Art. 52. - Art. 5 2 - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE

M.Of. 834

În vigoare
Versiune de la: 12 Septembrie 2025
Art. 52
(1)În scopul prevăzut la art. 5 alin. (1) şi în vederea furnizării de servicii adecvate de transport feroviar al călătorilor, unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, în calitate de autorităţi locale competente, denumite în continuare autorităţi locale competente, pot încheia, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, contracte de servicii publice cu operatorii de transport feroviar, în cadrul cărora se stabilesc obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local, diferenţiate, dacă este cazul, în raport cu segmentele de piaţă relevante.
(2)Autoritatea locală competentă înfiinţează şi, după caz, modifică serviciul public de transport feroviar de călători de interes local cu avizul prealabil al administratorului sau al gestionarilor de infrastructură feroviară, după caz, privind disponibilitatea capacităţilor de infrastructură necesară.
(3)Autoritatea locală competentă stabileşte obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1), pe baza unor studii de specialitate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, şi conţin obligatoriu, pentru fiecare segment de piaţă relevant, următoarele elemente:
a)principalele caracteristici ale categoriilor de servicii de transport feroviar de călători care fac obiectul obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local;
b)cerinţe minimale privind serviciile conexe şi dotările care trebuie asigurate pentru fiecare dintre categoriile de servicii de transport feroviar prevăzute la lit. a);
c)rutele care fac obiectul obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local şi categoriile de servicii de transport feroviar de călători necesare pe fiecare rută;
d)numărul zilnic de trenuri pentru fiecare rută şi categorie de servicii de transport feroviar, precum şi principalele repere orare recomandabile în vederea asigurării unor servicii publice adecvate de transport feroviar al călătorilor;
e)materialul rulant pus la dispoziţie de autoritatea locală competentă în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local;
f)cerinţele de performanţă măsurabile, transparente şi verificabile ale serviciilor prevăzute la lit. a), cel puţin în ceea ce priveşte viteza comercială, punctualitatea serviciilor, capacitatea de transport şi calitatea materialului rulant, precum şi sistemul de stimulente care trebuie aplicat operatorilor de servicii publice pentru îndeplinirea acestor cerinţe;
g)tarifele care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport furnizate în cadrul obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local, inclusiv regulile privind reducerile care pot fi acordate pentru fidelizarea clienţilor;
h)stabilirea costurilor-ţintă necesare pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local;
i)condiţiile în care autoritatea locală competentă compensează operatorii de servicii publice pentru costurile suportate şi/sau acordă drepturi exclusive în schimbul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local.
(4)Autoritatea locală competentă repartizează obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local stabilite conform prevederilor alin. (3) operatorilor de transport feroviar prin contractele prevăzute la alin. (1), în limita bugetului aprobat prevăzut la alin. (15).
(5)Autoritatea locală competentă atribuie contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1) în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007.
(6)Durata contractelor prevăzute la alin. (1) este limitată, cu respectarea prevederilor art. 4 şi 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007. Pentru contractele a căror durată estimată conform studiilor de specialitate prevăzute la alin. (3) este mai mare de 5 ani, autoritatea locală competentă revizuieşte şi actualizează periodic obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local definite în baza prevederilor alin. (3), la intervale de cel mult 5 ani, în scopul adaptării la evoluţia condiţiilor economico-sociale şi atingerii obiectivelor stabilite privind creşterea cotei modale a transportului feroviar pe piaţa serviciilor publice de transport de călători şi susţinerea cerinţelor de mobilitate a persoanelor în zona geografică aflată în responsabilitatea autorităţii locale competente.
(7)Autoritatea locală competentă asigură respectarea calendarului de alocare a capacităţilor de infrastructură prevăzut în anexa nr. VII la Legea nr. 202/2016 în cadrul calendarului activităţilor de stabilire a obligaţiile de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local în baza prevederilor alin. (3), de actualizare conform prevederilor alin. (6) şi de repartizare a acestora către operatorii de transport feroviar conform prevederilor alin. (4) şi (5).
(8)Pentru realizarea transferului modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători, autorităţile locale competente prevăzute la alin. (1) pot deţine material rulant destinat realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local.
(9)Materialul rulant prevăzut la alin. (8) se repartizează operatorilor de transport feroviar prin contractele prevăzute la alin. (1) în vederea utilizării în perioada de valabilitate a acestor contracte, pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local contractate.
(10)Autoritatea locală competentă stabileşte prin contractele prevăzute la alin. (1) condiţiile de utilizare a materialului rulant prevăzut la alin. (8).
(11)Autoritatea locală competentă stabileşte, prin contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1), condiţiile în care poate compensa, în condiţiile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, operatorii de servicii publice pentru costurile suportate şi, după caz, acordă drepturi exclusive în schimbul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local.
(12)Autoritatea locală competentă acordă operatorilor de transport feroviar de călători, pe baza contractelor de servicii publice prevăzute la alin. (1), compensaţia de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, pentru acoperirea costurilor suportate în vederea îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local definite conform prevederilor alin. (3).
(13)Efectul financiar net prevăzut la alin. (12) se calculează conform următorului mecanism: Efectul financiar net = costurile suportate minus efecte financiare pozitive minus sumele încasate din tarife sau orice alte venituri plus profit maxim determinat, în cazul contractelor atribuite direct, pe baza ratelor swap publicate pe pagina de internet a Consiliului Concurenţei, Reţeaua naţională de ajutor de stat, valabile la data emiterii deciziei autorităţii locale competente privind demararea negocierilor în vederea încheierii contractelor de servicii publice, la care se adaugă 100 de puncte de bază la rata swap relevantă, în care semnificaţia termenilor este următoarea:
a)costurile suportate = costurile suportate în legătură cu o obligaţie de serviciu public sau cu un set de obligaţii de serviciu public conţinute într-un contract de servicii publice prevăzut la alin. (1) şi/sau într-o normă generală;
b)efecte financiare pozitive = efectele financiare generate în cadrul reţelei exploatate în temeiul obligaţiei/obligaţiilor de serviciu public în cauză, dacă acestea există;
c)sumele încasate din tarife sau orice alte venituri = sumele încasate din tarife sau orice alte venituri generate în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public în cauză;
d)profitul este calculat la costurile suportate.
(14)Autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale sau adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, după caz, pot modifica în cadrul contractelor prevăzute la alin. (1) parametrii pe baza cărora s-a stabilit compensaţia de serviciu public în conformitate cu prevederile alin. (12) sau a obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local care face obiectul contractului.
(15)Sumele aferente compensaţiei de serviciu public prevăzute la alin. (12) se asigură de la bugetul local, prin bugetul autorităţii locale competente respective, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie, potrivit legii.
(16)Autorităţile locale competente prevăzute la alin. (1) asigură sumele prevăzute la alin. (15) în mod nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport feroviar care au contracte de servicii publice legal încheiate cu respectiva autoritate locală competentă.
(17)În scopul asigurării capacităţilor de infrastructură feroviară necesare pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public prevăzute la alin. (1), autorităţile locale competente pot acţiona în calitate de solicitant în raport cu administratorul infrastructurii sau pot delega această atribuţie către operatorii de transport feroviar prin contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1).
(18)În situaţia în care acţionează în calitate de solicitant, autoritatea locală competentă încheie cu administratorul infrastructurii contractele prevăzute la art. 18 alin. (12), în scopul de a stabili drepturile şi obligaţiile reciproce cu privire la alocarea capacităţilor de infrastructură necesare în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1).
(19)Contractele prevăzute la art. 18 alin. (12) stabilesc inclusiv responsabilităţile privind achitarea către administratorul infrastructurii a tarifelor aferente serviciilor furnizate de acesta în legătură cu realizarea obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1).
(20)În situaţia prevăzută la alin. (18), autoritatea locală competentă poate încheia cu administratorul infrastructurii, în condiţiile legii, acorduri-cadru pentru alocarea, pe o durată care depăşeşte perioada de valabilitate a unui grafic de circulaţie, a capacităţilor de infrastructură necesare în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1).
(21)Sumele prevăzute la alin. (15) se utilizează în conformitate cu prevederile art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(22)În cazul în care obligaţia achitării către administratorul sau gestionarii de infrastructură feroviară, după caz, a tarifelor aferente serviciilor furnizate în vederea realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1) revine operatorilor de serviciu public, plata către operatorii de serviciu public a sumelor prevăzute la alin. (15) este condiţionată de prezentarea documentelor care dovedesc respectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (21).
(23)Diferenţa dintre suma alocată prevăzută la alin. (15) şi sumele utilizate potrivit alin. (21) se utilizează pentru a asigura celelalte cheltuieli necesare în scopul realizării obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local specificate în contractele prevăzute la alin. (1).
(24)Autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prevăzute la alin. (1) răspund de modul de aplicare a prevederilor alin. (21)-(23).
(25)În cazul în care un operator de transport feroviar realizează atât servicii compensate care fac obiectul unor obligaţii de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local prevăzute la alin. (1), cât şi alte activităţi, conturile aferente respectivelor servicii publice trebuie separate astfel încât să îndeplinească condiţiile prevăzute la pct. 5 din anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007.
(26)În vederea furnizării de servicii publice de transport feroviar al călătorilor în condiţii echitabile, nediscriminatorii şi transparente, precum şi în vederea creşterii eficienţei economice şi reducerii amprentei de carbon a sistemului naţional de transport prin transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport al călătorilor derulate prin intermediul altor moduri de transport:
a)autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prevăzute la alin. (1) colaborează cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru conexarea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional cu cele de interes local;
b)autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prevăzute la alin. (1) colaborează cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru conexarea strategiilor de achiziţie a materialului rulant prevăzut la alin. (8) şi la art. 5 alin. (10);
c)rezultatele negocierilor purtate pentru conexarea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional cu cele de interes local, prevăzute la lit. a), sunt adoptate de autoritatea locală competentă şi de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prin protocol de consemnare;
d)rezultatele negocierilor purtate pentru conexarea strategiilor de achiziţie a materialului rulant, prevăzute la lit. b), sunt adoptate de autoritatea locală competentă şi de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prin protocol de consemnare.
(27)Principiile şi criteriile privind corelarea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional şi a celor de interes local în vederea furnizării de servicii adecvate în cadrul unui sistem integrat de servicii publice de transport al călătorilor şi în vederea creşterii eficienţei economice şi reducerii amprentei de carbon a sistemului naţional de transport prin transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport al călătorilor derulate prin intermediul altor moduri de transport, precum şi principiile şi criteriile privind corelarea strategiilor de achiziţie a materialului rulant prevăzut la alin. (8) şi la art. 5 alin. (10) se stabilesc de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale şi se adoptă prin hotărâre a Guvernului.