Secţiunea 2 - Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice - Normativ din 2017 privind mixturile asfaltice executate la cald. Condiţii tehnice de proiectare, preparare şi punere în operă a mixturilor asfaltice''. Indicativ AND 605-2016

M.Of. 126

În vigoare
Versiune de la: 26 Iunie 2023
SECŢIUNEA 2:Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice
Art. 54
Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice se vor determina pe corpuri de probă confecţionate din mixturi asfaltice preparate în laborator pentru stabilirea dozajelor optime (încercări iniţiale de tip) şi pe probe prelevate de la malaxor sau de la aşternere pe parcursul execuţiei, precum şi din straturile îmbrăcăminţilor gata executate.
Art. 55
Prelevarea probelor de mixturi asfaltice pe parcursul execuţiei lucrărilor, precum şi din stratul gata executat se va efectua conform SR EN 12697-27.
Art. 56
Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice de tip beton asfaltic şi anrobat bituminos şi mixtură asfaltică drenantă trebuie să se încadreze între limitele din tabelele 17, 18, 19 şi 20.

Art. 57
(1)Caracteristicile Marshall ale mixturilor asfaltice se determină conform SR EN 12697-6 şi SR EN 12697-34 şi vor respecta condiţiile din tabelul 17.
(2)Absorbţia de apă se va determina conform metodei din anexa B, care face parte integrantă din prezentul normativ.
(3)Sensibilitatea la apă se va determina conform SR EN 12697-12, metoda A, şi SR EN 12697-23, conform condiţiilor din tabelul 17.
Tabelul 17 - Caracteristici fizico-mecanice determinate prin încercări pe cilindri Marshall

Nr. crt.

Tipul mixturii asfaltice

Caracteristici pe epruvete cilindrice tip Marshall

Stabilitate la 60° C, KN*

Indice de curgere, mm**

Raport S/I, min. KN/mm*

Absorbţia de apă, % vol.

Sensibilitate la apă, %

1.

Beton asfaltic

6,5... 13

1,5... 4,0

1,6

1,5... 5,0

min. 80

2.

Mixtură asfaltică drenantă

5,0... 15

1,5... 4,0

2,1

-

min. 60

3.

Beton asfaltic deschis

5,0... 13

1,5... 4,0

1,2

1,5... 6,0

min. 80

4.

Anrobat bituminos

6,5... 13

1,5... 4,0

1,6

1,5... 6,0

min. 80

___
*Valorile maxime nu se aplică pentru mixturile cu bitum modificat.
**Valorile minime nu se aplică pentru mixturile cu bitum modificat.

Art. 58
(1)Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice, în funcţie de strat (stratul de uzură, de legătură şi de bază), se vor încadra în valorile-limită din tabelele 18, 19, 20, 21 şi 22.
(2)Încercările dinamice, care se vor efectua în vederea verificării caracteristicilor fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice reglementate prin prezentul normativ, sunt următoarele:
a)rezistenţa la deformaţii permanente (încercarea la compresiune ciclică şi încercarea la ornieraj) reprezentată prin:
- viteza de fluaj şi fluajul dinamic al mixturii asfaltice, determinate prin încercarea la compresiune ciclică triaxială pe probe cilindrice din mixtură asfaltică, conform SR EN 12697-25, metoda B;
- viteza de deformaţie şi adâncimea făgaşului, determinate prin încercarea de ornieraj, se realizează pe epruvete confecţionate în laborator conform SR EN 12697-33 sau prelevate prin tăiere din stratul realizat (carote), conform SR EN 12697-22, dispozitiv mic în aer, procedeul B;
b)rezistenţa la oboseală, determinată conform SR EN 12697-24. prin încercarea la întindere indirectă pe epruvete cilindrice - anexa E sau prin una dintre celelalte metode precizate de SR EN 12697-24;
c)modulul de rigiditate, determinat prin încercarea la rigiditate a unei probe cilindrice din mixtură asfaltică, conform anexei C la SR EN 12697-26;
d)volumul de goluri al mixturii asfaltice compactate, determinat pe epruvete confecţionate la presa de compactare giratorie, conform SR EN 12697-31.
(3)Tabelul 18 - Caracteristicile mixturilor pentru stratul de uzură determinate prin încercări dinamice

Nr. crt.

Caracteristică

Mixtură asfaltică pentru stratul de uzură

Clasă tehnică drum

I-II

III-IV

 

Categorie tehnică stradă

I

II-III

1.

Caracteristici pe cilindrii confecţionaţi la presa giratorie

1.1.

Volum de goluri la 80 giraţii, % max.

5,0

6,0

1.2.

Rezistenţa la deformaţii permanente (fluaj dinamic)

- deformaţia la 50° C, 300 KPa şi 10.000 impulsuri, pm/m, max.

- viteza de deformaţie la 50° C, 300 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m/ciclu, max.

20.000

1,0

30.000

2,0

1.3.

Modulul de rigiditate la 20° C, 124 ms, MPa, min.

4.200

4.000

2.

Caracteristici pe plăci confecţionate în laborator sau pe carote din îmbrăcăminte

2.1.

Rezistenţa la deformaţii permanente, 60° C (ornieraj)

- viteza de deformaţie la ornieraj, mm/1.000 cicluri, max.

- adâncimea făgaşului,% din grosimea iniţială a probei, max.

0,3

5,0

0,5

7,0

(4)Tabelul 19 - Caracteristicile mixturilor pentru stratul de legătură determinate prin încercări dinamice

Nr. crt.

Caracteristică

Mixtură asfaltică pentru stratul de legătură

Clasă tehnică drum

I-II

III-IV

Categorie tehnică stradă

I

II-III

1.

Caracteristici pe cilindrii confecţionaţi la presa giratorie

1.1.

Volum de goluri, la 120 giraţii,% maxim

9,5

10,5

1.2.

Rezistenţa la deformaţii permanente (fluaj dinamic)

- deformaţia la 40° C, 200 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m, max.

- viteza de deformaţie la 40° C, 200 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m/ciclu, max.

20.000

2,0

30.000

3,0

1.3.

Modulul de rigiditate la 20°C, 124 ms, MPa, min.

5.000

4.500

1.4.

Rezistenţa la oboseală, proba cilindrică solicitată la întindere indirectă: număr minim de cicluri până la fisurare la 15° C

400.000

300.000

2.

Rezistenţa la oboseală, epruvete trapezoidale sau prismatice, 6 10-6, minim

150

100

(5)_
a)Tabelul 20 - Caracteristicile mixturilor pentru stratul de bază determinate prin încercări dinamice

Nr. crt.

Caracteristică

Mixtură asfaltică pentru stratul de bază

Clasă tehnică drum

I-II

III-IV

Categorie tehnică stradă

I

II-III

1.

Caracteristici pe cilindrii confecţionaţi la presa giratorie

1.1.

Volum de goluri, la 120 giraţii, % maxim

9

10

1.2.

Rezistenţa la deformaţii permanente (fluaj dinamic)

- deformaţia la 40° C, 200 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m, maxim

- viteza de deformaţie la 40° C, 200 KPa şi 10.000 impulsuri, microm/m/ciclu, maxim

20.000

2,0

30.000

3,0

1.3.

Modulul de rigiditate la 20° C, 124 ms, MPa, minim

6.000

5.600

1.4.

Rezistenţa la oboseală, proba cilindrică solicitată la întindere indirectă: Număr minim de cicluri până la fisurare la 15° C

500.000

400.000

2.

Rezistenţa la oboseală, epruvete trapezoidale sau prismatice 6 10-6, minim

150

100

b)NOTE:
1.Valorile modulilor de rigiditate determinaţi în laborator, precizaţi în tabelele 18, 19 şi 20, sunt stabilite ca nivel de performanţă minimală pentru mixturile asfaltice analizate în condiţii de laborator.
2.La proiectarea structurilor rutiere se utilizează valorile modulilor de elasticitate dinamică din reglementările tehnice în vigoare, privind dimensionarea structurilor rutiere suple şi semirigide.
Art. 59
În cazul în care mixtura pentru stratul de uzură va fi o mixtură stabilizată, aceasta va îndeplini condiţiile din tabelele 18 şi 21, volumul de goluri se va determina prin metoda densităţilor aparente şi maxime, astfel cum sunt precizate în SR EN 12697-8
Art. 60
(1)Epruvetele Marshall pentru analizarea mixturilor asfaltice stabilizate se vor confecţiona conform specificaţiilor SR EN 12697-30 prin aplicarea a 75 de lovituri pe fiecare parte a epruvetei.
(2)Volumul de goluri umplut cu bitum (VFB) se va determina conform SR EN 12697-8.
(3)Sensibilitatea la apă se va determina conform SR EN 12697-12, metoda A.
(4)Testul Shellenberg se va efectua conform SR EN 12697-18.
(5)Tabelul 21 - Caracteristici specifice ale mixturilor asfaltice stabilizate

Nr. crt.

Caracteristica

1.

Volum de goluri pe cilindri Marshall, %

3-4

2.

Volum de goluri umplut cu bitum, %

77...83

3.

Test Shellenberg, % max.

0,2

4.

Sensibilitate la apă, % min.

80

Art. 61
În cazul în care mixtura pentru stratul de uzură va fi o mixtură drenantă, aceasta va îndeplini condiţiile din tabelele 17 şi 22.
Tabelul 22 - Caracteristici specifice ale mixturilor asfaltice drenante

Nr. crt.

Caracteristica

1.

Volum de goluri pe cilindri Marshall, %, min.

12-20

2.

Pierdere de material, SR EN 12697-17, %, max.

30