Secţiunea 3 - Caracteristicile straturilor realizate din mixturi asfaltice - Normativ din 2017 privind mixturile asfaltice executate la cald. Condiţii tehnice de proiectare, preparare şi punere în operă a mixturilor asfaltice''. Indicativ AND 605-2016
M.Of. 126
În vigoare
Art. 65
Încercările de laborator efectuate pentru verificarea compactării constau în determinarea densităţii aparente şi a absorbţiei de apă pe plăcuţe (100 x 100 mm) sau pe carote cilindrice cu diametrul de 100 mm, netulburate (media a trei determinări), la cel puţin două zile după aşternere.
Art. 66
Condiţiile tehnice pentru absorbţia de apă şi gradul de compactare a straturilor din mixturi asfaltice, cuprinse în prezentul normativ, vor fi conforme cu valorile din tabelul 23.
Tabelul 23 - Caracteristicile straturilor din mixturi asfaltice
Nr. crt. | Tipul stratului | Absorbţia de apă, | Gradul de compactare, | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Mixtură asfaltică stabilizată | 2... 6 | 97 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Mixtură asfaltică drenantă | - | 97 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Beton asfaltic | 2... 5 | 97 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Beton asfaltic deschis | 3... 8 | 96 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Anrobat bituminos | 2... 8 | 97 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 67
Rezistenţa la deformaţii permanente a stratului de uzură executat din mixturi asfaltice se va verifica conform standardului de încercare pe minimum două probe prelevate de la staţie/aşternere sau pe carote cu diametrul de 200 mm prelevate din stratul executat, la cel puţin două zile după aşternere.
Art. 70
La stabilirea grosimii straturilor realizate din mixturi asfaltice se va avea în vedere asigurarea unei grosimi minime de 2,5 x dimensiunea maximă a granulei de agregat utilizate. Nu se admit abateri în minus faţă de grosimea prevăzută în proiect pentru grosimea totală a straturilor asfaltice proiectate.
Tabelul 24 - Elementele geometrice şi abaterile-limită pentru straturile bituminoase executate
Nr. crt. | Elemente geometrice | Condiţii de admisibilitate | Abateri-limită locale admise la elementele geometrice | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Grosimea minimă a stratului compactat, conform SR EN 12697-36 | - Nu se admit abateri în minus faţă de grosimea prevăzută în proiect pentru stratul de uzură. - Pentru straturile de legătură şi de bază se pot accepta toleranţe de +/- 5% din grosimea stratului pe maximum 10% din punctele de măsură (abateri locale) cu respectarea condiţiei precizate la alin. 1. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- strat de uzură | 4 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- strat de legătură | 6 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- strat de bază 22,4 | 6 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- strat de bază 31,5 | 8 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Lăţimea părţii carosabile | Profil transversal proiectat | +/- 20 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Profilul transversal | +/- 5,0 mm faţă de cotele profilului adoptat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- în aliniament | - sub formă acoperiş | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- în curbe şi zone aferente | - conform STAS 863 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- cazuri speciale | - pantă unică | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Profil longitudinal, în cazul drumurilor noi, declivitatea, % maxim | +/- 5,0 mm faţă de cotele profilului proiectat, cu condiţia respectării pasului de proiectare adoptat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- autostrăzi | - conform PD 162 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- DN | - conform STAS 863 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- drumuri/străzi | - conform STAS 10144/3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 72
(1)Determinarea caracteristicilor suprafeţei straturilor executate din mixturi asfaltice se efectuează pentru:
- strat uzură (rulare) - cu maximum 45 de zile înainte de recepţia la terminarea lucrărilor şi la sfârşitul perioadei de garanţie;
- strat de legătură şi strat bază - înainte de aşternerea stratului următor (superior).
Tabelul 25 - Caracteristicile suprafeţei straturilor bituminoase executate
Nr. crt. | Caracteristica | Condiţii de admisibilitate* | Metoda de încercare | |
Strat | Uzură (rulare) | Legătură, bază | ||
1. | Planeitatea în profil longitudinal, prin măsurarea cu echipamente omologate Indice de planeitate, IRI, m/km: | - Reglementări tehnice în vigoare privind măsurarea indicelui de planeitate - Prelucrarea măsurătorilor se va face din 100 în 100 m, iar în cazul sectoarelor cu denivelări mari se vor determina punctele de maxim din 10 în 10 m, având un caracter informativ. | ||
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | < = 1,5 | < = 2,5 | ||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | < = 2,0 | < = 2,5 | ||
- drumuri de clasă tehnică IV/străzi de categorie tehnică III | < = 2,5 | <= 2,5 | ||
- drumuri de clasă tehnică V/străzi de categorie tehnică IV | < = 3,0 | < = 3,0 | ||
2. | Planeitatea în profil longitudinal, sub dreptarul de 3 m Denivelări admisibile, mm: | SR EN 13036-7 - Nu este obligatorie la drumurile pe care s-a determinat IRI cu profilometru de mare randament - APL. | ||
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | < =3 | < =4 | ||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | < =4 | < = 5 | ||
- drumuri de clasă tehnică IV-V/străzi de categorie tehnică III-IV | < = 5 | < = 5 | ||
3. | Planeitatea în profil transversal, mm | < = 2,0 | < =2,0 | SR EN 13036-7 |
4.1. | Adâncimea medie a macrotexturii, adâncime textură, mm: | - | SR EN ISO 13473-1 sau SR EN 13036-1 | |
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | > = 1,1 | |||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | > = 0,8 | |||
- drumuri de clasă tehnică IV-V/străzi de categorie tehnică III-IV | > = 0,6 | |||
4.2. | Coeficient de frecare (microGT): | - | AND 606 | |
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | > = 0,62 | |||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | > = 0,57 | |||
- drumuri de clasă tehnică IV-V/străzi de categorie tehnică III-IV | > = 0,52* | |||
4.3. | Aderenţa suprafeţei - unităţi PTV | - | SR EN 13036-4 - Nu este obligatorie la drumurile pe care s-a determinat cu echipament de mare randament - Griptester. | |
- drumuri de clasă tehnică I-II/străzi de categorie tehnică I | > = 75 | |||
- drumuri de clasă tehnică III/străzi de categorie tehnică II | > = 70 | |||
- drumuri de clasă tehnică IV-V/străzi de categorie tehnică III-IV | > = 65** | |||
5. | Omogenitate. Aspectul suprafeţei | Vizual: Aspect fără degradări sub formă de exces de bitum, fisuri, zone poroase, deschise, şlefuite | ||
___
*Având în vedere corelarea dintre unităţile PTV şi microGT prevăzută în Normativul AND 606 - art. 3.4.7, se poate considera ca admisibilă valoarea diminuată a coeficientului de frecare corespunzătoare.
**Se pot considera ca admisibile şi valorile diminuate cu incertitudinea de măsurare precizată în standard (se scade abaterea standard şi se consideră valoarea rotunjită la unităţi).
(2)Pentru verificarea aderenţei se vor determina atât aderenţa prin metoda cu pendulul SRT sau coeficientul de frecare (cu Griptester), cât şi adâncimea medie a macrotexturii.
(3)Aderenţa suprafeţei cu pendulul SRT se determină pe fiecare bandă, alegând minimum 1 sector reprezentativ pe 1 km de drum sau stradă. Pentru o lungime mai mică sau egală cu 1 km de drum executat, pe fiecare sector se aleg 5 secţiuni, situate la distanţa de 5-10 m între ele, pentru care se determină aderenţa, în puncte situate la un metru de marginea părţii carosabile (pe urma roţii) şi la o jumătate de metru de ax (pe urma roţii). Determinarea aderenţei cu pendulul se va efectua în acelaşi loc în care s-a aplicat metoda volumetrică MTD (adâncimea macrotexturii).