Titlul iii - Vânzarea de active - Norme Metodologice din 1997 privind procedurile de privatizare si conditiile de organizare si desfasurare a vanzarilor de actiuni, de parti sociale si de active
M.Of. 213
Ieşit din vigoare Versiune de la: 28 August 1997
TITLUL III:Vânzarea de active
CAPITOLUL I:Vânzarea de active cu plata integrală
Art. 67
(1)Societăţile comerciale la care statul este acţionar/asociat, astfel cum sunt definite de Legea nr. 58/1991, cu modificările şi completările ulterioare, pot vinde active către persoane fizice sau persoane juridice de drept privat, române ori străine, în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
(2)Vânzarea activelor societăţilor comerciale către persoane fizice şi/sau juridice române sau străine se efectuează prin licitaţie publică cu strigare, cu adjudecarea la cel mai bun preţ oferit.
Art. 68
(1)Societăţile comerciale prevăzute la art. 67 au dreptul să vândă active, dacă prin înstrăinare nu este afectată eficienţa realizării obiectului de activitate al acestora sau nu este afectată privatizarea respectivei societăţi comerciale ori a unui activ în integralitatea sa.
(2)Vânzarea de active aparţinând societăţilor comerciale la care statul este acţionar/asociat se poate face la sediul vânzătorului, precum şi la sediul central sau la reprezentanţele teritoriale ale Fondului Proprietăţii de Stat.
(3)Lista cuprinzând activele propuse pentru vânzare, cu indicarea denumirii şi a sediului vânzătorului, a denumirii activului şi a locului acestuia, se transmite de către vânzător, spre informare, la Fondul Proprietăţii de Stat, în forma prevăzută în anexa nr. 15 la prezentele norme metodologice.
Art. 69
Consiliul de administraţie al Fondului Proprietăţii de Stat îşi mandatează corespunzător reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor din societatea comercială vânzătoare, pentru luarea deciziilor prevăzute la art. 72 alin. (2), art. 73 alin. (2), art. 79 alin. (1) şi art. 102.
Art. 70
(1)Activele amplasate pe terenurile care nu sunt proprietatea vânzătorului se pot vinde condiţionat de existenţa acordului scris al proprietarului terenului.
(2)Terenurile aferente activelor vândute anterior datei dobândirii certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor aflate în patrimoniului vânzătorului vor fi vândute, la preţul pieţei, cumpărătorilor activelor respective, prin negociere directă între părţile contractante.
Art. 71
Procedura de vânzare a activelor este iniţiată de manager sau de consiliul de administraţie al societăţii comerciale vânzătoare care are în proprietate activele respective sau de către Fondul Proprietăţii de Stat, după caz.
Art. 72
(1)Managerul sau consiliul de administraţie al societăţii comerciale vânzătoare întocmeşte lista activelor propuse pentru vânzare, pe care o înaintează spre aprobare adunării generale a acţionarilor/asociaţilor, însoţită de o notă de fundamentare tehnico-economică.
(2)Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pe baza fundamentării prezentate de manager sau de consiliul de administraţie, analizează lista activelor propuse pentru vânzare şi ia o decizie privind vânzarea acestora.
Art. 73
(1)În situaţia în care iniţiativa de vânzare a activelor aparţine unei persoane fizice sau juridice de drept privat, română sau străină, interesată în cumpărarea acestora, cererea formulată în acest sens se depune la sediul vânzătorului şi la sediul central al Fondului Proprietăţii de Stat ori la reprezentanţele teritoriale ale acestuia din judeţele în care societăţile comerciale vânzătoare îşi au sediile.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1), managerul sau consiliul de administraţie al societăţii comerciale vânzătoare analizează cererea solicitantului şi întocmeşte, în termen de 5 zile de la data înregistrării cererii, o notă de fundamentare tehnico-economică, pe care o supune aprobării Fondului Proprietăţii de Stat.
(3)Când cererea este respinsă, managerul sau consiliul de administraţie al societăţii comerciale vânzătoare va comunica solicitantului, în scris, în termen de 5 zile de la adoptarea hotărârii de respingere, motivele care au stat la baza luării acestei decizii de către Fondul Proprietăţii de Stat.
Art. 74
Managerul sau consiliul de administraţie al societăţii comerciale vânzătoare care, în baza hotărârii adunării generale a acţionarilor/asociaţilor, urmează să vândă un activ din patrimoniul său, are obligaţia să procedeze, în cel mult 30 de zile, la evaluarea acestuia apelând la persoane fizice sau juridice specializate în evaluări.
Art. 75
Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor societăţii comerciale vânzătoare aprobă cuantumul taxei de participare luând în considerare cheltuielile ocazionate de organizarea şi desfăşurarea licitaţiei.
Art. 76
(1)Vânzătorul este obligat să publice anunţul de vânzare pentru activele respective, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 16 la prezentele norme metodologice, într-un cotidian central de mare tiraj şi într-un cotidian local. În situaţia în care se urmăreşte atragerea ofertanţilor străini, publicarea anunţului se face şi într-un cotidian de circulaţie internaţională sau într-o publicaţie de specialitate, precum şi prin sistem electronic INTERNET sau REUTERS.
(2)Anunţul de vânzare se va afişa obligatoriu la sediul central al Fondului Proprietăţii de Stat, la sediul vânzătorului, la locul activului şi la sediul reprezentanţei teritoriale a Fondului Proprietăţii de Stat din judeţul unde îşi are sediul vânzătorul.
(3)Termenul stabilit pentru ţinerea licitaţiei este de 15 zile lucrătoare de la data apariţiei anunţului de vânzare prevăzut la alin. (1).
Art. 77
Vânzătorul are obligaţia să afişeze la sediul său, precum şi la locul activului, zilele şi orele la care activul poate fi văzut de către cei interesaţi să participe la licitaţie.
Art. 78
(1)Vânzătorul este obligat să pună la dispoziţia celor care solicită, contra cost, începând cu data apariţiei anunţului de vânzare, dosarul de prezentare a activului, care va cuprinde datele prevăzute în anexa nr. 17 la prezentele norme metodologice.
(2)În mod excepţional, vânzătorul poate să aducă modificări în conţinutul dosarului de prezentare. Orice modificare va fi adusă la cunoştinţa ofertanţilor care au cumpărat dosarele de prezentare, prin scrisoare sau prin fax, cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru ţinerea licitaţiei.
(3)În cazul în care se modifică dosarul de prezentare după procedura prevăzută la alin. (1) şi este necesar să se modifice data licitaţiei, noul termen se va comunica de către vânzător tuturor ofertanţilor, o dată cu transmiterea notificărilor.
Art. 79
(1)Preţul de pornire a licitaţiei este aprobat de adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor societăţii comerciale pe baza raportului de evaluare.
(2)Preţul de pornire a licitaţiei, publicat în anunţul de vânzare, nu include taxa pe valoarea adăugată. Aceasta se adaugă la preţul de adjudecare.
Art. 80
(1)La licitaţiile de vânzare de active pot participa persoane fizice sau persoane juridice de drept privat, române ori străine, cu excepţia celor prevăzute la art. 58 din Legea nr. 58/1991, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/1997.
(2)Ofertanţii depun la sediul organizatorului licitaţiei, cu cel puţin o oră înainte de începerea licitaţiei, următoarele documente:
a)dovada achitării taxei de participare la licitaţie şi dovada consemnării la dispoziţia societăţii comerciale vânzătoare a garanţiei de 3% din preţul de pornire a licitaţiei. Modalităţile de plată a garanţiei de participare sunt: virament prin ordin de plată sau filă C.E.C. În cazul în care un ofertant nu doreşte constituirea garanţiei băneşti în una dintre aceste modalităţi, el poate ordona societăţii bancare la care are deschis contul principal să emită o scrisoare de garanţie bancară, având termenul de valabilitate de cel puţin 10 zile calendaristice de la data ţinerii licitaţiei;
b)actul care atestă împuternicirea acordată persoanei care reprezintă ofertantul în şedinţa de licitaţie;
c)dovada achitării obligaţiilor fiscale: certificat fiscal sau copii ale declaraţiilor depuse de societatea comercială ofertantă, înregistrate de organul financiar teritorial şi însoţite de ordinele de plată, prin care să se ateste achitarea acestora;
d)documentele specifice, în funcţie de încadrarea juridică a ofertanţilor:
- pentru persoanele juridice române:
| (i)copii ale certificatului de înmatriculare la Oficiul Registrului comerţului, ale actelor constitutive, ale codului fiscal; (ii)scrisoare de bonitate financiară, eliberată de o societate bancară română sau de o filială a unei bănci străine în România; |
- pentru persoanele juridice străine:
| (i)certificat de înmatriculare a societăţii comerciale străine, tradus în limba română, iar traducerea să fie legalizată la un notar public din România; (ii)scrisoare de bonitate financiară, eliberată de o societate bancară sau de o filială a unei bănci străine în România; |
- pentru persoanele fizice române: copia actului de identitate şi cazierul judiciar;
- pentru persoanele fizice străine: copia paşaportului.
Art. 81
(1)Pentru organizarea şi conducerea licitaţiei, societatea comercială vânzătoare va constitui o comisie formată din cel puţin trei persoane, dintre care un preşedinte şi un secretar, numite prin hotărâre a consiliului de administraţie sau a managerului vânzătorului, din care vor face parte şi reprezentanţi ai Fondului Proprietăţii de Stat şi ai Agenţiei Naţionale pentru Privatizare.
(2)Membrii consiliului de administraţie sau managerul societăţii comerciale vânzătoare, membrii comisiei de licitaţie, rudele sau afinii lor până la gradul al IV-lea inclusiv, ori soţii acestora nu au dreptul să participe, direct sau indirect la licitaţie, în calitate de ofertanţi.
(3)Indemnizaţiile membrilor comisiei de licitaţie se stabilesc şi se suportă de către vânzător.
(4)Comisia de licitaţie prevăzută la alin. (1) răspunde de respectarea procedurii desfăşurării licitaţiei în conformitate cu prezentele norme metodologice, precum şi de activitatea de examinare a dosarelor de prezentare a activelor, de evaluare a ofertelor şi de declarare a adjudecatarului licitaţiei.
Art. 82
Licitaţia se desfăşoară potrivit regulamentului prevăzut în anexa nr. 18 la prezentele norme metodologice.
Art. 83
(1)Ofertanţii care sunt dovediţi că au stabilit înţelegeri pentru falsificarea rezultatului licitaţiei, în scopul obţinerii unor preţuri mai avantajoase, sau cei care perturbă desfăşurarea licitaţiei, pierd garanţia de participare.
(2)În timpul desfăşurării şedinţei de licitaţie sunt interzise acţiunile corelate ale licitanţilor care au drept scop perturbarea şedinţei de licitaţie sau influenţarea membrilor comisiei de licitaţie.
Art. 84
Procesul-verbal al licitaţiei împreună cu documentele privind organizarea şi desfăşurarea acesteia se arhivează, cu caracter permanent, la sediul vânzătorului.
Art. 85
(1)Eventualele contestaţii ale licitanţilor se pot depune la sediul vânzătorului unde s-a ţinut licitaţia, în termen de 24 de ore de la încheierea şedinţei de licitaţie.
(2)Managerul sau, după caz, consiliul de administraţie al vânzătorului este obligat să soluţioneze contestaţiile în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii acestora.
(3)În cazul în care contestaţiile sunt întemeiate, vânzătorul anulează decizia de adjudecare, comunică hotărârea tuturor licitanţilor şi dispune, după caz, organizarea unei noi licitaţii.
(4)Garanţia de participare se restituie în termen de 5 zile de la data adjudecării licitaţiei, cu excepţia garanţiei câştigătorului, care se deduce din preţul de adjudecare.
Art. 86
(1)Conţinutul-cadru al contractului de vânzare-cumpărare de active este prevăzut în anexa nr. 19 la prezentele norme metodologice.
(2)Plata integrală a activului adjudecat se face în termen de cel mult 45 de zile, calculat de la data semnării contractului de vânzare-cumpărare.
Art. 87
(1)În cazul societăţilor comerciale care se privatizează potrivit Legii nr. 58/1991, cu modificările şi completările ulterioare, şi care au încheiate contracte de locaţie de gestiune sau de închiriere a unor active proprii, locatarii care au efectuat investiţii în activele respective, prin lucrări de structură sau de modernizare a spaţiului, pot opta, cu aprobarea Fondului Proprietăţii de Stat, pentru cumpărarea activelor respective în baza unui raport de evaluare. Prin lucrări de investiţii, în sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege noi amenajări privind plafonul, pardoseala, zidurile, instalaţiile, altele decât lucrările de întreţinere sau dotările obligatorii de funcţionare.
(2)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1), vânzarea activului către locatar se face fără licitaţie. Preţul de vânzare se stabileşte în baza raportului de evaluare, în care se evidenţiază valoarea actualizată a investiţiilor efectuate de către locatari, care va fi dedusă din preţul de vânzare.
(3)În situaţiile prevăzute la alin. (1), la calculul valorii actualizate se ţine cont de valoarea amortizată.
CAPITOLUL II:Vânzarea de active cu plata în rate
Art. 88
Vânzarea de active se poate efectua cu plata în rate către următoarele categorii de persoane:
a)salariaţii societăţii comerciale vânzătoare, precum şi pensionarii care au avut ultimul loc de muncă la respectiva societate comercială, cu excepţia membrilor consiliului de administraţie şi ai directorilor executivi ai acesteia;
b)comercianţi persoane fizice române, altele decât cele prevăzute la lit. a), sau persoane juridice române cu capital integral privat, care nu intră sub incidenţa reglementărilor privind regimul investiţiilor străine.
Art. 89
(1)Salariaţii din cadrul societăţilor comerciale vânzătoare şi pensionarii care au avut ultimul loc de muncă la respectiva societate pot beneficia de facilităţile prevăzute la art. 60 şi 61 din Legea nr. 58/1991, astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/1997, respectiv în condiţiile unui avans minim de 20 % din preţul de vânzare a activului şi eşalonarea plăţii ratelor pe un termen de maximum 10 ani.
(2)Facilităţile acordate în conformitate cu prevederile alin. (1) se înscriu în contractul de vânzare-cumpărare a activului respectiv.
Art. 90
Comercianţii persoane fizice române, altele decât cele prevăzute la art. 88 lit. a) din prezentele norme metodologice, şi/sau societăţile comerciale române cu capital integral privat, care nu intră sub incidenţa reglementărilor privind regimul investiţiilor străine, pot cumpăra active, în următoarele condiţii:
a)achitarea unui avans minim de 20-40 % din preţul de vânzare a activului, în funcţie de domeniul de activitate al societăţii comerciale vânzătoare, conform anexei nr. 14 la prezentele norme metodologice;
b)eşalonarea plăţii ratelor pe un termen de 3-5 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare a activului;
c)perceperea unei dobânzi anuale de 30% din dobânda de refinanţare a Băncii Naţionale a României, medie pe ultimele 12 luni anterioare datei la care se achită fiecare rată.
Art. 91
Vânzarea activelor cu plata în rate se face numai pe bază de licitaţie cu oferte închise în plicuri sigilate, potrivit prevederilor art. 67 alin. (1), art. 68 - 81 şi art. 83 - 85 din prezentele norme metodologice şi cu respectarea regulamentului prevăzut în anexa nr. 20 la acestea.
Art. 92
(1)Conţinutul-cadru al contractului de vânzare-cumpărare de active este prevăzut în anexa nr. 19 la prezentele norme metodologice.
(2)Plata avansului se face în termen de cel mult 45 de zile, calculat de la data semnării contractului de vânzare-cumpărare a activului.
Art. 93
Pentru activele vândute cu plata în rate se constituie ipotecă, în favoarea societăţii comerciale vânzătoare, până la data achitării integrale a preţului.
CAPITOLUL III:Vânzarea de active la expirarea contractelor de leasing imobiliar
Art. 94
Vânzarea de active se poate efectua şi la expirarea contractelor de leasing imobiliar, dacă acestea includ o clauză fermă de vânzare în favoarea utilizatorului.
Art. 95
Leasingul imobiliar este contractul prin care o societate comercială, denumită locator, acordă unui utilizator, pe o perioadă determinată, dreptul de posesie şi de folosinţă asupra unui activ, urmând ca la sfârşitul perioadei de leasing utilizatorul să poată opta pentru:
a)cumpărarea activului, caz în care între locator şi utilizator se încheie un contract de vânzare-cumpărare a activului;
b)încetarea raporturilor contractuale şi restituirea activului locatorului.
Art. 96
Contractele de leasing imobiliar se perfectează numai pe bază de licitaţie cu oferte închise în plicuri sigilate, potrivit prevederilor art. 67 alin. (1), art. 68-81 şi art. 83 - 85 din prezentele norme metodologice şi cu respectarea regulamentului prevăzut în anexa nr. 20 la acestea.
Art. 97
(1)Conţinutul-cadru al contractului de leasing imobiliar este prevăzut în anexa nr. 21 la prezentele norme metodologice.
(2)Termenul contractual nu va depăşi 10 ani.
Art. 98
(1)La expirarea contractului de leasing imobiliar, în cazul în care utilizatorul optează pentru cumpărarea activului, locatorul procedează la vânzarea activului în cauză.
(2)În cazul în care, la expirarea contractului de leasing imobiliar, utilizatorul nu optează pentru cumpărarea activului, locatorul va decide viitoarea utilizare a acestuia.
Art. 99
(1)Persoanele fizice şi juridice, române sau străine, care au încheiate contracte de locaţie de gestiune sau de închiriere a unor active cu o societate comercială, pot opta, cu aprobarea Fondului Proprietăţii de Stat, pentru transformarea acestora, prin novaţie, în contracte de leasing imobiliar cu clauză fermă de cumpărare.
(2)Perfectarea contractelor de leasing imobiliar prin novaţie, potrivit art. 1128 - 1137 din Codul civil, poate fi iniţiată la propunerea Fondului Proprietăţii de Stat, a managerului, a consiliului de administraţie al societăţii comerciale care are în proprietate activele respective sau la cererea formulată, în acest sens, de către locatar.
(3)În cazul societăţilor comerciale care se privatizează potrivit Legii nr. 55/1995, cu modificările şi completările ulterioare, şi care au încheiate contracte de locaţie de gestiune sau de închiriere a unor active proprii, locatarii care au efectuat investiţii în activele respective, prin lucrări de structură sau de modernizare a spaţiului, pot opta, cu acordul Fondului Proprietăţii de Stat, pentru încheierea unor contracte de leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de cumpărare la expirarea termenului pentru care a fost încheiat contractul iniţial având ca obiect activele în cauză, după ce, din valoarea actualizată a acestora, a fost dedusă valoarea actualizată a investiţiilor efectuate de către aceştia. Prin lucrări de investiţii se înţelege noi amenajări privind plafonul, pardoseala, zidurile, instalaţiile, altele decât lucrările de întreţinere curentă.
Art. 100
Managerul sau consiliul de administraţie al societăţii comerciale supune aprobării adunării generale a acţionarilor/asociaţilor o notă de fundamentare privind oportunitatea perfectării contractului de leasing imobiliar, prevăzut la art. 99 din prezentele norme metodologice.
Art. 101
Managerul sau consiliul de administraţie al societăţii comerciale care urmează să transforme contractul de locaţie de gestiune sau de închiriere în contract de leasing imobiliar are obligaţia să procedeze la întocmirea raportului de evaluare, luând în considerare valoarea actualizată a investiţiilor efectuate de către locatar.
Art. 102
Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pe baza fundamentării prezentate de manager sau de consiliul de administraţie, decide asupra transformării contractelor de locaţie de gestiune sau de închiriere, după caz, în contracte de leasing imobiliar şi stabileşte condiţiile de negociere a acestora.
CAPITOLUL IV:Dispoziţii comune privind vânzarea de active
Art. 103
(1)În cazul în care prin vânzarea unui activ este afectată privatizarea unei societăţi comerciale sau privatizarea unui activ în integralitatea sa, se va solicita expres avizul Fondului Proprietăţii de Stat.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică în situaţia în care un activ al unei societăţi comerciale a fost închiriat, utilizat în baza unui contract de locaţie de gestiune ori a fost fracţionat pentru a fi exploatat în baza unor contracte de închiriere sau de locaţie de gestiune.
Art. 104
(1)În toare cazurile, contractul de vânzare-cumpărare a activului se încheie într-un termen cuprins între 5 şi 15 zile lucrătoare, calculat de la data adjudecării licitaţiei ori de la data la care contestaţiile au fost rezolvate.
(2)Contractul de vânzare-cumpărare a activului încheiat în urma adjudecării licitaţiei poate fi modificat numai cu acordul părţilor semnatare. Nu pot fi modificate angajamentele asumate care au condus la adjudecarea licitaţiei.
(3)Nesemnarea contractului de vânzare-cumpărare de active de către câştigătorul licitaţiei, din motive imputabile acestuia, conduce la pierderea garanţiei de participare, la plata daunelor cauzate societăţii comerciale vânzătoare şi la anularea licitaţiei.
Art. 105
Contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu o persoană juridică străină este supus legii statului român.
Art. 106
În termen de 5 zile de la încheierea contractului de vânzare-cumpărare de active se va proceda la transcrierea, respectiv intabularea bunurilor imobile, potrivit legii.
Art. 107
(1)La data vânzării unui activ în integralitatea sa, contractele de închiriere sau de locaţie de gestiune prin care s-a fracţionat activul sunt preluate de cumpărător, dacă acesta nu este titularul unui astfel de contract.
(2)În acest caz, cumpărătorul şi locatorul pot conveni rezilierea contractului de închiriere sau de locaţie de gestiune, în schimbul unei juste despăgubiri.
Art. 108
(1)Vânzătorul este obligat să transmită Fondului Proprietăţii de Stat informaţiile privind activele vândute, în forma prezentată în anexa nr. 22 la prezentele norme metodologice, în termen de 5 zile de la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare de active.
(2)Dacă, din diferite motive, contractul de vânzare-cumpărare de active se reziliază sau este rezolvit, vânzătorul este obligat să înştiinţeze în scris Fondul Proprietăţii de Stat, în termen de 5 zile de la data la care a intervenit rezilierea sau rezoluţia contractului.