Normativ din 2017 privind mixturile asfaltice executate la cald. Condiţii tehnice de proiectare, preparare şi punere în operă a mixturilor asfaltice''. Indicativ AND 605-2016
M.Of. 126
În vigoare
Art. 11
Denumirea, simbolul şi notarea mixturilor asfaltice prezentate în tabelul 1 sunt în conformitate cu cerinţele seriei de standarde SR EN 13108.
Tabelul 1 - Sinteza mixturilor asfaltice fabricate în România
Nr. crt. | Denumire şi simbol | Notare*) | Notare conform seriei de standarde SR EN 13108 - versiunea engleză (franceză) *) | Utilizare | Clasa tehnică a drumului/Categoria tehnică a străzii | Tipul de mixtură în funcţie de dimensiunea maximă a granulei, diametru, mm |
1 | Beton asfaltic cu criblură BA diametru | BA diametru rul. liant | AC (EB) diametru rul. liant | Strat de rulare/uzură | III, IV, V/ | 8**) 11,2 16 |
2 | Beton asfaltic cu pietriş concasat BAPC diametru | BAPC diametru rul. liant | AC (EB) diametru rul. liant | Strat de rulare/uzură | IV, V/IV | 8**) 11,2 16 |
3 | Mixtură asfaltică stabilizată MAS diametru | MAS diametru rul. liant | SMA diametru rul. liant | Strat de rulare/uzură | I, II, III, IV/ | 11,2 16 |
4 | Mixtură asfaltică drenantă MADr diametru | MADr diametru rul. liant | PA (ED, BBD) diametru rul. liant | Strat de rulare/uzură | I, II, III/ | 16 |
5 | Beton asfaltic deschis cu criblură BAD diametru | BAD diametru leg. liant | AC (EB) diametru leg. liant | Strat de legătură | I, II, III, IV, V/ | 22,4 |
6 | Beton asfaltic deschis cu pietriş concasat BADPC diametru | BADPC diametru leg. liant | AC (EB) diametru leg. liant | Strat de legătură | III, IV, V/ | 22,4 |
7 | Beton asfaltic deschis cu pietriş sortat BADPS diametru | BADPS diametru leg. liant | AC (EB) diametru leg. liant | Strat de legătură | V/IV | 22,4 |
8 | Anrobat bituminos cu criblură pentru strat de bază AB diametru | AB diametru bază liant | AC (EB) diametru bază liant | Strat de bază | I, II, III, IV, V/ | 22,4 31,5 |
9 | Anrobat bituminos cu pietriş concasat ABPC diametru | ABPC diametru bază liant | AC (EB) diametru bază liant | Strat de bază | I, II, III, IV, V/ | 22,4 31,5 |
10 | Anrobat bituminos cu pietriş sortat ABPS diametru | ABPS diametru bază liant | AC (EB) diametru bază liant | Strat de bază | V/IV | 31,5 |
11 | Anrobat bituminos cu criblură şi asfalt recuperat | ABar diametru bază liant | AC (EB) diametru bază liant | Strat de bază | III, IV, V/ | 22,4 31,5 |
___
*)Notarea va fi urmată de date referitoare la eventuali aditivi.
**)BA 8 nu se utilizează ca strat de rulare/uzură în zona carosabilă a drumurilor naţionale.
Exemple de notare a mixturilor asfaltice:
Simbol: BADPS 22,4
Notare: BADPS 22,4 leg. 50/70 cu aditiv de adezivitate - beton asfaltic deschis cu pietriş sortat cu granula maximă de 22,4 mm, pentru strat de legătură, cu bitum 50/70 şi cu aditiv pentru adezivitate
Simbol: MAS 11,2
Notare: MAS 11,2 rul. 50/70 cu aditivi de adezivitate, fibre şi granule polimer - mixtură asfaltică stabilizată cu granula maximă de 11,2 mm, pentru strat de uzură cu bitum 50/70 şi cu aditivi pentru adezivitate, fibre şi granule polimer
Simbol: MADr 16 m
Notare: MADr 16 rul. PMB 45/80 - mixtură asfaltică drenantă cu granula maximă de 16 mm pentru strat de uzură cu bitum modificat 45/80
Art. 12
Pentru execuţia straturilor de uzură (rulare), conform tabelului 2, se vor avea în vedere următoarele tipuri de mixturi asfaltice, în funcţie de clasa tehnică a drumului/categoria tehnică a străzii:
- beton asfaltic cu criblură, beton asfaltic cu pietriş concasat, conform SR EN 13108-1;
- mixturi asfaltice stabilizate, cu schelet mineral robust, cu conţinut ridicat de bitum şi aditivi de stabilizare, conform SR EN 13108-5;
- mixturi asfaltice drenante, cu volum ridicat de goluri interconectate care permit drenarea apei şi reducerea nivelului de zgomot, conform SR EN 13108-7.
Tabelul 2 - Mixturi asfaltice pentru stratul de uzură (rulare)
Nr. crt. | Clasa tehnică a drumului | Categoria tehnică a străzii | Tipul mixturii asfaltice, cu dimensiunea maximă a granulei de 16 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | I, II | I, II | Mixtură asfaltică stabilizată | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mixtură asfaltică drenantă | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | III | III | Mixtură asfaltică stabilizată | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beton asfaltic cu criblură | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mixtură asfaltică drenantă | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | IV | IV | Mixtură asfaltică stabilizată | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beton asfaltic cu criblură | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beton asfaltic cu pietriş concasat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | V | - | Beton asfaltic cu criblură | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beton asfaltic cu pietriş concasat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nr. crt. | Clasa tehnică a drumului | Categoria tehnică a străzii | Tipul mixturii asfaltice, cu dimensiunea maximă a granulei de cel mult 22,4 mm |
1 | I, II | I | Beton asfaltic deschis cu criblură |
2 | III, IV | II, III | Beton asfaltic deschis cu criblură |
Beton asfaltic deschis cu pietriş concasat | |||
3 | V | IV | Beton asfaltic deschis cu criblură |
Beton asfaltic deschis cu pietriş concasat | |||
Beton asfaltic deschis cu pietriş sortat |
Art. 14
Pentru execuţia stratului de bază se vor avea în vedere următoarele tipuri de betoane asfaltice (anrobate bituminoase), conform SR EN 13108-1, în funcţie de clasa tehnică a drumului/categoria tehnică a străzii (tabelul 4).
Tabelul 4 - Mixturi asfaltice pentru stratul de bază
Nr. crt. | Clasa tehnică a drumului | Categoria tehnică a străzii | Tipul mixturii asfaltice, cu dimensiunea maximă a granulei de 31,5 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | I, II | I | Anrobat bituminos cu criblură | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anrobat bituminos cu pietriş concasat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | III, IV | II, III | Anrobat bituminos cu criblură | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anrobat bituminos cu pietriş concasat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anrobat bituminos cu criblură şi asfalt recuperat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | V | IV | Anrobat bituminos cu criblură | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anrobat bituminos cu pietriş concasat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anrobat bituminos cu pietriş sortat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anrobat bituminos cu criblură şi asfalt recuperat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 18
La utilizarea prezentului normativ se aplică prevederile următoarelor documente de referinţă:
SR EN 13043 | Agregate pentru amestecuri bituminoase şi pentru finisarea suprafeţelor, utilizate la construcţia şoselelor, a aeroporturilor şi a altor zone cu trafic; |
SR EN 13808 | Bitum şi lianţi bituminoşi. Cadrul specificaţiilor pentru emulsiile bituminoase cationice; |
SR EN 14023 | Bitum şi lianţi bituminoşi. Cadru pentru specificaţiile bitumurilor modificate cu polimeri; |
SR EN 1428 | Bitum şi lianţi bituminoşi. Determinarea conţinutului de apă din emulsiile bituminoase. Metoda distilării azeotrope; |
SR 61 | Bitum. Determinarea ductilităţii; |
SR EN 1429 | Bitum şi lianţi bituminoşi. Determinarea reziduului pe sită al emulsiilor bituminoase şi determinarea stabilităţii la depozitare prin cernere; |
SR EN 12607-1 | Bitum şi lianţi bituminoşi. Determinarea rezistenţei la întărire sub efectul căldurii şi aerului. Partea 1: Metoda RTFOT; |
SR EN 12607-2 | Bitum şi lianţi bituminoşi. Determinarea rezistenţei la întărire sub efectul căldurii şi aerului. Partea 2: Metoda TFOT; |
SR EN 12591 | Bitum şi lianţi bituminoşi. Specificaţii pentru bitumuri rutiere; |
SR EN 13036-1 | Caracteristici ale suprafeţei drumurilor şi aeroporturilor. Metode de încercare. Partea 1: Măsurarea adâncimii macrotexturii suprafeţei îmbrăcămintei, prin tehnica volumetrică a petei; |
SR EN 13036-4 | Caracteristici ale suprafeţelor drumurilor şi pistelor aeroportuare. Metode de încercare. Partea 4: Metode de măsurare a aderenţei unei suprafeţe. Încercarea cu pendul; |
SR EN 13036-7 | Caracteristici ale suprafeţelor drumurilor şi pistelor aeroportuare. Metode de încercare. Partea 7: Măsurarea denivelărilor straturilor de rulare ale drumurilor: încercarea cu dreptar; |
SR EN 13036-8 | Caracteristici ale suprafeţei drumurilor şi pistelor aeroporturilor. Metode de încercare. Partea 8: Determinarea indicilor de planeitate transversală; |
SR EN ISO 13473-1 | Caracterizarea texturii îmbrăcăminţii unei structuri rutiere prin relevee de profil. Partea 1: Determinarea adâncimii medii a texturii; |
SR EN 933-1 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale agregatelor. Partea 1: Determinarea granulozităţii. Analiza granulometrică prin cernere; |
SR EN 933-2 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale agregatelor. Partea 2: Determinarea granulozităţii. Site de încercare, dimensiuni nominale ale ochiurilor; |
SR EN 933-3 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale agregatelor. Partea 3: Determinarea formei granulelor. Coeficient de aplatizare; |
SR EN 933-4 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale agregatelor. Partea 4: Determinarea formei granulelor. Coeficient de formă; |
SR EN 933-5 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale agregatelor. Partea 5: Determinarea procentului de suprafeţe concasate şi sfărâmate din agregate grosiere; |
SR EN 933-7 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale agregatelor. Partea 7: Determinarea conţinutului de elemente cochiliere. Procent de cochilii în agregate; |
SR EN 933-8 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale agregatelor. Partea 8: Evaluarea părţilor fine. Determinarea echivalentului de nisip; |
SR EN 933-9 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale agregatelor. Partea 9: Evaluarea părţilor fine. Încercare cu albastru de metilen; |
SR EN 1097-1 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor mecanice şi fizice ale agregatelor. Partea 1: Determinarea rezistenţei la uzură (micro-Deval); |
SR EN 1097-2 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor mecanice şi fizice ale agregatelor. Partea 2: Metode pentru determinarea rezistenţei la sfărâmare; |
SR EN 1097-5 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor mecanice şi fizice ale agregatelor. Partea 5: Determinarea conţinutului de apă prin uscare în etuva ventilată; |
SR EN 1097-6 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor mecanice şi fizice ale agregatelor. Partea 6: Determinarea densităţii şi a absorbţiei de apă a granulelor; |
SR EN 1367-1 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor termice şi de alterabilitate ale agregatelor. Partea 1: Determinarea rezistenţei la îngheţ-dezgheţ; |
SR EN 1367-2 | Încercări pentru determinarea caracteristicilor termice şi de alterabilitate ale agregatelor. Partea 2: Încercarea cu sulfat de magneziu; |
SR EN 1744-1 | Încercări pentru determinarea proprietăţilor chimice ale agregatelor. Partea 1: Analiza chimică; |
SR 10969 | Lucrări de drumuri. Determinarea adezivităţii bitumurilor rutiere şi a emulsiilor cationice bituminoase faţă de agregatele naturale prin metoda spectrofotometrică; |
STAS 863 | Lucrări de drumuri. Elemente geometrice ale traseelor. Prescripţii de proiectare; |
STAS 10144/3 | Elemente geometrice ale străzilor. Prescripţii de proiectare; |
SR 4032-1 | Lucrări de drumuri. Terminologie; |
SR EN 196-2 | Metode de încercări ale cimenturilor. Partea 2: Analiza chimică a cimentului; |
SR EN 12697-1 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare pentru mixturi asfaltice preparate la cald. Partea 1: Conţinut de liant solubil; |
SR EN 12697-2 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 2: Determinarea granulozităţii; |
SR EN 12697-6 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 6: Determinarea densităţii aparente a epruvetelor bituminoase; |
SR EN 12697-8 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 8: Determinarea caracteristicilor volumetrice ale epruvetelor bituminoase; |
SR EN 12697-11 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 11: Determinarea afinităţii dintre agregate şi bitum; |
SR EN 12697-12 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 12: Determinarea sensibilităţii la apă a epruvetelor bituminoase; |
SR EN 12697-13 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 13: Măsurarea temperaturii; |
SR EN 12697-17 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 17: Pierderea de material a epruvetelor din mixtură asfaltică drenantă; |
SR EN 12697-18 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 18: Încercarea de scurgere a liantului; |
SR EN 12697-22 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 22: Încercare de ornieraj; |
SR EN 12697-23 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 23: Determinarea rezistenţei la tracţiune indirectă a epruvetelor bituminoase; |
SR EN 12697-24 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 24: Rezistenţa la oboseală; |
SR EN 12697-25 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 25: Încercare la compresiune ciclică; |
SR EN 12697-26 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 26: Rigiditate; |
SR EN 12697-27 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 27: Prelevarea probelor; |
SR EN 12697-29 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 29: Determinarea dimensiunilor epruvetelor bituminoase; |
SR EN 12697-30 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 30: Confecţionarea epruvetelor cu compactorul cu impact; |
SR EN 12697-31 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 31: Confecţionarea epruvetelor cu presa cu compactare giratorie; |
SR EN 12697-33 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 33: Confecţionarea epruvetelor cu compactorul cu placă; |
SR EN 12697-34 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare. Partea 34: Încercarea Marshall; |
SR EN 12697-36 | Mixturi asfaltice. Metode de încercare pentru mixturi asfaltice preparate la cald. Partea 36: Determinarea grosimilor îmbrăcăminţii asfaltice; |
SR EN 13108-1 | Mixturi asfaltice. Specificaţii pentru materiale. Partea 1: Betoane asfaltice; |
SR EN 13108-5 | Mixturi asfaltice. Specificaţii pentru materiale. Partea 5: Beton asfaltic cu conţinut ridicat de mastic; |
SR EN 13108-7 | Mixturi asfaltice. Specificaţii pentru materiale. Partea 7: Betoane asfaltice drenante; |
SR EN 13108-8 | Mixturi asfaltice. Specificaţii pentru materiale. Partea 8: Asfalt recuperat; |
SR EN 13108-20 | Mixturi asfaltice. Specificaţii pentru materiale. Partea 20: Procedură pentru încercarea de tip; |
SR EN 13108-21 | Mixturi asfaltice. Specificaţii pentru materiale. Partea 21: Controlul producţiei în fabrică; |
CD 155 | Reglementarea tehnică «Normativ privind determinarea stării tehnice a drumurilor moderne», aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 625/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 786 din 7 noiembrie 2003; |
PD 162 | Reglementarea tehnică «Normativ privind proiectarea autostrăzilor extraurbane», aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 622/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 786 din 7 noiembrie 2003; |
PCC 022 | Reglementarea tehnică «Procedură pentru inspecţia tehnică a echipamentelor pentru punerea în operă a mixturilor asfaltice la lucrări de drumuri şi aeroporturi», aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 821/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 19 mai 2015; |
PCC 019 | Reglementarea tehnică «Procedură pentru inspecţia tehnică a staţiilor pentru prepararea mixturilor asfaltice pentru lucrări de drumuri şi aeroporturi», indicativ PCC 019-2015, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 91/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 şi 485 bis din 2 iulie 2015; |
AND 606 | Reglementarea tehnică «Instrucţiunile tehnice privind metodologia de dimensionare a rugozităţii drumurilor cu ajutorul echipamentului GRIPTESTER MK2», indicativ AND 606-2014, aprobată prin Decizia C.N.A.D.N.R. nr. 847 din 20.08.2014, publicată în B.T.R. nr. 5/2014, anul XI; |
Legea nr. 10/1995 | Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; |
H.G. nr. 668/2017 | Hotărârea Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condiţiilor pentru comercializarea produselor pentru construcţii, cu modificările ulterioare; |
H.G. nr. 273/1994 | Hotărârea Guvernului nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului privind recepţia construcţiilor, cu modificările ulterioare; |
H.G. nr. 845/2018 | Hotărârea Guvernului nr. 845/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare de interes naţional; |
Regulamentul (UE) nr. 305/2011 | Regulamentul (UE) nr. 305/2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare. |
Pentru referinţele nedatate la standardele române se utilizează ultima ediţie a standardului român menţionat, inclusiv toate amendamentele şi eratele, dacă nu se prevede altfel în legislaţia în vigoare.
Art. 20
Caracteristicile fizico-mecanice ale agregatelor naturale trebuie să fie conform cerinţelor prezentate în tabelele 5, 6, 7 şi 8.
Tabelul 5 - Cribluri utilizate la fabricarea mixturilor asfaltice
Nr. crt. | Caracteristica | Condiţii de calitate | Metoda de încercare | ||
1. | Conţinut de granule în afara clasei de granulozitate: - rest pe sita superioară (dmax), %, max. - trecere pe sita inferioară (dmin), %, max. | 1-10 (Gc 90/10) 10 | SR EN 933-1 | ||
2.(1) | Coeficient de aplatizare,%, max. | 25 (A25) | SR EN 933-3 | ||
3.(1) | Indice de formă, %, max. | 25 (Sl25) | SR EN 933-4 | ||
4. | Conţinut de impurităţi - corpuri străine | nu se admit | vizual | ||
5. | Conţinut în particule fine sub 0,063 mm, %, max. | 1,0 (f1,0) */0,5 (f0,5) | SR EN 933-1 | ||
6. | Rezistenţa la fragmentare, coeficient LA, %, max. | cls. th. dr. I-III | cat. th. str. I-III | 20 (LA20) | SR EN 1097-2 |
cls. th. dr. IV-V | cat. th. str. IV- | 25 (LA25) | |||
7. | Rezistenţa la uzură (coeficient micro-Deval), %, max. | cls. th. dr. I-III | cat. th. str. I-III | 15 (MDE 15) | SR EN 1097-1 |
cls. th. dr. IV-V | cat. th. str. IV- | 20 (MDE 20) | |||
8.(2) | Sensibilitatea la îngheţ-dezgheţ la 10 cicluri de îngheţ-dezgheţ | SR EN 1367-1 | |||
- pierderea de masă (F), %, max. | 2 (F2) | ||||
- pierderea de rezistenţă (DeltaSLA), %, max. | 20 | ||||
9.(2) | Rezistenţa la acţiunea sulfatului de magneziu, %, max. | 25 (MS25) | SR EN 1367-2 | ||
10. | Conţinut de particule total sparte, %, min. (pentru cribluri provenind din roci detritice) | 95 (C95/1) | SR EN 933-5 | ||
___
*Agregate cu granula de maximum 8 mm.
(1)Forma agregatului grosier poate fi determinată prin metoda coeficientului de aplatizare sau a indicelui de formă.
(2)Rezistenţa la îngheţ poate fi determinată prin sensibilitate la îngheţ-dezgheţ sau prin rezistenţa la acţiunea sulfatului de magneziu - SR EN 1367-2.
Tabelul 6 - Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj, utilizat la prepararea mixturilor asfaltice
Nr. crt. | Caracteristica | Condiţii de calitate | Metoda de încercare |
1. | Conţinut de granule în afara clasei de granulozitate: - rest pe site superioară (dmax), %, max. | 10 | SR EN 933-1 |
2. | Granulozitate | continuă | SR EN 933-1 |
3. | Conţinut de impurităţi - corpuri străine | nu se admit | vizual |
4. | Conţinut de particule fine sub 0,063 mm, %, max. | 10 (f10) | SR EN 933-1 |
5. | Calitatea particulelor fine (valoarea de albastru), max.* | 2 | SR EN 933-9 |
___
*Determinarea valorii de albastru se va efectua numai în cazul nisipurilor sau amestecurilor agregatelor 0-4 a căror fracţiune 0-2 mm prezintă un conţinut de granule fine mai mare sau egal cu 3%.
Tabelul 7 - Pietrişuri utilizate la fabricarea mixturilor asfaltice
Nr. crt. | Caracteristica | Pietriş sortat | Pietriş concasat | Metoda de încercare | |
1. | Conţinut de granule în afara clasei de granulozitate: | SR EN 933-1 | |||
- rest pe sita superioară (dmax), %, max. | 1-10 | 1-10 | |||
- trecere pe sita inferioară (dmin), %, max. | 10 (GC 90/10) | 10 (GC 90/10) | |||
2. | Conţinut de particule sparte, %, min. | - | 90 (C90/1) | SR EN 933-5 | |
3.(1) | Coeficient de aplatizare, %, max. | 25 (A25) | 25 (A25) | SR EN 933-3 | |
4.(1) | Indice de formă, %, max. | 25 (Sl25) | 25 (Sl25) | SR EN 933-4 | |
5. | Conţinut de impurităţi - corpuri străine | nu se admit | nu se admit | SR EN 933-7 şi vizual | |
6. | Conţinut în particule fine, sub 0,063 mm, %, max. | 1,0 (f1,0) */0,5 (f0,5) | 1,0 (f1,0) */0,5 (f0,5) | SR EN 933-1 | |
7. | Rezistenţa la fragmentare coeficient LA, %, max. | cls. th. dr. I-III cat. th. str. I-III | - | 25 (LA25) ** 20 (LA20) *** | SR EN 1097-2 |
cls. th. dr. IV-V cat. th. str. IV | 25 (LA25) | 25 (LA25) | |||
8. | Rezistenţa la uzură (coeficient micro-Deval), %, max. | cls. th. dr. I-III cat. th. str. I-III | - | 15 (MDE 15) | SR EN 1097-1 |
cls. th. dr. IV-V cat. th. str. IV | 20 (MDE 20) | 20 (MDE 20) | |||
9.(2) | Sensibilitatea la îngheţ-dezgheţ - pierderea de masă (F), %, max. | 2 (F2) | 2 (F2) | SR EN 1367-1 | |
10.(2) | Rezistenţa la acţiunea sulfatului de magneziu, max., % | 25 (MS25) | 25 (MS25) | SR EN 1367-2 | |
___
*Agregate cu granula de max. 8 mm.
**Pentru strat de bază.
***Pentru strat de legătură.
(1)Forma agregatului grosier poate fi determinată prin metoda coeficientului de aplatizare sau a indicelui de formă.
(2)Rezistenţa la îngheţ poate fi determinată prin sensibilitate la îngheţ-dezgheţ sau prin rezistenţa la acţiunea sulfatului de magneziu - SR EN 1367-2.
Tabelul 8 - Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural utilizat la prepararea mixturilor asfaltice
Nr. crt. | Caracteristica | Condiţii de calitate | Metoda de încercare |
1. | Conţinut de granule în afara clasei de granulozitate - rest pe sita superioară (dmax), %, max. | 10 | SR EN 933-1 |
2. | Granulozitate | continuă | SR EN 933-1 |
3. | Coeficient de uniformitate, min. | 8 | * |
4. | Conţinut de impurităţi: - corpuri străine - conţinut de humus (culoarea soluţiei de NaHO), max. | nu se admit galben | SR EN 933-7 şi vizual SR EN 1744 |
5. | Echivalent de nisip pe sort 0-2 mm, %, min. | 85 | SR EN 933-8 |
6. | Conţinut de particule fine sub 0,063 mm, % max. | 10 (f10) | SR EN 933-1 |
7. | Calitatea particulelor fine (valoarea de albastru), max. | 2 | SR EN 933-9 |
* Coeficientul de uniformitate, definit şi în SR EN ISO 14688-2, se determină cu relaţia Cu = d60/d10, unde: d60 = diametrul ochiului sitei prin care trec 60% din masa probei analizate pentru verificarea granulozităţii; d10 = diametrul ochiului sitei prin care trec 10% din masa probei analizate pentru verificarea granulozităţii. | |||
Pietrişurile concasate utilizate la execuţia stratului de uzură vor îndeplini cerinţele de calitate din tabelul 5.Nr. crt. | Caracteristica | Condiţii de calitate | Metoda de încercare | |
1 | Conţinut de carbonat de calciu | > / = 90% categorie CC90 | SR EN 196-2 | |
2 | Granulometrie | sita (mm) | treceri (%) | SR EN 933-1-2 |
2..............................................100 0,125.................................min. 85 0,063..................................min. 70 | ||||
3 | Conţinut de apă | max. 1% | SR EN 1097-5 | |
4 | Particule fine nocive | valoarea vbf g/kg categorie < / = 10 vbf 10 | SR EN 933-9 | |
Nr. crt. | Caracteristica | Condiţii de calitate | Metoda de încercare |
1. | Conţinutul de liant rezidual | min. 58% | SR EN 1428 |
2. | Omogenitate, rest pe sită de 0,5 mm | < / = 0,5% | SR EN 1429 |
Art. 43
Materialele granulare (agregate şi filer) care vor fi utilizate la fabricarea mixturilor asfaltice pentru drumuri sunt prezentate în tabelul 11.
Tabelul 11 - Materiale granulare utilizate la fabricarea mixturilor asfaltice
Nr. crt. | Tipul mixturii asfaltice | Materiale utilizate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Mixtură asfaltică stabilizată | Criblură Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Mixtură asfaltică drenantă | Criblură Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Beton asfaltic cu criblură | Criblură Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Beton asfaltic cu pietriş concasat | Pietriş concasat Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Beton asfaltic deschis cu criblură | Criblură Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | Beton asfaltic deschis cu pietriş concasat | Pietriş concasat Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. | Beton asfaltic deschis cu pietriş sortat | Pietriş sortat Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. | Anrobat bituminos cu criblură | Criblură Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. | Anrobat bituminos cu pietriş concasat | Pietriş concasat Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. | Anrobat bituminos cu pietriş sortat | Pietriş sortat Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. | Anrobat bituminos cu criblură şi asfalt recuperat | Criblură Asfalt recuperat, maximum 10% din masa totală a mixturii, caracterizat conform SR EN 13108-8 Nisip de concasaj sau amestec agregat 0-4 de concasaj Nisip natural sau amestec agregat 0-4 natural Filer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 44
(1)La execuţia mixturilor asfaltice destinate stratului de uzură, legătură şi bază se folosesc nisipuri/amestecuri agregate 0-4 de concasaj sau în amestec cu nisipuri/amestecuri agregate naturale. Din amestecul total de nisipuri/amestecuri agregate 0-4, nisipul/amestecul agregat 0-4 natural este în proporţie de maximum:
- 25% pentru mixturile asfaltice utilizate la stratul de uzură;
- 50% pentru mixturile asfaltice utilizate la stratul de legătură şi de bază.
(2)Pentru execuţia mixturilor asfaltice tip anrobat bituminos cu pietriş sortat, destinate stratului de bază, se foloseşte nisip/amestec agregat 0-4 natural sau amestec cu nisip/amestec agregat 0-4 de concasaj, în proporţie variabilă, după caz.Nr. crt. | Fracţiuni de agregate naturale din amestecul total | Strat de uzură | Strat de legătură | Strat de bază | |||
BA 8 BAPC 8 | BA 11,2 BAPC 11,2 | BA 16 BAPC 16 | BAD 22,4 BADPC 22,4 BADPS 22,4 | AB 22,4 ABPC 22,4 | AB 31,5 ABPC 31,5 ABPS 31,5 | ||
1. | Filer şi fracţiuni din nisipuri sub 0,125 mm, % | 9...18 | 8...16 | 8...15 | 5...10 | 3...8 | 3...12 |
2. | Filer şi fracţiunea (0,125...4 mm), % | Diferenţa până la 100 | |||||
3. | Agregate naturale cu dimensiunea peste 4 mm, % | 22...44 | 34...48 | 36...61 | 55...72 | 57...73 | 40...63 |
Mărimea ochiului sitei conform SR EN 933-2, mm | BA 8 BAPC 8 | BA 11,2 BAPC 11,2 | BA 16 BAPC 16 | BAD 22,4 BADPC 22,4 BADPS 22,4 | AB 22,4 ABPC 22,4 | AB 31,5 ABPC 31,5 ABPS 31,5 |
45 | - | - | - | - | - | 100 |
31,5 | - | - | - | 100 | 100 | 90...100 |
22,4 | - | - | 100 | 90...100 | 90...100 | 82...94 |
16 | - | 100 | 90...100 | 73...90 | 70...86 | 72...88 |
11,2 | 100 | 90...100 | - | - | - | - |
8 | 90...100 | 75...85 | 61...82 | 42...61 | 38...58 | 54...74 |
4 | 56...78 | 52...66 | 39...64 | 28...45 | 27...43 | 37...60 |
2 | 38...55 | 35...50 | 27...48 | 20...35 | 19...34 | 22...47 |
0,125 | 9...18 | 8...16 | 8...15 | 5...10 | 3...8 | 3...12 |
0,063 | 7...11 | 5...10 | 7...11 | 3...7 | 2...5 | 2...7 |
Art. 46
Zonele de granulozitate reprezentând limitele impuse pentru curbele de granulozitate ale amestecurilor de agregate naturale şi filer sunt conform:
- tabelului 13 - pentru mixturile asfaltice tip beton asfaltic destinate straturilor de uzură/rulare şi legătură şi pentru mixturile asfaltice tip anrobat bituminos destinate straturilor de bază;
- tabelului 14 - pentru mixturile asfaltice stabilizate;
- tabelului 15 - pentru mixturile asfaltice drenante.
Tabelul 14 - Limitele procentuale şi zona de granulozitate pentru mixturile asfaltice stabilizate
Nr. crt. | Caracteristica | Strat de uzură | |
MAS 11,2 | MAS 16 | ||
1. | Fracţiuni de agregate naturale din amestecul total | ||
1.1. | Filer şi fracţiuni din nisipuri sub 0,125 mm, % | 9... 13 | 10... 14 |
1.2. | Filer şi fracţiunea 0,125... 4 mm, % | Diferenţa până la 100 | |
1.3. | Cribluri cu dimensiunea peste 4 mm, % | 58... 70 | 63... 75 |
2. | Granulozitate | ||
Mărimea ochiului sitei | treceri, % | ||
22,4 | - | 100 | |
16 | 100 | 90... 100 | |
11,2 | 90... 100 | 71... 81 | |
8 | 50... 65 | 44... 59 | |
4 | 30... 42 | 25... 37 | |
2 | 20... 30 | 17... 25 | |
0,125 | 9... 13 | 10... 14 | |
0,063 | 8... 12 | 9... 12 | |
Tabelul 15 - Zona de granulozitate a mixturilor asfaltice drenante MADr 16*
Site cu ochiuri pătrate, mm | Treceri, % |
22.4 | 100 |
16 | 90... 100 |
2 | 8... 12 |
0,063 | 2... 4 |
___
*Limitele sunt orientative; se va urmări respectarea condiţiilor din tabelele 17 şi 22.
Art. 47
Conţinutul optim de liant se stabileşte prin studii preliminare de laborator de către un laborator de specialitate autorizat/acreditat, ţinând cont de valorile precizate în tabelul 16. În cazul în care din studiul de dozaj rezultă un procent optim de liant în afara limitei din tabelul 16, acesta va putea fi acceptat cu aprobarea proiectantului şi a beneficiarului.
Tabelul 16 - Conţinutul optim de liant
Tipul stratului | Tipul mixturii asfaltice | Conţinut de liant min. % în mixtură (raportat la densitatea medie a agregatelor de 2650 kg/m3) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uzură (rulare) | MAS 11,2 | 6,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MAS 16 | 5,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BA 8 BAPC 8 | 6,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BA 11,2 BAPC 11,2 | 6,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BA 16 | 5,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BAPC 16 | 5,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MADr 16 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legătură (binder) | BAD 22,4 BADPC 22,4 BADPS 22,4 | 4,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bază | AB 22,4 ABPC 22,4 AB 31,5 ABPC 31,5 ABPS 31,5 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2)Pentru alte valori ale masei volumice a agregatelor, limitele conţinutului minim de bitum se calculează prin corecţia cu un coeficient a = 2,650/d, unde d este masa volumică reală (declarată de producător şi verificată de laboratorul antreprenorului) a agregatelor, inclusiv filerul (media ponderată conform fracţiunilor utilizate la compoziţie), în kg/m3, şi se determină conform SR EN 1097-6.
Art. 56
Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice de tip beton asfaltic şi anrobat bituminos şi mixtură asfaltică drenantă trebuie să se încadreze între limitele din tabelele 17, 18, 19 şi 20.
Art. 57
(1)Caracteristicile Marshall ale mixturilor asfaltice se determină conform SR EN 12697-6 şi SR EN 12697-34 şi vor respecta condiţiile din tabelul 17.
(2)Absorbţia de apă se va determina conform metodei din anexa B, care face parte integrantă din prezentul normativ.
(3)Sensibilitatea la apă se va determina conform SR EN 12697-12, metoda A, şi SR EN 12697-23, conform condiţiilor din tabelul 17.
Tabelul 17 - Caracteristici fizico-mecanice determinate prin încercări pe cilindri Marshall
Nr. crt. | Tipul mixturii asfaltice | Caracteristici pe epruvete cilindrice tip Marshall | ||||
Stabilitate la 60° C, KN* | Indice de curgere, mm** | Raport S/I, min. KN/mm* | Absorbţia de apă, % vol. | Sensibilitate la apă, % | ||
1. | Beton asfaltic | 6,5... 13 | 1,5... 4,0 | 1,6 | 1,5... 5,0 | min. 80 |
2. | Mixtură asfaltică drenantă | 5,0... 15 | 1,5... 4,0 | 2,1 | - | min. 60 |
3. | Beton asfaltic deschis | 5,0... 13 | 1,5... 4,0 | 1,2 | 1,5... 6,0 | min. 80 |
4. | Anrobat bituminos | 6,5... 13 | 1,5... 4,0 | 1,6 | 1,5... 6,0 | min. 80 |
___
*Valorile maxime nu se aplică pentru mixturile cu bitum modificat.
**Valorile minime nu se aplică pentru mixturile cu bitum modificat.Nr. crt. | Caracteristică | Mixtură asfaltică pentru stratul de uzură | |
Clasă tehnică drum | I-II | III-IV | |
Categorie tehnică stradă | I | II-III | |
1. | Caracteristici pe cilindrii confecţionaţi la presa giratorie | ||
1.1. | Volum de goluri la 80 giraţii, % max. | 5,0 | 6,0 |
1.2. | Rezistenţa la deformaţii permanente (fluaj dinamic) - deformaţia la 50° C, 300 KPa şi 10.000 impulsuri, pm/m, max. - viteza de deformaţie la 50° C, 300 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m/ciclu, max. | 20.000 1,0 | 30.000 2,0 |
1.3. | Modulul de rigiditate la 20° C, 124 ms, MPa, min. | 4.200 | 4.000 |
2. | Caracteristici pe plăci confecţionate în laborator sau pe carote din îmbrăcăminte | ||
2.1. | Rezistenţa la deformaţii permanente, 60° C (ornieraj) - viteza de deformaţie la ornieraj, mm/1.000 cicluri, max. - adâncimea făgaşului,% din grosimea iniţială a probei, max. | 0,3 5,0 | 0,5 7,0 |
Nr. crt. | Caracteristică | Mixtură asfaltică pentru stratul de legătură | |
Clasă tehnică drum | I-II | III-IV | |
Categorie tehnică stradă | I | II-III | |
1. | Caracteristici pe cilindrii confecţionaţi la presa giratorie | ||
1.1. | Volum de goluri, la 120 giraţii,% maxim | 9,5 | 10,5 |
1.2. | Rezistenţa la deformaţii permanente (fluaj dinamic) - deformaţia la 40° C, 200 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m, max. - viteza de deformaţie la 40° C, 200 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m/ciclu, max. | 20.000 2,0 | 30.000 3,0 |
1.3. | Modulul de rigiditate la 20°C, 124 ms, MPa, min. | 5.000 | 4.500 |
1.4. | Rezistenţa la oboseală, proba cilindrică solicitată la întindere indirectă: număr minim de cicluri până la fisurare la 15° C | 400.000 | 300.000 |
2. | Rezistenţa la oboseală, epruvete trapezoidale sau prismatice, | 150 | 100 |
Nr. crt. | Caracteristică | Mixtură asfaltică pentru stratul de bază | |
Clasă tehnică drum | I-II | III-IV | |
Categorie tehnică stradă | I | II-III | |
1. | Caracteristici pe cilindrii confecţionaţi la presa giratorie | ||
1.1. | Volum de goluri, la 120 giraţii, % maxim | 9 | 10 |
1.2. | Rezistenţa la deformaţii permanente (fluaj dinamic) - deformaţia la 40° C, 200 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m, maxim - viteza de deformaţie la 40° C, 200 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m/ciclu, maxim | 20.000 2,0 | 30.000 3,0 |
1.3. | Modulul de rigiditate la 20° C, 124 ms, MPa, minim | 6.000 | 5.600 |
1.4. | Rezistenţa la oboseală, proba cilindrică solicitată la întindere indirectă: Număr minim de cicluri până la fisurare la 15° C | 500.000 | 400.000 |
2. | Rezistenţa la oboseală, epruvete trapezoidale sau prismatice | 150 | 100 |
Nr. crt. | Caracteristica | |
1. | Volum de goluri pe cilindri Marshall, % | 3-4 |
2. | Volum de goluri umplut cu bitum, % | 77...83 |
3. | Test Shellenberg, % max. | 0,2 |
4. | Sensibilitate la apă, % min. | 80 |
Art. 61
În cazul în care mixtura pentru stratul de uzură va fi o mixtură drenantă, aceasta va îndeplini condiţiile din tabelele 17 şi 22.
Tabelul 22 - Caracteristici specifice ale mixturilor asfaltice drenante
Nr. crt. | Caracteristica | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Volum de goluri pe cilindri Marshall, %, min. | 12-20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Pierdere de material, SR EN 12697-17, %, max. | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 65
Încercările de laborator efectuate pentru verificarea compactării constau în determinarea densităţii aparente şi a absorbţiei de apă pe plăcuţe (100 x 100 mm) sau pe carote cilindrice cu diametrul de 100 mm, netulburate (media a trei determinări), la cel puţin două zile după aşternere.
Art. 66
Condiţiile tehnice pentru absorbţia de apă şi gradul de compactare a straturilor din mixturi asfaltice, cuprinse în prezentul normativ, vor fi conforme cu valorile din tabelul 23.
Tabelul 23 - Caracteristicile straturilor din mixturi asfaltice
Nr. crt. | Tipul stratului | Absorbţia de apă, | Gradul de compactare, | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Mixtură asfaltică stabilizată | 2... 6 | 97 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Mixtură asfaltică drenantă | - | 97 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Beton asfaltic | 2... 5 | 97 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Beton asfaltic deschis | 3... 8 | 96 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Anrobat bituminos | 2... 8 | 97 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 67
Rezistenţa la deformaţii permanente a stratului de uzură executat din mixturi asfaltice se va verifica conform standardului de încercare pe minimum două probe prelevate de la staţie/aşternere sau pe carote cu diametrul de 200 mm prelevate din stratul executat, la cel puţin două zile după aşternere.
Art. 70
La stabilirea grosimii straturilor realizate din mixturi asfaltice se va avea în vedere asigurarea unei grosimi minime de 2,5 x dimensiunea maximă a granulei de agregat utilizate. Nu se admit abateri în minus faţă de grosimea prevăzută în proiect pentru grosimea totală a straturilor asfaltice proiectate.
Tabelul 24 - Elementele geometrice şi abaterile-limită pentru straturile bituminoase executate
Nr. crt. | Elemente geometrice | Condiţii de admisibilitate | Abateri-limită locale admise la elementele geometrice | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Grosimea minimă a stratului compactat, conform SR EN 12697-36 | - Nu se admit abateri în minus faţă de grosimea prevăzută în proiect pentru stratul de uzură. - Pentru straturile de legătură şi de bază se pot accepta toleranţe de +/- 5% din grosimea stratului pe maximum 10% din punctele de măsură (abateri locale) cu respectarea condiţiei precizate la alin. 1. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- strat de uzură | 4 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- strat de legătură | 6 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- strat de bază 22,4 | 6 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- strat de bază 31,5 | 8 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Lăţimea părţii carosabile | Profil transversal proiectat | +/- 20 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Profilul transversal | +/- 5,0 mm faţă de cotele profilului adoptat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- în aliniament | - sub formă acoperiş | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- în curbe şi zone aferente | - conform STAS 863 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- cazuri speciale | - pantă unică | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Profil longitudinal, în cazul drumurilor noi, declivitatea, % maxim | +/- 5,0 mm faţă de cotele profilului proiectat, cu condiţia respectării pasului de proiectare adoptat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- autostrăzi | - conform PD 162 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- DN | - conform STAS 863 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- drumuri/străzi | - conform STAS 10144/3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 72
(1)Determinarea caracteristicilor suprafeţei straturilor executate din mixturi asfaltice se efectuează pentru:
- strat uzură (rulare) - cu maximum 45 de zile înainte de recepţia la terminarea lucrărilor şi la sfârşitul perioadei de garanţie;
- strat de legătură şi strat bază - înainte de aşternerea stratului următor (superior).
Tabelul 25 - Caracteristicile suprafeţei straturilor bituminoase executate
Nr. crt. | Caracteristica | Condiţii de admisibilitate* | Metoda de încercare | |
Strat | Uzură (rulare) | Legătură, bază | ||
1. | Planeitatea în profil longitudinal, prin măsurarea cu echipamente omologate Indice de planeitate, IRI, m/km: | - Reglementări tehnice în vigoare privind măsurarea indicelui de planeitate - Prelucrarea măsurătorilor se va face din 100 în 100 m, iar în cazul sectoarelor cu denivelări mari se vor determina punctele de maxim din 10 în 10 m, având un caracter informativ. | ||
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | < = 1,5 | < = 2,5 | ||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | < = 2,0 | < = 2,5 | ||
- drumuri de clasă tehnică IV/străzi de categorie tehnică III | < = 2,5 | <= 2,5 | ||
- drumuri de clasă tehnică V/străzi de categorie tehnică IV | < = 3,0 | < = 3,0 | ||
2. | Planeitatea în profil longitudinal, sub dreptarul de 3 m Denivelări admisibile, mm: | SR EN 13036-7 - Nu este obligatorie la drumurile pe care s-a determinat IRI cu profilometru de mare randament - APL. | ||
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | < =3 | < =4 | ||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | < =4 | < = 5 | ||
- drumuri de clasă tehnică IV-V/străzi de categorie tehnică III-IV | < = 5 | < = 5 | ||
3. | Planeitatea în profil transversal, mm | < = 2,0 | < =2,0 | SR EN 13036-7 |
4.1. | Adâncimea medie a macrotexturii, adâncime textură, mm: | - | SR EN ISO 13473-1 sau SR EN 13036-1 | |
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | > = 1,1 | |||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | > = 0,8 | |||
- drumuri de clasă tehnică IV-V/străzi de categorie tehnică III-IV | > = 0,6 | |||
4.2. | Coeficient de frecare (microGT): | - | AND 606 | |
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | > = 0,62 | |||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | > = 0,57 | |||
- drumuri de clasă tehnică IV-V/străzi de categorie tehnică III-IV | > = 0,52* | |||
4.3. | Aderenţa suprafeţei - unităţi PTV | - | SR EN 13036-4 - Nu este obligatorie la drumurile pe care s-a determinat cu echipament de mare randament - Griptester. | |
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | > = 75 | |||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | > = 70 | |||
- drumuri de clasă tehnică IV-V/străzi de categorie tehnică III-IV | > = 65** | |||
5. | Omogenitate. Aspectul suprafeţei | Vizual: Aspect fără degradări sub formă de exces de bitum, fisuri, zone poroase, deschise, şlefuite | ||
___
*Având în vedere corelarea dintre unităţile PTV şi microGT prevăzută în Normativul AND 606 - art. 3.4.7, se poate considera ca admisibilă valoarea diminuată a coeficientului de frecare corespunzătoare.
**Se pot considera ca admisibile şi valorile diminuate cu incertitudinea de măsurare precizată în standard (se scade abaterea standard şi se consideră valoarea rotunjită la unităţi).
(2)Pentru verificarea aderenţei se vor determina atât aderenţa prin metoda cu pendulul SRT sau coeficientul de frecare (cu Griptester), cât şi adâncimea medie a macrotexturii.
(3)Aderenţa suprafeţei cu pendulul SRT se determină pe fiecare bandă, alegând minimum 1 sector reprezentativ pe 1 km de drum sau stradă. Pentru o lungime mai mică sau egală cu 1 km de drum executat, pe fiecare sector se aleg 5 secţiuni, situate la distanţa de 5-10 m între ele, pentru care se determină aderenţa, în puncte situate la un metru de marginea părţii carosabile (pe urma roţii) şi la o jumătate de metru de ax (pe urma roţii). Determinarea aderenţei cu pendulul se va efectua în acelaşi loc în care s-a aplicat metoda volumetrică MTD (adâncimea macrotexturii).
(1)Temperaturile agregatelor naturale, ale bitumului şi ale mixturii asfaltice la ieşirea din malaxor se stabilesc în funcţie de tipul liantului, conform tabelului 26 (sau conform specificaţiilor producătorului), cu observaţia că temperaturile maxime se aplică în toate punctele instalaţiei de prepararea mixturilor asfaltice şi temperaturile minime se aplică la livrare.
Tabelul 26 - Temperaturi la prepararea mixturii asfaltice
Tip bitum | Bitum | Agregate | Betoane asfaltice | Mixturi asfaltice stabilizate | Mixturi asfaltice drenante | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mixtura asfaltică la ieşirea din malaxor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Temperatura, °C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
35/50 | 150-170 | 140-190 | 150-190 | 160-200 | 150-180 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
50/70 | 150-170 | 140-190 | 140-180 | 150-190 | 140-175 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
70/100 | 150-170 | 140-190 | 140-180 | 140-180 | 140-170 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 83
(1)Aşternerea mixturilor asfaltice cu bitum rutier se va executa la temperaturi ale stratului-suport şi la temperatura exterioară de minimum 10°C, pe o suprafaţă curată şi uscată.
(2)În cazul utilizării aditivilor care cresc lucrabilitatea mixturilor asfaltice la temperaturi scăzute, aşternerea mixturilor cu bitum rutier se poate executa la temperaturi ale stratului-suport de minimum 5°C, pe o suprafaţă curată şi uscată.
Art. 84
În cazul mixturilor asfaltice cu bitum modificat cu polimeri, aşternerea mixturilor asfaltice se va executa la temperaturi ale stratului-suport şi la temperatura exterioară de minimum 15°C, pe o suprafaţă curată şi uscată.Liant | Temperatura mixturii asfaltice la aşternere °C, min. | Temperatura mixturii asfaltice la compactare °C, min. | |
început | sfârşit | ||
Bitum rutier | |||
35/50 50/70 70/100 | 150 140 140 | 145 140 135 | 110 110 100 |
Bitum modificat cu polimeri | |||
25/55 45/80 40/100 | 165 160 155 | 160 155 150 | 120 120 120 |

Tipul stratului | Ateliere de compactare | ||
A | B | ||
Compactor ou pneuri de 160 kN | Compactor cu rulouri netede de 120 kN | Compactor cu rulouri netede de 120 kN | |
Număr de treceri minime | |||
Uzură | 10 | 4 | 12 |
Legătură | 12 | 4 | 14 |
Bază | 12 | 4 | 14 |
Art. 106
Controlul procesului tehnologic de preparare şi punere în operă a mixturii asfaltice constă în următoarele operaţii:
1.Controlul reglajului instalaţiei de preparare a mixturii asfaltice:
- funcţionarea corectă a dispozitivelor de cântărire sau de dozare volumetrică: la începutul fiecărei zile de lucru;
- funcţionarea corectă a predozatoarelor de agregate naturale: zilnic.
2.Controlul regimului termic de preparare a mixturii asfaltice:
- temperatura liantului la introducerea în malaxor: permanent;
- temperatura agregatelor naturale uscate şi încălzite la ieşirea din uscător: permanent;
- temperatura mixturii asfaltice la ieşirea din malaxor: permanent.
3.Controlul procesului tehnologic de execuţie a stratului bituminos:
- pregătirea stratului-suport: zilnic, la începerea lucrării pe sectorul respectiv;
- temperatura exterioară: zilnic, la începerea lucrării pe sectorul respectiv;
- temperatura mixturii asfaltice la aşternere şi compactare: cel puţin de două ori pe zi la compactare, cu respectarea metodologiei impuse de SR EN 12697-13;
- modul de execuţie a rosturilor: zilnic;
- tehnologia de compactare (atelier de compactare, număr de treceri): zilnic.
4.Verificarea respectării compoziţiei mixturii asfaltice conform amestecului prestabilit (dozajul de referinţă) se va efectua după cum urmează:
- granulozitatea amestecului de agregate naturale şi filer la ieşirea din malaxor, înainte de adăugarea liantului (şarja albă), conform SR EN 12697-2: zilnic sau ori de câte ori se observă o calitate necorespunzătoare a mixturilor asfaltice;
- conţinutul minim obligatoriu de materiale concasate: la începutul fiecărei zile de lucru;
- compoziţia mixturii asfaltice (compoziţia granulometrică - conform SR EN 12697-2 şi conţinutul de bitum - conform SR EN 12697-1) prin extracţii, pe probe de mixtură prelevate de la malaxor sau aşternere: zilnic.
5.Verificarea calităţii mixturii asfaltice se va realiza prin analize efectuate de un laborator autorizat pe probe de mixtură asfaltică, astfel:
- compoziţia mixturii asfaltice, care trebuie să corespundă compoziţiei stabilite prin studiul preliminar de laborator;
- caracteristicile fizico-mecanice, care trebuie să se încadreze între limitele din prezentul normativ (vezi tabelul 30).
Volumul de goluri se va verifica pe parcursul execuţiei pe epruvete Marshall şi se va raporta la limitele din tabelele 21 şi 22, în funcţie de tipul mixturii asfaltice preparate.
Abaterile compoziţiei mixturilor asfaltice faţă de amestecul de referinţă prestabilit (dozaj) sunt indicate în tabelul 29.
Tabelul 29 - Abateri faţă de dozajul optim
Abateri admise faţă de dozajul optim, în valoare absolută | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Agregate Treceri pe sita de: (mm) | 31,5 | +/- 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22,4 | +/- 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | +/- 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11,2 | +/- 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | +/- 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | +/- 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | +/- 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0,125 | +/- 1,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0,063 | +/- 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bitum | +/- 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 107
Tipurile de încercări şi frecvenţa acestora, în funcţie de tipul de mixtură şi clasa tehnică a drumului, sunt prezentate în tabelul 30, în corelare cu SR EN 13108-20.
Tabelul 30 - Tipul şi frecvenţa încercărilor realizate pe mixturi asfaltice
Nr. crt. | Natura controlului/încercării şi frecvenţa încercării | Caracteristici verificate şi limite de încadrare | Tipul mixturii asfaltice | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Încercări iniţiale de tip (validarea în laborator) | conform tabelului 17 | Toate tipurile de mixturi asfaltice destinate stratului de uzură, de legătură şi de bază, cu excepţia mixturilor asfaltice stabilizate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
conform tabelului 18 | Toate tipurile de mixturi asfaltice destinate stratului de uzură, cu excepţia mixturilor drenante, pentru drumuri de clasă tehnică I, II, III, IV şi străzi de categorie tehnică I, II, III | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
conform tabelelor 19 şi 20 | Toate tipurile de mixturi asfaltice destinate stratului de legătură şi de bază, conform prevederilor din acest normativ, pentru drumuri de clasă tehnică I, II, III, IV şi străzi de categorie tehnică I, II, III | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
conform tabelului 21 | Mixturile asfaltice stabilizate, indiferent de clasa tehnică a drumului | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
conform tabelului 22 | Mixturile asfaltice drenante, indiferent de clasa tehnică a drumului | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Încercări iniţiale de tip (validarea în producţie) | idem punctul 1 | La transpunerea pe staţia de asfalt a dozajelor proiectate în laborator vor fi prelevate probe pe care se vor reface toate încercările prevăzute la pct. 1 din acest tabel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
compoziţia mixturii conform art. 106 pct. 4 şi 5 | La transpunerea pe staţia de asfalt a dozajelor proiectate în laborator se va verifica respectarea dozajului de referinţă. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Verificarea caracteristicilor mixturii asfaltice prelevate în timpul execuţiei: - frecvenţa 1/400 tone mixtură asfaltică fabricată sau 1/700 tone mixtură fabricată în cazul staţiilor cu productivitate mai mare de 80 tone/oră, dar cel puţin o dată pe zi | compoziţia mixturii conform art. 106 pct. 4 şi 5 | Toate tipurile de mixtură asfaltică pentru stratul de uzură, de legătură şi de bază | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
caracteristici fizico-mecanice pe epruvete Marshall conform tabelului 17 | Toate tipurile de mixturi asfaltice destinate stratului de uzură, de legătură şi de bază, cu excepţia mixturilor asfaltice stabilizate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
conform tabelului 21 | Mixturi asfaltice stabilizate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
caracteristici fizico-mecanice pe epruvete Marshall conform tabelului 17 şi volum de goluri pe cilindri Marshall conform tabelului 22 | Mixturi asfaltice drenante | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Verificarea calităţii stratului executat: - o verificare pentru fiecare 10.000 m2 executaţi; - min. 1/lucrare, în cazul lucrărilor cu suprafaţă mai mică de 10.000 m2 | conform tabelului 23 | Toate tipurile de mixtură asfaltică pentru stratul de uzură, de legătură şi de bază | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Verificarea rezistenţei stratului la deformaţii permanente pentru stratul executat: - o verificare pentru fiecare 20.000 m2 executaţi, în cazul drumurilor/străzilor cu mai mult de două benzi pe sens; - o verificare pentru fiecare 10.000 m2 executaţi, în cazul drumurilor/străzilor cu cel mult două benzi pe sens; - min. 1/lucrare, în cazul lucrărilor cu suprafaţa mai mică de 10.000 m2 | conform tabelului 18 pentru rata de ornieraj şi/sau adâncime făgaş, cu respectarea art. 67 şi 68 | Toate tipurile de mixtură asfaltică destinate stratului de uzură, pentru drumuri de clasă tehnică I, II şi III şi străzi de categorie tehnică I, II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | Verificarea modulului de rigiditate: - o verificare pentru fiecare 20.000 m2 executaţi, în cazul drumurilor/străzilor cu mai mult de două benzi pe sens; - o verificare pentru fiecare 10.000 m2 executaţi, în cazul drumurilor/străzilor cu cel mult două benzi pe sens; - min. 1/lucrare, în cazul lucrărilor cu suprafaţa mai mică de 10.000 m2 | conform tabelului 20 | Toate tipurile de mixtură asfaltică destinate stratului de bază, pentru drumuri de clasă tehnică I, II şi III şi străzi de categorie tehnică I, II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. | Verificarea elementelor geometrice ale stratului executat | conform tabelului 24 | Toate straturile executate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. | Verificarea caracteristicilor suprafeţei stratului executat | conform tabelului 25 | Toate straturile executate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. | Verificări suplimentare în situaţii cerute de comisia de recepţie (beneficiar): - frecvenţa: 1 set carote pentru fiecare solicitare | conform solicitării comisiei de recepţie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 108
(1)Verificarea calităţii straturilor se efectuează prin prelevarea de epruvete, conform SR EN 12697-27, astfel:
- carote diametrul 200 mm pentru determinarea rezistenţei la ornieraj;
- carote diametrul 100 mm sau plăci de min. (400 x 400 mm) sau carote de diametrul 200 mm (în suprafaţă echivalentă cu a plăcii menţionate anterior) pentru determinarea grosimii straturilor, a gradului de compactare şi absorbţiei de apă, precum şi, la cererea beneficiarului, a compoziţiei.
(2)Epruvetele se prelevează în prezenţa delegaţilor antreprenorului, beneficiarului şi consultantului/dirigintelui de şantier, la aproximativ 1 m de la marginea părţii carosabile, încheindu-se un proces-verbal în care se va nota, informativ, grosimea straturilor prin măsurarea cu o riglă gradată. Grosimea straturilor, măsurată în laborator, conform SR EN 12697-36, se va înscrie în raportul de încercare.
(3)Zonele care se stabilesc pentru prelevarea probelor sunt identificate de către delegaţii antreprenorului, beneficiarului şi consultantului/dirigintelui de şantier din sectoarele cele mai defavorabile.
(2)Nu se admit abateri în minus faţă de abaterile prevăzute la art. 70, condiţie obligatorie pentru promovarea lucrărilor la recepţie. În situaţia în care grosimea proiectată nu este respectată, stratul se reface conform proiectului.
Art. 113
(1)Recepţia la terminarea lucrărilor se efectuează de către beneficiar conform Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 273/1994, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform Hotărârii Guvernului nr. 845/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare de interes naţional, conform prevederilor contractuale.
(2)Comisia de recepţie examinează lucrările executate în conformitate cu documentaţia tehnică aprobată, proiect de execuţie, caiet de sarcini, precum şi determinări necesare în vederea realizării recepţiei la terminarea lucrării, după cum urmează:
a)verificarea elementelor geometrice - conform tabelului 24:
- grosimea;
- lăţimea părţii carosabile;
- profil transversal şi longitudinal;
b)planeitatea suprafeţei de rulare - conform tabelului 25;
c)rugozitate - conform tabelului 25;
d)capacitate portantă - conform normativului CD 155, pentru lucrări de ranforsare, reabilitare, precum şi construcţii noi de drumuri, autostrăzi şi străzi;
e)rapoarte de încercare pe carote, prelevate din straturile executate - conform tabelului 30.
Art. 114
Recepţia finală se va efectua conform Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 273/1994, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform Hotărârii Guvernului nr. 845/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare de interes naţional, conform prevederilor contractuale, după expirarea perioadei de garanţie.
Art. 117
În vederea efectuării recepţiei finale pentru lucrări de ranforsare, reabilitare, precum şi construcţii noi de drumuri, autostrăzi şi străzi, se vor prezenta măsurători de planeitate, rugozitate şi capacitate portantă efectuate la sfârşitul perioadei de garanţie.
Interpretarea rezultatelor pentru comportarea în perioada de garanţie se face conform normativului CD 155, considerând acceptabil pentru starea tehnică indicativul minim «BUNĂ».
Art. 118
În vederea recepţiei finale pentru lucrări de întreţinere periodică, se vor prezenta măsurători de planeitate şi rugozitate efectuate la sfârşitul perioadei de garanţie.
Interpretarea rezultatelor pentru comportarea în perioada de garanţie se face conform normativului CD 155, considerând acceptabil pentru starea tehnică indicativul minim «BUNĂ».
ANEXA nr. 2:ANEXA B: Determinarea absorbţiei de apă
(normativă)
Absorbţia de apă este cantitatea de apă absorbită de golurile accesibile din exterior ale unei epruvete din mixtură asfaltică, la menţinerea în apă sub vid, şi se exprimă în procente din masa sau volumul iniţial al epruvetei.
1.B1 Aparatură:
a)etuvă;
b)balanţă hidrostatică cu sarcină maximă de 2 kg cu clasa de precizie III;
c)aparat pentru determinarea absorbţiei de apă, alcătuit dintr-un vas de absorbţie (exsicator de vid); pompă de vid (trompă de apă); vacuumetru cu mercur; vas de siguranţă şi tuburi de legătură din cauciuc între părţile componente. Pompa de vid trebuie să asigure evacuarea aerului în aşa fel încât să se realizeze o presiune scăzută de 15-20 mm Hg după circa 30 de minute.
2.B2 Modul de lucru
Determinarea se efectuează pe epruvete sub formă de cilindri Marshall confecţionate în laborator, precum şi pe plăcuţe sau carote prelevate din îmbrăcămintea bituminoasă.
Confecţionarea epruvetelor se realizează conform SR EN 12697-30. Epruvetele din îmbrăcămintea bituminoasă se usucă în aer la temperatura de maximum 20°C până la masă constantă.
NOTĂ:
Masa constantă se consideră când două cântăriri succesive la interval de minimum 4 ore diferă între ele cu mai puţin de 0,1%.
Epruvetele astfel pregătite pentru încercare se cântăresc în aer (mu), după care se menţin timp de 1 oră în apă, la temperatura de 20°C +/- 1°C, se scot din apă, se şterg cu o ţesătură umedă şi se cântăresc în aer (m1) şi apoi în apă (m2).
Diferenţa dintre aceste două cântăriri raportată la densitatea apei reprezintă volumul iniţial al epruvetei:
V = (m1 - m2) / Rhow (cm3)
Epruvetele sunt introduse apoi în vasul de absorbţie (exsicatorul de vid) umplut cu apă la temperatura de 20°C +/- 1°C, se aşază capacul de etanşare şi se pune în funcţiune evacuarea aerului, astfel ca după circa 30 de minute să se obţină un vid între 15-20 mm Hg. Vidul se întrerupe după 3 ore, dar epruvetele se menţin în continuare în apă la temperatura de 20°C +/- 1°C timp de 2 ore la presiune atmosferică.
Epruvetele se scot apoi din apă, se şterg cu o ţesătură umedă şi se cântăresc în aer (m3) şi în apă (m4).
Diferenţa între aceste două cântăriri raportată la densitatea apei reprezintă volumul final al epruvetelor:
V1 = (m3 - m4) / Rhow (cm3)
3.B3 Calcul
Absorbţia de apă, exprimată în procente, se poate calcula în două moduri cu următoarele relaţii de calcul:
a)în cazul în care volumul iniţial (V) al epruvetelor este mai mare ca volumul final (V1):
- absorbţia de apă (Am) raportată la masa epruvetei:
Am = [(m3 - mu) / mu] x 100 (%)
- absorbţia de apă (Av) raportată la volumul epruvetei:
Av = [(m3 - mu) / (m1 - m2)] x 100 (%)
b)în cazul în care volumul final (V1) este mai mare decât volumul iniţial (V):
- absorbţia de apă (Am) raportată la masa epruvetei:
Am = {{(m3 - mu) - [(m3 - m4) - (m1 - m2)} / mu} x 100 (%)
- absorbţia de apă (Av) raportată la volumul epruvetei:
Av = {{(m3 - mu) - [(m3 - m4) - (m1 - m2)} / (m1 - m2)} x 100 (%),
în care:
mu - masa epruvetei după uscare, cântărită în aer, în grame;
m1 - masa epruvetei după 1 oră de menţinere în apă, cântărită în aer, în grame;
m2 - masa epruvetei după 1 oră de menţinere în apă, cântărită în apă, în grame;
m3 - masa epruvetei, după 3 ore în vid şi alte 2 ore la presiune atmosferică, cântărită în aer, în grame;
m4 - masa epruvetei după 3 ore în vid şi alte 2 ore la presiune atmosferică, cântărită în apă, în grame;
Rhow - densitatea apei, în grame pe centimetru cub, calculată cu formula:
Rhow = 1,00025205 + (7,59 x t - 5,23 x t2) / 106 (g/cm3),
unde t este temperatura apei în °C.
Abaterea valorilor individuale faţă de medie nu trebuie să fie mai mare de +/- 0,5% (procente în valoare absolută).Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (2)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (2)
- Ordinul 1114/2023 1114/1205 privind modificarea anexei la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, şi al ministrului transporturilor nr. 6.970/1.779/2017 pentru aprobarea reglementării tehnice ''Normativ privind mixturile asfaltice executate la cald. Condiţii tehnice de proiectare, preparare şi punere în operă a mixturilor asfaltice''. Indicativ AND 605-2016
- Ordinul 1779/2017 pentru aprobarea reglementării tehnice ''Normativ privind mixturile asfaltice executate la cald. Condiţii tehnice de proiectare, preparare şi punere în operă a mixturilor asfaltice''. Indicativ AND 605-2016
6 10-6, minim
6 10-6, minim