Secţiunea 3 - Licenta de executie pentru vehicul - Norma din 1997 de organizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora -M.Of.50 bis/1998
M.Of. 50 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 11 Decembrie 1998
SECTIUNEA A:Licenta de executie pentru vehicul
Art. 37
Licenta de executie pentru vehicul se emite nominal pentru fiecare dintre mijloacele de transport cu inspectia tehnica valabila, indiferent de capacitatea de transport, si este netransmisibila. Modelele de licente sunt prevazute in anexele nr. 4a), 4b) si 4c) la prezentele norme.
Documentele care stau la baza emiterii licentei de executie pentru vehicul sunt, dupa caz, pentru fiecare tip de transport in parte:
- cartea de identitate sau certificatul de inmatriculare din care sa rezulte caracteristicile constructive ale vehiculului;
- talonul
- anexa la certificatul de inmatriculare, cu inspectie tehnica valabila;
- certificatul eliberat de Registrul Auto Roman;
- privind gradul de poluare cu noxe;
- de clasificare pe stele si categorii;
- pentru produse periculoase si toxice.
- certificatul eliberat de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare pentru materiale radioactive;
- certificatul eliberat de organisme specializate, abilitate, pentru fiecare grupa de produse periculoase, conform Acordului european referitot la transportul rutier al marfurilor periculoase (ADR).
Pentru conformitate, documentele vor fi prezxentate la sediul serviciului rutier, in original si in copie.
In cazul expirarii valabilitatii inspectiei tehnice periodice, precum si a certificatelor enumerate mai sus, operatorul de transport are obligatia reinnoirii imediate a acestora.
Licentele de executie pentru vehicul se elibereaza pentru transportul national si/sau transportul international.
Licentele de executie pentru vehicul pentru transporturile internationale da dreptul vehiculelor care indeplinesc conditiile prevazute de inspectia tehnica sa efectueze transporturi de marfuri sau pasageri in trafic international, avand dreptul de a trece frontiera de stat a Romaniei in acest scop.
Art. 38
La fiecare serviciu rutier teritorial se va deschide un registru de evidenta, care va cuprinde informatii despre toate vehiculele ce efectueaza transporturi din judetul respectiv, ca parte componenta a bancii de date.
Datele inscrise vor fi:
- numarul curent;
- operatorul de transport;
- numarul de inmatriculare;
- marca;
- tipul;
- anul fabricatiei;
- masa proprie;
- masa totala autorizata;
- caracteristicile constructive;
- amenajarile speciale;
- seria, numarul si tipul licentei de executie;
- tipul si categoria de transport;
- numarul de locuri pe scaune, inclusiv al soferului.
Informatiile vor fi pastrate si pe suport magnetic.
Art. 39
Serviciul rutier emitent, in termen de 10 zile de la depunerea tuturor documentelor prevazute, emite licentele de executie pentru vehicul sau comunica in scris operatorului de transport refuzul motivat al emiterii licentei de executie pentru vehicul.
Art. 40
Operatorul de transport, impreuna cu persoana imputernicita, atestata pentru conducerea si organizarea nemijlocita a activitatii de transport raspund de utilizarea licentelor de executie pentru vehicul si instruirea personalului pentru efectuarea transporturlor in conformitate cu prevederile caietelor de sarcini.
Art. 41
Utilizarea de catre o alta persoana juridica sau fizica, detinatoare de licenta de transport, a licentei de executie pentru vehicul apartinand unui alt operator de transport nu este permisa.
Licenta de executie pentru vehicul, eliberata in baza licentei de transport, da dreptul efectuarii de transporturi numai operatorului de transport caruia i-a fost eliberata.
Art. 42
Renuntarea la licenta de executie pentru vehicul se poate face in urmatoarele cazuri:
a)incetarea activitatii ca operator de transport;
b)vehiculul nu mai indeplineste conditiile tehnice care au stat la baza acordarii licentei de executie.
Art. 43
Licenta de executie pentru vehicul poate fi suspendata de emitent in cazul in care nu sunt respectate conditiile impuse la eliberare.
Art. 44
Contestatia impotriva masurii de suspendare sau de anulare a licentei de executie pentru vehicul se depune, in termen de 15 zile de la comunicare, la oficiul Rutier Central.
Art. 45
In cazul in care masura aplicata este confirmata de Oficiul Rutier Central, operatorul de transport se poate adresa cu plangere instantelor de contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Art. 46
Licenta de executie pentru vehicul se restituie dupa ce operatorul de transport face dovada ca au fost inlaturate cauzele care au condus la retragerea acesteia, cu plata tarifelor aferente.
Art. 47
Durata de valabilitate a licentei de executie pentru vehicul este de un an de la data eliberarii ei, fara a depasi perioada de valabilitate a licentei de transport. Se pot emite licente de executie pentru vehicul pe o perioada limitata de timp, dar nu mai putin de 3 luni de la data emiterii.
Art. 48
Pierderea, sustragerea sau deteriorarea licentelor de executie pentru vehicul se comunica la serviciul rutier emitent in termen de 15 zile de la data constatarii, acestea inlocuinduse cu documente noi, cu plata tarifelor aferente. Licentele pierdute sau sustrase se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
Cazuri particulare la eliberarea licentelor de executie pentru vehicul
SUBSECTIUNEA 1:Transporturi ocazionale si turistice de persoane in trafic intern si international
Art. 49
Tramsporturile ocazionale si turistice de persoane in trafic intern si international pot fi executate de catre operatorii de transport in baza urmatoarelor documente, dupa caz:
- licenta de transport;
- licenta de executie pentru vehicul, corespunzatoare tipului si categoriei de transport;
- contract sau comanda din partea beneficiarului transportului ori a unei agentii de turism;
- lista pasagerilor transportati, intomicta de beneficiar, care pana la aparitia altor dispozitii, va fi vizata de catre serviciul rutier teritorial cu minimum 24 de ore inainte de efectuarea cursei. Dupa vizare, transportul va fi evidentiat in fisa transportatorului;
- asigurarea serviciilor turistice platite (voucher).
Operatorii de transport care efectueaza transporturi rutiere internationale de persoane, ocazionale sau turistice, in folos propriu trebuie sa faca si dovada ca persoanele transportate sunt angajati ai operatorului de transport sau membrii de familie ai acestora.
In cazul transporturilor internationale de persoane, turistice sau ocazionale, se vor utiliza foi de parcurs tip ASOR (Acordul de la Dublin privind serviciile ocazionale internationale de calatoril efectuate cu autocare sau autobuze) al caror model este prezentat in anexa nr. 5 la prezentele norme.
Foaia de parcurs tip ASOR cuprinde urmatoarele feluri de servicii de transport:
A.- circuitele cu "usile inchise", adica serviciile prin care acelasi vehicul este utilizat pentru transportul aceluiasi grup de pasageri pe intregul traseu si aducerea lui inapoi la locul de plecare, acest loc fiind situat pe teritoriul tarii de inregistrare a operatorului de transport (casuta "A" pe foaia de parcurs tip ASOR).
B.- servicii care fac calatoria de dus cu pasageri si calatoria de intors fara pasageri. Locul de plecare este situat pe teritoriul tarii de inregistrare a operatorului de transport (casuta "B" pe foaia de parcurs tip ASOR).
C.- servicii pentru care cursa de dus se efectueaza fara pasageri si cursa de intors cu pasageri, pasagerii fiind imbarcati in acelasi loc, cu conditia sa fie indeplinita una dintre urmatoarele conditii:
C1.- pasagerii constituie un grup format sub un contract de transport incheiat pe teritoriul unei parti contractante, alta decat cea in care operatorul de transport este inregistrat sau de unde pasagerii sunt imbarcati, contract incheiat inainte de sosirea grupului in tara de imbarcare. Pasagerii sunt transportati in teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
C2.- pasagerii au fost adusi anterior, printr-un serviciu la care se refera punctul "B", de catre acelasi trasnportator, in teritoriul unei parti contractante, de unde pasagerii sunt imbarcati din nou si transportati in teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
C3.- pasagerii au fost invitati sa calatoreasca de pe teritoriul unei parti contractante pe teritoriul altei parti contractante, costul transportului fiind suportat de persoana care a facut invitatia. Acesti pasageri trebuie sa constituie un grup omogen, care nu a fost constituit in mod special in vederea acestei calatorii; grupul este adus apoi pe teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
Modul de ruilizare a foii de parcurs tip ASOR se stabileste de Ministerul Transporturilor.
SUBSECTIUNEA 2:Transporturile in regim TAXI
Art. 50
Transporturile in regim TAXI se desfasoara cu autovehicule omologate in acest sens si cu aparat de taxare (omologat de Borul National de Metrologie Legala din Romania), aflat in functiune pe toata durata transportului.
Derularea acetui tip de transport se efectueaza fara lista de pasageri sau comanda de transport, taxarea facandu-se strict in baza indicatiilor aparatului de taxare.
Art. 51
Cursele se pot derula:
a)in interiorul localitatii unde autovehiculul are parcarea (conform certificatului de inmatriculare);
b)interurban;
c)international.
In cazul curselor de tip a) transportul se desfasoara in conformitate cu normele emise de catre consiliile locale.
In cazul curselor de tip b) transportul se desfasoara pe baza de licenta de transport si licenta de executie pentru transport national.
In cazul curselor de tip c) transportul se desfasoara pe baza de licenta de transport si licenta de executie pentru transport international.
Licentele de transport si cele de executie pentru vehicul eliberate pentru transporturile de tip TAXI (tip b si tip c) sunt valabile si in interiorul localitatilor de plecare/destinatie sau pe care vehiculele le tranziteaza.
Amplasarea si modul de utilizare a statiilor TAXI se stabielsc de catre consiliile locale.
SUBSECTIUNEA 3:Transporturi de marfuri in trafic international
Art. 52
Transporturile internationale de marfuri se pot efectua numai de catre operatorii de transport rutier (persoane fizice sau juridice cu sediul pe teritoriul Romaniei) cu vehicule inmatriculate in Romania si cu respectarea reglementarilor internationale stabilite prin acordurile rutiere bilaterale, precum si a altor acorduri si conventii internationale la care Romania a aderat sau este parte.
Autovehiculele care efectueaza aceasta categorie de transporturi vor fi echipate cu aparate de control (tahograf), omologate international, instalate si sigilate conform prescriptiilor tehnice specifice.
Art. 53
Transporturile rutiere internationale de marfuri se executa in conformitate cu prevederile prezentelor norme, pe baza de licenta de transport public sau in folos prorpiu si a licentelor de executie pentru vehicul.
Art. 54
Distribuirea autorizatiilor pentru trensporturile internationale de marfuri si a autorizatiilor multiple tip CEMT (Conferinta Europeana a Ministrilor de Transport) se face de catre Ministerul Transporturilor.
Art. 55
Sunt exceptate de la prevederile art. 53, daca acordurile bilaterale nu prevad altfel, vehiculele inmatriculate in Romania care sunt fara incarcatura si prezinta documente justificative pentru urmatoarele situatii:
- vehiculele noi sau folosite exportate;
- vehiculele care se restituie proprietarului dupa incheierea unui contract de inchiriere sau leasing;
- vehiculele care merg pentru reparatii sau revizii;
- vehiculele exportate din zone libere;
- vehiculele echipate cu instalatii speciale (improprii transporturilor de marfuri);
- vehiculele apartinand Ministerului de Interne si Ministerului Apararii Nationale, care circula insotite de reprezentanti ai acestora.
Pentru transproturile efectuate prin si in tarile cu care Romania nu a stabilit liberalizarea lor, sunt necesare, pe langa documentele prezentate mai sus, si autorizatii pentru transport international de marfa, eliberate de autoritatile tarilor respective.
Art. 56
Operatorii de transport care efectueaza transporturi rutiere internationale de marfuri, in folos propriu, trebuie sa faca dovada ca marfurile sau bunurile transportate sunt proprietatea operatorului sau au fost vandute, cumparate sau inchiriate ori au fost produse, extrase, prelucrate sau reparate de catre acesta, scopul fiind numai de a le deplasa la sau de la operator, pentru satisfacerea intereselor proprii.
SUBSECTIUNEA 4:Transport de marfuri cu greutati si/sau gabarite depasite
Art. 57
Operatorii de transport rutier de marfuri cu greutati si/sau gabarite depasite, care efectueaza transporturi rutiere publice sau in folos propriu, in trafic national si international, pot desfasura aceste activitati in baza licentei de transport public sau in folos propriu, a licentelor de executie pentru vehicul, eliberate de Oficiul Rutier Central prin serviciile rutiere teritoriale, si a autorizatiilor eliberate de Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" si/sau administratia locala.
SUBSECTIUNEA 5:Transportul marfurilor periculoase si al materialelor radioactive
Art. 59
Eliberarea lcientei de executie pentru vehicul se face dupa prezentarea de catre operatorul de transport a atestatelor, din care sa rezulte indeplinirea de catre vehicule a conditiilor tehnice de dotare si amenajare, eliberate de organiemele specializate.
Urmatoarele produse se transporta cu vehicule care necesita amenajari conform prescriptiilor ADR (Acordul european referitor la transportul rutier al marfurilor periculoase):
Clasa 1: Substante si obiecte explozive:
- (1a) - substante si obiecte explozive;
- (1b) - obiecte incarcate cu obiecte explozive;
- (1c) - focoase, artificii si obiecte de acelasi gen).
Clasa 2*: Gaze.
Clasa 3*: Substante lichide inflamabile.
Clasa 4.1.*: Substante solide inflamabile.
Clasa 4.2.*: Substante autoinflamabile.
Clasa 4.3.*: Substante care in contact cu apa degaja gaze inflamabile.
Clasa 5.1.*: Substante comburante.
Clasa 5.2.*: Peroxizi organici.
Clasa 6.1.*: Substante toxice.
Clasa 6.2.*: Substante infectionase.
Clasa 7: Substante radioactive.
Clasa 8*: Substante corozive.
Clasa 9*: Substante si obiecte periculoase diverse.
_____________
* Substante care se pot transporta in cisterna.
Tramsportul materialelor radioactive este reglementat prin Normele republicane de securitate nucleara pentru transportul materialelor radioactive, aprobate prin Ordinul presedintelui Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara nr. 318/1975.
- Operatorii de transport care doresc sa execute transporturi de astfel de materiale trebuie sa fie autorizati de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, in conformitate cu normele amintite.
- Autovehiculele care urmeaza sa fie utilizate pentru executarea de transporturi cu materiale radioactive trebuie sa fie atestate de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Sunt exceptate autovehiculele care transporta materiale radioactive in containere atestate de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Atestarea indeplinirii de catre vehicule a conditiilor de dotare si amenajare se efectueaza de catre Registrul Auto Roman si de organismele abilitate, specializate pentru fiecare clasa in parte.
Transportul celorlalte produse periculoase care nu necesita amenajari speciale pentru vehicule se executa in baza licentei de transport si a licentei de executie pentru vehicul.
Conducatorii auto utilizati vor fi atestati de catre organisme recunoscute de Ministerul Transporturilor, pentru una sau mai multe clase periculoase care se transporta.