Capitolul iii - Efectuarea operaţiunilor de transport rutier - Norme Metodologice din 2001 de autorizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora
M.Of. 58
Ieşit din vigoare Versiune de la: 21 Aprilie 2005
CAPITOLUL III:Efectuarea operaţiunilor de transport rutier
SECŢIUNEA A:Licenţa de execuţie pentru vehicul
Art. 20
(1)Efectuarea de transporturi rutiere este permisă numai cu vehicule cărora li s-au eliberat de către agenţiile teritoriale ale Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. licenţe de execuţie pentru vehicul, corespunzătoare categoriei şi tipului de transport rutier respectiv.
(2)Licenţa de execuţie pentru vehicul se eliberează sub formă de cartelă magnetică, personalizată, de culoare diferită pentru transportul rutier public faţă de transportul rutier în interes propriu.
(3)La eliberarea cartelei magnetice operatorul de transport rutier primeşte un document-tip care atestă termenul de valabilitate a cartelei magnetice, categoria şi tipul de transport rutier pentru care a fost eliberată, duplicatul documentului păstrându-se la emitent. Documentul-tip se preschimbă ori de câte ori intervin modificări referitoare la termenul de valabilitate a cartelei magnetice, la categoria sau tipul de transport rutier pentru care a fost eliberat, fără a fi necesară înlocuirea cartelei magnetice.
(4)Tariful perceput la eliberarea licenţei de execuţie pentru vehicul, în cazul transporturilor rutiere de mărfuri, este unic şi permite efectuarea mai multor tipuri de transport rutier, operatorul de transport rutier având obligaţia de a prezenta documente din care să rezulte că sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru derularea fiecărui tip de transport rutier.
(5)Licenţele de execuţie pentru vehicul se eliberează de către agenţiile teritoriale ale Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. operatorilor de transport rutier deţinători de licenţă de transport rutier public, de licenţă de transport rutier în interes propriu sau de autorizaţie de transport rutier în interes propriu valabilă, pentru parcul aflat în administrarea acestora.
(6)Licenţele de execuţie pentru vehicul se eliberează pentru transportul rutier naţional şi/sau transportul rutier internaţional. Licenţa de execuţie pentru vehicul pentru transporturile rutiere internaţionale dă dreptul vehiculelor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de inspecţia tehnică să efectueze transporturi de mărfuri sau de călători în trafic internaţional, având dreptul de a trece frontiera de stat a României în acest scop.
(7)
[textul din Art. 20, alin. (7) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 16-feb-2004 de Art. I, punctul 4. din Ordinul 215/2004]
(8)Până la introducerea în totalitate a cartelelor magnetice licenţele de execuţie pentru vehicul se eliberează pe formularele-tip, iar cele deja eliberate îşi păstrează valabilitatea.
Art. 21
(1)Sunt exceptate de la dobândirea licenţei de execuţie pentru vehicul vehiculele care se deplasează fără încărcătură între vânzător şi cumpărător sau între proprietar şi utilizator, situaţii pentru care trebuie prezentate documente justificative, precum şi vehiculele deţinute de persoane fizice şi care sunt utilizate la transportul rutier în interes personal.
(2)Pentru situaţiile menţionate mai sus nu este necesară prezentarea licenţei de transport rutier public, a licenţei de transport rutier în interes propriu sau a autorizaţiei de transport rutier în interes propriu.
Art. 22
(1)Autovehiculele utilizate la transportul rutier de mărfuri în trafic internaţional, care au masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, sau autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane în trafic internaţional, cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, trebuie să fie dotate cu aparat tahograf omologat, instalat şi sigilat conform prescripţiilor tehnice specifice, aparat care se va afla în funcţiune pe toată durata cursei (tur şi retur), inclusiv pe parcursul intern.
(2)Autovehiculele cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, utilizate în trafic naţional la transporturile rutiere de mărfuri, sau autovehiculele cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, utilizate la transportul rutier de persoane în trafic naţional, vor fi dotate cu aparat tahograf omologat, instalat şi sigilat conform prescripţiilor tehnice specifice, conform următorului grafic:
a)până la data de 31 decembrie 2003 pentru autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane în trafic interjudeţean, autovehiculele destinate transportului rutier de mărfuri periculoase cu mase totale maxime autorizate mai mari de 3,5 tone, precum şi autovehiculele destinate transportului rutier de marfă cu mase totale maxime autorizate mai mari sau egale cu 16 tone;
b)până la data de 31 decembrie 2004 pentru autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane în trafic judeţean şi autovehiculele destinate transportului rutier de marfă cu mase totale maxime autorizate mai mari sau egale cu 7,5 tone;
c)până la data de 31 decembrie 2005 pentru toate autovehiculele destinate transportului rutier de persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, şi autovehiculele destinate transportului rutier de marfă cu mase totale maxime autorizate mai mari de 3,5 tone.
a)până la data de 31 decembrie 2003 pentru autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane în trafic interjudeţean, autovehiculele destinate transportului rutier de mărfuri periculoase cu mase totale maxime autorizate mai mari de 3,5 tone, precum şi autovehiculele destinate transportului rutier de marfă cu mase totale maxime autorizate mai mari sau egale cu 16 tone;
b)până la data de 31 decembrie 2004 pentru autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane în trafic judeţean şi autovehiculele destinate transportului rutier de marfă cu mase totale maxime autorizate mai mari sau egale cu 7,5 tone;
c)până la data de 31 decembrie 2005 pentru toate autovehiculele destinate transportului rutier de persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, şi autovehiculele destinate transportului rutier de marfă cu mase totale maxime autorizate mai mari de 3,5 tone.(3)Eliberarea licenţei de execuţie pentru vehicul este condiţionată de existenţa şi de funcţionarea aparatului tahograf.
Art. 23
(1)Categoriile de autovehicule M2, M3, N2 şi N3 se definesc în conformitate cu prevederile Reglementărilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2.
(2)Autovehiculele înmatriculate începând cu data de 1 ianuarie 1988 şi care fac parte din categoria M3, având mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, sau din categoria N3 vor fi dotate cu limitatoare de viteză omologate conform reglementărilor în vigoare, după cum urmează:
a)la data intrării în vigoare a prezentului ordin, autovehiculele utilizate în trafic internaţional;
b)până la data de 1 ianuarie 2004, autovehiculele din categoria M3 având mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, utilizate în trafic interjudeţean, şi autovehiculele din categoria N3 având mase totale maxime auto-rizate mai mari de 15 tone;
c)până la data de 1 ianuarie 2006, autovehiculele din categoria M3 având mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, utilizate în trafic judeţean, şi toate auto-vehiculele din categoria N3.
(3)Autovehiculele ale căror emisii poluante se încadrează în limitele prevăzute în Directiva Consiliului nr. 88/77/CEE şi care fac parte din categoriile N2, M2 sau M3, având mase totale maxime autorizate cuprinse între 5 şi 10 tone, vor fi dotate cu limitatoare de viteză omologate conform reglementărilor în vigoare, după cum urmează:
a)de la 1 ianuarie 2005, autovehiculele înmatriculate începând cu această dată;
b)până la data de 1 ianuarie 2006, autovehiculele înmatriculate între 1 octombrie 2001 şi 1 ianuarie 2005, care sunt utilizate în trafic internaţional;
c)până la data de 1 ianuarie 2007, autovehiculele înmatriculate între 1 octombrie 2001 şi 1 ianuarie 2005, care fac parte din categoria N2 având mase totale maxime autorizate cuprinse între 7,5 şi 12 tone, utilizate în trafic intern;
d)până la data de 1 ianuarie 2008, autovehiculele înmatriculate între 1 octombrie 2001 şi 1 ianuarie 2005, utilizate în trafic intern şi care fac parte din categoria M2, precum şi cele din categoria N2 având mase totale maxime autorizate cuprinse între 3,5 şi 7,5 tone.
(4)Autovehiculele care aparţin categoriei M3 având masa maximă mai mare de 10 tone şi care sunt înmatriculate anterior datei de 1 ianuarie 2005 pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză la care viteza maximă este reglată la 100 km/h.
(5)Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) şi (3):
a)autovehiculele destinate forţelor armate, protecţiei civile, serviciilor de luptă împotriva incendiilor şi altor servicii de urgenţă, precum şi forţelor de apărare a ordinii publice;
b)autovehiculele din categoriile M2 şi M3 care din punct de vedere constructiv nu pot depăşi viteza de 100 km/h, precum şi autovehiculele din categoriile N2 şi N3 care din punct de vedere constructiv nu pot depăşi viteza de 90 km/h;
c)autovehiculele utilizate pe drumurile publice pentru încercări în scopuri ştiinţifice;
d)autovehiculele care efectuează transport rutier public numai în localităţi.
(6)Eliberarea licenţei de execuţie pentru vehicul este condiţionată de existenţa şi de funcţionarea limitatorului de viteză, reglat astfel încât viteza autovehiculelor din categoriile M2 şi M3 să nu poată depăşi 100 km/h, iar viteza autovehiculelor din categoriile N2 şi N3 să nu poată depăşi 90 km/h.
(1)Categoriile de autovehicule M2, M3, N2 şi N3 se definesc în conformitate cu prevederile Reglementărilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2.
(2)Autovehiculele înmatriculate începând cu data de 1 ianuarie 1988 şi care fac parte din categoria M3, având mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, sau din categoria N3 vor fi dotate cu limitatoare de viteză omologate conform reglementărilor în vigoare, după cum urmează:
a)la data intrării în vigoare a prezentului ordin, autovehiculele utilizate în trafic internaţional;
b)până la data de 1 ianuarie 2004, autovehiculele din categoria M3 având mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, utilizate în trafic interjudeţean, şi autovehiculele din categoria N3 având mase totale maxime auto-rizate mai mari de 15 tone;
c)până la data de 1 ianuarie 2006, autovehiculele din categoria M3 având mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, utilizate în trafic judeţean, şi toate auto-vehiculele din categoria N3.
(3)Autovehiculele ale căror emisii poluante se încadrează în limitele prevăzute în Directiva Consiliului nr. 88/77/CEE şi care fac parte din categoriile N2, M2 sau M3, având mase totale maxime autorizate cuprinse între 5 şi 10 tone, vor fi dotate cu limitatoare de viteză omologate conform reglementărilor în vigoare, după cum urmează:
a)de la 1 ianuarie 2005, autovehiculele înmatriculate începând cu această dată;
b)până la data de 1 ianuarie 2006, autovehiculele înmatriculate între 1 octombrie 2001 şi 1 ianuarie 2005, care sunt utilizate în trafic internaţional;
c)până la data de 1 ianuarie 2007, autovehiculele înmatriculate între 1 octombrie 2001 şi 1 ianuarie 2005, care fac parte din categoria N2 având mase totale maxime autorizate cuprinse între 7,5 şi 12 tone, utilizate în trafic intern;
d)până la data de 1 ianuarie 2008, autovehiculele înmatriculate între 1 octombrie 2001 şi 1 ianuarie 2005, utilizate în trafic intern şi care fac parte din categoria M2, precum şi cele din categoria N2 având mase totale maxime autorizate cuprinse între 3,5 şi 7,5 tone.
(4)Autovehiculele care aparţin categoriei M3 având masa maximă mai mare de 10 tone şi care sunt înmatriculate anterior datei de 1 ianuarie 2005 pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză la care viteza maximă este reglată la 100 km/h.
(5)Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) şi (3):
a)autovehiculele destinate forţelor armate, protecţiei civile, serviciilor de luptă împotriva incendiilor şi altor servicii de urgenţă, precum şi forţelor de apărare a ordinii publice;
b)autovehiculele din categoriile M2 şi M3 care din punct de vedere constructiv nu pot depăşi viteza de 100 km/h, precum şi autovehiculele din categoriile N2 şi N3 care din punct de vedere constructiv nu pot depăşi viteza de 90 km/h;
c)autovehiculele utilizate pe drumurile publice pentru încercări în scopuri ştiinţifice;
d)autovehiculele care efectuează transport rutier public numai în localităţi.
(6)Eliberarea licenţei de execuţie pentru vehicul este condiţionată de existenţa şi de funcţionarea limitatorului de viteză, reglat astfel încât viteza autovehiculelor din categoriile M2 şi M3 să nu poată depăşi 100 km/h, iar viteza autovehiculelor din categoriile N2 şi N3 să nu poată depăşi 90 km/h.Art. 24
Documentele care stau la baza eliberării licenţei de execuţie pentru vehicul sunt, după caz, pentru fiecare tip de transport rutier:
a)certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate ale vehiculului;
b)talonul-anexă la certificatul de înmatriculare, cu inspecţia tehnică valabilă;
c)documentul ce atestă dreptul de utilizare a vehiculului;
d)certificate specifice eliberate de Registrul Auto Român;
e)autorizaţie sanitară veterinară de transport pentru transporturile de mărfuri perisabile şi animale vii;
f)asigurarea pasagerilor şi bagajelor pentru riscurile ce cad în sarcina operatorilor de transport rutier, în cazul transportului public de persoane;
g)asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto.
Art. 25
(1)Pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase vehiculele necesită amenajări conform prescripţiilor A.D.R. (Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase).
(2)La eliberarea licenţei de execuţie pentru vehicul pentru acest tip de transport rutier se prezintă, suplimentar faţă de documentele prevăzute la art. 24, următoarele documente:
a)după caz, certificat de agreare eliberat de Registrul Auto Român pentru autospecializate şi autotrenuri (subcategoria "Cisterne"), precum şi pentru vehiculele care transportă produse periculoase din clasa 1 şi dovada că autovehiculul deţine trusă A.D.R;
b)autorizaţie eliberată de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare din cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului pentru vehiculele care transportă produse periculoase din clasa 7;
c)contract de muncă, decizia de numire, cazierul judiciar şi certificatul profesional de atestare ale consilierului de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase, eliberat conform Ordinului ministrului transporturilor nr. 226/1999 privind aprobarea Regulamentului pentru desemnarea şi calificarea profesională a consilierilor de siguranţă pentru transportul rutier, feroviar sau pe căile navigabile interioare al mărfurilor periculoase;
d)certificat de atestare al conducătorilor auto, specific mărfurilor periculoase care vor fi transportate, eliberat conform Ordinului ministrului transporturilor nr. 82/1995 privind eliberarea certificatelor de atestare profesională pentru şoferii care efectuează transporturi de produse clasificate periculoase în conformitate cu prevederile Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.).
Art. 26
(1)Licenţa de execuţie pentru vehicul se suspendă în cazul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberării ei.
(2)Licenţa de execuţie pentru vehicul se reacordă după ce deţinătorul face dovada că au fost înlăturate cauzele care au condus la suspendarea acesteia, cu plata tarifelor aferente.
Art. 27
Anularea licenţei de execuţie pentru vehicul se face în următoarele cazuri:
a)după a doua suspendare;
b)neremedierea în termen de 3 luni a cauzelor care au dus la suspendarea acesteia.
SECŢIUNEA B:Efectuarea transporturilor de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale, în scop turistic sau ocazional
SUBSECŢIUNEA B.1:Programul de transport persoane prin servicii regulate
Art. 271
Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale şi transportul rutier de persoane prin servicii ocazionale se efectuează numai cu autocare, autobuze sau microbuze, pe baza documentelor specifice corespunzătoare acestor tipuri de transport rutier.
Art. 28
Totalitatea traseelor, cursele necesare pentru acoperirea acestora, graficele de circulaţie aferente, cu indicarea staţiilor şi a autogărilor utilizate, numărul de autovehicule şi capacitatea de transport a acestora (microbuze, autobuze sau autocare), inclusiv autovehiculele de rezervă, necesare pentru efectuarea cursei sau a traseului, alcătuiesc programele de transport rutier de persoane prin servicii regulate.Art. 29
(1)Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional cuprinde:
a)programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean;
b)programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean între două judeţe limitrofe;
c)programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov;
d)programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean.
(2)Transportul rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional este organizat şi se efectuează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, ale acordurilor şi convenţiilor bilaterale şi internaţionale din domeniul transporturilor rutiere, la care România este parte, şi în condiţiile prezentelor norme metodologice.
(1)Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional cuprinde:
a)programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean;
b)programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean între două judeţe limitrofe;
c)programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov;
d)programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean.
(2)Transportul rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional este organizat şi se efectuează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, ale acordurilor şi convenţiilor bilaterale şi internaţionale din domeniul transporturilor rutiere, la care România este parte, şi în condiţiile prezentelor norme metodologice.Art. 30
(1)Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional se întocmeşte pe o perioadă de 3 ani de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., pe baza analizării solicitărilor consiliilor judeţene şi ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care vor comunica punctele de îmbarcare/debarcare, altele decât autogările, ale operatorilor de transport rutier, şi pe baza programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate deja existent, cu obligativitatea consultării organizaţiilor patronale reprezentative din domeniul transporturilor rutiere, şi se aprobă:
a)pentru traseele judeţene, de către consiliul judeţean respectiv;
b)pentru traseele interjudeţene între două judeţe limitrofe, de către consiliile judeţene respective;
c)pentru traseele între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi Consiliul Judeţean Ilfov;
d)pentru traseele interjudeţene, de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
(2)În vederea întocmirii noului program de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional, solicitările consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ale operatorilor de transport rutier sau ale asociaţiilor de operatori de transport rutier se pot transmite Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. cu până la 120 de zile înainte de expirarea programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional deja existent.
(3)Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional poate fi suplimentat, în perioada de valabilitate, cu noi curse pentru traseele deja existente, în următoarele cazuri:
a)pentru traseele judeţene, precum şi pentru traseele situate între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, numai la cererea deţinătorului de licenţă de execuţie pentru traseu aferentă traseului respectiv;
b)pentru traseele interjudeţene şi interjudeţene limitrofe, numai în următoarele condiţii:
- cursa solicitată este între două curse consecutive, atât pe tur, cât şi pe retur, ale aceluiaşi operator de transport rutier;
- cursa solicitată este pe un traseu acoperit cu o singură cursă atribuită deja operatorului de transport rutier solicitant;
- cursa solicitată este pe un traseu unde mai mulţi operatori de transport efectuează curse de transport de persoane prin servicii regulate, solicitantul fiind unul din respectivii operatori de transport rutier care a primit în prealabil acordul celorlalţi operatori de transport rutier.
(4)În perioada de valabilitate a programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, interjudeţean între două judeţe limitrofe, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. poate include noi trasee, cu condiţia ca aceste trasee să nu se suprapună cu alte trasee deja existente, pe baza solicitărilor consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Traseele incluse de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, interjudeţean între două judeţe limitrofe, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov vor fi aprobate de consiliile judeţene sau, după caz, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi vor fi oferite public.
(5)Introducerea de noi staţii pe traseele din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional se poate face doar cu acordul operatorilor de transport rutier sau, după caz, al asociaţiilor de operatori de transport rutier deţinători ai licenţelor de execuţie pentru traseu, pe traseele pe care aceste staţii sunt deja nominalizate.
(6)Traseele sau cursele din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional, rămase nesolicitate, vor fi oferite public de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în termen de 60 de zile de la data atribuirii, procedura de atribuire a acestora fiind aceeaşi cu procedura iniţială de atribuire.
(7)În cazul transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional se pot introduce noi trasee sau curse la intervale de timp şi în condiţiile prevăzute în acordurile rutiere bilaterale încheiate de România cu ţările respective.
(1)Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional se întocmeşte pe o perioadă de 3 ani de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., pe baza analizării solicitărilor consiliilor judeţene şi ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care vor comunica punctele de îmbarcare/debarcare, altele decât autogările, ale operatorilor de transport rutier, şi pe baza programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate deja existent, cu obligativitatea consultării organizaţiilor patronale reprezentative din domeniul transporturilor rutiere, şi se aprobă:
a)pentru traseele judeţene, de către consiliul judeţean respectiv;
b)pentru traseele interjudeţene între două judeţe limitrofe, de către consiliile judeţene respective;
c)pentru traseele între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi Consiliul Judeţean Ilfov;
d)pentru traseele interjudeţene, de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
(2)În vederea întocmirii noului program de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional, solicitările consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ale operatorilor de transport rutier sau ale asociaţiilor de operatori de transport rutier se pot transmite Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. cu până la 120 de zile înainte de expirarea programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional deja existent.
(3)Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional poate fi suplimentat, în perioada de valabilitate, cu noi curse pentru traseele deja existente, în următoarele cazuri:
a)pentru traseele judeţene, precum şi pentru traseele situate între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, numai la cererea deţinătorului de licenţă de execuţie pentru traseu aferentă traseului respectiv;
b)pentru traseele interjudeţene şi interjudeţene limitrofe, numai în următoarele condiţii:
- cursa solicitată este între două curse consecutive, atât pe tur, cât şi pe retur, ale aceluiaşi operator de transport rutier;
- cursa solicitată este pe un traseu acoperit cu o singură cursă atribuită deja operatorului de transport rutier solicitant;
- cursa solicitată este pe un traseu unde mai mulţi operatori de transport efectuează curse de transport de persoane prin servicii regulate, solicitantul fiind unul din respectivii operatori de transport rutier care a primit în prealabil acordul celorlalţi operatori de transport rutier.
(4)În perioada de valabilitate a programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, interjudeţean între două judeţe limitrofe, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. poate include noi trasee, cu condiţia ca aceste trasee să nu se suprapună cu alte trasee deja existente, pe baza solicitărilor consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Traseele incluse de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, interjudeţean între două judeţe limitrofe, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov vor fi aprobate de consiliile judeţene sau, după caz, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi vor fi oferite public.
(5)Introducerea de noi staţii pe traseele din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional se poate face doar cu acordul operatorilor de transport rutier sau, după caz, al asociaţiilor de operatori de transport rutier deţinători ai licenţelor de execuţie pentru traseu, pe traseele pe care aceste staţii sunt deja nominalizate.
(6)Traseele sau cursele din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional, rămase nesolicitate, vor fi oferite public de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în termen de 60 de zile de la data atribuirii, procedura de atribuire a acestora fiind aceeaşi cu procedura iniţială de atribuire.
(7)În cazul transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional se pot introduce noi trasee sau curse la intervale de timp şi în condiţiile prevăzute în acordurile rutiere bilaterale încheiate de România cu ţările respective.Art. 31
Licenţele de execuţie pentru traseu pentru cursele şi traseele din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate se oferă public de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. operatorilor de transport rutier public.
SUBSECŢIUNEA B.2:Atribuirea licenţelor de execuţie pentru traseu
Art. 32
(2)Transportul rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov se efectuează pe baza licenţelor de execuţie pentru traseu, eliberate într-un număr egal cu numărul de autovehicule necesare pentru efectuarea traseului, ale căror caiete de sarcini cuprind toate cursele aferente traseului respectiv, prevăzute în programul de transport aferent.
(3)Transportul rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean şi interjudeţean între două judeţe limitrofe se efectuează pe baza licenţei de execuţie pentru traseu atribuite pentru fiecare cursă, caietul de sarcini al acesteia cuprinzând toate cursele atribuite unui operator de transport rutier pentru traseul respectiv.
(31)În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, caietul de sarcini al licenţei de execuţie pentru traseu cuprinde toate cursele necesare pentru acoperirea traseului respectiv.
(4)Pentru efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov operatorii de transport rutier se pot asocia în vederea asigurării parcului necesar de autovehicule active şi de rezervă, pentru efectuarea tuturor curselor aferente unui traseu sau unei grupe de trasee din programul de transport. În situaţia în care licenţa de execuţie pentru traseu se atribuie unei asociaţii de operatori de transport rutier, membrii acesteia vor prezenta agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., în termen de 10 zile de la atribuire, turnusul după care se vor efectua cursele. Neprezentarea turnusului în termenul stabilit duce la pierderea licenţei de execuţie pentru traseu, aceasta fiind atribuită, în ordinea punctajului, următorului solicitant rezultat în urma procedurii de atribuire.
(5)În cazul asociaţiilor de operatori de transport rutier fără personalitate juridică, licenţa de execuţie pentru traseu se atribuie nominal fiecărui membru al asociaţiei. Contractul de asociere va cuprinde obligatoriu, pentru fiecare operator de transport rutier membru al asociaţiei, numărul de autovehicule cu care acesta intră în asociaţie, precum şi numărul de curse pe care le va efectua cu autovehiculele respective pe acel traseu.
(1)În sensul prezentelor norme metodologice:
a)prin cursă se înţelege transportul călătorilor între două localităţi capete ale aceluiaşi traseu, tur şi retur. În graficul de circulaţie întocmit de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. pentru fiecare traseu se stabilesc numărul de plecări în cursă (tur) pentru fiecare din capetele acelui traseu, precum şi returul acestora;
b)prin acoperirea unui traseu se înţelege efectuarea tuturor curselor din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate de pe acel traseu;
c)prin grupă de trasee se înţelege mai multe trasee independente grupate după criterii economice sau/şi geografice, licenţa de execuţie pentru traseu oferindu-se spre executare operatorului de transport rutier public.
(2)Transportul rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov se efectuează pe baza licenţelor de execuţie pentru traseu, eliberate într-un număr egal cu numărul de autovehicule necesare pentru efectuarea traseului, ale căror caiete de sarcini cuprind toate cursele aferente traseului respectiv, prevăzute în programul de transport aferent.
(3)Transportul rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean şi interjudeţean între două judeţe limitrofe se efectuează pe baza licenţei de execuţie pentru traseu atribuite pentru fiecare cursă, caietul de sarcini al acesteia cuprinzând toate cursele atribuite unui operator de transport rutier pentru traseul respectiv.
(31)În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, caietul de sarcini al licenţei de execuţie pentru traseu cuprinde toate cursele necesare pentru acoperirea traseului respectiv.
(4)Pentru efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov operatorii de transport rutier se pot asocia în vederea asigurării parcului necesar de autovehicule active şi de rezervă, pentru efectuarea tuturor curselor aferente unui traseu sau unei grupe de trasee din programul de transport. În situaţia în care licenţa de execuţie pentru traseu se atribuie unei asociaţii de operatori de transport rutier, membrii acesteia vor prezenta agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., în termen de 10 zile de la atribuire, turnusul după care se vor efectua cursele. Neprezentarea turnusului în termenul stabilit duce la pierderea licenţei de execuţie pentru traseu, aceasta fiind atribuită, în ordinea punctajului, următorului solicitant rezultat în urma procedurii de atribuire.
(5)În cazul asociaţiilor de operatori de transport rutier fără personalitate juridică, licenţa de execuţie pentru traseu se atribuie nominal fiecărui membru al asociaţiei. Contractul de asociere va cuprinde obligatoriu, pentru fiecare operator de transport rutier membru al asociaţiei, numărul de autovehicule cu care acesta intră în asociaţie, precum şi numărul de curse pe care le va efectua cu autovehiculele respective pe acel traseu.(6)În condiţiile în care asociaţia de operatori de transport rutier a fost înfiinţată printr-o hotărâre judecătorească şi are un statut propriu de funcţionare, licenţa de execuţie pentru traseu se va emite pe numele operatorului de transport rutier desemnat de asociaţie să o reprezinte în relaţia cu agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., acesta urmând să repartizeze licenţele de execuţie pentru traseu în funcţie de fiecare cursă celorlalţi operatori de transport rutier asociaţi.
Art. 33
(1)În vederea efectuării transportului rutier de persoane prin servicii regulate, licenţa de execuţie pentru traseu se atribuie solicitantului, care poate fi:
- un operator de transport rutier sau o asociaţie de operatori de transport rutier, în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov.
- un operator de transport rutier, în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean sau interjudeţean între două judeţe limitrofe.
(2)În situaţia în care pentru obţinerea licenţei de execuţie pentru un traseu sau a licenţei de execuţie pentru traseu pentru una sau mai multe curse aferente aceluiaşi traseu există mai mulţi solicitanţi care îndeplinesc condiţiile cerute, atribuirea se face pe bază de punctaj, solicitantului care întruneşte punctajul cel mai mare atribuindu-i-se licenţa de execuţie pentru traseu pentru traseul sau cursele solicitate.
(1)În vederea efectuării transportului rutier de persoane prin servicii regulate, licenţa de execuţie pentru traseu se atribuie solicitantului, care poate fi:
- un operator de transport rutier sau o asociaţie de operatori de transport rutier, în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov.
- un operator de transport rutier, în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean sau interjudeţean între două judeţe limitrofe.
(2)În situaţia în care pentru obţinerea licenţei de execuţie pentru un traseu sau a licenţei de execuţie pentru traseu pentru una sau mai multe curse aferente aceluiaşi traseu există mai mulţi solicitanţi care îndeplinesc condiţiile cerute, atribuirea se face pe bază de punctaj, solicitantului care întruneşte punctajul cel mai mare atribuindu-i-se licenţa de execuţie pentru traseu pentru traseul sau cursele solicitate.(3)Criteriile în baza cărora se atribuie punctele, precum şi metodologia de punctare sunt prevăzute în anexa nr. 11 [anexele nr. 11a) şi 11b)] la prezentele norme metodologice şi au în vedere:
a)activitatea desfăşurată anterior de operatorul de transport rutier public sau, în cazul unei asociaţii de operatori de transport rutier public, de membrii asociaţiei;
b)dacă autovehiculele se află în proprietatea operatorului de transport rutier public sau, în cazul unei asociaţii de operatori de transport rutier public, a membrilor asociaţiei ori sunt deţinute cu alt titlu;
c)condiţiile de călătorie oferite de autovehiculele cu care se vor efectua cursele.
Art. 34
(4)Autovehiculul cu care s-a obţinut licenţa de execuţie pentru traseu poate fi înlocuit numai cu un autovehicul care întruneşte un număr de puncte cel puţin egal cu al acestuia, cu condiţia anunţării, în scris, agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. care a emis licenţa de execuţie pentru traseul respectiv, înainte de efectuarea înlocuirii.
(5)Autovehiculul utilizat ca rezervă trebuie să fie de acelaşi tip (autobuz/microbuz) cu autovehiculele cu care se vor efectua cursa, traseul sau grupa de trasee şi poate fi nominalizat ca rezervă pe toate cursele/traseele solicitate de către operatorul de transport rutier/asociaţia de operatori de transport rutier, indiferent de programul de transport din care fac parte cursele/traseele respective.
(6)În cazul în care operatorul de transport rutier/asociaţia de operatori de transport rutier solicită curse/trasee pentru care sunt prevăzute ambele tipuri de autovehicule (autobuz/microbuz), acesta trebuie să deţină ca autovehicule de rezervă câte unul din fiecare tip.
(1)Autovehiculele utilizate ca rezervă nu participă la atribuirea de puncte, dar trebuie să poată obţine un număr de puncte cel puţin egal cu al autovehiculului cu cel mai mic punctaj din lista prezentată.
(2)[textul din Art. 34, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 2 a fost abrogat la 16-feb-2004 de Art. I, punctul 9. din Ordinul 215/2004]
(3)[textul din Art. 34, alin. (3) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 2 a fost abrogat la 16-feb-2004 de Art. I, punctul 9. din Ordinul 215/2004]
(4)Autovehiculul cu care s-a obţinut licenţa de execuţie pentru traseu poate fi înlocuit numai cu un autovehicul care întruneşte un număr de puncte cel puţin egal cu al acestuia, cu condiţia anunţării, în scris, agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. care a emis licenţa de execuţie pentru traseul respectiv, înainte de efectuarea înlocuirii.
(5)Autovehiculul utilizat ca rezervă trebuie să fie de acelaşi tip (autobuz/microbuz) cu autovehiculele cu care se vor efectua cursa, traseul sau grupa de trasee şi poate fi nominalizat ca rezervă pe toate cursele/traseele solicitate de către operatorul de transport rutier/asociaţia de operatori de transport rutier, indiferent de programul de transport din care fac parte cursele/traseele respective.
(6)În cazul în care operatorul de transport rutier/asociaţia de operatori de transport rutier solicită curse/trasee pentru care sunt prevăzute ambele tipuri de autovehicule (autobuz/microbuz), acesta trebuie să deţină ca autovehicule de rezervă câte unul din fiecare tip.
Art. 341
Metodologia de atribuire a licenţei de execuţie pentru traseu va fi stabilită de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi va fi comunicată operatorilor de transport rutier prin afişare la sediul agenţiilor teritoriale ale Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. cu cel puţin 60 de zile înainte de şedinţa de atribuire a licenţelor de execuţie pentru traseu.
Art. 342
(1)În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, o licenţă de execuţie pentru traseu se poate solicita dacă:
- operatorul de transport rutier public are în localitatea cap de traseu din care este prevăzută plecarea curselor pe traseul respectiv sau, în cazul grupelor de trasee, pentru fiecare dintre traseele care compun grupa de trasee sediul, o filială, o sucursală sau un punct de lucru.
- unul dintre membrii asociaţi, în cazul asociaţiilor de operatori de transport rutier publici are în localitatea cap de traseu din care este prevăzută plecarea curselor pe traseul respectiv sau, în cazul grupelor de trasee, pentru fiecare dintre traseele care compun grupa de trasee sediul, o filială, o sucursală sau un punct de lucru.
(2)În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, o licenţă de execuţie pentru traseu se poate solicita dacă:
- operatorul de transport rutier public are sediul sau deţine exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în una dintre localităţile cap de traseu;
- unul dintre membrii asociaţi, în cazul asociaţiilor de operatori de transport rutier public, are sediul sau deţine exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în una dintre localităţile cap de traseu;
(3)În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean şi interjudeţean între două judeţe limitrofe, o licenţă de execuţie pentru traseu se poate solicita dacă operatorul de transport rutier public are sediul sau deţine exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în una dintre localităţile cap de traseu.Art. 35
[textul din Art. 35 din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 2 a fost abrogat la 16-feb-2004 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 215/2004]
Art. 36
[textul din Art. 36 din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 2 a fost abrogat la 16-feb-2004 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 215/2004]
Art. 37
[textul din Art. 37 din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 2 a fost abrogat la 16-feb-2004 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 215/2004]
Art. 38
[textul din Art. 38 din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 2 a fost abrogat la 16-feb-2004 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 215/2004]
Art. 39
(1)În vederea atribuirii licenţei de execuţie pentru traseu pentru traseele în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, operatorul de transport rutier public depune la Direcţia licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. un dosar pentru fiecare licenţă de execuţie pentru traseu solicitată, care trebuie să cuprindă:
a)traseul şi graficul de circulaţie propus pentru parcursul intern;
b)numele operatorului de transport rutier public şi al partenerului străin;
c)lista cuprinzând autovehiculele, pe numere de înmatriculare, pentru care deţine licenţă de execuţie valabilă, cu care se vor efectua cursele pe acel traseu;
d)lista cuprinzând autovehiculele de rezervă, pe numere de înmatriculare, pentru care există licenţă de execuţie valabilă şi, dacă este cazul, contractul cu deţinătorul autovehiculelor.
(2)O licenţă de execuţie pentru traseu se poate solicita dacă operatorul de transport rutier public are în localitatea cap de traseu, din care este prevăzută plecarea curselor pe traseul respectiv, sediul sau o filială, sucursală ori un punct de lucru şi spaţiu suficient pentru parcarea autovehiculelor aflate în administrarea sa şi pentru autovehiculele partenerului străin.
Art. 40
(1)Metodologia de atribuire a licenţei de execuţie pentru traseu pentru traseele în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional este următoarea:
a)depunerea dosarului prevăzut la art. 39;
b)salariaţii Direcţiei licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. primesc şi înregistrează dosarul, verificând dacă este complet. Acesta se returnează operatorului de transport rutier public dacă nu conţine toate elementele necesare;
c)după analiza dosarului depus se aprobă traseul şi graficul de circulaţie sau se transmit operatorului de transport rutier modificările care trebuie operate în vederea aprobării;
d)dosarul aprobat de Direcţia licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. se depune la Direcţia generală de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere împreună cu documentele prevăzute la alin. (2);
e)licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează după ce operatorul de transport rutier prezintă agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. avizul favorabil al Direcţiei generale de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere.
(2)Documentele ce urmează să se depună la Direcţia generală de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere împreună cu dosarul aprobat sunt:
a)contractul autentificat perfectat cu un partener străin din ţara de destinaţie sau, în cazul asocierii, contractul de asociere dintre operatorul de transport român şi operatorul de transport străin pentru efectuarea în comun a curselor prevăzute în graficul de circulaţie, cel puţin la paritate pentru partea română;
b)abilitarea partenerului străin de către Ministerul Transporturilor din ţara de origine cu privire la efectuarea de către acesta a transportului de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, în traducere autorizată;
c)schiţa traseului, cu evidenţierea punctelor de frontieră;
d)modelul legitimaţiilor de călătorie;
e)perioada de efectuare a transportului de persoane prin servicii regulate pe traseul respectiv.
SECŢIUNEA C:Eliberarea licenţei de execuţie pentru traseu
Art. 41
(1)Licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează:
a)în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află traseul respectiv;
b)în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean, inclusiv între două judeţe limitrofe, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov de către:
- agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are sediul în acel judeţ;
- agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are deschis în acel judeţ un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public şi nu îşi are sediul în unul dintre cele două judeţe în care se găsesc capetele de traseu;
- agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare (tur) în cursă, dacă operatorul de transport rutier public deţine exemplare de serviciu ale licenţei de transport rutier public în ambele judeţe în care se găsesc capetele de traseu;
c)în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de pe teritoriul României şi în care operatorul de transport rutier public îşi are sediul ori are deschis un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public.
(2)Licenţele de execuţie pentru traseu se eliberează numai după prezentarea contractelor pentru utilizarea autogărilor sau a punctelor de îmbarcare/debarcare autorizate.
(3)Neprezentarea acestor contracte în termen de 15 zile de la atribuirea cursei sau a traseului duce la pierderea dreptului de execuţie a acelei curse sau a acelui traseu, în cazul în care operatorul de transport rutier se face vinovat. În acest caz cursa sau traseul se atribuie, în ordinea punctajului, următorului solicitant.
(4)În cazul în care în termenul prevăzut la alin. (3) operatorul de transport prezintă documente din care rezultă că i s-a refuzat accesul la autogara sau nu i s-a răspuns la solicitare în termenul de 5 zile prevăzut în caietul de sarcini al licenţei de execuţie pentru autogara, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. se autosesizează, urmând să investigheze cazul respectiv, procedând la suspendarea licenţei de execuţie pentru autogara în cazul în care se constată că nu s-au respectat prevederile caietului de sarcini. În cazul în care se constată că refuzul este justificat datorită depăşirii capacităţii autogării (număr de plecări/sosiri, staţionări la peron) sau în cazul în care licenţa de execuţie pentru autogară a fost suspendată, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va oferi o altă autogară sau, cu aprobarea consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, un alt punct de îmbarcare/debarcare şi va modifica în consecinţă caietul de sarcini al licenţei de execuţie pentru traseu.
(1)Licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează:
a)în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află traseul respectiv;
b)în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean, inclusiv între două judeţe limitrofe, precum şi între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov de către:
- agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are sediul în acel judeţ;
- agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are deschis în acel judeţ un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public şi nu îşi are sediul în unul dintre cele două judeţe în care se găsesc capetele de traseu;
- agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare (tur) în cursă, dacă operatorul de transport rutier public deţine exemplare de serviciu ale licenţei de transport rutier public în ambele judeţe în care se găsesc capetele de traseu;
c)în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de pe teritoriul României şi în care operatorul de transport rutier public îşi are sediul ori are deschis un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public.
(2)Licenţele de execuţie pentru traseu se eliberează numai după prezentarea contractelor pentru utilizarea autogărilor sau a punctelor de îmbarcare/debarcare autorizate.
(3)Neprezentarea acestor contracte în termen de 15 zile de la atribuirea cursei sau a traseului duce la pierderea dreptului de execuţie a acelei curse sau a acelui traseu, în cazul în care operatorul de transport rutier se face vinovat. În acest caz cursa sau traseul se atribuie, în ordinea punctajului, următorului solicitant.
(4)În cazul în care în termenul prevăzut la alin. (3) operatorul de transport prezintă documente din care rezultă că i s-a refuzat accesul la autogara sau nu i s-a răspuns la solicitare în termenul de 5 zile prevăzut în caietul de sarcini al licenţei de execuţie pentru autogara, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. se autosesizează, urmând să investigheze cazul respectiv, procedând la suspendarea licenţei de execuţie pentru autogara în cazul în care se constată că nu s-au respectat prevederile caietului de sarcini. În cazul în care se constată că refuzul este justificat datorită depăşirii capacităţii autogării (număr de plecări/sosiri, staţionări la peron) sau în cazul în care licenţa de execuţie pentru autogară a fost suspendată, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va oferi o altă autogară sau, cu aprobarea consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, un alt punct de îmbarcare/debarcare şi va modifica în consecinţă caietul de sarcini al licenţei de execuţie pentru traseu.Art. 42
(1)În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate speciale, legitimaţiile de serviciu valabile eliberate de agentul economic contractant reprezintă singurul document în baza căruia persoanele au acces la serviciul de transport rutier respectiv, fiind exclusă utilizarea abonamentelor sau a altor legitimaţii de călătorie.
(2)Documentele în baza cărora se eliberează licenţa de execuţie pentru traseu în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate speciale sunt:
a)contractul legal întocmit cu beneficiarul transportului;
b)graficul de circulaţie vizat de beneficiar;
c)avizele pentru punctele de oprire.
Art. 43
La efectuarea transporturilor rutiere de persoane prin curse ocazionale sau turistice operatorul de transport rutier public trebuie să deţină suplimentar la bordul autovehiculului, pe toată durata transportului:
a)documentul de control prevăzut în Acordul INTERBUS, în cazul transportului internaţional, sau lista de pasageri întocmită, parafată şi barată după ultimul călător de către beneficiar;
b)documentul de tarifare globală a transportului.
Art. 44
Licenţa de execuţie pentru traseu se anulează de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. care a emis-o, în următoarele cazuri:
a)operatorul de transport rutier renunţă din considerente proprii la executarea cursei sau a traseului, pentru lipsa bazei materiale şi/sau din considerente economice;
b)este suspendată sau anulată licenţa de transport rutier public;
c)constatarea neîndeplinirii condiţiilor care au stat la baza acordării licenţei de execuţie pentru traseu, inclusiv pierderea de către autovehiculul sau autovehiculele din administrare a dreptului de efectuare a cursei ori traseului în cauză;
d)încălcarea în mod repetat a prevederilor caietului de sarcini al licenţei de execuţie pentru traseu;
e)neutilizarea în mod repetat a punctelor de îmbarcare/debarcare amplasate în autogările cuprinse în caietul de sarcini;
f)suspendarea cursei în mod repetat, fără justificare, constatată la controalele în trafic şi/sau din analiza jurnalului de mişcare din autogările utilizate;
g)reclamaţii ale publicului călător, ale altor beneficiari sau ale altor instituţii ori organisme privind calitatea şi legalitatea prestaţiilor, confirmate de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi neremediate în termenul dispus;
h)rezilierea contractului de transport de persoane prin servicii regulate speciale;
i)în cazul liniilor internaţionale, pentru abateri de la legislaţia naţională a ţărilor de destinaţie sau de tranzit, săvârşite de operatorul de transport rutier român care execută un traseu internaţional, comunicate de ministerele partenere, precum şi, în cazul interdicţiei de a mai opera pe teritoriul unei ţări a operatorului respectiv, comunicate în scris de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei Autorităţii Rutiere Române - A.R.R.
Art. 45
În cazul renunţării la licenţa de execuţie pentru traseu, cu excepţia transportului rutier prin servicii regulate speciale, operatorul de transport rutier este obligat să notifice această intenţie agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., precum şi să anunţe publicul călător cu minimum 30 de zile înainte de oprirea efectivă a cursei.
Art. 46
În cazul transportului de persoane prin servicii regulate, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. retrage dreptul de a mai efectua curse pe un anumit traseu unui autovehicul dacă, prin utilizarea necorespunzătoare a acestuia, operatorul de transport rutier care îl are în administrare a fost sancţionat contravenţional de mai mult de 5 ori în decursul unui an pentru încălcarea caietului de sarcini al licenţei de transport public sau al licenţei de execuţie pentru traseu.
Art. 47
(2)După anularea licenţei de execuţie pentru traseu cursa sau traseul se va oferi spre executare altor operatori de transport rutier, în condiţiile prevăzute în prezentele norme metodologice, prin atribuire publică.
(1)În cazul anulării licenţei de execuţie pentru traseu din dispoziţia agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., operatorul de transport rutier are obligaţia să efectueze în continuare cursa pe perioada menţionată în decizia de anulare a licenţei de execuţie pentru traseu.
(2)După anularea licenţei de execuţie pentru traseu cursa sau traseul se va oferi spre executare altor operatori de transport rutier, în condiţiile prevăzute în prezentele norme metodologice, prin atribuire publică.