Capitolul iv - Licenta de executie - Norma din 1997 de organizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora -M.Of.50 bis/1998

M.Of. 50 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 11 Decembrie 1998
CAPITOLUL IV:Licenta de executie
Art. 33
Licenta de executie este documentul prin care operatorul de transport rutier poate sa execute anumite categorii si tipuri de transport rutier, in conformitate cu caietele de sarcini.
Licenta de executie poate fi, dupa caz, licenta de executie pentru vechiul si/sau licenta de executie pentru traseu.
Art. 34
Sunt obligati sa detina licenta de executie pentru vehiul operatorii de transport public pentru toate tipurile de transport national si international, precum si operatorii de transport in folos propriu pentru transporturi internationale de marfuri si persoane, transporturi nationale rutiere de marfuri periculoase sau agabaritice.
Art. 35
Sunt obligati sa detina licenta pentru traseu operatorii de transport care efectueaza transport de persoane prin servicii regulate.
Art. 36
Licentele de executie pentru vehicul sunt emise de catre Ministerul Transporturilor prin Oficul Rutier Central si sunt eliberate de Oficul Rutier Central prin serviciile rutiere teritoriale, pentru o perioada de pana la un an, dar nu mai putin de 3 luni, operatorilor de transport detinatori ai licentei de transport.
SECTIUNEA A:Licenta de executie pentru vehicul
Art. 37
Licenta de executie pentru vehicul se emite nominal pentru fiecare dintre mijloacele de transport cu inspectia tehnica valabila, indiferent de capacitatea de transport, si este netransmisibila. Modelele de licente sunt prevazute in anexele nr. 4a), 4b) si 4c) la prezentele norme.
Documentele care stau la baza emiterii licentei de executie pentru vehicul sunt, dupa caz, pentru fiecare tip de transport in parte:
- cartea de identitate sau certificatul de inmatriculare din care sa rezulte caracteristicile constructive ale vehiculului;
- talonul
- anexa la certificatul de inmatriculare, cu inspectie tehnica valabila;
- certificatul eliberat de Registrul Auto Roman;
- privind gradul de poluare cu noxe;
- de clasificare pe stele si categorii;
- pentru produse periculoase si toxice.
- certificatul eliberat de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare pentru materiale radioactive;
- certificatul eliberat de organisme specializate, abilitate, pentru fiecare grupa de produse periculoase, conform Acordului european referitot la transportul rutier al marfurilor periculoase (ADR).
Pentru conformitate, documentele vor fi prezxentate la sediul serviciului rutier, in original si in copie.
In cazul expirarii valabilitatii inspectiei tehnice periodice, precum si a certificatelor enumerate mai sus, operatorul de transport are obligatia reinnoirii imediate a acestora.
Licentele de executie pentru vehicul se elibereaza pentru transportul national si/sau transportul international.
Licentele de executie pentru vehicul pentru transporturile internationale da dreptul vehiculelor care indeplinesc conditiile prevazute de inspectia tehnica sa efectueze transporturi de marfuri sau pasageri in trafic international, avand dreptul de a trece frontiera de stat a Romaniei in acest scop.
Art. 38
La fiecare serviciu rutier teritorial se va deschide un registru de evidenta, care va cuprinde informatii despre toate vehiculele ce efectueaza transporturi din judetul respectiv, ca parte componenta a bancii de date.
Datele inscrise vor fi:
- numarul curent;
- operatorul de transport;
- numarul de inmatriculare;
- marca;
- tipul;
- anul fabricatiei;
- masa proprie;
- masa totala autorizata;
- caracteristicile constructive;
- amenajarile speciale;
- seria, numarul si tipul licentei de executie;
- tipul si categoria de transport;
- numarul de locuri pe scaune, inclusiv al soferului.
Informatiile vor fi pastrate si pe suport magnetic.
Art. 39
Serviciul rutier emitent, in termen de 10 zile de la depunerea tuturor documentelor prevazute, emite licentele de executie pentru vehicul sau comunica in scris operatorului de transport refuzul motivat al emiterii licentei de executie pentru vehicul.
Art. 40
Operatorul de transport, impreuna cu persoana imputernicita, atestata pentru conducerea si organizarea nemijlocita a activitatii de transport raspund de utilizarea licentelor de executie pentru vehicul si instruirea personalului pentru efectuarea transporturlor in conformitate cu prevederile caietelor de sarcini.
Art. 41
Utilizarea de catre o alta persoana juridica sau fizica, detinatoare de licenta de transport, a licentei de executie pentru vehicul apartinand unui alt operator de transport nu este permisa.
Licenta de executie pentru vehicul, eliberata in baza licentei de transport, da dreptul efectuarii de transporturi numai operatorului de transport caruia i-a fost eliberata.
Art. 42
Renuntarea la licenta de executie pentru vehicul se poate face in urmatoarele cazuri:
a)incetarea activitatii ca operator de transport;
b)vehiculul nu mai indeplineste conditiile tehnice care au stat la baza acordarii licentei de executie.
Art. 43
Licenta de executie pentru vehicul poate fi suspendata de emitent in cazul in care nu sunt respectate conditiile impuse la eliberare.
Art. 44
Contestatia impotriva masurii de suspendare sau de anulare a licentei de executie pentru vehicul se depune, in termen de 15 zile de la comunicare, la oficiul Rutier Central.
Art. 45
In cazul in care masura aplicata este confirmata de Oficiul Rutier Central, operatorul de transport se poate adresa cu plangere instantelor de contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Art. 46
Licenta de executie pentru vehicul se restituie dupa ce operatorul de transport face dovada ca au fost inlaturate cauzele care au condus la retragerea acesteia, cu plata tarifelor aferente.
Art. 47
Durata de valabilitate a licentei de executie pentru vehicul este de un an de la data eliberarii ei, fara a depasi perioada de valabilitate a licentei de transport. Se pot emite licente de executie pentru vehicul pe o perioada limitata de timp, dar nu mai putin de 3 luni de la data emiterii.
Art. 48
Pierderea, sustragerea sau deteriorarea licentelor de executie pentru vehicul se comunica la serviciul rutier emitent in termen de 15 zile de la data constatarii, acestea inlocuinduse cu documente noi, cu plata tarifelor aferente. Licentele pierdute sau sustrase se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
Cazuri particulare la eliberarea licentelor de executie pentru vehicul
SUBSECTIUNEA 1:Transporturi ocazionale si turistice de persoane in trafic intern si international
Art. 49
Tramsporturile ocazionale si turistice de persoane in trafic intern si international pot fi executate de catre operatorii de transport in baza urmatoarelor documente, dupa caz:
- licenta de transport;
- licenta de executie pentru vehicul, corespunzatoare tipului si categoriei de transport;
- contract sau comanda din partea beneficiarului transportului ori a unei agentii de turism;
- lista pasagerilor transportati, intomicta de beneficiar, care pana la aparitia altor dispozitii, va fi vizata de catre serviciul rutier teritorial cu minimum 24 de ore inainte de efectuarea cursei. Dupa vizare, transportul va fi evidentiat in fisa transportatorului;
- asigurarea serviciilor turistice platite (voucher).
Operatorii de transport care efectueaza transporturi rutiere internationale de persoane, ocazionale sau turistice, in folos propriu trebuie sa faca si dovada ca persoanele transportate sunt angajati ai operatorului de transport sau membrii de familie ai acestora.
In cazul transporturilor internationale de persoane, turistice sau ocazionale, se vor utiliza foi de parcurs tip ASOR (Acordul de la Dublin privind serviciile ocazionale internationale de calatoril efectuate cu autocare sau autobuze) al caror model este prezentat in anexa nr. 5 la prezentele norme.
Foaia de parcurs tip ASOR cuprinde urmatoarele feluri de servicii de transport:
A.- circuitele cu "usile inchise", adica serviciile prin care acelasi vehicul este utilizat pentru transportul aceluiasi grup de pasageri pe intregul traseu si aducerea lui inapoi la locul de plecare, acest loc fiind situat pe teritoriul tarii de inregistrare a operatorului de transport (casuta "A" pe foaia de parcurs tip ASOR).
B.- servicii care fac calatoria de dus cu pasageri si calatoria de intors fara pasageri. Locul de plecare este situat pe teritoriul tarii de inregistrare a operatorului de transport (casuta "B" pe foaia de parcurs tip ASOR).
C.- servicii pentru care cursa de dus se efectueaza fara pasageri si cursa de intors cu pasageri, pasagerii fiind imbarcati in acelasi loc, cu conditia sa fie indeplinita una dintre urmatoarele conditii:
C1.- pasagerii constituie un grup format sub un contract de transport incheiat pe teritoriul unei parti contractante, alta decat cea in care operatorul de transport este inregistrat sau de unde pasagerii sunt imbarcati, contract incheiat inainte de sosirea grupului in tara de imbarcare. Pasagerii sunt transportati in teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
C2.- pasagerii au fost adusi anterior, printr-un serviciu la care se refera punctul "B", de catre acelasi trasnportator, in teritoriul unei parti contractante, de unde pasagerii sunt imbarcati din nou si transportati in teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
C3.- pasagerii au fost invitati sa calatoreasca de pe teritoriul unei parti contractante pe teritoriul altei parti contractante, costul transportului fiind suportat de persoana care a facut invitatia. Acesti pasageri trebuie sa constituie un grup omogen, care nu a fost constituit in mod special in vederea acestei calatorii; grupul este adus apoi pe teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
Modul de ruilizare a foii de parcurs tip ASOR se stabileste de Ministerul Transporturilor.
SUBSECTIUNEA 2:Transporturile in regim TAXI
Art. 50
Transporturile in regim TAXI se desfasoara cu autovehicule omologate in acest sens si cu aparat de taxare (omologat de Borul National de Metrologie Legala din Romania), aflat in functiune pe toata durata transportului.
Derularea acetui tip de transport se efectueaza fara lista de pasageri sau comanda de transport, taxarea facandu-se strict in baza indicatiilor aparatului de taxare.
Art. 51
Cursele se pot derula:
a)in interiorul localitatii unde autovehiculul are parcarea (conform certificatului de inmatriculare);
b)interurban;
c)international.
In cazul curselor de tip a) transportul se desfasoara in conformitate cu normele emise de catre consiliile locale.
In cazul curselor de tip b) transportul se desfasoara pe baza de licenta de transport si licenta de executie pentru transport national.
In cazul curselor de tip c) transportul se desfasoara pe baza de licenta de transport si licenta de executie pentru transport international.
Licentele de transport si cele de executie pentru vehicul eliberate pentru transporturile de tip TAXI (tip b si tip c) sunt valabile si in interiorul localitatilor de plecare/destinatie sau pe care vehiculele le tranziteaza.
Amplasarea si modul de utilizare a statiilor TAXI se stabielsc de catre consiliile locale.
SUBSECTIUNEA 3:Transporturi de marfuri in trafic international
Art. 52
Transporturile internationale de marfuri se pot efectua numai de catre operatorii de transport rutier (persoane fizice sau juridice cu sediul pe teritoriul Romaniei) cu vehicule inmatriculate in Romania si cu respectarea reglementarilor internationale stabilite prin acordurile rutiere bilaterale, precum si a altor acorduri si conventii internationale la care Romania a aderat sau este parte.
Autovehiculele care efectueaza aceasta categorie de transporturi vor fi echipate cu aparate de control (tahograf), omologate international, instalate si sigilate conform prescriptiilor tehnice specifice.
Art. 53
Transporturile rutiere internationale de marfuri se executa in conformitate cu prevederile prezentelor norme, pe baza de licenta de transport public sau in folos prorpiu si a licentelor de executie pentru vehicul.
Art. 54
Distribuirea autorizatiilor pentru trensporturile internationale de marfuri si a autorizatiilor multiple tip CEMT (Conferinta Europeana a Ministrilor de Transport) se face de catre Ministerul Transporturilor.
Art. 55
Sunt exceptate de la prevederile art. 53, daca acordurile bilaterale nu prevad altfel, vehiculele inmatriculate in Romania care sunt fara incarcatura si prezinta documente justificative pentru urmatoarele situatii:
- vehiculele noi sau folosite exportate;
- vehiculele care se restituie proprietarului dupa incheierea unui contract de inchiriere sau leasing;
- vehiculele care merg pentru reparatii sau revizii;
- vehiculele exportate din zone libere;
- vehiculele echipate cu instalatii speciale (improprii transporturilor de marfuri);
- vehiculele apartinand Ministerului de Interne si Ministerului Apararii Nationale, care circula insotite de reprezentanti ai acestora.
Pentru transproturile efectuate prin si in tarile cu care Romania nu a stabilit liberalizarea lor, sunt necesare, pe langa documentele prezentate mai sus, si autorizatii pentru transport international de marfa, eliberate de autoritatile tarilor respective.
Art. 56
Operatorii de transport care efectueaza transporturi rutiere internationale de marfuri, in folos propriu, trebuie sa faca dovada ca marfurile sau bunurile transportate sunt proprietatea operatorului sau au fost vandute, cumparate sau inchiriate ori au fost produse, extrase, prelucrate sau reparate de catre acesta, scopul fiind numai de a le deplasa la sau de la operator, pentru satisfacerea intereselor proprii.
SUBSECTIUNEA 4:Transport de marfuri cu greutati si/sau gabarite depasite
Art. 57
Operatorii de transport rutier de marfuri cu greutati si/sau gabarite depasite, care efectueaza transporturi rutiere publice sau in folos propriu, in trafic national si international, pot desfasura aceste activitati in baza licentei de transport public sau in folos propriu, a licentelor de executie pentru vehicul, eliberate de Oficiul Rutier Central prin serviciile rutiere teritoriale, si a autorizatiilor eliberate de Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" si/sau administratia locala.
Art. 58
Transporturile se executa cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare.
SUBSECTIUNEA 5:Transportul marfurilor periculoase si al materialelor radioactive
Art. 59
Eliberarea lcientei de executie pentru vehicul se face dupa prezentarea de catre operatorul de transport a atestatelor, din care sa rezulte indeplinirea de catre vehicule a conditiilor tehnice de dotare si amenajare, eliberate de organiemele specializate.
Urmatoarele produse se transporta cu vehicule care necesita amenajari conform prescriptiilor ADR (Acordul european referitor la transportul rutier al marfurilor periculoase):
Clasa 1: Substante si obiecte explozive:
- (1a) - substante si obiecte explozive;
- (1b) - obiecte incarcate cu obiecte explozive;
- (1c) - focoase, artificii si obiecte de acelasi gen).
Clasa 2*: Gaze.
Clasa 3*: Substante lichide inflamabile.
Clasa 4.1.*: Substante solide inflamabile.
Clasa 4.2.*: Substante autoinflamabile.
Clasa 4.3.*: Substante care in contact cu apa degaja gaze inflamabile.
Clasa 5.1.*: Substante comburante.
Clasa 5.2.*: Peroxizi organici.
Clasa 6.1.*: Substante toxice.
Clasa 6.2.*: Substante infectionase.
Clasa 7: Substante radioactive.
Clasa 8*: Substante corozive.
Clasa 9*: Substante si obiecte periculoase diverse.
_____________
* Substante care se pot transporta in cisterna.
Tramsportul materialelor radioactive este reglementat prin Normele republicane de securitate nucleara pentru transportul materialelor radioactive, aprobate prin Ordinul presedintelui Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara nr. 318/1975.
- Operatorii de transport care doresc sa execute transporturi de astfel de materiale trebuie sa fie autorizati de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, in conformitate cu normele amintite.
- Autovehiculele care urmeaza sa fie utilizate pentru executarea de transporturi cu materiale radioactive trebuie sa fie atestate de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Sunt exceptate autovehiculele care transporta materiale radioactive in containere atestate de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Atestarea indeplinirii de catre vehicule a conditiilor de dotare si amenajare se efectueaza de catre Registrul Auto Roman si de organismele abilitate, specializate pentru fiecare clasa in parte.
Transportul celorlalte produse periculoase care nu necesita amenajari speciale pentru vehicule se executa in baza licentei de transport si a licentei de executie pentru vehicul.
Conducatorii auto utilizati vor fi atestati de catre organisme recunoscute de Ministerul Transporturilor, pentru una sau mai multe clase periculoase care se transporta.
SECTIUNEA B:Licenta de executie pentru traseu
Art. 60
Transportul de persoane prins ervicii se poate executa de catre operatorul de transport in baza licentei de traseu numai cu vehicule special destinate acestui scop si anume: autocare, autobuze sau microbuze.
Modelul licentei pentru traseu este prezentat in anexa nr. 6 la prezentele norme.
Art. 61
Licenta pentru traseu da dreptul operatorului sa efectueze transport de persoane prins ervicii regulate numai insotita de caietul de sracini, al carui model este prezentat in anexa nr. 7 la prezentele norme.
Art. 62
Totalitatea traseelor pe care se realizeaza sau se solicita executarea trasportului de persoane formeaza "Programul de transport persoane prin servicii regulate".
Administratorul "Programului de transport persoane prin servicii regulate" este:
a)Ministerul Transporturilor, pentru traseele internationale;
b)Oficiul Rutier Central, pentru traseele interjudetene;
c)Oficiul Rutier Central, prin serviciile rutiere teritoriale, pentru traseele judetene.
Art. 63
Traseele pe care se executa tramsportul de persoane si cursele prin care se realizeaza acestea se pot propune de catre:
a)Ministerul Transporturilor, prin Oficiul Rutier Central;
b)Administratia locala;
c)detinatorii de licente de ransport public.
Art. 64
Graficul de circulatie in baza caruia se desfasoara cursele pe trasee se intocmeste si se propime de catre:
a)serviciul rutier, pentru traseele oferite de acesta;
b)operatorii de transport, pentru traseele propuse de catre acestia.
In localitatile in care exista autogari autorizate, capetele de traseu si statiile de tranzit vor fi amplasate in acestea.
In lipsa autogarilor autorizate, capetele de traseu si statiile de tranzit trebuie sa indeplineasca conditiile minime prevazute in caietul de sarcini si sa fie avizate in acest sens de catre administratia locala; fac exceptie traseele preurbane.
In conditiile in care capacitatea autogarilor autorizate este depasita (numar plecari, sosirim stationari), serviciul rutier teritorial poate stabili ca plecarea, sosirea in si din cursa la unele trasee judetene sa se poara face din punctele mentionate la alin. 2.
Constatarea depasirii capacitatii autogarilor se va face astfel:
In functie de numarul persoanelor existente - notat Nm - si numarul curselor programate pe ora - notat Nch - se calculeaza Nch/Np, care nu poate fi mai mare decat 4 (in cazul in care stationarea, in vederea imbarcarii/debarcarii pasagerilor este de 15 minute).
Pentru serviciile oferite de detinatorii autogarilor autorizate, operatorii de transport platesc tarife de prestatii, aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 65
Gruparea traseelor se va face, de regula, astfel incat sa se evite suprapunerea grupei respective cu alte trasee sau grupe de trasee independente, pe o portiune mai mare de circa 20 km, in functie de situatia concreta existenta.
In cazul portiunilor de drum comune mai multor trasee sau grupe de trasee independente, graficele de circulatie se vor armoniza astfel incat intre cursele existente sa fie decalaj de minimum 30 minute.
Art. 66
Proiectul programului de transport cuprinde:
a)lista nominala a traseelor propuse, pe grupe si subgrupe de trasee, gruparea facandu-se pe criterii geografice si economico-sociale;
b)pentru fiecare traseu, localitatile deservicte, autogari autorizate, cap linie, numarul de curse zilnice si graficul de circulatie respectiv;
c)zilele din saptamana in care circula cursele;
d)numarul de vehicule necesare pentru deservirea traseului respectiv, inclusiv vehicule de rezerva.
Licentele pentru traseu si caietele de sarcini aferente traseelor sau grupelor de trasee cuprinse in programul de transport, se ofera public pentru contractare, pana la data de 15 noiembrie a anului in curs, pentru anul urmator.
Oferta publica pentru contractarea licentelor de traseu se face prin afisarea la sediul serviciului rutier si anunt in presa locala.
SUBSECTIUNEA 1:Emiterea licentei pentru traseu pentru transportul public national de persoane prin servicii regulate
Art. 67
Serviciul teritorial elaboreaza proiectul programului judetean de transport persoane prin servicii regulate.
Art. 68
Oficiul Rutier Central, prin servicii rutiere teritoriale, elaboreaza proiectul programului interjudetean de transport persoane prins ervicii regulate.
Art. 69
Oficiul Rutier Central, prin serviciile rutiere teritoriale, armonizeaza graficele curselor interjudetene cu serviciile rutiere in cauza.
Art. 70
Serviciul rutier judetean definitiveaza proiectul programului judetean de transport persoane dupa armonizarea graficelor curselor interjudetene stabilite cu graficele curselor judetene.
Art. 71
Programul judetean de transport se inainteaza spre avizare delegatiei permanente a consiliului judetean pana la data de 1 noiembrie a anului in curs.
Art. 72
In termen de 3 zile de la avizarea programului judetean de transport de catre consiliul judetean, dar nu mai tarziu de 15 noiembrie, serviciul rutier face publice traseele si grupele de trasee operatorilor de transport, prin afisare la sediul acestuia.
Art. 73
Cererea pentru obtinerea unei licente de executie pentru traseu sau grupa de trasee poate fi depusa de un operator de transport sau de asociatie de operatori de transport.
In aczul asociatiei de operatori de transport, aceasta va prezenta, o data cu cererea de solicitare, contractul de asociere, legal intocmit, si turnusul de executare a curselor din caietul de sracini, semnat si parafat de toti membrii asociatiei.
Art. 74
Asociatia de operatori de transport se constituie in conditiile legii si poate avea sau nu personalitate juridica. membrii asociati vor fi in totalitate detinatori de licente de transport si de licente de executie pentru vehiculele cu care participa la asociere.
In cazul in care asociatia nu are personalitate juridica, ea va fi reprezentata in relatiile cu serviciul rutier teritorial de unul dintre asociati, desemnat de comun acord de membrii asociati si mentionat ca atare in contractul de asociere.
Licenta de traseu se elibereaza pe numele acestuia.
Art. 75
 Contractul de asociere va cuprinde in mod obligatoriu:
- denumirea operatorilor de transport;
- seria si numarul licentei de transport pentru fiecare operator de transport in parte;
- seria si numarul licentelor de executie pentru vehiculele cu care participa la asociere;
- precizarea asociatului care reprezinta asociatia in relatia cu serviciul rutier judetean, cu mentiunea ca aceasta pozitie nu-i confera avantaje in relatiile cu ceilalti asociati;
- precizarea faptului ca toti membrii asociati cunosc prevederile caietului de sarcini si se obliga sa le respecte.
Art. 76
Regiile autonome care dorecs sa efectueze servicii regulate de calatori in trafic judetean au acces numai la traseele ramase nesolicitate din programul judetean de transport.
Art. 77
In cazul in care in cadrul regiilor autonome s-au constituit societati comerciale care desfasoara activitate de transport, acestea pot obtine licente pentru traseele interjudetene si internationale si pot participa la licitatie pentru obtinerea licentelor pentru traseele judetene, in conditiile prezentului ordin.
Art. 78
In termen de 10 zile de la publicarea programului de transport, a ofertei de licente si a caietului de sracini care le insotesc, solicitantii pot depune cereri pentru obtinerea acestora. Modelul cererii este cel prezentat in anexa nr. 8 la prezentele norme.
Art. 79
Operatorii de transport care doresc sa execute unul sau mai multe trasee sau grupe de trasee vor depune la serviciul rutier judetean, pentru fiecare dintre acestea, un dosar care cuprinde:
- traseul sau grupa de trasee solicitata;
- acceptul de principiu al autogarilor pe care le va utiliza;
- lista autovehiculelor pentru care detin licenta, aflate in administrare, care vor fi utilizate pe traseul sau pe grupa de trasee solicitate, corespunzator numarului de autovehicule precizat in oferta afisata. Nu este permisa inscrierea unui autovehicul pe mai multe liste, in diferite dosare, decat in cazul in care acesta se constituie ca rezerva.
Art. 80
Traseele sau grupele de trasee pentru care s-a depus o singura cerere se atribuie solicitantului.
Art. 81
In cazul in care pentru un traseu sau grupa de trasee s-au depus doua sau mai multe cereri, se convoaca toti solicitantii. Acestia se pot inscrie si vor alcatui turnusul de executare a curselor din caietul de sarcini, vizat de toti membrii asociatiei.
In cazul imposibilitatii alcatuirii turnusului conform paragrafului anterior, pentru fiecare operator de transport sau asociatie de operatori de transport, se acorda un punctaj in functie de criteriile prezentate in anexa nr. 9a) la prezentele norme.
Metodologia de punctare este prevazuta in anexa nr. 9b) la prezentele norme.
Operatorul de transport sau asociatiei de operatori de transport care obtine punctajul cel mai mare i se atribuie licenta de traseu in cauza.
Operatorul de transport sau asociatia de operatori de transport clasati pe locurile urmatoare cu acces doar la traseele ramase nesolicitate.
Art. 82
Licentele de traseu care nu au fost solicitate raman in continuare "oferta deschisa", ele putand fi obtinute in orice moment de catre operatorii de transport existenti sau nou-infiintati.
In scopul cresterii gradului de atractivitate a acestor trasee, administratia locala sau alte persoane fizice sau juridice pot oferi public, prin caietul de sarcini, in conditiile legii, subventii.
Art. 83
La sfarsitul fiecarui trimestru, operatorii de transport pot propune infiintarea de noi trase, licentele pentru acestea fiindu-le atribuite in urmatoarele conditii:
- operatorul de transport sau asociatia de operatori de transport nu renunta la alte licente pentru traseu sau grupa de trasee;
- posibilitatea armonizarii graficului de circulatie propus cu graficele de circulatie existente;
- avizarea modificarii programului de transport de catre delegatia permanenta a consiliului judetean;
- respectarea art. 65.
Art. 84
Licenta de traseu se elibereaza in numarul de exemplare corespunzator numarului de vehicule utilizate pentru efectuarea tuturor curselor prevazute in caietul de sarcini.
Art. 85
Cursele dubluri efectuate ocazional pentru preluarea unui flux suplimentar de calatori existent temporar in punctele de imbarcare sau pentru preluarea pasagerilor de la un vehicul imobilizat in traseu nu se considera curse noi, acestea se efectueaza dupa acelasi grafic ca al cursei dublate, in urmatoarele conditii:
- depasirea capacitatii de preluare a autobuzului initial;
- mentionarea in foaia de parcurs a caracterului ocazional al cursei;
- existenta la bord a unei copii de pe licenta pentru traseu si de pe caietul de sracini al acestuia.
Art. 86
Operatorul de transport poate solicita serviciului rutier teritorial suplimentarea numarului de curse sau modificarea graficului de circulatie pe traseul pe care il detine (cu licenta). Aprobarea modificarilor se poate acorda in conditiile in care noul caiet de sracini al licentei de traseu nu implica modificari si in caietele de sarcini ale altor operatori de transport si nu se incalca prevederile art. 65.
Art. 87
Pentru satisfacerea unor necesitati sociale sau din alte motive bine intemeiate, serviciul rutier teritorial poate face modificari in caietul de sarcini al licentei pentru traseu, operatorul de transport detinator al licentei respective fiind obligat sa le aplice. refuzul acestuia se considera ca si in cazul nerespectarii de sarcini.
Art. 88
Traseele interjudetene pot fi executate de mai multi transportatori numai in conditiile armonizarii graficelor de circulatie. Pentru traseele sau portiunile comune de traseu pentru care exista un numar mare de solicitari se vor stabili, de regula, grafice de circulatie decalate cu cel putin 30 de minute.
Art. 89
Pentru traseele interjudetene cuprinse in programul de transport interjudetean, operatorii de transport interesati vor prezenta avizul rutier din judetele in care sunt prevazute statii.
Art. 90
Caietul de sarcini insoteste, in original, licenta de traseu pe toata durata efectuarii transportului si cuprinde:
a)graficul de circulatie pentru toate cursele ce urmeaza a fi efectuate in baza licentelor respective;
b)perioada de valabilitate a licentei de traseu in care detinatorul are dreptul, dar si obligatia executarii cursei respective cu periodicitatea stabilita, indiferent de fluxul de pasageri;
c)numarul minim de autobuze active si de rezerva necesar pentru realizarea tuturor curselor prevazute a se executa sub acoperirea licentei de traseu respective;
d)conditiile de confort minim ce trebuie asigurate pentru fiecare cursa;
e)alte conditii privind securitatea si calitatea curselor respective.
Art. 91
Serviciile regulate speciale si asimilate sunt: serviciul regulat special, serviciul naveta si serviciul naveta cu cazare.
Caracteristicile acestora sunt definite in anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997.
Art. 92
Operatorii de transport pot dobandi licenta pentru traseu pentru servicii regulate speciale, in baza urmatoarelor documente:
- licenta de transport;
- licenta de executie pentru vehicul;
- contractul cu beneficiarul transportului;
- contractele pentru punctele de imbarcare-debarcare pasageri, in cazul in care acestea nu se afla in incinta beneficiarului;
- graficul de circulatie vizat de beneficiar;
- asigurarea pasagerilor si bagajelor.
Art. 93
Serviciile rutiere teritoriale vor emite licenta pentru traseu pentru servicii regulate speciale operatorilor de transport solicitanti in termen de 15 zile de la prezentarea socumentelor mai sus mentionate.
Traseele respective nu fac obiectul programului de transport prins ervicii regulate.
Serviciile regulate speciale si asimilate, asa cum sunt ele definite in Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 si enumerate in art. 91 din prezentele norme, exclud transportul altor persoane decat cele pentru care au fost angajate de catre beneficiarul transportului, iar oprirea pentru imbarcarea-debarcarea pasagerilor in statiile publice este interzisa.
SUBSECTIUNEA 2:Emiterea licentei pentru traseu pentru transportul public international de persoane prin servicii regulate
Art. 94
Transporturile internationale de persoane se pot efectua cu autocare, autobuze si microbuze echipate cu aparate de control (tahograf) omologate international, instalate si sigilate conform prescriptiilor tehnice specifice, si care detin certificat de clasificare pe stele si categorii in conformitate cu reglementarile existente.
Transporturile internationale de persoane se efectueaza in baza reglementarilor internationale si a acordurilor rutiere interguvernamentale incheiate de catre Romania.
Operatorii de transport care efectueaza transporturi de persoane prin servicii regulate speciale in trafic international pot obtine licenta de executie pentru traseu cu respectarea normelor stabilite pentru astfel de transporturi in trafic national, la care se adauga avizul Ministerului Transporturilor din Romania.
Art. 95
Traseele de transport international se propun de catre transportator si se aproba de catre Ministerul Transporturilor din Romania si Ministerul Transporturilor din tarile partenere. Ele se avizeaza de catre tarile de tranzit.
In baza aprobarilor existente, Ministerul Transporturilor intocmeste programul de transport international de persoane prin servicii regulate.
Cuprinderea de noi curse in program se poate face la intervale de timp si in conditiile prevazute in acordurile rutiere bilaterale incheiate de Romania cu tarile respective.
Operatorii de transport care au primit avizul de la Ministerul Transporturilor sunt obligati sa obtina licenta de traseu, dupa care sa inceapa derularea curselor in termen de 30 de zile. In caz contrar, pierd dreptul de executie a traseului respectiv.
Art. 96
Pentru a obtine dreptul de a efectua transportul international de persoane, transportatorii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a)sa detina parc de vehicule inmatriculate in Romania, agreat pentru transportul international;
b)sa nu aiba in ultimul an calendaristic abateri de la reglementarile existente in trasportul rutier;
c)soferii angajati sa aiba cetatenie romana sau sa aiba drept legal de munca in Romania.
Art. 97
Pentru obtinerea avizului de la Ministerul Transporturilor din Romania, operatorul de transport va depune la Ministerul Transporturilor, Departamentul transporturilor rutiere, un dosar, care cuprinde:
- cerere;
- statutul societatii in copie;
- copia de pe licenta de transport si/sau copia de pe exemplarul de serviciul rutier din judetul unde se afla capul de traseu al cursei;
- copii de pe licentele de executie pentru vehiculele care vor fi utilizate;
- contractul perfectat cu un partener strain din tara de destinatie pentru efectuarea in comun a cursei respective cel putin la paritate pentru partea romana;
- abilitarea partenerului strain de catre Ministerul Transporturilor din tara de origine pentru derularea transporturilor internationale de calatori, in traducere autorizata;
- schita traseului pe care executa cursele, cu evidentierea punctelor de frontiera;
- graficul de circulatie pe traseul respectiv, intocmit de transportator si armonizat de oficiul Rutier Central. Graficul de circulatie trebuie sa prevada explicit localitatile unde sunt prevazute statii si locul acestora, distantele, timpul de stationare, orele de plecare, punctele de frontiera si tarile de tranzit;
- modelul biletelor de calatorie, care se vor emite in doua limbi: romana si a tarii partenerului strain;
- traficul practicat;
- raportul privind activitatea anterioara a firmei, efectuat de serviciul rutier judetean emitent al licetei de transport.
Orice modificare in graficul de circulatie se face numai cu avizul administratorului programului de transport persoane prin servicii regulate internationale.
Art. 98
Licenta pentru traseu, serviciu regulat in trafic international se elibereaza de catre serviciul rutier pe teritoriul caruia se afla capul de traseu, dupa prezentarea urmatoarelor documente:
- licente de executie pentru vehicul in trafic international de persoane in numar suficient pentru acoperirea tuturor curselor din graficul de circulatie, plus rezerva corespunzatoare.
- contract legal intocmit cu autogari autorizate pentru locurile de plecare in cursa si statii atat pentru partea romana, cat si pentru partea straina;
- contractarea pentru statiile de pe teritoriul Romaniei, altele decat autogarile, aprobate de administratiile locale;
- graficul de circulatie cu vizele serviciilor rutiere pe teritoriul carora exista statii;
- avizul Ministerului Transporturilor din Romania pentru efectuarea traseului solicitat;
- asigurarea pasagerilor si bagajelor tramsportate pentru riscurile ce cad in sarcina operatorilor de transport, roman si strain.
SUBSECTIUNEA 3:Renuntarea sau retragerea licentei pentru traseu
Art. 99
Renuntarea la licenta pentru traseu se poate face in urmatoarele cazuri:
a)incetarea activitatii ca operator de transport;
b)incetarea activitatii de transport a operatorului de transport;
c)lipsa bazei materiale;
d)renuntarea de catre operatorul de transport, ca urmare a unor considerente proprii,ca: interese economice, prelucrarea altor licente de traseu etc.
In cazul renuntarii la licenta pentru transport, operatorul de transport ste obligat sa anunte serviciul rutier emitent si publicul calator, cu minimum 30 de zile inainte de oprirea curselor pe traseul respectiv.
Art. 100
Retragerea licente pentru traseu de catre serviciul emitent se poate face in urmatoarele cazuri:
a)incetarea activitatii ca operator de transport;
b)incetarea activitatii de transport a operatorului de transport;
c)suspendarea licentei de transport detinute de operatorul de transport;
d)sanctiuni repetate, aplicate conform Ordonantei Guvernului nr. 44/1997;
e)incalcarea repetata a prevederilor caietului de sarcini al licentei pentru traseu;
f)reclamatii repetate ale publicului calator privind calitatea prestatiilor, constatate si sesizate in scris de catre serviciul rutier executantului si neremediate in termenul prevazut;
g)pierderea temporara sau definitiva de catre vehiculul nominalizat a conditiilor tehnice care i-au dat dreptul sa dobandeasca licenta de executie pentru vehicul pentru transport persoane;
h)incalcarea repetata a prevederilor caietului de sarcini al licentei de transport;
i)lipsa numarului necesar de vehicule detinatoare de licenta de executie pentru efectuarea tuturor curselor din graficul de circulatie.
Suplimentar, in cazul liniilor internationale, licenta de executie pentru traseu se poate retrage pentru:
- abateri repetate de la legislatia nationala pe teritoriul altei tari de catre operatorul de transport roman ce executa un traseu international si comunicate de ministerele partenere, precum si in cazul interdictiei motivate de a mai opera pe teritoriul unei tari a operatorului respectiv, comunicate in scris de Ministerul Transporturilor Oficiului Rutier Central;
- cazul in care unui operator de transport strain, partenerul unui operator de transport roman in derulare unui traseu international, i se interzice operarea pe teritoriul Romaniei, comunicat in scris de Ministerul Transporturilor Oficiului Rutier Central;
- neavizarea graficului de circulatie.
Art. 101
In cazul in care traseul face parte dintr-o grupa de trasee, o data cu renuntarea sau retragerea licentei pentru traseul respectiv, se renunta sau sunt retrase licentele pentru intreaga grupa de trasee.
Art. 102
In cazul retragerii licentei pentru traseu sau pentru o grupa de trasee, operatorul de transport va fi instiintat de serviciul rutier judetean emitent cu 30 de zile inainte de aplicarea efectiva a acestei masuri.
Operatorul de transport in cauza poate contesta masura suspendarii, in termen de 15 zile de la comunicare, la Oficiul Rutier Central.
In aczul in care masura aplicata este confirmata, operatorul de transport se poate adresa cu plangere instantelor de contencios administrativ, conform Legii nr. 29/1990 a contenciosului administrativ.
Dupa hotararea definitiva de retragere a licentei de trasee, traseul se va oferi spre licitare operatorilor de transport care nu au obtinut trasee la lciitatia efectuata la inceputul anului.
La fel se va proceda si in cazul in care operatorul de transport renunta la executarea curselor pe traseul sau grupa de trasee obtinuta prin licitatie la inceputul anului.
Art. 103
Pentru o perioada de 30 de zile de la comunicarea deciziei definitive de retragere a licentei pentru traseu, operatorul de transport are obligatia sa efectueze cursele programate pe traseele sau grupa de trasee respectiva.
Art. 104
Pierderea, deteriorarea sau sustragerea licentelor de traseu se comunica de catre operatorul de transport la serviciul rutier emitent, in termen de 15 zile de la data constatarii, acestea inlocuindu-se cu un document nou, cu plata tarifelor aferente. Pierderea sau sustragerea licentelor se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.