Capitolul i - Organizarea transporturilor feroviare - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE

M.Of. 834

În vigoare
Versiune de la: 12 Septembrie 2025
CAPITOLUL I:Organizarea transporturilor feroviare
Art. 1
(1)Prin transport pe căile ferate române, denumit în continuare transport feroviar, se înţelege orice deplasare de persoane şi de bunuri, realizată cu vehicule feroviare de către operatori de transport pe infrastructura feroviară. Transportul feroviar, precum şi serviciile adiacente sau conexe acestuia sunt considerate operaţiuni de transport feroviar.
(2)Transportul feroviar poate fi public sau în interes propriu.
(3)Transportul feroviar public reprezintă un serviciu public esenţial pentru societate ce contribuie la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la creşterea eficienţei economice a sistemului naţional de transport, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a emisiilor poluante, la libera circulaţie a persoanelor, mărfurilor şi a altor bunuri, în interiorul ţării şi în trafic internaţional, cu un grad înalt de siguranţă, în condiţii ecologice şi eficiente, constituind astfel un sector strategic de interes naţional.

(4)Serviciile conexe transportului feroviar sunt serviciile ce se desfăşoară în legătură nemijlocită cu sau în timpul transportului, precum, dar fără a se limita la acestea: asigurarea accesului pe infrastructura feroviară, manevra vehiculelor feroviare, asigurarea informaţiilor privind călătoria, vânzarea titlurilor de călătorie, încărcarea/descărcarea sau transbordarea mărfurilor.

(5)Serviciile adiacente transportului feroviar sunt serviciile ce au ca obiect asigurarea desfăşurării în siguranţă a transportului, precum, dar fără a se limita la acestea: asigurarea trenurilor de intervenţie pentru restabilirea circulaţiei, inspecţia tehnică a materialului rulant, verificarea eficacităţii sistemelor de frânare ale trenurilor.

(51)Serviciile furnizate de administratorul infrastructurii feroviare, de gestionarii de infrastructură feroviară şi de alţi operatori de infrastructuri de servicii către operatorii de transport feroviar sau către beneficiarii transportului în scopul realizării transportului feroviar constituie, după caz, servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor alin. (4), sau servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor alin. (5).

(6)Transporturile feroviare publice se efectuează numai pe bază de contract de transport.
(7)Contractul de transport se încheie şi se execută în conformitate cu prevederile Codului civil, ale Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România, aprobat prin Ordonanţa Guvernului nr. 7/2005, republicată, ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte şi ale actelor normative date în aplicarea acestora.

(8)Transportul feroviar în interes propriu este transportul efectuat în interesul activităţilor proprii, cu mijloace de transport deţinute în proprietate sau închiriate.
(9)Serviciile de transport feroviar public şi serviciile de transport feroviar în interes propriu sunt realizate de către operatori de transport feroviar.

(91)Activităţile de transport feroviar în interes propriu ale administratorului infrastructurii feroviare şi ale gestionarilor de infrastructură feroviară pot fi realizate de către aceştia fără licenţă de transport şi certificat de siguranţă, nefiind necesar să apeleze la serviciile unui operator de transport feroviar.

(10)În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii de specialitate se definesc după cum urmează:
1.a) operator de transport feroviar - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 18 din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 202/2016;
2.b) administratorul infrastructurii - compania naţională rezultată din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, în conformitate cu prevederile titlului II, care este responsabilă de operarea, mentenanţa şi reînnoirea infrastructurii feroviare pe reţeaua de căi ferate din România, precum şi de participarea la dezvoltarea acesteia;
3.b1) gestionar de infrastructură feroviară - orice persoană juridică sau grup de persoane juridice care au ca obiect de activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii feroviare neinteroperabile închiriate de la administratorul infrastructurii feroviare, în condiţiile legii. Pe perioada închirierii infrastructurii feroviare neinteroperabile administratorul infrastructurii feroviare exercită drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege pentru infrastructura feroviară închiriată;
4.b2) solicitant - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 28 din Legea nr. 202/2016;
41.b3) societăţi feroviare cu capital integral de stat - administratorul infrastructurii feroviare, operatorii de transport feroviar, precum şi filialele acestora, în perioada în care statul este acţionar unic;

5.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 5. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
6.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 6. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
7.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 7. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
8.f) transport feroviar de călători - servicii de transport de călători care sunt prestate de operatorii feroviari de călători care deţin licenţă de transport şi operează pe infrastructura feroviară, în condiţiile legii;
9.g) transport feroviar de marfă - servicii de transport de marfă care sunt prestate de operatorii feroviari de marfă, care deţin licenţă de transport şi operează pe infrastructura feroviară, în condiţiile legii;
10.h) transport public de călători - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
11.h1) servicii publice de transport feroviar de călători - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. aa) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
12.i) transport public de marfă - serviciile de transport de marfă care sunt de interes economic general şi care sunt prestate către clienţi în mod nediscriminatoriu şi continuu;
13.j) drept exclusiv - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. f) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
14.k) obligaţie de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. e) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
15.k1) obligaţie de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local - o cerinţă definită sau stabilită de către o autoritate locală competentă pentru a asigura servicii publice de transport feroviar de călători de interes local, pe care un operator, dacă ar ţine seama de propriile sale interese comerciale, nu şi le-ar asuma sau nu şi le-ar asuma în aceeaşi măsură sau în aceleaşi condiţii fără a fi remunerat;
16.l) contract de servicii publice - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. i) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
17.m) compensaţie de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. g) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
18.n) operator de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
19.o) serviciu public de transport feroviar de interes naţional - serviciu public de transport feroviar de călători prestat la nivelul reţelei naţionale de cale ferată sub coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
20.o1) serviciu public de transport feroviar de călători de interes local - serviciu public de transport feroviar de călători prestat la nivelul unei zone limitate a reţelei naţionale de cale ferată sau la nivelul unei reţele independente locale sau regionale, constituită în aria teritorială a unei unităţi administrativ-teritoriale sau, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară. Prin reţea independentă locală sau regională se înţelege orice linie ferată sau reţea de linii ferate fără racordare, direct sau prin intermediul unei linii ferate industriale existente, la liniile infrastructurii feroviare publice;
21.p) transport intermodal de marfă - serviciile de transport de marfă în care activitatea specifică transportului se realizează prin intermediul a cel puţin două moduri de transport, utilizând aceeaşi unitate de încărcare pe tot parcursul expediţiei de marfă.

22.q) funcţionarea infrastructurii feroviare - furnizarea de către administratorul infrastructurii a serviciilor prevăzute în anexa nr. II la Legea nr. 202/2016, cu respectarea obiectivelor de performanţă din Contractul de activitate şi performanţă al Companiei Naţionale de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., în vederea realizării transportului de călători şi marfă;
23.r) asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare - ansamblul activităţilor administratorului infrastructurii privind furnizarea serviciilor prevăzute la lit. q);
24.s) exploatarea infrastructurii feroviare - ansamblul activităţilor tehnice şi economice ale administratorului/gestionarului infrastructurii privind operarea infrastructurii feroviare şi a infrastructurilor de servicii, precum şi privind valorificarea activelor aferente patrimoniului administrat de compania/societatea respectivă, în scopul realizării transportului feroviar;
25.ş) strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare - are înţelesul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 202/2016;
26.t) echilibrul financiar al administratorului infrastructurii - are înţelesul prevăzut la art. 8 alin. (4) din Legea nr. 202/2016;
27.ţ) sistemul naţional de transport - are înţelesul prevăzut la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
28.u) pachetul minim de acces pe infrastructura feroviară - serviciile prevăzute la pct. 1 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
29.v) servicii suplimentare - serviciile prevăzute la pct. 3 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
30.w) servicii auxiliare - serviciile prevăzute la pct. 4 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
31.x) autoritate a administraţiei publice locale - are înţelesul prevăzut la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 57/2019;
32.y) asociaţie de dezvoltare intercomunitară - are înţelesul prevăzut la art. 89 din OUG nr. 57/2019;
321.y1) subdiviziune administrativ-teritorială a municipiilor - are înţelesul prevăzut la art. 5 lit. mm) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 57/2019;
322.y2) consorţiu administrativ - are înţelesul prevăzut la art. 89 alin. (81) din OUG nr. 57/2019;
323.y3) asociere de U.A.T.-uri - structură de cooperare a unităţilor administrativ-teritoriale în condiţiile art. 89 din OUG nr. 57/2019;
324.y4) zonă metropolitană - are înţelesul prevăzut la art. 5 lit. qq) din OUG nr. 57/2019;

33.z) accident - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară, aprobată prin Legea nr. 71/2020, denumită în continuare OUG nr. 73/2019;
34.aa) incident - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 15 din OUG nr. 73/2019;
35.bb) amprenta de carbon a sistemului naţional de transport - contribuţia sistemului naţional de transport, măsurată în procente, la emisiile totale de gaze cu efect de seră realizate la nivel naţional;
36.cc) cota modală a unui mod de transport - raportul, exprimat în procente, dintre parcursul total al călătorilor sau mărfurilor, după caz, realizat prin intermediul modului de transport respectiv şi suma parcursurilor totale ale călătorilor sau mărfurilor realizate prin intermediul modurilor de transport luate în considerare în cadrul analizei. Parcursul total al călătorilor se exprimă în călători-km, iar parcursul total al mărfurilor se exprimă în tone-km;
37.dd) costuri externe ale unui mod de transport - costuri generate de modul de transport respectiv, precum, dar fără a se limita la acestea: costuri pentru siguranţa transportului, costuri pentru acoperirea efectelor emisiilor poluante şi ale emisiilor de gaze cu efect de seră, costuri generate de accidentele produse în timpul transportului. Aceste costuri nu sunt incluse în preţurile serviciilor furnizate în cadrul modului de transport respectiv.

38.ee) regenerarea urbană - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 183/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru finanţarea unor proiecte de regenerare urbană, cu completările ulterioare;
39.ff) dezvoltarea zonelor rurale - dedicate îmbunătăţirii calităţii vieţii locuitorilor din zonele rurale, având ca obiective:
1.conservarea şi valorificarea resurselor naturale şi antropice existente;
2.diversificarea activităţilor economice ca o condiţie prealabilă pentru stabilizarea demografică;
3.creşterea accesibilităţii rutiere şi feroviare şi a conectivităţii digitale;
4.îmbunătăţirea accesului populaţiei la servicii de interes general;
5.creşterea rezilienţei la schimbările climatice, riscuri naturale şi crize economice;
6.stimularea capacităţii de cooperare şi, după caz, asociere a unităţilor administrativ-teritoriale în vederea gestionării unor provocări comune sau a valorificării unor elemente de potenţial;
40.gg) autocar/autobuz de înlocuire tren de călători - servicii regulate speciale, definite la art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, precum şi cel prevăzut la art. 76 alin. (1) pct. 2 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.G. nr. 27/2011;
41.hh) tarif de călătorie - preţul perceput călătorilor, stabilit conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2011, aprobată prin Legea nr. 21/2021 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători, cu modificările şi completările ulterioare;
42.ii) contract de transport călători - contract de transport, în sensul prevăzut la art. 3 pct. 6 din Regulamentul (UE) 2021/782 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 782/2021;
43.jj) legitimaţie de călătorie/titlu de călătorie - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 7 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021;
44.kk) călătorie - are înţelesul prevăzut la art. (3) pct. 11 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021.

45.ll) tramvai-tren - reprezintă vehiculul proiectat pentru utilizarea combinată atât pe o infrastructură feroviară uşoară, cât şi pe o infrastructură feroviară grea.

Art. 11
(1)Pentru aplicarea prevederilor art. 1 alin. (3) şi pentru asigurarea transferului modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă derulate prin intermediul altor moduri de transport, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi alte autorităţi competente acţionează în scopul asigurării concurenţei cu alte moduri de transport, în cadrul de tarifare, pe baza unei concurenţe echitabile şi nediscriminatorii între diversele moduri de transport.
(2)În scopul prevăzut la alin. (1), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii aplică măsuri care să asigure acoperirea de către beneficiarii transporturilor a costurilor de mediu, de accident, de infrastructură, precum şi a altor costuri externe, pentru toate modurile de transport, în mod echitabil şi nediscriminatoriu.
(3)În perioada de tranziţie până la atingerea obiectivului prevăzut la alin. (2), în scopul creşterii eficienţei economice şi reducerii amprentei de carbon a sistemului naţional de transport prin transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport derulate prin intermediul altor moduri de transport, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii aplică măsuri pentru echilibrarea competiţiei între modurile de transport, dar fără a se limita la acestea, cu respectarea legislaţiei naţionale şi europene în domeniul ajutorului de stat, precum:
a)finanţarea din fonduri publice a infrastructurii feroviare, în scopul acoperirii costurilor necesare pentru administrarea infrastructurii feroviare şi asigurării echilibrului financiar al companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară;
b)instituirea unor obligaţii de serviciu public privind transportul feroviar de călători şi compensarea corespunzătoare a obligaţiei de serviciu public, cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007;
c)instituirea, în condiţiile legii, a unui sistem de compensare a operatorilor de transport feroviar pentru utilizarea infrastructurii feroviare cu privire la costurile de mediu, de accident şi de infrastructură ale modurilor de transport concurente despre care se poate demonstra că nu au fost plătite, în măsura în care aceste costuri depăşesc costurile echivalente ale căii ferate;
d)acordarea unor stimulente administratorului infrastructurii în vederea reducerii costurilor de furnizare a infrastructurii şi a nivelului tarifelor de utilizare a acesteia, cu respectarea prevederilor art. 30 din Legea nr. 202/2016;
e)instituirea unor scheme de ajutor de stat pentru operatorii de transport feroviar, destinate încurajării transferului modal către calea ferată al fluxurilor de transport derulate prin intermediul altor moduri de transport;
f)achiziţia materialului rulant necesar pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public prevăzute la lit. b) şi e) şi punerea acestuia la dispoziţia operatorilor de transport feroviar desemnaţi să realizeze aceste obligaţii de serviciu public.

Art. 2
[textul din Art. 2 din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 15. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 3
[textul din Art. 3 din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 16. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 4
[textul din Art. 4 din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 17. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 5
(1)Transportul feroviar de călători are caracter de transport public de călători. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi alte autorităţi competente acţionează în domeniul transportului public de călători pe calea ferată pentru a garanta prestarea de servicii de interes general care sunt, printre altele, mai numeroase, mai sigure, de calitate mai bună şi au costuri mai scăzute decât cele pe care le-ar fi permis numai acţiunea forţelor pieţei. În acest scop, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de autoritate centrală, încheie, prin autoritatea competentă din subordine, în condiţiile legii, contracte de servicii publice cu operatorii de transport feroviar, în cadrul cărora se stabilesc obligaţiile de serviciu public de interes naţional în vederea furnizării de servicii de transport adecvate.
(2)Obligaţiile de serviciu public de interes naţional privind transportul feroviar al călătorilor sunt diferenţiate în raport cu segmentele de piaţă relevante, respectiv, dar fără a se limita la piaţa internă de transport al pasagerilor, piaţa internaţională de transport al pasagerilor, piaţa de transport suburban al pasagerilor, piaţa de transport regional al pasagerilor, piaţa de transport de lung parcurs al pasagerilor, piaţa de transport de mare viteză al pasagerilor şi sunt stabilite astfel încât să asigure realizarea transferului modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători.
(3)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, stabileşte obligaţiile de serviciu public prevăzute la alin. (2) în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, ce conţin obligatoriu, pentru fiecare segment de piaţă relevant, următoarele elemente:
a)principalele caracteristici ale categoriilor de servicii de transport feroviar de călători care fac obiectul obligaţiei de serviciu public;
b)cerinţe minimale privind serviciile conexe şi dotările care trebuie asigurate pentru fiecare dintre categoriile de servicii de transport feroviar prevăzute la lit. a);
c)rutele care fac obiectul obligaţiei de serviciu public şi categoriile de servicii de transport feroviar de călători necesare pe fiecare rută;
d)numărul zilnic de trenuri pentru fiecare rută şi categorie de servicii de transport feroviar, precum şi principalele repere orare recomandabile în vederea asigurării unor servicii publice adecvate de transport feroviar al călătorilor;
e)materialul rulant pus la dispoziţie de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în vederea realizării obligaţiei de serviciu public, dacă este cazul;
f)cerinţele de performanţă măsurabile, transparente şi verificabile ale serviciilor prevăzute la lit. a), cel puţin în ceea ce priveşte viteza comercială, punctualitatea serviciilor, capacitatea de transport şi calitatea materialului rulant, precum şi sistemul de stimulente care trebuie aplicat operatorilor de servicii publice pentru îndeplinirea acestor cerinţe;
g)tarifele care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport furnizate în cadrul obligaţiei de serviciu public, inclusiv regulile privind reducerile care pot fi acordate pentru fidelizarea clienţilor;
h)obiective privind costurile de realizare a obligaţiei de serviciu public;
i)condiţiile în care Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii compensează operatorii de servicii publice pentru costurile suportate şi, după caz, acordă drepturi exclusive în schimbul îndeplinirii obligaţiei de serviciu public.
(31)Tariful de călătorie se percepe de către un operator de serviciu public de transport feroviar de călători pentru un contract de transport călători şi include, după caz, diferenţe de tarif, tarife de rezervare şi tarife pentru servicii conexe şi auxiliare transportului feroviar de călători, inclusiv tarife de bagaje şi mesagerie.
(32)Contractul de călătorie se încheie în baza achitării tarifului de călătorie sau dovedirii dreptului la călătorie gratuită pentru categoria de tren şi clasă pentru care se solicită eliberarea legitimaţiei de călătorie.
(33)Legitimaţia de călătorie/Titlul de călătorie, care reprezintă dovada încheierii unuia sau a mai multor contracte de transport de călători, este emisă/emis prin canalele de vânzare ale operatorilor de transport feroviar de călători, canalele de vânzare ale autorităţilor publice sau canalele de vânzare ale partenerilor acestora şi este valabilă/valabil, după caz, pentru efectuarea:
a)unei călătorii simple, cu unul sau mai multe trenuri ale unui singur operator de serviciu public;
b)unei călătorii simple, cu trenuri ale mai multor operatori de serviciu public;
c)unei călătorii multimodale, cu unul sau mai multe trenuri ale operatorilor de serviciu public şi cu mijloacele de transport public ale altor operatori de transport autorizaţi/licenţiaţi, inclusiv cu autocare/autobuze de înlocuire tren de călători;
d)călătoriilor multiple, pe o anumită perioadă şi distanţă, de tip abonament, autorizaţii de călătorie, permise de călătorie cu unul sau mai mulţi operatori de transport feroviar de călători sau, după caz, pentru efectuarea de călătorii multimodale.

(4)Obligaţiile de serviciu public prevăzute la alin. (2) sunt stabilite pe baza unor studii de specialitate în cadrul cărora se realizează analize multicriteriale cuprinzătoare, pe o perioadă de referinţă cel puţin egală cu durata contractelor prevăzute la alin. (1), care iau în considerare cel puţin următoarele elemente şi criterii:
a)necesităţile de mobilitate a persoanelor pe rute interurbane şi internaţionale şi evoluţia prognozată a acestora în perioada de referinţă;
b)politicile şi strategiile la nivel european, naţional şi sectorial în domeniul transportului de călători;
c)cele mai bune practici ale statelor membre în domeniul serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor;
d)obiectivele stabilite privind creşterea cotei modale a transportului feroviar pe piaţa serviciilor publice de transport de călători;
e)evoluţia prognozată a parametrilor de performanţă şi disponibilitate ai infrastructurii feroviare;
f)concurenţa între modurile de transport şi distribuţia modală a cererilor de transport;
g)disponibilitatea capacităţilor necesare de infrastructură, confirmată de administratorul/gestionarii infrastructurii feroviare publice;
h)caracteristicile segmentelor de piaţă care diferenţiază obligaţiile de serviciu public;
i)materialul rulant necesar pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public, precum şi infrastructurile de servicii necesare pentru mentenanţa şi exploatarea acestui material rulant;
j)costurile de realizare a obligaţiilor de serviciu public şi măsurile necesare pentru eficientizarea acestor costuri;
k)costurile şi beneficiile la nivelul societăţii şi al economiei naţionale, luând în considerare inclusiv costurile externe ale diferitelor moduri de transport.
(5)Studiile prevăzute la alin. (4) sunt elaborate de către operatori economici în baza unor contracte de achiziţii publice de servicii, prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. o) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi sunt supuse dezbaterii publice anterior adoptării oricărei decizii, prin afişarea pe pagina de internet a autorităţii competente din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, dar fără a se limita la aceasta.
(6)Principalii indicatori privind investiţiile, parametrii de exploatare şi de compensare ai obligaţiilor de serviciu public prevăzute la alin. (2), stabiliţi pe baza studiilor de specialitate prevăzute la alin. (4), se adoptă prin hotărâre a Guvernului.
(7)Obligaţiile de serviciu public stabilite conform prevederilor alin. (2)-(6) se repartizează operatorilor de transport feroviar prin contractele prevăzute la alin. (1), în limita bugetului aprobat prevăzut la alin. (20).
(8)Durata contractelor prevăzute la alin. (1) este limitată, cu respectarea prevederilor art. 4 şi art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007. Pentru contractele a căror durată estimată conform studiilor de specialitate prevăzute la alin. (4) este mai mare de 5 ani, obligaţiile de serviciu public prevăzute la alin. (2) sunt revizuite şi actualizate periodic, în condiţiile alin. (4)-(6), la intervale de cel mult 5 ani, în scopul adaptării la evoluţia condiţiilor economico-sociale şi atingerii obiectivelor stabilite privind creşterea cotei modale a transportului feroviar pe piaţa serviciilor publice de transport de călători.
(9)Calendarul activităţilor de stabilire a obligaţiilor de serviciu public în baza prevederilor alin. (2)-(6), de actualizare conform prevederilor alin. (8) şi de repartizare a acestora către operatorii de transport feroviar conform prevederilor alin. (7) şi (14) asigură respectarea calendarului de alocare a capacităţilor de infrastructură prevăzut în anexa nr. VII la Legea nr. 202/2016.
(10)Pentru realizarea transferului modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, acţionează pentru asigurarea materialului rulant necesar pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public prevăzute la alin. (2) prin:
a)elaborarea şi actualizarea strategiei de achiziţionare sau închiriere, după caz, a materialului rulant necesar pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public prevăzute la alin. (2);
b)elaborarea şi actualizarea strategiei de modernizare a materialului rulant existent, în scopul alinierii la cerinţele obligaţiilor de serviciu public de interes naţional privind transportul feroviar al călătorilor şi eficientizării costurilor de realizare a acestor obligaţii de serviciu public;
c)achiziţionarea sau închirierea, după caz, pe baza strategiei prevăzute la lit. a), de material rulant destinat realizării obligaţiilor de serviciu public de interes naţional privind transportul feroviar al călătorilor;
d)includerea în contractele prevăzute la alin. (1) a obligaţiilor operatorilor de serviciu public privind achiziţionarea sau închirierea de material rulant sau a obligaţiilor operatorilor de serviciu public privind modernizarea materialului rulant existent, după caz;
e)strategiile prevăzute la lit. a) şi b) sunt adoptate prin hotărâre a Guvernului.
(11)Achiziţionarea sau închirierea materialului rulant de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, prevăzut la alin. (10) lit. c), se poate realiza, după caz, prin:
a)achiziţionare prin cumpărare, inclusiv cu plata în rate;
b)închiriere fără opţiune de cumpărare;
c)leasing cu opţiune de cumpărare.
(12)Materialul rulant prevăzut la alin. (10) lit. c) se repartizează operatorilor de transport feroviar prin contractele prevăzute la alin. (1), în vederea utilizării în perioada de valabilitate a acestor contracte pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public contractate.
(13)Condiţiile de utilizare a materialului rulant prevăzut la alin. (10) lit. c) sunt stabilite prin contractele prevăzute la alin. (1).
(14)Până la termenul stabilit prin art. 8 alin. (2) pct. (iii) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, în limita bugetului aprobat prevăzut la alin. (20), contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1) se pot atribui conform prevederilor art. 5 alin. (6) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007. Până la acest termen, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, stabileşte şi aplică măsuri privind creşterea eficienţei economice şi a calităţii serviciilor publice de transport feroviar de călători, inclusiv măsurile prevăzute la art. 11 alin. (2).
(15)Prin contractele de servicii publice, prevăzute la alin. (1), se stabilesc condiţiile în care Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, compensează operatorii de servicii publice pentru costurile suportate şi/sau acordă drepturi exclusive în schimbul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public.
(16)Compensaţia de serviciu public pentru transportul feroviar public de călători se acordă operatorilor de transport feroviar de călători pe baza contractelor de servicii publice prevăzute la alin. (1), cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, pentru acoperirea costurilor suportate în vederea îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public prevăzute la alin. (2). În conformitate cu prevederile pct. 2 din anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, compensaţia de serviciu public acordată în cazul contractelor de serviciu public atribuite direct nu poate depăşi o sumă care corespunde efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, ale conformării cu obligaţia de serviciu public asupra costurilor şi veniturilor operatorului de serviciu public.
(17)Efectul financiar net prevăzut la alin. (16) se calculează conform următorului mecanism: efectul financiar net = costurile suportate minus efecte financiare pozitive minus sumele încasate din tarife sau orice alte venituri plus profit maxim determinat, în cazul contractelor atribuite direct, pe baza ratelor swap publicate pe pagina de internet a Consiliului Concurenţei, Reţeaua Naţională de Ajutor de Stat, valabile la data emiterii deciziei autorităţii competente din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii privind demararea negocierilor în vederea încheierii contractelor de servicii publice, la care se adaugă 100 de puncte de bază la rata swap relevantă, în care semnificaţia termenilor este următoarea:
a)costurile suportate = costurile suportate în legătură cu o obligaţie de serviciu public sau cu un set de obligaţii de serviciu public conţinute într-un contract de servicii publice prevăzut la alin. (1) şi/sau într-o normă generală;
b)efecte financiare pozitive = efectele financiare generate în cadrul reţelei exploatate în temeiul obligaţiei/obligaţiilor de serviciu public în cauză, dacă acestea există;
c)sumele încasate din tarife sau orice alte venituri = sumele încasate din tarife sau orice alte venituri generate în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public în cauză;
d)profitul este calculat la costurile suportate.
(171)Criteriul de atribuire utilizat în cadrul procedurilor competitive, transparente, nediscriminatorii şi necondiţionate pentru atribuirea contractelor de servicii publice, organizate conform prevederilor art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, este cel mai bun raport calitate-preţ, stabilit conform prevederilor art. 39 alin. (11) lit. b) şi adoptat prin decizie a autorităţii competente din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(172)Documentaţia de atribuire necesară derulării procedurilor competitive prevăzute la alin. (171) se publică pe o platformă electronică de licitaţii stabilită prin decizie a autorităţii competente din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(173)Modificarea contractelor de servicii publice atribuite prin proceduri competitive prevăzute la alin. (171) se realizează, prin act adiţional, de către autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu respectarea prevederilor art. 221 şi 222 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 98/2016, ale art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 39 alin. (11) şi (12).
(174)Actele adiţionale prevăzute la alin. (173) se publică pe site-ul propriu al autorităţii competente din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu respectarea prevederilor art. 39 alin. (12) lit. h).
(175)La solicitarea fundamentată a operatorilor de serviciu public, pentru implementarea obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători, se poate aproba prin acte adiţionale la contractele de servicii publice înlocuirea temporară a unor servicii de transport feroviar de călători cu servicii de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători, în vederea implementării, după caz, a proiectelor de reconstrucţie, de reînnoire, de modernizare sau de reparaţii capitale a căii ferate din România.
(176)Operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători contractează serviciile regulate speciale de la operatori de transport rutier autorizaţi.
(177)În cazul în care operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători deţin calitatea de entitate contractantă în temeiul art. 4 alin. (1) coroborat cu art. 8 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, contractarea serviciilor regulate speciale se realizează cu respectarea legislaţiei în materie de achiziţii sectoriale.
(178)Prestaţia autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători se raportează în echivalent tren-km, în limita volumului de tren-km al serviciului înlocuit, prevăzut în contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire, pe baza foilor de parcurs validate conform alin. (1715).
(179)Compensaţia preliminată unitară solicitată pentru prestaţia autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători se încadrează:
a)în valoarea unitară din contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire;
b)în sumele aprobate şi alocate Autorităţii pentru Reformă Feroviară de la bugetul de stat, de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate, la capitolul 84.01 «Transporturi», subcapitolul 84.01.04 «Transport feroviar», paragraf 84.01.04.01 «Transport pe calea ferată», titlul IV «Subvenţii», articol 40.04 «Subvenţii pentru susţinerea transportului feroviar public de călători», şi în limita valorii estimate a compensaţiei preliminate totale pentru anul de analiză, prevăzută în contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire.
(1710)Autocarele/Autobuzele de înlocuire tren de călători sunt marcate minimal, la exterior, electronic sau pe suport tipărit, cu privire la indicativul trenului pe care îl înlocuiesc.
(1711)Punctele de îmbarcare şi debarcare a călătorilor sunt avizate de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
(1712)Pasagerii din autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători fac dovada dreptului la călătorie în baza legitimaţiilor de călătorie pe calea ferată, valabile pentru trenurile înlocuite.
(1713)Pentru deplasarea cu autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători se emit doar legitimaţii de călătorie de transport pe calea ferată ale operatorului de serviciu public de transport feroviar de călători care contractează serviciile operatorului de transport rutier, în condiţiile de aplicare a tarifelor de transport feroviar public de călători valabile pentru serviciul de transport feroviar înlocuit.
(1714)Personalul feroviar, care reprezintă operatorul de serviciu public de transport feroviar de călători şi care însoţeşte autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători, prezintă legitimaţie de călătorie emisă de operatorul de serviciu public de transport feroviar personalizată minimal cu fotografie şi serie şi număr de buletin sau codul numeric personal, vizată la zi, şi ordin de deplasare valabil.
(1715)Administratorul sau, după caz, gestionarul infrastructurii feroviare validează, în staţia de plecare iniţială, precum şi în cea de sosire finală ale serviciului de înlocuire, foile de parcurs ale autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători şi introduc în sistemul informatic IRIS datele privind sosirea şi plecarea autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători, în vederea confirmării prestaţiei serviciului de înlocuire.
(1716)Autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii emite decizii ale preşedintelui privind normele de organizare a serviciilor cu autocare/autobuze de înlocuire tren de călători, care se publică pe pagina de internet proprie şi se comunică operatorilor de serviciu public.

(18)După aprobarea în conformitate cu prevederile art. 39 a contractelor prevăzute la alin. (1), modificarea în cursul anului a parametrilor pe baza cărora s-a stabilit compensaţia de serviciu public în conformitate cu prevederile alin. (16) nu conduce la majorarea şi suportarea din bugetul de stat a unor compensaţii de serviciu public suplimentare faţă de cele prevăzute prin contractele de servicii publice.
(19)Prin excepţie de la prevederile alin. (18), modificarea în cursul anului a obligaţiilor de serviciu public prevăzute la alin. (2) poate conduce la majorarea compensaţiei de serviciu public acordate, în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în scopul acoperirii, în condiţiile prevăzute la alin. (16), a costurilor suplimentare generate de noile obligaţii de serviciu public contractate.
(20)Sumele aferente compensaţiei de serviciu public prevăzute la alin. (16) se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în conformitate cu indicatorii tehnico-economici aprobaţi conform prevederilor alin. (6), în limita sumelor aprobate cu această destinaţie, potrivit legii.
(21)Sumele prevăzute la alin. (20) se asigură în mod nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport feroviar care au contracte de servicii publice legal încheiate cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine.
(22)Sumele prevăzute la alin. (20) se utilizează în conformitate cu prevederile art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(23)În cazul în care obligaţia achitării către administratorul sau gestionarii de infrastructură feroviară, după caz, a tarifelor aferente serviciilor furnizate în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public prevăzute la alin. (2) revine operatorilor de serviciu public, plata către operatorii de serviciu public a sumelor prevăzute la alin. (20) este condiţionată de prezentarea documentelor care dovedesc respectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (22).
(24)Diferenţa dintre suma alocată prevăzută la alin. (20) şi sumele utilizate potrivit alin. (22) se utilizează pentru a asigura celelalte cheltuieli necesare în scopul realizării obligaţiei de serviciu public specificate în contractele prevăzute la alin. (1).
(25)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, răspunde de modul de aplicare a prevederilor alin. (22) şi (23).
(26)În cazul în care un operator de transport feroviar realizează atât servicii compensate care fac obiectul unor obligaţii de serviciu public de transport feroviar prevăzute la alin. (1), cât şi alte activităţi, conturile aferente respectivelor servicii publice trebuie separate astfel încât să îndeplinească condiţiile prevăzute la pct. 5 din anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007.
(27)În vederea furnizării de servicii publice de transport feroviar al călătorilor în condiţii echitabile, nediscriminatorii şi transparente, precum şi în vederea creşterii eficienţei economice şi reducerii amprentei de carbon a sistemului naţional de transport prin transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport al călătorilor derulate prin intermediul altor moduri de transport:
a)autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prevăzute la art. 52 alin. (1) colaborează cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru conexarea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional cu cele de interes local;
b)autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prevăzute la art. 52 alin. (1) colaborează cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru conexarea strategiilor de achiziţie a materialului rulant prevăzut la alin. (10) şi la art. 52 alin. (8);
c)rezultatele negocierilor purtate pentru conexarea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional cu cele de interes local, prevăzute la lit. a), sunt adoptate de autoritatea locală competentă şi de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prin protocol de consemnare;
d)rezultatele negocierilor purtate pentru conexarea strategiilor de achiziţie a materialului rulant, prevăzute la lit. b), sunt adoptate de autoritatea locală competentă şi de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prin protocol de consemnare.

Art. 51
(1)În cazul prestării de servicii de transport de marfă, operatorii de serviciu pot beneficia de măsuri de sprijin, cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat.
(2)În cazul prestării de servicii de transport intermodal de marfă, operatorii de servicii pot beneficia de subvenţii, în baza unor scheme de ajutor de stat aprobate conform legii.

(3)În cazul efectuării de servicii de transport public de marfă sau călători pe calea ferată pentru anumite categorii de persoane fizice sau juridice care beneficiază, din dispoziţia autorităţilor publice competente, de reduceri ale tarifelor de transport, prin actul care a prevăzut acordarea acestor reduceri se vor asigura compensaţii corespunzătoare operatorului de transport, până la nivelul tarifului aprobat.

Art. 52
(1)În scopul prevăzut la art. 5 alin. (1) şi în vederea furnizării de servicii adecvate de transport feroviar al călătorilor, unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, în calitate de autorităţi locale competente, denumite în continuare autorităţi locale competente, pot încheia, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, contracte de servicii publice cu operatorii de transport feroviar, în cadrul cărora se stabilesc obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local, diferenţiate, dacă este cazul, în raport cu segmentele de piaţă relevante.
(2)Autoritatea locală competentă înfiinţează şi, după caz, modifică serviciul public de transport feroviar de călători de interes local cu avizul prealabil al administratorului sau al gestionarilor de infrastructură feroviară, după caz, privind disponibilitatea capacităţilor de infrastructură necesară.
(3)Autoritatea locală competentă stabileşte obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1), pe baza unor studii de specialitate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, şi conţin obligatoriu, pentru fiecare segment de piaţă relevant, următoarele elemente:
a)principalele caracteristici ale categoriilor de servicii de transport feroviar de călători care fac obiectul obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local;
b)cerinţe minimale privind serviciile conexe şi dotările care trebuie asigurate pentru fiecare dintre categoriile de servicii de transport feroviar prevăzute la lit. a);
c)rutele care fac obiectul obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local şi categoriile de servicii de transport feroviar de călători necesare pe fiecare rută;
d)numărul zilnic de trenuri pentru fiecare rută şi categorie de servicii de transport feroviar, precum şi principalele repere orare recomandabile în vederea asigurării unor servicii publice adecvate de transport feroviar al călătorilor;
e)materialul rulant pus la dispoziţie de autoritatea locală competentă în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local;
f)cerinţele de performanţă măsurabile, transparente şi verificabile ale serviciilor prevăzute la lit. a), cel puţin în ceea ce priveşte viteza comercială, punctualitatea serviciilor, capacitatea de transport şi calitatea materialului rulant, precum şi sistemul de stimulente care trebuie aplicat operatorilor de servicii publice pentru îndeplinirea acestor cerinţe;
g)tarifele care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport furnizate în cadrul obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local, inclusiv regulile privind reducerile care pot fi acordate pentru fidelizarea clienţilor;
h)stabilirea costurilor-ţintă necesare pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local;
i)condiţiile în care autoritatea locală competentă compensează operatorii de servicii publice pentru costurile suportate şi/sau acordă drepturi exclusive în schimbul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local.
(4)Autoritatea locală competentă repartizează obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local stabilite conform prevederilor alin. (3) operatorilor de transport feroviar prin contractele prevăzute la alin. (1), în limita bugetului aprobat prevăzut la alin. (15).
(5)Autoritatea locală competentă atribuie contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1) în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007.
(6)Durata contractelor prevăzute la alin. (1) este limitată, cu respectarea prevederilor art. 4 şi 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007. Pentru contractele a căror durată estimată conform studiilor de specialitate prevăzute la alin. (3) este mai mare de 5 ani, autoritatea locală competentă revizuieşte şi actualizează periodic obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local definite în baza prevederilor alin. (3), la intervale de cel mult 5 ani, în scopul adaptării la evoluţia condiţiilor economico-sociale şi atingerii obiectivelor stabilite privind creşterea cotei modale a transportului feroviar pe piaţa serviciilor publice de transport de călători şi susţinerea cerinţelor de mobilitate a persoanelor în zona geografică aflată în responsabilitatea autorităţii locale competente.
(7)Autoritatea locală competentă asigură respectarea calendarului de alocare a capacităţilor de infrastructură prevăzut în anexa nr. VII la Legea nr. 202/2016 în cadrul calendarului activităţilor de stabilire a obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local în baza prevederilor alin. (3), de actualizare conform prevederilor alin. (6) şi de repartizare a acestora către operatorii de transport feroviar conform prevederilor alin. (4) şi (5).
(8)Pentru realizarea transferului modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători, autorităţile locale competente prevăzute la alin. (1) pot deţine material rulant destinat realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local.
(9)Materialul rulant prevăzut la alin. (8) se repartizează operatorilor de transport feroviar prin contractele prevăzute la alin. (1) în vederea utilizării în perioada de valabilitate a acestor contracte, pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local contractate.
(10)Autoritatea locală competentă stabileşte prin contractele prevăzute la alin. (1) condiţiile de utilizare a materialului rulant prevăzut la alin. (8).
(11)Autoritatea locală competentă stabileşte, prin contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1), condiţiile în care poate compensa, în condiţiile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, operatorii de servicii publice pentru costurile suportate şi, după caz, acordă drepturi exclusive în schimbul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local.
(12)Autoritatea locală competentă acordă operatorilor de transport feroviar de călători, pe baza contractelor de servicii publice prevăzute la alin. (1), compensaţia de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, pentru acoperirea costurilor suportate în vederea îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local definite conform prevederilor alin. (3).
(13)Efectul financiar net prevăzut la alin. (12) se calculează conform următorului mecanism: Efectul financiar net = costurile suportate minus efecte financiare pozitive minus sumele încasate din tarife sau orice alte venituri plus profit maxim determinat, în cazul contractelor atribuite direct, pe baza ratelor swap publicate pe pagina de internet a Consiliului Concurenţei, Reţeaua naţională de ajutor de stat, valabile la data emiterii deciziei autorităţii locale competente privind demararea negocierilor în vederea încheierii contractelor de servicii publice, la care se adaugă 100 de puncte de bază la rata swap relevantă, în care semnificaţia termenilor este următoarea:
a)costurile suportate = costurile suportate în legătură cu o obligaţie de serviciu public sau cu un set de obligaţii de serviciu public conţinute într-un contract de servicii publice prevăzut la alin. (1) şi/sau într-o normă generală;
b)efecte financiare pozitive = efectele financiare generate în cadrul reţelei exploatate în temeiul obligaţiei/obligaţiilor de serviciu public în cauză, dacă acestea există;
c)sumele încasate din tarife sau orice alte venituri = sumele încasate din tarife sau orice alte venituri generate în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public în cauză;
d)profitul este calculat la costurile suportate.
(14)Autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale sau adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, după caz, pot modifica în cadrul contractelor prevăzute la alin. (1) parametrii pe baza cărora s-a stabilit compensaţia de serviciu public în conformitate cu prevederile alin. (12) sau a obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local care face obiectul contractului.
(15)Sumele aferente compensaţiei de serviciu public prevăzute la alin. (12) se asigură de la bugetul local, prin bugetul autorităţii locale competente respective, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie, potrivit legii.
(16)Autorităţile locale competente prevăzute la alin. (1) asigură sumele prevăzute la alin. (15) în mod nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport feroviar care au contracte de servicii publice legal încheiate cu respectiva autoritate locală competentă.
(17)În scopul asigurării capacităţilor de infrastructură feroviară necesare pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public prevăzute la alin. (1), autorităţile locale competente pot acţiona în calitate de solicitant în raport cu administratorul infrastructurii sau pot delega această atribuţie către operatorii de transport feroviar prin contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1).
(18)În situaţia în care acţionează în calitate de solicitant, autoritatea locală competentă încheie cu administratorul infrastructurii contractele prevăzute la art. 18 alin. (12), în scopul de a stabili drepturile şi obligaţiile reciproce cu privire la alocarea capacităţilor de infrastructură necesare în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1).
(19)Contractele prevăzute la art. 18 alin. (12) stabilesc inclusiv responsabilităţile privind achitarea către administratorul infrastructurii a tarifelor aferente serviciilor furnizate de acesta în legătură cu realizarea obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1).
(20)În situaţia prevăzută la alin. (18), autoritatea locală competentă poate încheia cu administratorul infrastructurii, în condiţiile legii, acorduri-cadru pentru alocarea, pe o durată care depăşeşte perioada de valabilitate a unui grafic de circulaţie, a capacităţilor de infrastructură necesare în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1).
(21)Sumele prevăzute la alin. (15) se utilizează în conformitate cu prevederile art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(22)În cazul în care obligaţia achitării către administratorul sau gestionarii de infrastructură feroviară, după caz, a tarifelor aferente serviciilor furnizate în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1) revine operatorilor de serviciu public, plata către operatorii de serviciu public a sumelor prevăzute la alin. (15) este condiţionată de prezentarea documentelor care dovedesc respectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (21).
(23)Diferenţa dintre suma alocată prevăzută la alin. (15) şi sumele utilizate potrivit alin. (21) se utilizează pentru a asigura celelalte cheltuieli necesare în scopul realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local specificate în contractele prevăzute la alin. (1).
(24)Autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prevăzute la alin. (1) răspund de modul de aplicare a prevederilor alin. (21)-(23).
(25)În cazul în care un operator de transport feroviar realizează atât servicii compensate care fac obiectul unor obligaţii de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1), cât şi alte activităţi, conturile aferente respectivelor servicii publice trebuie separate astfel încât să îndeplinească condiţiile prevăzute la pct. 5 din anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007.
(26)În vederea furnizării de servicii publice de transport feroviar al călătorilor în condiţii echitabile, nediscriminatorii şi transparente, precum şi în vederea creşterii eficienţei economice şi reducerii amprentei de carbon a sistemului naţional de transport prin transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport al călătorilor derulate prin intermediul altor moduri de transport:
a)autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prevăzute la alin. (1) colaborează cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru conexarea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional cu cele de interes local;
b)autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prevăzute la alin. (1) colaborează cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru conexarea strategiilor de achiziţie a materialului rulant prevăzut la alin. (8) şi la art. 5 alin. (10);
c)rezultatele negocierilor purtate pentru conexarea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional cu cele de interes local, prevăzute la lit. a), sunt adoptate de autoritatea locală competentă şi de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prin protocol de consemnare;
d)rezultatele negocierilor purtate pentru conexarea strategiilor de achiziţie a materialului rulant, prevăzute la lit. b), sunt adoptate de autoritatea locală competentă şi de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prin protocol de consemnare.
(27)Principiile şi criteriile privind corelarea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional şi a celor de interes local în vederea furnizării de servicii adecvate în cadrul unui sistem integrat de servicii publice de transport al călătorilor şi în vederea creşterii eficienţei economice şi reducerii amprentei de carbon a sistemului naţional de transport prin transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport al călătorilor derulate prin intermediul altor moduri de transport, precum şi principiile şi criteriile privind corelarea strategiilor de achiziţie a materialului rulant prevăzut la alin. (8) şi la art. 5 alin. (10) se stabilesc de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale şi se adoptă prin hotărâre a Guvernului.

Art. 6
Transportul feroviar public va fi organizat astfel încât să se asigure un sistem unitar, echilibrat şi funcţional, în conformitate cu cerinţele siguranţei circulaţiei, confortului şi tehnologiilor specifice de transport pe calea ferată, în condiţii de compatibilitate şi interoperabilitate cu sistemul de transport feroviar european.