Capitolul ii - Angajatorii - Norme Metodologice din 2018 de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare

M.Of. 24

În vigoare
Versiune de la: 1 Octombrie 2025
CAPITOLUL II:Angajatorii
Art. 7
(1)Angajatorii prevăzuţi la art. 3 din lege stabilesc împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanţii salariaţilor contractarea achiziţionării biletelor de valoare cu una sau mai multe unităţi emitente, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1) din lege.
(2)Contractarea achiziţionării biletelor de valoare se face ţinând seama şi de dispersia geografică a punctelor de lucru ale angajatorilor, de dispersia geografică şi numărul unităţilor afiliate, precum şi de calitatea şi preţul produselor vândute/serviciilor prestate de acestea.
(3)Angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanţii salariaţilor, stabilesc prin contractele colective de muncă sau prin Regulamentul intern, după caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare, care să prevadă cel puţin următoarele:
a)numărul salariaţilor din unitate care pot primi bilete de valoare şi valoarea nominală acordată, ţinând seama de posibilităţile financiare proprii ale angajatorilor;
b)categoriile de salariaţi care primesc bilete de valoare;
c)criteriile de selecţie privind stabilirea salariaţilor care primesc tichete de masă, ţinând seama de priorităţile socioprofesionale şi de alte elemente specifice activităţii;
d)stabilirea concretă a activităţilor, destinaţiilor şi evenimentelor care se încadrează în cheltuieli sociale, pentru care se vor acorda salariaţilor tichete cadou, tichete de creşă şi culturale, după caz, şi care vor face obiectul contractelor comerciale de prestări de servicii cu unităţile emitente;
e)documentaţia pe care trebuie să o prezinte salariatul angajatorului, în vederea acordării tichetelor de creşă.
(4)Acordarea de către angajator a unei categorii de bilete de valoare nu exclude acordarea concomitentă, aceluiaşi salariat, şi a altor categorii de bilete de valoare.
Art. 8
(1)Contractul pentru achiziţionarea biletelor de valoare, încheiat între angajator şi unităţile emitente, cuprinde cel puţin următoarele clauze referitoare la:
a)necesarul estimat anual, semestrial sau trimestrial de bilete de valoare şi, în cazul tichetelor de masă, eşalonarea pe luni a acestuia;
b)costul emiterii biletelor de valoare, precum şi costul suportului electronic sau al înlocuirii acestuia;
c)lista unităţilor afiliate la care salariaţii pot folosi biletele de valoare şi modul de transmitere a acesteia;
d)modul de administrare şi utilizare a biletelor de valoare, inclusiv modul în care angajatul poate să consulte soldul disponibil la un moment dat pe suportul electronic, procedura de înlocuire sau blocare a biletelor de valoare în caz de furt ori pierdere, costurile înlocuirii;
e)obligaţia angajatorilor de a colecta de la salariaţii lor şi de a transfera către unităţile emitente toate datele personale şi informaţiile referitoare la salariaţi care sunt necesare pentru emiterea, utilizarea, procesarea şi decontarea tranzacţiilor cu bilete de valoare, în condiţiile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare;
f)obligaţia unităţilor emitente de a păstra în condiţii de siguranţă datele primite de la angajatori şi de a nu le utiliza în alte scopuri decât cel pentru care au fost primite;
g)obligaţia angajatorilor de a instrui salariaţii să nu vândă şi să folosească biletele de valoare doar în scopul prevăzut de lege şi doar la unităţile afiliate care afişează elemente de identificare de tip autocolant, afişaj grafic, digital şi altele asemenea, corespunzătoare unităţii emitente care a emis biletele de valoare respective.

(2)În cazul angajatorilor care au calitatea de autorităţi contractante în înţelesul Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, la estimarea contractului de achiziţie publică nu se ia în calcul valoarea nominală a biletelor de valoare.
Art. 9
(1)Comenzile de achiziţie de bilete de valoare transmise unităţilor emitente de către angajatori conţin cel puţin următoarele informaţii: numele şi prenumele salariaţilor cărora li se atribuie biletele de valoare, numărul unic de identificare al suportului electronic corespunzător fiecărui salariat, numărul de bilete de valoare acordat pentru fiecare salariat, valoarea nominală a biletului de valoare şi valoarea nominală totală a biletelor de valoare acordate fiecărui salariat.

(2)Comenzile de achiziţie de suporturi electronice pentru bilete de valoare transmise unităţilor emitente de către angajatori conţin cel puţin numele, prenumele şi codul numeric personal corespunzător fiecărui salariat.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), comenzile de achiziţie de tichete de masă acordate donatorilor de sânge în baza Legii nr. 282/2005 privind organizarea activităţii de transfuzie sanguină, donarea de sânge şi componente sanguine de origine umană, precum şi asigurarea calităţii şi securităţii sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de tichete de masă acordate în alte situaţii prevăzute prin alte legi speciale, respectiv de suporturi electronice transmise unităţii emitente nu conţin datele personale ale beneficiarilor.

Art. 10
(1)În cazul tichetelor de masă, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează transferul valorii nominale a tichetelor de masă. În sensul prezentelor norme nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariaţii:
a)efectuează concediul de odihnă, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă şi alte concedii ale salariaţilor din administraţia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, şi respectiv, potrivit contractelor colective de muncă;
b)beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările ulterioare, precum şi de zile festive şi de sărbătoare legale sau de alte zile libere acordate conform Hotărârii Guvernului nr. 250/1992, republicată, cu modificările ulterioare, şi, respectiv, contractelor colective de muncă;
c)potrivit dispoziţiilor legale, sunt delegaţi sau detaşaţi în afara localităţii în care îşi au locul permanent de muncă şi primesc indemnizaţie de delegare sau de detaşare;
d)se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenţi de la locul de muncă ori se află în alte situaţii stabilite de angajator împreună cu organizaţiile sindicale ori, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor.
(2)Nu se acordă tichete de masă personalului care beneficiază de indemnizaţie de hrană potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de drepturi de hrană în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Salariaţii beneficiază lunar de un număr de tichete de masă cel mult egal cu numărul de zile lucrate, iar acest număr nu poate depăşi numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se acordă tichetele.
(4)În cazul salariaţilor angajaţi în baza unui contract individual de muncă cu timp parţial, precum şi în cazul cumulului de funcţii, biletele de valoare, cu excepţia tichetelor cadou şi tichetelor culturale, pot fi acordate numai de către angajatorii unde salariaţii în cauză îşi au funcţia de bază, potrivit legii. În cazul în care nu se poate stabili funcţia de bază, beneficiarul biletelor de valoare alege, în scris, angajatorul care îi va acorda biletele de valoare, având obligaţia de a transmite, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, şi către ceilalţi angajatori opţiunea realizată. În cazul tichetelor de masă, prevederile alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(5)În cazul salariaţilor a căror durată zilnică a timpului de muncă este mai mare de 8 ore - în regim de tură, numărul de zile pentru care se acordă tichete de masă se determină prin împărţirea numărului de ore în care salariatul a fost prezent la lucru la durata normală a timpului de muncă de 8 ore. Fracţiile rezultate din calcul se consideră zi de prezenţă la lucru, cu condiţia ca totalul zilelor rezultat să nu depăşească numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se acordă tichetele.
Art. 11
(1)[textul din Art. 11, alin. (1) din capitolul II a fost abrogat la 26-iul-2022 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 931/2022]
(2)Angajaţii pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinaţiile sau evenimentele care se încadrează în cheltuielile sociale.
(3)[textul din Art. 11, alin. (3) din capitolul II a fost abrogat la 26-iul-2022 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 931/2022]
Art. 12
(1)Tichetele de creşă pot fi utilizate de către angajaţi numai la creşele sau entităţile asimilate acestora şi cu care unităţile emitente au încheiate contracte de prestări de servicii. Prin entităţi asimilate se înţelege alte unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, publice sau private, organizate în condiţiile legii, precum şi persoanele care exercită profesia de bonă în condiţiile Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă.
(2)Suma individuală sub forma tichetelor de creşă se acordă, conform art. 18 alin. (1) din lege, pentru acoperirea parţială sau integrală a taxelor de creşă reprezentând contribuţia lunară a părinţilor/reprezentanţilor legali la suportarea cheltuielilor pentru copiii înscrişi în creşe sau alte unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară publice, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, sau, după caz, a contravalorii serviciilor prestate de unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară private sau de bone şi se suportă integral de către angajator.
(3)Tichetele de creşă se distribuie salariaţilor, lunar, pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, precum şi pentru cei cărora li s-a instituit tutela, pe baza următoarelor documente:
a)cerere pentru acordarea tichetului de creşă;
b)actul doveditor eliberat de creşa/entitatea asimilată acesteia la care este înscris copilul;
c)documente care să ateste calitatea de părinte, respectiv certificatul de naştere al copilului, în cazul părinţilor naturali, sau hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei, în cazul copilului adoptat;
d)documente care să ateste calitatea de tutore, respectiv hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare;
e)declaraţie pe propria răspundere că celălalt părinte sau, după caz, tutorele nu beneficiază de tichete de creşă, de concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
f)alte documente solicitate de angajator, după caz, potrivit regulamentului intern prevăzut la art. 7 alin. (3).
(4)Angajatorii au obligaţia de a informa angajaţii cu privire la creşele/entităţile asimilate acestora cu care unităţile emitente ale tichetelor de creşă au încheiate contracte de prestări de servicii.
(5)Unităţile emitente ale tichetelor de creşă solicită de la angajatori datele de identificare ale creşelor/entităţilor asimilate acestora în care angajaţii au copii înscrişi, în vederea încheierii contractelor de prestări de servicii, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 190/2018.
(6)Documentul prevăzut la alin. (3) lit. b) se eliberează, de regulă, de către creşă/entitatea asimilată acesteia, la solicitarea părintelui/tutorelui care are înscris copilul. In vederea obţinerii documentului prevăzut la alin. (3) lit. b) angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau cu reprezentanţii salariaţilor, după caz, pot stabili ca solicitarea să fie adresată de către angajator, pe baza situaţiei nominale a angajaţilor care au copii înscrişi la creşa/entitatea asimilată.
Art. 13
(1)În cazul în care creşa/entitatea asimilată nu are personalitate juridică, unităţile emitente vor încheia contractele de prestări de servicii cu persoana juridică, în structura căreia este organizată creşa/entitatea asimilată acesteia.
(2)În cazul în care angajatul căruia i s-au acordat tichete de creşă nu a prezentat angajatorului informaţiile privind prezenţa copilului la creşă/entitatea asimilată acesteia, în scris cu confirmarea creşei/entităţii asimilate acesteia, potrivit art. 14 alin. (2), acesta are obligaţia să restituie angajatorului contravaloarea tichetelor de creşă acordate şi necuvenite. Dacă restituirea nu este posibilă, angajatorul va recupera din drepturile salariale cuvenite angajatului respectiv contravaloarea tichetelor de creşă acordate suplimentar, corespunzător numărului de zile absente din luna în care copilul a fost absent de la creşă/entitatea asimilată acesteia.

Art. 14
(1)Pentru asigurarea desfăşurării corespunzătoare a serviciilor de creşă, contractele de prestări de servicii încheiate între creşe/entităţi asimilate acestora, pe de o parte, şi unităţile emitente, pe de altă parte, vor cuprinde o clauză expresă referitoare la termenul calendaristic de decontare a contravalorii nominale a tichetelor de creşă. În cazul creşelor/entităţilor asimilate acestora care nu au personalitate juridică, persoana juridică va deschide un cont bancar distinct prin care se vor derula sumele corespunzătoare tichetelor de creşă în relaţia contractuală cu unitatea emitentă. Contravaloarea tichetelor de creşă decontată de unităţile emitente va fi destinată în totalitate şi cu operativitate creşei/entităţii asimilate acesteia.
(2)Valoarea lunară a tichetelor de creşă acordată salariaţilor şi decontată creşei/entităţii asimilate acesteia de către unităţile emitente nu poate fi fracţionată de creşa/entitatea asimilată acesteia, pe perioade de utilizare, dependent de absenţa de la creşă a copiilor în cursul unei luni calendaristice sau de cuantumul taxelor stabilit pentru copiii ai căror părinţi achită taxele de creşă în numerar. Eventualele sume neconsumate de creşă/entitatea asimilată acesteia în luna curentă, ca urmare a absenţei copiilor, vor fi utilizate de creşă/entitatea asimilată acesteia în luna în care copiii în cauză vor fi prezenţi la creşă/entitatea asimilată acesteia. În aceste cazuri, valoarea lunară a tichetelor de creşă acordată angajaţilor pentru luna în care copilul va fi prezent la creşa/entitatea asimilată acesteia în cauză se diminuează, în mod corespunzător, de către angajator. Informaţiile privind prezenţa lunară a copilului la creşă/entitatea asimilata acesteia, confirmate de creşă/entitatea asimilată acesteia, se comunică angajatorului, în scris, de către angajatul beneficiar de tichete de creşă.
(3)Sumele decontate de unităţile emitente şi neconsumate de creşă/entitatea asimilată acesteia până la sfârşitul lunii calendaristice se reportează în contul lunii următoare. La sfârşitul anului calendaristic, soldul contului bancar deschis pentru operaţiunile cu tichetele de creşă va fi reportat pentru anul următor.
(4)Creşa/Entitatea asimilată acesteia trebuie să organizeze lunar o evidenţă proprie privind prezenţa lunară a copilului la creşă/entitatea asimilată acesteia, potrivit formularului prevăzut ca model în anexa nr. 13.
Art. 15
Angajatorii sunt obligaţi să organizeze o evidenţă proprie, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 2, 4 şi 6.

Art. 16
Salariaţii au dreptul să îşi aleagă unitatea afiliată pentru achiziţionarea produselor/serviciilor prevăzute de lege.
Art. 17
(1)La sfârşitul fiecărei luni, la sfârşitul perioadei de valabilitate, la data stabilită de angajator sau la data încetării raporturilor de muncă, după caz, salariatul are obligaţia să restituie angajatorului contravaloarea biletelor de valoare, pentru luna în curs sau, după caz, pentru anul în curs şi neutilizate ori necuvenite.
(2)Pentru biletele de valoare neutilizate în perioada de valabilitate, unitatea emitentă restituie valorile nominale către angajator. În cazul biletelor de valoare necuvenite, precum şi în cazul încetării raporturilor de muncă, angajatorul are obligaţia de a comunica unităţii emitente informaţiile necesare pentru ca aceasta să poată face restituirea valorilor către angajator. Restituirea valorii nominale a biletelor de valoare se realizează conform contractului încheiat de unitatea emitentă cu angajatorul.
(3)În cazul instituţiilor publice, unităţile emitente restituie sumele prevăzute la alin. (2), cu respectarea dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Utilizarea de către salariat a biletelor de valoare necuvenite îl obligă pe acesta la plata contravalorii biletelor către angajator.
(5)În cazul tichetelor de masă, în situaţia în care salariatul utilizează într-o lună un număr de tichete de masă mai mare decât numărul de zile lucrate, stabilite potrivit art. 10, iar angajatorul nu a încasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate şi necuvenite, angajatorul acordă acestuia pentru luna următoare un număr de tichete de masă egal cu numărul de zile lucrătoare, diminuat cu numărul de tichete acordate pentru luna anterioară şi necuvenite.