Secţiunea 2 - 4.4.2. Siguranţa circulaţiei autoturismelor - Normativ din 2023 pentru proiectarea parcajelor - Indicativ NP 24-2022

M.Of. 110 bis

În vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2023
SECŢIUNEA 2:4.4.2. Siguranţa circulaţiei autoturismelor
SUBSECŢIUNEA 0:
(1)Prevederile din acest paragraf se referă la parcările amenajate în clădiri.
SUBSECŢIUNEA 1:4.4.2.1. Circulaţia autoturismelor
(1)Rampele şi căile de circulaţie pentru autoturisme sunt libere de orice obstacol pe toată lăţimea lor şi pe înălţimea minimă de 2,13 m.
(2)Numărul de accese în parcaj pentru autoturisme este stabilit în funcţie de tipul, categoria şi mărimea parcajului, având în vedere şi frecvenţa de rulaj pe locul de parcare în orele de vârf, sistemul de plată a staţionării adoptat, cerinţa investitorului etc. neadmiţându-se mai puţin de:
a)un acces cu un fir de circulaţie pe sens sau două platforme-elevatoare pentru parcajele de tip P1 - pentru accesele la parcaje cu maxim 20 autoturisme, se poate prevede o platformă elevatoare;
b)două accese cu un fir de circulaţie pe sens sau un acces cu două fire de circulaţie la parcaje de tip P2, precum şi indiferent de tip la parcajele accesibile numai personalului special angajat pentru efectuarea parcării (în care publicul nu are acces);
c)două accese din care cel puţin un fir de circulaţie pe sensul de intrare şi două fire-de circulaţie pe sensul de ieşire (în cazul plăţii la ieşire) sau două fire de circulaţie în sensul de intrare şi un fir de circulaţie pe sensul de ieşire (în cazul plăţii la intrare) la parcajele publice de tip P3 şi P4.
(3)Parcajele publice cu mai mult de 8 niveluri, se recomandă să fie echipate şi cu ascensoare (platforme) pentru autovehicule pe lângă sistemul de rampe de acces.
(4)Pe distanţă de cel puţin 6 m de la marginea căilor de circulaţie exterioare carosabile, panta rampelor de acces şi circulaţie, nu este mai mare de 5%.
(5)Indicatoarele de semnalizare şi marcare a traseului şi modului de deplasare al autoturismelor în parcaj, sunt conformate potrivit prevederilor legislaţiei rutiere în vigoare.
(6)Razele de giraţie şi declivităţile în profil longitudinal a căii de circulaţie sunt conformate astfel încât să permită o circulaţie uşoară pentru toate autoturismelor admise în parcaj.
(7)Declivitatea în profil longitudinal a căii de circulaţie aflată la exterior este de maxim 18%. La conformarea acesteia se ţine cont şi de condiţiile climatice locale.
(8)În cazul căilor de circulaţie expuse înzăpezirii sau scurgerilor de apă, cu declivitate în profil longitudinal mai mare de 8%, se realizează un strat de uzură a căii de rulare cu rugozitate mare şi se iau măsuri de protecţie pentru evitarea acumulării zăpezii sau producerii poleiului.
(9)La parcajele publice amplasate suprateran, cu faţade deschise în vederea ventilării naturale, precum şi la parcajele subterane ale căror rampe de acces sunt descoperite şi supuse umezirii, se recomandă adoptarea unei soluţii de încălzire automată a acestora, cu funcţionare exclusivă în perioadele în care poate apare riscul de polei.
(10)Circulaţia în parcaje se organizează, după caz, pe circuite de intrare şi de ieşire, cu număr minim de puncte de conflict între acestea. Caracteristicile principale ale rampelor şi căilor de acces în parcaje sunt date în capitolul 5.
(11)Căile de acces şi locurile de parcare respectă dimensiunile minime prevăzute în capitolul 5.
SUBSECŢIUNEA 2:4.4.2.2. Iluminatul artificial
(1)Soluţiile luminotehnice pentru zonele de parcare şi cele care deservesc parcarea (cum sunt, de exemplu, căile de circulaţie pietonale, coridoare, scări, platforme staţionare) se realizează astfel încât să respecte condiţiile de calitate şi să fie adaptate zonei, sarcinii sau activităţii efectuate în conformitate cu SR EN 12464-1.
(2)Stabilirea tipurilor de iluminat de siguranţă necesare, în funcţie de destinaţia încăperilor se realizează în conformitate cu prevederile normativului I7.
(3)Iluminatul de siguranţă se realizează în acord cu prevederile din SR EN 1838.
(4)Se va asigura trecerea graduală de la lumina naturală la iluminatul din parcaj.
SUBSECŢIUNEA 3:4.4.2.3. Deplasarea autoturismelor cu ascensorul (platforma)
(1)Platformele pentru autoturisme cu sau fără cabină, vor avea dimensiunea de min. 5,00 x 2,50 m, parapet de protecţie sau balustradă h = 0,90 m, lăţime liberă gol uşă - min. 2,10 m.
(2)Diferenţa de nivel admisibilă între pardoseala cabinei (platformei) şi palier va fi de max. 2,5 cm.
(3)Energia cinetică a uşii este de maxim 10 J.