Art. 1. - În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii de specialitate se definesc după cum urmează: - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE
M.Of. 834
În vigoare Versiune de la: 12 Septembrie 2025
Art. 1
(3)Transportul feroviar public reprezintă un serviciu public esenţial pentru societate ce contribuie la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la creşterea eficienţei economice a sistemului naţional de transport, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a emisiilor poluante, la libera circulaţie a persoanelor, mărfurilor şi a altor bunuri, în interiorul ţării şi în trafic internaţional, cu un grad înalt de siguranţă, în condiţii ecologice şi eficiente, constituind astfel un sector strategic de interes naţional.
(4)Serviciile conexe transportului feroviar sunt serviciile ce se desfăşoară în legătură nemijlocită cu sau în timpul transportului, precum, dar fără a se limita la acestea: asigurarea accesului pe infrastructura feroviară, manevra vehiculelor feroviare, asigurarea informaţiilor privind călătoria, vânzarea titlurilor de călătorie, încărcarea/descărcarea sau transbordarea mărfurilor.
(5)Serviciile adiacente transportului feroviar sunt serviciile ce au ca obiect asigurarea desfăşurării în siguranţă a transportului, precum, dar fără a se limita la acestea: asigurarea trenurilor de intervenţie pentru restabilirea circulaţiei, inspecţia tehnică a materialului rulant, verificarea eficacităţii sistemelor de frânare ale trenurilor.
(51)Serviciile furnizate de administratorul infrastructurii feroviare, de gestionarii de infrastructură feroviară şi de alţi operatori de infrastructuri de servicii către operatorii de transport feroviar sau către beneficiarii transportului în scopul realizării transportului feroviar constituie, după caz, servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor alin. (4), sau servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor alin. (5).
(7)Contractul de transport se încheie şi se execută în conformitate cu prevederile Codului civil, ale Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România, aprobat prin Ordonanţa Guvernului nr. 7/2005, republicată, ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte şi ale actelor normative date în aplicarea acestora.
(9)Serviciile de transport feroviar public şi serviciile de transport feroviar în interes propriu sunt realizate de către operatori de transport feroviar.
(91)Activităţile de transport feroviar în interes propriu ale administratorului infrastructurii feroviare şi ale gestionarilor de infrastructură feroviară pot fi realizate de către aceştia fără licenţă de transport şi certificat de siguranţă, nefiind necesar să apeleze la serviciile unui operator de transport feroviar.
(10)În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii de specialitate se definesc după cum urmează:
1.a) operator de transport feroviar - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 18 din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 202/2016;
2.b) administratorul infrastructurii - compania naţională rezultată din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, în conformitate cu prevederile titlului II, care este responsabilă de operarea, mentenanţa şi reînnoirea infrastructurii feroviare pe reţeaua de căi ferate din România, precum şi de participarea la dezvoltarea acesteia;
3.b1) gestionar de infrastructură feroviară - orice persoană juridică sau grup de persoane juridice care au ca obiect de activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii feroviare neinteroperabile închiriate de la administratorul infrastructurii feroviare, în condiţiile legii. Pe perioada închirierii infrastructurii feroviare neinteroperabile administratorul infrastructurii feroviare exercită drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege pentru infrastructura feroviară închiriată;
4.b2) solicitant - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 28 din Legea nr. 202/2016;
41.b3) societăţi feroviare cu capital integral de stat - administratorul infrastructurii feroviare, operatorii de transport feroviar, precum şi filialele acestora, în perioada în care statul este acţionar unic;
5.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 5. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
6.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 6. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
7.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 7. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
8.f) transport feroviar de călători - servicii de transport de călători care sunt prestate de operatorii feroviari de călători care deţin licenţă de transport şi operează pe infrastructura feroviară, în condiţiile legii;
9.g) transport feroviar de marfă - servicii de transport de marfă care sunt prestate de operatorii feroviari de marfă, care deţin licenţă de transport şi operează pe infrastructura feroviară, în condiţiile legii;
10.h) transport public de călători - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
11.h1) servicii publice de transport feroviar de călători - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. aa) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
12.i) transport public de marfă - serviciile de transport de marfă care sunt de interes economic general şi care sunt prestate către clienţi în mod nediscriminatoriu şi continuu;
13.j) drept exclusiv - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. f) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
14.k) obligaţie de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. e) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
15.k1) obligaţie de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local - o cerinţă definită sau stabilită de către o autoritate locală competentă pentru a asigura servicii publice de transport feroviar de călători de interes local, pe care un operator, dacă ar ţine seama de propriile sale interese comerciale, nu şi le-ar asuma sau nu şi le-ar asuma în aceeaşi măsură sau în aceleaşi condiţii fără a fi remunerat;
16.l) contract de servicii publice - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. i) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
17.m) compensaţie de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. g) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
18.n) operator de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
19.o) serviciu public de transport feroviar de interes naţional - serviciu public de transport feroviar de călători prestat la nivelul reţelei naţionale de cale ferată sub coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
20.o1) serviciu public de transport feroviar de călători de interes local - serviciu public de transport feroviar de călători prestat la nivelul unei zone limitate a reţelei naţionale de cale ferată sau la nivelul unei reţele independente locale sau regionale, constituită în aria teritorială a unei unităţi administrativ-teritoriale sau, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară. Prin reţea independentă locală sau regională se înţelege orice linie ferată sau reţea de linii ferate fără racordare, direct sau prin intermediul unei linii ferate industriale existente, la liniile infrastructurii feroviare publice;
21.p) transport intermodal de marfă - serviciile de transport de marfă în care activitatea specifică transportului se realizează prin intermediul a cel puţin două moduri de transport, utilizând aceeaşi unitate de încărcare pe tot parcursul expediţiei de marfă.
22.q) funcţionarea infrastructurii feroviare - furnizarea de către administratorul infrastructurii a serviciilor prevăzute în anexa nr. II la Legea nr. 202/2016, cu respectarea obiectivelor de performanţă din Contractul de activitate şi performanţă al Companiei Naţionale de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., în vederea realizării transportului de călători şi marfă;
23.r) asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare - ansamblul activităţilor administratorului infrastructurii privind furnizarea serviciilor prevăzute la lit. q);
24.s) exploatarea infrastructurii feroviare - ansamblul activităţilor tehnice şi economice ale administratorului/gestionarului infrastructurii privind operarea infrastructurii feroviare şi a infrastructurilor de servicii, precum şi privind valorificarea activelor aferente patrimoniului administrat de compania/societatea respectivă, în scopul realizării transportului feroviar;
25.ş) strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare - are înţelesul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 202/2016;
26.t) echilibrul financiar al administratorului infrastructurii - are înţelesul prevăzut la art. 8 alin. (4) din Legea nr. 202/2016;
27.ţ) sistemul naţional de transport - are înţelesul prevăzut la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
28.u) pachetul minim de acces pe infrastructura feroviară - serviciile prevăzute la pct. 1 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
29.v) servicii suplimentare - serviciile prevăzute la pct. 3 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
30.w) servicii auxiliare - serviciile prevăzute la pct. 4 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
31.x) autoritate a administraţiei publice locale - are înţelesul prevăzut la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 57/2019;
32.y) asociaţie de dezvoltare intercomunitară - are înţelesul prevăzut la art. 89 din OUG nr. 57/2019;
321.y1) subdiviziune administrativ-teritorială a municipiilor - are înţelesul prevăzut la art. 5 lit. mm) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 57/2019;
322.y2) consorţiu administrativ - are înţelesul prevăzut la art. 89 alin. (81) din OUG nr. 57/2019;
323.y3) asociere de U.A.T.-uri - structură de cooperare a unităţilor administrativ-teritoriale în condiţiile art. 89 din OUG nr. 57/2019;
324.y4) zonă metropolitană - are înţelesul prevăzut la art. 5 lit. qq) din OUG nr. 57/2019;
33.z) accident - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară, aprobată prin Legea nr. 71/2020, denumită în continuare OUG nr. 73/2019;
34.aa) incident - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 15 din OUG nr. 73/2019;
35.bb) amprenta de carbon a sistemului naţional de transport - contribuţia sistemului naţional de transport, măsurată în procente, la emisiile totale de gaze cu efect de seră realizate la nivel naţional;
36.cc) cota modală a unui mod de transport - raportul, exprimat în procente, dintre parcursul total al călătorilor sau mărfurilor, după caz, realizat prin intermediul modului de transport respectiv şi suma parcursurilor totale ale călătorilor sau mărfurilor realizate prin intermediul modurilor de transport luate în considerare în cadrul analizei. Parcursul total al călătorilor se exprimă în călători-km, iar parcursul total al mărfurilor se exprimă în tone-km;
37.dd) costuri externe ale unui mod de transport - costuri generate de modul de transport respectiv, precum, dar fără a se limita la acestea: costuri pentru siguranţa transportului, costuri pentru acoperirea efectelor emisiilor poluante şi ale emisiilor de gaze cu efect de seră, costuri generate de accidentele produse în timpul transportului. Aceste costuri nu sunt incluse în preţurile serviciilor furnizate în cadrul modului de transport respectiv.
38.ee) regenerarea urbană - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 183/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru finanţarea unor proiecte de regenerare urbană, cu completările ulterioare;
39.ff) dezvoltarea zonelor rurale - dedicate îmbunătăţirii calităţii vieţii locuitorilor din zonele rurale, având ca obiective:
1.conservarea şi valorificarea resurselor naturale şi antropice existente;
2.diversificarea activităţilor economice ca o condiţie prealabilă pentru stabilizarea demografică;
3.creşterea accesibilităţii rutiere şi feroviare şi a conectivităţii digitale;
4.îmbunătăţirea accesului populaţiei la servicii de interes general;
5.creşterea rezilienţei la schimbările climatice, riscuri naturale şi crize economice;
6.stimularea capacităţii de cooperare şi, după caz, asociere a unităţilor administrativ-teritoriale în vederea gestionării unor provocări comune sau a valorificării unor elemente de potenţial;
40.gg) autocar/autobuz de înlocuire tren de călători - servicii regulate speciale, definite la art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, precum şi cel prevăzut la art. 76 alin. (1) pct. 2 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.G. nr. 27/2011;
41.hh) tarif de călătorie - preţul perceput călătorilor, stabilit conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2011, aprobată prin Legea nr. 21/2021 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători, cu modificările şi completările ulterioare;
42.ii) contract de transport călători - contract de transport, în sensul prevăzut la art. 3 pct. 6 din Regulamentul (UE) 2021/782 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 782/2021;
43.jj) legitimaţie de călătorie/titlu de călătorie - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 7 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021;
44.kk) călătorie - are înţelesul prevăzut la art. (3) pct. 11 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021.
45.ll) tramvai-tren - reprezintă vehiculul proiectat pentru utilizarea combinată atât pe o infrastructură feroviară uşoară, cât şi pe o infrastructură feroviară grea.
(1)Prin transport pe căile ferate române, denumit în continuare transport feroviar, se înţelege orice deplasare de persoane şi de bunuri, realizată cu vehicule feroviare de către operatori de transport pe infrastructura feroviară. Transportul feroviar, precum şi serviciile adiacente sau conexe acestuia sunt considerate operaţiuni de transport feroviar.
(2)Transportul feroviar poate fi public sau în interes propriu.
(3)Transportul feroviar public reprezintă un serviciu public esenţial pentru societate ce contribuie la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la creşterea eficienţei economice a sistemului naţional de transport, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a emisiilor poluante, la libera circulaţie a persoanelor, mărfurilor şi a altor bunuri, în interiorul ţării şi în trafic internaţional, cu un grad înalt de siguranţă, în condiţii ecologice şi eficiente, constituind astfel un sector strategic de interes naţional.
(4)Serviciile conexe transportului feroviar sunt serviciile ce se desfăşoară în legătură nemijlocită cu sau în timpul transportului, precum, dar fără a se limita la acestea: asigurarea accesului pe infrastructura feroviară, manevra vehiculelor feroviare, asigurarea informaţiilor privind călătoria, vânzarea titlurilor de călătorie, încărcarea/descărcarea sau transbordarea mărfurilor.
(5)Serviciile adiacente transportului feroviar sunt serviciile ce au ca obiect asigurarea desfăşurării în siguranţă a transportului, precum, dar fără a se limita la acestea: asigurarea trenurilor de intervenţie pentru restabilirea circulaţiei, inspecţia tehnică a materialului rulant, verificarea eficacităţii sistemelor de frânare ale trenurilor.
(51)Serviciile furnizate de administratorul infrastructurii feroviare, de gestionarii de infrastructură feroviară şi de alţi operatori de infrastructuri de servicii către operatorii de transport feroviar sau către beneficiarii transportului în scopul realizării transportului feroviar constituie, după caz, servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor alin. (4), sau servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor alin. (5).(6)Transporturile feroviare publice se efectuează numai pe bază de contract de transport.
(7)Contractul de transport se încheie şi se execută în conformitate cu prevederile Codului civil, ale Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România, aprobat prin Ordonanţa Guvernului nr. 7/2005, republicată, ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte şi ale actelor normative date în aplicarea acestora.(8)Transportul feroviar în interes propriu este transportul efectuat în interesul activităţilor proprii, cu mijloace de transport deţinute în proprietate sau închiriate.
(9)Serviciile de transport feroviar public şi serviciile de transport feroviar în interes propriu sunt realizate de către operatori de transport feroviar.
(91)Activităţile de transport feroviar în interes propriu ale administratorului infrastructurii feroviare şi ale gestionarilor de infrastructură feroviară pot fi realizate de către aceştia fără licenţă de transport şi certificat de siguranţă, nefiind necesar să apeleze la serviciile unui operator de transport feroviar.
(10)În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii de specialitate se definesc după cum urmează:
1.a) operator de transport feroviar - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 18 din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 202/2016;
2.b) administratorul infrastructurii - compania naţională rezultată din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, în conformitate cu prevederile titlului II, care este responsabilă de operarea, mentenanţa şi reînnoirea infrastructurii feroviare pe reţeaua de căi ferate din România, precum şi de participarea la dezvoltarea acesteia;
3.b1) gestionar de infrastructură feroviară - orice persoană juridică sau grup de persoane juridice care au ca obiect de activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii feroviare neinteroperabile închiriate de la administratorul infrastructurii feroviare, în condiţiile legii. Pe perioada închirierii infrastructurii feroviare neinteroperabile administratorul infrastructurii feroviare exercită drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege pentru infrastructura feroviară închiriată;
4.b2) solicitant - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 28 din Legea nr. 202/2016;
41.b3) societăţi feroviare cu capital integral de stat - administratorul infrastructurii feroviare, operatorii de transport feroviar, precum şi filialele acestora, în perioada în care statul este acţionar unic;
5.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 5. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
6.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 6. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
7.[textul din Art. 1, alin. (10), punctul 7. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 107/2022]
8.f) transport feroviar de călători - servicii de transport de călători care sunt prestate de operatorii feroviari de călători care deţin licenţă de transport şi operează pe infrastructura feroviară, în condiţiile legii;
9.g) transport feroviar de marfă - servicii de transport de marfă care sunt prestate de operatorii feroviari de marfă, care deţin licenţă de transport şi operează pe infrastructura feroviară, în condiţiile legii;
10.h) transport public de călători - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
11.h1) servicii publice de transport feroviar de călători - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. aa) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
12.i) transport public de marfă - serviciile de transport de marfă care sunt de interes economic general şi care sunt prestate către clienţi în mod nediscriminatoriu şi continuu;
13.j) drept exclusiv - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. f) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
14.k) obligaţie de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. e) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
15.k1) obligaţie de serviciu public de transport feroviar de călători de interes local - o cerinţă definită sau stabilită de către o autoritate locală competentă pentru a asigura servicii publice de transport feroviar de călători de interes local, pe care un operator, dacă ar ţine seama de propriile sale interese comerciale, nu şi le-ar asuma sau nu şi le-ar asuma în aceeaşi măsură sau în aceleaşi condiţii fără a fi remunerat;
16.l) contract de servicii publice - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. i) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
17.m) compensaţie de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. g) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
18.n) operator de serviciu public - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007;
19.o) serviciu public de transport feroviar de interes naţional - serviciu public de transport feroviar de călători prestat la nivelul reţelei naţionale de cale ferată sub coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
20.o1) serviciu public de transport feroviar de călători de interes local - serviciu public de transport feroviar de călători prestat la nivelul unei zone limitate a reţelei naţionale de cale ferată sau la nivelul unei reţele independente locale sau regionale, constituită în aria teritorială a unei unităţi administrativ-teritoriale sau, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară. Prin reţea independentă locală sau regională se înţelege orice linie ferată sau reţea de linii ferate fără racordare, direct sau prin intermediul unei linii ferate industriale existente, la liniile infrastructurii feroviare publice;
21.p) transport intermodal de marfă - serviciile de transport de marfă în care activitatea specifică transportului se realizează prin intermediul a cel puţin două moduri de transport, utilizând aceeaşi unitate de încărcare pe tot parcursul expediţiei de marfă.
22.q) funcţionarea infrastructurii feroviare - furnizarea de către administratorul infrastructurii a serviciilor prevăzute în anexa nr. II la Legea nr. 202/2016, cu respectarea obiectivelor de performanţă din Contractul de activitate şi performanţă al Companiei Naţionale de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., în vederea realizării transportului de călători şi marfă;
23.r) asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare - ansamblul activităţilor administratorului infrastructurii privind furnizarea serviciilor prevăzute la lit. q);
24.s) exploatarea infrastructurii feroviare - ansamblul activităţilor tehnice şi economice ale administratorului/gestionarului infrastructurii privind operarea infrastructurii feroviare şi a infrastructurilor de servicii, precum şi privind valorificarea activelor aferente patrimoniului administrat de compania/societatea respectivă, în scopul realizării transportului feroviar;
25.ş) strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare - are înţelesul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 202/2016;
26.t) echilibrul financiar al administratorului infrastructurii - are înţelesul prevăzut la art. 8 alin. (4) din Legea nr. 202/2016;
27.ţ) sistemul naţional de transport - are înţelesul prevăzut la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
28.u) pachetul minim de acces pe infrastructura feroviară - serviciile prevăzute la pct. 1 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
29.v) servicii suplimentare - serviciile prevăzute la pct. 3 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
30.w) servicii auxiliare - serviciile prevăzute la pct. 4 din anexa nr. II la Legea nr. 202/2016;
31.x) autoritate a administraţiei publice locale - are înţelesul prevăzut la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 57/2019;
32.y) asociaţie de dezvoltare intercomunitară - are înţelesul prevăzut la art. 89 din OUG nr. 57/2019;
321.y1) subdiviziune administrativ-teritorială a municipiilor - are înţelesul prevăzut la art. 5 lit. mm) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 57/2019;
322.y2) consorţiu administrativ - are înţelesul prevăzut la art. 89 alin. (81) din OUG nr. 57/2019;
323.y3) asociere de U.A.T.-uri - structură de cooperare a unităţilor administrativ-teritoriale în condiţiile art. 89 din OUG nr. 57/2019;
324.y4) zonă metropolitană - are înţelesul prevăzut la art. 5 lit. qq) din OUG nr. 57/2019;
33.z) accident - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară, aprobată prin Legea nr. 71/2020, denumită în continuare OUG nr. 73/2019;
34.aa) incident - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 15 din OUG nr. 73/2019;
35.bb) amprenta de carbon a sistemului naţional de transport - contribuţia sistemului naţional de transport, măsurată în procente, la emisiile totale de gaze cu efect de seră realizate la nivel naţional;
36.cc) cota modală a unui mod de transport - raportul, exprimat în procente, dintre parcursul total al călătorilor sau mărfurilor, după caz, realizat prin intermediul modului de transport respectiv şi suma parcursurilor totale ale călătorilor sau mărfurilor realizate prin intermediul modurilor de transport luate în considerare în cadrul analizei. Parcursul total al călătorilor se exprimă în călători-km, iar parcursul total al mărfurilor se exprimă în tone-km;
37.dd) costuri externe ale unui mod de transport - costuri generate de modul de transport respectiv, precum, dar fără a se limita la acestea: costuri pentru siguranţa transportului, costuri pentru acoperirea efectelor emisiilor poluante şi ale emisiilor de gaze cu efect de seră, costuri generate de accidentele produse în timpul transportului. Aceste costuri nu sunt incluse în preţurile serviciilor furnizate în cadrul modului de transport respectiv.
38.ee) regenerarea urbană - are înţelesul prevăzut la art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 183/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru finanţarea unor proiecte de regenerare urbană, cu completările ulterioare;
39.ff) dezvoltarea zonelor rurale - dedicate îmbunătăţirii calităţii vieţii locuitorilor din zonele rurale, având ca obiective:
1.conservarea şi valorificarea resurselor naturale şi antropice existente;
2.diversificarea activităţilor economice ca o condiţie prealabilă pentru stabilizarea demografică;
3.creşterea accesibilităţii rutiere şi feroviare şi a conectivităţii digitale;
4.îmbunătăţirea accesului populaţiei la servicii de interes general;
5.creşterea rezilienţei la schimbările climatice, riscuri naturale şi crize economice;
6.stimularea capacităţii de cooperare şi, după caz, asociere a unităţilor administrativ-teritoriale în vederea gestionării unor provocări comune sau a valorificării unor elemente de potenţial;
40.gg) autocar/autobuz de înlocuire tren de călători - servicii regulate speciale, definite la art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, precum şi cel prevăzut la art. 76 alin. (1) pct. 2 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.G. nr. 27/2011;
41.hh) tarif de călătorie - preţul perceput călătorilor, stabilit conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2011, aprobată prin Legea nr. 21/2021 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători, cu modificările şi completările ulterioare;
42.ii) contract de transport călători - contract de transport, în sensul prevăzut la art. 3 pct. 6 din Regulamentul (UE) 2021/782 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 782/2021;
43.jj) legitimaţie de călătorie/titlu de călătorie - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 7 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021;
44.kk) călătorie - are înţelesul prevăzut la art. (3) pct. 11 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021.
45.ll) tramvai-tren - reprezintă vehiculul proiectat pentru utilizarea combinată atât pe o infrastructură feroviară uşoară, cât şi pe o infrastructură feroviară grea.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (154)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (154)
- Sentinta nr. RJ dedg57545/2024 din 27-feb-2024, Judecatoria Medgidia, furtul in scop de folosinta (art.230 NCP) (Penal)
- Sentinta nr. RJ ee7e37959/2024 din 25-ian-2024, Tribunalul Cluj, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 62554849e/2022 din 28-dec-2022, Judecatoria Bucuresti Sectorul 1, pretentii (Litigii cu profesionistii)