Partea 2 - 1. Generalităţi - Normativ din 2023 pentru proiectarea parcajelor - Indicativ NP 24-2022
M.Of. 110 bis
În vigoareNr. crt. | Reglementare tehnică |
1 | Cod de proiectare seismică, partea I, prevederi de proiectare pentru clădiri, indicativ P 100- 1/2013, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 2465/2013, completat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 2956/2019, denumit în continuare în prezentul document cod de proiectare P100-1. |
2 | Normativ privind proiectarea, execuţia şi exploatarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare a localităţilor, indicativ NP 133-2013, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 2901/2013, denumit în continuare în prezentul document normativ NP 133. |
3 | Normativ privind proiectarea, execuţia şi exploatarea instalaţiilor sanitare aferente clădirilor, indicativ I9-2022, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 2960/2022, denumit în continuare în prezentul document normativ I9. |
4 | Normativ pentru proiectarea, executarea şi exploatarea instalaţiilor de ventilare şi climatizare., indicativ I5-2010, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1659/2011, denumit în continuare în prezentul document normativ I5. |
5 | Normativ pentru proiectarea, executarea şi exploatarea instalaţiilor de încălzire centrală., indicativ I13-2015, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 845/2015, denumit în continuare în prezentul document normativ I13. |
6 | Normativ pentru proiectarea, execuţia şi exploatarea instalaţiilor electrice aferente clădirilor, indicativ I7-2011, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2741/2011, denumit în continuare în prezentul document normativ I7. |
7 | Normativ privind stabilirea limitelor de încărcare cu poluanţi a apelor uzate industriale şi orăşeneşti la evacuarea în receptorii naturali, indicativ NTPA-001/2002, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 188/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare în prezentul document normativ NTPA-001. |
8 | Normativ privind stabilirea limitelor de încărcare cu poluanţi a apelor uzate industriale şi orăşeneşti la evacuarea în reţelele de canalizare ale oraşelor, indicativ NTPA-002/2002, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 188/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare în prezentul document normativ NTPA-002. |
9 | P 118 Normativ de siguranţă la foc a construcţiilor, indicativ P 118-1999, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului nr. 27/N/1999, denumit în continuare în prezentul document normativ P 118. |
10 | Normativ privind securitatea la incendiu a construcţiilor, Partea a II-a - Instalaţii de stingere, indicativ P 118/2-2013, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 2463/2013, modificat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 6026/2018, denumit în continuare în prezentul document normativ P 118/2. |
11 | Normativ privind securitatea la incendiu a construcţiilor, Partea a III-a - Instalaţii de detectare, semnalizare şi avertizare incendiu, indicativ P 118/3-2015, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 364/2015 şi modificat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 6025/2018, denumit în continuare în prezentul document normativ P 118/3. |
12 | Normativ de securitate la incendiu a parcajelor subterane pentru autoturisme, indicativ NP 127/2009, aprobat prin Ordin comun al ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei nr. 1078/2009 şi al ministrului afacerilor interne nr. 326/2009, denumit în continuare în prezentul document normativ NP 127. |
13 | Normativ privind calculul termotehnic al elementelor de construcţie ale clădirilor, indicativ C107/1-2005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2055/2005 şi completat cu Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2513/2010, respectiv Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1590/2012, denumit în continuare în prezentul document normativ C107/1. |
14 | Normativ privind adaptarea clădirilor civile şi spaţiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 189/2013, denumit în continuare în prezentul document normativ NP 051. |
15 | Cod de proiectare. Evaluarea acţiunii zăpezii asupra construcţiilor, indicativ CR 1-1-3/2012, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1655/2012 şi completat cu Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 2414/2013, denumit în continuare în prezentul document cod de proiectare CR 1-1-3. |
16 | Cod de proiectare. Evaluarea acţiunii vântului asupra construcţiilor, indicativ CR 1-1- 4/2012, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1751/2012 şi completat cu Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 2413/2013, denumit în continuare în prezentul document cod de proiectare CR 1-1-4. |
17 | Normativ privind acustica în construcţii şi zone urbane, indicativ C 125/2013, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 3384/2013, denumit în continuare în prezentul document normativ C 125. |
18 | Metodologie de calcul al performanţei energetice a clădirilor, indicativ Mc 001-2022, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţie nr. 16/2023, denumit în continuare în prezentul document metodologie de calcul Mc 001. |
19 | Normativ privind fundarea construcţiilor pe pământuri sensibile la umezire, indicativ NP 125-2010, aprobat prin ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2.688/2010, denumit în continuare în acest document normativ NP 125. |
Nr. Crt. | Indicativ | Titlu |
1 | SR EN 12464-1 | Lumină şi iluminat. Iluminatul locurilor de muncă. Partea 1: Locuri de muncă interioare |
2 | SR EN 12464-2 | Lumină şi iluminat. Iluminatul locurilor de muncă. Partea 2: Locuri de muncă exterioare |
3 | SR EN 16798-1 | Performanţa energetică a clădirilor Ventilarea clădirilor. Partea 1: Parametrii ambientali pentru proiectare şi evaluarea performanţei energetice a clădirilor, privind calitatea aerului interior, confortul termic, iluminatul şi acustica, Modul M1-6 |
4 | SR EN 16798-3 | Performanţa energetică a clădirilor. Ventilarea clădirilor. Partea 3: Pentru clădiri nerezidenţiale. Cerinţe de performanţă pentru sistemele de ventilare şi de climatizare a încăperilor (Modulele M5-1, M5-4) |
5 | SR EN ISO 16890-1 | Filtre de aer pentru ventilare generală. Partea 1: Specificaţii tehnice, cerinţe şi sistem de clasificare pe baza eficienţei de filtrare a particulelor în suspensie (ePM) |
6 | SR EN 1991-1-1 | Eurocod 1: Acţiuni asupra structurilor. Partea 1-1: Acţiuni generale. Greutăţi specifice, greutăţi proprii, încărcări utile pentru clădiri |
7 | SR EN 1992-1-1 | Eurocod 2: Proiectarea structurilor de beton. Partea 1-1: Reguli generale şi reguli pentru clădiri |
8 | SR EN 1993-1-1 | Eurocod 3: Proiectarea structurilor din oţel. Partea 1-1: Reguli generale şi reguli pentru clădiri. |
9 | SR EN 1994-1-1 | Eurocod 4: Proiectarea structurilor compozite de oţel şi beton. Partea 1-1: Reguli generale şi reguli pentru clădiri |
10 | SR EN 12193 | Lumină şi iluminat. Iluminatul spaţiilor destinate practicării sportului |
11 | SR EN 62262 | Grade de protecţie asigurate prin carcasele echipamentelor electrice împotriva impacturilor mecanice din exterior (cod IK) |
12 | SR EN 1838 | Aplicaţii ale iluminatului. Iluminat de urgenţă. |
Thetamin [°C] (iarna) | Thetamax [°C] (vara) | |
Niveluri închise de parcare | 5 | 33* |
Încăperi de exploatare cu ocupare umană | 15 | 28 |
Grupuri sanitare | 18 | - |
Scări interioare sau exterioare închise | 5 | - |
Procentul de motoare termice ce funcţionează simultan raportat la capacitatea totală a parcajului | |
Parcaje care deservesc obiective cu flux continuu, uniform distribuit - centre comerciale mici, clădiri de birouri, clădiri rezidenţiale. | 3...5% |
Parcaje care deservesc obiective cu flux discontinuu: stadioane, aeroporturi | 15...20% |
Parcaje care deservesc centre comerciale mari | 40% |
Zonă de siguranţă pietonală în proximitatea intrărilor/ieşirilor pietonale şi a nodurilor de circulaţie pietonală | Locuri parcare deservite | Lungime în lungul căii de circulaţie rutieră | Lăţime | Suprafaţă |
1..12 | 3,0 m | 1,5 m | 6 mp | |
13..24 | 3,0 m | 1,5 m | 6 mp | |
24..100 | 4,0 m | 1,5 m | 0,4 mp/loc | |
Zonă de debarcare îmbarcare | Locuri debarcare îmbarcare simultană | Lungime în lungul căii de circulaţie rutieră | Lăţime | Suprafaţă |
1..3 | 6,0 m/loc | 2,0 m | 12 mp/loc | |
4..10 | 6,0 m/loc | 2,5 m | 15 mp/loc |
Numărul minim de locuri de parcare de la care se prevede circulaţie pietonală dedicată | Autoturisme | Autocare | Mini-bus | Camioane marfă | Motociclete | Biciclete |
24 | 1 | 2 | 24 | 24 | 24 | |
Pentru zone de parcare mixtă: 24 vehicule, care nu includ autocare sau mini-bus-uri 1 mini-bus şi 12 vehicule 2 mini-bus-uri şi vehicule 1 autocar şi vehicule | ||||||
Distanţa maximă de la locul de parcare până la calea de circulaţie pietonală sau zona sigură pietonală | 16 m | 1 m | 1 m | 16 m | 6 m | 6 m |
Este admisă traversarea unei căi de circulaţie rutieră pentru a ajunge la calea de circulaţie pietonală sau zona sigură pietonală | da | nu | nu | da | nu | nu |
Poziţionare | Soluţii constructive permise pentru restricţionarea traficului auto | |||||
Stâlpişori rezistenţi la impact | Borduri supraînălţate | Borduri obişnuite | Parapete peste 60 cm | Elemente prefabricate | Stâlpi retractabili | |
Înspre zone de siguranţă în proximitatea intrărilor/ieşirilor din parcări | da, la pas de maxim 1,20 m | da | nu | da | da | da |
Înspre căile de circulaţie pietonală | da | nu | ||||
În zonele de îmbarcare debarcare | nu | nu | nu | |||

Dimensiuni şi performanţe (m) | Notaţie | |
Lungime | 4,75 | A |
Lăţime | 1,80 | B |
Înălţime | 1,70 | C |
Deschiderea uşii | 0,50 | D |
Ampatament | 2,90 | E |
Consolă faţă | 0,90 | F |
Consolă spate | 1,10 | G |
Rază bracaj la roata exterioară | 6,50 | H |
Rază bracaj la roata interioară | 5,60 | I |
Rază bracaj între pereţi | 7,00 | J |
Garda la sol | 0,10 | K |
Unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie - U (grade) | Lăţimea căii de circulaţie W (m) | Lungimea locului de parcare L (m) | Lăţimea locului de parcarea l (m) | |
sens unic | dublu sens | |||
90 | 5,00 | 6,00 | 5,00 | 2,30 |
75 | 4,50 | 6,00 | 5,15 | 2,30 |
60 | 4,00 | 6,00 | 4,95 | 2,30 |
45 | 3,50 | 6,00 | 4,35 | 2,30 |
0 (paralel) | 3,50 | 6,00 | 5,75 | 2,30 |
Distanţa minimă dintre obstacol şi marginea căii de circulaţie - Do (m)* | Valoarea cu care se măreşte lăţimea locului de parcare lo (m)** |
0,65 < = Do < 1,10 | 0,00 |
0,40 < = Do < 0,65 | 0,10 |
0,25 < = Do < 0,40 | 0,15 |
Do < 0,25 | 0,20 |


Categoria locului de parcare | Nr. de locuri pentru care se aplică reducerea (%) | Dimensiuni | Reduceri admisibile (m) |
1 | 80% | Oricare dimensiune | 0 |
2 | 20% | Lăţime (l) | 0,10 |
Lungime (L) | 0,50 | ||
Retrageri privind obstacolele (Do) | 0,10 |





Lăţimea căilor de circulaţie în rampă (m) | |
Rampe drepte - sens unic | 3,00 |
Rampe drepte - dublu sens | 5,50 |
Rampe curbe - sens unic | 4,00 |
Rampe curbe - dublu sens | 3,50 - firul interior + 3,00 - firul exterior |


Unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie - U (grade) | Lăţimea căii de circulaţie interioare - Wi (m) | Lungimea locului de parcare - L (m) | Lăţimea locului de parcarea - l (m) | |
sens unic | dublu sens | |||
90 | 5,00 | 6,00 | 5,00 | 2,50 |
75 | 4,50 | 6,00 | 5,15 | 2,50 |
60 | 4,00 | 6,00 | 5,00 | 2,50 |
45 | 3,50 | 6,00 | 4,45 | 2,50 |
0 (paralel) | 3,50 | 6,00 | 5,75 | 2,50 |



Lăţimea minimă a căii de circulaţie de acces W (m) | Raza minimă a curbelor pe căile de acces - R (m) | Raza minimă a curbelor pentru manevre - R (m) | |
sens unic | dublu sens | ||
3,50 | 6,00 | 6,00 | 5,00 |
Unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie - U (grade) | Lungimea locului de parcare - L (m) | Lăţimea locului de parcare - l (m) |
90 | 2,60* | 1,00 |
45 | 2,20* | 1,00 |
0 (paralel) | 2,60 | 1,00 |


Modul de aşezare | Lungimea locului de parcare - L (m) | Lăţimea locului de parcarea - l (m) |
pe un rând | 1.90 | 0.60 |
pe două rânduri 45° | 2.20 | 0.60 |
Tip autovehicul | Unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie - U (grade) | Lăţimea căii de circulaţie interioare - Wi (m) | Lungimea locului de parcare - L (m) | Lăţimea locului de parcarea - l (m) |
sens unic | ||||
Autocamioane | 90° | 13,50 | 9,90 | 4,00 |
45° | 5,50 | 10,00 | 4,00 | |
0° (paralel) | 5,00 | 12,50 | 3,00 | |
Autobuze | 90° | 15,00 | 12,00 | 4,00 |
45° | 6,00 | 11,30 | 4,00 | |
0° (paralel) | 5,00 | 15,00 | 3,00 | |
Articulate | 90° | 13,50 | 24,00 | 4,00 |
45° | 7,50 | 16,50 | 4,00 | |
0° (paralel) | 5,00 | 27,00 | 3,50 |


