Subcapitolul 4 - 4.4. Siguranţă şi accesibilitate în exploatare - Normativ din 2023 pentru proiectarea parcajelor - Indicativ NP 24-2022

M.Of. 110 bis

În vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2023
SUBCAPITOLUL 4:4.4. Siguranţă şi accesibilitate în exploatare
(1)La proiectarea parcajelor pentru cerinţa fundamentală 1.1. "Siguranţă şi accesibilitate în exploatare" se utilizează reglementările tehnice specifice împreună cu prevederile suplimentare date în acest capitol.
SECŢIUNEA 1:4.4.1. Circulaţia pietonală
SUBSECŢIUNEA 1:4.4.1.1. Circulaţie pietonală interioară
(1)Prevederile din acest paragraf se referă la parcările amenajate în clădiri.
(2)În zona intrărilor sau ieşirilor din parcare, în zona de accesare a nodurilor de circulaţie verticală pietonală şi în zonele de debarcare sau îmbarcare a pietonilor se prevăd zone de siguranţă conform prevederilor din Tabelul 4.3.
Tabelul 4.3 Zone de siguranţă pietonală şi zone de debarcare sau îmbarcare

Zonă de siguranţă pietonală în proximitatea intrărilor/ieşirilor pietonale şi a nodurilor de circulaţie pietonală

Locuri parcare deservite

Lungime în lungul căii de circulaţie rutieră

Lăţime

Suprafaţă

1..12

3,0 m

1,5 m

6 mp

13..24

3,0 m

1,5 m

6 mp

24..100

4,0 m

1,5 m

0,4 mp/loc

Zonă de debarcare îmbarcare

Locuri debarcare îmbarcare simultană

Lungime în lungul căii de circulaţie rutieră

Lăţime

Suprafaţă

1..3

6,0 m/loc

2,0 m

12 mp/loc

4..10

6,0 m/loc

2,5 m

15 mp/loc

(3)Se amenajează o cale de circulaţie pietonală separată faţă de calea de circulaţie auto atunci când calea sau nodul de circulaţie la nivel al parcării deserveşte un număr de locuri de parcare mai mare sau egal cu valorile prevăzute în Tabelul 4.4.
Tabelul 4.4 Condiţii pentru realizarea căilor de acces pietonale dedicate

Numărul minim de locuri de parcare de la care se prevede circulaţie pietonală dedicată

Autoturisme

Autocare

Mini-bus

Camioane marfă

Motociclete

Biciclete

24

1

2

24

24

24

Pentru zone de parcare mixtă:

24 vehicule, care nu includ autocare sau mini-bus-uri

1 mini-bus şi 12 vehicule

2 mini-bus-uri şi vehicule

1 autocar şi vehicule

Distanţa maximă de la locul de parcare până la calea de circulaţie pietonală sau zona sigură pietonală

16 m

1 m

1 m

16 m

6 m

6 m

Este admisă traversarea unei căi de circulaţie rutieră pentru a ajunge la calea de circulaţie pietonală sau zona sigură pietonală

da

nu

nu

da

nu

nu

(4)Stratul de uzură al pardoselilor este astfel realizat încât să prevină alunecarea (atât uscat cât şi umed), iar spaţiile destinate circulaţiei interioare trebuie sunt prevăzute cu materiale antiderapante, asigurând un coeficient de frecare egal cu minim 0,5.
(5)Denivelarea maxim admisă în dreptul uşilor sau a deschiderilor din pereţi este de 2,5 cm. Se recomandă să fie preluată prin pante.
(6)Înălţimea liberă de trecere în dreptul golurilor este de minim 2,00 m.
(7)Suprafaţa pereţilor nu prezintă proeminenţe ascuţite, muchii tăioase sau alte surse de rănire.
(8)Uşile, ferestrele şi pereţii vitraţi (fără parapet sau cu parapet sub înălţimea de siguranţa) vor fi astfel rezolvaţi şi marcaţi, încât să nu provoace accidente prin rănire, cădere etc., asigurându-se balustrade de protecţie şi marcaje de atenţionare vizibile plasate la 0,70 - 1,50 m de la pardoseală (uşile batante se vor atenţiona cu marcaje vizibile).
(9)Lăţimea liberă a circulaţiilor pietonale în interiorul parcajelor va fi de minim:
a)0,80 m în cazul căilor de circulaţie pietonală protejate prin măsuri constructive împotriva micşorării gabaritului prin parcarea autovehiculelor în proximitatea acestora;
b)1,0 m în celelalte cazuri.
(10)Lăţimea liberă şi configuraţia circulaţiilor pietonale pentru persoane cu handicap se stabileşte conform normativului NP 051 pentru trotuare şi trasee pietonale.
(11)Lăţimea liberă a uşilor încăperilor va fi de min. 0,80 m pentru accesul în camerele de exploatare şi de min. 0,90 m pentru accesul în căile de circulaţie.
(12)Amplasarea şi sensul de deschidere al uşilor trebuie rezolvat astfel încât să nu se lovească între ele sau prin deschidere să lovească persoane ce îşi desfăşoară activitatea.
(13)Parcajele deschise perimetral vor avea parapeţi de protecţie de înălţime cel puţin de 1 m. Înălţimea poate fi redusă la 0,80 m dacă lăţimea elementului de protecţie (la partea de sus) este mai mare de 0,50 m.
(14)La denivelări mai mari de 0,30 m se montează balustrade (parapete) de protecţie cu înălţimea de minim 0,80 m. - pentru denivelări până la 4,00 m sau minim 0,90 m - pentru denivelări între 4,00 m şi 15,00 m.
(15)Parapetele ferestrelor, balcoanelor, logiilor, galeriilor deschise spre exterior au înălţimea de minim 0,80 m - pentru denivelări până la 4,00 m şi min. 0,90 m - pentru denivelări între 4,00 - 15,00 m şi minim 3,00 m - pentru denivelări între 15,00 - 40,00 m, conform prevederilor.
SUBSECŢIUNEA 2:4.4.1.2. Circulaţia pietonală exterioară
(1)Se aplică reglementările tehnice specifice construcţiilor rutiere.
SUBSECŢIUNEA 3:4.4.1.3. Împrejmuiri
(1)În cazul în care se prevăd împrejmuiri (garduri), acestea se realizează fără elemente orizontale între h = 0,30 m şi 1,00 m. Înălţimea gardului este de minim 1,50 m.
(2)În zonele pietonale se limitează accesul auto conform prevederilor din Tabelul 4.5.
Tabelul 4.5 Limitarea accesului auto prin elemente de separaţie şi siguranţă

Poziţionare

Soluţii constructive permise pentru restricţionarea traficului auto

Stâlpişori rezistenţi la impact

Borduri supraînălţate

Borduri obişnuite

Parapete peste 60 cm

Elemente prefabricate

Stâlpi retractabili

Înspre zone de siguranţă în proximitatea intrărilor/ieşirilor din parcări

da, la pas de maxim 1,20 m

da

nu

da

da

da

Înspre căile de circulaţie pietonală

da

nu

În zonele de îmbarcare debarcare

nu

nu

nu

SUBSECŢIUNEA 4:4.4.1.4. Accesul pietonal în clădiri
(1)Prevederile acestui paragraf se aplică în cazul parcărilor amenajate în clădiri care au funcţiunea principală de parcare.
(2)Accesul pietonal în parcare trebuie retras faţă de circulaţia stradală şi de accesul carosabil al parcajului, asigurându-se o platformă de acces pietonal având suprafaţa liberă de minim 1,50 m x 1,50 m.
(3)Accesul pe platformă se asigură prin intermediul unei rampe cu panta mai mică decât 8 %, pentru denivelări mai mari de 200 mm, sau 15%, pentru denivelări mai mici 20 cm.
(4)Lungimea rampei până la zona de odihnă va fi de maxim 10,00 m, pentru rampe cu panta de 5%, sau maxim 6,00 m, pentru rampe cu panta între 5% şi 8%.
(5)Lăţimea rampei scării de acces este de minim 1,20 m şi panta rampei de scară este de maxim 30°.
(6)Rampele, scările şi platformele de acces cu înălţimea mai mare de 0,30 m au prevăzute balustrade de protecţie cu înălţimea minimă de 0,80 m.
(7)Rampele şi platformele se prevăd cu bordură cu înălţimea de 50 mm în cazul în care nu există balustrada de protecţie.
(8)Stratul de uzură al treptelor, rampelor, platformelor de acces vor fi astfel realizate încât să nu permită alunecarea, inclusiv în condiţii de umezeală.
(9)Deschiderea uşilor se va face, de regulă, în sensul evacuării. Grătarul pentru curăţat încălţămintea va avea ochiuri de maxim 1,5 cm.
(10)Deasupra platformei de acces carosabil sau pietonal în clădire, se recomandă prevederea unei copertine de protecţie.
SUBSECŢIUNEA 5:4.4.1.5. Iluminatul artificial
(1)Prevederile din acest paragraf se referă la parcările amenajate în clădiri.
(2)Soluţiile luminotehnice pentru zonele de parcare şi cele care deservesc parcarea (cum sunt, de exemplu, căile de circulaţie pietonale, coridoare, scări, platforme staţionare) se realizează astfel încât să respecte condiţiile de calitate şi să fie adaptate zonei, sarcinii sau activităţii efectuate în conformitate cu SR EN 12464-1.
(3)Stabilirea tipurilor de iluminat de siguranţă necesare, în funcţie de destinaţia încăperilor, se realizează în conformitate cu prevederile normativului I7.
(4)Iluminatul de siguranţă se realizează în acord cu prevederile din SR EN 1838.
(5)Pentru iluminatul de siguranţă se asigură continuitatea în funcţionare prin prevederea unei surse de rezervă, conform prevederilor normativului I7.
SECŢIUNEA 2:4.4.2. Siguranţa circulaţiei autoturismelor
SUBSECŢIUNEA 0:
(1)Prevederile din acest paragraf se referă la parcările amenajate în clădiri.
SUBSECŢIUNEA 1:4.4.2.1. Circulaţia autoturismelor
(1)Rampele şi căile de circulaţie pentru autoturisme sunt libere de orice obstacol pe toată lăţimea lor şi pe înălţimea minimă de 2,13 m.
(2)Numărul de accese în parcaj pentru autoturisme este stabilit în funcţie de tipul, categoria şi mărimea parcajului, având în vedere şi frecvenţa de rulaj pe locul de parcare în orele de vârf, sistemul de plată a staţionării adoptat, cerinţa investitorului etc. neadmiţându-se mai puţin de:
a)un acces cu un fir de circulaţie pe sens sau două platforme-elevatoare pentru parcajele de tip P1 - pentru accesele la parcaje cu maxim 20 autoturisme, se poate prevede o platformă elevatoare;
b)două accese cu un fir de circulaţie pe sens sau un acces cu două fire de circulaţie la parcaje de tip P2, precum şi indiferent de tip la parcajele accesibile numai personalului special angajat pentru efectuarea parcării (în care publicul nu are acces);
c)două accese din care cel puţin un fir de circulaţie pe sensul de intrare şi două fire-de circulaţie pe sensul de ieşire (în cazul plăţii la ieşire) sau două fire de circulaţie în sensul de intrare şi un fir de circulaţie pe sensul de ieşire (în cazul plăţii la intrare) la parcajele publice de tip P3 şi P4.
(3)Parcajele publice cu mai mult de 8 niveluri, se recomandă să fie echipate şi cu ascensoare (platforme) pentru autovehicule pe lângă sistemul de rampe de acces.
(4)Pe distanţă de cel puţin 6 m de la marginea căilor de circulaţie exterioare carosabile, panta rampelor de acces şi circulaţie, nu este mai mare de 5%.
(5)Indicatoarele de semnalizare şi marcare a traseului şi modului de deplasare al autoturismelor în parcaj, sunt conformate potrivit prevederilor legislaţiei rutiere în vigoare.
(6)Razele de giraţie şi declivităţile în profil longitudinal a căii de circulaţie sunt conformate astfel încât să permită o circulaţie uşoară pentru toate autoturismelor admise în parcaj.
(7)Declivitatea în profil longitudinal a căii de circulaţie aflată la exterior este de maxim 18%. La conformarea acesteia se ţine cont şi de condiţiile climatice locale.
(8)În cazul căilor de circulaţie expuse înzăpezirii sau scurgerilor de apă, cu declivitate în profil longitudinal mai mare de 8%, se realizează un strat de uzură a căii de rulare cu rugozitate mare şi se iau măsuri de protecţie pentru evitarea acumulării zăpezii sau producerii poleiului.
(9)La parcajele publice amplasate suprateran, cu faţade deschise în vederea ventilării naturale, precum şi la parcajele subterane ale căror rampe de acces sunt descoperite şi supuse umezirii, se recomandă adoptarea unei soluţii de încălzire automată a acestora, cu funcţionare exclusivă în perioadele în care poate apare riscul de polei.
(10)Circulaţia în parcaje se organizează, după caz, pe circuite de intrare şi de ieşire, cu număr minim de puncte de conflict între acestea. Caracteristicile principale ale rampelor şi căilor de acces în parcaje sunt date în capitolul 5.
(11)Căile de acces şi locurile de parcare respectă dimensiunile minime prevăzute în capitolul 5.
SUBSECŢIUNEA 2:4.4.2.2. Iluminatul artificial
(1)Soluţiile luminotehnice pentru zonele de parcare şi cele care deservesc parcarea (cum sunt, de exemplu, căile de circulaţie pietonale, coridoare, scări, platforme staţionare) se realizează astfel încât să respecte condiţiile de calitate şi să fie adaptate zonei, sarcinii sau activităţii efectuate în conformitate cu SR EN 12464-1.
(2)Stabilirea tipurilor de iluminat de siguranţă necesare, în funcţie de destinaţia încăperilor se realizează în conformitate cu prevederile normativului I7.
(3)Iluminatul de siguranţă se realizează în acord cu prevederile din SR EN 1838.
(4)Se va asigura trecerea graduală de la lumina naturală la iluminatul din parcaj.
SUBSECŢIUNEA 3:4.4.2.3. Deplasarea autoturismelor cu ascensorul (platforma)
(1)Platformele pentru autoturisme cu sau fără cabină, vor avea dimensiunea de min. 5,00 x 2,50 m, parapet de protecţie sau balustradă h = 0,90 m, lăţime liberă gol uşă - min. 2,10 m.
(2)Diferenţa de nivel admisibilă între pardoseala cabinei (platformei) şi palier va fi de max. 2,5 cm.
(3)Energia cinetică a uşii este de maxim 10 J.
SECŢIUNEA 3:4.4.3. Alimentarea cu energie electrică
(1)Construcţiile pentru parcaje se alimentează cu energie electrică conform reglementărilor tehnice specifice.
(2)Tensiunea nominală de joasă tensiune asigurată de reţeaua de distribuţie publică este monofazată (230 V) şi trifazată (400/230 V) în sistem TN-C.
(3)Limitele de variaţie admise tensiunii de alimentare sunt conform normativului I7.
(4)Frecvenţa nominală în reţeaua de distribuţie publică din România este de 50 Hz.
(5)Limitele admise de variaţie ale frecvenţei sunt conform normativului I7.
SECŢIUNEA 4:4.4.4. Instalaţii de securitate
(1)Prevederea alimentării de securitate cu energie electrică pe lângă alimentarea normală cu energie electrică se realizează conform normativului I7.
(2)Pentru parcajele tip P3, se prevede obligatoriu grup electrogen pentru alimentare electrică de rezervă cu intrare în funcţiune automată, respectând indicaţiile din normativul I7.
(3)Alimentarea receptoarelor cu rol de securitate la incendiu (iluminat de siguranţă/securitate, pompe electrice de incendiu, ascensoare pentru pompieri, sisteme de evacuare (lifturi), sisteme de evacuare a fumului şi gazelor fierbinţi, sisteme de alarmă, cum ar fi alarme în caz de incendiu, de fum, CO, pentru efracţie etc.) se va realiza conform precizărilor din normativul I7.
(4)Alimentarea electrică de rezervă se asigură şi la parcajele tip P1 şi P2, în funcţie de considerentele specifice de ordin geometric, număr de niveluri ori existenţa unei instalaţii de ascensor (platforme) pentru autovehicule sau la cerinţa investitorului. Platformele pentru autovehicule vor avea obligatoriu şi un sistem mecanic (manual) de manevrare.
(5)Circuitele prevăzute pentru serviciile de securitate trebuie să respecte prevederile normativului I7.