor doar într-o anumită perioadă din an, nu doar în prima jumătate a anului, perioadă luată în calcul pentru stabilirea procentului de scădere de minimum 25% prevăzut ca şi condiţie de eliberare a certificatului de situaţii de urgenţă). În acest caz, scăderea de 25% cerută pentru eliberarea certificatului de situaţii de urgenţă se va calcula luând în calcul anul fiscal 2020 prin comparaţie cu anul fiscal 2019 sau, după caz, semestrul 1, respectiv semestrul al 2-lea 2020 prin comparaţie cu 2019.Art. 14
(1)Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub formă de sumă forfetară, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinanţate din bugetul de stat, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat în format electronic, pentru susţinerea unor cheltuieli de tipul:
a)cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiari;
b)datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi, potrivit contractelor încheiate;
c)cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
d)cheltuieli privind achiziţia de servicii necesare activităţii curente, cu excepţia serviciilor de consultanţă, studiilor şi altor categorii de servicii indirecte;
e)cheltuieli privind echipamentele de protecţie medicală, inclusiv materiale de dezinfecţie pentru protecţia împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2;
f)cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activităţii curente;
g)cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, tehnologii, dotări independente necesare reluării activităţii;
h)cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
(2)Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe eşantion de 1% în scopul validării justificării sumei forfetare.
(3)Beneficiarii vor depune declaraţie pe propria răspundere că utilizarea grantului în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor.
Art. 15
Cererile de finanţare depuse în cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finanţare în ordinea depunerii cererii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului.
Art. 16
(1)Pentru granturi destinate capitalului de lucru, mecanismul financiar prin care se asigură finanţarea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea următoarelor etape:
a)MAT, AIMMAIPE şi STS, în baza acordului de parteneriat încheiat între aceştia, vor trebui să îşi cuprindă în bugetele proprii valoarea totală a proiectelor corespunzătoare activităţii/activităţilor proprii. În acest sens vor depune fişa de fundamentare pentru proiectul propus la finanţare/finanţat din FEN post aderare - F1, conform Hotărârii Guvernului nr. 93/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării creditelor de angajament şi creditelor bugetare necesare încheierii contractelor de finanţare şi implementării proiectelor;
b)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune cererea de finanţare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data lansării apelului de proiecte;
c)MIPE şi MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, vor încheia contractul de finanţare în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de finanţare, după parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformităţii administrative şi eligibilităţii, precum şi a etapei de evaluare tehnică şi financiară;
d)MAT va încheia convenţii de colaborare cu băncile în baza unui proces transparent de selecţie şi cu respectarea procedurilor legale prevăzute de Ghidul solicitantului pentru derularea operaţiunilor de efectuare a plăţilor către beneficiarii schemei de capital de lucru. Comisioanele, dobânzile, taxele, precum şi orice alte cheltuieli bancare sunt în sarcina exclusivă a beneficiarului de granturi de capital de lucru;
e)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finanţare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului şi contractului de finanţare încheiat;
f)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va încheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectaţi, care stau la baza efectuării plăţilor către beneficiari şi pe seama cărora se derulează mecanismele de acordare a prefinanţărilor sau cererilor de rambursare;
g)MAT solicită MFP deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat şi transferul sumelor cuprinse în bugetul MAT pe baza listelor finale de proiecte aprobate, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie. MAT, în baza convenţiilor bancare şi a necesarului de fonduri transmise de bănci, transferă disponibilul în contul de disponibil al băncilor. Băncile, pe seama convenţiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plăţile în conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip grant pentru capital de lucru;
h)beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la bancă în termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informaţii lipsă ori necompletarea acestuia cu informaţii/documente solicitate dă dreptul AM-POC/MAT/AIMMAIPE să iniţieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de grant pentru capital de lucru; sumele rămase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, în baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltată ulterior avizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană;
i)băncile efectuează plăţile către beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat şi transmit lunar prin aplicaţia electronică ordinele de plată către MAT;
j)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune la MIPE cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate de parteneriat în conformitate cu prevederile contractului de finanţare. MIPE verifică şi aprobă raportul de implementare, autorizează cererile de rambursare, efectuează plăţile aferente FEDR către MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi solicită rambursarea sumelor prin declaraţii de cheltuieli lunare;
k)MAT verifică îndeplinirea condiţiei privind menţinerea sau suplimentarea numărului de angajaţi timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, pe bază de eşantion, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.
a)MAT, AIMMAIPE şi STS, în baza acordului de parteneriat încheiat între aceştia, vor trebui să îşi cuprindă în bugetele proprii valoarea totală a proiectelor corespunzătoare activităţii/activităţilor proprii. În acest sens vor depune fişa de fundamentare pentru proiectul propus la finanţare/finanţat din FEN post aderare - F1, conform Hotărârii Guvernului nr. 93/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării creditelor de angajament şi creditelor bugetare necesare încheierii contractelor de finanţare şi implementării proiectelor;
b)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune cererea de finanţare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data lansării apelului de proiecte;
c)MIPE şi MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, vor încheia contractul de finanţare în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de finanţare, după parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformităţii administrative şi eligibilităţii, precum şi a etapei de evaluare tehnică şi financiară;
d)MAT va încheia convenţii de colaborare cu băncile în baza unui proces transparent de selecţie şi cu respectarea procedurilor legale prevăzute de Ghidul solicitantului pentru derularea operaţiunilor de efectuare a plăţilor către beneficiarii schemei de capital de lucru. Comisioanele, dobânzile, taxele, precum şi orice alte cheltuieli bancare sunt în sarcina exclusivă a beneficiarului de granturi de capital de lucru;
e)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finanţare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului şi contractului de finanţare încheiat;
f)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va încheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectaţi, care stau la baza efectuării plăţilor către beneficiari şi pe seama cărora se derulează mecanismele de acordare a prefinanţărilor sau cererilor de rambursare;
g)MAT solicită MFP deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat şi transferul sumelor cuprinse în bugetul MAT pe baza listelor finale de proiecte aprobate, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie. MAT, în baza convenţiilor bancare şi a necesarului de fonduri transmise de bănci, transferă disponibilul în contul de disponibil al băncilor. Băncile, pe seama convenţiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plăţile în conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip grant pentru capital de lucru;
h)beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la bancă în termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informaţii lipsă ori necompletarea acestuia cu informaţii/documente solicitate dă dreptul AM-POC/MAT/AIMMAIPE să iniţieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de grant pentru capital de lucru; sumele rămase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, în baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltată ulterior avizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană;
i)băncile efectuează plăţile către beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat şi transmit lunar prin aplicaţia electronică ordinele de plată către MAT;
j)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune la MIPE cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate de parteneriat în conformitate cu prevederile contractului de finanţare. MIPE verifică şi aprobă raportul de implementare, autorizează cererile de rambursare, efectuează plăţile aferente FEDR către MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi solicită rambursarea sumelor prin declaraţii de cheltuieli lunare;
k)MAT verifică îndeplinirea condiţiei privind menţinerea sau suplimentarea numărului de angajaţi timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, pe bază de eşantion, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.(2)Granturile pentru capital de lucru se acordă după regimul de sumă forfetară, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
Art. 161
(1)În situaţia în care termenele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. h) şi art. 16 alin. (1) lit. h) din prezenta ordonanţă de urgenţă nu au fost respectate sau rapoartele au fost depuse cu informaţii lipsă ori nu au fost completate cu informaţiile/documentele solicitate şi sprijinul financiar acordat sub formă de ajutor de stat nu a fost recuperat, beneficiarii finali ai ajutoarelor de stat pot să depună raportul complet şi corect, până cel mai târziu la data de 30 aprilie 2022, sub sancţiunea iniţierii de către AM-POC/MAT/AIMMAIPE sau, după caz, continuării procedurii de recuperare a sprijinului financiar acordat sub formă ajutor de stat, conform metodologiilor de recuperare a ajutorului de stat.
(2)Procedurile de recuperare iniţiate de către AMPOC/MAT/AIMMAIPE se suspendă până la 30 aprilie 2022.
Art. 162
(1)În situaţia în care beneficiarii ajutoarelor de stat/finali, alţii decât cei cărora li s-au aplicat prevederile art. 161, nu au respectat termenele de depunere a rapoartelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. h) şi art. 16 alin. (1) lit. h) sau au depus rapoartele cu informaţii lipsă ori nu au completat informaţiile/documentele solicitate, iar sprijinul financiar acordat sub formă de ajutor de stat nu a fost recuperat, aceştia pot depune raportul complet şi corect în termen de 45 de zile, sub sancţiunea iniţierii de către AM-POC/MAT/AIMMAIPE sau, după caz, a continuării procedurii de recuperare a sprijinului financiar acordat sub formă de ajutor de stat, conform metodologiilor de recuperare a ajutorului de stat.
(2)În cazul în care AM-POC/MAT/AIMMAIPE a iniţiat procedurile de recuperare a ajutorului de stat, acestea se suspendă până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).*) Legea 94/2023 - termenul de 45 de zile prevăzut la art. 162 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 220/2020, cu modificările şi completările ulterioare, curge de la data intrării în vigoare a prezentei legi.