Secţiunea iv - Înzestrarea şi completarea dotării cu autovehicule - Normativ din 2008 PRIVIND ASIGURAREA TEHNICĂ DE AUTOVEHICULE A STRUCTURILOR MINISTERULUI INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE

M.Of. 803 bis

În vigoare
Versiune de la: 10 Aprilie 2024
SECŢIUNEA IV:Înzestrarea şi completarea dotării cu autovehicule
SUBSECŢIUNEA A:Planificarea înzestrării cu autovehicule
Art. 22
Planificarea înzestrării cu autovehicule se realizează pe baza secţiunii programului logistic anual care se fundamentează în funcţie de:
a)necesarul, pe categorii de autovehicule, prevăzut în tabela de înzestrare (norma de dotare);
b)existentul la data planificării;
c)scoateri din funcţiune prognozate;
d)categorii noi de mijloace, impuse de necesitatea asigurării mobilităţii unor noi misiuni.
Art. 23
Realizarea înzestrării se asigură de către structurile cu atribuţii de înzestrare în funcţie de priorităţile stabilite pe baza programelor aprobate şi a fondurilor alocate.
Art. 24
Dotarea unităţilor cu mijloace de transport se poate realiza, în condiţiile legii, în următoarele moduri:
a)achiziţia de autovehicule;
b)redistribuirile efectuate între unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor;
c)preluarea unor autovehicule de la alte instituţii publice prin transmitere fără plată;
d)acceptarea unor donaţii sau sponsorizări;
e)preluarea de autovehicule confiscate şi intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului;
f)preluarea prin comodat;
g)preluarea unor autovehicule prin rechiziţii efectuate în condiţiile legii;
h)alte modalităţi prevăzute de legislaţia în domeniu.

SUBSECŢIUNEA B:Clasificarea autovehiculelor
Art. 25
Vehiculele rutiere sunt clasificate din punct de vedere constructiv, conform prevederilor standardelor naţionale în vigoare şi a reglementărilor emise de autoritatea naţională în domeniul transporturilor rutiere.
Art. 26
Autovehiculele din dotarea structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sunt clasificate conform reglementărilor interne în vigoare referitoare la categoriile de mijloace prevăzute în normele de dotare şi tabelele de înzestrare.
Art. 27
Terminologia la care se face referire în art. 25 şi 26 se utilizează în mod obligatoriu de personalul logistic de specialitate cu atribuţii specifice în domeniul asigurării tehnice de autovehicule.
SUBSECŢIUNEA C:Primirea-predarea, introducerea şi retragerea în şi din exploatare a autovehiculelor
Art. 28
În executarea activităţilor de dotare se vor avea în vedere necesităţile reale şi de perspectivă ale unităţilor, urmărindu-se, permanent, introducerea unor mijloace de transport ale căror caracteristici tehnice permit îndeplinirea în mod corespunzător a misiunilor ce revin structurilor din cadrul/subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 29
(1)Completarea rezervelor proprii de mobilizare cu autovehicule se asigură de către unităţile cu atribuţii de înzestrare.
(2)Împrospătarea rezervelor proprii de mobilizare se realizează de către unităţi, cu mijloace de transport având rodajul efectuat şi o stare tehnică şi de întreţinere foarte bună. Nu se introduc la această grupă autovehiculele aflate în perioada de garanţie.
(3)La rezervele proprii de mobilizare se vor introduce numai autovehicule având rulaje reduse şi o stare tehnică şi de întreţinere corespunzătoare îndeplinirii misiunilor.
Art. 30
Primirea autovehiculelor noi se execută prin structurile logistice de aprovizionare şi depozitare ale unităţilor cu atribuţii de înzestrare.
Art. 31
Predarea-primirea autovehiculelor se execută astfel:
a)în baza ordinelor de distribuţie, conform modelului prevăzute în anexa nr. 1, emise de:
1.Direcţia Generală Management Logistic şi Administrativ - pentru distribuirile de autovehicule noi efectuate către inspectoratele generale şi structurile necuprinse în organigrama acestora, precum şi pentru redistribuirile de autovehicule efectuate între aceste structuri;
2.Inspectoratele generale şi ceilalţi ordonatori secundari de credite, pentru distribuirile/redistribuirile efectuate între structurile subordonate;
b)în baza dispoziţiei zilnice sau ordinului de zi şi documentelor justificative pentru înregistrarea în contabilitate, în cazul predării-primirii autovehiculelor de la compartimentul de gestiune al unităţii la o subunitate sau de la o subunitate la alta, după caz, pentru autovehiculele prevăzute în tabela de înzestrare proprie.
c)în baza dispoziţiei/ordinului şefului/comandantului de subunitate şi a procesului-verbal de predare-primire, pentru predarea-primirea autovehiculului de la subunitate la conducătorul auto şi între conducătorii auto.
d)autovehiculele din gestiunea unei unităţi, dar care sunt utilizate de alte structuri cu tabele de înzestrare proprii, se redistribuie în baza ordinelor de distribuţie emise de către inspectoratele generale pentru structurile subordonate sau de Direcţia Generală Management Logistic şi Administrativ, după caz
Art. 32
(1)În cazul distribuirilor/redistribuirilor, la predare, autovehiculele trebuie să fie complete, să aibă o stare tehnică şi de întreţinere bună şi documentele de evidenţă a exploatării completate la zi.
(2)Cu această ocazie, se vor verifica, în mod obligatoriu, următoarele:
a)existenţa şi modul de completare după caz, a documentelor de evidenţă a exploatării, care se predau odată cu autovehiculul: dosarul tehnic, carnetul de bord, carnetul service şi de utilizare, cartea de identitate a vehiculului, certificatul de înregistrare, înmatriculare sau de leasing, după caz;
b)sculele, accesoriile, piesele de schimb şi altele asemenea, conform inventarului de complet;
c)dacă datele înscrise în ordinul de distribuţie şi în documentele de evidenţă a exploatării corespund cu cele ale autovehiculului: categoria, marca, tipul, numărul de înregistrare, eventual de înmatriculare, şi numărul de identificare al autovehiculului;
d)dacă marca, tipul şi seriile anvelopelor existente pe autovehicul corespund cu cele menţionate în documentele de exploatare.
Art. 33
Se interzice înlocuirea la autovehicule a agregatelor, aparatelor, instalaţiilor, mecanismelor şi pieselor existente, cu altele mai vechi sau defecte.
Art. 34
(1)În cazul distribuirilor efectuate între unităţi, atunci când autovehiculele nu corespund a fi predate şi delegatul primitor refuză primirea acestora, conducătorul unităţii predătoare trebuie să ia toate măsurile necesare pentru ducerea la îndeplinire a ordinului primit, prin înlăturarea tuturor neajunsurilor semnalate. În astfel de situaţii, la unitatea predătoare se va întocmi un proces-verbal, în care se vor menţiona: motivul refuzului, măsurile care trebuie luate pentru înlăturarea neajunsurilor şi un nou termen de predare-primire.
(2)În cazul în care conducătorul unităţii predătoare consideră că refuzul primirii nu este întemeiat, va înainta ierarhic procesul-verbal şi documentaţia care justifică netemeinicia refuzului, urmând ca structurile abilitate să ia măsurile necesare pentru ducerea la îndeplinire a ordinului emis.
Art. 35
La predarea-primirea autovehiculelor se întocmeşte documentul justificativ pentru înregistrarea în contabilitate şi procesul-verbal model anexa nr. 2, după caz.
Art. 36
Introducerea în exploatare a autovehiculelor, respectiv alocarea la drepturi de consum, se face prin dispoziţie zilnică sau ordin de zi pe unitate, după caz, în care se vor specifica datele privind identificarea autovehiculelor: categoria de destinaţie conform prevederilor normei de dotare sau tabelei de înzestrare, marca şi tipul acestora, numărul de înregistrare şi înmatriculare, subunitatea la care se repartizează.
Art. 37
(1)La începutul fiecărui an, se emite dispoziţie zilnică sau ordin de zi pe unitate, după caz, pentru alocarea la drepturi a mijloacelor de transport auto şi reglementarea activităţii de asigurare tehnică de autovehicule, care va cuprinde minim următoarele prevederi:
a)date privind identificarea autovehiculelor: categoria conform prevederilor normei de dotare sau tabelei de înzestrare, marca şi tipul acestora, numărul de înregistrare şi înmatriculare, după caz;
b)compartimentul sau subunitatea la care se repartizează;
c)locul de parcare sau garare: în incinta sau în zona arondată unităţii/subunităţii sau a altor locaţii, conform reglementărilor specifice privind folosirea autovehiculelor, aprobate de conducerea ministerului;
d)comisiile pentru recepţia bunurilor materiale aprovizionate şi pentru efectuarea constatărilor tehnice.
(2)Înainte de începerea activităţilor respective, prin dispoziţie sau ordin de zi, după caz, se va numi componenţa comisiilor pentru: cercetarea accidentelor de circulaţie şi a evenimentelor tehnice, întocmirea propunerilor de scoatere din funcţiune a autovehiculelor, de evaluare, valorificare prin vânzare la licitaţie şi casare a mijloacelor tehnice de resort;
(3)Modificările sau completările ulterioare, corespunzătoare prevederilor menţionate la alineatele precedente, se efectuează, numai prin dispoziţie sau ordin de zi pe unitate, după caz.
Art. 38
Evidenţa autovehiculelor se ţine pe compartimente, separat la uzul curent şi rezerva proprie de mobilizare, conform tabelelor de înzestrare a unităţii la pace şi mobilizare şi ale celor pe care le asigură din punct de vedere logistic, cu ajutorul unei aplicaţii informatice de gestionare a bazelor de date.
Art. 39
(1)Structurile deţinătoare de parc auto completează evidenţa nominală şi statistică pentru autovehiculele din dotare, precum şi pentru cele ale structurilor utilizatoare, distinct, conform modelelor prezentate în anexele nr. 3 şi 4, care vor fi generate din aplicaţia de gestionare a parcului auto, şi le transmit structurilor cu sarcini de înzestrare cu autovehicule, în funcţie de subordonare, până la data de 20 ianuarie, pentru evidenţa nominală şi statistică la data de 31 decembrie a anului anterior.
(2)Inspectoratele generale, Direcţia Generală Anticorupţie, Direcţia Generală de Protecţie Internă, Academia de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza", Centrul Multifuncţional de Pregătire Schengen Buzău, Centrul de Formare Iniţială şi Continuă al M.A.I. Orăştie, Spitalul Clinic "Avram Iancu" Oradea, Clubul Sportiv Dinamo Bucureşti, centrele medicale de diagnostic şi tratament ambulatoriu ale Ministerului Afacerilor Interne, Direcţia asigurare logistică integrată şi instituţiile prefectului transmit Direcţiei generale logistice situaţia nominală şi statistică centralizată şi pentru unităţile subordonate/utilizatoare, după caz, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 3 şi 4, care vor fi generate din aplicaţia de gestionare a parcului auto, până la data de 10 februarie, pentru evidenţa nominală şi statistică la data de 31 decembrie a anului anterior.

Art. 40
(1)Structurile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative pot primi autovehicule sau aparatură pentru probe/încercări, pe o perioadă determinată, în vederea încercării în exploatare a acestora, în condiţiile muncii specifice, pe baza unor protocoale încheiate cu operatorii economici de profil.
(2)Predarea-primirea se va efectua pe baza unui proces-verbal stabilit de comun acord.
(3)Operatorul economic are următoarele obligaţii principale, pe cheltuială proprie:
a)să încheie asigurarea obligatorie RCA (Carte verde), valabilă la data predării autovehiculului în cauză şi pe întreaga perioadă stabilită prin protocolul încheiat;

b)să asigure efectuarea inspecţiei tehnice periodice şi a reviziilor tehnice, conform carnetului service al autovehiculelor predate şi a reparaţiilor necesare;
c)să asigure piesele de schimb, lubrifianţii, consumabilele şi efectuarea reparaţiilor necesare pe durata protocolului.
(4)Structura care primeşte autovehiculele sau aparatura, are următoarele obligaţii principale:
a)să aloce la drepturi autovehiculele în cauză, conform prevederilor prezentului normativ;
b)să asigure carburanţii necesari autovehiculelor sau pentru funcţionarea corespunzătoare a aparaturii, în cazul în care aceasta se montează pe autovehiculele proprii, conform prescripţiilor din carnetul de utilizare a mijloacelor primite sau a recomandărilor furnizorului;
c)să asigure exploatarea corespunzătoare a aparaturii sau autovehiculelor primite, cu respectarea legislaţiei în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice, a prevederilor carnetului de utilizare şi întreţinere a mijloacelor respective, precum şi a condiţiilor speciale stabilite de comun acord în documentele încheiate între părţi.
(5)Prin protocolul încheiat sau prin orice alt document întocmit în legătură cu această activitate, nu se poate angaja o obligaţie în sarcina structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative privind achiziţionarea ulterioară a autovehiculelor primite sau alte prevederi în contradicţie cu legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice.
SUBSECŢIUNEA D:Scoaterea din înzestrare a autovehiculelor
Art. 41
(1)Scoaterea din înzestrare a unor tipuri de autovehicule se aprobă de conducerea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, la solicitarea Direcţiei Generale Management Logistic şi Administrativ, în baza propunerilor înaintate de structurile cu atribuţii de înzestrare sau cele necuprinse în structura acestora.
(2)Se poate solicita scoaterea din înzestrare numai a acelor tipuri de autovehicule care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a)au devenit atipice;
b)pentru ele nu se mai fabrică piese de schimb;
c)exploatarea lor este neeconomicoasă sau performanţele nu mai corespund îndeplinirii corespunzătoare a misiunilor ce revin unităţilor din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 42
Scoaterea din funcţiune a autovehiculelor şi a celorlalte mijloace fixe din sectorul auto, precum şi disponibilizarea bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe, care nu mai sunt necesare unităţilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, valorificarea, respectiv transmiterea fără plată a acestora se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ordinele şi instrucţiunile care reglementează această activitate.
SUBSECŢIUNEA E:Rodajul autovehiculelor şi motoarelor
Art. 43
(1)Rodajul autovehiculelor noi, la care fabricantul solicită această operaţiune sau al celor echipate cu motoare noi sau motoare la care s-au efectuat reparaţii de înlocuire set motor sau arbore cotit, se execută de către conducători auto experimentaţi.
(2)Rodajul se execută pe baza dispoziţiei sau ordinului de zi, după caz, înainte de introducerea/reintroducerea în exploatare a autovehiculelor, respectându-se instrucţiunile tehnice ale furnizorului, prescripţiile unităţii reparatoare sau dispoziţiile tehnice în vigoare, fiind menţionate rulajul care se efectuează şi datele de identificare ale mijloacelor în cauză.
(3)Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor stabileşte norme de rodaj în baza cărora efectuează rodajul motoarelor reparate.
(4)În perioada de rodaj, autovehiculele pot fi folosite pentru executarea unor transporturi, cu respectarea condiţiilor prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 44
Rodajul autovehiculelor noi se poate executa şi în unităţile la care au fost distribuite sau în cadrul structurilor de aprovizionare şi depozitare. În cazul apariţiei unor defecţiuni, al producerii unor evenimente tehnice sau accidente de circulaţie în perioada de rodaj, răspunderea revine unităţii care efectuează rodajul care raportează, cercetează şi soluţionează evenimentul respectiv.
Art. 45
Pe foaia de parcurs a autovehiculului la care se execută rodaj, la rubrica "Beneficiar" se menţionează "RODAJ". Înainte de începerea rodajului şi pe timpul efectuării acestuia, unitatea deţinătoare asigură instruirea conducătorilor auto privind instrucţiunile, prescripţiile şi dispoziţiile tehnice ce trebuie respectate.
SUBSECŢIUNEA F:Vopsirea şi inscripţionarea autovehiculelor
Art. 46
Culoarea autovehiculelor, modelele de inscripţionare şi echiparea cu dispozitive de avertizare acustico-luminoase, după caz, se aprobă de către ordonatorii secundari de credite, respectiv ordonatorii terţiari care nu sunt în subordinea ordonatorilor secundari, pe baza prevederilor legale în vigoare.
(2)Inscripţiile de pe autovehiculele din dotare nu pot conţine mesaje, sloganuri, nume ori alte forme de promovare a imaginii unor persoane sau de propagandă politică ori comercială; prin termenul persoane, în sensul prezentului alineat, se înţelege persoane fizice sau alte persoane juridice/organisme decât Ministerul Administraţiei şi Internelor şi structurile sale.

(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), autovehiculele din dotare pot avea inscripţionate denumirea, sigla sau alte mesaje ce aparţin persoanelor juridice/organismelor ori sunt impuse prin proiectele/programele guvernamentale, regionale sau locale, prin intermediul cărora au fost achiziţionate.

Art. 47
Structurile cu atribuţii de înzestrare vor menţiona în contractele sau comenzile de livrare condiţiile de vopsire şi inscripţionare a autovehiculelor, după caz.
SUBSECŢIUNEA G:Transferul temporar al autovehiculelor
Art. 48
Atunci când situaţia impune, autovehiculele din dotare se pot transfera temporar către alte structuri ale Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, astfel:
a)în baza ordinului de transfer temporar al directorului general al Direcţiei generale logistice, pentru transferurile temporare efectuate între Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, instituţiile prefectului, inspectoratele generale sau structurile necuprinse în organigrama acestora;

b)în baza ordinelor de transfer temporar ale ordonatorilor secundari de credite, pentru transferurile temporare efectuate între structurile subordonate.
Art. 49
Ordinul de transfer temporar va cuprinde:
a)categoria, marca, tipul, numărul de identificare şi numărul de înregistrare, eventual înmatriculare al autovehiculului;
b)perioada transferului temporar;
c)obligativitatea alocării la drepturi a autovehiculului, de către structura la care se transferă temporar, la categoria prevăzută de norma de dotare sau tabela de înzestrare a acesteia;
d)obligativitatea respectării prevederilor art. 50 - 52 după caz, de către structura care transferă temporar, respectiv care primeşte prin transfer temporar autovehicule.
Art. 50
Structurile vor emite dispoziţie sau ordin de zi pe unitate, după caz, pentru transferul temporar, respectiv alocarea la drepturi a autovehiculelor primite prin transfer temporar. La începerea şi terminarea transferului temporar, se întocmesc documente justificative şi procese verbale de predare-primire conform modelului prezentat în anexa nr. 2, iar autovehiculele vor avea o stare tehnică şi de întreţinere bună şi vor fi însoţite de carnetele de bord, completate la zi.
Art. 51
(1)Structurile care primesc autovehicule prin transfer temporar răspund de acestea ca şi de cele proprii, asigurându-le condiţii de parcare, întreţinere şi reparare.
(2)Accidentele de circulaţie sau evenimentele tehnice în care sunt implicate autovehiculele transferate temporar, se raportează de unitatea care le are în folosinţă, conform reglementărilor în vigoare, care va lua măsuri pentru stabilirea răspunderii materiale, recuperarea pagubelor şi repunerea în stare de funcţionare a acestora.
Art. 52
Unităţile care au primit autovehicule prin transfer temporar eliberează foi de parcurs, înregistrează rulajul efectuat şi răspund de completarea carnetelor de bord şi scăderea cu documente legale a materialelor tehnice folosite în procesul exploatării şi reparării acestora.
Art. 53
În limita posibilităţilor, unităţile pot pune la dispoziţie autovehiculele din dotare, la solicitarea altor unităţi din structura Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, fără a se emite ordin de transfer temporar, în situaţia în care perioada de folosire nu este mai mare de 7 zile. În acest caz, unitatea care pune la dispoziţie autovehiculul, va consemna efectuarea transportului prin dispoziţie sau ordin de zi pe unitate, după caz.