Norme Metodologice din 2018 de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare
M.Of. 24
În vigoare
Art. 1
(1)Biletele de valoare pot fi utilizate doar în scopul prevăzut de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, şi doar la operatorii economici care acceptă biletele de valoare, denumiţi în continuare unităţi afiliate, care au încheiat contracte de prestare a serviciilor cu unităţile emitente.
(2)Regimul fiscal aplicabil biletelor de valoare este atât pentru beneficiari, cât şi pentru angajatori/plătitori de venituri cel prevăzut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Biletul de valoare, cu excepţia tichetului de masă, este valabil un an de la data alimentării suportului electronic, fără a se înţelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.
(3)Sumele reprezentând costul emiterii biletelor de valoare, precum şi costul suportului electronic sau al înlocuirii acestuia, după caz, contractate cu unitatea emitentă şi primite de către angajator, se suportă de către angajatori din bugetele proprii. În cazul instituţiilor publice, aceste sume se suportă de la alineatul «Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii» al articolului bugetar «Alte cheltuieli» de la titlul «Bunuri şi servicii».
(3)Contravaloarea nominală a biletului de valoare, precum şi costurile aferente emiterii biletelor de valoare nu pot fi transferate de către angajator salariaţilor.
(2)Valoarea nominală a unui bilet de valoare nu poate depăşi valoarea stabilită potrivit Legii nr. 165/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Contractul pentru achiziţionarea biletelor de valoare, încheiat între angajator şi unităţile emitente, cuprinde cel puţin următoarele clauze referitoare la:
a)necesarul estimat anual, semestrial sau trimestrial de bilete de valoare şi, în cazul tichetelor de masă, eşalonarea pe luni a acestuia;
b)costul emiterii biletelor de valoare, precum şi costul suportului electronic sau al înlocuirii acestuia;
c)lista unităţilor afiliate la care salariaţii pot folosi biletele de valoare şi modul de transmitere a acesteia;
d)modul de administrare şi utilizare a biletelor de valoare, inclusiv modul în care angajatul poate să consulte soldul disponibil la un moment dat pe suportul electronic, procedura de înlocuire sau blocare a biletelor de valoare în caz de furt ori pierdere, costurile înlocuirii;
e)obligaţia angajatorilor de a colecta de la salariaţii lor şi de a transfera către unităţile emitente toate datele personale şi informaţiile referitoare la salariaţi care sunt necesare pentru emiterea, utilizarea, procesarea şi decontarea tranzacţiilor cu bilete de valoare, în condiţiile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare;
f)obligaţia unităţilor emitente de a păstra în condiţii de siguranţă datele primite de la angajatori şi de a nu le utiliza în alte scopuri decât cel pentru care au fost primite;
g)obligaţia angajatorilor de a instrui salariaţii să nu vândă şi să folosească biletele de valoare doar în scopul prevăzut de lege şi doar la unităţile afiliate care afişează elemente de identificare de tip autocolant, afişaj grafic, digital şi altele asemenea, corespunzătoare unităţii emitente care a emis biletele de valoare respective.
(1)Comenzile de achiziţie de bilete de valoare transmise unităţilor emitente de către angajatori conţin cel puţin următoarele informaţii: numele şi prenumele salariaţilor cărora li se atribuie biletele de valoare, numărul unic de identificare al suportului electronic corespunzător fiecărui salariat, numărul de bilete de valoare acordat pentru fiecare salariat, valoarea nominală a biletului de valoare şi valoarea nominală totală a biletelor de valoare acordate fiecărui salariat.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), comenzile de achiziţie de tichete de masă acordate donatorilor de sânge în baza Legii nr. 282/2005 privind organizarea activităţii de transfuzie sanguină, donarea de sânge şi componente sanguine de origine umană, precum şi asigurarea calităţii şi securităţii sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de tichete de masă acordate în alte situaţii prevăzute prin alte legi speciale, respectiv de suporturi electronice transmise unităţii emitente nu conţin datele personale ale beneficiarilor.
(2)În cazul în care angajatul căruia i s-au acordat tichete de creşă nu a prezentat angajatorului informaţiile privind prezenţa copilului la creşă/entitatea asimilată acesteia, în scris cu confirmarea creşei/entităţii asimilate acesteia, potrivit art. 14 alin. (2), acesta are obligaţia să restituie angajatorului contravaloarea tichetelor de creşă acordate şi necuvenite. Dacă restituirea nu este posibilă, angajatorul va recupera din drepturile salariale cuvenite angajatului respectiv contravaloarea tichetelor de creşă acordate suplimentar, corespunzător numărului de zile absente din luna în care copilul a fost absent de la creşă/entitatea asimilată acesteia.
Art. 15
Angajatorii sunt obligaţi să organizeze o evidenţă proprie, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 2, 4 şi 6.
Art. 17
(1)La sfârşitul fiecărei luni, la sfârşitul perioadei de valabilitate, la data stabilită de angajator sau la data încetării raporturilor de muncă, după caz, salariatul are obligaţia să restituie angajatorului contravaloarea biletelor de valoare, pentru luna în curs sau, după caz, pentru anul în curs şi neutilizate ori necuvenite.
(2)Pentru biletele de valoare neutilizate în perioada de valabilitate, unitatea emitentă restituie valorile nominale către angajator. În cazul biletelor de valoare necuvenite, precum şi în cazul încetării raporturilor de muncă, angajatorul are obligaţia de a comunica unităţii emitente informaţiile necesare pentru ca aceasta să poată face restituirea valorilor către angajator. Restituirea valorii nominale a biletelor de valoare se realizează conform contractului încheiat de unitatea emitentă cu angajatorul.
(3)În cazul instituţiilor publice, unităţile emitente restituie sumele prevăzute la alin. (2), cu respectarea dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Utilizarea de către salariat a biletelor de valoare necuvenite îl obligă pe acesta la plata contravalorii biletelor către angajator.
(5)În cazul tichetelor de masă, în situaţia în care salariatul utilizează într-o lună un număr de tichete de masă mai mare decât numărul de zile lucrate, stabilite potrivit art. 10, iar angajatorul nu a încasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate şi necuvenite, angajatorul acordă acestuia pentru luna următoare un număr de tichete de masă egal cu numărul de zile lucrătoare, diminuat cu numărul de tichete acordate pentru luna anterioară şi necuvenite.
Art. 21
Unităţile emitente sunt obligate:
a)să deschidă conturi sau subconturi de plăţi distincte la instituţii de credit sau instituţii de plăţi, diferite pentru fiecare tip de bilet de valoare în parte, prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorii nominale a biletelor de valoare, respectiv încasarea de la angajatori a contravalorii nominale a biletelor de valoare achiziţionate în baza contractelor încheiate cu aceştia şi rambursarea de sume către unităţile afiliate, fie direct de către unităţile emitente autorizate de Ministerul Finanţelor, fie indirect prin intermediul organizaţiilor specializate/schemelor de plăţi naţionale ori internaţionale, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a biletelor de valoare prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă şi unităţile afiliate respective; decontarea valorii nominale a biletelor de valoare se face între unităţile afiliate şi unităţile emitente, prin intermediul instituţiilor financiare autorizate, cu sprijinul organizaţiilor care administrează scheme/aranjamente de plată ori alte organizaţii care dezvoltă sisteme de acceptare proprii sau cu ajutorul propriilor platforme; închiderea acestor conturi sau subconturi de plăţi se face numai după ce unitatea emitentă face dovada către instituţiile financiare autorizate că valoarea nominală a biletelor de valoare emise şi încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităţilor afiliate;
b)să organizeze o evidenţă operativă proprie lunară, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 8, 10 şi 12, şi să transmită trimestrial date centralizate Ministerului Finanţelor;
c)să implementeze sisteme şi procese organizaţionale care să permită autorizarea tranzacţiilor cu bilete de valoare, exclusiv la şi doar în măsura în care unitatea afiliată are un contract valabil încheiat cu unitatea emitentă pentru prestarea serviciilor specifice fiecărui tip de bilet de valoare în parte, în conformitate cu Legea nr. 165/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prezentele norme metodologice şi în măsura în care identitatea unităţii afiliate poate să fie stabilită cu exactitate la momentul autorizării tranzacţiei, în baza unuia sau mai multor elemente de identificare a acesteia;
d)să asigure securitatea livrării biletelor de valoare la angajator;
e)să asigure elementele de siguranţă obligatorii pentru suportul electronic;
f)să asigure transparenţa şi managementul circuitului financiar;
g)să nu utilizeze sumele aferente biletelor de valoare pentru reinvestirea în alte scopuri.
a)în cazul în care la unităţile emitente se constată că nu s-a organizat evidenţa operativă prevăzută la art. 21 lit. b);
(3)Constatarea situaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se face de către o echipă de specialişti a cărei componenţă se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4)Acordarea autorizaţiilor de funcţionare a unităţilor emitente şi dispunerea măsurii de suspendare/retragere a acestora în urma constatării situaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se fac de către o comisie a cărei componenţă şi procedura de lucru se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 23
(1)Suportul electronic emis de unitatea emitentă trebuie să aibă înscrise sau stocate electronic în acesta următoarele elemente obligatorii:
a)emitentul şi datele sale de identificare: denumirea, sediul şi codul de identificare fiscală;
b)angajatorul şi datele sale de identificare: denumirea şi codul de identificare fiscală;
c)numele, prenumele şi codul numeric personal ale beneficiarului care este în drept să utilizeze biletele de valoare;
d)perioada de valabilitate a utilizării biletelor de valoare;
e)interdicţia prevăzută la art. 13 lit. c), art. 20 lit. c), art. 23 lit. c), respectiv art. 26 lit. d) din lege, după caz, imprimată pe versoul suportului electronic;
f)numărul de identificare, unic la nivel de emitent, al suportului electronic;
g)perioada de valabilitate a suportului electronic;
h)elemente de siguranţă a suportului electronic, de tip PIN, CIP;
i)cuvintele "TICHET DE MASĂ", "TICHET CADOU", "TICHET DE CREŞĂ", "TICHET CULTURAL", "VOUCHER DE VACANŢĂ", după caz, cu litere majuscule pe rectoul suportului electronic;
j)elemente de identitate vizuală ale brandului de turism al României, în cazul voucherelor de vacanţă.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. c), pentru tichetele de masă acordate donatorilor de sânge în baza Legii nr. 282/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi pentru tichetele de masă acordate în alte situaţii prevăzute prin alte legi speciale, unităţile emitente nu au obligaţia de a înscrie sau stoca pe suportul electronic al acestor bilete de valoare datele personale ale beneficiarului.
Art. 25
(1)Unităţile afiliate care au încheiat contracte de prestări de servicii cu unităţile emitente, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, sunt identificate conform art. 21 lit. c), la nivel de platformă sau de schemă/aranjament de plată, după caz, pentru a permite unităţilor emitente cu care au încheiat contracte de prestări de servicii să autorizeze online tranzacţiile cu bilete de valoare efectuate de către beneficiari, exclusiv la acea unitate afiliată care are un contract de prestări de servicii valabil încheiat cu o unitate emitentă.
(2)Elementele de identificare prevăzute la art. 21 lit. c) şi solicitate de unităţile emitente se menţionează în contractul încheiat între unitatea afiliată şi unitatea emitentă. În cazul schimbării oricărui element de identificare prevăzut la art. 21 lit. c), unitatea afiliată este obligată să informeze de îndată unitatea emitentă cu privire la respectiva modificare.
(3)Unităţile afiliate care au încheiat contracte de prestări de servicii cu unităţile emitente trebuie să afişeze elemente de identificare furnizate de către unităţile emitente pentru categoriile de bilete de valoare pentru care au încheiat contracte, fie la intrarea în locaţiile în care îşi desfăşoară activitatea sau la casele de marcat electronice fiscale, după caz, fie pe websiteurile pe care le utilizează, în cazul unităţilor afiliate care oferă servicii de plată online.
Art. 29
În baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu unităţile emitente, unităţile afiliate au următoarele obligaţii:
a)să debiteze valoarea exactă a produselor/serviciilor achiziţionate de salariat şi să înmâneze acestuia o dovadă imprimată sau să transmită în format electronic un document, după caz, care conţine suma debitată;
b)să implementeze proceduri şi procese organizaţionale care să permită verificarea eligibilităţii produselor/serviciilor achiziţionate de salariaţi;
c)alte obligaţii stabilite în baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu unităţile emitente.
Art. 33
Art. 34
Anexele nr. 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12 şi 13 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.Nr. crt. | Denumirea unităţii/unităţilor emitente, numărul şi data contractului încheiat pentru achiziţionarea biletelor de valoare pe suport electronic | Explicaţii | Conform raportului contractual: angajator- unitate emitentă | Bilete de valoare pe suport electronic distribuite salariaţilor | Bilete de valoare pe suport electronic returnate unită(ii emitente | Stocul final de bilete de valoare pe suport electronic | D | ||
A | B | C | |||||||
1 | ...... | - numărul biletelor de valoare; - valoarea nominală totală a biletelor de valoare | |||||||
2 | ...... | - numărul biletelor de valoare; - valoarea nominal totală a biletelor de valoare | X X | ||||||
Total | - numărul biletelor de valoare; - valoarea nominal totală a biletelor de valoare | ||||||||
Conducătorul unităţii, .............................................. | Conducătorul compartimentului financiar-contabilitate, ......................................................................................... |
Nr. crt. | Numele şi prenumele salariatului beneficiar al biletelor de valoare pe suport electronic | Codul numeric personal | Numărul biletelor de valoare pe suport electronic distribuite nominal** | Numărul de zile lucrate stabilit potrivit art. 10 din normele metodologice*** | Valoarea nominală totală a biletelor de valoare transferate | Numărul unic de identificare a suportului electronic pe care au fost transferate biletele de valoare |
TOTAL: | X | X |
Conducătorul unităţii, .............................................. | Conducătorul compartimentului financiar-contabilitate, ......................................................................................... |
Nr. crt. | Numele şi prenumele salariatului beneficiar al biletelor de valoare pe suport electronic | Codul numeric personal | Numărul şi valoarea nominală totală a biletelor de valoare pe suport electronic alimentate şi necuvenite | Numărul unic de identificare a suportului electronic | Semnătura salariatului | Semnătura persoanei împuternicite de angajator să primească biletele de valoare pe suport electronic returnate |
TOTAL: | X | X | X |
Conducătorul unităţii, .............................................. | Conducătorul compartimentului financiar-contabilitate, ......................................................................................... |
Nr. crt. | Explicaţii | UM | Total semestru ........... | din care: | ||||||||||||
Luna I | Luna a II-a | Luna a III-a | Luna a IV-a | Luna a V-a | Luna a VI-a | |||||||||||
A | B | A | B | A | B | A | B | A | B | A | B | A | B | |||
1 | Bilete de valoare achiziţionate şi decontate de angajatori, conform anexei nr. 10 la norme | |||||||||||||||
2 | Bilete de valoare returnate de către angajatori ca neutilizate de salariaţi în unităţile afiliate | |||||||||||||||
3 | Bilete de valoare pe suport electronic decontate unităţilor afiliate, conform anexei nr. 12 la norme | |||||||||||||||
Conducătorul unităţii, .............................................. | Conducătorul compartimentului financiar-contabilitate, ......................................................................................... |
A | B | c | D | E | F | G | H | I | J | K |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Conducătorul unităţii emitente, .............................................. | Conducătorul compartimentului financiar-contabilitate, ......................................................................................... |
ANEXA nr. 11:SITUAŢIA CENTRALIZATOARE* a biletelor de valoare pe suport hârtie pe unităţi afiliate utilizate de unitatea emitentă în luna .......... anul ...................A | B | C | D | E | F | G | H |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Conducătorul unităţii emitente, .............................................. | Conducătorul compartimentului financiar-contabilitate, ......................................................................................... |
A | B | C | D | E |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Conducătorul unităţii emitente, .............................................. | Conducătorul compartimentului financiar-contabilitate, ......................................................................................... |
* Evidenţa se ţine de către creşă/entitatea asimilată acesteia.Nr. crt. | Numele şi prenumele copilului înscris | Vârsta | Număr de copii înscrişi | A | B | C | Valoarea lunara a tichetelor de creşă primite în contul copilului înscris | D | E | F |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Conducătorul creşei/entităţii asimilate, .............................................. | Conducătorul compartimentului financiar-contabilitate, ......................................................................................... |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (45)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (27)
- Ordinul 1602/2025 1602/2007 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creşă pentru semestrul II al anului 2025
- Ordinul 1574/2025 1574/3246 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul II al anului 2025
- Ordinul 486/2025 486/287 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creşă pentru semestrul I al anului 2025
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (17)
- Ordinul 3246/2025 1574/3246 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul II al anului 2025
- Ordinul 2680/2025 361/2680 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2025
- Ordinul 287/2025 486/287 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creşă pentru semestrul I al anului 2025