Ordinul 1319/2018 privind modificarea Reglementărilor privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor - RNTR 11, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi ministrului internelor şi reformei administrative nr. 510/230/2007
M.Of. 886
În vigoareMinistrul transporturilor, Lucian Şova Ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan |
Nr. crt. | Denumire verificare | Metodă de control şi aparatură necesară | Deficienţe constatate | Evaluare deficienţe | ||
DMi | DMa | DP | ||||
0. IDENTIFICARE VEHICUL | ||||||
0.1. | Verificare stare plăci cu numărul de înmatriculare, concordanţă între plăcile cu numărul de înmatriculare şi numărul de înmatriculare din documentele vehiculului (CI şi/sau CIV) | Inspecţie vizuală | a) Placă lipsă sau fixată necorespunzător astfel încât s-ar putea desprinde de pe vehicul | X | ||
b) Număr de înmatriculare lipsă sau ilizibil | X | |||||
c) Numărul de înmatriculare de pe placă nu este în concordanţă cu documentele vehiculului. | X | |||||
d) Placă confecţionată artizanal | X | |||||
0.2. | Identificare vehicul; verificare concordanţă între datele de identificare prelevate de pe vehiculul supus CTT şi datele din CIV | Inspecţie vizuală după curăţarea locurilor unde se află poansonate numărul de identificare, codul motorului Se verifică concordanţa dintre vehiculul supus CTT şi datele din CIV. | a) Lipsă număr de identificare poansonat sau lipsă plăcuţă cu număr de identificare de la bord (dacă producătorul nu a prevăzut poansonarea numărului de identificare) | X | ||
b) Număr de identificare incomplet, ilizibil, falsificat (de exemplu, modificat sau poansonat neconform) sau care nu corespunde cu documentele vehiculului | X | |||||
c) Documente ale vehiculului prezentate la CTT ilizibile sau cu inexactităţi materiale | X | |||||
d) Vehiculul supus CTT nu corespunde cu datele din CIV privind: categoria, caroseria, marca, tipul vehiculului, codul motorului, tipul combustibilului, sursa de energie, culoarea | X | |||||
e) Cod motor falsificat (de exemplu, modificat sau poansonat neconform) | X | |||||
f) Suportul pe care se află poansonat numărul de identificare este fixat artizanal pe vehicul (de exemplu, înconjurat de un cordon de sudură) | X | |||||
g) Vehiculul are o altă culoare decât cea din CIV pe o suprafaţă mai mare de 50% | X | |||||
1. SISTEM DE FRÂNARE | ||||||
1.1. Stare mecanică şi funcţionare | ||||||
1.1.1. | Ax pedală frână de serviciu/ax manetă de frână | Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor, în timp ce sistemul de frânare este acţionat NOTĂ: Autovehiculele cu servofrână trebuie inspectate cu motorul oprit. | a) Ax prea strâns | X | ||
b) Uzură avansată sau joc excesiv | X | |||||
c) Lipsă siguranţă pedală | X | |||||
1.1.2. | Stare şi cursă pedală/manetă de frână | Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor, în timp ce sistemul de frânare este acţionat NOTĂ: Autovehiculele cu servofrână trebuie inspectate cu motorul oprit. | a) Cursă excesivă sau rezervă insuficientă a cursei libere a dispozitivului de acţionare | X | ||
b) Dispozitivul de acţionare nu revine corect la poziţia iniţială | X | |||||
Dacă funcţionalitatea este afectată | X | |||||
c) îmbrăcăminte pedală (dacă a fost prevăzută de producător) uzată excesiv (netedă), fixată incorect sau lipsă | X | |||||
d) Dispozitiv de acţionare deformat excesiv, fisurat, rupt | X | |||||
1.1.3. | Pompă de vacuum sau compresor şi rezervoare de aer | Inspecţie vizuală a componentelor la presiunea normală de lucru Se verifică timpul necesar pompei sau compresorului să atingă valoarea de operare sigură. Se verifică funcţionarea avertizorului, a supapei de protecţie a multicircuitului şi a supapei de siguranţă la suprapresiune. | a) Presiune/vacuum insuficient pentru asigurarea a cel puţin patru acţionări ale frânei după declanşarea avertizorului (sau când manometrul indică un nivel periculos) | X | ||
Presiune/vacuum insuficient pentru asigurarea a cel puţin două acţionări ale frânei după declanşarea avertizorului (sau când manometrul indică un nivel periculos) | X | |||||
b) Timpul de formare a presiunii/vidului la valoarea sigură de operare este prea lung faţă de cerinţe1). | X | |||||
c) Supapa de protecţie multicircuit sau supapa de siguranţă la suprapresiune nu funcţionează. | X | |||||
d) Pierdere de aer care provoacă o scădere importantă de presiune sau pierdere de aer perceptibilă auditiv | X | |||||
e) Deteriorare exterioară care poate afecta funcţionarea sistemului de frânare | X | |||||
Nivelul de performanţă al frânei de securitate nu este respectat. | X | |||||
1.1.4. | Manometru sau indicator pentru presiune scăzută | Verificare funcţională | Funcţionare defectuoasă sau defectarea indicatorului de presiune scăzută ori a manometrului Este imposibilă identificarea presiunii scăzute. | X | X | |
1.1.5. | Supapă de comandă a frânei, cu acţionare manuală | Inspecţie vizuală, funcţională şi auditivă a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Dispozitiv de acţionare a supapei uzat excesiv, fisurat sau deteriorat | X | ||
b) Dispozitiv de acţionare a supapei nesigur sau supapă fixată necorespunzător | X | |||||
c) Pierderi de aer în sistem, conexiuni strânse necorespunzător | X | |||||
d) Funcţionare necorespunzătoare | X | |||||
1.1.6. | Element de acţionare frână de staţionare, levier de comandă frână de staţionare, mecanism cu clichet frână de staţionare, frână de staţionare cu acţionare electrică | Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Blocare incorectă a mecanismului cu clichet | X | ||
b) Uzură a axului levierului sau a mecanismului cu clichet | X | |||||
Uzură excesivă | X | |||||
c) Cursă prea mare sau prea mică a levierului indicând un reglaj incorect | X | |||||
d) Element de acţionare lipsă, deteriorat sau nefuncţional | X | |||||
e) Funcţionare incorectă, indicatorul de avertizare indică o funcţionare defectuoasă | X | |||||
1.1.7. | Supape de frânare (supape de comandă, supape de descărcare, regulatoare de presiune etc.) | Inspecţie vizuală, funcţională şi auditivă a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Supapă deteriorată sau pierderi excesive de aer | X | ||
Funcţionalitatea este afectată. | X | |||||
b) Pierderi de ulei importante la compresor | X | |||||
c) Supapă fixată sau montată necorespunzător | X | |||||
d) Pierdere sau scurgere de lichid de frână | X | |||||
Funcţionalitatea este afectată. | X | |||||
1.1.9. | Rezervoare de aer comprimat | Inspecţie vizuală şi auditivă | a) Rezervor uşor deteriorat sau uşor corodat | X | ||
Rezervor foarte deteriorat, foarte corodat sau cu pierderi de aer | X | |||||
b) Nefuncţionarea dispozitivului de purjare | X | |||||
c) Fixare sau montare necorespunzătoare | X | |||||
1.1.10. | Dispozitiv servofrână, pompă centrală de frână (pentru sistemul de frânare hidraulic) | Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Dispozitiv servofrână defect sau ineficient | X | ||
Nu funcţionează. | X | |||||
b) Pompă centrală defectă, dar frâna încă funcţionează | X | |||||
Pompă centrală defectă sau neetanşă astfel încât funcţionalitatea frânei este afectată | X | |||||
c) Pompă centrală fixată necorespunzător, dar frâna încă funcţionează | X | |||||
Pompă centrală fixată necorespunzător, astfel încât funcţionalitatea frânei este afectată | X | |||||
d) Cantitate insuficientă de lichid de frână, sub marcajul MIN | X | |||||
Cantitatea de lichid de frână este considerabil sub marcajul MIN. | X | |||||
Lichidul de frână nu este vizibil. | X | |||||
e) Lipsă capac rezervor lichid de frână | X | |||||
f) Martor nivel lichid de frână aprins sau defect (dacă a fost prevăzut de producător) | X | |||||
g) Funcţionare defectuoasă a dispozitivului de avertizare în caz de nivel insuficient al lichidului de frână (dacă a fost prevăzut de producător) | X | |||||
1.1.11. | Conducte de frână rigide | Inspecţie vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat A se vedea pct. C din anexa nr. 2 la RNTR 1. | a) Risc iminent de fisurare sau rupere | X | ||
b) Conducte sau conexiuni neetanşe (sisteme pneumatice) | X | |||||
Conducte sau conexiuni neetanşe (sisteme de frânare cu acţionare hidraulică) | X | |||||
c) Conducte deteriorate sau corodate excesiv | X | |||||
Este afectată funcţionarea frânelor prin blocare sau prin risc iminent de scurgere. | X | |||||
d) Conductă poziţionată necorespunzător | X | |||||
Risc de producere a unei avarii din cauza poziţionării necorespunzătoare | X | |||||
1.1.12. | Furtunuri de frână | Inspecţie vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Risc iminent de fisurare sau de rupere | X | ||
b) Furtun deteriorat, cu puncte de frecare, răsucit sau prea scurt | X | |||||
Furtun deteriorat sau cu puncte ori urme de frecare | X | |||||
c) Neetanşeitate furtun sau racord (sisteme pneumatice) | X | |||||
Furtun sau conexiune neetanşă (sisteme hidraulice) | X | |||||
d) Umflare a furtunului sub presiune | X | |||||
Cord deteriorat | X | |||||
e) Furtun cu porozităţi | X | |||||
1.1.13. | Garnituri de frânare (plăcuţe, saboţi) | Inspecţie vizuală acolo unde există zonă de vizitare şi dacă este accesibilă | a) Garnitură excesiv de uzată (la nivelul marcajului minim) | X | ||
Garnitură excesiv de uzată (marcajul minim nu este vizibil) | X | |||||
b) Garnitură ancrasată (cu ulei, unsoare etc.) | X | |||||
Funcţionarea frânei este afectată din cauza ancrasării garniturii. | X | |||||
c) Garnitură lipsă sau montată greşit | X | |||||
1.1.14. | Tamburi şi discuri de frână | Inspecţie vizuală, inclusiv în zona de ventilaţie | a) Tambur sau disc uzat | X | ||
Tambur sau disc excesiv de uzat, excesiv de deteriorat, fisurat, fixat necorespunzător sau spart | X | |||||
b) Tambur sau disc ancrasat (cu ulei, unsoare etc.) | X | |||||
Funcţionarea frânei este afectată din cauza ancrasării tamburului sau a discului | X | |||||
c) Tambur sau disc lipsă | X | |||||
d) Platou fixat nesigur, joc platou | X | |||||
1.1.15. | Cabluri de frână, leviere, conexiuni, tije de acţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Cablu deteriorat sau cu noduri | X | ||
Funcţionarea frânei este afectată. | X | |||||
b) Componentă corodată sau uzată excesiv | X | |||||
Funcţionarea frânei este afectată. | X | |||||
c) Cablu, levier, tijă sau conexiune necorespunzătoare | X | |||||
d) Ghidaj de cablu necorespunzător | X | |||||
e) Orice element care poate împiedica mişcarea liberă a elementelor sistemului de frânare | X | |||||
f) Mişcare necorespunzătoare a timoneriei din cauza reglajului incorect sau uzurii excesive | X | |||||
g) Lipsă cabluri sau elemente ale timoneriei | X | |||||
1.1.16. | Elemente de acţionare sistem frânare (inclusiv etriere, cilindri de frână cu arc, cilindri de frână hidraulici) | Inspecţie vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Element de acţionare fisurat sau deteriorat | X | ||
Funcţionarea frânei este afectată. | X | |||||
b) Element de acţionare neetanş | X | |||||
Funcţionarea frânei este afectată. | X | |||||
c) Element de acţionare fixat sau montat necorespunzător | X | |||||
Funcţionarea frânei este afectată. | X | |||||
d) Element de acţionare corodat excesiv | X | |||||
Risc de fisurare | X | |||||
e) Cursă insuficientă sau prea mare a pistonului sau a mecanismului cu membrană | X | |||||
Funcţionarea frânei este afectată. | X | |||||
f) Deteriorarea învelişului de protecţie | X | |||||
Înveliş de protecţie lipsă sau deteriorat excesiv | X | |||||
1.1.17. | Regulator automat al frânării în funcţie de încărcare (dacă a fost prevăzut de producător) | Inspecţie vizuală şi funcţională în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Timonerie defectă | X | ||
b) Timonerie reglată necorespunzător | X | |||||
c) Regulator blocat sau nefuncţional, cu ABS funcţional | X | |||||
Regulator blocat sau nefuncţional | X | |||||
d) Regulator lipsă | X | |||||
1.1.18. | Dispozitive şi indicatoare de reglare a jocurilor | Inspecţie vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat | a) Dispozitiv deteriorat, gripat, cu mişcare anormală, uzat excesiv sau reglat necorespunzător | X | ||
b) Dispozitiv de reglare a jocului defect | X | |||||
c) Dispozitiv de reglare a jocului montat incorect | X | |||||
1.1.21. | Ansamblu sistem de frânare | Inspecţie vizuală şi auditivă | a) Alte dispozitive ale sistemului (de exemplu, pompă antigel, uscător de aer etc.) deteriorate la exterior sau corodate excesiv care afectează sistemul de frânare | X | ||
Funcţionalitatea frânei este afectată. | X | |||||
b) Pierderi de aer sau de antigel | X | |||||
Funcţionalitatea sistemului este afectată. | X | |||||
c) Orice altă componentă fixată nesigur sau montată necorespunzător | X | |||||
d) Modificare nesigură a unei componente2) | X | |||||
Performanţa frânei este afectată. | X | |||||
1.1.23. | Frânare inerţială | Inspecţie vizuală şi în timpul funcţionării | Eficienţă insuficientă | X | ||
1.2. Performanţă şi eficacitate frână de serviciu | ||||||
1.2.1. | Performanţă (+E) | Inspecţie pe standul de frânare cu role sau prin probe în parcurs folosind un decelerometru cu compensare şi înregistrare Se acţionează frâna gradual până la obţinerea efortului maxim. Pentru autovehiculele destinate învăţării conducerii auto şi pentru cele adaptate conducerii de către o persoană cu handicap se va efectua o probă suplimentară de frânare cu acţionarea dispozitivului suplimentar. A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1. | a) Forţă de frânare necorespunzătoare pe una sau mai multe roţi | X | ||
Lipsa forţei de frânare pe una sau pe mai multe roţi | X | |||||
b) Dezechilibrul forţelor de frânare de la roţile aceleiaşi punţi este mai mare de 30%, dar mai mic de 50%. În cazul frânării în parcurs, vehiculul deviază excesiv de la traiectoria rectilinie. | X | |||||
Dezechilibrul forţelor de frânare de la roţile aceleiaşi punţi este mai mare de 50%. | X | |||||
c) Forţa de frânare nu variază gradual (blocarea bruscă a frânei). | X | |||||
d) Timp de răspuns prea mare la frânare la orice roată. | X | |||||
e) Variaţie excesivă a forţei de frânare în timpul frânării la rotaţia completă a unei roţi | X | |||||
1.2.2. | Eficacitate (+E) | Încercare pe standul de frânare cu role (cu utilizarea, după caz, a dispozitivului de măsurare a forţei la pedală, a dispozitivului de ancorare) sau prin probe în parcurs folosind un decelerometru cu compensare şi înregistrare şi, după caz, dispozitiv de măsurare a efortului la pedală Se acţionează frâna gradual până la obţinerea efortului maxim. Pentru autovehiculele destinate învăţării conducerii auto şi pentru cele adaptate conducerii de către o persoană cu handicap se va efectua o probă suplimentară de frânare cu acţionarea dispozitivului suplimentar. A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1. | Coeficient de frânare mai mic decât valorile menţionate în anexa nr. 11 tabelul 1 lit. A, B şi C (încercare pe standul de frânare cu role) sau în anexa nr. 11 tabelul 5 lit. A, B şi C (probe în parcurs) | X | ||
Coeficient de frânare mai mic decât valorile menţionate în anexa nr. 11 tabelul 1 lit. A, B şi C (încercare pe standul de frânare cu role) sau în anexa nr. 11 tabelul 5 lit. A, B şi C (probe în parcurs) | X | |||||
1.3. Performanţă şi eficacitate frână de securitate (dacă este acţionată printr-un sistem separat) | ||||||
1.3.1. | Performanţă (+E) | În cazul în care sistemul de frânare al frânei de securitate este separat de sistemul frânei de serviciu, a se utiliza metoda menţionată la punctul 1.2.1. A se vedea anexa nr. 11 la RNTR1. | a) Forţă de frânare necorespunzătoare pe una sau pe mai multe roţi | X | ||
Lipsa forţei de frânare pe una sau pe mai multe roţi | X | |||||
b) Dezechilibrul forţelor de frânare de la roţile aceleiaşi punţi este mai mare de 30%, dar mai mic de 50%. În cazul frânării în parcurs, autovehiculul deviază excesiv de la traiectoria rectilinie. | X | |||||
Dezechilibrul forţelor de frânare de la roţile aceleiaşi punţi este mai mare de 50%. | X | |||||
c) Forţa de frânare nu variază gradual (blocarea bruscă a frânei). | X | |||||
1.3.2. | Eficacitate (+E) | În cazul în care sistemul de frânare al frânei de securitate este separat de sistemul frânei de serviciu, a se utiliza metoda menţionată la punctul 1.2.2. Nu se efectuează la tractoare. A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1. | Coeficient de frânare mai mic decât valorile menţionate în anexa nr. 11 tabelul 2 | X | ||
Coeficient de frânare mai mic decât valorile menţionate în anexa nr. 11 tabelul 2 | X | |||||
1.4. Performanţă şi eficacitate frână de staţionare (când nu este frână de securitate) | ||||||
1.4.1. | Performanţă (+E) | Inspecţie pe standul de frânare sau prin probe în parcurs folosind un decelerometru cu compensare şi înregistrare Se acţionează frâna gradual până la obţinerea efortului maxim. A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1. | Frâna nu acţionează pe una dintre părţi sau pe una/mai multe roţi, pentru mopede cu 3 roţi, mototricicluri şi cvadricicluri. În cazul frânării în parcurs, vehiculul deviază excesiv de la traiectoria rectilinie. | X | ||
1.4.2. | Eficacitate (+E) | Inspecţie pe standul de frânare sau prin probe în parcurs folosind un decelerometru cu compensare şi înregistrare | Coeficient de frânare mai mic de 16% sau 1,6 m/s2, după caz, pentru toate categoriile de vehicule | X | ||
Se acţionează frâna gradual (după caz) până la obţinerea efortului maxim. A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1. | Mai puţin de 50% din valorile de mai sus (8% sau 0,8 m/s2) | X | ||||
1.6. | Sistem antiblocare (ABS) | Inspecţie vizuală şi inspecţia dispozitivului de avertizare şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice a vehiculului (dacă este posibil) | a) Dispozitivul de avertizare nu funcţionează. | X | ||
b) Dispozitivul de avertizare indică funcţionarea necorespunzătoare a sistemului. | X | |||||
c) Senzorul de turaţie al unei roţi lipsă sau deteriorat | X | |||||
d) Cablaj electric ABS deteriorat | X | |||||
e) Alte componente lipsă sau deteriorate | X | |||||
f) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
1.7. | Sistem electronic de frânare (EBS) | Inspecţie vizuală şi inspecţia dispozitivului de avertizare şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice a vehiculului (dacă este posibil) | a) Dispozitivul de avertizare nu funcţionează. | X | ||
b) Dispozitivul de avertizare indică funcţionarea necorespunzătoare a sistemului. | X | |||||
c) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
1.8. | Lichid de frână | Inspecţie vizuală | Lichid de frână contaminat sau cu sedimente | X | ||
Risc iminent de avarie | X | |||||
2. SISTEM DE DIRECŢIE | ||||||
2.1. Stare mecanică | ||||||
2.1.1. | Starea mecanismului de direcţie/a casetei de direcţie (+E) | Cu vehiculul cu roţile pe sol, se roteşte ghidonul/volanul într-o parte şi în alta Inspecţie vizuală a modului de funcţionare a mecanismului/casetei de direcţie | a) Sistem de direcţie greu manevrabil | X | ||
b) Palier de arbore răsucit sau cu caneluri uzate | X | |||||
Funcţionalitate afectată | X | |||||
c) Palier de arbore uzat excesiv | X | |||||
Funcţionalitate afectată | X | |||||
d) Deplasare excesivă a arborelui | X | |||||
Funcţionalitate afectată | X | |||||
e) Scurgeri de lichid | X | |||||
Formare de picături | X | |||||
2.1.2. | Fixare mecanism de direcţie/casetă de direcţie (+E) | Cu vehiculul cu roţile pe sol sau utilizând un detector de jocuri, se roteşte ghidonul/volanul într-o parte şi în alta Inspecţie vizuală a fixării mecanismului de direcţie/a casetei de direcţie | a) Fixare necorespunzătoare a mecanismului de direcţie/a casetei de direcţie | X | ||
Fixare periculos de slăbită sau joc vizibil faţă de şasiu/caroserie | X | |||||
b) Găuri de fixare ovalizate | X | |||||
Fixare grav afectată | X | |||||
c) Şuruburi de fixare fisurate sau lipsă | X | |||||
Fixare grav afectată | X | |||||
d) Casetă de direcţie fisurată | X | |||||
Stabilitatea sau fixarea casetei de direcţie afectată | X | |||||
2.1.3. | Stare conexiuni sistem de direcţie (+E) | Inspecţie vizuală a componentelor timoneriei direcţiei în ceea ce priveşte uzura, fisurile şi siguranţa în timp ce ghidonul/volanul este rotit stânga-dreapta cu autovehiculul cu roţile pe sol sau utilizând un detector de jocuri, dacă este disponibil Dacă se utilizează un cric, se deplasează manual roţile punţii directoare stânga - dreapta. Starea axului ghidonului se verifică cu frâna pe roata/roţile faţă acţionată. | a) Mişcare relativă între componentele sistemului ce ar trebui să fie fixe | X | ||
Mişcare excesivă sau posibilitate de desprindere | X | |||||
b) Joc excesiv în articulaţiile sistemului de direcţie | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
c) Deformări sau fisuri ale oricărei componente | X | |||||
Funcţionalitate afectată | X | |||||
d) Lipsă dispozitive de blocare la bracarea roţilor | X | |||||
e) Alinierea necorespunzătoare a componentelor (de exemplu, bară de comandă a direcţiei, bară de conexiune etc.) | X | |||||
f) Modificare nesigură2) | X | |||||
Funcţionalitate afectată | X | |||||
g) Burduf de protecţie la praf deteriorat | X | |||||
Burduf de protecţie la praf lipsă sau deteriorat excesiv | X | |||||
2.1.4. | Funcţionare elemente mecanice de legătură la sistemul de direcţie (+E) | Cu vehiculul cu roţile pe sol sau utilizând un detector de jocuri, dacă este disponibil, se învârte ghidonul/volanul în sensul acelor de ceasornic şi în sens invers Inspecţie vizuală a componentelor timoneriei direcţiei în ceea ce priveşte uzura, fisurile şi securitatea | a) Mişcarea levierului sau a timoneriei de direcţie produce lovirea de o parte fixă a şasiului/caroseriei. | X | ||
b) Limitatoare mecanice de cursă nefuncţionale sau lipsă (dacă au fost prevăzute de producător) | X | |||||
c) Atingerea componentelor | X | |||||
2.1.5. | Stare, fixare, funcţionare şi etanşeitate servodirecţie (+E) | Verificarea sistemului de direcţie în ceea ce priveşte etanşeitatea şi nivelul de ulei hidraulic din rezervor (dacă este vizibil) Cu roţile pe sol şi cu motorul funcţionând, se verifică dacă servodirecţia funcţionează corect. | a) Scurgere de lichid sau funcţionare afectată | X | ||
b) Nivel redus de lichid (sub marcajul MIN) | X | |||||
Lipsă lichid în rezervor | X | |||||
c) Mecanismul nu funcţionează. | X | |||||
Direcţia afectată | X | |||||
d) Mecanism fixat necorespunzător sau fisurat | X | |||||
Direcţia afectată | X | |||||
e) Aliniere necorespunzătoare sau lovirea reciprocă a componentelor ori de o parte fixă a şasiului/caroseriei | X | |||||
Direcţia afectată | X | |||||
f) Reparaţii necorespunzătoare/modificări nesigure2) | X | |||||
Direcţia afectată | X | |||||
g) Cablu, conductă sau furtun deteriorat, uzat sau corodat excesiv | X | |||||
Direcţia afectată | X | |||||
2.2. Ghidon/Volan şi coloană ghidon/volan (furcă faţă) | ||||||
2.2.1. | Stare, fixare ghidon/volan | Cu roţile pe sol, se aliniază ghidonul/Volanul la coloană, se mişcă ghidonul/volanul în diferite direcţii, perpendicular pe coloană. Inspecţie vizuală a jocului şi a stării cuplajelor flexibile sau a articulaţiilor cardanice | a) Deplasare relativă între ghidon/volan şi coloana de direcţie care indică un joc excesiv | X | ||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
b) Lipsa dispozitivului de reţinere (a siguranţei) pe furcă/butucul volanului | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
c) Butucul, coroana sau spiţele volanului fisurate sau fixate necorespunzător | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
2.2.2. | Stare, fixare coloană de direcţie ghidon/volan/juguri, furci cuplaj şi amortizor de direcţie | Cu roţile pe sol, se aliniază ghidonul/volanul la coloană, se mişcă ghidonul/volanul în diferite direcţii, perpendicular pe coloană. Inspecţie vizuală a jocului şi a stării cuplajelor flexibile sau a articulaţiilor cardanice sau a altor articulaţii | a) Joc excesiv axial al centrului ghidonului/volanului în raport cu coloana | X | ||
b) Joc excesiv radial al centrului ghidonului/volanului în raport cu coloana | X | |||||
c) Joc anormal în cuplajul elastic sau cardanic sau cuplaj deteriorat | X | |||||
d) Fixare necorespunzătoare | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
e) Reparaţie necorespunzătoare/modificare nesigură2) | X | |||||
f) Cadru furcă corodat excesiv sau deformat | X | |||||
Cadru furcă montat necorespunzător sau fisurat | X | |||||
g) Joc excesiv al furcii în cadru | X | |||||
2.3. | Joc în sistemul de direcţie | Cu motorul în funcţiune în cazul vehiculelor cu servodirecţie şi cu roţile în poziţie dreaptă, se roteşte uşor ghidonul/volanul, în sensul acelor de ceasornic şi invers, pe cât posibil fără a mişca roţile. Inspecţia vizuală a mişcării libere | Joc excesiv al elementelor sistemului de direcţie (de exemplu, un punct de pe coroana volanului poate fi rotit pe un arc de cerc pe o distanţă mai mare de o cincime din diametrul volanului fără ca roţile directoare să se mişte) sau neconformitate cu cerinţele1) | X | ||
Siguranţa este afectată. | X | |||||
2.4. | Aliniament roţi | Verificarea aliniamentului roţilor Control vizual | Roţi nealiniate în mod evident | X | ||
2.6. | Servodirecţie electronică (EPS) | Inspecţie vizuală şi verificarea concordanţei dintre unghiul ghidonului/volanului şi unghiul roţilor în momentul pornirii sau opririi motorului şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice a vehiculului (dacă este posibil) | a) Martorul indicator de defecţiuni (MIL) al servodirecţiei electronice (EPS) indică o funcţionare defectuoasă a sistemului. | X | ||
b) Neconcordanţă între unghiul volanului şi unghiul roţilor | X | |||||
Direcţia afectată | X | |||||
c) Nefuncţionare a servodirecţiei | X | |||||
d) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
3. VIZIBILITATE | ||||||
3.1. | Câmp de vizibilitate | Inspecţie vizuală de pe şa sau de la postul de conducere | Obstrucţionarea câmpului de vizibilitate al conducătorului care îi afectează vederea în faţă sau lateral (în afara zonei de baleiaj a ştergătoarelor de parbriz) | X | ||
Zona din raza de acţiune a ştergătoarelor de parbriz afectată sau oglinzile exterioare nevizibile | X | |||||
3.2. | Stare geamuri (inclusiv parbriz) | Inspecţie vizuală Evaluare conform lit. D din anexa nr. 2 la RNTR 1 | a) Geam fisurat sau decolorat în afara zonei de baleiaj a ştergătoarelor de parbriz | X | ||
Zona din raza de acţiune a ştergătoarelor de parbriz afectată sau nu se asigură vizibilitatea corespunzătoare prin oglinzile exterioare | X | |||||
b) Geam cu transparenţă neconformă cu specificaţiile cerinţelor1) | X | |||||
Transparenţă neconformă cu specificaţiile cerinţelor1) în zona din raza de acţiune a ştergătoarelor de parbriz sau pentru geamurile laterale faţă (nu se asigură vizibilitatea corespunzătoare prin oglinzile exterioare) | X | |||||
c) Geam în stare inacceptabilă (spart, cu acoperire/folie necertificată/neomologată) | X | |||||
Vizibilitatea în interiorul razei de acţiune a ştergătoarelor de parbriz diminuată semnificativ | X | |||||
3.3. | Oglinzi sau dispozitive retrovizoare | Inspecţie vizuală şi funcţională de la postul de conducere | a) Oglindă sau dispozitiv lipsă sau nemontat în conformitate cu cerinţele1) (există cel puţin două oglinzi sau dispozitive retrovizoare) | X | ||
Mai puţin de două oglinzi sau dispozitive retrovizoare | X | |||||
b) Oglindă sau dispozitiv uşor deteriorat sau fixat necorespunzător | X | |||||
Oglindă sau dispozitiv nefuncţional, puternic deteriorat, fixat necorespunzător, cu risc de cădere | X | |||||
d) Oglindă suplimentară la autovehiculele destinate învăţării conducerii auto deteriorată, montată necorespunzător | X | |||||
Oglindă suplimentară la autovehiculele destinate învăţării conducerii auto lipsă | X | |||||
3.4. | Ştergătoare de parbriz | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Ştergător nefuncţional, lipsă sau neconform cu cerinţele1) | X | ||
b) Lamela ştergătorului deteriorată | X | |||||
Lamela ştergătorului lipsă sau deteriorată excesiv | X | |||||
3.5. | Spălător de parbriz | Inspecţie vizuală şi funcţională | Spălătorul nu funcţionează corespunzător (lichidul de spălare lipseşte, dar pompa funcţionează sau jetul de apă este direcţionat necorespunzător). | X | ||
Nefuncţionare spălător | X | |||||
3.6. | Sistem de dezaburire | Inspecţie vizuală şi funcţională | Sistem care nu funcţionează corespunzător sau este deteriorat. | X | ||
4. LĂMPI, DISPOZITIVE REFLECTORIZANTE ŞI ECHIPAMENTE ELECTRICE | ||||||
4.1. Faruri | ||||||
4.1.1. | Stare şi funcţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Far/Sursă de lumină defect(ă) (pentru faruri multiple/surse de lumină multiple; în cazul LED, până la 1/3 nu funcţionează) | X | ||
Far singular/Sursă de lumină singular(ă) defect(ă); în cazul LED vizibilitate foarte afectată | X | |||||
b) Defecţiune uşoară a sistemului de proiecţie (dispozitiv reflectorizant şi dispersoare) | X | |||||
Funcţionare defectuoasă sau lipsa sistemului de proiecţie (dispozitiv reflectorizant şi dispersoare) | X | |||||
c) Far fixat necorespunzător | X | |||||
d) Lipsă far | X | |||||
4.1.2. | Orientare (+E) | Inspecţie vizuală şi funcţională Se determină centrul de focalizare orizontal al fiecărui far cu lumină de întâlnire cu ajutorul aparatului de control al farurilor sau prin utilizarea interfeţei electronice a vehiculului (dacă este posibil). | a) Far reglat necorespunzător (centrul de focalizare al unui far nu se încadrează în limitele stabilite în cerinţe1) | X | ||
b) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
4.1.3. | Comutare lumini | Inspecţie vizuală şi funcţională sau prin utilizarea interfeţei electronice a vehiculului (dacă este posibil) | a) Comutator care nu funcţionează în conformitate cu cerinţele1) (număr mai mic de faruri care funcţionează concomitent) | X | ||
Depăşirea luminozităţii maxime admise în partea din faţă (număr mai mare de faruri care funcţionează concomitent) | X | |||||
b) Dispozitiv de comandă defect | X | |||||
c) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
4.1.4. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Far, culoare emisă, poziţie, intensitate sau marcaj neconform cu cerinţele1) | X | ||
b) Dispersor sau sursă de lumină obstrucţionată, reducând intensitatea luminii sau modificând culoarea luminii emise | X | |||||
c) Sursă de lumină şi far incompatibile | X | |||||
d) Faruri destinate conducerii pe partea stângă | X | |||||
4.1.5. | Dispozitiv de reglare pe verticală a farurilor (dacă a fost prevăzut de producător) | Inspecţie vizuală şi funcţională sau prin utilizarea interfeţei electronice a vehiculului (dacă este posibil) | a) Dispozitivul nu funcţionează. | X | ||
b) Dispozitivul manual nu poate fi acţionat de pe şa/ scaunul conducătorului auto. | X | |||||
c) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
4.1.6. | Dispozitiv de spălare a farurilor (dacă a fost prevăzut de producător) | Inspecţie vizuală şi funcţională, dacă este posibil | Ştergătorul şi/sau spălătorul nu funcţionează. | X | ||
În cazul lămpilor cu descărcare în gaz | X | |||||
4.2. Lămpi de poziţie faţă, spate şi lămpi/lumini pentru circulaţia pe timp de zi | ||||||
4.2.1. | Stare şi funcţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Sursă de lumină defectă (în cazul surselor luminoase cu diode luminiscente - LED nu se consideră defect dacă funcţionează minimum 50% din acestea, constituite într-un grup compact) | X | ||
b) Dispersor spart sau lipsă | X | |||||
c) Lampă fixată nesigur | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
d) Lipsă lampă | X | |||||
4.2.2. | Comutare | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Funcţionarea comutatorului nu este în conformitate cu cerinţele1). | X | ||
Lămpile de poziţie spate se sting când farurile sunt aprinse. | X | |||||
b) Comutator defect, nu funcţionează. | X | |||||
4.2.3. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Lampă, culoare emisă, poziţie, intensitate luminoasă sau marcaj neconform cu cerinţele1) | X | ||
Lumină roşie în faţă sau lumină albă în spate; intensitate luminoasă redusă puternic | X | |||||
b) Dispersor sau sursă de lumină obstrucţionată, reducând intensitatea luminii, luminozitatea sau modificând culoarea luminii emise | X | |||||
Lumină roşie în faţă sau lumină albă în spate; intensitate luminoasă redusă puternic | X | |||||
4.3. Lămpi de frânare | ||||||
4.3.1. | Stare şi funcţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Sursă de lumină defectă (pentru surse de lumină multiple; în cazul LED, până la 1/3 nu funcţionează) | X | ||
Sursă de lumină unică defectă (în cazul LED, funcţionează mai puţin de 2/3) | X | |||||
Nicio sursă de lumină nu funcţionează. | X | |||||
b) Dispersor uşor deteriorat (fără influenţă asupra luminii emise) | X | |||||
Dispersor deteriorat semnificativ (afectează lumina emisă) | X | |||||
c) Lampă fixată nesigur | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
d) Lipsă lampă sau dispersor | X | |||||
4.3.2. | Comutare | Inspecţie vizuală şi funcţională sau prin utilizarea interfeţei electronice a vehiculului (dacă este posibil) | a) Funcţionarea comutatorului nu este în conformitate cu cerinţele1). | X | ||
Funcţionare întârziată | X | |||||
Complet nefuncţional | X | |||||
b) Funcţionarea dispozitivului de comandă este afectată. | X | |||||
c) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
d) Lampa pentru frâna de urgenţă nu funcţionează sau nu funcţionează corect. | X | |||||
4.3.3. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală şi funcţională | Lampă, culoare emisă, poziţie, intensitate luminoasă sau marcaj neconform cu cerinţele1) | X | ||
Lumină albă în spate; intensitate luminoasă redusă puternic | X | |||||
4.4. Lămpi indicatoare de direcţie şi de avane | ||||||
4.4.1. | Stare şi funcţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Sursă de lumină defectă (pentru surse de lumină multiple; în cazul LED, până la 1/3 nu funcţionează) | X | ||
Sursă de lumină unică defectă (în cazul LED, funcţionează mai puţin de 2/3) | X | |||||
b) Dispersor uşor deteriorat (fără influenţă asupra luminii emise) | X | |||||
Dispersor deteriorat semnificativ (afectează lumina emisă) | X | |||||
c) Lampă fixată nesigur | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
d) Lipsă lampă sau dispersor | X | |||||
4.4.2. | Comutare | Inspecţie vizuală şi funcţională | Funcţionarea comutatorului nu este în conformitate cu cerinţele1). | X | ||
Complet nefuncţional | X | |||||
4.4.3. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală şi funcţională | Lampă, culoare emisă, poziţie, intensitate luminoasă sau marcaj neconform cu cerinţele1) | X | ||
4.4.4. | Frecvenţă semnal luminos | Inspecţie vizuală şi funcţională | Frecvenţa semnalului luminos neconformă cu cerinţele1) (frecventa diferă cu mai mult de 25%) | X | ||
4.5. Faruri şi lămpi de ceaţă | ||||||
4.5.1. | Stare şi funcţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Sursă de lumină defectă (pentru surse de lumină multiple; în cazul LED, până la 1/3 nu funcţionează) | X | ||
Sursă de lumină unică defectă (în cazul LED, funcţionează mai puţin de 2/3) | X | |||||
b) Dispersor uşor deteriorat (fără influenţă asupra luminii emise) | X | |||||
Dispersor deteriorat semnificativ (afectează lumina emisă) | X | |||||
c) Far/Lampă fixat(ă) nesigur | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere sau de orbire a traficului din sens opus | X | |||||
d) Lipsă lampă sau dispersor | X | |||||
4.5.3. | Comutare | Inspecţie vizuală şi funcţională | Funcţionarea comutatorului nu este în conformitate cu cerinţele1). | X | ||
Complet nefuncţional | X | |||||
4.5.4. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Far/Lampă, culoare emisă, poziţie, intensitate luminoasă sau marcaj neconform cu cerinţele1) | X | ||
b) Sistemul nu funcţionează în conformitate cu cerinţele1). | X | |||||
4.6. Lămpi de mers înapoi | ||||||
4.6.1. | Stare şi funcţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Sursă de lumină defectă | X | ||
b) Dispersoare defecte | X | |||||
c) Lampă fixată nesigur | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
d) Lipsă lampă | X | |||||
4.6.2. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Lampă, culoare emisă, poziţie, intensitate luminoasă sau marcaj neconform cu cerinţele1) | X | ||
b) Funcţionarea sistemului nu este în conformitate cu cerinţele1). | X | |||||
4.6.3. | Comutare | Inspecţie vizuală şi funcţională | Funcţionarea comutatorului nu este în conformitate cu cerinţele1). | X | ||
Lampa de mers înapoi poate fi aprinsă fără ca schimbătorul să se afle în poziţia de mers înapoi. | X | |||||
4.7. Dispozitiv de iluminare a plăcii de înmatriculare spate | ||||||
4.7.1. | Stare şi funcţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Lampă care proiectează lumina direct în spate sau lumină albă în spate | X | ||
b) Sursă de lumină defectă (surse de lumină multiple) | X | |||||
Sursă de lumină defectă (sursă de lumină unică) | X | |||||
c) Lampă fixată nesigur | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
d) Lipsă lampă sau dispersor | X | |||||
4.7.2. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală şi funcţională | Funcţionarea comutatorului nu este în conformitate cu cerinţele1). | X | ||
4.8. Catadioptri | ||||||
4.8.1. | Stare | Inspecţie vizuală | a) Echipament reflectorizant defect sau deteriorat | X | ||
Capacitatea de reflexie este diminuată | X | |||||
b) Element reflectorizant fixat nesigur | X | |||||
Se poate desprinde. | X | |||||
4.8.2. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală A se vedea anexa nr. 15 la RNTR 1. | Dispozitiv, culoare reflectată sau poziţie neconformă cu cerinţele1) | X | ||
Dispozitiv neomologat, lipsă sau reflectând culoarea roşie spre faţă sau culoarea albă spre spate | X | |||||
4.9. Martori luminoşi obligatorii pentru sistemul de iluminare | ||||||
4.9.1. | Stare şi funcţionare | Inspecţie vizuală şi funcţională | Nu funcţionează. | X | ||
Nu funcţionează pentru faza lungă sau pentru lampa de ceaţă spate. | X | |||||
4.9.2. | Respectare cerinţe1) | Inspecţie vizuală şi funcţională | Neconform cu cerinţele1) | X | ||
4.10. | Conexiuni electrice între autovehiculul tractor şi remorcă | Inspecţie vizuală; dacă este posibil, se verifică continuitatea electrică a conexiunii. | a) Componente fixe ataşate necorespunzător | X | ||
Priză cu fixare necorespunzătoare | X | |||||
b) Izolaţie deteriorată | X | |||||
Poate provoca scurtcircuit. | X | |||||
c) Funcţionare necorespunzătoare a conexiunilor electrice ale remorcii sau ale vehiculului tractor | X | |||||
Luminile de frână ale remorcii nu funcţionează deloc. | X | |||||
4.11. | Cablaj electric | Inspecţie vizuală, inclusiv în compartimentul motor | a) Cablaj electric fixat necorespunzător | X | ||
Prinderi slăbite, care ating muchii ascuţite, conectori ce se pot deconecta. | X | |||||
Cablajul poate atinge părţi fierbinţi, componente în mişcare de rotaţie sau solul, conectori deconectaţi (pentru sistemele de frânare şi de direcţie). | X | |||||
b) Cablaj electric uşor deteriorat | X | |||||
Cablaj electric foarte deteriorat | X | |||||
Cablaj electric extrem de deteriorat (pentru sistemele de frânare şi de direcţie) | X | |||||
c) Izolaţie deteriorată | X | |||||
Poate provoca scurtcircuit. | X | |||||
Risc major de incendiu, formare de scântei | X | |||||
4.12. | Lămpi şi catadioptri facultativi | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Lampă/Catadioptru montat neconform cu cerinţele1) | X | ||
Lumină emisă/reflectată roşie în faţă sau albă în spate | X | |||||
b) Lampa nu funcţionează în conformitate cu cerinţele1). | X | |||||
Numărul farurilor care se aprind simultan depăşeşte luminozitatea permisă. Lumină emisă/reflectată roşie în faţă sau albă în spate | X | |||||
c) Lampă/Catadioptru fixat necorespunzător | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
4.13. | Baterie (baterii) de acumulatori | Inspecţie vizuală | a) Fixată necorespunzător | X | ||
Fixată necorespunzător încât poate provoca scurtcircuit | X | |||||
b) Scurgeri reduse de electrolit | X | |||||
Scurgeri majore de electrolit | X | |||||
c) Comutator defect (dacă este necesar) | X | |||||
d) Siguranţe improvizate sau defecte (dacă sunt necesare) | X | |||||
e) Ventilaţie necorespunzătoare (dacă este prevăzută) | X | |||||
4.14 | Caseta ŞCOALA | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Sursă de lumină defectă | X | ||
b) Caseta lipsă sau deteriorată | X | |||||
c) Caseta fixată nesigur | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
d) Caseta nu funcţionează corespunzător la comutarea luminilor de poziţie şi a farurilor. | X | |||||
e) Caseta necertificată, montată necorespunzător | X | |||||
5. PUNŢI, JANTE, ANVELOPE ŞI SUSPENSIE | ||||||
5.1. Punţi (axe) | ||||||
5.1.1. | Punţi (axe) (+E) | Inspecţie vizuală utilizând, dacă este posibil, un detector de jocuri sau un cric | a) Punte (axă) deformată sau fisurată | X | ||
b) Fixare nesigură pe vehicul | X | |||||
Stabilitate afectată, funcţionalitate afectată: joc excesiv în punctele de fixare | X | |||||
c) Modificare nesigură2) | X | |||||
Stabilitatea afectată, funcţionalitatea afectată, spaţiu insuficient faţă de alte componente sau faţă de sol | X | |||||
5.1.2. | Fuzetă (+E) | Inspecţie vizuală utilizând, dacă este posibil, un detector de jocuri sau un cric Se aplică o forţă laterală sau verticală pe fiecare roată şi se evaluează jocul dintre portfuzetă şi axul fuzetei. | a) Fuzetă fisurată | X | ||
b) Uzură excesivă a pivotului fuzetei sau a bucşelor | X | |||||
Posibilitate de desprindere; stabilitatea direcţională afectată | X | |||||
c) Mişcare excesivă între fuzetă şi puntea rigidă | X | |||||
Posibilitate de slăbire sau desprindere; stabilitatea direcţională afectată | X | |||||
d) Joc al pivotului fuzetei în punte | X | |||||
Posibilitate de slăbire sau desprindere; stabilitatea direcţională afectată | X | |||||
5.1.3. | Rulmenţi roţi (+E) | Inspecţie vizuală utilizând, dacă este posibil, un detector de jocuri sau un cric Se roteşte fiecare roată. Se aplică o forţă laterală sau verticală la fiecare roată şi se constată mişcarea relativă dintre roată şi fuzetă. | a) Joc excesiv în rulment | X | ||
Stabilitatea direcţională afectată; pericol de distrugere | X | |||||
b) Rulment prea strâns, gripat | X | |||||
Pericol de supraîncălzire; pericol de distrugere | X | |||||
5.2. Roţi, jante şi anvelope | ||||||
5.2.1. | Butuc roată | Inspecţie vizuală | a) Prezon sau piuliţă de fixare a roţii lipsă sau strâns slab | X | ||
Prezoane sau piuliţe lipsă la aceeaşi roată sau strânse slab, astfel încât afectează foarte grav siguranţa rutieră | X | |||||
b) Butuc uzat sau deteriorat | X | |||||
Butuc uzat sau deteriorat într-un mod care afectează fixarea sigură a jantei | X | |||||
5.2.2. | Jante | Inspecţie vizuală a ambelor părţi ale fiecărei roţi (dacă este posibil) | a) Jantă fisurată sau cu defect de sudură | X | ||
c) Jantă deformată excesiv sau uzată în zona găurilor de prindere pe butuc | X | |||||
Este afectată prinderea sigură de butuc; este afectată prinderea sigură a anvelopei | X | |||||
d) Dimensiunile jantei şi compatibilitatea cu anvelopa nu sunt în conformitate cu documentele sau cu cerinţele1). | X | |||||
e) Spiţe rupte, deformate sau lipsă (autovehicule cu două sau trei roţi) | X | |||||
Este afectată conducerea în siguranţă a autovehiculului. | X | |||||
f) Valvă anvelopă deteriorată (autovehicule cu două sau trei roţi) | X | |||||
5.2.3. | Anvelope (+E) | Inspecţie vizuală a întregii anvelope prin deplasarea vehiculului înainte şi înapoi în cazul utilizării unui cric, inspecţie vizuală prin rotirea roţii Conform lit. F din anexa nr. 2 la RNTR 1/lit. D din anexa nr. 1 la RNTR 1 (pentru autovehicule cu două sau trei roţi) | a) Dimensiunea anvelopei, indicele de sarcină sau indicele de viteză, marca de omologare nu sunt conforme cu documentele sau cu cerinţele1). | X | ||
Indice de sarcină sau de viteză necorespunzător pentru utilizare, anvelopa atinge alte părţi fixe ale vehiculului, afectând conducerea în siguranţă. | X | |||||
b) Anvelope de dimensiuni diferite pe aceeaşi axă sau pe roţile jumelate | X | |||||
c) Anvelope de construcţie diferită (radial sau diagonal) pe aceeaşi axă | X | |||||
d) Anvelope grav deteriorate sau cu tăieturi | X | |||||
Cord vizibil sau deteriorat | X | |||||
e) Indicatorul de uzură al profilului anvelopei devine expus. | X | |||||
Adâncimea profilului principal (zona centrală de 3/4 din lăţimea benzii de rulare) mai mică de 1,6 mm (pentru tractoare: 2 mm la anvelopele cu diametrul jantei până la 20" inclusiv sau 4 mm la anvelopele cu diametrul jantei peste 20") | X | |||||
f) Anvelopa se freacă de alte componente (dispozitive flexibile antiîmproşcare). | X | |||||
Anvelopa se freacă de alte componente (nu este periclitată conducerea în siguranţă). | X | |||||
g) Anvelopă reşapată neconformă cu cerinţele1) | X | |||||
Stratul de protecţie al cordului afectat | X | |||||
h) Sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor funcţionează defectuos sau una dintre anvelope este dezumflată în mod evident. | X | |||||
Nefuncţionare evidentă a sistemului | X | |||||
i) Uzură neuniformă pronunţată a anvelopei pe banda de rulare (doar pentru autovehicule cu două sau trei roţi) | X | |||||
5.3. Suspensie | ||||||
5.3.1. | Arcuri (+E) | Inspecţie vizuală utilizând, dacă este posibil, un detector de jocuri sau un cric | a) Arc fixat nesigur pe şasiu, cadru sau punte | X | ||
Mişcare relativă vizibilă Prinderi foarte slăbite | X | |||||
b) O componentă a arcului deteriorată sau fisurată | X | |||||
Foaia de arc principală sau foile de arc secundare foarte afectate | X | |||||
c) Lipsă arc | X | |||||
Foaia de arc principală sau foile de arc secundare foarte afectate | X | |||||
d) Modificare nesigură2) | X | |||||
Distanţă insuficientă faţă de alte componente ale vehiculului; arcurile nu funcţionează | X | |||||
5.3.2. | Amortizoare (+E) | Inspecţie vizuală utilizând, dacă este posibil, un detector de jocuri sau un cric. | a) Amortizor fixat nesigur pe şasiu, cadru sau punte | X | ||
Prinderea amortizorului slăbită | X | |||||
b) Amortizor deteriorat prezentând scurgeri importante sau funcţionare necorespunzătoare | X | |||||
c) Lipsă amortizor | X | |||||
5.3.3. | Bare de torsiune, bielete antiruliu, bară stabilizatoare, basculă, braţe ale suspensiei (+E) | Inspecţie vizuală utilizând, dacă este posibil, un detector de jocuri sau un cric. | a) Fixare necorespunzătoare a unei componente pe şasiu, cadru sau punte | X | ||
Posibilitate de desprindere; stabilitatea direcţională afectată | X | |||||
b) Componentă deteriorată sau corodată excesiv | X | |||||
Stabilitatea componentei este afectată sau componentă fisurată | X | |||||
c) Modificare nesigură2) | X | |||||
Distanţă prea mică faţă de alte componente ale vehiculului; sistemul nu funcţionează. | X | |||||
d) Lipsă bară stabilizatoare (dacă a fost prevăzută de producător). | X | |||||
5.3.4. | Articulaţii suspensie (+E) | Inspecţie vizuală utilizând, dacă este posibil, un detector de jocuri sau un cric. | a) Uzură excesivă a pivotului fuzetei şi/sau a unei bucşe sau a unei articulaţii a suspensiei | X | ||
Posibilitate de desprindere; stabilitatea direcţională afectată | X | |||||
b) Burduf de protecţie la praf deteriorat semnificativ | X | |||||
Burduf de protecţie la praf lipsă sau spart | X | |||||
5.3.5. | Suspensie pneumatică | Inspecţie vizuală şi auditivă | a) Sistem nefuncţional | X | ||
b) Orice componentă deteriorată, defectă sau modificată care afectează funcţionarea sistemului. | X | |||||
Funcţionarea sistemului afectată puternic | X | |||||
c) Pierderi de aer audibile | X | |||||
6. ŞASIU, CADRU ŞI ELEMENTE ATAŞATE ŞASIULUI | ||||||
6.1. Caroserie autoportantă, şasiu, cadru şi accesorii | ||||||
6.1.1. | Stare generală (+E) | Inspecţie vizuală Coroziunile se vor evalua conform procedurii prevăzute la lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1 | a) Fisură sau deformare uşoară a lonjeroanelor sau a traverselor | X | ||
Fisură sau deformare gravă a lonjeroanelor sau a traverselor | X | |||||
b) Plăci de ranforsare sau prinderi nesigure | X | |||||
Majoritatea prinderilor slăbite; rezistenţă insuficientă a pieselor | X | |||||
c) Coroziune excesivă care afectează rigiditatea ansamblului | X | |||||
Rezistenţă insuficientă a pieselor | X | |||||
d) Praguri, contrapraguri, contraaripi corodate excesiv | X | |||||
6.1.2. | Tubulatură de evacuare, amortizoare de zgomot | Inspecţie vizuală şi auditivă cu motorul în funcţiune | a) Sistem de evacuare fixat necorespunzător sau neetanş | X | ||
b) Gazele de evacuare pătrund în habitaclu. | X | |||||
Periclitarea sănătăţii persoanelor aflate la bord | X | |||||
c) Lipsă element din tubulatura de evacuare | X | |||||
d) Tubulatura de evacuare nu este poziţionată corespunzător. | X | |||||
6.1.3. | Rezervor şi conducte sau racorduri de combustibil (inclusiv rezervor şi conducte de combustibil pentru dispozitivul de încălzire) (+E) | Inspecţie vizuală în cazul sistemelor GPL/GNC, cu ajutorul dispozitivelor de detectare a scurgerilor | a) Rezervor, conducte sau racorduri fixate necorespunzător, creând un risc deosebit de incendiu | X | ||
b) Scurgeri de combustibil sau capacul de la rezervor lipsă sau neetanş | X | |||||
Risc de incendiu; pierdere importantă de substanţe periculoase | X | |||||
c) Conductă sau racord uzat din cauza frecării | X | |||||
Conductă sau racord deteriorat | X | |||||
d) Funcţionare necorespunzătoare a robinetului de oprire a combustibilului (dacă este prevăzut). | X | |||||
e) Risc de incendiu datorat: - scurgerilor de combustibil; - protecţiei necorespunzătoare a rezervorului de combustibil sau a sistemului de evacuare; - stării compartimentului motor | X | |||||
f) Sistem GPL/GNC/GNL sau pentru hidrogen neconform cu cerinţele, oricare parte a sistemului este defectă1) | X | |||||
g) Plăcuţă cu data omologării rezervorului GPL lipsă ori cu data respectivă ilizibilă; etichetă sau inscripţie poansonată cu data-limită de expirare a valabilităţii rezervorului GNC lipsă ori cu data respectivă ilizibilă | X | |||||
h) Sistem GPL/GNC/GNL sau pentru hidrogen neomologat ori necertificat | X | |||||
i) Lipsă rezervor corespunzător fiecărui combustibil menţionat în CIV | X | |||||
j) Rezervor GPL cu vechime mai mare de 10 ani faţă de data omologării poansonată; rezervor GNC cu vechime mai mare decât data-limită de expirare a valabilităţii de pe etichetă sau poansonată | X | |||||
k) Carcasă multisupapă neetanşă, fisurată sau fără capac | X | |||||
l) Tubulatură pentru evacuarea scăpărilor de GPL/GNC/GNL neetanşă ori nefixată | X | |||||
m) Ţevi pentru GPL din cupru fără înveliş de protecţie din cauciuc sau plastic | X | |||||
Racorduri GPL sudate sau lipite pe ţevi; racorduri GNC lipite pe ţevi | X | |||||
n) Rezervor suplimentar care nu este menţionat în CIV | X | |||||
o) Alimentare dintr-un rezervor improvizat, altul decât cel destinat | X | |||||
6.1.4. | Bare de protecţie şi dispozitive de protecţie antiîmpănare spate (dacă au fost prevăzute de producător) | Inspecţie vizuală | Fixare slăbită sau deteriorare care poate cauza accidente la contact | X | ||
Componente care se pot desprinde; funcţionalitate puternic afectată | X | |||||
6.1.5. | Suport pentru roata de rezervă (dacă a fost prevăzut de producător) | Inspecţie vizuală | a) Suportul nu este într-o stare corespunzătoare. | X | ||
b) Suport fisurat sau fixat nesigur | X | |||||
c) Roată de rezervă fixată nesigur pe suport | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere | X | |||||
6.1.6. | Dispozitiv de cuplare şi dispozitiv de remorcare (+E) | Inspecţie vizuală urmărind cu atenţie uzura şi funcţionarea corespunzătoare a oricărui dispozitiv de siguranţă montat şi/sau prin utilizarea calibrelor de măsurare sau a şublerului Verificare şi evaluare conform procedurii prevăzute la lit. H din anexa nr. 2 la RNTR 1 | a) Componentă deteriorată, defectă sau fisurată (dacă nu este utilizată) | X | ||
Componentă deteriorată, defectă sau fisurată (dacă este utilizată) | X | |||||
b) Uzură excesivă a unei componente | X | |||||
Limita de uzură depăşită | X | |||||
c) Prindere necorespunzătoare a dispozitivului de cuplare | X | |||||
Prindere necorespunzătoare a dispozitivului de cuplare, cu risc foarte mare de desprindere | X | |||||
d) Orice dispozitiv de siguranţă lipsă, sau care nu funcţionează corespunzător | X | |||||
e) Nefuncţionarea oricărui indicator de cuplare | X | |||||
f) Obstrucţionarea plăcii de înmatriculare sau a oricărei lămpi (atunci când dispozitivul de cuplare nu este utilizat). | X | |||||
Placa cu numărul de înmatriculare nu este vizibilă integral (atunci când dispozitivul de cuplare nu este utilizat). | X | |||||
g) Modificare nesigură2) (piese secundare) | X | |||||
Modificare nesigură2) (piese principale) | X | |||||
h) Cuplare prea slabă sau incompatibilă | X | |||||
i) Dispozitiv de cuplare remorcă neomologat/necertificat | X | |||||
6.1.7. | Transmisie | Inspecţie utilizând un cric Se verifică zona ambreiajului, a cutiei de viteze, diferenţialului (dacă este posibil). Se verifică inclusiv dubla comandă pentru ambreiaj în cazul autovehiculelor ŞCOALĂ. | a) Şurub de siguranţă slăbit sau lipsă | X | ||
Şurub de siguranţă slăbit sau lipsă, astfel încât afectează foarte grav siguranţa rutieră. | X | |||||
b) Lagărele arborilor de transmisie uzate excesiv | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere sau de fisurare | X | |||||
c) Uzură excesivă a articulaţiilor cardanice sau a lanţurilor/curelelor de transmisie | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere sau de fisurare | X | |||||
d) Cuplaje flexibile deteriorate | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere sau de fisurare | X | |||||
e) Arbore deteriorat sau îndoit | X | |||||
f) Carcasa lagărului fisurată sau fixată necorespunzător | X | |||||
Risc foarte mare de desprindere sau de fisurare | X | |||||
g) Element de protecţie contra prafului deteriorat semnificativ | X | |||||
Element de protecţie la praf lipsă sau spart | X | |||||
h) Modificare neautorizată a sistemului de transmisie sau a elementelor de comandă | X | |||||
i) Scurgeri importante de lichid, ulei de transmisie (se formează picături) | X | |||||
j) Comandă ambreiaj fixată necorespunzător, lipsă element de asigurare comandă | X | |||||
k) Lipsă transmisie longitudinală sau a arborilor planetari la una din punţile autovehiculului în cazul autovehiculelor cu tracţiune integrală | X | |||||
6.1.7.1. | Funcţionare, transmisie | Inspecţie funcţională | Funcţionare necorespunzătoare | X | ||
6.1.8. | Suporţi motor | Inspecţie vizuală | Suport motor deteriorat grav şi evident | X | ||
Suport motor slăbit sau rupt | X | |||||
6.1.8.1. | Stare ventilator | Inspecţie vizuală | Ventilator deteriorat, paletă ventilator fisurată | X | ||
6.1.8.2. | Stare, fixare componente pentru alimentarea duală a motorului | Inspecţie vizuală | a) Reductor-vaporizator GPL, regulator GNC sau unitate de control electronic fără marcaj conform Regulamentului CEE-ONU nr. 67 sau nr. 110 | X | ||
b) Reductor-vaporizator GPL, regulator GNC sau alte componente (GPL/GNC/GNL) poziţionate sau fixate necorespunzător | X | |||||
6.1.9. | Performanţe motor | Inspecţie vizuală şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice (dacă este posibil). | a) Unitate de comandă modificată, afectând siguranţa şi/sau mediul | X | ||
b) Modificarea motorului sau a anexelor acestuia, afectând siguranţa şi/sau mediul | X | |||||
6.2. Cabină conducător auto şi caroserie | ||||||
6.2.1. | Stare (inclusiv ataş) (+E) | Inspecţie vizuală Verificare şi evaluare conform procedurii prevăzute la lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1 | a) Panou fixat necorespunzător sau deteriorat ori element care poate provoca răniri. | X | ||
Se poate desprinde. | X | |||||
b) Montant nesigur (deformat, corodat excesiv sau fisurat, care poate genera deschiderea accidentală a capotelor sau a obloanelor). | X | |||||
Stabilitate afectată | X | |||||
c) Pătrunderea de emisii de gaze ale motorului sau de gaze de evacuare | X | |||||
Periclitarea sănătăţii persoanelor aflate la bord | X | |||||
d) Reparaţie necorespunzătoare/modificare nesigură2) | X | |||||
Spaţiu insuficient faţă de drum sau de piesele aflate în mişcare | X | |||||
e) Caroserie, cabină incompletă sau deteriorată | X | |||||
f) Caroserie şi cabină corodate excesiv | X | |||||
g) Mecanism de zăvorâre defect sau lipsă (dacă a fost prevăzut de producător) | X | |||||
h) Dispozitiv de cuplare ataş necorespunzător | X | |||||
6.2.2. | Montare (+E) | Inspecţie vizuală în zonele de control Se vor face verificări şi evaluări conform procedurii prevăzute la lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1 | a) Caroserie sau cabină nesigură | X | ||
Stabilitatea este afectată. | X | |||||
b) Caroserie/cabină în mod evident centrată necorespunzător pe şasiu | X | |||||
c) Fixare nesigură sau lipsă element de fixare a caroseriei/cabinei pe şasiu sau pe traverse, dar simetria este asigurată. | X | |||||
Fixare nesigură sau lipsă element de fixare a caroseriei/cabinei pe şasiu sau pe traverse, astfel încât siguranţa rutieră este pusă în pericol. | X | |||||
d) Corodare excesivă în punctele de fixare pe caroseria autoportantă | X | |||||
Stabilitate afectată | X | |||||
6.2.3. | Uşi şi dispozitive de închidere uşi | Inspecţie vizuală şi funcţională Se vor face verificări şi evaluări conform procedurii prevăzute la lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1. | a) Uşă care nu se deschide sau nu se închide corespunzător. | X | ||
b) Uşă care se poate deschide accidental sau care nu rămâne închisă (uşi glisante). | X | |||||
Uşă care se poate deschide accidental sau care nu rămâne închisă (uşi pivotante). | X | |||||
c) Uşă, balama, dispozitiv de asigurare sau montant deteriorat | X | |||||
Uşă, balama, dispozitiv de asigurare sau montant lipsă sau slăbit | X | |||||
d) Uşi corodate excesiv | X | |||||
6.2.4. | Podea (+E) | Inspecţie vizuală utilizând un cric Se vor inspecta cu atenţie mărită zonele de îmbinare ale podelei cu caroseria Se vor face verificări şi evaluări conform procedurii prevăzute la lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1. | Podea nesigură sau foarte deteriorată | X | ||
Podea instabilă | X | |||||
6.2.5. | Şa/Scaun conducător auto | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Şa/Scaun cu structură defectă | X | ||
Şa slăbită sau fixată necorespunzător/Scaun slăbit sau fixat necorespunzător | X | |||||
b) Funcţionare necorespunzătoare a mecanismului de reglare | X | |||||
Şaua/Scaunul se mişcă sau spătarul scaunului nu poate fi fixat. | X | |||||
6.2.6. | Alte scaune (inclusiv scaunul din ataş) | Inspecţie vizuală | a) Scaune defecte sau nesigure (piese secundare) | X | ||
Scaune defecte sau nesigure (piese principale) | X | |||||
b) Scaune care nu au fost echipate în conformitate cu cerinţele1); numărul de scaune nu corespunde cu cel menţionat în CIV; poziţionare neconformă cu omologarea | X | |||||
c) Scaune modificate sau neomologate | X | |||||
6.2.7. | Comenzile conducătorului auto | Inspecţie vizuală şi funcţională | Funcţionare incorectă a oricărei comenzi necesare pentru operarea în siguranţă a vehiculului | X | ||
Operarea în siguranţă a vehiculului afectată | X | |||||
6.2.8. | Treptele şi scara cabinei | Inspecţie vizuală | a) Treaptă sau scară nesigură | X | ||
Stabilitate insuficientă | X | |||||
b) Treaptă sau scară care poate provoca rănirea utilizatorilor | X | |||||
6.2.9. | Alte echipamente şi accesorii interioare şi exterioare | Inspecţie vizuală | a) Fixare defectuoasă a unui accesoriu sau echipament | X | ||
b) Accesorii sau echipamente neconforme cu cerinţele1) | X | |||||
Element montat care poate provoca răniri; siguranţa este afectată. | X | |||||
c) Scurgeri reduse de la echipamentul hidraulic | X | |||||
Scurgeri majore de substanţe periculoase | X | |||||
6.2.10. | Apărători de noroi (dacă au fost prevăzute de producător), aripi, dispozitive antiîmproşcare | Inspecţie vizuală | a) Lipsă, fixate necorespunzător sau foarte corodate | X | ||
Pot provoca răniri; risc de desprindere. | X | |||||
b) Spaţiu insuficient faţă de anvelope/roţi (dispozitive antiîmproşcare) | X | |||||
Spaţiu insuficient faţă de anvelope/roţi (apărători) | X | |||||
c) Neconforme cu cerinţele1) | X | |||||
Acoperire insuficientă a profilului anvelopei | X | |||||
6.2.11. | Stativ, picior de sprijin (pentru mopede, motociclete) | Inspecţie vizuală | a) Lipsă, prost fixat sau foarte corodat | X | ||
b) Neconform cu cerinţele1) | X | |||||
c) Risc de desfacere atunci când vehiculul se află în mişcare | X | |||||
6.2.12. | Mânere şi suporturi pentru picioare (pentru mopede, motociclete, mototricicluri, cvadricicluri) | Inspecţie vizuală | a) Lipsă, fixate necorespunzător sau foarte corodate | X | ||
b) Neconforme cu cerinţele1) | X | |||||
7. ALTE ECHIPAMENTE | ||||||
7.1. Centuri de siguranţă, catarame şi sisteme de reţinere | ||||||
7.1.1. | Siguranţa montării centurilor de siguranţă şi a cataramelor aferente | Inspecţie vizuală | a) Ancorare deteriorată excesiv | X | ||
Ancorare cu risc de desprindere | X | |||||
b) Ancorare slăbită | X | |||||
7.1.2. | Stare centuri de siguranţă, catarame | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Centură de siguranţă obligatorie lipsă sau care nu a fost montată | X | ||
b) Centură de siguranţă deteriorată | X | |||||
Orice tăietură sau urmă de supratensionare | X | |||||
c) Centură de siguranţă neconformă cu cerinţele1) | X | |||||
d) Catarama centurii de siguranţă deteriorată sau cu funcţionare incorectă | X | |||||
e) Retractorul centurii de siguranţă deteriorat sau cu funcţionare incorectă | X | |||||
7.1.3. | Limitatorul de sarcină al centurii de siguranţă (dacă a fost prevăzut de producător) | Inspecţie vizuală şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice (dacă este posibil) | a) Limitator de sarcină lipsă în mod evident sau care nu este adecvat pentru vehiculul în cauză | X | ||
b) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
7.1.4. | Dispozitiv de pretensionare al centurii de siguranţă (dacă a fost prevăzut de producător) | Inspecţie vizuală şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice (dacă este posibil) | a) Dispozitiv de pretensionare lipsă în mod evident sau care nu este adecvat pentru vehiculul în cauză | X | ||
b) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
7.1.5. | Airbaguri | Inspecţie vizuală şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice (dacă este posibil) | a) Airbag lipsă în mod evident sau care nu este adecvat pentru vehiculul în cauză | X | ||
b) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
c) Airbag evident nefuncţional | X | |||||
7.1.6. | Sistem de reţinere suplimentar (SRS) | Inspecţia vizuală a martorului indicator de defecţiuni (MIL) şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice (dacă este posibil) | a) Martorul indicator de defecţiuni (MIL) al SRS indică funcţionarea defectuoasă a sistemului. | X | ||
b) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
7.2. | Stingător de incendiu | Inspecţie vizuală | a) Lipsă | X | ||
b) Neconform cu cerinţele1) | X | |||||
7.3. | Dispozitiv de închidere şi dispozitiv antifurt | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Dispozitivul antifurt nu funcţionează corespunzător. | X | ||
b) Dispozitiv defect | X | |||||
Închidere sau blocare inopinată | X | |||||
7.4. | Triunghiuri reflectorizante de presemnalizare | Inspecţie vizuală | a) Lipsă sau incomplete | X | ||
b) Neconforme cu cerinţele1) | X | |||||
7.5. | Trusă de prim ajutor | Inspecţie vizuală | Lipsă, incompletă sau neconformă cu cerinţele1) | X | ||
7.6. | Cale de roată (dacă sunt obligatorii) | Inspecţie vizuală A se vedea anexa nr. 14 la RNTR 1. | Lipsă sau în stare necorespunzătoare, stabilitate insuficientă sau dimensiune prea mică | X | ||
7.7. | Dispozitiv de avertizare acustică | Inspecţie vizuală şi funcţională | a) Nu funcţionează corespunzător. | X | ||
Nu funcţionează deloc. | X | |||||
b) Dispozitiv de acţionare fixat necorespunzător | X | |||||
c) Neconform cu cerinţele1) | X | |||||
Sunetul emis poate fi confundat cu sirenele oficiale. | X | |||||
7.8. | Vitezometru | Inspecţie vizuală | a) Nu este montat conform cerinţelor1). | X | ||
Lipsă (dacă este obligatoriu) | X | |||||
c) Insuficient iluminat | X | |||||
Lipsa iluminării | X | |||||
7.9. | Tahograf (dacă este montat/obligatoriu conform legislaţiei) | Inspecţie vizuală | a) Nu este montat conform cerinţelor1). | X | ||
b) Nu funcţionează. | X | |||||
c) Sigiliu lipsă sau deteriorat | X | |||||
d) Placă de montare lipsă, ilizibilă sau cu termen de valabilitate expirat | X | |||||
e) Falsificare sau manipulare evidentă | X | |||||
f) Dimensiunea anvelopelor diferită de cea înscrisă pe placa de montare | X | |||||
7.11. | Odometru (dacă a fost prevăzut de producător) | Inspecţie vizuală si/sau prin utilizarea interfeţei electronice (dacă este posibil) | a) Manipulare evidentă (fraudă) pentru a reduce kilometrajul sau pentru a falsifica kilometrajul unui vehicul | X | ||
b) Nefuncţionare evidentă | X | |||||
7.12. | Sistem de control electronic al stabilităţii (ESC) (dacă a fost prevăzut de producător) | Inspecţie vizuală şi/sau prin utilizarea interfeţei electronice (dacă este posibil) | a) Senzorul de turaţie de la roată lipsă sau deteriorat | X | ||
b) Instalaţie electrică deteriorată | X | |||||
c) Alte componente lipsă sau deteriorate | X | |||||
d) Deteriorare sau funcţionare necorespunzătoare a comutatorului | X | |||||
e) Martorul indicator de defecţiuni (MIL) al ESC indică funcţionarea necorespunzătoare a sistemului. | X | |||||
f) Sistemul indică o defecţiune prin interfaţa electronică a vehiculului. | X | |||||
8. EMISII POLUANTE | ||||||
8.1. Zgomot | ||||||
8.1.1. | Sistem de reducere a zgomotului | Evaluare subiectivă | a) Nivel de zgomot excesiv | X | ||
b) Orice parte a sistemului de reducere a zgomotului slăbită, lipsă, deteriorată, montată incorect sau modificată în mod evident astfel încât ar putea afecta în mod semnificativ nivelul de zgomot | X | |||||
Risc foarte mare de cădere | X | |||||
8.2. Emisii de gaze de evacuare | ||||||
8.2.1. Emisii de gaze de evacuare produse de motoare cu aprindere prin scânteie (MAS) | ||||||
8.2.1.1. | Echipament de control al emisiilor de gaze de evacuare | Inspecţie vizuală | a) Echipament de control al emisiilor de gaze montat de producător lipsă, modificat sau defect în mod evident | X | ||
b) Neetanşeităţi ce ar putea afecta măsurarea emisiilor | X | |||||
8.2.1.2. | Emisii de gaze (+E) | Control cu analizor de gaze pentru CO şi HC la autovehiculele cu mas fără catalizator tricomponent şi sondă lambda, la turaţia de mers în gol încet Control cu analizor de gaze pentru CO şi HC la autovehiculele cu mas cu catalizator tricomponent şi sondă lambda, la turaţia de mers în gol încet şi la turaţia de mers în gol accelerat (min. 2.000 rot./min., max. 3.000 rot./min.) Verificarea HC se efectuează numai pentru funcţionarea cu benzină. Nu se efectuează această probă pentru autovehiculele echipate cu motoare în doi timpi. Nu se efectuează această probă pentru mopede, motociclete, mototricicluri, cvadricicluri şi tractoare. Această probă se efectuează pentru autovehiculele hibride numai dacă testul poate fi efectuat. La motoarele cu alimentare duală benzină/carburanţi alternativi, controlul va fi efectuat pentru ambele moduri de funcţionare (dacă este posibil). Pentru autovehiculele echipate cu un sistem de diagnosticare la bord (OBD), funcţionarea corectă a sistemului de control al emisiilor poate fi verificată prin citirea corespunzătoare a OBD şi a verificării funcţionării corecte a OBD în locul măsurării unor emisii în conformitate cu cerinţele specifice. A se vedea anexa nr. 13 la RNTR 1. | a) Fie emisiile de gaze depăşesc nivelurile specifice stabilite de producător | X | ||
b) Fie, în cazul în care aceste informaţii nu sunt disponibile, emisiile de COcor şi HC depăşesc: 1. pentru vehiculele care nu sunt controlate prin intermediul unui sistem avansat de control al emisiilor: - 4,5%; sau - 3,5%; pentru COcor, în funcţie de data primei înmatriculări (data fabricaţiei, dacă data primei înmatriculări nu este disponibilă), conform anexei nr. 13 la RNTR 1 - 1.000 ppm pentru HC; 2. pentru vehiculele controlate prin intermediul unui sistem avansat de control al emisiilor: - 0,5% la turaţia de mers în gol încet; şi - 0,3% la turaţia de mers în gol accelerat; sau - 0,3% la turaţia de mers în gol încet; şi - 0,2% la turaţia de mers în gol accelerat; pentru COcor, în funcţie de nivelul de poluare menţionat în CIV, conform anexei nr. 13 la RNTR 1 - 100 ppm pentru HC la turaţia de mers în gol accelerat. | X | |||||
c) Coeficientul lambda nu se încadrează în domeniul 1±0,03 sau nu este conform cu valoarea specificată de producător la turaţia de mers în gol accelerat. | X | |||||
d) Citirea OBD indică o funcţionare necorespunzătoare. | X | |||||
8.2.2. Emisii de gaze de evacuare produse de motoare cu aprindere prin comprimare (mac) | ||||||
8.2.2.1. | Echipament de control al emisiilor de gaze de evacuare | Inspecţie vizuală | a) Echipament de control al emisiilor montat de producător lipsă sau defect în mod evident | X | ||
b) Neetanşeităţi ce ar putea afecta măsurarea emisiilor | X | |||||
8.2.2.2. | Verificare opacitate (+E) | Control cu opacimetrul în accelerare liberă Se accelerează motorul de la turaţia de mers în gol încet la turaţia de regulator. Vehiculele înmatriculate (fabricate, dacă data primei înmatriculări nu este disponibilă) înainte de 1 ianuarie 1980 sunt exceptate de la această verificare. Nu se efectuează această probă pentru mopede, motociclete, mototricicluri, cvadricicluri şi tractoare. Această probă se efectuează pentru autovehiculele hibride numai dacă testul poate fi efectuat. Pentru autovehiculele echipate cu un sistem de diagnosticare la bord (OBD), funcţionarea corectă a sistemului de control al emisiilor poate fi verificată prin citirea corespunzătoare a OBD şi a verificării funcţionării corecte a OBD în locul măsurării unor emisii în conformitate cu cerinţele specifice. A se vedea anexa nr. 13 la RNTR 1. | a) Opacitatea depăşeşte nivelul înregistrat pe plăcuţa producătorului de pe vehicul. | X | ||
b) Dacă această informaţie nu este disponibilă, indicele de opacitate K depăşeşte: 1. pentru autovehiculele echipate cu MAC supraalimentat: 3 m 1 2. pentru autovehicule echipate cu MAC cu aspiraţie naturală: 2,5 m-1 3. pentru autovehiculele prevăzute în anexa nr. 13 la RNTR 1: 1,5 m-1 sau 0,7 m-1 | X | |||||
8.4. Alte aspecte referitoare la mediu | ||||||
8.4.1. | Scurgeri de lichide | Inspecţie vizuală | Orice scurgere în exces de lichid, cu excepţia apei, care poate afecta mediul ambiant sau care reprezintă un factor de risc pentru ceilalţi participanţi la trafic | X | ||
Formare constantă de picături, care constituie un risc foarte mare | X | |||||
8.4.2. | Fum vizibil | Inspecţie vizuală | Fum în exces de orice culoare | X | ||
9. ALTE VERIFICĂRI | ||||||
9.1. | Vehicul în ansamblu | Inspecţie vizuală sau prin utilizarea unui echipament adecvat | a) Reparaţii sau modificări necorespunzătoare ale oricărei componente a vehiculului ce ar putea afecta semnificativ siguranţa circulaţiei pe drumurile publice | X | ||
b) Orice defect suplimentar constatat ce ar putea afecta semnificativ siguranţa circulaţiei pe drumurile publice | X | |||||
a) |_| M1(a) (până la 9 locuri (b)) | b) |_| N1(a) (până la 3,5 t) | c) |_| O1(a) (până la 750 kg) |
d) |_| O2(a) (de la 750 kg până la 3,5 t) | e) |_| L(a) | f) |_| T(a) |
g) |_| Altă categorie de vehicule |
Verificat(c) | Neconform(d) | |
(0) identificare vehicul(e) | |_| | |_| |
(1) sistem de frânare(e) | |_| | |_| |
(2) sistem de direcţie(e) | |_| | |_| |
(3) vizibilitate(e) | |_| | |_| |
(4) lămpi, dispozitive reflectorizante şi echipamente electrice(e) | |_| | |_| |
(5) punţi, jante, anvelope şi suspensie(e) | |_| | |_| |
(6) şasiu, cadru şi elemente ataşate şasiului(e) | |_| | |_| |
(7) alte echipamente, inclusiv tahograf (dacă e cazul) (e) | |_| | |_| |
(8) emisii poluante, inclusiv scurgeri de combustibil şi/sau ulei(e) | |_| | |_| |
(9) alte verificări(e) | |_| | |_| |
Vehicul conform | |_| |
Vehicul conform ce prezintă deficienţele minore menţionate pe verso (DMi) | |_| |
Vehicul neconform ce prezintă deficienţele majore şi/sau periculoase menţionate pe verso (DMa/DP) | |_| |
Imobilizarea vehiculului care prezintă deficienţe periculoase (DP) | |_| |
Semnătura: Inspector RAR ..................... | Lucrător poliţie rutieră ................. | Conducător auto .................. |
0. | IDENTIFICARE VEHICUL | 2.1.3. | Stare conexiuni sistem de direcţie | 4.10. | Conexiuni electrice între autovehiculul tractor şi remorcă | 6.2.11. | Stativ, picior de sprijin (pentru mopede, motociclete) |
0.1. | Plăci număr de înmatriculare | 2.1.4. | Funcţionare elemente mecanice de legătură la sistemul de direcţie | 4.11. | Cablaj electric | 6.2.12. | Mânere şi suporturi pentru picioare (pentru mopede, motociclete, mototricicluri, cvadricicluri) |
0.2. | Identificare vehicul/şasiu, caroserie/număr identificare | 2.1.5. | Stare, fixare, funcţionare şi etanşeitate servodirecţie | 4.12. | Lămpi şi catadioptri facultativi | 7. | ALTE ECHIPAMENTE |
1. | SISTEM DE FRÂNARE | 2.2. | Ghidon/Volan şi coloană ghidon/volan (furcă faţă) | 4.13. | Baterie (baterii) de acumulatori | 7.1. | Centuri de siguranţă/catarame şi sisteme de reţinere |
1.1. | Stare mecanică şi funcţionare | 2.2.1. | Stare, fixare ghidon/volan | 4.14. | Caseta ŞCOALĂ | 7.1.1. | Siguranţa montării centurilor de siguranţă şi a cataramelor aferente |
1.1.1. | Ax pedală frână de serviciu/ax manetă de frână | 2.2.2. | Stare, fixare coloană de direcţie ghidon/volan/juguri, furci cuplaj şi amortizor de direcţie | 5. | PUNŢI, JANTE, ANVELOPE ŞI SUSPENSIE | 7.1.2. | Stare centuri de siguranţă, catarame |
1.1.2. | Stare şi cursă pedală/manetă de frână | 2.3. | Joc în sistemul de direcţie | 5.1. | Punţi (axe) | 7.1.3. | Limitatorul de sarcină al centurii de siguranţă (dacă a fost prevăzut de producător) |
1.1.3. | Pompă de vacuum sau compresor şi rezervoare de aer | 2.4. | Aliniament roţi | 5.1.1. | Punţi (axe) | 7.1.4. | Dispozitiv de pretensionare al centurii de siguranţă (dacă a fost prevăzut de producător) |
1.1.4. | Manometru sau indicator pentru presiune scăzută | 2.6. | Servodirecţie electronică (EPS) | 5.1.2. | Fuzetă | 7.1.5. | Airbaguri |
1.1.5. | Supapă de comandă a frânei, cu acţionare manuală | 3. | VIZIBILITATE | 5.1.3. | Rulmenţi roţi | 7.1.6. | Sistem de reţinere suplimentar (SRS) |
1.1.6. | Element de acţionare frână de mână, levier de comandă frână de staţionare, mecanism cu clichet frână de staţionare, frână de staţionare cu acţionare electrică | 3.1. | Câmp de vizibilitate | 5.2. | Roţi, jante şi anvelope | 7.2. | Stingător de incendiu |
1.1.7. | Supape de frânare (supape de comandă, supape de descărcare, regulatoare de presiune etc.) | 3.2. | Stare geamuri (inclusiv parbriz) | 5.2.1. | Butuc roată | 7.3. | Dispozitiv de închidere şi dispozitiv antifurt |
1.1.9. | Rezervoare de aer comprimat | 3.3. | Oglinzi sau dispozitive retrovizoare | 5.2.2. | Jante | 7.4. | Triunghiuri reflectorizante de presemnalizare |
1.1.10. | Dispozitiv servofrână, pompă centrală de frână (pentru sistemul de frânare hidraulic) | 3.4. | Ştergătoare de parbriz | 5.2.3. | Anvelope | 7.5. | Trusă de prim ajutor |
1.1.11. | Conducte de frână rigide | 3.5. | Spălătoare de parbriz | 5.3. | Suspensie | 7.6. | Cale de roată (dacă sunt obligatorii) |
1.1.12. | Furtunuri de frână | 3.6. | Sistem de dezaburire | 5.3.1. | Arcuri | 7.7. | Dispozitiv de avertizare acustică |
1.1.13. | Garnituri de frânare (plăcuţe, saboţi) | 4. | LĂMPI, DISPOZITIVE REFLECTORIZANTE ŞI ECHIPAMENTE ELECTRICE | 5.3.2. | Amortizoare | 7.8. | Vitezometru |
1.1.14. | Tamburi şi discuri de frână | 4.1. | Faruri | 5.3.3. | Bare de torsiune, bielete antiruliu, bară stabilizatoare, basculă, braţe ale suspensiei | 7.9. | Tahograf (dacă este montat/obligatoriu conform legislaţiei) |
1.1.15. | Cabluri de frână, leviere, conexiuni, tije de acţionare | 4.1.1. | Stare şi funcţionare | 5.3.4. | Articulaţii suspensie | 7.11. | Odometru (dacă a fost prevăzut de producător) |
1.1.16. | Elemente de acţionare sistem frânare (inclusiv etriere, cilindri de frână cu arc, cilindri de frână hidraulici) | 4.1.2. | Orientare | 5.3.5. | Suspensie pneumatică | 7.12. | Sistem de control electronic al stabilităţii (ESC)(dacă a fost prevăzut de producător) |
1.1.17. | Regulator automat al frânării în funcţie de încărcare (dacă a fost prevăzut de producător) | 4.1.3. | Comutare lumini | 6. | ŞASIU, CADRU ŞI ELEMENTE ATAŞATE ŞASIULUI | 8. | EMISII POLUANTE |
1.1.18. | Dispozitive şi indicatoare de reglare a jocului | 4.1.4. | Respectare cerinţe | 6.1. | Caroserie autoportantă, şasiu, cadru şi accesorii | 8.1. | Zgomot |
1.1.21. | Ansamblu sistem de frânare | 4.1.5 | Dispozitive de reglare pe verticală a farurilor (dacă a fost prevăzut de producător) | 6.1.1. | Stare generală | 8.1.1. | Sistem de reducere a zgomotului |
1.1.23. | Frânare inerţială | 4.1.6 | Dispozitiv de spălare a farurilor (dacă a fost prevăzut de producător) | 6.1.2. | Tubulatură de evacuare, amortizatoare de zgomot | 8.2. | Emisii de gaze de evacuare |
1.2. | Performanţă şi eficacitate frână de serviciu | 4.2. | Lămpi de poziţie faţă, spate şi lămpi/lumini pentru circulaţia pe timp de zi | 6.1.3. | Rezervor şi conducte sau racorduri de combustibil (inclusiv rezervor şi conducte de combustibil pentru dispozitivul de încălzire) | 8.2.1. | Emisii de gaze de evacuare produse de motoare cu aprindere prin scânteie (mas) |
1.2.1. | Performanţă | 4.2.1. | Stare şi funcţionare | 6.1.4. | Bare de protecţie şi dispozitive de protecţie antiîmpănare spate (dacă au fost prevăzute de producător) | 8.2.1.1. | Echipament de control al emisiilor de gaze de evacuare |
1.2.2. | Eficacitate | 4.2.2. | Comutare | 6.1.5. | Suport pentru roata de rezervă (dacă a fost prevăzut de producător) | 8.2.1.2. | Emisii de gaze |
1.3. | Performanţă şi eficacitate frână de securitate (dacă este acţionată printr-un sistem separat) | 4.2.3. | Respectare cerinţe | 6.1.6. | Dispozitiv de cuplare şi dispozitiv de remorcare | 8.2.2. | Emisii de gaze de evacuare produse de motoare cu aprindere prin comprimare (mac) |
1.3.1. | Performanţă | 4.3. | Lămpi de frânare | 6.1.7. | Transmisie | 8.2.2.1. | Echipament de control al emisiilor de gaze de evacuare |
1.3.2. | Eficacitate | 4.3.1. | Stare şi funcţionare | 6.1.7.1. | Funcţionare transmisie | 8.2.2.2. | Verificare opacitate |
1.4. | Performanţă şi eficacitate frână de staţionare (când nu este frână de securitate) | 4.3.2. | Comutare | 6.1.8. | Suporţi motor | 8.4. | Alte aspecte referitoare la mediu |
1.4.1. | Performanţă | 4.3.3. | Respectare cerinţe | 6.1.8.1. | Stare ventilator | 8.4.1. | Scurgeri de lichide |
1.4.2. | Eficacitate | 4.4. | Lămpi indicatoare de direcţie şi de avarie | 6.1.8.2. | Stare, fixare componente pentru alimentarea duală a motorului | 8.4.2. | Fum vizibil |
1.6. | Sistem antiblocare (ABS) | 4.4.1. | Stare şi funcţionare | 6.1.9. | Performanţe motor | 9. | ALTE VERIFICĂRI |
1.7. | Sistem electronic de frânare (EBS) | 4.4.2. | Comutare | 6.2. | Cabină conducător auto şi caroserie | 9.1. | Vehiculul în ansamblu |
1.8. | Lichid de frână | 4.4.3. | Respectare cerinţe | 6.2.1. | Stare (inclusiv ataş) | ||
2. | SISTEM DE DIRECŢIE | 4.4.4. | Frecvenţă semnal luminos | 6.2.2. | Montare | ||
2.1. | Stare mecanică | 4.5. | Faruri şi lămpi de ceaţă | 6.2.3. | Uşi şi dispozitive de închidere uşi | ||
2.1.1. | Starea mecanismului de direcţie/a casetei de direcţie | 4.5.1. | Stare şi funcţionare | 6.2.4. | Podea | ||
2.1.2. | Fixare mecanism de direcţie/casetă de direcţie | 4.5.3. | Comutare | 6.2.5. | Şa/Scaun conducător auto | ||
4.5.4. | Respectare cerinţe | 6.2.6. | Alte scaune (inclusiv scaunul din ataş) | ||||
4.6. | Lămpi de mers înapoi | 6.2.7. | Comenzile conducătorului auto | ||||
4.6.1. | Stare şi funcţionare | 6.2.8. | Treptele şi scara cabinei | ||||
4.6.2. | Respectare cerinţe | 6.2.9. | Alte echipamente şi accesorii interioare şi exterioare | ||||
4.6.3 | Comutare | 6.2.10. | Apărători de noroi (dacă au fost prevăzute de producător), aripi, dispozitive antiîmproşcare | ||||
4.7. | Dispozitiv de iluminare a plăcii de înmatriculare spate | ||||||
4.7.1. | Stare şi funcţionare | ||||||
4.7.2. | Respectare cerinţe | ||||||
4.8. | Catadioptri | ||||||
4.8.1. | Stare | ||||||
4.8.2. | Respectare cerinţe | ||||||
4.9. | Martori luminoşi obligatorii pentru sistemul de iluminare | ||||||
4.9.1. | Stare şi funcţionare | ||||||
4.9.2. | Respectare cerinţe |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »